میزان کنترل و نظارت بر اعضا (قسمت سوم)
گفتیم اثر نوع برخورد با رفتارهای نوجوان در گروه دو امر میتواند باشد.
1. نفاق اعضا: ( در بخش قبل توضیح داده شد)
2.فهم حریم ها : این اثر غالبا به شرط محدود نکردن همه ابعاد فرد و صرفا محدود کردن برخی جنبه های هویت فرد در محدوده گروه اتفاق می افتد. یعنی این کنترل به نحوی است که فرد احساس نمیکند یک شخصیت کاملا متفاوتی در حریم مسجد و پایگاه دارد؛ به خصوص مساله ظاهر، پوشش و تیپ در سن نوجوان اهمیت دارد. وقتی فرد بتواند با همان ظاهر همه جایی خود در مسجد هم حاضر شود، این حس دوگانگی کمتر در وی ایجاد میشود و فرد می داند که محدودیت ها بیشتر به نحوه حرف زدن و رفتارهای او بر می گردد نه ظاهر او. پذیرش ظاهر نوجوان یعنی پذیرش اصل "خود" او.
حال باید ببینیم گروه ها چگونه این حریم ها را به اعضای خود یاد می دهند؟
💥این مطلب ادامه دارد.
🔍#مهارتی
#سرگروه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🚨 نبود امکانات بهانه برخی حزب اللهی ها برای کارنکردن!
حجت الاسلام #حاج_احمد_پناهیان
📅 ۲ خرداد ۹۷
🔹بچه #حزب_اللهی که وجودش در هرجا که هست موثر نیست، بخاطر عمیق نبودن ایمانش است. #پیامبراکرم (ص) فرمود سیاحه امتی الجهاد. این #جهاد و تلاش بی وقفه در اثر #ایمان عمیق و #یقین بدست می آید. اگر ما راست میگوییم که میخواهیم سرباز #امام_زمان(عج) باشیم، باید بی وقفه تلاش و مجاهدت داشته باشیم، برای همیشه. نه مثل برخی حزب اللهی ها که با نگاه به لیدرهایشان فقط ایام #انتخابات به یاد #سعی و #تلاش و #کار می افتند.
🔸کارکردن نیاز به #امکانات ندارد؛ کار امکانات می آورد.
نبود امکانات بهانه است برای کار نکردن برخی ها. #رهبر_انقلاب گفتند همان جهش و شتابی که در #دهه_شصت جوانهای ما داشتند اگر با همان حرارت روند ادامه پیدا می کرد انقلاب اسلامی به همه هدفهایش رسیده بود. #ایراد از خود ماست. چپ و راست و #آمریکا و #اسراییل بهانه است.
🔹در زندگیمان بگردیم و ببینیم در طول سال گذشته چقدر به درد #دین خورده ایم و کار کرده ایم؟ مشکل از ضعیف بودن ایمان هاست. ایمان اگر قوی باشد، هر مانعی را از سر راه ما برمیدارد. ایمان نردبانی است که انسان را به بالاترین قله ها میرساند.
ضعف ایمان مقدمه سستی ما در #جهاد_فی_سبیل_الله است.
🔍 #بصیرتی
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔍 #حدیث
#عکسنوشت
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
اولین درس تربیتی
اولین و مهمترین اصل دین چیست؟
توحید؟ معاد؟ نبوت؟
برای تربیت کدام یک مهمتر است؟
🔸 اگر بگویید توحید، می گویم انتزاعی و غیرقابل درک است؛ اگر بگویید معاد، میگویم باورکردنی نیست، چون که نقد نیست؛ و اگر بگویید نبوت، میگویم وقتی خدا و قیامتی را نپذیرفتند، نبوت دیگر معنی ندارد. امامت و عدل و همه چیزهای دیگری که بگویید، از این مشکلها دارند.
پس ما چه چیزی را باید یاد بدهیم؟
اصلا چگونه باید یاد بدهیم؟
وقتی که هر یک مشکلی دارند، بهترین شروع کدام است؟
🔸بگذارید خود را جای بزرگترین مربی بگذاریم. بزرگترین معلم و مربی که از همه ما بیشتر میدانست و از همهمان هم بیشتر دل میسوزاند. اویی که از خود هیچ نمیگفت و مستقیما پیام الهی را منتقل میکرد. اویی که «پیامبر» بود، پیامبری از جنس رحمت. صلوات خداوند بر او باد.
🔹 آغاز تبلیغ پیامبر، خودش بود. اما نه نبوتش و نه قرآن و سایر معجزاتش.
آغازی که چهل سال طول کشید تا به قرآن و نبوت و عترت رسید. پیامبر چهل سال خودش را تبلیغ کرد؛ محمد بودنش را، و امین بودنش را، صلوات خداوند بر او و خاندانش باد.
حالا تو میخواهی چه بکنی؟ میخواهی محمد شوی؟ میخواهی امین شوی؟
🔹هیهات! هیهات که تو بتوانی خود را به مویی از گیسوان پیامبر تبدیل کنی... ولی... ولی بعید نیست که بتوانی بویی از رایحه گیسوان پیامبر را به خود بگیری. پس تلاش کن که از جنس او شوی و آغازی مانند او داشته باشی. اما این هم خیلی کم و نامطمئن است.
چرا که هیچ وقت نمیتوانی به خودت امیدوار باشی. پس بیا و به این بسنده نکن. بیا و از خودت ناامید شو و اگرچه تلاش میکنی مثل پیامبر شوی، ولی به جای خودت، تو هم از پیامبر شروع کن.
از محمد بودنش، و از امین بودنش.
🔍 #مبعث
#تربیتی
#حضرت_محمد
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر بعثت نبود و مردم در عهد #جاهلیت باقی مانده بودند، اینقدر صدمه نمیدیدند🔸
نگرانی #فاطمه علیها السلام این است که اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت خودشان مانده بودند، اینقدر صدمه نمی دیدند که با اتفاقات بعد از #پیامبر صلی الله علیه و آله صدمه دیدند.
زمانی که در عهد جاهلیت بودند و بالا نیامده بودند، افتادنشان به معنای شکستن استخوان هایشان بود، اما حالا اگر ارتباطشان با #اسلام قطع شود و بیفتند، هیچ جای سالمی برایشان نمی ماند و از دورۀ جاهلیت هم بدتر میشوند.
اگر سنگی را بشکنید، اتفاقی برای آن نمی افتد؛ چون مراتبی از حیات ندارد که از آن گرفته شود. آن سنگ قیمتی دارد و وقتی بشکند، قیمتش کم میشود، اما درخت وقتی حیاتش را از دست می دهد، وضعیت دیگری پیدا میکند؛ به خاطر اینکه مرتبه ای از حیات دارد که از آن گرفته میشود.
خسارت زمین خوردن آن بیشتر از خسارت زمین خوردن سنگ است.
جانوران مرتبۀ بالاتری از حیات را دارند و وقتی این مرتبه از آنها گرفته مشود، سقوط بیشتری پیدا میکنند.
انسان در مرتبه ای بالاتر از تمام جانوران قرار دارد و در مرتبۀ حیات، بالاتر آمده است.
وقتی انسان سقوط میکند، نابودی اش سخت تر است و خوبی اش به بدی و تعفّن تبدیل میشود و این عفونت در اخلاقش ظاهر میشود.
#حسین ابن علی علیه السلام در #عاشورا در آخرین لحظات به #بنی_امیه فرمود: «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ» (واى بر شما اى پيروان خاندان ابى سفيان، اگر دينى نداريد و از روز معاد نمی ترسید، دستِکم در دنياى خود آزادمرد باشيد و اگر به گمان خود عرب نژاديد، به شئون نژادى خود بازگرديد).
بیایید جاهلی بشوید؛ بیایید با من مانند اهل جاهلیت رفتار کنید؛ بیایید از اجداد جاهلیتان یاد بگیرید؛ صفات عهد جاهلیتان را از دست ندهید.
یعنی صد رحمت به اجداد جاهلیت! شما به مراتب چیزی پَست تر از آنها شدید.
او میفرماید کدام یک از اجداد شما در جنگهای جاهلی قبل از اینکه کار مَرد را تمام کند، به سمت خیمه هایش حمله میکند؟! ابن سعد وقتی این را شنید تصدیق کرد و گفت راست میگویی و دستور داد برگردند.
کتاب آئینه تمام نما/ صفحه 132
🔍#معرفتی
#مبعث
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔰 امام حسن عسکری علیه السلام:
🔸 به خدا قسم؛ او (امام زمان) غیبتی خواهد داشت که در آن دوران از هلاکت نجات نمی یابد مگر آن کسی که خداوند او را به اقرار و اعتقاد به امامتش ثابت بدارد و به دعا کردن برای تعجیل فرج توفیق دهد.
