eitaa logo
مسیر فقاهت
2.4هزار دنبال‌کننده
224 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مخطوطات 🌀استفتائی جالب از مرحوم آیت الله سیدمحسن حکیم (صاحب مستمسك العروة الوثقى) ❇️استفتاء عن على ذكر علي( عليه السلام) 🔶بسمه تعالى لابأس بذلك ، فإنه شفيع المذنبين ، والشفيع الى الله في جميع الحاجات ، والاستشفاع به من أفضل طرق النجاح ، وأسباب الفلاح ، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. محسن الطباطبائي الحكيم ٥ ربيع ١ / ١٣٨٤ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰دوران بین تخصیص و تخصص ▫️سأَلَ عَمَّارُ بْنُ مُوسَى السَّابَاطِيُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الرَّجُلِ يَجِدُ فِي إِنَائِهِ فَأْرَةً وَ قَدْ تَوَضَّأَ مِنْ ذَلِكَ الْإِنَاءِ مِرَاراً وَ اغْتَسَلَ مِنْهُ أَوْ غَسَلَ ثِيَابَهُ وَ قَدْ كَانَتِ الْفَأْرَةُ مُنْسَلِخَةً فَقَالَ إِنْ كَانَ رَآهَا فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ أَوْ يَتَوَضَّأَ أَوْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ ثُمَّ فَعَلَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا رَآهَا فِي الْإِنَاءِ فَعَلَيْهِ أَنْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ ....(من لایحضره الفقیه،ج1،ص20) ▪️عنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ سَلْ عَمَّا شِئْتَ فَارْتَجَّتْ عَلَيَّ الْمَسَائِلُ فَقَالَ لِي سَلْ مَا بَدَا لَكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ يَسْتَنْجِي فَيَقَعُ ثَوْبُهُ فِي الْمَاءِ الَّذِي يَسْتَنْجِي بِهِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ فَسَكَتَ فَقَالَ أَ وَ تَدْرِي لِمَ صَارَ لَا بَأْسَ بِهِ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ لِأَنَّ الْمَاءَ أَكْثَرُ مِنَ الْقَذَرِ.(علل الشرایع،ج1،ص287) 🌀تبیین : مفاد روایت اول این است که ماء ملاقی با نجس متنجس میشود و چناچه چیزی به آن آب اصابت بکند بایستی آن شی را تطهیر نمایند(يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ) در حالی که مفاد روایت دوم این است که اگر با لباسی برخورد کرد آن لباس نجس نمی شود ⁉️حال سوال اینجاست که روایت دوم که حضرت در آن فرمودند «لا باس به» آیا این عدم الباس خروج حکمی است و تخصیص روایت اول است؛ در این صورت مدلول روایت دوم بالتبع این میشود که ماء الاستنجاء نجس هست اما در عین حال با سایر نجاسات تفاوت دارد یا خیر عدم الباس در روایت خروج موضوعی است و تخصصا از موضوع روایت اول خارج است و مفادش این میشود که اصلا ماء الاستنجاء نجس نیست و لازمه اش این است که می توان با ماء الاستنجا وضو ساخت و لباس راهم تطهیر کرد ! ؛ به عبارت دیگر بعد از نسبت سنجی میان این دو روایت دوران بین تخصیص و تخصص رخ می دهد 💠مشهور این است که اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص؛ به دلیل اینکه اصاله العموم اماره است و مثبتات اماره حجت است پس بعد از اجراء اصاله العموم علاوه بر خروج حکمی میتوان موضوع را نیز خارج کرد 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.43M
🔰استاد شهیدی 📍بررسی در تمسک به اطلاقات در امور مستحدثه 🔹انصراف اطلاق به موارد در زمان صدور 🌀برشی از خارج اصول ١٤٠١/١١/٢١ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
7.79M
🔰استاد آملی لاریجانی 📍اشکالات اخذ در موضوع |🔸دور |🔹لغویت انبعاث عالمِ به حکم |🔸عدم موضوع و تسلسل 🌀برشی از خارج اصول 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
yaseen-029_01.mp3
1.05M
🔰آیت الله جوادی آملی 📍نشان دادن معاد به انبيا با زنده كردن اموات 🌀برشی از درس تفسیر ١٣٩٢/١١/٢٩ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.45M
🔰استاد گنجی 📍 🔸تبعیض در حجیت از جهت ظهور 🔹تبعیض در حجیت از جهت الجهة 🌀برشی از خارج فقه١٤٠٣/٩/٢٨ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🌹🌹أسعد الله أيامكم ولياليكم بميلاد سيدة نساء العالمين وأم الأئمة الطاهرين الصدّيقة المباركة فاطمة الزهراء (عليها السلام) ثبّتنا الله تعالى وإياكم على ولايتها و رزقنا شفاعتها، وأسألكم صالح الدعاء🌹🌹 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
950.1K
🔰آیت الله العظمی شبیری زنجانی 📍وجوب اطاعت از والدین و مدی دلالت کریمه «لا تقل لهما اف» 🌀برشی از مبحث خارج فقه/اعتکاف 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🔰رفیق سفری 🔸آقای حاج آقا رضا زنجانی از پدرش مرحوم آقای حاج سید محمد زنجانی این قضیه را نقل میکرد میخواستم از کربلا به نجف بروم و مرکوبی گرفته بودم دیدم شخص كبير العمامه ای الاغش را راند و به سوی من آمد و به من گفت مانعی نیست که من هم همراه شما باشم تا با هم به نجف برویم؟ گفتم اشکالی ندارد با هم به سمت نجف حرکت کردیم در آن موقع ماشین نبود و با الاغ و امثال آن مسافرت میکردند. 🔹آن شخص پرسید شما به قصد زیارت به نجف میروید یا برای تحصیل؟ گفتم می خواهم در نجف بمانم و استفاده علمی کنم و تصمیم دارم برای امتحان در همه دروس شرکت کنم تا هر درسی را پسندیدم در آن درس باقی بمانم به استثنای درس شیخ هادی تهرانی چون در ایران سفارش کرده اند که در درس وی شرکت نکنم. 🔸آن شخص پرسید شما قبلا نزد چه کسانی مشغول تحصیل بودید؟ گفتم نزد میرزای آشتیانی در تهران گفت مشکل است نظیر میرزای آشتیانی در اینجا پیدا شود. 🔹من از آن شخص پرسیدم شما اهل علم هستید؟ او گفت با این هیکل که نمیشود بقالی کرد گفتم شما که هستید؟ گفت همان روسیاهی که از ایران سفارش کرده اند در درسش شرکت نکنی فهمیدم او شیخ هادی تهرانی است. 🔸مرحوم آقای حاج سید محمد میگفت من هیچ وقت در درس شیخ هادی شرکت نکردم ولی آن رفاقت سفری منشأ شد که رفیق سفری شویم، یعنی هر وقت شیخ هادی میخواست مسافرت کند به من اطلاع میداد و هر وقت من میخواستم سفر کنم به شیخ هادی اطلاع میدادم. 📚جرعه ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۳۳۸ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال_مسیر_فقاهت#.mp3
1.85M
🔰استاد شهیدی 📍تقریب استظهار آیت الله سیستانی از اخبار من بلغ(تسامح در ادله سنن) 🔸اصل عمل باید باشد 🔹من بلغه ثواب علی شئ 🔸وان لم یکن 🔹کان له 🌀برشی از خارج اصول 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰دیدگاه مرحوم آیت الله خویی نسبت به توقیعی که مشتمل بر فقره «لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک» می باشد 🔸خير بن عبد الله: روى توقيعا عن أبي جعفر محمد بن عثمان بن سعيد ، و روى عنه ابن عياش ، ذكره الشيخ في مصباح المتهجد في أعمال شهر رجب. أقول: هو مجهول الحال و ابن عياش ضعيف، و تقدم بعنوان أحمد بن محمد بن عبيد الله ، 🔹و مضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك)، غريب عن أذهان المتشرعة و غير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم ع 📚معجم رجال الحدیث،ج8،ص86 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.3M
🔰استاد قائینی نجفی 📍تقریبی نو برای به عام در مخصص منفصل ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸عام دو دلالت دارد که خاص فقط با یکی از آنها مزاحم است. خاص عام را به لحاظ شبهه حکمیه مقید کرده است ولی این مقدار از تخصیص موجب نمی‌شود که در موارد شبهه مصداقیه هم حکم عام ثابت نیست در حالی که عام حکم افراد مشکوک را از این جهت که مشکوک هستند بیان می‌کند. 🔹 در مورد مشکوک قطعا و در این دلالت معارض و مزاحمی و انطباق عنوان عام بر مورد مشکوک قطعی است. 🌀برشی از خارج اصول١٤٠٣/١٠/٣ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat