#تاریخ_اسلام
⁉️آیا امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند؟ زمان شهادت وی کی است؟
📍پاسخ:
1⃣بر اساس گزارش تمامی منابع تاریخی، انساب و حدیث #شیعه و #سنی، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند که در زمان حمل توسط رسول خدا(ص) نامگذاری شده است.
2⃣ هجوم به خانه امیرمؤمنان علی(ع) در ۲ مرحله بوده است.
یک بار به خاطر فدک که مدت کمی بعد از رحلت پیامبر(ص) بود؛
اما زمان هجوم آخر که منجر به سوختن در خانه، ضربت خوردن حضرت زهرا(س) و شهادت محسن شد، ۵۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص) است.
یعنی بعد از خطبه فدک و فراخواندن انصار و مهاجران و آن زمانی که شیعیان در خانه امیرمؤمنان علی(ع) تحصن کردند تا حق الهی علی(ع) را از غاصبان بگیرند.
📌 پس زمان شهادت محسن، اوائل #ربیع_الاول نیست. بلکه ۵۰ روز بعد از ۲۸ #صفر است.
3⃣ مهاجمین با هجوم به خانه امیرمؤمنان علی(ع) افزون بر ضربه زدن به پهلوی حضرت زهرا(س) و سقط کردن محسن، به درگیری با اصحاب علی(ع) پرداختند.
📌برای مطالعه بیشتر به مقاله بررسی اخبار محسن بن علی(ع) اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر #جباری و دکتر #یاوری در پست بعدی مراجعه کنید.👇🏼
🔴نشرحداکثری
⭕لینک کانال تلگرام:
T.me/dar_masire_agahi
⭕لینک کانال ایتا:
Eitaa.com/masir_agahi
🔺 @masir_agahi
#معرفی_کتاب
🔻مسار الشیعه
شیخ مفید
🔸برای ثبت «ایام الله» و «ایام معلومات» و وقایع مهم تاریخ اسلامی کتابهای بسیاری نگاشته است از جمله توضیح المقاصد فی وقایع الأیام شیخ بهائی (د 1030)، تقویم المحسنین فیض کاشانی (د 1091)، وقایع الأیام و السنین خاتون آبادی، وقایع الآیام خیابانی (د 1282) و مسار الشیعه شیخ مفید.
كتاب «مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه» نخستین کتاب مستقل در این موضوع است که مؤلف اعتقاد دارد اطلاع و آگاهی از آن روزهایی که در این کتاب ذکر شده اند از زینت اهل ایمان است و عدم آگاهی از آنها بر اهل ایمان قبیح شمرده می شود.
شیخ مفید نوشتن این کتاب را در 16 ربیع الأول سال 389 به پایان رسانده است و از معدود كتابهایى است كه نسخه اصل آن به خط مؤلف در دست است.
ثمره یاد کرد این روزها بر اهل ایمان، به پا داشتن عبادات و رعایت حد و حدود دین در غم و شادی است که انسان بتواند با انجام عبادات و طاعات به خداوند نزدیک تر شود.
کتاب بعد از مقدمه ای در انگیزه نگارش با ماه رمضان آغاز می شود چرا که در قرآن بر دیگر ماهها مقدم شده و در این ماه عبادات بسیار برای تقرب به خدا سفارش شده و اینکه نزد آل رسول علیهم السلام اولین ماه برای امت اسلامی (اولین ماه سال عبادت به تعبیر سید بن طاوس) است.
شیخ مفید تأکید می کند که در این كتاب بنا را بر اختصار گذارده و از تطویل مطالب اجتناب کرده است.
او ذیل عنوان هر ماه قمری ابتدا درباره آن ماه می نویسد و سپس به بیان هر یك از روزها و مناسبتهای آن ماه پرداخته و ذیل هر مناسبت اعمال واجب و مستحب آن را نقل می کند.
🔺 @masir_agahi
#تاریخ_اسلام
⁉️نخستین خبر خوش پس از گذشت چهارده قرن از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله چه بوده است؟
✅(پاسخ به ادعایی که اخیرا مطرح شده است)
🔸ایجاد ارتباط میان وقایع مقدس تاریخی، از نوع تطبیق و تعمیم، یا نشان دادن سنت های مشترک میان آنها، امری است که سابقه ای بس طولانی در دنیای دینداری دارد. در این زمینه، بویژه مسائل مربوط به ظهور جایگاه ویژه ای دارد. علم ملاحم و فتن و بحث مهدویت در میان مسلمانان، جاماسپ نامه ها میان زرتشتیان، نیز داستان مسیح برای یهودیان و سپس مسیحیان، همیشه می تواند به جای آینده، در زمان حال، ایفای نقش کند. از کسی که ادعای مهدویت یا مسیح بودن دارد، تا تطبیق شرایط و علائم ظهور در شرایط فعلی، و انواع دیگری از این نوع ارتباط، از مسائلی است که مکرر اتفاق می افتد.
🔸وقتی انقلاب اسلامی در ایران رخ داد، به صورت جسته گریخته ادعاهایی در زمینه رابطه آن با مهدویت مطرح می شد. این که طلوع خورشید از مغرب است، احتمالی بود که آقای مطهری با ملاحت و ذوق ادبی در باره بازگشت امام از پاریس به ایران داد (مجموعه آثار: 24/118).
🔸در این موضوع، شواهد و اظهارات فراوانی در دست است که.....
ادامه👇🏼:
http://historylib.com/articles/1911/
🔴نشرحداکثری
⭕لینک کانال تلگرام:
T.me/dar_masire_agahi
⭕لینک کانال ایتا:
Eitaa.com/masir_agahi
@masir_agahi
#تاریخ_اسلام
⁉️ چرا مأمون از نماز عید فطر امام رضا علیه السلام جلوگیری کرد؟ مگر امام غیر از دیگران نماز میخواندند؟!
🔻مامون در زمان ولایت عهدی امام رضا(ع) از او خواست نماز عید فطر را بخواند، اما ماجرایی پیش آمد که او پشیمان شد و جلوی اقامه نماز امام را گرفت.
نماز عید فطر سنت به جا ماندهای از پیامبر اعظم(ص) است که در طول تاریخ از سوی مسلمانان اقامه شده و اکنون با همان سبک و سیاق به ما رسیده است. اما این نماز پرفضیلت، که در زمان حضور امام معصوم بر همگان واجب است، در زمان خلفای عباسی تغییر کرده بود.
◀️شهید مطهری در این باره نوشته است: «نماز عید خواندن، کتاب الله و سنت رسولالله(ص) است اما چگونه نماز خواندن، سیره است. پیغمبر نماز عید فطر و عید قربان مىخواند، اینها هم نماز عید فطر و عید قربان مىخواندند، اما روش نماز خواندن به تدریج فرق کرده بود، سیره فرق کرده بود. کم کم دربارهاى خلفای عباسی مانند دربارهاى ساسانى ایران و قیاصره روم شده بود، دربارهاى خیلى مجلّل. لباس خلیفه و سران سپاه داراى انواع نشانههاى طلا و نقره بود. خلیفه وقتى مىخواست به نماز عید بیاید، با جلال و شکوه خاص و با هیمنه سلطنتى مىآمد. خودش سوار بر اسبى که گردنبند طلا یا نقره داشت مىشد و شمشیرى زرّین به دست مىگرفت، سپاه نیز از پشت سرش مىآمد، درست مثل این که مىخواهند رژه نظامى بروند. بعد مىرفتند به مصلّى، دو رکعت نماز مىخواندند و برمىگشتند.» (1)
این موضوع همه ساله رواج داشت تا اینکه پس از پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع)، مأمون از ایشان خواست نماز عید فطر آن سال (201 هجری) را اقامه کنند.....
ادامه 👇🏻👇🏻
https://www.google.com/amp/s/www.khabaronline.ir/amp/307366/
🛑نشر حداکثری
⭕لینک کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕لینک کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
🔺 @masir_agahi
در مسیر آگاهی
#تاریخ_اسلام
📌بررسی روایی، تاریخی عیدالزهرا!!☝️☝️
⭕حجت الاسلام مهدوی ارفع
🔴نشرحداکثری
⭕لینک کانال تلگرام:
T.me/dar_masire_agahi
⭕لینک کانال ایتا:
Eitaa.com/masir_agahi
🔺 @masir_agahi