(مکیال المکارم، جلد۱، ص۱۷۹)
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔍#حدیث
#مهدوی
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
میزان کنترل و نظارت بر اعضا (قسمت چهارم)
گفتیم باید ببینیم گروه ها چگونه این حریم ها را به اعضای خود یاد می دهند؟
سه روش اصلی موجود در اینگونه فضاهای فرهنگی و تربیتی عبارتند از :
1. روش قانون گذاری
2. روش الگویی
3. روش برخوردی
1. روش قانون گذاری : جعل قوانینی چون منع استفاده از موبایل در جلسات گروه، منع پوشیدن لباسهای نامتعارف در اردوها، منع تمسخر و دست انداختن یک نفر خاص در جمع ها و جلسات، منع لم دادن در جلسات با حضور سرگروه و بزرگترها، اخراج موقت در صورت مشاهده دعوا و فحاشی، منع تایید کامنت های بی ادبانه در گروههای مجازی مختص گروه صالحین، منع حضور در مسجد و پایگاه با مدل موهای تابلو و خیلی خاص و ... همه جزو قوانینی است که برای کنترل رفتارها در برخی گروه ها مورد استفاده قرار می گیرند. البته قوانین بسیار سخت گیرانه تری هم در برخی فضاهای فرهنگی و تربیتی مشاهده می شود. ضمن اینکه برخی تشکل ها اساسا در ورودی خود اجازه عضویت نوجوانان تیپ امروزی را نمی دهند که تبعا کمتر با چنین مسائلی درگیر خواهند بود.
روش تقنین این حسن را دارد که برای همه افراد یکسان است؛ میزان مجازات فرد، در صورت تخلف روشن است و اعضا خودشان به عنوان قاضی عمل می کنند. و این عیب را دارد که فرد را وادار به مخفی کاری مینماید. کثرت قوانین می تواند در اعضا احساس ناامنی و ناآرامی ایجاد کند لذا حتما باید این قوانین معدود باشند.
💥این مطلب ادامه دارد.
🔍#مهارتی
#سرگروه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔹آیت الله #حائری_شیرازی🔹
🔸با همدیگر، گروه تواصی تشکیل دهید🔸
با همدیگر گروهی تشکیل بدهید و اسم گروهتان را بگذارید #گروه_تواصی. بگویید بیایید ما با هم برادر بشویم. هر وقت من در صبر، کم می آورم، تو کمی به من قرض بده. هر وقت من در بصیرت کم آوردم، کمی بصیرت در جیبم بریز. به من بصیرت بده.
من هم هر وقت تو کم بیاوری هرچه بلد هستم به تو می گویم. یعنی ما به همدیگر، توصیه به حق و توصیه به صبر می کنیم.
دیگران هم به شما ملحق بشوند. بعد برای بچه هایتان هم گروه تواصی درست کنید.
🔍#بصیرتی
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔍 #حدیث
#عکسنوشت
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
✅ ریشهای ترین جهاد
🌷رهبر معظم انقلاب:
نخستین توصیهی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همهی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شما است.
(۹۷/۱۱/۲۲ مروری بر بیانیه گام دوم انقلاب)
🔍#کلام_ولایت
#گام_دوم
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
چهارمین اجلاسیه اساتید شبکه تربیتی بسیج (صالحین)
باحضور علمای اعلام، صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت و شخصیت های کشوری و لشکری
با موضوع:
صالحین و گام دوم انقلاب اسلامی
کادرسازی|معنویت واخلاق|عدالت و مبارزه با فساد
#میلیون_ها_سلیمانی_تربیت_می_کنیم
اسفند۹۹_تهران
#اساتید_صالحین
#شبکه_تربیتی_بسیج
#صالحین
معاونت تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
میزان کنترل و نظارت بر اعضا (قسمت پنجم)
گفتیم باید ببینیم گروه ها چگونه این حریم ها را به اعضای خود یاد می دهند؟
سه روش اصلی موجود در اینگونه فضاهای فرهنگی و تربیتی عبارتند از :
1. روش قانون گذاری (در قسمت چهارم توضیح داده شد)
2. روش الگویی
3. روش برخوردی
2.روش الگویی: یک نفر نمی تواند همزمان هم الگو باشد هم الگو نباشد مگر در جنبه های متفاوت. نوجوانی که یک مدل خاص پوشش و رفتار را مطلوب می داند تنها در صورتی یک فرد با مشخصات ظاهری و رفتاری متفاوت را به عنوان الگو می پذیرد که او را در جنبه های دیگری موافق علاقه ها و خواسته های خودش بداند. لذا سرگروه هایی می توانند نوجوانان امروزی را جذب نمایند که حتما از برخی جهات مورد قبول نوجوان باشند مثلا ابعاد علمی، مرام ها و خلقیات خاص دوستانه مثل محبت و تواضع و...، توان ورزشی و جسمی، تسلط به مهارتهای مختلف زبان و کامپیوتر و هنری و ... و گستره حوزه اطلاعات و هر آن چیزی که برای نوجوان جامعه امروز یک ارزش به حساب بیاید.
روش الگویی چون اثرگذاری غیرمستقیم دارد بهترین روش برای کنترل رفتارهای اعضا به حساب می آید. لیکن این نقص را دارد که در صورت مشاهده یا حس هرگونه تناقض در رفتارهای فرد الگو توسط اعضا، اثرات منفی ماندگاری برجای می گذارد.
🔍#مهارتی
#سرگروه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn