برخی از فعالیتهای تربیتی خارج از جلسات حلقه
برخی از فعالیتهای #تربیتی خارج از جلسات #حلقه عبارتند از:
- ارتباط دوستانه و صمیمی اسلامی بین اعضا و سرگروه
- #نظارت و کنترل بر عملکرد فردی و گروهی اعضا و رفع موانع رشد تربیتی
- تربیت اعضا در فوق برنامهها مثل #اردو ها، دیدارها و....
- تلاش در جهت رشد عقلانی اعضای حلقه
- تقویت قدرت تصمیمگیری و انتخاب در اعضا
- تقویت تقید به #صداقت و پرهیز از #دروغ گویی در اعضا
- تقویت جدیت و پشتکار اعضا در انجام مسئولیتهای واگذار شده
- ایجاد روحیه #همت بلند در متربیان و تلاش در جهت تحقق #هدف
- توجه به آیندهنگری در برنامهریزی فردی و #اجتماعی اعضا
- تلاش در جهت تقویت اراده اعضا
- برگزاری جلسات #دعا و #مناجات به صورت فردی و گروهی
- تقویت روحیه ارتباط با #خدا در اعضا
- ارتباط با #خانواده اعضا و فامیل
- ارتباط با دوستان و نزدیکان هر یک از اعضای حلقه و شناخت روحیات و ویژگیهای آنان و کنترل ارتباطات با اطرافیان
- ارتباط با محل تحصیل یا محل کار اعضا
- توجه به انجام تکالیف #شرعی و فردی اعضا و تلاش در جهت ملکه شدن آنها
- ایجاد انگیزه در جهت انجام فعالیتهای اجتماعی اعضا
- انجام فعالیتهای تربیتی متناسب با مناسبتها و ایام خاص( #اعتکاف ، جشنها و اعیادها و...)
- ارتباط با خانواده های #شهداء
- تشکیل جلسات در منازل اعضا(با در نظر گرفتن شرایط و مقدمات لازم)
🔍 #مهارتی
#سرگروه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
8.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موشن_گرافی
✅ موضوع: امیدآفرینی بسیج
🔸🌺🔹
🔍#نشستهای_بصیرتی
#روشنگری
#ثامن
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
✅#عکس_نوشت
💢موضوع: جهاد امیدآفرینی در عرصه رسانه
🔸🌺🔹
🔍#نشستهای_بصیرتی
#روشنگری
#ثامن
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔍 #حدیث
#عکسنوشت
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🔍 #اخلاقی
#شیخ_رجبعلی_خیاط
#ترک_گناه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
💎چطور می توان با ویژگی های شخصیتی متربی آشنا شد؟
🔹مشاهده طبیعی یکی از کارآمدترین شیوه های شناخت و ویژگی های شخصیتی متربی است در این روش، سرگروه رفتار و عکس العمل متربی را در موقعیت های گوناگون در حلقه #صالحین ، فعالیت های گروهی، #اردو ، #ورزش و ... با عینک #ارزیابی زیر نظر می گیرد.
در این روش حتماً باید نتایج مشاهده طبیعی را به دقت یادداشت کنید تا مبنای گام های بعدی #تربیتی شما باشد.
🔹از دیگر راه های شناخت ویژگی های شخصیتی متربی، #مصاحبه با فرد، دادن پرسش نامه با هدف شناخت افکار، تمایلات ، احساسات، نگرش ها و نگرانی های او و نیز اجرای آزمون های صفات شخصیت مانند آزمون های #فرافکن و #دورشاخ است.
سرگروه می تواند پاره ای از صفات شخصیتی فرد را نیز در قالب #نظرسنجی از دوستان، هم کلاسی ها، بستگان فامیلی و غیره پیدا نماید.
🔹تربیت شتاب زده، آنی، دفعی و آبشاری نیست، بلکه فرایندی است تدریجی، زمان بر و دراز مدت که طی یک پروسه زمانی به اندازه طول عمر انسان ها صورت می پذیرد.
🔹تعجیل و شتاب زدگی، بزرگترین اشتباه دوره ی #جذب است، گاهی ما به محض ورود افراد با ظاهر متفاوت، سریع جلوی تربیت موجود او گارد می گیریم و موجبات دلسردی و بی انگیزگی او را فراهم می آوریم و گاهی هم انتظار داریم متربی یک شبه #اصلاح شود و مسیر #رشد و تعالی و تکامل را بپیماید.
🔹نزول تدریجی #قرآن از جانب" رب العالمین" و دعوت تدریجی به اسلام توسط رسول گرامی اسلام(ص) شاهد وگواه روشن بر این مدعاست که مربی اصلی #آفرینش هستی و #رسول و فرستاده عزیزش نیز به روش "تدریجی بودن" ، فرایند رشد و تربیت و تعالی عمل کرده اند.
پس بر این اساس انتظار تغییرات رفتاری چشم گیر و اساسی داشتن از متربیان در کوتاه مدت، انتظاری نابجا و غیرصحیح است.
🔹یکی دیگر از کارهایی که در دوره جذب نباید انجام داد #ابلاغ پیام، بیش از ظرفیت مخاطب است.
مخاطب در دوره جذب، گنجایش و ظرفیت شنیدن اعمال #ریاضت گونه #معنوی ، #زهد ، دستورالعمل های #خودسازی عریض و طویل و پند و اندرزهای مکرر و پی درپی را ندارد. در این دوره همچنین نباید مسئولیت های بزرگ و سنگین را به افراد تازه وارد داد، زیرا که چه بسا فرد در ابتدا با نشاط و انگیزه خاصی که تحت تأثیر جو قرار دارد خود را به انجام امور مختلف، راغب نشان دهد و با قرارگرفتن در شرایط رودربایستی، انجام مسئولیت های متعددی را در گروه بپذیرد اما به مرور زمان تحت فشار #خانواده ، حجم بالای دروس #مدرسه و تکراری شدن آن مسئولیت ها تا حد جدا شدن از گروه پیش رفته و کاملاً کناره گیری کند.
🔹راهکار مقابله با این مشکل آن است که تا پایان سه ماهه اول، متربی تنها یک تا دو نوبت در هفته در گروه حاضر می شود و پس از آن به تدریج دفعات حضور و ایفای نقش او در مجموعه افزایش پیدا کند.
🔍#مهارتی
#سرگروه
#مربی
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
تحلیل برجام با استناد به قرآن کریم.pdf
166.7K
💠 #جزوه
📚 تحلیل برجام با استناد به #قرآن_کریم
🔍#بصیرتی
#برجام
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نام اثر: #حافظان_آسمان
📝 خلاصه اثر : هواپیما ربایی در ایران و نقش سپاه پاسداران در حفاظت هوایی.
🎞 تولیدکننده : خانه طراحان
📌 موضوع : #بمبگذاری #هواپیما #اقتدار #امنیت #هواپیماربایی #سپاه
👤 مخاطب: #عمومی #جوان #نوجوان #دبیرستان #راهنمایی
🗓 مناسبت : اقدام به هواپیماربایی (پنجشنبه 14 اسفند)
🔸 قالب: #موشن
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
🟢 تصوری نادرست درباره #سعادت در #دنیا و در #آخرت
🔹 شاید #منطق خیلی از ما همین باشد که ای مردم! یکی از دو بدبختی را اجمالًا باید بپذیرید، یا بدبختی در دنیا و یا بدبختی در آخرت. #خدا حاضر نیست که ببیند شما هر دو خوشبختی را دارید.
🔸این ضد تعلیمات انبیاست. نمیخواهم بگویم ضد تعلیمات فقط #قرآن است؛ ضد تعلیمات انبیاست از جمله خود #عیسی #مسیح(ع).
🔹 #امیرالمؤمنین(ع) در #نهجالبلاغه میفرماید: انَّ الْمُتَّقینَ ذَهَبوا بِعاجِلِ الدُّنْیا وَ آجِلِ الْاخِرَةِ؛ متقین، هم سعادت دنیا را میخواهند هم سعادت آخرت را.
🔸 اشتباه این است که ما خیال میکنیم گناهان به دلیل اینکه سعادت است #گناه است ولی سعادت دنیا، در صورتی که اساس این منطق در اسلام بر این است که گناه فقط به دلیل اینکه بدبختی است گناه است. البته میان خوشبختی در دنیا و تسلیم لذتهای فوری شدن باید تفکیک کرد.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۱۶۸
🔍 #معرفتی
#شهید_مطهری
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
بروید سراغ کارهاى نشدنى، تا بشود
#امام_خامنهای : بروید سراغ کارهاى نشدنى، تا بشود.
تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهاى سنگین، تا بردارید.
"و لا یخشون احدا الا الله".
خب، زحمتهایش چه؟ رنجهایش چه؟ محرومیتهایش چه؟
جوابش این است که:
"و کفى بالله حسیبا"؛
خدا را فراموش نکن،
خدا حسابت را دارد.
در میزان الهى، رنج تو، محرومیت تو، کفّ نفس تو، حرصى که خوردى، زحمتى که کشیدى، کارى که کردى، خون دلى که خوردى، دندانى که روى جگر گذاشتى، اینها هیچ وقت فراموش نمیشود؛
ه
"و کفى بالله حسیبا".
🔍 #ولایت
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
✅ امام صادق عليهالسلام:
كمالُ الاَدَبِ و َالْمُروءَةِ سَبْعُ خِصالٍ : اَلْعَقلُ وَ الْحِلْمُ ، و َالصَّبْرُ ، وَ الرِّفْقُ ، و َالصَّمْتُ ، وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ الْمُداراةُ؛
كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش اخلاقى و مدارا.
📚 معدن الجواهر، ص۵۹
🔍 #حدیث
#عکسنوشت
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn
میزان کنترل و نظارت بر اعضا (قسمت اول)
آیا باید پوشش و شوخیها و رفتارهای خاص نوجوان ها و جوان ها را در گروه کنترل کرد؟
کدام هایش را آری و کدام هایش را نه؟ چرا ؟
امضای یک رفتار توسط سرگروه به چه معناست؟
تفاوت اثر رفتار سرگروه با سایر مسوولین پایگاه و مسجد در قبال این رفتارها چیست؟
اگر سرگروه سکوت و بی توجهی کند، تایید کند یا برخورد کند در هر حالتی چه می شود؟
آیا تایید یک تیپ پوشش، به معنی تایید رفتارهای تبعی منطبق با آن تیپ هم هست؟
اساسا علت این رفتارها در نوجوان چیست؟
آیا اینها طبیعیاند یا غیرطبیعی ؟
این نشانه ها پایدارند یا موقتی؟
آیا هویت یابی نوجوان به معنای تمایزیابی از همین طریق صورت می گیرد؟
واکنش ما برای نوجوان چقدر اهمیت دارد؟
اگر این نشانه ها در سایر محیط های اجتماعی، باعث هویت یابی و کسب رضایت و مقبولیت نوجوان بوده و در محیط مسجد اینگونه نباشند چه میشود؟
این تاثیری در انتخاب گروه مرجع نوجوان دارد؟
ممکن است تضادی ایجاد کند؟
مطلب فوق از این جهت اهمیت دارد که نوجوانی ( مقطع راهنمایی و دبیرستان) سن هویت یابی در گروه همسالان و دوستان است. یعنی پیوندهای عاطفی فرد در گروه همسالان بسیار قوی است و همین منبع الهامگیری هویتی و الگویی وی قرار میگیرد.
...این مطلب ادامه دارد
🔍#مهارتی
#سرگروه
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
✅ با ما همراه باشید..
کانال فعالان تربیتی، فرهنگی استان زنجان
🆔 @salehinzn