eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
222 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مرحوم (نوّرالله مرقده،عطّرالله تربته) 💢تراجم💢 🔶 صاحب اگرچه فن او منحصر به بود لیکن در ید طولائی داشت به نحوی که غلبه بر او در اشکال بود. 📓قصص العلماء تنکابنی،ص۱۳٤ 🆔@masire_feghahat
🔰 (اعلی الله مقامه الشریف) 💢فائدة فی حجیة الاجماع💢 🔶اعلم أنّ الأصحاب (رضوان الله عليهم) على أنّ إنّما هي بسبب فيهم، و فرّعوا عليه أنّ المخالف منهم و إن كان مائة و لم يكن المعصوم فيهم يقدحُ مخالفته في الإجماع و توجيه هذا القول ظاهر، و ¹ مشکل. 🔷بدان که اصحاب دارند بر حجیت اجماع به مناط (علیه السلام)در میان مجمعین و تفریع کردند بر این مناط این فرع راکه مخالف با اجماعِ اینچنینی هرچند صدنفر باشد اما در حالی که معصوم(علیه السلام) با آن ها نیست، مخالفتشان به اجماع نمیرساند! توجیه این قول است اما تنقیحش ! 📓رسائل الشهیدالثانی،ج۲،ص۸۳۷ ـــــــــــــــــــــــ *¹:تنقیح یعنی اصلاح کردن کلام از عیب و نقص 🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢نسخه شناسی💢 🔷منبع و مصدر کتاب شیخ صدوق، کتاب شیخ کلینی می باشد، و نسخه ی کافی که نزد صدوق بوده، از نسخه کافی موجود نزد ماست. 🔻 بدین جهت در موارد ، نسخه کتاب فقیه مقدم است. 📖أضواء علی علمی الدرایة و الرجال، ص۳۲۱ به نقل از کتاب الصوم آیت الله سیستانی 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله آقاسید احمد (رضوان الله علیه) 💢مقدمة‌ کثیرالفائدة💢 🔶لمّا كانت من أبواب الفقه مما عنها غالبة؛ إذ كثيرا ما يذهب الذهن إلى قاعدة على غفلة عن ¹ بالاستثناء - حتى اتفق لكثير من التمسك بكلية قاعدة في مورد قامت الضرورة بخروجه عنها- فدعاني ذلك إلى تأليف كتاب مستقل في لتكون تذكرة لبغاة العلم و ذخيرة لهذا العبد. 🔷از آنجایی که ابواب فقهی از مواردی است که غالبا از آنها میشود زیرا بسیار میشود که ذهن ملتفت به یک قاعده ای میشود در حالی که از استثناء خوردن این قاعده غافل است-حتی برای بسیاری از در فن فقه اتفاق افتاده است که در رابطه با موردی تمسک به کلیت قاعده کرده اند درحالی که آن مورد از این قاعده خارج است- این اتفاق انگیزه ای شد تا کتاب مستقلی در رابطه با تالیف کنم باشد که راهنمایی برای جویندگان علم و ذخیره ای برای این عبد باشد. 📓مستنبطات الاحکام فی شرح مستثنیات الاحکام،ص۴۱ ـــــــــــــــــــــــــــ *¹:رخنه دار شدن 🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (حفظه الله) 🔸ان الاستصحاب فی الشبهات الحکمیه و فی الشبهات الموضوعیه 🔹استصحاب در یک قاعده اصولی است و در یک قاعده فقهی. 📚المغنی فی الاصول،ج۱،ص۱۷۸ 🆔 @masire_feghahat
🔰 (زیدعزه) 💢محلِّ تأمّل💢 🔸مواردی که در ی حدیث کلمه ای است و در نسخه ی آن کلمه نیست (مثل لفظ که در بعض نسخ حدیثِ حتی تعرف الحرام بعینه وجود دارد و در بعضی وجود ندارد) به نحوی که وجود و عدم این کلمه در تأثیر به سزایی دارد شاید بتوان گفت که جاری میشود و حکم به عدم وجود آن کلمه شود. 🔄 البته امکان دارد که در این اصل خدشه شود به این نحو که اصل مذکور مواردی که در نسخه بوده را شامل نمیشود. 🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله (حفظه الله) 💢تشخیص عبدالله بن سنان از محمد بن سنان در اسناد 🔹 امام صادق علیه السلام را درک نکرده است؛ پس هرجا که در روایات داریم «ابن سنان عن الصادق علیه السلام» منظور است که از اجلا و ثقات است. 🔸محمد بن سنان فقط امام موسی بن جعفر علیه السلام، امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام را درک کرده است. 📚درس خارج فقه؛ 90/1/21 🆔@masire_feghahat
🔰 🔸قَال فُقَهَاءُ الْمَذَاهِبِ الأَْرْبَعَةِ: إِنَّ نَجِسٌ قَبْل الدَّبْغِ¹، وَأَمَّا بَعْدَ الدَّبْغِ فَالْمَشْهُورُ عِنْدَ الْمَالِكِيَّةِ وَالْحَنَابِلَةِ أَنَّهُ نَجِسٌ أَيْضًا. 🔹فقهای مذاهب اربعه به این فتوا قائل شده اند که پوست مردار نجس است اما بعد از دباغی نزد فقهای مالکی و حنبلی این است که همچنان نجس میباشد. 📚الموسوعة الفقهية الكويتية،ج۱،ص۱۲۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:دباغی یعنی جدا کردن پشم و چربی از پوست حیوان و تبدیل آن به چرم یا پوست صنعتی 🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (رضوان الله علیه) 💢دلالت ترکیب «لعن الله» بر حرمت عمل 🔸فان لیس هو البعد مطلقا بل و هذا لایکون الا مع ¹ 🔹 به معنای دوری مطلق نیست بلکه به معنای دوری ای است که ناشی از لعن کننده باشد و این غضب فقط با سازگار است ◀️ثمره:در حدیث«لعن الله المتشبهین من الرجال بالنساء و المتشبهات من النساء بالرجال»² تشبه مرد به زن و زن به مرد میشود . ـــــــــــــــــــــ *¹:ارشادالطالب،ج۱،ص۲۶۰ *²:وسائل الشیعه،ج۱۲،ص۲۱۱ 🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢تراجم💢 🔸شیخ آقا بزرگ نقل کرده که میگفت:من درس را برای نفرمیگویم: آقاحسن ،میرزای و میرزا حبیب الله 📚جرعه ای از دریا،ج ۲،ص ۳۴۱ 🆔 @masire_feghahat
🔰تکریم استاد در کلام شاگران میرزا حبیب الله رشتی(رضوان الله تعالی علیه) 🔸جناب در اواخر عمر زندگانی شیخ اعظم انصاری(اعلی الله مقامه) موجز بر نوشته و بعدها این حواشی توسط شاگردانش در یک کتاب جمع آوری شده. 🔹 میرزای رشتی در ابتدای هر یک از این حاشیه ها برای استادشان انتخاب کردند که این القاب مذکوره در ذیل ارائه میشود: ⚜قال الأستاد السناد 🔹قال شيخنا ⚜قال الأستاد 🔹قال سند الأعلام ⚜قال عماد الفقهاء 🔹قال سناد الأفاضل ⚜قال شيخ المشايخ 🔹قال العارف بمعاني كلامه ⚜قال العماد السّناد 🔹قال الأستاد العماد ⚜قال الفقيه الممارس 🔹قال المحشي العالم بمجامع كلامه ⚜قال الشّارح لكلامه 🔹قال المحقّق الأستاد ⚜قال عماد الفقهاء 🔹قال المحشي البارع ⚜قال أستاد الأساتيد 🔹قال العارف بمجامع مرامه ⚜قال عميد الفقهاء 🔹قال عماد الأعلام ⚜قال الأستاد المحقّق 🔹قال المدقق الأستاد ⚜قال الوحيد الأستاد 🔹قال المطلع على اسرار كلامه ⚜ قال شيخنا المحقّق 🔹قال أطال اللّه بقائه 📚التعلیقة علی مکاسب الشیخ الانصاری(للمیرزا حبیب الله) 🆔 @masire_feghahat
🔰استاد (زیدعزه) 💢فائدة فی الرجال💢 🔸در میان راویان سه عنوان داریم که با شروع میشود ۱)مسعدة بن صدقة، ۲)مسعدة بن زیاد، ۳)مسعدة بن ربعی،هر سه عنوان از راویانی هستند که از حضرت امام صادق (سلام الله علیه) نقل میکنند. 🔹 یک بحث مفصلی در میان دانشمندان رجال است که این برای است یا هستند. استاد سیدجواد شبیری(حفظه الله) رساله ای دارندبه نام که در آن رساله قائل میشوند این سه عنوان برای یک نفر است. ♻️ثمره:در کتب رجالی از این سه مسعدة دارد اما اگر بگوییم که سه عنوان برای یک نفر میباشد هر سه عنوان توثیق میشوند 🆔 @masire_feghahat