میزان کنترل و نظارت بر اعضا (قسمت دوم)
بدیهی است برای نحوه برخورد و حوزه های برخورد؛ باید شاخص های مختلفی را (ایجابی و سلبی) مبنا قرار دهیم. مثل:
- حفظ کرامت انسانی (نفی شوخی های توهین آمیز با افراد، رعایت حریم خصوصی افراد)
- توجه به تنوع سلیقه ها (پذیرش مدگرایی در حد معقول و طبیعی اش)
- حفظ حیا (منع استفاده از کلمات جنسی، منع انجام شوخی های نامناسب بدنی و منع پوشش های بی حیا)
- توجه به معنویت
حال می خواهیم دقت کنیم ببینیم که اثر رعایت این اصول در گروه چیست؟
رعایت یک سری اصول در گروه یعنی منع انجام برخی کنش های مطلوب نوجوان (که بواسطه آنها در سایر محیط ها پذیرش یافته است) در محیط مسجد و پایگاه (دقت کنید این منافی علاقه فطری نوجوان به فضاهای سالم و پاک نیست. او الزاما این علایقش را مصداق کار منکر و بد نمی داند و دارد با تمایز، تشخص می گیرد). این امر می تواند دو اثر بر نوجوان های گروه داشته باشد:
1.نفاق اعضا : این اثر غالبا در جایی است که نحوه برخورد سرگروه با کنش های فرد، غلیظ و تند باشد. و فرد مجبور باشد بیشتر ابعاد شخصیت خود را پنهان کند و کاملا حس شخصیت دوگانه را داشته باشد. طبیعتا در این شرایط فرد رفتارهایی را انجام می دهد که می داند مطلوب سرگروه است. که این می تواند تبعات بسیار بدی داشته باشد؛ هم سرگروه دیگر از مسائل واقعی اعضا مطلع نخواهد شد و هم افرادی ریاکار و متزلزل تربیت می شوند که یاد نگرفته اند خودشان باشند.
💥این مطلب ادامه دارد
🔍#مهارتی
#سرگروه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی،فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
منش تربیتی امام کاظم علیه السلام
مردی از نوادگان #عمر_بن_خطاب در #مدینه ، امام كاظم (علیه السلام) را آزار می داد و هرگاه ایشان را می دید، به امام دشنام می داد.
برخی از اطرافیان به حضرت گفتند اجازه بفرمایید این مرد را به قتل برسانیم.
امام كاظم (علیه السلام) آنان را از این كار به شدت منع كرد و سراغ نشانی مرد دشنام گو را گرفت.
گفتند در فلان منطقه از مدینه #كشاورزی می كند.
امام، سوار بر مركب به سویش رفت و او را در مزرعه اش دید.
با الاغش داخل #مزرعه شد.
آن مرد فریاد زد #زراعت ما را لگدمال نکن!
امام با مرکب از داخل زراعت به سوی مرد رفت تا نزدیک او رسید.
پیاده شد، در كنارش نشست، با او شوخی و مزاح كرد و به او فرمود چه مقدار خسارت بر زراعت تو وارد كردم؟
گفت صد #دینار .
فرمود امید داری چقدر محصول به دست بیاوری؟
گفت #علم_غیب ندارم.
فرمود گفتم چقدر #امید داری؟
گفت امید دارم دویست دینار محصول به دست آورم.
امام كاظم (علیه السلام) كیسه ای به او داد كه در آن سیصد دینار بود و فرمود زراعت تو بر جایش باقی است و خداوند آنچه امید داری را به تو روزی می كند.
مرد بلند شد و سر مبارک حضرت را بوسید و خواست تا از تقصیرش درگذرد.
امام تبسمی كرد و بازگشت.
امام كاظم (علیه السلام) به #مسجد رفت و مرد دشنام گو را دید كه در مسجد نشسته است.
وقتی نگاهش به امام افتاد، گفت خداوند می داند #رسالت خود را كجا قرار دهد.
یاران امام به سوی آن مرد رفتند و گفتند داستان چیست، تو تا به حال به گونه ای دیگر سخن می گفتی؟
مرد گفت شنیدید الآن چه گفتم و شروع به دعا كردن برای امام كاظم (علیه السلام) كرد.
گفتگوها میان مرد و یاران امام ادامه یافت.
وقتی امام كاظم (علیه السلام) به خانه اش بازمی گشت، به اطرافیانش كه پیش از آن می خواستند مرد را بكشند فرمود كاری كه شما می خواستید انجام دهید بهتر بود یا آنچه من انجام دادم؟
من با این مقدار پول، كارش را اصلاح كردم و از شرش در امان گشتم.
منابع:
۱. بحارالانوار، جلد ۴۸، صفحه ۱۰۲
۲. مناقب ابن شهر آشوب، جلد ۴، صفحه ۳۱۹
🔍#معرفتی
#تربیتی
#امام_کاظم
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
💠▪️امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند:
اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يكونَ زَمَانُكمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِينَ يعَرِّفُونَكمْ عُيوبَكمْ وَ يخْلِصُونَ لَكمْ فِي الْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكمْ فِي غَيرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَة تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَاتٍ.
✨ تلاش کنید که وقت شما چهار ساعت باشد:
1⃣ساعتى براى مناجات با خدا
2⃣ساعتى براى کار زندگى
3⃣ساعتى براى معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد که شما را از عیبهایتان آگاه نمایند و از دل با شما خالص و یک رو باشند
4⃣ساعتى که در آن براى لذتهاى غیر حرام خویش خلوت کنید و با این ساعت، براى سه ساعت دیگر نیرو می یابید.
📚 تحف العقول، صفحه۴۰۹
🔍#حدیث
#امام_کاظم
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
#کلام_شهید
|شھید ابراهیم هادے|
بہ فڪر[مثل شھدا مُردن] نباش!
بہ فڪر[مثلشھدا زندگےڪردن] باش!
🔍#عکسنوشت
#شهدا
#شهید_همت
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔰 #مسابقه_کتابخوانی «شاخص های #مکتب_شهید_سلیمانی »
🌐 ثبت نام از طریق پایگاه اینترنتی N313.ir
🗓 آزمون: 20 فروردین 1400 - اعلام نتایج و اهداء جوایز: 27 فروردین 1400
🔸جوایز: 5 سفر #سوریه - 5 سفر #کربلای معلی - 3 سکه تمام بهار آزادی
5 نیم سکه - 10 ربع سکه - 110 سفر #مشهد مقدس و دهها جایزه ارزنده دیگر
📗تهیه کتاب: 09139825279
📥 دريافت فایل pdf #کتاب و #پوستر مسابقه از لینک زیر:
serajnet.org/post/detail/Fa/2-1-19-1-6-0
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
میزان کنترل و نظارت بر اعضا (قسمت سوم)
گفتیم اثر نوع برخورد با رفتارهای نوجوان در گروه دو امر میتواند باشد.
1. نفاق اعضا: ( در بخش قبل توضیح داده شد)
2.فهم حریم ها : این اثر غالبا به شرط محدود نکردن همه ابعاد فرد و صرفا محدود کردن برخی جنبه های هویت فرد در محدوده گروه اتفاق می افتد. یعنی این کنترل به نحوی است که فرد احساس نمیکند یک شخصیت کاملا متفاوتی در حریم مسجد و پایگاه دارد؛ به خصوص مساله ظاهر، پوشش و تیپ در سن نوجوان اهمیت دارد. وقتی فرد بتواند با همان ظاهر همه جایی خود در مسجد هم حاضر شود، این حس دوگانگی کمتر در وی ایجاد میشود و فرد می داند که محدودیت ها بیشتر به نحوه حرف زدن و رفتارهای او بر می گردد نه ظاهر او. پذیرش ظاهر نوجوان یعنی پذیرش اصل "خود" او.
حال باید ببینیم گروه ها چگونه این حریم ها را به اعضای خود یاد می دهند؟
💥این مطلب ادامه دارد.
🔍#مهارتی
#سرگروه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🚨 نبود امکانات بهانه برخی حزب اللهی ها برای کارنکردن!
حجت الاسلام #حاج_احمد_پناهیان
📅 ۲ خرداد ۹۷
🔹بچه #حزب_اللهی که وجودش در هرجا که هست موثر نیست، بخاطر عمیق نبودن ایمانش است. #پیامبراکرم (ص) فرمود سیاحه امتی الجهاد. این #جهاد و تلاش بی وقفه در اثر #ایمان عمیق و #یقین بدست می آید. اگر ما راست میگوییم که میخواهیم سرباز #امام_زمان(عج) باشیم، باید بی وقفه تلاش و مجاهدت داشته باشیم، برای همیشه. نه مثل برخی حزب اللهی ها که با نگاه به لیدرهایشان فقط ایام #انتخابات به یاد #سعی و #تلاش و #کار می افتند.
🔸کارکردن نیاز به #امکانات ندارد؛ کار امکانات می آورد.
نبود امکانات بهانه است برای کار نکردن برخی ها. #رهبر_انقلاب گفتند همان جهش و شتابی که در #دهه_شصت جوانهای ما داشتند اگر با همان حرارت روند ادامه پیدا می کرد انقلاب اسلامی به همه هدفهایش رسیده بود. #ایراد از خود ماست. چپ و راست و #آمریکا و #اسراییل بهانه است.
🔹در زندگیمان بگردیم و ببینیم در طول سال گذشته چقدر به درد #دین خورده ایم و کار کرده ایم؟ مشکل از ضعیف بودن ایمان هاست. ایمان اگر قوی باشد، هر مانعی را از سر راه ما برمیدارد. ایمان نردبانی است که انسان را به بالاترین قله ها میرساند.
ضعف ایمان مقدمه سستی ما در #جهاد_فی_سبیل_الله است.
🔍 #بصیرتی
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔍 #حدیث
#عکسنوشت
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
اولین درس تربیتی
اولین و مهمترین اصل دین چیست؟
توحید؟ معاد؟ نبوت؟
برای تربیت کدام یک مهمتر است؟
🔸 اگر بگویید توحید، می گویم انتزاعی و غیرقابل درک است؛ اگر بگویید معاد، میگویم باورکردنی نیست، چون که نقد نیست؛ و اگر بگویید نبوت، میگویم وقتی خدا و قیامتی را نپذیرفتند، نبوت دیگر معنی ندارد. امامت و عدل و همه چیزهای دیگری که بگویید، از این مشکلها دارند.
پس ما چه چیزی را باید یاد بدهیم؟
اصلا چگونه باید یاد بدهیم؟
وقتی که هر یک مشکلی دارند، بهترین شروع کدام است؟
🔸بگذارید خود را جای بزرگترین مربی بگذاریم. بزرگترین معلم و مربی که از همه ما بیشتر میدانست و از همهمان هم بیشتر دل میسوزاند. اویی که از خود هیچ نمیگفت و مستقیما پیام الهی را منتقل میکرد. اویی که «پیامبر» بود، پیامبری از جنس رحمت. صلوات خداوند بر او باد.
🔹 آغاز تبلیغ پیامبر، خودش بود. اما نه نبوتش و نه قرآن و سایر معجزاتش.
آغازی که چهل سال طول کشید تا به قرآن و نبوت و عترت رسید. پیامبر چهل سال خودش را تبلیغ کرد؛ محمد بودنش را، و امین بودنش را، صلوات خداوند بر او و خاندانش باد.
حالا تو میخواهی چه بکنی؟ میخواهی محمد شوی؟ میخواهی امین شوی؟
🔹هیهات! هیهات که تو بتوانی خود را به مویی از گیسوان پیامبر تبدیل کنی... ولی... ولی بعید نیست که بتوانی بویی از رایحه گیسوان پیامبر را به خود بگیری. پس تلاش کن که از جنس او شوی و آغازی مانند او داشته باشی. اما این هم خیلی کم و نامطمئن است.
چرا که هیچ وقت نمیتوانی به خودت امیدوار باشی. پس بیا و به این بسنده نکن. بیا و از خودت ناامید شو و اگرچه تلاش میکنی مثل پیامبر شوی، ولی به جای خودت، تو هم از پیامبر شروع کن.
از محمد بودنش، و از امین بودنش.
🔍 #مبعث
#تربیتی
#حضرت_محمد
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر بعثت نبود و مردم در عهد #جاهلیت باقی مانده بودند، اینقدر صدمه نمیدیدند🔸
نگرانی #فاطمه علیها السلام این است که اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت خودشان مانده بودند، اینقدر صدمه نمی دیدند که با اتفاقات بعد از #پیامبر صلی الله علیه و آله صدمه دیدند.
زمانی که در عهد جاهلیت بودند و بالا نیامده بودند، افتادنشان به معنای شکستن استخوان هایشان بود، اما حالا اگر ارتباطشان با #اسلام قطع شود و بیفتند، هیچ جای سالمی برایشان نمی ماند و از دورۀ جاهلیت هم بدتر میشوند.
اگر سنگی را بشکنید، اتفاقی برای آن نمی افتد؛ چون مراتبی از حیات ندارد که از آن گرفته شود. آن سنگ قیمتی دارد و وقتی بشکند، قیمتش کم میشود، اما درخت وقتی حیاتش را از دست می دهد، وضعیت دیگری پیدا میکند؛ به خاطر اینکه مرتبه ای از حیات دارد که از آن گرفته میشود.
خسارت زمین خوردن آن بیشتر از خسارت زمین خوردن سنگ است.
جانوران مرتبۀ بالاتری از حیات را دارند و وقتی این مرتبه از آنها گرفته مشود، سقوط بیشتری پیدا میکنند.
انسان در مرتبه ای بالاتر از تمام جانوران قرار دارد و در مرتبۀ حیات، بالاتر آمده است.
وقتی انسان سقوط میکند، نابودی اش سخت تر است و خوبی اش به بدی و تعفّن تبدیل میشود و این عفونت در اخلاقش ظاهر میشود.
#حسین ابن علی علیه السلام در #عاشورا در آخرین لحظات به #بنی_امیه فرمود: «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ» (واى بر شما اى پيروان خاندان ابى سفيان، اگر دينى نداريد و از روز معاد نمی ترسید، دستِکم در دنياى خود آزادمرد باشيد و اگر به گمان خود عرب نژاديد، به شئون نژادى خود بازگرديد).
بیایید جاهلی بشوید؛ بیایید با من مانند اهل جاهلیت رفتار کنید؛ بیایید از اجداد جاهلیتان یاد بگیرید؛ صفات عهد جاهلیتان را از دست ندهید.
یعنی صد رحمت به اجداد جاهلیت! شما به مراتب چیزی پَست تر از آنها شدید.
او میفرماید کدام یک از اجداد شما در جنگهای جاهلی قبل از اینکه کار مَرد را تمام کند، به سمت خیمه هایش حمله میکند؟! ابن سعد وقتی این را شنید تصدیق کرد و گفت راست میگویی و دستور داد برگردند.
کتاب آئینه تمام نما/ صفحه 132
🔍#معرفتی
#مبعث
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔰 امام حسن عسکری علیه السلام:
🔸 به خدا قسم؛ او (امام زمان) غیبتی خواهد داشت که در آن دوران از هلاکت نجات نمی یابد مگر آن کسی که خداوند او را به اقرار و اعتقاد به امامتش ثابت بدارد و به دعا کردن برای تعجیل فرج توفیق دهد.
(مکیال المکارم، جلد۱، ص۱۷۹)
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔍#حدیث
#مهدوی
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
میزان کنترل و نظارت بر اعضا (قسمت چهارم)
گفتیم باید ببینیم گروه ها چگونه این حریم ها را به اعضای خود یاد می دهند؟
سه روش اصلی موجود در اینگونه فضاهای فرهنگی و تربیتی عبارتند از :
1. روش قانون گذاری
2. روش الگویی
3. روش برخوردی
1. روش قانون گذاری : جعل قوانینی چون منع استفاده از موبایل در جلسات گروه، منع پوشیدن لباسهای نامتعارف در اردوها، منع تمسخر و دست انداختن یک نفر خاص در جمع ها و جلسات، منع لم دادن در جلسات با حضور سرگروه و بزرگترها، اخراج موقت در صورت مشاهده دعوا و فحاشی، منع تایید کامنت های بی ادبانه در گروههای مجازی مختص گروه صالحین، منع حضور در مسجد و پایگاه با مدل موهای تابلو و خیلی خاص و ... همه جزو قوانینی است که برای کنترل رفتارها در برخی گروه ها مورد استفاده قرار می گیرند. البته قوانین بسیار سخت گیرانه تری هم در برخی فضاهای فرهنگی و تربیتی مشاهده می شود. ضمن اینکه برخی تشکل ها اساسا در ورودی خود اجازه عضویت نوجوانان تیپ امروزی را نمی دهند که تبعا کمتر با چنین مسائلی درگیر خواهند بود.
روش تقنین این حسن را دارد که برای همه افراد یکسان است؛ میزان مجازات فرد، در صورت تخلف روشن است و اعضا خودشان به عنوان قاضی عمل می کنند. و این عیب را دارد که فرد را وادار به مخفی کاری مینماید. کثرت قوانین می تواند در اعضا احساس ناامنی و ناآرامی ایجاد کند لذا حتما باید این قوانین معدود باشند.
💥این مطلب ادامه دارد.
🔍#مهارتی
#سرگروه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn