#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍آیا می دانید که برای وضو گرفتن نسبت به پا اگر فقط یک انگشت پا لاک نداشته باشد کافی است و فرقی بین انگشتان نیست غیر از نظر آیت الله مکارم که می گویند انگشت کوچک کفایت نمی کند🌴
🌦🏖💥
ج م:
#حکمت1
✅ قَالَ ( علیه السلام ) : کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ .
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
درود خدا بر او فرمود: در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند.
🔰شرح و تفسیر#حکمت1
[بهترين روش در فتنه ها]
✅ براى روشن شدن محتواى اين کلام بسيار پرمعنا لازم است قبلاً دو واژه «فتنه» و «ابن لبون» تفسير شود:
🔶 فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود
🍃 سپس به معناى هرگونه آزمايش و #امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اينجا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است.
📝لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائيدن مکرر پيوسته در پستانش شير است (لبون به معناى شير دار است از ماده لبن)
🌟 و ابن لبون به بچه چنين شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است;
نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شيرى
✅ (زيرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به اين ترتيب هيچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد.
🦋🦋 🦋 🦋 🦋🦋
🌸 از اينجا روشن مى شود که هدف امام اين است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و #فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با يکديگر نبايد آلت دست اين و آن شود;
بايد خود را دور نگه دارد و به هيچ يک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند.
💠بیچارهاند کسانی که غیبت میکنند
✅ از سوى خدا به موسى وحى شد:
💟هر غيبت كننده اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت وارد میشود .
👈هر غيبت كننده اى كه بر آن اصرار داشته باشد(توبه نکند و غیبت کردن عادت او شده باشد) و با اين حال از دنيا برود و توبه نكند، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ میگردد.
💢وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى علیه السلام :
مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار
📚:إرشاد القلوب إلى الصواب جلد1صفحه 116
👈 جالب اینجاست که اگر غیبت کننده توبه کند و خدا هم او را ببخشد باز ننگ غیبت کردن کاملا از بین نمیرود و او از جمله کسانی است که آخرین نفر وارد بهشت میشود،
🔸پس به امید اینکه بهش میگیم رضایتش رو میگیریم!
🔸یا غیبتش نیست صفتشه!
🔸یا جلو روشم میگم!
🔸یا میخواست نکنه!
🔸یا ...
غیبت نکنید که اینها همه بهانه است و خدا قبول نمیکند و اگر روزی توبه کنید باز صحرای قیامت معطلید تا جزو آخرین افراد وارد بهشت شوید،
⚠️پس با آبروی مومن بازی نکنید...
📥 سوال:
۱. آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرام است؟
۲. فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی دارد؟ تجهیزات نگهداری سگ خانگی چطور؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
یک: نگهداری سگ، غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیر مسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است.
دو: به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
یک: نگهداري سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلايي مثل نگهباني باشد اشکالي ندارد ولي خريد و فروش و نگهداری سگ های زينتی و امثال آن جايز نيست.
دو: اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد.
✍ آیت الله سیستانی:
یک: خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار، ولی نگهداری آن اشکال ندارد؛ اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری می شود مکروه شمرده شده است.
دو: به خودی خود اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
یک: نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود.
دو: فی نفسه مانعی ندارد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
خريد و فروش سگِ غيرِ شكارى كه باطل است و بنابر احتياطِ واجب، حرام است.
یک: حرام نیست ولی مکروه است.
دو: حرام نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
یک: سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد.
دو: چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد.
📚منبع: استفتاء از سایت مراجع
#حکمت2
💠وَ قَالَ ( علیه السلام ) : أَزْرَی بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ وَ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ .💠
⚜⚜⚜ ⚜ 🔱 ⚜ ⚜⚜⚜
🌿و درود خدا بر او فرمود: آنکه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده،
💥و آنکه راز سختی های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده💥،
🌱 و آن که زبان را بر خود، حاکم کند، خود را بی ارزش کرده است.
✴️شرح و تفسیر#حکمت2
[از اين کارها بپرهيز]
✅ امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيله اخلاقى در عباراتى کوتاه و فشرده اشاره فرموده است. نخست مى فرمايد: «هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است». (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ).
🌸 واژه «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و
🍃 تعبير به «استشعر» که به معناى پوشيدن لباس زيرين است اشاره به اين است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود
☢ بديهى است که افراد طماع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلتى بدهند و
دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
🌷 رسول خدا(صلى الله عليه وآله) درباره خطر اين صفت مذموم مخصوصاً براى علما وارد شده است که فرمود:
🔶 «إن الصّفاة الزّلال الذي لا تَثْبُتُ عَلَيْهِ أقْدامُ».
🌸 و عجيب اين که هنگامى که طمع فزونى يابد کارهايى از انسان سر مى زند که کاملاً احمقانه است;
🌷شبيه آنچه درباره طماع معروف عرب به نام «اشعب» نقل شده
که بسيارى از اوقات هنگامى که راه مى رفت دامن خود را به دست مى گرفت و آن را در برابر آسمان باز نگه مى داشت و مى گفت:
😀شنيده ام بعضى از پرندگان در حال پرواز تخم مى گذارند شايد تخم آن پرنده در دامن من بيفتد.
◀️نقطه مقابل طمع #قناعت است که سبب عزت آدمى مى شود
🍃 همان گونه که اميرمؤمنان فرمود: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ; آن کس که قناعت پيشه کند عزيز خواهد بود».
🌸 و به گفته شاعر:
آز بگذار و پادشاهى کن * گردن بى طمع بلند بود!
#نهج_البلاغه
ج م:
تعریف خمس:
بموجب آیه ۴۱ سوره انفال، خمس از واجبات دین اسلام میباشد و یک واجب مالی است که مسلمانان باید به حساب اموال و سرمایه خود (با درنظرگرفتن درآمد و هزینه سالیانه خود) رسیدگی کنند و یک پنجم مشمول خمس را به عنوان خمس بپردازند.
موارد مشمول خمس:
خمس در هفت چیز واجب است: ۱٫ غنایم جنگى ۲٫غواصى (اشیایى که با فرورفتن در آب دریاها به دست می آید) ۳٫گنج ۴٫معدن ۵٫سود تجارت (منفعت کسب) ۶٫مال حلال مخلوط به حرام ۷٫زمینى که کافر ذمى از مسلمان بخرد.
منفعت کسب چیست؟ هرگاه انسان از طریق زراعت ، صنعت ، تجارت ، کارگری ، کارمندی در موئسسات مختلف و کسب های دیگر درآمدی به دست آورد چنانچه از مخارج سال خود و همسر و فرزندان و سایر کسانی که نفقه و خرجی آنها را می دهد زیاد آید باید خمس ((یک پنجم )) آن را بپردازد، (توضیح المسائل مراجع ، ج ۲).
مستثنیات خمس:
خانه اى که انسان در آن زندگى مى کند، خمس ندارد.
وسیله نقلیه اى که مورد نیاز انسان است، خمس ندارد.
لباس و پوشاک مورد استفاده خانواده، خمس ندارد.
لوازم منزل مانند یخچال، کولر، تلویزیون، اجاق گاز، رختخواب، ظروف آشپزخانه و امثال اینهاخمس ندارند .
مالی که به انسان به ارث رسیده است، خمس ندارد.
چیزی که به انسان بخشیده شده است، خمس ندارد.
جایزه یا جایزه هایی که دریافت میکند، خمس ندارد.
عیدی که انسان دریافت میکند، خمس ندارد.
مالی که به عنوان خمس یا زکات یا صدقه دریافت میکند، خمس ندارد.
مهریه زنان: مهریه ای که زن از شوهرش دریافت میکند، خمس ندارد. همچنین جهیزیه ای که برای دختر خریداری شده، خمس ندارد.
تعیین سال خمسی برای محاسبه و پرداخت خمس:
برای تعیین سال خمسی، انتخاب سال قمرى و شمسى هر دو جایز است. سال خمسى براى کسانى که درآمد تدریجى روزانه دارند (مانند تاجر و کاسب) از زمانی است که شروع به کار میکنند و براى کارمند و کارگر با اولین درآمد و حقوق ، سال خمسی شروع می شود. در این صورت چنانچه چیزی از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد، یعنی آخر سال اگر پول یا اجناس مصرفی مانند : برنج و قند و چای و حبوبات و یا مال دیگر اضافه داشته باشد، باید خمسش را بدهد . اگر چیزی مازاد بر درآمدش نداشته باشد، خمس به او تعلق نمی گیرد. مثلا اگر کارمند باشید، روزی که اولین حقوق به حساب شما واریز شده، سال خمسی تان آغاز شده است، یعنی یک سال بعد از آن روز باید خمس اموال خود را حساب کنید و در صورتی که پول نقد و یا جنس مصرفی مانند: برنج و غلات و … اضافه آمده باشد ، باید یک پنجم آن را به عنوان خمس به مرجع تقلید خود بپردازید.
روش محاسبه خمس:
ابتدا اموال مورد تعلق، قیمت گذاری میشوند، مثلا مواد غذایی که در آن روز در خانه دارید مانند گندم، برنج، گوشت، حبوبات، قند و غیره، قیمت آنها محاسبه میشود. مثلا قیمت آنها ۵۰۰٫۰۰۰ تومان شد.
همچنین مقدار پول نقدی که در آن روز، در خانه یا بانک دارید، مثلا ۷۰۰٫۰۰۰ تومان دارید.
تومان ۱٫۲۰۰٫۰۰۰= ۷۰۰٫۰۰۰+ ۵۰۰٫۰۰۰
(اگر چنانچه اموالی دارید که مازاد بر نیاز خانواده است مثلا منزل مسکونی دوم و یا زمین، وسیله نقلیه و امثال اینها هم مشمول خمس میشوند).
در اینجا کل اموال مشمول خمس شما، ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان میشود، که یک پنجم آن یعنی ۲۰% آن، معادل ۲۴۰٫۰۰۰ تومان میباشد، خمس است که باید بپردازید:
تومان ۲۴۰٫۰۰۰ = %۲۰ * ۱٫۲۰۰٫۰۰۰
❖✨﷽✨❖
#یک_آیه_یک_درس🔔
💔آزار دادنِ پیامبر و امام💔
✍ قرآن میگه حضرت موسی به قومش گفت:
"بابا شما که میدونید من پیغمبر خدا هستم، اینهمه معجزه از من دیدید، شما دیگه چرا منو اذیت میکنید⁉️"
🔰 سوره مبارکه صف،
آیه ﴿۵﴾
🕋وَ إِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِي وَ قَد تَّعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِين
🍃 ترجمه:
🌷ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻰ ﺑﻪ ﻗﻮﻣﺶ ﮔﻔﺖ: "ﺍﻯ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﭼﺮﺍ ﻣﺮﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰﺩﺍﻧﻴﺪ ﻣﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻢ؟!" ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺷﺪﻧﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﻠﻮﺑﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻓﺎﺳﻘﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰکند
حالا چرا موسی آزار دید⁉️
وسط آیه رو دقّت کنید (فَلَمَّا زَاغُوا...) میگه وقتی قومش از حق منحرف شدند، موسی آزار دید.
حالا فکر میکنی پیامبر آزاری، فقط برای بنیاسرائیل بوده⁉️
👈 قرآن به مسلمونا میگه، شما دیگه مثل اونایی نباشید که موسی رو اذیت کردند
🔰 سوره مبارکه احزاب،
آیه ﴿٦۹﴾
🕋يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَكُونُوا كَالَّذِينَ آذَوْا مُوسىٰ
🍃 ترجمه:
🌷اى کسانى که ایمان آوردهاید، مانند کسانى نباشید که موسى را آزار دادند
⚠️ فکر نکنیم این اذیت کردن فقط مال اون قبلیها بوده، خیر‼️
😔 ما هم، هر جا از حق منحرف بشیم، هر جا پامون رو کج بذاریم، پیغمبر و ائمه رو ناراحت میکنیم، اذیتشون میکنیم.
💔 هر گناهی که بکنیم، دل امام زمانمون رو به درد میاریم
😭 با هر گناه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رو آزار میدیم➣●•
#حکمت3
✅ وَ قَالَ ( علیه السلام ) : الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ .
🐝 🐝🌸 🐝 🌷 🐝🌸 🐝 🐝
و درود خدا بر او فرمود: بخل ننگ، و ترس نقصان است.
و تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند می سازد، و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است.
❌چهار نقطه ضعف
💡امام(عليه السلام) در اين حکمت والا به چهار نقطه ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مى کند و آثار سوء هر يک را بر مى شمرد تا همگان از آنها فاصله بگيرند.
🎾 🎾 🎾 ⚾️ 🎾 🎾 🎾
💎نخست مى فرمايد: «بخل ننگ است»; (الْبُخْلُ عَارٌ).
📛بخل آن است که انسان حاضر نباشد چيزى از مواهب خداداد را در اختيار ديگران بگذارد، هرچند امکانات او بسيار بيش از نيازهاى او باشد
✅ و نقطه مقابل آن سخاوت و کرم است که گاه سبب مى شود انسان حتى وسائل مورد نياز خود را به ديگران ببخشد و خود به کمترين مواهب حيات قناعت کند.
🌷ادامه تفسیرحکمت3
👌لذا امام(عليه السلام) در عهدنامه معروف مالک اشتر به او توصيه مى کند
❗️که هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت ندهد که او را به ترک حق دعوت مى کند و از تهى دستى و فقر مى ترساند
💢; (لاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِکَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَيَعِدُکَ الْفَقْر).
♻️♻️♻️♻️ 🌐 ♻️♻️♻️♻️
🔸امام(عليه السلام) در يکى ديگر از اين کلمات قصار (حکمت 378) سخن بسيار جامعى درباره بخل فرمود آنجا که مى فرمايد:
🦋«الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُيُوبِ وَهُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَى کُلِّ سُوء;
🌸 بخل تمام عيوب را در بر دارد و انسان را به سوى هر بدى و زشتى مى کشاند».
🌸 در حديث ديگرى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) مى خوانيم: «الْبُخْلُ يُمَزِّقُ الْعِرْض; بخل آبروى انسان را بر باد مى دهد».
‼️شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن
🔷س 4114: من قبلا به شخصی #خسارتی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را #جبران کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر #صدقه بدهم؟
✅ج: صدقه، کفایت نمی کند و باید #مبلغ_خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید.
#احکام_حق_الناس #جبران_خسارت
ابوالحسنین:
🔸شهید ثانی (ره)می فرماید :
اگر کسی پیش شما سخن چینی کرد ،مثلابگوید :آقای رفیعی کاخ ساخته است ویا فلان حرکت را انجام داده است ،فلان مطلب را گفته است تو هنوز بررسی نکرده ای ، در اولین برخورد پنج وظیفه دارید:
✅ وظیفه نخست 👈نپذیرفتن
چون قرآن می فرماید :"اِن جاءَکُم فاسِق بِنَباء فَتَبَیَّنوا "(حجرات /۶)
این عاشق است که دارد سخن چینی می کند چون سخن چینی گناه کبیره است .
✅ وظیفه دوم 👈نهی کردن فرد از این رفتار
چون قرآن می فرماید :"وَاَنهی عنِ المُنکَر " "وَیَنهونَ عَنِ المُنکَر "(آل عمران /۱۰۴)
✅ وظیفه سوم :عدم سوءظن به فردی که مورد غیبت واقع شده است .
مثلا بگویی ،اِ....ما درس اخلاق این آقا می رفتیم ،عجبا 🤔اینطور شد !
چون قرآن می فرماید :"اِجتَنبوا کَثیراُ مِنَ الظَّنِّ"(حجرات/۱۲)
✅ وظیفه چهارم 👈تجسس نکن
چون قرآن می گوید :
"لا تَجَسَّسوا"(حجرات/۱۲)
✅ وظیفه پنجم👈نقل نکند
"لا تَحکی " مثلا بگوئید:اِ..الان در صفحه مجازی می گذارم، من برای شما فرستادم ،شما هم برای پنجاه نفر بفرستی، این ترویج منکر است .
📛 ۵ رفیق ناباب❗️
❤️✨امام سجاد علیه السلام:
✍🏻فرزندم با پنج کس همنشینی و رفاقت مکن:
1⃣ از همنشینی با #دروغگو پرهیز کن؛
👈🏻 زیرا او همه چیز را بر خلاف واقع نشان می دهد، دور را نزدیک و نزدیک را به تو دور می نمایاند.
2⃣ از همنشینی با گناهکار #لاابالی بپرهیز،
👈🏻 زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد.
3⃣ از همنشینی با #بخیل برحذر باش،
👈🏻 که او از کمک مالی به تو آنگاه که بسیار به آن نیازمندی، مضایقه می کند.
4⃣ از همنشینی با #احمق ( کم عقل ) اجنتاب کن،
👈🏻 زیرا او می خواهد به تو سودی رساند؛ ولی به زیان تو می انجامد.
5⃣ از همنشینی با #قاطع_رحم ( کسی که با خویشاوندان قطع رابطه نموده است ) بپرهیز،
👈🏻 که او در سه جای قرآن لعن و نفرین شده
‼️عدم دسترسی به مهر هنگام نماز
🔷س 4106: اگر به هر دلیل هنگام نماز، #مُهر از دسترس خارج شود، - مثلاً بچه ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟
✅ج: اگر در بين نماز چيزی که بر آن #سجده میکند، گم شود و چيزی که سجده بر آن صحيح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد بايد نماز را بشکند اما اگر وقت تنگ است:
چنانچه لباس او از جنس #کتان يا چيزی که جنس پنبه و کتان دارد، بايد بر همان سجده کند و احتياط آن است که تا سجده بر لباسی که از #پنبه و کتان است، ممکن باشد بر غير آن يعنی لباسی که از اين جنس نیست، سجده نکند‘ اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتياط واجب بر #پشت_دست خود سجده کند.
#احكام_نماز #احکام_سجده
#حکمت4
☘☘☘☘🌺☘🌺☘☘☘☘
✅ وَ قَالَ ( علیه السلام ) : الْعَجْزُ آفَةٌ وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ وَ نِعْمَ الْقَرِینُ الرِّضَی.
🌸و درود خدا بر او فرمود: ناتوانی آفت، و #شکیبایی شجاعت، و زهد ثروت، و پرهیزکاری سپر نگهدارنده است.
و چه همنشین خوبی است، راضی بودن و خرسندی.
[قوىّ و صبور باش]
🔻 امام در چهارمین کلمه از کلمات قصارش به پنج وصف از اوصاف انسانى اشاره مى کند
که یکى منفى و چهار وصف از آن مثبت است و آثار هر کدام را در جمله بسیار کوتاهى بر مى شمارد.
✅ نخست مى فرماید: ;عجز و ناتوانى آفت است (الْعَجْزُ آفَةٌ).
🌸 #عجز مفهوم وسیعى دارد که هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فکرى را شامل مى شود و به یقین اینها بزرگ ترین آفات زندگى انسان است;
🌷همان گونه که در حدیث جالبى که کلینى در کافى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) نقل کرد مى خوانیم:
🔶 ;إِنَّ الاَْشْیَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْکَسَلُ وَالْعَجْزُ فَنُتِجَا بَیْنَهُمَا الْفَقْرَ;
🌸 هنگامى که اشیاء با یکدیگر ازدواج کردند تنبلى و ناتوانى نیز به هم پیوستند و فرزند آنها فقر بود ;.
▫️🔹🔸🔹🔶🔷🔶🔹🔸🔹◽️
سپس در دومین نکته اشاره به آثار مثبت صبر و شکیبایى کرده مى فرماید:
☘صبرشجاعت است☘
☘همان گونه که در حدیثى در جلد دوم کافى 📘از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که مى فرماید:
🔶 ;الصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَصَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَصَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیَة ;
☘☘☘🌷☘☘🌷☘☘☘
🌸 در کلمات بزرگان نیز تعبیرات جالبى درباره صبر آمده است از جمله این که گفته اند:
🔶 ;الصَّبْرُ مُرٌّ لا یَتَجَرَّعُهُ إلاّ حُرٌّ; صبر تلخ است ولى جز آزادگان این شربت ناگوار را نمى نوشند
📋وهم چنینگفته اند: دوران هاى خوب و بد عمر و اجلى دارند مانند عمر و اجل انسان ها;
🌸 به هنگامى که دوران سختى پیش آید صبر کنید تا عمرش پایان گیرد و اجلش فرا رسد ;.
حدیث (3) امام صادق عليه السلام :
المومِنُ لَا یَمضِی عَلَیهِ اربَعُونَ لَیلَه الَا عَرَضَ لَهُ امرُ یَحزُنُهُ یُذَکَرُ بِهِ.
چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن ، متذکر گردد.
اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ، ص 254 (باب شدة ابلاء المومن حدیث 11)
ندگینامه امام جعفر صادق(ع)
امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه یا دوشنبه هفدهم ربیع الأول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدینه دیده به جهان گشود. اما بنا به گفته شیخ مفید و كلینى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. لیكن ابن طلحه روایت نخست را صحیح تر میداند و ابن خشاب نیز در این باره گوید: چنان كه ذراع براى ما نقل كرده، روایت نخست، سال 80 هجرى، صحیح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزى از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روایتى نیمه ماه رجب سال 148 هجرى روى داده است. با این حساب مىتوان عمر آن حضرت را 68 یا 65 سال گفت كه از این مقدار 12 سال و چند روزى و یا 15 سال با جدش امام زین العابدین (ع) معاصر بوده و 19سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زیسته است كه همین مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار میآید و نیز بقیه مدتى است كه سلطنت هشام بن عبد الملك، و خلافت ولید بن یزید بن عبد الملك و یزید بن ولید عبد الملك، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است.
فضایل امام جعفر صادق (ع)
مناقب آن حضرت بسیار است كه به اختصار از آنها یاد می كنیم. فضایل امام صادق بیش از آن است كه بتوان ذكر كرد. جمله ای از مالك بن انس امام مشهور اهل سنت است كه: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نكرده است.» از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است كه گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنویم ضریس می گوید: امام صادق در این آیة شریفة: كل شیء هالك الا وجهه، یعنی: «هر چیز فانی است جز وجه خدای متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذی یوتی الله منهم» یعنی «ماییم آیینه ای كه خداوند از آن آیینه شناخته می شود.» بنابراین امام صادق (ع) فرموده است او آیینه ذات حق تعالی است.
تاریخ شهادت امام صادق (ع)
این که امام در چه ماهی وفات یافته، روایات مختلف است. برخی بیست و پنجم شوال و برخی نیمه رجب را روایت کرده اند، اما روایت بیست و پنجم شوال مشهورتر است.
لحظههای آخر حیات امام صادق (ع)
شیخ طوسی از سالمه، کنیز حضرت صادق (ع) روایت کرده که گفت، من در وقت احتضار نزد حضرت صادق (ع) بودم که بی هوش شد و، چون به هوش آمد فرمود:: به حسن بن علی بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب (ع) معروف به افطس، هفتاد سکه طلا بدهید به فلان و فلان، فلان مقدار بدهید. من گفتم: به مردی که بر تو با کارد حمله کرد و میخواست تو را بکشد، عطا میکنی و میبخشی؟ فرمود:: میخواهی من از آن کسانی که خدا ایشان را به صله رحم کردن ستایش نموده، نباشم؛ که در وصف ایشان فرمود: ه: «وَ الَّذِین َ. یَصِلُونَ ما اَمَرَاللهُ بِهِ اَن یُوصَلَ وَ یَخشَونَ رَبَهُّم وَ یَخافُونَ سُوءَ الحِسَابِ؛ و آنان که پیوندهائی را که خداوند به آن امر کرده برقرار مینمایند (صله رحم میکنند) و از خدایشان میترسند و از محاسبه بدفرجام بیمناکند».
پس فرمود::ای سالمه به درستی که حق تعالی بهشت را خلق کرد و آن را خوشبو گردانید و بوی مطبوع آن از فاصلهای به مسافت دو هزار سال به مشام میرسد و بوی آن را کسی که عاق والدین شده و کسی که ارتباط خود را با خویشاوندان و رحم خود قطع نموده نمیشنود و درنمی یابد.
وصایای امام صادق (ع) هنگام وفات
او در لحظه مرگ وصایایی چندی مینماید که برخی در امر امامت برخی در زمینه مسائل خانوادگی و بخشی در مورد عامه است. به فرزندان خود گفت: فَلا تَمُوتُنَّ اِلاُّ وَاَنتُم مُسلِموُن بکوشید که جز مسلمان نمیرید. به کسان و خویشان فرمود:: اِنَّ شَفاعَتَنَا لاتَنالُ مَستَخِفّاَ بِالصَّلاةِ. شفاعت ما به کسی که نماز را کوچک بشمارد نمیرسد. به خانواده خود وصیت کرد که پس از مرگش تا چند سال در موسم حج در منی برای او مراسم عزاداری بر پا کنند.
کار کردن در گرمای تابستان
یکی از ویژگیهای امام جعفر صادق علیهالسلام این بود که نه تنها دیگران را دعوت به کار میکردند، بلکه خودشان نیز برای کسب روزی حلال تلاش میکردند. ایشان با وجود مشغله زیاد، درس و مناظرات باز هم از کسب روزی حلال غافل نمیشدند. یکی از یاران امام صادق علیهالسلام نقل میکنند که در یکی از روزهای گرم تابستان حضرت را در باغشان دیدهاند که با یک لباس زبر و خشن در حالی که بیل در دستشان بود، مشغول کار کردن بودند. ایشان در حالی که قطرات عرق روی صورتشان نشسته بود، به درختان و گیاهان آب میدادند. راوی میگوید از حضرت خواستم که من به جای ایشان کار کنم. اما ایشان فرمودند: «من کسی را دارم که برایم این کارها را انجام بدهد، اما دوست دارم در راه کسب روزی حلال از گرمای آفتاب آزار ببینم و خداوند شاهد باشد که در پی کسب روزی حلال هستم.»
بخشش به سبک امام صادق علیهالسلام
حضرت بسیار به فکر نیازمندان و فقرا بودند. هرگاه شخص نیازمندی به ایشان مراجعه میکرد، به سرعت نیاز او را برطرف میکردند و میفرمودند: «مبادا زمینه از بین برود و او خود به خود از من بی نیاز گردد.» حضرت دارایی خود را با فقرا و نیازمندان تقسیم میکردند و از خرماهای رسیده باغ خود به اندازه ده ظرف که هر کدامش ده نفر را سیر میکرد، به دیگران میبخشید و برای پیرمرد، کودک، نیازمند و زنانی که در همسایگی باغ بودند ولی قادر به آمدن نبودند، یک مد خرما میفرستادند. باقی محصول خرما را هم به مدینه میبردند و بین فقرا تقسیم میکردند. در نهایت از یک محصول ۴ هزار دیناری، تنها ۴۰۰ درهم برایشان باقی میماند. حضرت بسیار شکر صدقه میدادند، وقتی از ایشان دلیل این کار را پرسیدند، فرمودند: «هیچ چیز نزد من دوست داشتنیتر از شکر نیست. من دوست دارم که محبوبترین چیز را صدقه دهم.»