eitaa logo
✨مسجد و حسینیه امام حسن مجتبی (ع) دارابکلا✨
559 دنبال‌کننده
20هزار عکس
3.1هزار ویدیو
27 فایل
کانال فرهنگی مسجد و حسینیه امام حسن مجتبی علیه السلام دارابکلا جهت ارتباط با ادمین کانال و ارسال انتقادات، پیشنهادات و مطالبتان به آی دی زیر مراجعه فرمایید. @MRD123
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن ترجمه المیزان سوره 42 سوره مبارکه الشورى صفحه 487 وَمِنْ آيَاتِهِ الْجَوَارِ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ (32) و از نشانه هاى [قدرت] او کشتى هاى کوه پيکرى است که در دريا روان هستند. (32) إِنْ يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّيحَ فَيَظْلَلْنَ رَوَاكِدَ عَلَىٰ ظَهْرِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (33) اگر بخواهد باد را ساکن مى کند و کشتى ها بر پشت دريا بى حرکت مى مانند [و به مقصد نمى رسند ]همانا در اين امر براى هر صبر پيشه سپاس گزارى نشانه هايى [از قدرت خدا] وجود دارد. (33) أَوْ يُوبِقْهُنَّ بِمَا كَسَبُوا وَيَعْفُ عَنْ كَثِيرٍ (34) يا [اگر بخواهد] آنها را به کيفر آنچه [سرنشينانشان ]انجام داده اند غرق مى کند و [يا اگر بخواهد] از بسيارى مى گذرد [و غرقشان نمى کند]. (34) وَيَعْلَمَ الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِنَا مَا لَهُمْ مِنْ مَحِيصٍ (35) [تا قدرت خدا ظاهر شود] و کسانى که در آيات خدا مجادله مى کنند بدانند که گريزگاهى ندارند. (35) فَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (36) پس هرچه به شما داده شده است کالاى زندگى دنيا است و آنچه نزد خدا است براى کسانى که ايمان آورده و بر پروردگارشان توکّل مى کنند بهتر و پايدارتر است. (36) وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ (37) و [نيز براى] کسانى که از گناهان بزرگ و گناهان بسيار قبيح اجتناب مى کنند و چون به غضب بيايند مى بخشند. (37) وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (38) و [براى] کسانى که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را بر پا داشته اند و امور آنان در ميان شان با مشورت انجام مى شود و از آنچه به آنان عطا کرده ايم انفاق مى کنند. (38) وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ (39) و [براى] کسانى که وقتى به آنان ظلم مى شود [براى رفع آن] طلب يارى مى کنند. (39) وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (40) و جزاى بدى بديى مانند آن است پس کسى که عفو کند و اصلاح نمايد اجرش با خداوند است، همانا خدا ظالمان را دوست نمى دارد. (40) وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَٰئِكَ مَا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ (41) و کسانى که پس از ظلم ديدنشان [براى رفع آن] طلب يارى مى کنند قطعاً اعتراضى بر آنان نيست. (41) إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (42) اعتراض فقط بر کسانى است که به مردم ظلم مى کنند و در زمين به نا حق سرکشى مى نمايند اينان اند که برايشان عذابى دردآور خواهد بود. (42) وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (43) و همانا کسى که صبر پيشه کند و [مجرم را] ببخشد بى شک اين از کارهاى استوار است. (43) وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ وَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَتَرَى الظَّالِمِينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلَىٰ مَرَدٍّ مِنْ سَبِيلٍ (44) و هر که را خدا گمراه کند بعد از او هيچ کارسازى نخواهد داشت و ظالمان را مى بينى که چون عذاب را بنگرند مى گويند: آيا راهى براى بازگشتى وجود دارد؟ (44) 🕊👇 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۸۷🌷 مشورت؛ بهره گیری از اندیشه های دیگران: در اسلام، موضوع «مشورت» از اهمّیّت ویژه ای برخوردار است. پیامبر اکرم با اینکه به وسیله‏ ی وحی از عالم غیب خبر داشت و دارای فکری بسیار نیرومند بود و نیازی به مشورت نداشت، برای متوجّه کردن مسلمانان به اهمّیّت مشورت، پیوسته در مسائل گوناگون با آنان مشورت می کرد و در امور عمومی مسلمانان ـ که جنبه‏ ی اجرای قوانین الهی نداشت ـ به ایشان اجازه می داد که نظریات خود را طرح کنند و گاهی نیز نظر آنان را بر نظر خود ترجیح می داد؛ تا آنجا که می توان گفت یکی از عوامل موفّقیّت پیامبر در پیشبرد اهداف اسلامی، همین موضوع بوده است. افرادی که کارهای خود را با مشورت و صلاح اندیشی انجام می دهند، اصولاً کمتر دچار لغزش می‌شوند. به عکس، افرادی که خود را از افکار دیگران بی نیاز می دانند ـ هر قدر هم از نظر فکری قوی باشند ـ غالباً گرفتار اشتباهاتی دردناک و خطرناک می شوند. پیشوایان دین ما نیز در پیروی از قرآن، تأکید فراوانی بر مشورت و پرهیز از خودرأیی کرده اند. در حدیثی از پیامبر می خوانیم: «هیچ کس با مشورت، بدبخت، و با خودرأیی، خوشبخت نشد.» در حدیثی از امام علی آمده است: «کسی که خودرأیی کند، هلاک می شود، و کسی که با افراد بزرگ و دانا مشورت کند، در عقل آنان شریک شده است.» البته روشن است که فرد طرف مشورت باید صلاحیّت این مشارکت را داشته باشد. از این رو، روایات اسلامی، مسلمانان را از مشورت با افراد ترسو، بخیل و حریص نهی کرده، و به مشورت با افراد پرهیزکار، خردمند، خداترس، خیرخواه و راستگو فرا خوانده است . نکته‏ ی آخر در این باره اینکه مشورت در مورد دستورهای خدا و احکام دین جایز نیست و مثلاً نمی توان برای انتخاب پیامبر و جانشین او مشورت کرد؛ زیرا پیامبر و خلیفه‏ ی وی را خدا تعیین می کند. 🕊👇 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
﷽؛ 🔸️امام عسکری علیه‌السلام: ✅نماز را به پا دارید با رکوع و سجود کامل و با مراقبت بر (اول) وقت، و با به جا آوردن حق‌هایی که اگر ادا نشود خدا آن نماز را قبول نمی‌کند. آیا می‌دانید آن حق‌ها چیست؟ آن حق‌ها، این است که در تعقیب نماز، بر پیامبر و امیرالمومنین و خاندانشان صلوات فرستاده شود. با این اعتقاد قلبی که آن‌ها برترین برگزیدگان خدا و برپادارندگان حقوق الهی و یاری‌کنندگان دین او هستند. 🔹أَقِيمُوا الصَّلاةَ فَهُوَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ بِتَمَامِ رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا- وَ [حِفْظِ] مَوَاقِيتِهَا، وَ أَدَاءِ حُقُوقِهَا- الَّتِي إِذَا لَمْ تُؤَدِّ لَمْ يَتَقَبَّلْهَا رَبُّ الْخَلَائِقِ أَ تَدْرُونَ مَا تِلْكَ الْحُقُوقُ فَهِيَ اتْبَاعُهَا بِالصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ آلِهِمَا ع مُنْطَوِياً عَلَى الِاعْتِقَادِ بِأَنَّهُمْ أَفْضَلُ خِيَرَةِ اللَّهِ، وَ الْقُوَّامُ بِحُقُوقِ اللَّهِ، وَ النُّصَّارُ لِدِينِ اللَّه‏ تفسير العسكري عليه‌السلام، ص ۳۶۴ 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
سلام 🍃چه شودکه نازنینا،رُخ خود به من نمائی به تبسّمی،نگاهی،گرهی ز دل گشائی... 🍃به کدام واژه جویم،صفت لطیف عشقت که تو پاک تر از آنی که درون واژه آئی... العجل‌مولای‌غریبم تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
💠 تقوا میتواند سه گونه باشد: 1⃣ تـقـوای 2⃣ تـقـوای 3⃣ تـقـوای 👈"تـقـوای گـریز" آن است که از محیط گناه آلود دوری کنی. 👈"تـقـوای پـرهیز" آن است که بتوانی در محیط گناه آلود،خودت را پاک نگهداری. 👈"تـقـوای سـتیز" آن است که در صحنه بمانی و با مظاهر گناه مبارزه کنی و محیط سالمی ایجاد کنی. 🌹 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
سپاه سالن «بازی‌جنگ» خود را افتتاح کرد 🔸سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در دانشکده فرماندهی و مدیریت ولایت سپاه، سالن بازی‌جنگ این دانشکده را افتتاح کرد. 🔹«بازی‌جنگ» اصطلاحی در علوم نظامی است که مسائل جنگی را مدل‌سازی می‌کند. 🔸فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح در بستر بازی‌جنگ می‌توانند پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و برآوردهای بهتری از صحنه نبرد پیدا کنند. 💢آگاه به زمان باش کانال تحلیلی امید به آینده 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
. 🇮🇷🌸🌹🌸🇮🇷 🔻زیر بهتر از نیست! 🎤مرحوم آیت‌الله (ره): 🔸اکنون نداریم انسانی را که مثل آقا[ی خامنه‌ای] در مسائل سیاسی به‌صورت ریز این مطالعات را داشته باشد. 🔹در چنین فردی با این نداریم... در این جامعیتی که خدا این بزرگوار را رشد داده است، هیچ در بین علمای و نداریم. 🔸کسانی که به نظر بنده خیلی جالب و استثنایی می‌آمدند، مرحوم آقا [صدر] (ره) بود، مرحوم آقای (ره) بود و مرحوم آسید صدر (ره) بود. اینها را از نزدیک دیده بودم. مرحوم آقای بهشتی (ره) با من بود، ولی هیچ‌کدام در به این نمی‌رسند و نرسیدند. 🔹اگر خدای متعال این بزرگوار را در این سمت قرار نداده بود، از علما تا سال‌های طولانی هم این همت و اراده را نداشت که آنچه را من هم نمی‌کردم که در عمرم آن ابعاد معنوی، الهی، شرعی و انسانی را ببینم. شاهد باشیم. 🔸آن مقداری که ، برای از شخص شرط دانسته است، خدا بیش از آن به این بزرگوار کرده است. 🔹 که به ایشان داده است، بنده گمان ندارم که تاکنون کسی این مقدار آگاهی‌های ریز داشته باشد، به‌خصوص در. 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
🌷 احادیث و روایات امامان معصوم(ع) در خصوص اهمیت و اولویت رسیدگی به امورات «خانواده معظم شهدا» ✍ حضرت علی(ع) درفرمان خود به مالک اشتر مینویسند: «هرگاه کسی از سپاه تو به درجه شهادت رسید، در این صورت همانند وصی دلسوز و مورد اعتماد کارهای خانواده آنان را اداره کن تا اثر فقدانش در میان اهل بیت او ظاهر نشود» ✍ پیامبر اکرم (ﷺ‌): فَإِذَا أُزِیلَ الشَّهِیدُ عَنْ فَرَسِهِ بِطَعْنَةٍ أَوْ بِضَرْبَةٍ، لَمْ یَصِلْ إِلَی الْأَرْضِ، حَتَّی یَبْعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ زَوْجَتَهُ مِنَ الْحُورِ الْعِین‏... وَ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَلِیفَتُهُ فِی أَهْلِهِ وَ مَنْ أَرْضَاهُمْ فَقَدْ أَرْضَانِی وَ مَنْ أَسْخَطَهُمْ فَقَدْ أَسْخَطَنِی. 🖋«هنگامی که شهید بر اثر ضربه شمشیر یا نیزه‌ای از اسب خود به زمین می‌افتد، به زمین نمی‌رسد مگر اینکه خدای بلندمرتبه حورالعین را به همسری او به سوی او می‌فرستد… و خدا می‌گوید: من جانشین شهید در خانواده او هستم، هر کس رضایت آنها را به دست آورد، رضایت من را به دست آورده و هر کس آنها را به خشم آورد، من را به خشم آورده است.» 📚منبع: «صحیفة الرضا (ع) ۹۲» 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
📣 حاج محمد عفيف به شهادت رسید 🔻 علی حجازی دبیرکل حزب بعث سوسیالیست عربی لبنان پس از هدف قرار گرفتن دفتر حزب در بیروت: محمد عفيف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله لبنان در این ساختمان حضور داشته و در این حمله به شهادت رسید. 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba
‍ 💢 ⬅️ بخش دوم 🔰🔰🔰🔰 👈کلام و درباره حدیث قسمت قبل: 🔅1- پالگراد گوید: این عدد اشاره به هفتاد شاگرد مسیح است که در انجیل مکرر از آنان سخن رفته است. 🔅2- اشناین شنیدر، خاور شناس آلمانی قول 71 فرقه شدن یهود را به هفتاد نفر بنی اسرائیل که موسی برگزید و به کوه طور (برای گرفتن الواح) برد، برگردانیده است. 🔅3- اسلام شناس معروف، گلد زیهر، در کتاب «العقیده و الشریعه» و مجله تاریخ ادیان، این حدیث را اشتباه می­داند و می­گوید این حدیث طبق نوشته صحیح بخاری، ج 1، ص 8، درست است. در حدیث بخاری آمده است: ایمان هفتاد و اندی شعبه است که برترین آنها گفتن « لا اله الا الله » و پائین ترین آنها برطرف کردن آزار از راه مردم است و شرم شعبه­ای از ایمان است. 👈بعد می­گوید: اگر این حدیث نشده باشد عدد هفتاد دلالت بر و می­کند و نظائر آن در قرآن و سنت زیاد است و منظور رسول خدا (ص)، ظاهرا پیش بینی آن بوده است که بعد از او مسلمانان به فرقه های کثیری تقسیم خواهند شد و باز می­گوید: غالبا فرقه هایی که در کتب فرق و مذاهب اسلامی و از جمله آنها در کتاب «الفرق بین الفرق» بغدادی آمده است، بی اصل و ساختگی است و نوعا مردانی آزاده بودند که در مقابل حکومت بنی­امیه و بنی عباس قیام می­کردند و علما دربار آنها را بیاد کفر و زندقه می­گرفتند، شیعه را رافضی گفتند و طرفداران هشام بن حکم شاگرد امام صادق را مجسّمه (قائل به جسم بودن خدا) دانستند. [3] : در روایتی که در اول بحث از طرق شیعه نقل کردیم آمده بود: ان امتی ستفرق بعدی علی ثلثه و سبعین فرقه [4] و امت رسول اکرم (ص) تا قیامت است و در طول زمان زیاده از 73 است. پس باید عدد 73 و امثال آن را حمل بر کرد. ظاهراً رسول خدا (ص) می­فرماید بعد از من فرقه ­های زیادی پیدا می­شوند که فقط و (ع) اهل نجات هستند و بقیه معذبند. پی نوشت ها: [3] - ترجمه فرق الشیعه، ص 50. [4] - سفینة البحار، ج 2، ص 360. 🌹 🆔https://eitaa.com/masjed_hoseinie_emamhasanmojtaba