🔰مرحوم #صاحب_جواهر(نوّرالله مرقده،عطّرالله تربته)
💢تراجم💢
🔶#محمد_حسن صاحب #جواهر_الکلام اگرچه فن او منحصر به #فقه بود لیکن در #محاجّه_و_مجادله ید طولائی داشت به نحوی که غلبه بر او در #غایت اشکال بود.
📓قصص العلماء تنکابنی،ص۱۳٤
🆔@masire_feghahat
🔰 #شهید_ثانی(اعلی الله مقامه الشریف)
💢فائدة فی حجیة الاجماع💢
🔶اعلم أنّ الأصحاب (رضوان الله عليهم) #اتّفقوا على أنّ #حجّيّة_الإجماع إنّما هي بسبب#دخول_الإمام_المعصوم فيهم، و فرّعوا عليه أنّ المخالف منهم و إن كان مائة و لم يكن المعصوم فيهم #لا يقدحُ مخالفته في الإجماع
و توجيه هذا القول ظاهر، و #تنقيحه¹ مشکل.
🔷بدان که اصحاب #اتفاق دارند بر حجیت اجماع به مناط #وجود_معصوم(علیه السلام)در میان مجمعین و تفریع کردند بر این مناط این فرع راکه مخالف با اجماعِ اینچنینی هرچند صدنفر باشد اما در حالی که معصوم(علیه السلام) با آن ها نیست، مخالفتشان به اجماع #ضرری نمیرساند!
توجیه این قول #ظاهر است اما تنقیحش #مشکل!
📓رسائل الشهیدالثانی،ج۲،ص۸۳۷
ـــــــــــــــــــــــ
*¹:تنقیح یعنی اصلاح کردن کلام از عیب و نقص
🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
💢نسخه شناسی💢
🔷منبع و مصدر #کتاب_الصوم کتاب
#من_لایحضره_الفقیه شیخ صدوق، کتاب #الکافی شیخ کلینی می باشد، و نسخه ی کافی که نزد صدوق بوده، #افضل_و_اصح از نسخه کافی موجود نزد ماست.
🔻 بدین جهت در موارد #اختلافی، نسخه کتاب فقیه مقدم است.
📖أضواء علی علمی الدرایة و الرجال، ص۳۲۱ به نقل از کتاب الصوم آیت الله سیستانی
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله آقاسید احمد #زنجانی(رضوان الله علیه)
💢مقدمة کثیرالفائدة💢
🔶لمّا كانت #المستثنيات من أبواب الفقه مما #يغفل عنها غالبة؛ إذ كثيرا ما يذهب الذهن إلى قاعدة على غفلة عن #انخرامها¹ بالاستثناء - حتى اتفق لكثير من #مهرة_الفن التمسك بكلية قاعدة في مورد قامت الضرورة بخروجه عنها- فدعاني ذلك إلى تأليف كتاب مستقل في #خصوص_المستثنيات لتكون تذكرة لبغاة العلم و ذخيرة لهذا العبد.
🔷از آنجایی که #مستثنیات ابواب فقهی از مواردی است که غالبا از آنها #غفلت میشود زیرا بسیار میشود که ذهن ملتفت به یک قاعده ای میشود در حالی که از استثناء خوردن این قاعده غافل است-حتی برای بسیاری از #ماهرین در فن فقه اتفاق افتاده است که در رابطه با موردی تمسک به کلیت قاعده کرده اند درحالی که آن مورد از این قاعده #ضرورتا خارج است- این اتفاق انگیزه ای شد تا کتاب مستقلی در رابطه با #مستثنیات_ابواب_فقهی تالیف کنم باشد که راهنمایی برای جویندگان علم و ذخیره ای برای این عبد باشد.
📓مستنبطات الاحکام فی شرح مستثنیات الاحکام،ص۴۱
ـــــــــــــــــــــــــــ
*¹:رخنه دار شدن
🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی(حفظه الله)
🔸ان الاستصحاب #قاعدة_اصولیة فی الشبهات الحکمیه و #قاعدة_فقهیة فی الشبهات الموضوعیه
🔹استصحاب در #شبهات_حکمیه یک قاعده اصولی است و در #شبهات_موضوعیه یک قاعده فقهی.
📚المغنی فی الاصول،ج۱،ص۱۷۸
🆔 @masire_feghahat
🔰 #استاد_کبیری(زیدعزه)
💢محلِّ تأمّل💢
🔸مواردی که در #یک_نسخه ی حدیث کلمه ای است و در نسخه ی #دیگر آن کلمه نیست (مثل لفظ #منه که در بعض نسخ حدیثِ حتی تعرف الحرام #منه بعینه وجود دارد و در بعضی وجود ندارد) به نحوی که وجود و عدم این کلمه در #تقریب_استدلال تأثیر به سزایی دارد شاید بتوان گفت که #اصل_عدم_قرینه_متصله جاری میشود و حکم به عدم وجود آن کلمه شود.
🔄 البته امکان دارد که در این اصل خدشه شود به این نحو که اصل مذکور مواردی که #اشتباه در نسخه بوده را شامل نمیشود.
🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله #مددی(حفظه الله)
💢تشخیص عبدالله بن سنان از محمد بن سنان در اسناد
🔹 #محمد_بن_سنان امام صادق علیه السلام را درک نکرده است؛ پس هرجا که در روایات داریم «ابن سنان عن الصادق علیه السلام» منظور #عبد_الله_بن_سنان است که از اجلا و ثقات است.
🔸محمد بن سنان فقط امام موسی بن جعفر علیه السلام، امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام را درک کرده است.
📚درس خارج فقه؛ 90/1/21
🆔@masire_feghahat
🔰 #فقه_مقارن
🔸قَال فُقَهَاءُ الْمَذَاهِبِ الأَْرْبَعَةِ: إِنَّ #جِلْدَ_كُل_مَيْتَةٍ نَجِسٌ قَبْل الدَّبْغِ¹، وَأَمَّا بَعْدَ الدَّبْغِ فَالْمَشْهُورُ عِنْدَ الْمَالِكِيَّةِ وَالْحَنَابِلَةِ أَنَّهُ نَجِسٌ أَيْضًا.
🔹فقهای مذاهب اربعه به این فتوا قائل شده اند که پوست مردار #قبل_از_دباغی نجس است اما بعد از دباغی #مشهور نزد فقهای مالکی و حنبلی این است که همچنان نجس میباشد.
📚الموسوعة الفقهية الكويتية،ج۱،ص۱۲۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:دباغی یعنی جدا کردن پشم و چربی از پوست حیوان و تبدیل آن به چرم یا پوست صنعتی
🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #تبریزی(رضوان الله علیه)
💢دلالت ترکیب «لعن الله» بر حرمت عمل
🔸فان #اللعن لیس هو البعد مطلقا بل #البعد_الناشی_عن_الطرد_و_الغضب و هذا لایکون الا مع #حرمة_الفعل¹
🔹#لعن به معنای دوری مطلق نیست بلکه به معنای دوری ای است که ناشی از #غضب لعن کننده باشد و این غضب فقط با #حرمت سازگار است
◀️ثمره:در حدیث«لعن الله المتشبهین من الرجال بالنساء و المتشبهات من النساء بالرجال»² #حرمت تشبه مرد به زن و زن به مرد #استظهار میشود .
ـــــــــــــــــــــ
*¹:ارشادالطالب،ج۱،ص۲۶۰
*²:وسائل الشیعه،ج۱۲،ص۲۱۱
🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظه الله)
💢تراجم💢
🔸شیخ آقا بزرگ نقل کرده که #شیخ_انصاری میگفت:من درس را برای #سه نفرمیگویم:
آقاحسن #نجم_آبادی،میرزای #شیرازی و میرزا حبیب الله #رشتی
📚جرعه ای از دریا،ج ۲،ص ۳۴۱
🆔 @masire_feghahat
🔰تکریم استاد در کلام شاگران میرزا حبیب الله رشتی(رضوان الله تعالی علیه)
🔸جناب #میرزا_حبیب_الله_رشتی در اواخر عمر زندگانی شیخ اعظم انصاری(اعلی الله مقامه) #تعلیقه_ای موجز بر #مکاسب نوشته و بعدها این حواشی توسط شاگردانش در یک کتاب جمع آوری شده.
🔹#شاگردان میرزای رشتی در ابتدای هر یک از این حاشیه ها #لقبی_جهت_تکریم_و_تعظیم برای استادشان انتخاب کردند که این القاب مذکوره در ذیل ارائه میشود:
⚜قال الأستاد السناد
🔹قال شيخنا
⚜قال الأستاد
🔹قال سند الأعلام
⚜قال عماد الفقهاء
🔹قال سناد الأفاضل
⚜قال شيخ المشايخ
🔹قال العارف بمعاني كلامه
⚜قال العماد السّناد
🔹قال الأستاد العماد
⚜قال الفقيه الممارس
🔹قال المحشي العالم بمجامع كلامه
⚜قال الشّارح لكلامه
🔹قال المحقّق الأستاد
⚜قال عماد الفقهاء
🔹قال المحشي البارع
⚜قال أستاد الأساتيد
🔹قال العارف بمجامع مرامه
⚜قال عميد الفقهاء
🔹قال عماد الأعلام
⚜قال الأستاد المحقّق
🔹قال المدقق الأستاد
⚜قال الوحيد الأستاد
🔹قال المطلع على اسرار كلامه
⚜ قال شيخنا المحقّق
🔹قال أطال اللّه بقائه
📚التعلیقة علی مکاسب الشیخ الانصاری(للمیرزا حبیب الله)
🆔 @masire_feghahat
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
💢فائدة فی الرجال💢
🔸در میان راویان سه عنوان داریم که با #مسعدة شروع میشود ۱)مسعدة بن صدقة، ۲)مسعدة بن زیاد، ۳)مسعدة بن ربعی،هر سه عنوان از راویانی هستند که از حضرت امام صادق (سلام الله علیه) نقل میکنند.
🔹 یک بحث مفصلی در میان دانشمندان رجال است که این #سه_عنوان برای #یک_نفر است یا #سه_نفر هستند.
استاد سیدجواد شبیری(حفظه الله) رساله ای دارندبه نام
#احسن_الفوائد_فی_احوال_المساعد که در آن رساله قائل میشوند این سه عنوان برای یک نفر است.
♻️ثمره:در کتب رجالی #یکی از این سه مسعدة #توثیق دارد اما اگر بگوییم که سه عنوان برای یک نفر میباشد هر سه عنوان توثیق میشوند
🆔 @masire_feghahat