#پرسش_شبهه
#اصلاحیه
⁉️نقش مردم در تشکیل و تداوم حکومت اسلامی چیست؟ آیا این حکومت با از دست دادن آراء اکتریت، از مشروعیت ساقط شده و حاکم باید آنرا واگذار کند؟!
✅ پاسخ استاد چرمچیان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران)
◀️دو موضوعی که از خَلط های ایدئولوژیکِ مستند به تاریخ و کلام اسلامی است و تفکیک آن دو ضروری به نظر می رسد، بحث «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» و «نقش مردم در تداوم حکومت اسلامی» است.
در موضوع اول، یعنی «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» زیاد کار شده و علما و فقها و متکلمین نکات مهمی را مطرح کرده اند که چکیده و نتیجه آنها این است:
مشروعیت ولی معصوم و ولی فقیه به نصب الهی است و مردم تأثیری در اصل این مشروعیت ندارند. اما در بروز و ظهور و تحقق خارجی آن، دأب(روش) اسلام همراهی مردم است. سنت پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علی و معصومین علیهم صلوات الله همین بوده و تا مردم حمایت و همراهی نمی کردند، اقدام به تأسیس حکومت اسلامی نفرمودند.
ترديدی نيست كه تا مردم به صحنه نيايند و با امام و ولی امر بيعت و اعلام وفاداری نكنند، حكومت و رهبری او، تحقق خارجی نخواهد يافت. بر اين اساس است كه امير مؤمنان علی(ع) "حضور الحاضر و قيامُ الحجة بوجود الناصر"
را از زمينههای پذيرش حكومت خود اعلام می كند.
معنای اين سخن، اين است كه وقتی مردم كنار بنشينند و از امام حق حمايت نكنند، گرچه مشروعيتش باقی است، اما تكليف در جهت حضور در صحنه ندارد. به همين دليل، امير مؤمنان علي(ع) پس از چند ماه تلاش، برای به دست گرفتن خلافت، كنار نشست، چرا كه ديد ياران، وفادار و همراه نيستند.
چنانکه حضرت میفرمایند:
فنظرتُ فإذا ليس لي معين إلّا أهل بيتي فَضَنِنْتُ بهم عن الموت و أغْضَيْتُ علي القَذي و شربْتُ علي الشَجي و صَبَرْتُ علي أخذ الكَظْم ِو علي أمَّرَ من طعمِ العَلْقَمِ.
به هر جا نگريستم، برای خود ياوری جز اهل بيتم، نيافتم، لذا نخواستم كه آنان، به كام مرگ روند. ناچار خار ِغم در ديده شكسته، نفس در سينه و گلو بسته، از حقِّ خود چشم پوشيدم و شربت ِتلخ شكيبايی نوشيدم.
نهجالبلاغه، خطبهی سوم
اما آنچه کمتر در همین موضوع اول مورد بررسی قرار گرفته، آن است که منظور از «مردم» در این بحث، چیست؟ آیا همهی مردم باید حمایت کنند؟ یا اکثریت مردم؟ یا عدهای که به حد کفاف برسند؟
طبعاً نظر اول (حمایت همه مردم) اگر نگوییم غیر ممکن، حد اقل باید بگوییم در طول تاریخ سابقه نداشته و همهی انبیاء و اولیای الهی و حتی طواغیت مخالفینی داشته و دارند. حتی طبق اخبار، حکومت عدل مهدوی (عج) نیز مخالفین زیادی خواهد داشت.
کلام، بیشتر بین نظر دوم (اکثریت) و نظر سوم (عدهای که به حد کفاف برسند) است.
نگاهی به کلام و سیرهی پیامبر اکرم و امامان (صلوات الله علیهم اجمعین) گویای این است که حمایت اکثریت مردم در تأسیس حکومت مطرح نبوده و همان «حد کفاف» مطرح بوده است. در تأسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) فقط تعدادی از مسلمانان مدینه که طی یک سال قبل با تبلیغات نماینده پیامبر اکرم (ص) مسلمان شده بودند، از تأسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) حمایت می کردند. هنوز بقیه شهرها مسلمان نشده بودند که پیامبر اکرم (ص) داعیهی تأسیس حکومت اسلامی را حتی برای امیران و حاکمان آن نواحی ارسال فرمود.
بماند که در خود یثرب هم همه مسلمان نشده بودند.
در مورد حکومت امام علی علیه السلام که وضعیت واضحتر است. سرزمین گستردهی اسلامی کجا و معدود افرادی که در مدینه از به حکومت رساندن امیرالمؤمنین علی علیه السلام حمایت کردند کجا؟! بماند که در خود مدینه نیز هیچ معلوم نیست اکثریت مردم از به حکومت رساندن حضرت حمایت کرده باشند. بههرحال قطعاً کسی نمیتواند مدعی شود در تأسیس حکومت ایشان، اکثریت مردم حمایت میکردند. بلکه حد کفاف مطرح بوده است.
در فرمایشات نورانی ائمه نیز سخنی از اکثریت مردم مطرح نیست. بلکه همان حد کفاف مطرح است. به طور مثال امام صادق علیه السلام با اشاره به آن اصطبل فرمودند به همین تعداد یاری کننده داشتیم، بر علیه حکومت طاغوت قیام می کردیم. که راوی میگوید شمردم ۴۰ رأس بیشتر نبود. البته اشکال نشود که این برای قیام امر به معروف و نهی از منکر است. چون طبعاً همان هم مقدمه برای حکومت می شود.
یا امام باقر علیه السلام فرمودند اگر امام به اندازه اصحاب بدر (۳۱۳ نفر) یاور داشته باشد، بر او لازم میشود قیام کند.
پس در موضوع اول یعنی «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» چه برای ولی معصوم و چه برای ولی فقیه باید گفت:
اولاً نقش مقبولیت مردمی، مشروعیت زا نیست و مشروعیت به نصب الهی است. چه مردم بخواهند و چه نخواهند.
ثانیاً در تحقق خارجی و تأسیس ظاهری حکومت اسلامی نیز نه «همه مردم» و نه «اکثریت مردم» مطرح نبوده، بلکه «حد کفاف از مردم» مطرح بوده است.
🌹🌹🌹
اما در رابطه با بحث دوم (نقش مردم در تداوم حکومت ا
سلامی) مستندات بهتری از سنت و کلام معصومین علیهم السلام وجود دارد.
خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره مبارکه احزاب می فرماید:
و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضي الله و رسوله أمراً أنْ يكون لهم الخيرة من أمرهم و مَنْ يعص الله و رسولَه فقد ضلّ ضلالاً مبيناً
هيچ مرد و زن باايمانی را نرسد آن هنگامی كه خدا و رسولش، امری را لازم بدانند، اختياری از خود در برابر فرمان خدا داشته باشند و هر كس نافرمانی خدا و رسولش را كند، به گمراهی آشكار افتاده است.
همانطور که در اصل تأسیس حکومت اسلامی در زمان معصومین علیهم السلام مستندی در رابطه با اکثریت مردم نداریم و «حد کفاف از مردم» مطرح است، به طریق اولی در رابطه با تداوم حکومت اسلامی نیز حد کفاف را مشاهده می کنیم.
طبعاً همان کسانی هم که در تأسیس حکومت اسلامی از امام و ولی حق حمایت میکردند، ریزشهایی دارند. طلحه و زبیر و بسیاری از حامیان حکومت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نمونههای بارز این مدعیٰ هستند. بعد از آغاز حکومت نیز به دلیل تصمیمهایی که با منافع و یا ذائقهی عدهای منافات دارد، مخالفین بیشتر هم میشوند. خروج امیرالمؤمنین علی علیه السلام از مدینه برای جنگ جمل تنها با حدود ۷۰۰ نفر، گواه روشن این ادعا است. با تبلیغات و تلاش ایشان و امثال عمار و امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود که تعداد به ۱۲ هزار نفر رسید و جریان جمل خنثی شد. وظیفهی ولی امر این نیست که به محض مشاهدهی ریزش در حامیان، دست از حکومت اسلامی، این امانت و تکلیف الهی، بشوید و کنار برود. امام علی و امام حسن مجتبی علیهما السلام نیز با مشاهدهی ریزشها دست از تلاش برای حفظ حکومت اسلامی برنداشته و تا حد توان مقاومت فرمودند. در اینجا میبینیم که علیرغم ریزش حامیان حکومت، الگوهای اسلامی تا سر حد توان ایستادگی دارند و گروههای مقابل «باغی» بوده و احکام «بغی» بر آنها جاری میشود.
پس اینکه هرگاه بیعت یا حمایت یا -به اصطلاح امروزی- میزان مشارکت در انتخابات خبرگان رهبری کاهش پیدا کرد، تداوم حکومت اسلامی نامشروع میشود، دارای حد اقل سه اشکال اساسی است:
۱. اصل مقابلهی نظر مردم، چه همهی مردم، چه اکثریت مردم و چه تعدادی از مردم با نظر و اراده خدا و رسول و جانشینان رسول، نامشروع است. (طبق آیهی ۳۶ سوره مبارکهی احزاب)
۲. مشارکت «اکثریت» مردم در تأسیس حکومت اسلامی، مستند به روایت یا متکی به سنت معصوم نیست، چه رسد به تداوم حکومت.
۳. حضرات معصومین علیهم السلام در مواجهه با حالت کاهش حمایت مردمی، تا حد ممکن از بقای حکومت اسلامی دفاع فرمودهاند.
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
🌸ولادت پیامبر مهربانی در بهار 🌸
✅ولادت پیغمبر اکرم به اتفاق شیعه و سنی در ماه #ربیع_الاول است، گو اینکه اهل تسنن بیشتر روز دوازدهم را گفتهاند و شیعه بیشتر روز هفدهم را، به استثنای شیخ کلینی صاحب کتاب کافی که ایشان هم روز دوازدهم را روز ولادت میدانند. رسول خدا در چه فصلی از سال متولد شده است؟ در فصل بهار. در السیرة الحلبیة مینویسد: «وُلِدَ فی فَصْلِ الرَّبیعِ» در فصل ربیع به دنیا آمد. بعضی از دانشمندان امروز حساب کردهاند تا ببینند روز ولادت رسول اکرم با چه روزی از ایام ماههای شمسی منطبق میشود، به این نتیجه رسیدهاند که دوازدهم ربیع آن سال مطابق میشود با بیستم آوریل، و بیستم آوریل مطابق است با سی و یکم فروردین. و قهراً هفدهم ربیع مطابق میشود با پنجم اردیبهشت. پس قدر مسلّم این است که رسول اکرم در فصل بهار به دنیا آمده است حال یا سی و یکم فروردین یا پنجم اردیبهشت.
📕سیری در سیره نبوی، ص۲۳۳، مرتضی مطهری
🍀اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
◀️منبع: کانال ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
🔻علت سپردن پیامبر به دایه در سن طفولیت چه بوده است؟
✅ اینکه مورخان علت این عمل را، نامساعد بودن آب و هوای مکه، وبکر بودن آب و هوای خارج مکه، فصاحت و بلاغت اهل بادیه، یا کمبود شیر آمنه، مادر پیامبر(ص) و یا وجود برخی بیماری ها از قبیل طاعون، وبا و دلایلی دیگر ذکر کرده اند، کمی دور از ذهن است!
چون اگر سنت اهل مکه این بوده که فرزندان خود را به خاطر آب و هوای مکه به دایه ی بیرون از شهر بسپارند، باید امام علی(ع)، عقیل، جعفر و حمزه را نیز به دایه می سپردند، در حالی این گونه نبود. یا اگر علت به دایه سپردن پیامبر(ص) بی شیری آمنه بود، پس چرا بیش از مدت دوران شیر خوارگی حضرت(ص) یعنی تا پنج سالگی پیامبر(ص) نزد حلیمه ماند؟
و وجود بیماری هم در مکه به اثبات نرسیده، و درمنابع معتبر نیامده است. واینکه بادیه نشین ها فصیح تر باشند هم، مسلم نیست.
بلکه امر بر عکس بوده و معمولا مردم شهر فصیح تر از بادیه نشین ها هستند. پس علت؛ خطری بود که از جانب یهود، وجود مطهر رسول اکرم(ص) را تهدید می کرد!
یهودیان بنی اسرائیل گزارش دقیق از علایم پیامبر آخرالزمان را از پیامبران بنی اسرائیل مخصوصا از حضرت موسی(ع) پرس و جو کرده بودند......
ادامه 👇🏼👇🏼
https://hawzah.net/fa/Question/View/65763/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_اسلام
🔻ویژگی های اخلاقی و رفتاری خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که لازم است رهروان آن حضرت بدانند و بدان عمل کنند
🎥 3 دقیقه و 51 ثانیه ویدئو 👆🏻
🌸اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌸
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار میکند.
💢 صد و یکمین نشست از سلسله نشستهای «کلمه سواء»
🔶 موضوع : ضرورت آشنایی با یهودیت
🎤 ارائه دهنده : استاد آرش آبایی پژوهشگر یهودی
🗓 زمان : سه شنبه 4 آبان ماه
⏰ ساعت 18
📍 نشست به صورت زنده برگزار میگردد.
🌐 ورود به نشست زنده 🌐
https://online.lmskaran.com/ch/826-9775
برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_ایران
#پهلوی
🔻 می گویند در دوران پهلوی تورم، گرانی و بیکاری نبود. همه چیز گل و بلبل !!
◀️ تورم 35 درصدی!! به اذعان مسؤولین در کنفرانس خبری در ویدئو بالا
🎥 51 ثانیه ویدئو 👆🏻
◀️آن روزها روابط با آمریکا حسنه بود، تحریم هم نبودیم
✅تورم از زبان شاه 👇🏼👇🏼
https://www.aparat.com/v/aMAT3/
✅گرانی، بیکاری، فقر، فساد، واردات بیرویه، مشکلات اصلی اقتصاد ایران در دوره پهلوی بود. با وجود فروش بیسابقه نفت در دهه پنجاه، از اوایل سال ۱۳۵۴ شاهد افزایش بیرویه و بیسابقه قیمتها بودیم.
2️⃣ درحالیکه نرخ بیکاری در سال ۱۳۵۵ به عدد 2.9 درصد بود و نرخ تورم با وجود درآمد سرشار نفت به حدود 25 درصد رسیده بود. در نیمه دوم سال 1356 تورم به 40 درصد رسید.
3️⃣ این درحالی بود که ایران در دهه 50 روزانه 6 میلیون بشکه نفت میفروخت. عددی که هرگز در دوران پس از انقلاب سابقه نداشته است.
🌐 آمار تورم بانک جهانی
https://plink.ir/oLLoP
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii