eitaa logo
مسیر فقاهت
2.2هزار دنبال‌کننده
215 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰وضعيَّة هلال شهر رجب الحرام عند السيّدين: الخوئيّ والسيستانيّ لعام ١٤٤٥ هـ | اعلان لجنة الاستهلال بالنجف الاشرف : النتيجة المتوقَّعة إن شاء اللّٰه تعالى: الموافق ١٣ يناير ٢٠٢٤ غرّة شهر رجب الحرام وفق مبنى السيّدين الخوئيّ «قُدّس سرّه» والسيستانيّ «دام ظلُّه». 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
«کاوشی در قاعده مقتضی و مانع».pdf
403.2K
🔰مقاله «کاوشی در قاعده مقتضی و مانع» 🌀چکیده یکی از مسائل نوپیدای دانش اصول که توسط برخی متأخران مطرح شده ، است. قاعده مزبور را چنین تعریف کرده اند:«ترتیب آثار وجود معلول در صورت یقین به وجود مقتضی و همچنین عدم احراز انتفاي مانع [و احتمال وجود آن] به عنوان جزء دیگر علت» برخی از قائلین به حجیت آن، بازگشت تمام را به قاعده مزبور می‌دانند. بررسی و تحلیل این قاعده در علم اصول به صورت مستقلی بیان نشده، بلکه به نحو استطرادی در مقایسه با قاعده استصحاب در تراث اصولی ذکر گرديده است بدین جهت قاعده مزبور در حاشیه قرار گرفته و بررسی تمام جوانب آن در کلمات اصوليان مطرح نشده است.نوشتار پیش رو در سه فصل ماهیت‌شناسی، ادله حجیت، کارکردشناسی به تدقیق و تحلیل این قاعده پرداخته است.نگارنده به این نتیجه رسیده است که بر حجیت قاعده مقتضی و مانع وجود ندارد و ادله ای که بر حجیت اين قاعده اقامه شده،ناتمام می‌باشد ✍🏻نویسندگان سیدحسین منافی «استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم» محمدجواد صادقی «دانش پژوه مجتمع فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)» 📚شماره 34 فصلنامه علمی_پژوهشی «پژوهش های اصولی» 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰دیدگاه مرحوم آیت الله خویی نسبت به توقیعی که مشتمل بر فقره «لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک» می باشد 🔸خير بن عبد الله: روى توقيعا عن أبي جعفر محمد بن عثمان بن سعيد ، و روى عنه ابن عياش ، ذكره الشيخ في مصباح المتهجد في أعمال شهر رجب. أقول: هو مجهول الحال و ابن عياش ضعيف، و تقدم بعنوان أحمد بن محمد بن عبيد الله ، 🔹و مضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك)، غريب عن أذهان المتشرعة و غير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم ع 📚معجم رجال الحدیث،ج8،ص86 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🌀مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی : 🔸آیت الله بروجردی بر فوق العاده مسلط بود. نه تنها بر فتاوی و اقوال ائمه اربعه آنان تسلط داشت که بر و دیگر فقهای آنان چون اوزاعی، ثوری، لیث و ... محیط بود. اختلاف نظرهایی که در یک مسأله داشتند میدانست این تسلط به طوری بود که برخی از فقهای اهل سنت در ملاقات با ایشان آن مرحوم را از خودشان بر اقوال نظریات علمای عامه مسلط تر می دیدند. آگاهی به اقوال فقهای عامه چه تأثیری بر استنباط احکام دارد؟ 🔹وقتی یک روایت را بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت بررسی کنیم به معنای ظاهری که از لفظ استفاده میشود آگاه می شویم ولی وقتی محیط و نظریات علمی مطرح شده در آن فضا را بدانیم چه بسا قرینه حالیه ای، فهم ما را از روایت عوض کند یا توسعه دهد؛ مثلاً من در این مجلس با توجه به یک جریانی که در این جا پیش آمده است حرفی میزنم شما که در مجلس هستید، می دانید حرف من، ناظر بر چه جریانی است؛ ولی وقتی همین حرف را مجرد از جریان در بیرون بگویید چه بسا افراد معنای دیگری از آن بفهمند؛ بنابراین نباید غافل از اقوال و انظار محیط صدور روایت باشد . 📚
چشم و چراغ مرجعیت(مصاحبه ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردی)،ص۱۲۷

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🔸آیت الله سیستانی نیز همانند آیت الله بروجردی؛ بمثابه بودن احادیث شیعه بر فقه عامه را پذیرفتن البته با این تفاوت که ایشان احادیث و فقه شیعه را «» بر فقه عامه میدانند 🔹آیت الله سیستانی در مباحث ربا؛ در تفسیر حاشیه بودن و ثمره آن چنین میفرمایند : 🌀لا خلاف بين الإمامية - ظاهراً ـ في حصول التخلص بهذه الطريقة في الجملة، ووردت فيه روايات ستأتي، وأما العامة فلديهم خلاف حول هذه الطريقة بين أهل الحديث وأهل الرأي. ولا بد من على خلافهم وآرائهم في هذا المجال، وإنما نتعرض لآراء العامة؛ لأن لها دخل كبير في الصادرة عن الأئمة ؛ لأن رواياتهم كانت إلى فقه العامة، وكانت على آراء العامة، فلا بد أن الجو الفقهي العام في زمن الروايات آنذاك في عصر الأئمة ؛ لأن للروايات على تلك الآراء بمعنی أن رأي الأئمة كان يدور في نفس المحور الذي تدور حوله بقية آراء المذاهب الأخرى، ورأيه كبقية الآراء يشير إلى تلك المسائل التي تدور في ذلك العصر؛ لذلك كان علينا في أغلب المسائل أن ندرس المحور، والآراء المذهبية آنذاك؛ لنرى ما هو المقصود في من قول الإمام ، وخصوصاً في هذه المسألة، فإنّ في نفس روايات الباب إشارة إلى هذه الظاهرة، ومن المعلوم أن الكلام يختلف ظهوره باختلاف القرائن والمناسبات العامة، فيجب معرفة المسألة المطروحة في عصر صدور الروايات حتى يعرف من الروايات على ضوء معرفة الجو الفقهي. 📚الربا؛ ص 92-93 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
10.06M
🔰استاد شهیدی ▪️نقد انگاره مطرح شده توسط صاحب بحوث وصاحب المیزان مبنی بر «عدم وجود آیه مجمل در قرآن» ▪️تفسیر قرآن به قرآن فی الجمله در آیات لازم است اما نیست ▪️ «کیفیت تبیان بودن» قرآن ▪️«لا تخاصمهم بالکتاب»
🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰تحلیل معممیت تعلیل 🔅یکی از مباحثی که در علم اصول مطرح است مسئله معمم و مخصص بودن تعلیل وارد شده در روایت است 🔹در صورتی که بپذیریم علت میتواند معمم باشد این نکته باید توجه شود که علت را تعمیم میدهد نه حکم را مثلا در « محرمه الشرب لانها مسکر» خمر به تعمیم میبابد نه شرب به سایر استعمالات 🔸در اینجا کبرای مطوی که موضوعش از علت و محمولش از اصل قضیه گرفته میشود این است «کل مسکر محرم الشرب» نه اینکه گفته شود «کل مسکر محرم الاستعمال» ♦️تذکر این نکته از آن جهت است که گاهی این خلط در برخی مباحث فقهی رخ میدهد که با تمسک به معممیت تعلیل به اشتباه حکم را تعمیم میدهند ؛ در حالی که ( برفرض پذیرش اصل تعمیم) آنچه قابل تعمیم است موضوع است نه حکم ♻️تطبیق 🔺 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْفِطْرَةِ يَجُوزُ أَنْ أُؤَدِّيَهَا فِضَّةً بِقِيمَةِ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي سَمَّيْتَهَا قَالَ نَعَمْ إِنَّ ذَلِكَ أَنْفَعُ لَهُ يَشْتَرِي بِهَا مَا يُرِيد¹ ؛ مفاد این حدیث شریف این است که در به جای غلات میتوان قیمت آن را پرداخت کرد 🔻برخی با توجه به علت مذکور در روایت «ان ذلک انفع» وتمسک به اصل تعمیم ، پرداخت قیمت در باب را نتیجه گرفته اند ولی این استدلال محل تامل است 🔺زیرا از تعلیل تنها در باب زکات فطره استفاده میشود به این بیان که : یجوز ما هو الانفع فی باب زکاة الفطرة ؛ ولی نمیتوان این مطلب را به سایر انواع زکات تعمیم داد فضلا عن باب الخمس ؛ فتامل ـــــــــــــــــــــــــ *¹:تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج‏۴، ص۸۶ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰الصحیح من التعقیبات ▪️فهرست تفصیلی مطالب 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
الصحیح من التعقیبات.pdf
1.75M
🔰الصحیح من التعقیبات 🔸رساله ای مشتمل بر تعقیبات نماز 🔹در این رساله ادعیه و تعقیبات بررسی سندی و دلالی شده است 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهتت.mp3
8.98M
🔰استادشهیدی 🔹تبیین نسبت به «المفهوم الذی لایشمل نفسه» 🔸قاعده «ما یستلزم من وجوده عدمه فهو محال» خودش محال است ! 🌀
برشی از درس خارج اصول1402/11/08
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال مسیر فقاهت.mp3
13.71M
🔰استاد احمدی شاهرودی ▪️بررسی امکان اشتراط ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) در 🌀برشی از درس خارج اصول 1402/10/27 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰باتوجه به اختلالات مکرر و نواقص موجود در پیام رسان به جهت آرشیو مطالب، «کانال مسیر فقاهت» در پلتفرم به نشانی ذیل ایجاد شده است 🆔https://t.me/masire_feghahat 🆔https://t.me/masire_feghahat
🔰أعلنَ مكتبُ سماحة السيّد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أنّ يوم غدٍ الأحد هو المكمّل لشهر رجب ، ويوم الإثنين الموافق (١٢ /٢ / ٢٠٢٤ م) هو الأول من شهر شعبان المعظّم لعام ١٤٤٥هـ ، ونسألكم الدعاء. 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.13M
🔰مرحوم آیت الله سیدهادی میلانی 🔸من لا اصول له لا فقه له بحث اصول در فهم فقه بقدری اهمیّت دارد به این اندازه که ضرورت دارد و هیچ شبهه ای نیست که من لااصول له لافقه له، و بدون شک من لم یکن فی الاصول مجتهدا فهو فی الفقه بالحمل الشایع وان بلغ من الفقه مابلغ. 🌀برشی از درس خارج فقه صلاة مسافر 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
امکان تشرف در عصر غیبت.mp3
13.32M
🔰استاد شهیدی 🔸بررسی امکان تشرف و رویت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زمان غیبت و روایات پیرامون آن 🔹تواتر اجمالی موارد مشاهده 🔸نقل تشرف شیخ محمد کوفی توسط آیةالله‌ خوئی به نقل آیةالله‌ تبریزی (قدس‌سرهما) 🌀برشی از درس خارج اصول 1402/12/01 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.MP3
3.57M
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸نکاتی از زندگانی مرحوم ▪️ارتباط وثیق میرزای شیرازی با آخوند خراسانی ▪️تصدی علمی نجف اشرف ▪️اوج توحید در زمان مصائب 🌀برشی از درس خارج اصول 1402/11/30 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat