10»فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ
در دلهای منافقان،بیماری است پس خداوند بیماری آنان را بیافزاید.و برای ایشان عذابی دردناک است،به سزای آنکه(در اظهار ایمان)دروغ می گویند.
نکته ها:
* بیماری،گاهی مربوط به جسم است،نظیر آیه ی 185 سوره بقره؛ «وَ مَنْ کانَ مَرِیضاً» که درباره احکام روزه بیماران می باشد.و گاهی مربوط به روح است،نظیر این آیه «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» که درباره بیماری نفاق می باشد
👈شاید جمله ی «فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً» نفرین باشد.نظیر «قاتَلَهُمُ اللّهُ» یعنی اکنون که در دل بیماری دارند،خدا بیماری آنان را اضافه می کند.🌸🌸
۵
11»وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ
هرگاه به آنان(منافقان)گفته شود در زمین فساد نکنید،می گویند:همانا ما اصلاحگریم.
پیام ها:✅✍
1-گرچه منافقان پندپذیر و نصیحت خواه نیستند،ولی بهتر است آنها را مؤعظه و نهی از منکر کرد. «قِیلَ لَهُمْ»
2-نفاق،عامل فساد است. «لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ»
3-منافق چند چهره بودن خود را مردم داری واصلاح طلبی می داند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
4-منافق،فقط خود را اصلاح طلب معرّفی می کند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» (ممکن است کسی دچار بیماری سخت روحی باشد،ولی خیال کند که سالم است.)
5-منافق با ستایش نابجا از خود،در صدد تحمیق دیگران و توجیه خلافکاری های خویش است. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
۶
12»أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِنْ لا یَشْعُرُونَ
آگاه باشید! همانا آنان خود اهل فسادند،ولی نمی فهمند.
نکته ها:✍
* در یک بررسی اجمالی از آیات قرآن در می یابیم که نفاق،آثار و عوارض بدی در روح، روان،رفتار و کردار شخص منافق ایجاد می کند که او را در دنیا و قیامت گرفتار می سازد. قرآن در وصف آنها می فرماید:
·✅دچار فقدان شعور واقعی می شوند.
·✅ اندیشه و فهم نمی کنند.
· ✅دچار حیرت و سرگردانی می شوند.
·✅چون اعتقاد قلبی صحیحی ندارند،وحشت واضطراب
✅و عذابی دردناک دارند.
۷
لِكُلِّ شَيءٍ رَبيعٌ، ورَبيعُ القُرآنِ شَهرُ رَمَضانَ
هر چيزى بهارى دارد و بهار قرآن، ماه رمضان است
#امام_باقر_علیه_السلام
#الكافي_جلد2_صفحه630
لطفا برای دوستان خود هم بفرستید🌹🌹
التماس دعا❤️❤️
##احکامرمضان
⁉️ تکلیف روزه زن در صورت نزدیکی با اکراه شوهر قبل از اذان صبح
❓ سؤال: شوهر من متاسفانه #روزه نمی گیرد و #نزدیک_اذان_صبح به #اجبار و بدون رضایت من با من نزدیکی کردند و فرصت #غسل یا #تیمم نداشتم، تکلیف روزه من چیست؟
〰🔹〰🔹〰🔹〰🔹〰
♻️ پاسخ: ⬇️⬇️
✍امام خامنه ای: اگر با #اجباری که شما را #بی_اراده کرده #جماع انجام گیرد روزه شما باطل نمی شود و قضا و کفاره و #تعزیر برای #مرد ثابت است؛ ولی اگر با #اکراه ولی از روی اراده جماع صورت گرفته روزه شما باطل است و علاوه بر قضا، کفاره هم واجب است.
✍ آیت الله مکارم: در فرض سوال، اگر #اختیاری نداشته اید و از روی #عمد نبوده، روزه شما صحیح است ولی لازم است برای #نماز غسل نمایید.
✍آیت الله سیستانی: در #تنگی_وقت #وظیفه شما تیمم بوده و روزه صحیح است. و بعدا غسل کنید البته اگر در گذشته قبل از دخول فجر بیدار بوده و یقین داشتيد که تیمم در ضیق وقت بر شما واجب نیست روزه صحیح است
✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر قادر بر غسل یا تیمم نبوده اید روزه صحیح است.
✍ آیت الله وحید: اگر اختیار را از شما گرفته و به زور باشما نزدیکی کرده و شما تا آخر بی اختیار و ناراضی بودید #یک_روز قضاء بگیرید و امروز هم افطار نکنید.
✍ آیت الله فاضل: اگر #شوهر قبل از اذان صبح به زور با شما نزدیکی کرده و قبل از اذان صبح در وقتی از نزدیکی کردن دست برداشته که شما فرصت غسل و نیز فرصت تیمم کردن نداشتید، روزه شما صحیح است، لیکن برای نماز صبح غسل جنابت کنید.
#@mahe0000000zeyarat313
‼️ باطل کننده های روزه
🔷 نُه چيز روزه را باطل مىکند:
اول: خوردن_و_آشاميدن؛
دوم: آميزش_جنسى؛
سوم: انجام کاری که موجب خروج منی شود(#استمنا)؛ چهارم: #دروغ_بستن_به_خدا، پيامبر و ائمه (عليهم السلام)؛
پنجم: رساندن غبار يا دود_غليظ به حلق؛
ششم: فرو بردن تمام سر در آب؛
هفتم: با حال #جنابت يا حيض يا نفاس به اذان صبح رسيدن؛
هشتم: اماله کردن (تنقيه) با چيزهاى روان؛
نهم: عمداً قى_کردن (استفراغ کردن).
🔘 «موارد چهارم تا ششم بنابراحتياط واجب مُبطل است»
#احکام_روزه #مبطلات_روزه
______
✔️ برای ترویج احکام؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید.😍
#رساله_تمام_مراجع✍
#احکامرمضان
روزه های واجب👆🌹👆
ــــــــــــــــــــــــ
______
✔️ برای ترویج احکام؛ حداقل برای یک نفر ارسال بفرمایید.😍
#@mahe0000000zeyarat313
✴️ #افطار_بعد_از_نماز
🔻❓ اگر در روزه، افطار کردن پس از نماز باشد، آیا ثواب بیشتری دارد؟
✴️ بیشتر فقهای معاصر میفرمایند:
➖ یکی از موارد مستحب، در باب روزه، آن است که روزهدار، پس از اقامه نماز مغرب و عشا[1] روزه خود را افطار نماید، تا از ثواب نماز شخص روزهدار برخوردار گردد، مگر اینکه جهت افطار، کسى منتظر او باشد و یا به جهت تحمل روزه، نتواند نماز را با حال خضوع و توجه بجا آورد. که در این صورت، بهتر است افطار را مقدّم بر نماز نموده و به قدر امکان مواظب باشد که وقت فضیلت نماز، نگذرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکامرمضان