2.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«حاجقاسم» کدام شعر را گفته بود در حرم امام رضا(علیه السلام) بر جنازهاش بخوانند؟
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در کوی دوست
ساده دلی میخرند
و بس .
┄┅✿✵♥️✵✿═┅
یا امام رضا علیه السلام
میلادت مبارک
┄┅✿✵♥️✵✿═┅
📢 آثار تاریخی و تمدّنی هجرت امام رضا علیهالسلام به ایران
💠 آیتالله میرباقری:
«مهاجرت وجود مقدس امام رضا(ع) به ايران، حاوی مسائل مهمی است که توجه به آنها ديد تاريخی ژرفی به ما میدهد.
🔸اول اينكه اين هجرت، كاملاً آگاهانه بود و حضرت(ع) میدانستند كه آثار هجرتشان چيست و چه پيامدی خواهد داشت. و آنچه ما میبينيم تنها گوشه ای از آن چيزی است كه امام رضا(ع) میديدند و تا زمان ظهور اتفاق خواهد افتاد.
▫يكی از نمونه های آثار مهاجرت امام رضا(ع)، جابه جايی مرز جغرافيای شيعه است. وقتی حضرت(ع) به ايران تشريف آوردند تشيع را با خود جابهجا كردند و شيعه دارای كانون جغرافيايی گرديد.
▫امّتی كه در يك نقطه تمركز جغرافيايی ندارد، بسياری از امكانات اجتماعی را از دست میدهد؛ اين هجرت غالب شيعيان را در ايران متمرکز کرد.
▫در ادامه، كمكم با فروپاشی عبّاسيان، دولت پادشاهی شيعی با زمامداری صفويه آغاز شد. بنابراين، شيعه به نقطهای رسيد كه از فرهنگ مدوّن، كانون جغرافيايی مقتدر و روحانيّت متمركز برخوردار شد.
▫سپس حركتي اجتماعی برای بنيانگذاری دولت دينی و حاكميت شكل گرفت كه در نهايت نيز به وسيله مرجعی مورد وفاق همچون امام خمينی(ره)، به سرانجام رسيد و شيعه، نظام پيدا كرد.
🔹اكنون در اين مرحله از تاريخ میتوان ادّعا كرد که جريان تشيّع، جريانِ هدايت شده است: «اِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَلا ناسینَ لِذَکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الَّلاْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَْعْداءُ».
اينکه بر مهاجرت به طرف امام رضا(ع) بسيار تأكيد شده است و در زمره هدايتهای تاريخی است؛ بايد در همين راستا تحليل و تبيين شود.
▫از سوی ديگر، بر اساس برخی نقل ها، امام رضا(ع) بعد از هجرت خودشان امامزادگان را نيز دعوت كردند؛ يعنی هجرت امامزاده ها، ادامه مهاجرت امام رضا(ع) است.
▫جامعه شيعه و فرهنگ تشيع، گرد امامزاده ها شكل میگيرد. اين همان چيزی است كه برخی در بحث جامعه شناسی، هنگام مطالعه جامعه های شيعی اذعان میکنند که «جوامع شيعی جوامعی هستند كه [عمدتاً] گرد امامزاده هايشان شكل گرفتهاند و فرهنگ و هويت آنها متأثر از امامزاده هاست». در دورترين روستاهای ايران امامزاده هايی وجود دارد كه اصلاً دين مردم آن روستاها به آن امامزاده بستگی دارد؛ و اگر اين امامزادهها نبودند تاريخ دينداری مردم عوض میشد. درواقع، محور حفظ تشيع، همين امامزاده ها هستند و فرهنگ شيعی، چه در گذشته و چه در حال، بهوسيله آنها حفظ میشود.
▫اگر آدمی در دوره كهنسالی و ميانسالی هم باشد، چنانچه رگه هايی از محبت اين امامزاده ها در روحش نقش بسته باشد، نمیتواند از آنها جدا شود.
▫به هر ترتيب، اين امر نيز، يكی از آثار هجرت امام رضا(ع) بوده که اثر عميقی بر فرهنگ جامعه ما بر جای گذشته است.
🔸تلقی ما در خصوص هجرت حضرت معصومه(س) نيز نبايد تلقی منفعلانهای باشد؛ مثل اينكه گفته شود: ايشان برای برادرشان دلتنگ شده بودند و به قصد ديدار برادر هجرت كردند ولی در بين راه مريض شده و رحلت فرمودند و موفق به ديدار برادر نشدند.
🔹البته اين هم امر مهمی است ولی هدف از اين هجرت را هم بايد بيش از اين مطلب، تفسير کرد. حركت ايشان را هم بايد يك حركت آگاهانه، از سر يك بصيرت و احتمالاً با يك برنامه ريزی دقيق تاريخی دانست؛
▫حضرت معصومه(س) می آيند و در قم مدفون میشوند تا اتفاقات خاصی را رقم بزنند. گرچه اين كار برای ايشان سخت و سنگين است ولی با آمدن خودشان، به جا به جايی در قطب معنويت کمک كرده اند.
▫آمدن ايشان به قم منشأ پيدايش خيرات عظيمی در عالم بوده است؛ يعنی همانگونه که آمدن امام رضا(ع) به ايران يك جا به جايی در جغرافيای عالم اسلام به وجود آورده، تشيع به ايران منتقل شده و محور خاصی پيدا كرده و از اينجا به دنيا منتشر میشود، حضور حضرت معصومه(س) در قم هم، تحولات عظيمی را با خود به همراه آورد است و آن حضرت(س) در حركت خود همه اين عواقب را میديدهاند.
🔸البته ممكن است اين جريانات تصادفی به نظر بيايد، ولی انسان بصير و دارای فلسفه تاريخ اسلامی، دقيقاً يك جريان رو به پيش را مشاهده میكند، تا جايی كه امروزه میبينيم اسلام شيعی كه اسلام ناب است، به يكی از قطبهای فرهنگی مهم و به يكی از كانونهای تأثيرگذار در فرهنگ جهان تبديل شده است، بهطوری كه فرهنگ جهانی از شيعه الهام میگيرد.
▫دشمنان نيز مستقيم و غيرمستقيم به اين واقعيت اقرار میكنند. میبينيد وقتی رئيس جمهور ما به كشورهای آفريقايی میرود، بسیار از او استقبال میكنند. اين امر را نمیتوان صرفاً يك جوشش سياسی دانست، بلكه يك جوشش عميق معنوی است كه گاهی چهره سياسی به خود میگيرد. اين جوشش عميق و متراکم معنوی که از ايران بر میخيزد از مديريت تاريخی اهل بيت عصمت و طهارت(ع) جان میگيرد.»
🌹حدیث امام رضا درباره پاداش نیکی پنهانی و سزای افشا کننده بدی
امام رضا (ع) می فرماید:
🌺« أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ یَعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَةً، وَ الْمُذیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ».
🌸پنهان کننده کار نیک [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشکارکننده کار بد سرافکنده است، و پنهان کننده کار بد آمرزیده است.( الکافی ، ج2 ، ص428 )
♻️به#بصیر_نیوز بپیوندید👇
🇮🇷@BasirNews1
🌹یک کسی خدمت امام رضا (علیه السّلام) رسید، گفت: آقا من فقیر هستم، مشکل دارم، از جهت مالی چطور هستم و خانوادهی من چطور هستند، شروع به گفتن کرد.
🔹حجه الاسلام عالی : یک سینی انگور در مقابل امام رضا (علیه السّلام) بود، یک شاخهی انگور برداشت و به او داد. این شخص متعجّب شد. گفت: آقا من انگور میخواهم چه کار بکنم. زن و فرزند من گرسنه هستند، انگور چه فایدهای برای من دارد. این انگور را کنار گذاشت.
🌷 امام هیچ چیزی نگفت. یک چند لحظه گذشت، یک کسی دیگر آمد وارد اتاق شد، آقا سلام علیکم. حضرت جواب سلام او را دادند. یک دانهی انگور به او تعارف کرد. برق خوشحالی در چشم آن تازه وارد جهید. گفت: آقا از شما ممنون هستم، من آمده بودم شما را ببینم امّا شما چقدر کریم هستی، یک دانهی انگور را میگیرم و به خانه میبرم و در یک ظرف آب میچکانم همه بخورند و خانواده تبرّک بشوند.
🌷امام شاخهی انگور را به او داد. گفت: آقا همان کافی بود، از شما ممنون هستم، شما چقدر کریم هستید، شاخه را گرفت.
🌷امام سینی انگور را به او داد. گفت: آقا من اصلاً آمده بودم خود شما را ببینم، دل من برای شما تنگ شده بود، شما چقدر کریم هستید.
🌷امام فرمود: یک کاغذی یک چیزی بیاورید. نوشت باغهای انگور خود را به این بخشیدم. گفت: آقا زبان من لال شد، دیگر اصلاً نمیدانم چطور میتوان تشکّر تو را بکنم. من آمده بودم شما را ببینم.
🌷 امام فرمود: و آن زمینهای اطراف آن را. گفت: آقا من دیگر هیچ چیزی نمیتوانم بگویم.
🔹این طرف اوّلی که آن گوشه نشسته بود، دید عجب من محتاج بودم، امام همینطور خروار خروار دارد به این میبخشد. بلند شد گفت:
🔹آقا مثل اینکه ما محتاج بودیم، این آمده بود فقط شما را ببیند، دل او تنگ شده بود، من محتاج بودم. چرا به او اینقدر دادی؟
🌷امام زیر آن نوشته اضافه کرد: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ»[سوره ابراهیم، آیه۷] من اوّل یک شاخهی انگور به تو دادم، تو اعتراض کردی، قدر ندانستی. یک دانهی انگور به او دادم، قدردانی کرد می خواهی اضافه شود؟! 🔸سنّت خدا این است که برکات خود را برای آن کسی میفرستد که شاکر باشد.
♻️به#بصیر_نیوز بپیوندید👇
🇮🇷@BasirNews1
♦️پيرى مردی در روستايى هر روز براى نماز صبح از منزل خارج و به مسجد مى رفت. در يک روز بارانى، پير مرد صبح براى نماز از خانه بيرون آمد، چند قدمى كه رفت در چاله ای افتاد، خيس و گلى شد. به خانه بازگشت لباس را عوض كرد و دوباره برگشت، پس از مسافتى براى بار دومخيس و گلى شد برگشت لباس را عوض كرد ازخانه براى نماز خارج شد.
🔹 ديد در جلوى در، جوانى چراغ به دست ايستاده است سلام كرد و راهي مسجد شدند، هنگام ورود به مسجد ديد جوان وارد مسجد نشد پرسيد اى جوان براى نماز وارد مسجد نمى شوى؟
🔹 جوان گفت نه، اى پير مرد، من شيطان هستم. براى بار اول كه بازگشتى خدا به فرشتگان گفت: «تمام گناهان او را بخشيدم.» براى بار دوم كه بازگشتى خدا به فرشتگان گفت: «تمام گناهان اهل خانه او را بخشيدم.» ترسيدم اگر براى بار سوم در چاله بيفتى، خداوند به فرشتگان بگويد: «تمام گناهان اهل روستا را بخشيدم» كه من اين همه تلاش براى گمراهى آنان داشتم. براى همين آمدم چراغ گرفتم تا به سلامت به مسجد برسى!
♻️به#بصیر_نیوز بپیوندید👇
🇮🇷@BasirNews1