بازخوانی_گزارش_دسّ_و_تحریف_غالیان.PDF
3.53M
🔰مقاله بازخوانی گزارش دس و تحریف غالیان در پرتو کارکرد فرهنگی نهاد امامت
🔸یکی از دشواری های پیش روی میراث حدیثی شیعه، #ادعای وضع و جعل در نگاشته های کهن شیعی است. از جمله دستاوزی های این ادعا، دو گزارش در رجال کشی است.بر پایه این دو گزارش، دوره ای کم وبیش 70 ساله از تاریخ حدیث شیعه، یعنی اززمان شهادت امام باقر (ع) در 114 ق. تا زمان به امامت رسیدن امام رضا (ع)در 183 ق. با اتهام بزرگ وضع و جعل روایات به دست مغیره بن سعید وابوالخطاب و پیروان این دو، رویارو شده است؛ پدیده ای ویران گر که سرانجامتوسط یونس بن عبدالرحمن، متوقف شده و میراث حدیثی شیعه به دستوی، پالایش می شود.
❇️در این نوشتار تلاش بر آن است که با نظر داشت #واقعیت های ملموس و عینی در تاریخ حدیث شیعه که در پرتو مدیریت فرهنگی نهاد امامت سامان یافته اند، #نادرست_بودن این دو گزارش به اثبات رسد.
✍🏻نویسندگان
سیدعلیرضا حسینی شیرازی
مدیر گروه رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
طاهر عزیزوکیلی
پژوهشگر بنیاد فرهنگی امامت
🆔@masire_feghahat
13990501.pdf
335.5K
🔖کاوشی نو در اعتبار اخبار مرتبط با اعتقادات و امور حقیقی
✍️ استاد محمد قائینی
📗مجله اصول فقه حوزه (زمستان 1399)
✂️اعتبار خبر علاوه بر عرصه فقه و احکام شرعی در دو عرصه دیگر نیز نیازمند تحقیق و بررسی است. یکی اعتبار خبر در امور اعتقادی و دیگری در امور حقیقی که تعبد به معنای تنجیز و تعذیر در آنها بیمعنا ست. اگر چه مشهور عدم اعتبار خبر در اعتقادات است اما ادله حجیت خبر از جمله سیره عقلاء، شامل این دسته از اخبار نیز هستند و عدم اعتبار خبر در آنها ادعایی است که قابل اثبات نیست. در اموری که تعبد در آنها بیمعنا ست حجیت خبر باید بر اساس آثار مترتب بر آنها مورد بررسی قرار بگیرد. بنابر مبنای جعل منجزیت و معذریت ادله حجیت خبر از شمول این دسته از روایات قاصرند اما بر مبنای جعل طریقیت، آثار قابل ترتب بر چنین اخباری عبارتند از اعتقاد، اخبار و اسناد. در این نوشته اثبات میشود که ادله حجیت خبر از اثبات لزوم اعتقاد به مفاد خبر ناتوان هستند و هم چنان که از جایگزینی خبر به جای علم در جواز اخبار از مضمون خبر ناتوانند اما با توجه به اینکه بنای عقلاء بر اسناد بر اساس خبر است، مضمون خبر به «مخبر عنه» مستند است.
🆔 @masire_feghat
🔰نقد و نظر ( بخش اول )
🌀سابقا نسبت به روایت ابان بن تغلب (اینجا) مطالبی تقدیم محضر شد که لیست آنرا از (اینجا) میتوانید نظاره فرمایید
🔸دیدگاه دیگری که نسبت به این روایت مطرح میباشد ، دیدگاه قرآن پژوه معاصر آقای صادقی تهرانی میباشد ؛ ایشان در کتاب فقه گویا برای طرح نظریه خودشان یعنی "قرآن بسندگی" مقدماتی را مطرح میکند
🔹در ضمن مقدمه ای بحث جعل در تراث حدیثی شیعه را بیان میکنند و یکی از روایاتی که در ذیل آن میاورند و سپس باتوجه به این روایت تعمیم جعل به سایر روایات میدهند همین «روایت ابان بن تغلب» میباشد
🔸علت جعلی بودن این حدیث را نیز اینگونه بیان میکند : آیا میتوان پنداشت که چهار، از نظر حساب و ارزش از سه کمتر و با دو برابر باشد!؟¹
🔹لب دلیل ایشان این است که این روایت با تناسب ریاضی که از موارد #عقل_قطعی میباشد ، در تعارض است و نمیتوان این روایت را پذیرفت
♻️اما دلیلی که مطرح کرده اند برای جعلی بودن روایت مزبور ، محل تامل و ناتمام میباشد و در ادامه بدین مطلب پرداخته میشود
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:فقه گویا ، ص ۱۲۳
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰نقد و نظر ( بخش دوم )
♻️بیان شد که دلیل مطرح شده نسبت به جعلی بودن روایت ابان ناتمام میشود
🟩 چرا که اساسا عقل قطعی وارد اینگونه مسائل نمیشود و به تعبیری احترام خودش را حفظ میکند یعنی وارد مسائلی که میداند #حساس است و ممکن است شرایط و جزییات و مقدمات و موخرات داشته باشد نمیشود چون میداند در این موارد توانایی ندارد که به طور نوعی درک کند لذا میگوید من حکمی ندارم ، من جمله در مباحث شرعی مثل دیه چون از مسائلی است که محل احتیاط است به خاطر عمده شروطی که دارد و به خاطر مقدمات و نکات و خصوصیات و ممیزاتی که دارد لذا، هیچ وقت عقل قطعی این جا حکمی نمیدهد یا نمیاید تناسب برقرار کند بله تناسب قطعی است ولی عقل اینجا تناسب برقرار نمیکند
🌀و قرائنی در خود روایت است که دال بر عدم برقراری تناسب عقلی میباشد
◼️اولا اینکه جناب ابان حکم انگشتان را یکی یکی میپرسد ،اگر قرار بود تناسب بگیرد خب وقتی امام حکم یک انگشت را بیان کرد میگفت خب پس ۴ انگشت ۴۰ تا است و دیگر نیازی به سوال از حکم ۲ انگشت و ۳ انگشت نبود لذا خود اینگونه سوال پرسیدن جناب ابان نشان میدهد که برای خودش هم مشخص بوده که این موارد از مواردی است که خصوصیت خاص دارد
◼️قرینه دیگر هم نحوه جواب دادن امام علیه السلام است چون ایشان حکم ۱ انگشت را بیان میفرمایند و بعد حکم ۲ انگشت را بیان میفرمایند و بعد حکم ۳ انگشت را بیان میفرمایند و اگر تناسب بود که میفرمود من که حکم ۱ انگشت و ۲ انگشت را گفتم دیگر خودت تناسب برقرار کن و حکم ۴ انگشت را به دست بیاور یا میفرمود به ازای هر انگشت ۱۰ شتر ولی اینگونه نفرمودند
✔️لذا چون عقل میداند این مسائل خصوصیتی دارد وارد نمیشود و لو نمیداند آن خصوصیت چیست مثلا نمیداند این خصوصیت اینکه « ان المراه تعاقل الرجل الى ثلث الديه » چیست ولى احتمال میدهد که در این مسائل چنین خصوصیاتی باشد لذا وارد نمیشود پس نمیتوان گفت این روایت خلاف عقل قطعی است بلکه اصلا عقل در چنین جاهایی حکمی ندارد
🔘 از همین مطلب مشخص میشود که تعمیم جعلی بودن روایات مذکور در تراث متقن شیعه در غایت ضعف و مغالطه ای بیش نیست چرا که بنیان های حدیثی شیعه بر داده هایی استوار و روشمند مستحکم بنا شده است و فقهاء و محدثین شیعه زحمات بسیاری را در رساندن اخبار حاکی از قول معصومین ( علیهم السلام ) کشیده اند
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
هل القول بأن الإمام عليّ (عليه السَّلام) أو الإمام الحسين (عليه السَّلام) هو خالق الأكوان أو جاعل السماوات او انه يحيي الخلق ويميتهم من الغلو المنهيّ عنه في الروايات الشريفة الثابتة؟
ودمتم ذخرًا للإسلام والمسلمين.
الجواب:
بسمه تعالى.
نعم هو من الغلو الذي تبرّأ منه أئمّة أهل البيت (عليهم السَّلام)، وليس منه إسناد الخلق أو الإحياء إليهم في بعض الموارد الخاصّة بإذن الله تعالى، نظير ما ورد في القرآن الكريم بالنسبة إلى بعض الأنبياء (على نبيِّنا وآله وعليهم السَّلام).
مكتب سماحة السيّد السيستانيّ «دام ظلّه» - أجوبة المسائل الشرعيّة.
٨ صفر ١٤٤٥ هـ.
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰استاد سیدجواد #شبیری_زنجانی (زید عزه)
🔸….بنابراین هدف ما از طرح مطالب دقی و کلمات قوم، دو چیز است؛
🔹یک هدف این است که ادارکات وجدانی خود را در مقابل شبهاتی که از سنخ شبهه در مقابل بدیهه هستند به فعلیت برسانیم چون اگر شبهات دفع نشوند آن درک بدیهی به فعلیت نمی رسد؛
🔸هدف دوم این است که ما در عمدۀ مبانی اصولی مان در کلیات تابع آیت الله والد هستیم اما ممکن است افراد تصور کنند ما بدون درک مطالب رایج بین اصولیین مبانی آیت الله والد را پذیرفته ایم لذا به ناچار برای این که نشان بدهیم بعد از زیر و رو کردن مطالب اصولیین به این نتیجه رسیدیم که مبانی آیت الله والد صحیح تر است، به کلمات قوم اشاره کنیم.
🔹ما بیشترین درس اصولی که شرکت کردیم درس اصول آقای حائری بود که در واقع برگرفته از تفکر مرحوم آقای صدر است و مرحوم آقای صدر در این صورت بندی ها و اصطلاح سازی ها در بالاترین سطح هستند و ما نیز بیشتر این بحث ها را از ایشان یاد گرفته ایم لذا برای این که اشخاص تصور نکنند ما به جهت عدم اطلاع از این گونه مباحث مبانی آیت الله والد را پذیرفته ایم وارد این گونه مباحث می شویم؛ و علت این که در اصولمان محور بحث را کلمات مرحوم آقای صدر قرار می دهیم و آن را نقض و ابرام می کنیم آن است که اشخاص بدانند هر چند کلمات آقای صدر در اصول صناعی بسیار قوی است اما در همان سطح از اصول صناعی نیز می توان کلمات ایشان را نقض کرد پس علت این که وارد بحث های دقی می شویم این نیست که بخواهیم اصل ادراکات و استظهارات خود را بر آن استوار کنیم.
🔸یک موقعی به آیت الله والد عرض کردم تصور می کنم علت این که در نجف نماندید یکی کسالت و بیماری شما بود و علت دیگر این بود که نجف نه که علمیتش کم باشد اما بیشتر از قم نیست؛ ایشان در پاسخ فرمودند علت اصلی همان بیماری بود چون هر چند نجف از جهت علمی بالاتر از قم نبود ولی بهر حال دارای سبکی متفاوت بود و انسان باید سبکهای مختلف را ببیند.
🔹ما نیز با این که اعتقاد چندانی به این سبکها نداریم ولی اگر بخواهیم مطالب را در قالب ساده و به دور از صناعت بیان کنیم یک فاصلۀ گفتمانی بین ما و سائر اشخاص ایجاد می شود لذا خیلی از اشخاص اصلا مطالب آیت الله والد را درک نمی کنند و ما هدفمان این است که مطالب خودمان که عمدتا برگرفته از تفکر ایشان است را در قالب های صناعی رایج بریزیم تا اشخاصی که با سبک رایج انس دارند مطالب ما را متوجه شوند و نوعی گفتمان مشترک بین ما ایجاد شود.
🔸آیت الله والد از این گونه سبکها فراری هستند اما من تصور می کنم همان مطالب را می توان در قالب این سبک هم تبیین کرد هر چند اصل مطلب وابستگی به این قالبها ندارد.
💢درس خارج اصول ۱۵ / ۹ / ۱۴۰۱
🆔@masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
854.5K
🔰استاد گنجی
💢 تفقه دو نوع است:
🔹فقه تتبعی:
که آراء و انظار کثیری از فقها را می بینند و در آن تأمل و دقت می کنند. برخی می گویند فقه همان تتبع است. البته در مقام فتوا درست است باید تتبع کرد.
مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و می گفت کتابی نیست که آن را دور نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمی کردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد. لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم.
🔹فقه تعمقی:
فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر میگذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمی گذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد.
📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت .mp3
3.89M
🔰استاد سید جواد #شبیری
🌀نکته ای پیرامون حدیث عنوان بصری
▪️عدم وجود مصدر صحیح برای این روایت در منابع حدیثی شیعه
▪️عدم سازگاری مضامین این روایت با سایر روایات
🗓خارج اصول ۱۳۹۶/۲/۰۶
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
قبسات من علم الرجال ، أبحاث السيد محمد رضا السيستاني ، جمعها ونظمها السيد محمد البكاء - ج1-549.pdf
739.6K
🔰استاد سید محمدرضا #سیستانی
💢رجال💢
🔸بحث رجالی پیرامون شخصیت #مفضل_بن_عمر
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰تراجم و طرائف
🔅مرحوم علامه حلی (قدس سره الشریف)
🔸گویند که روزی بنّایی مشغول به بنایی بود و علامه در خدمت پدرش ایستاده بود. ناگاه قدری از گل بر روی علامه آمد. بنا گفت ای کاش من آن گل بودم پس علامه بالبدیهه به پدرش گفت که: «يَقُولُ الكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً»
🔹ايضاً معروف است که علامه در حال طفولیت در خدمت خال خود محقق (ره ) درس میخواند و گاهی می گریخت محقق از عقب او روان میشد که او را بگیرد چون به نزدیک می رسید علامه آیه سجده را تلاوت مینمود و محقق به سجده میرفت علّامه فرصت غنیمت کرده، می گریخت. و شاید این از بابت تقدّس و احتیاط محقق باشد؛ چه سجده برای سماع واجب نیست؛ بلکه در صورت استماع واجب است و در این مقام محقق سماع میکرد، نه استماع؛ پس از بابت احتیاط سجده مینمود یا از بابت استماع بود؛ به این معنی، همین که علامه شروع می کرد به تلاوت محقق استماع مینمود به جهت تحصیل مثوبت و یا این که مذهب محقق در آن زمان وجوب سجده بود برای سماع والله العالم.
📚قصص العلماء تنکابنی (طبع جدید)؛ص۴۶۴
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰تطبیقات اصولی
🌀اصل : اگر در قرینیّت موجود شک شود، نمی توان أصل عدم قرینه را جاری کرد
🔸تطبیق
⁉️هل الإجتناب عن صغار الذنوب داخلٌ في العدالة أم لا؟ وجهان، بل قولان.
▪️إحتجّوا للقول الأوّل #بإطلاق_متعلّق_الستر_و_العفاف ؛ إنّ حذف المتعلّق مفيدٌ للإطلاق، و مثله قوله (عليه السلام): «و كفّ البطن و الفرج و اليد و اللسان » و هما مفيدان بأنّ العدالة متقوّمة بالإجتناب عن مطلق الآثام، كبارها و صغارها، و مثلهما عموم قوله (عليه السلام): «و الدلالة على ذلك كلّه أن يكون ساتراً لجميع عيوبه »؛ إذ من المعلوم أنّ كلمة الجميع من أدوات العموم.
🔘و يمكن أن يقال: إنّه لمّا كانت الكبيرة لا يختصّ صدورها بالبطن و الفرج و اليد و اللسان، بل قد تكون صادرة من عضو آخر، مثل: الفرار من الزحف، و مثل: الرياء، فإنّ صدورها غير مختصّ بكونه من عضو خاصّ، و مثلها: عقوق الوالدين، فيكون تخصيص الأعضاء الأربعة بالذّكر من جهة كثرة صدور الكبائر منها.
❇️إذا تبيّن ذلك #فإطلاق الكفّ لا يخلو من إشكالٍ، من جهة #إحتمال_قرينيّة_الموجود لسوق الكلام إلى الكبائر فقط، كما يسري الإشكال في إطلاق الستر و العفاف. فإنّ الفقرتين متداخلتان من حيث المدلول و واردتان لإفادة معنى واحد¹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹اجتهاد و تقلید (سیدرضا صدر)،ص۳۰۹
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
2.4M
🔰استاد گنجی
▪️حجیت اجماع مدرکی
🔸اقوال در حجیت اجماع مدرکی
🔹تحلیل اجماع مدرکی
🔸موارد حجیت اجماع مدرکی
🌀برشی از درس خارج اصول
۱۴/آبانماه/۱۴۰۲
🆔@masire_feghahat
🔰الهجر بين المؤمنين
🌀#استفائات
🔸السؤال: ما حكم تهاجر المؤمنين وبالخصوص اذا زاد عن ثلاثة أيام ؟
🔹الجواب: هجر المؤمن لأزيد من ثلاثة أيام محل اشكال والاحوط تركه.
❇️المکتب الشرعی لسماحة آیة الله العظمی السید السیستانی (حفظه الله)
🆔@masire_feghahat
🔰الهجر بين المؤمنين
🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِي الثَّالِثَةِ قِيلَ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا يَصِيرُ إِلَى الظَّالِمِ فَيَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى يَصْطَلِحَا¹
💠مرحوم آیت الله خویی(رضوان الله علیه) در بحث مسوِّغات کذب به روایت فوق استدلال کرده است برای اینکه در #اصلاح_ذات_البین فرقی نیست که #مصلح شخص ثالثی غیر از متخاصمین باشد یا احد المتخاصمین باشد
🔹لکن ایشان قائل به عدم الزامی بودن این حکم شده و صدر روایت را به قرینه ذیل؛ حمل بر #استحباب میکنند (مستحب است بعد از سه روز سازش کنند) ؛ ایشان میفرماید باتوجه به اینکه ، مظلوم در مقام اصلاح به ظالم بگوید ، من ظالم بودم #کذب میباشد و حضرت ترک این گفتار را مذمت کردند؛ این روایت حمل بر مستحب موکد میشود
🌀و من الواضح جدّا أنّ قول المظلوم «أنا الظالم» #كذب، و قد ذمّه الإمام (عليه السّلام) على تركه، فيكون مستحبّا مؤكّد²
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:📚وسائل الشيعة، ج12، ص: 263
*²:📚موسوعه ایت الله خویی،ج35،ص632
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
مسیر فقاهت
🔰الهجر بين المؤمنين 🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ:
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
252.9K
🔰الهجر بين المؤمنين
🌀#استاد_شهیدی
▪️نکته ی استظهار محقق خویی(ره) از این روایت
▪️انصراف «مظلوم» در فقره [فما بال المظلوم]
🗓برشی از درس خارج فقه
۱۳۹۷/۰۹/۱۴
🆔@masire_feghahat
🔰کانال مسیر فقاهت
🔸سلام و عرض ادب خدمت فرهیختگان گرامی و اعضای محترم کانال "مسیر فقاهت"
🔹چناچه نقد ، پیشنهاد یا نکته ی خاصی نسبت به مطالب مطروحه داشتید میتوانید از طریق آیدی ذیل آنرا به ادمین کانال منتقل کنید
🆔 @masire_feghahat1 ارتباطباادمین
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه)
🔸مرحوم آیتالله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس میآوردند.
🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی میخواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتابها به سختی میتوانند قفل را ببندند. کتابها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند.
🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتابها را به من برگردانید!
عرض کردم: کتابها را من میآورم، سنگین هستند.
🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آنها را میخواهم با دستهای خودم حمل کنم که فردای قیامت، دستهایم از آتش جهنم در امان باشند!
📚درس هایی از فقیه مقدس آیتالله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه
🆔@masire_feghahat
🔰قطع در اصول دین
🔸در اینکه اصول دین میبایست قطع از روی #تحقیق باشد یا اینکه #یقین ولو از #تقلید کفایت میکند میان محققین اختلاف است اما روایتی در کافی شریف هست که میتواند در این مسئله راهگشا باشد و ظهور آن « کما صرّح به صاحب القوانین» در این است که #اطمینان و #اعتماد در این موارد کافی است و تحصیل #قطع لزومی ندارد .
🌀عنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى (علیه السلام) قَالَ: يُقَالُ لِلْمُؤْمِنِ فِي قَبْرِهِ مَنْ رَبُّكَ قَالَ فَيَقُولُ اللَّهُ فَيُقَالُ لَهُ مَا دِينُكَ فَيَقُولُ الْإِسْلَامُ فَيُقَالُ لَهُ مَنْ نَبِيُّكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدٌ فَيُقَالُ مَنْ إِمَامُكَ فَيَقُولُ فُلَانٌ فَيُقَالُ كَيْفَ عَلِمْتَ بِذَلِكَ فَيَقُولُ أَمْرٌ هَدَانِي اللَّهُ لَهُ وَ ثَبَّتَنِي عَلَيْهِ فَيُقَالُ لَهُ نَمْ نَوْمَةً لَا حُلُمَ فِيهَا نَوْمَةَ الْعَرُوسِ ثُمَّ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إِلَى الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُ عَلَيْهِ مِنْ رَوْحِهَا وَ رَيْحَانِهَا فَيَقُولُ يَا رَبِّ عَجِّلْ قِيَامَ السَّاعَةِ لَعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى أَهْلِي وَ مَالِي وَ يُقَالُ لِلْكَافِرِ مَنْ رَبُّكَ فَيَقُولُ اللَّهُ فَيُقَالُ مَنْ نَبِيُّكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدٌ فَيُقَالُ مَا دِينُكَ فَيَقُولُ الْإِسْلَامُ فَيُقَالُ مِنْ أَيْنَ عَلِمْتَ ذَلِكَ فَيَقُولُ سَمِعْتُ النَّاسَ يَقُولُونَ فَقُلْتُهُ فَيَضْرِبَانِهِ بِمِرْزَبَةٍ لَوِ اجْتَمَعَ عَلَيْهَا الثَّقَلَانِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ لَمْ يُطِيقُوهَا قَالَ فَيَذُوبُ كَمَا يَذُوبُ الرَّصَاصُ ثُمَّ يُعِيدَانِ فِيهِ الرُّوحَ فَيُوضَعُ قَلْبُهُ بَيْنَ لَوْحَيْنِ مِنْ نَارٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ أَخِّرْ قِيَامَ السَّاعَةِ¹
📝میرزای قمی میفرماید : و لا يدلّ ذلك على أكثر من اعتبار الجزم و السّكون و الاطمئنان و الاعتناء و الاعتماد. و أمّا كونه ناشئا عن دليل تفصيليّ و برهان مصطلح، فلا²
ــــــــــــــــــــــــ
*¹:الكافي؛ ج3 ؛ ص238
*²:القوانين المحكمة في الأصول؛ ج4 ؛ ص387
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
5.47M
🔰آیت الله شبیری زنجانی
🔸تبیین اشکال تعارض ماده و هیئت #اشهر
🔹حل اشکال با دو بیان #اطلاق_لفظی و #اطلاق_مقامی
🌀برشی از درس خارج خمس ۱۳۷۶/۰۹/۱۶
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰دیدگاه آیت الله سیستانی در رابطه با کتاب بصائر الدرجات
🔸و قد ناقش بعض في كتاب بصائر الدرجات بأنّه لا سند لنا إليه، فإنّ الشيخ بعد ما ذكر سنده الصحيح إلى كتب الصفار - و هو سند محمد بن الحسن بن الوليد - يستثني منه كتاب بصائر الدرجات. هذا و إن كان للشيخ سند آخر إليه، إلاّ أنّ فيه أحمد بن محمد بن يحيى، و هو لم يوثق. و هذه المناقشة لا يمكن مساعدتها؛ لأنّ استثناءه لهذا الكتاب ليس من جهة أنّه ليس للصفار، بل من جهة أنّهم كانوا لا يروون مثل هذه الروايات الواردة في مقامات الأئمة من جهة الغلو، كما استثنوا من كتاب نوادر الحكمة و كتاب شرائع علي بن إبراهيم، كما في رواية تحريم لحم الإبل، فإنّ المفيد و أضرابه إنما يستثنون ذلك و لم يروونه من جهة أنّهم إذا رووه ربما استظهر أنّهم كانوا يقولون بذلك و ملتزمين به.
🔹و التحقيق كما تقدم أنّ هذا الكتاب له نسخة كبرى و نسخة صغرى كما في الذريعة، و من لاحظ أسانيد هذا الكتاب يرى أنّ عدة من الروايات مروية عن طبقة متأخرة عنه و كأنّه زيد في هذا الكتاب، و لا يمكن الاطمئنان بأنّ جميع ما في الكتاب للصفار.
📚القواعد الفقهیه،ص۳۷۳
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat