eitaa logo
پایگاه تخصصی مسجد
954 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
375 فایل
🔹💠🔹مرجع کنشگران مسجدی🔹💠🔹 📬 | ایمیل : @masjed.ir" rel="nofollow" target="_blank">info@masjed.ir 💠 | تلفن شکایات، مرکز رسیدگی به امور مساجد (استان تهران): 📞02161943 ☎️ شماره ستاد مرکز(استان تهران): 📞02166497027-30 🌐 ارتباط با ادمین کانال و دبیر سایت @Khabarnegaremasajed
مشاهده در ایتا
دانلود
مهربانی‌های امام زمان .pdf
687.2K
🔰 | این منبر خواندنی است 💠 | منبر مکتوب به مناسبت آغاز امامت امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف 💡| مهربانی‌های امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) #⃣ | ............................................ ↙️ | «پایگاه تخصصی مسجد» را در وب، ایتا و بله دنبال کنید. 🔗 | www.masjed.ir 🔗 | @masjed_ir .
🔰 | منبرانه ✳ | برکات مهدوی ◀ | یکی از سؤالات درباره مباحث مهدویت این است که چگونه می توان از فیوضات امام غایب بهره مند شد؟ امامی که در پس پرده غیبت است، می تواند در حیات بشری اثری داشته باشد؟ جابر بن عبد الله انصاری با شنیدن خبر غیبت حضرت مهدی علیه السلام از نبی اکرم علیهم السلام پرسید: «فَهَل یقَعُ لِشِیعَتِهِ الإِنتفاعُ فِی غَیبَتِهِ؟؛ آیا در غیبت حضرت، شیعیانش بهره و فایده ای از او خواهند برد؟» حضرت رسول فرمودند: «اِی و الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّه إِنَّهُم ینتَفِعُونَ بِهِ وَ یستَضِیئُونَ بِنُورِهِ کانتِفاعِ النّاسِ بِالشّمسِ و إِن جَلَّلَها السِّحَابٌ؛ بله، قسم به کسی که مرا به نبوت برانگیخت، همانا شیعیانش از او بهره مند می شوند و به نور او روشنی می یابند؛ همانند بهره مندی مردم از خورشید، آن گاه که ابر آن را پوشانده باشد.» (صافی گلپایگانی، ۱۳۹۰، ج ۴: ۱۲۴) از آن جای که مشیت خداوند بر این تعلق گرفته است که نظام هستی، نظام اسباب و مسبّبات باشد؛ برای فیض وجود و دیگر فیوضات به واسطه ای نیاز بود که از طرفی بتواند با عالم ماده مرتبط باشد و در قالب انسان مادی تجلی یابد و از سوی دیگر، نزدیک ترین و مقرب ترین موجود در عالم هستی به خالق متعال باشد. به همین دلیل است اولین چیزی که به وسیله آفریدگار هستی خلق شد، انوار طیبه ائمّه معصومین علیهم السلام بود و به واسطه آنان، فیض وجود به دیگر موجودات افاضه شد. (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۱: ۱۰۵) ⏪ | امام عصر علیه السلام، واسطه فیض بین خالق و مخلوق است و نور وجود، علم و هدایت به واسطه او به مخلوقات می رسد. آن حضرت به عنوان یکی از معصومین علیهم السلام، هدف نهایی آفرینش انسان و جهان است و مخلوقات همان گونه که در پیدایش خود نیازمند هدف نهایی هستند، در تداوم، استمرار و بقای خلقت نیز به آن نیازمندند. بنابراین، موجودات عالم، هم اصل وجودشان به واسطه امام است و هم نعمت هایی را که در طول حیات خود دارند، به واسطه وجود بابرکت امام است. «بِبَقَائِهِ بَقِیتِ الدُّنیا و بِیمِینِهِ رُزِقَ الوَری؛ دنیا به واسطه ی بقای او باقی است و مخلوقات به برکت او روزی داده می شوند». (مفاتیح الجنان، دعای عدیله) این حقیقت در بیان نورانی معصومین علیهم السلام به خوبی بیان شده است. #⃣ | ............................................ ↙️ | «پایگاه تخصصی مسجد» را در وب، ایتا و بله دنبال کنید. 🔗 | www.masjed.ir 🔗 | @masjed_ir .
🔰 | منبرانه ✳ | سیری کوتاه در زندگی نامه حضرت ◀ | معتمد عباسی، امام حسن عسکری علیه السلام را در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ ه‍. ق، به شهادت رساند و امامت مهدی موعود که رهبری و ولایتش را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و معصومین پس از ایشان وعده داده بودند، آغاز شد. امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در شرایطی روی داد که امام یازدهم نیز مانند دیگر ائمه، زمینه ولایت را برای فرزند خود آماده کرده بود. شب پیش از شهادت، ایشان به دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری درباره این مسئله مهم به شهرهای گوناگون فرستاد. حکومت عباسی از مدت ها پیش، بر اساس سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام مبنی بر اینکه مهدی فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است، امام یازدهم شیعیان را زیر نظر داشتند و مراقب بودند فرزندی از ایشان باقی نماند. با تولد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ ه‍..ق در سامرا، امام حسن عسکری علیه السلام با پنهان نگاه داشتن خبر ولادت فرزند خویش، این نقشه را باطل کرد. پس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، خبر شهادت ایشان در سراسر سامرا پیچید و مردم در سوگ آن امام همام، عزاداری کردند و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مخفیانه بر پیکر مطهر پدر بزرگوارشان نماز خواندند. ⏪ | پس از شهادت امام، حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که در آن زمان ۵ سال داشتند، به امامت رسید و کم کم خبر وجود فرزندی از سلاله پاک امامت پخش شد که تلاش خلیفه عباسی برای یافتن ایشان بی فایده بود. امامت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف در این دوران را غیبت صغرا می خواندند. این غیبت از زمان شهادت پدر بزرگوارشان در سال ۲۶۰ ه‍ـ. ق، شروع و تا سال ۳۲۹ ه‍ـ. ق به طول انجامید. چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان را به عهده داشتند و احکام دین را از ایشان دریافت و در اختیار شیعیان قرار می دادند. این چهار نفر، عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری بودند. این غیبت، ۶۹ سال به طول انجامید. پس از غیبت صغرا، غیبت کبرا آغاز شد. از امامت ایشان تاکنون ۱۱۷۴ سال، می گذرد جهان در دو مرحله غیبت امام خود، در انتظار عدالت علوی است. #⃣ | ............................................ ↙️ | «پایگاه تخصصی مسجد» را در وب، ایتا و بله دنبال کنید. 🔗 | www.masjed.ir 🔗 | @masjed_ir .
🔰 | منبرانه ✳ | خانواده مهدوی ✅ | یکی از جذاب ترین مباحث مربوط به خانواده و مهدویت، آشنایی با معارف مشترک قرآنی بین خانواده و مبحث مهدویت است. در این باره، سوره نور، در ابتدا با ظرافت و زیبایی خاصی به مباحث خانواده اشاره کرده و در پایان به بحث منجی و تشکیل حکومت مهدوی پرداخته است. ◀ | با دقت در مضامین این سوره درمی یابیم بیشترین حجم آیات آن به آسیب شناسی خانه و خانواده و راهکارهای حقوقی و اخلاقی انسجام بخشی و حفظ نظام خانواده مربوط است. البته نکته بسیار مهم این است که خداوند پس از تبیین احکام خانواده، به طرح «مسئله مهدویت» می پردازد و می فرماید: «وَعَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیمَکنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یعْبُدُونَنِی لَا یشْرِکونَ بی شَیئًا وَمَن کفَرَ بَعْدَ ذَلِک فَأُوْلَئِک هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین، جانشین [خود] قرار دهد؛ همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینی را که برایشان پسندیده است، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید، آنانند که نافرمانند». ( نور: ۵۴) ⏪ | در روایات، در تفسیر این آیه آمده است: «نَزَلَتْ فی المَهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ این آیه درباره حضرت مهدی علیه السلام نازل شده است». ( مجلسی، ۱۳۸۸، ج۵۱، ۵۳) ⏪ | همچنین در زیارتی که از امام صادق علیه السلام درباره روز عاشورا وارد شده است، حضرت با اقتباس از این آیه درباره زمان عدالت گستری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «وَاجْعَل لهم أیاماً مشهوره وَ أیاماً مَعلومه کما ضَمِنتَ لِأولیاءِک فی کتابِک المُنزَل فَإنَّک قُلت: وَعَدَ الله الّذین آمَنُوا مِنکم… أللهمَّ أعلِ کلِمَتَهُم یا لا إله الّا أنتَ، یا لا إله الّا انتَ، یا لا إله الّا أنتَ یا أرحم الراحمین؛ خداوندا! برای ایشان (اهل بیت علیهم السلام ) روزگاری معلوم و آشکار قرار بده، همان گونه که آن را در کتابت برای اولیایت تضمین کرده و فرموده ای: «خداوند به مؤمنین از شما وعده داد…، خدایا! ای آنکه جز تو معبودی نیست، امر ایشان را برتری بخش، ای مهربان ترین مهربانان». (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۹۸: ۳۱۱) ⏪ | امتزاج و تربیت مباحث خانواده و طرح آیه مهدویت در این سوره، بیانگر ارتباط تنگاتنگ فرهنگ انتظار و مهدویت با اصالت خانوادگی و استحکام بیان خانواده و توجه به «بیت» است. انسان های صالح و تربیت یافته در خانواده های اصیل، شایستگی پذیرش ولایت و امامت پیشوای آسمانی ای چون حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را دارند. به همین دلیل، در نظام سیاسی و فرهنگ علوی، یکی از ملاک های گزینش افراد شایسته، تربیت یافتن و برخاستن آنان از «بیوت صالحه» است. چنان که حضرت علی علیه السلام در نامه ای به مالک اشتر فرمود: «ثُمُّ الصَق بِذَوِی المُرُؤاتِ و الأحسابِ و أهل البیوتاتِ الصّالِحَه و السَّوابق الحَسَنهِ…؛ در انتخاب کارگزاران خود با آنان که خانواده دارترند و شخصیت حساب شده دارند و از خاندانی پارسا و صالح و با سوابقی درخشانند، ارتباطی نزدیک تر برقرار کن [و آنان را برگزین]». (نهج البلاغه، نامه ۵۳) ✴ | به عبارتی می توان نتیجه گرفت که اصالت های خانوادگی و رعایت احکام خانواده، چون ازدواج، کنترل چشم، روابط سالم خانوادگی، حیا و عفت، زمینه تحقق وعده الهی و تشکیل حکومت جهانی آخرین ذخیره الهی را فراهم می کند و کسانی که لیاقت و توانایی پاک زیستی و اداره یک خانواده را داشته باشند، لیاقت مشارکت در اداره جهانی پاک و عاری از هر نوع ستم و تباهی را نیز خواهند داشت. #⃣ | ............................................ ↙️ | «پایگاه تخصصی مسجد» را در وب، ایتا و بله دنبال کنید. 🔗 | www.masjed.ir 🔗 | @masjed_ir .
🔰 | منبرانه ✳ | سیره حکومتی مهدوی ◀ | ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است؛ دورانی که وعده های خداوند درباره خلافت مؤمنان و امامت مستضعفان و وارثت صالحان تحقق می یابد و جهان با قدرت الهی آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه شکوه مندترین جلوه های عبادت پروردگار می شود. در احادیث گوناگون، گوشه هایی از عظمت آن دوران به تصویر کشیده شده است. ⏪ | پس از ظهور امام زمان علیه السلام گروهی بر ضد حضرت وارد جنگ می شوند و می کوشند از تشکیل حکومت عدل الهی بر روی زمین ـ که وعده آن، از سوی انبیا و امامان علیهم السلام داده شده است ـ جلوگیری کنند. امام علیه السلام ابتدا آنان را به راه حق دعوت می کند و اگر قبول نکردند، با آنان وارد کارزار می شود و هرگونه فساد و کژی را نابود می کند. ⏪ | امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه «وَ قاتِلُوهُمْ حتی لا تَکونَ فِتْنَهٌ وَ یکونَ الدِّینُ کلُّهُ لِلّهِ». (انفال:۳۹) می فرماید: «تأویل این آیه هنوز نیامده است. پس زمانی که تأویل آن فرا رسد، مشرکان کشته می شوند، مگر موحّد شوند و شرکی باقی نماند». ( مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۲: ۳۷۸ ) ⏪ | در حدیث دیگری می فرماید: «با مشرکان جنگ می کنند تا اینکه موحّد شوند و شریکی برای خدا قرار ندهند. چنان (امنیتی حاصل) می شود که پیرزن کهنسال، از مشرق به مغرب می رود، بدون آنکه کسی جلوی او را بگیرد». ( مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۲: ۳۴۳ ) ⏪ | امام صادق علیه السلام نیز می فرماید: «إِذٰا قٰامَ الْقٰائِمُ لٰایبْقٰی أَرْضٌ إِلّٰا نُودِی فِیهَا شَهادَهَ أَنْ لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللهَ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ; زمانی که قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام کند، هیچ سرزمینی نمی ماند، مگر اینکه ندای شهادتین لا إله إلّا الله و محمّد رسول الله در آن طنین اندازد. (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۲: ۳۴۰) #⃣ | ............................................ ↙️ | «پایگاه تخصصی مسجد» را در وب، ایتا و بله دنبال کنید. 🔗 | www.masjed.ir 🔗 | @masjed_ir 🔽 | ادامه در پست .
🔰 | منبرانه/ ادامه پست 1⃣ | اول. احیای قرآن ▫ قرآن، محور حرکت جنبش جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و آن حضرت با آموزش قرآن، آن را سرمشق زندگی انسان ها قرار خواهند داد. حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید: «کأَنّی أنْظُرُ اِلی شِیعَتُنَا بِمَسْجِدَ الْکوفَهِ وَ قَدْ ضَرَبُوا اَلْفساطِیطِ یعَلِّمُونَ النََّاسَ اَلْقُرآنَ کمَا اُنْزِلَ; گویا شیعیان ما اهل بیت علیهم السلام را می بینم که در مسجد کوفه گرد آمده اند و خیمه هایی برافراشته اند و در آنها قرآن را آن چنان که نازل شده است، به مردم یاد می دهند». (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۲: ۳۶۶) ▫ حضرت علی علیه السلام درباره بیان احوال زمان ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «(امام مهدی) هوای نفس را به هدایت و رستگاری برمی گرداند، زمانی که مردم هدایت را به هوای نفس تبدیل کرده باشند و رأی را به قرآن برمی گردانند، زمانی که مردم قرآن را به رأی و اندیشه بدل کرده باشند». (نهج البلاغه، خطبه ۱۳۸) 2⃣ | دوم. گسترش عدالت ▫ مهم ترین شاخص قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ریشه کن ساختن ستم و فراگیر کردن عدل و قسط در سراسر گیتی است، به گونه ای که می توان ادعا کرد، جمله «یمْلَأُ الْأَرْضََ قِسْطاً وَ عَدْلاً کمٰا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» که در بیشتر احادیث ذکر شده، تواتر لفظی دارد. ▫ پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: «قیامت بر پا نمی شود، مگر اینکه مردی از اهل بیت من که اسمش شبیه اسم من است، حاکم شود و زمین را پر از عدل و قسط کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود». (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۱: ۸۱) 3⃣ | سوم. گرایش مجدد به اسلام ▫ با درگذشت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، خلفا کوشیدند از روشن شدن جایگاه اهل بیت علیهم السلام در مقام مفسران دین اسلام که هدایت جامعه را عهده دار بوده اند، جلوگیری کنند که این امر سبب شد گمراهی ها در میان مسلمانان گسترش یابد و برخی عناصر یهودی و مسیحی، با کمک دستگاه خلافت، اسلام را مطابق سلیقه شان و مناسب با منافع حاکمان، توجیه و تفسیر کنند و مردم، از اهل بیت علیهم السلام جدا کنند. افرادی مانند تمیم داری، وهب بن منبه، کعب الاحبار، ابوهریره، عروه بن زبیر و عبدالله بن عمر، با تفسیرهایی که بیش تر با هواهای نفسانی و خواسته های حاکمان مطابقت داشت، از همان آغاز، موجب بروز برخی انحراف ها و ایجاد فرقه های کلامی در زمان های بعد شدند. به همین دلیل، آن گاه که امام زمان علیه السلام قیام می کند، به پیراستن دین اسلام از انحراف ها و پیرایه هایی می پردازد که از سوی منحرفان بر دین اسلام تحمیل شده است و مردم را به اسلامی که پیامبر آن را ابلاغ کرده بود، دعوت می کنند. امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید: «زمانی که حضرت قائم علیه السلام قیام می کند، مردم را مجدداً به اسلام فرا می خواند و به امری هدایت می کند که فراموش شد و جمهور از آن منحرف شده اند». ( مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۱: ۳۰) 4⃣ | چهارم. عدالت فرهنگی ▫ در نظام حکومتی امام مهدی علیه السلام، به طور کلی نادانی، بی سوادی و کم خردی، ریشه کن می شود و همه انسان ها براساس توانایی خود، از بالاترین حد دانش و معرفت برخوردار می شوند. ▫ در روایتی که از امام باقر علیه السلام نقل شده، در زمینه رشد و توسعه خردورزی در زمان امام مهدی علیه السلام آمده است: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللهُ یدَهُ عَلی رُؤُسِ الْعِبادِ فَجُمِعَ بها عُقُولُهُمْ وَ کمُلَتْ بِهِ أَخْلَاقُهُمْ؛ هنگامی که قائم ما به پا خیزد، خداوند دستش را بر سر بندگان می گذارد و بدین وسیله عقول آنها افزایش می یابد و خردهای آنها به کمال می رسد». (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۲: ۳۳۶) ▫ در روایت دیگری از آن حضرت نقل شده است: «وَ تُؤتُونَ الْحِکمَهَ فِی زَمٰانِهِ حَتَّی أَنَّ الْمَرْأَهَ لَتَقْضِی فِی بَیتِهٰا بِکتٰابِ اللهِ تَعٰالٰی وَ سُنَّهَ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله؛ (نعمانی، ۲۳۹) در زمان حکومت امام مهدی علیه السلام به همه مردم حکمت و علم بیاموزند تا آن جا که زنان در خانه ها، با کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله قضاوت کنند». ▫ عدالت مهدوی به عدالت اقتصادی یا عدالت قضایی محدود نمی شود و شامل حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی می شود. #⃣ | ............................................ ↙️ | «پایگاه تخصصی مسجد» را در وب، ایتا و بله دنبال کنید. 🔗 | www.masjed.ir 🔗 | @masjed_ir 🔽 | ادامه در پست .
🔰 | منبرانه/ ادامه پست 5⃣ | پنجم. قضاوت مهدوی ▫ در زمان حکومت امام مهدی علیه السلام، عدالت در مناسبات حقوقی و قضایی حاکم می شود و داوری و قضاوت میان مردم از هرگونه اشتباه، بی عدالتی و جانب داری پیراسته می شود که این امر در عادلانه شدن همه روابط اجتماعی و جلوگیری از ستم و تجاوز به حقوق دیگران تأثیر مهمی خواهد داشت. ▫ امام صادق علیه السلام، شیوه قضاوت امام مهدی علیه السلام را به شیوه پیامبرانی چون حضرت داوود علیه السلام ـ که قضاوت عادلانه و بدون اشتباه آنها در تاریخ مشهور است ـ تشبیه می کند و می فرماید: ▫ إِذٰا قٰامَ قٰائِم آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام حُکمَ بَینَ النّٰاسِ بِحُکمِ دٰاوُد لٰایحْتٰاجُ إِلٰی بَینَهٍ یلْهِمُهُ اللهُ تَعٰالٰی فَیحْکمُ بِعِلْمِهِ وَ یخْبَرُ کلُّ قَوْمٍ بِمٰا اسْتَبْطَنوه؛ (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۲: ۳۳۹) زمانی که قائم آل محمد ـ که بر آنها درود باد ـ به پاخیزد، در میان مردم به حکم داوود قضاوت خواهد کرد. او به بینه (شاهد) نیازی نخواهد داشت؛ زیرا خدای تعالی امور را به وی، الهام و او بر پایه دانش خود داوری می کند و هر قومی را به آنچه پنهان کرده اند، آگاه می سازد. ▫ امام یارانی را که در بالاترین مراتب پرهیزکاری قرار دارند و در ارتباطی مستقیم، حکم قضایایی را که در آنها دچار تردید شده اند، دریافت می کنند. در این باره امام صادق علیه السلام می فرماید: ▫ إِذٰا قٰامَ الْقٰائِمْ بَعَثَ فِی أَقٰالِیمِ الْاَرْضِ، فِی کلِّ إِقْلِیمٍ رَجُلاًً، یقُولُ: عَهْدُک فِی کفِّک، فَإِذٰا وَرَدَ عَلَیک أَمْرٌ لٰا تَفْهَمُهُ؛ (معجم احادیث الامام المهدی علیه السلام، ج۵، ح ۱۴۵۳: ۲۹) هنگامی که قائم قیام کند در کشورهای روی زمین کسانی را برمی انگیزد، در هر سرزمین یک نفر را، و به او می گوید: فرمان تو در کف دست توست. هرگاه کاری برای تو پیش آمد که آن را نفهمیدی و ندانستی، چگونه در آن حکم کنی، به کف دست خود بنگر و به آنچه در آن (مکتوب ) است، عمل کن. 6⃣ | ششم. اقتصاد مهدوی ▫ امام مهدی علیه السلام آخرین حاکمی است که بر کره خاکی حکومت خواهد کرد. تأمین عدالت اقتصادی، نقش و جایگاه برجسته ای دارد و در روایت های اسلامی نیز بر این جنبه از عدالت موعود، بسیار تأکید شده است. با استقرار حکومت مهدوی، رفاه اقتصادی همراه با قسط و عدالت بر سراسر جهان حاکم می شود و بشر به آرزوی دیرین خود دست می یابد. ▫ امام محمد باقر علیه السلام نیز عدالت اقتصادی دوران ظهور را چنین توصیف می کنند: «فَإِنَّهُ یقْسِمُ بِالسَّوِّیه وَ یعْدِلُ فِی خَلْقِ الرَّحْمنِ، الْبِرّ مِنْهُمْ وَالْفَاجِرِ؛ او مال و ثروت را به مساوات [بین مردم ] تقسیم و در میان آفریدگان [خدای ] رحمان، اعم از نیکان و بدان آنها، عدالت برقرار می کند». (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۵۱: ۲۹) ▫ در روایتی دیگر حضرت می فرماید: او بخشش هایش را دو بار در سال بر مردم ارزانی می دارد و در هر ماه دو بار به آنها روزی می دهد. او میان مردم چنان برابری ایجاد می کند که هیچ نیازمند زکاتی یافت نمی شود. صاحبان زکات با زکات های خود به سوی مستمندان از شیعیان او روی می آورند، اما آنها از پذیرش زکات خودداری می کنند. پس صاحبان زکات، زکاتشان را در همیان می گذارند و در خانه های مستمندان می گردانند و به آنها عرضه می کنند، اما آنها می گویند: ما را نیازی به دراهم شما نیست. همه اموال اهل دنیا، چه آنها که [از دل زمین ] به دست می آید [و] چه آنها که [از روی زمین ] حاصل می شود [نزد او جمع می شود. پس او به مردم می گوید: بیایید به سوی آنچه در راه] به دست آوردن آن پیوندهای خویشی را گسستید؛ خون به ناحق ریختید و به محارم دست یازیدید. پس او آنچنان بخششی به مردم ارزانی می کند که پیش از آن هیچ کس ارزانی نداشته است. (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۱: ۳۹۰) ▫ از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: «هنگامی که مهدی ظهور کند، خداوند تعالی بی نیازی را در دل های بندگان جایگزین می سازد، تا آنجا که وقتی مهدی می گوید: چه کسی مال و دارایی می خواهد؟ جز یک نفر هیچ کس به سوی او نمی آید. پس او می گوید: [هر چه خواهی ] برگیر. آن مرد هم مقداری مال برگرفته بر دوش خود گذاشته می رود، تا آنجا که به دورترین مردم می رسد. در این وقت می گوید: آیا من از این مردم هم بدترم. پس باز می گردد و آن مال را به مهدی برمی گرداند و می گوید: مالت را بگیر نیازی به آن ندارم». (معجم الاحادیث مهدی، ج ۱ – ۲۴ ) #⃣ | ............................................ ↙️ | «پایگاه تخصصی مسجد» را در وب، ایتا و بله دنبال کنید. 🔗 | www.masjed.ir 🔗 | @masjed_ir .
🔰 | منبرانه 🇮🇷 | انقلاب اسلامی، زمینه ساز قیام جهانی مهدی علیه السلام احادیث فراوانی در کتب حدیث و تفسیر از زبان گهربار پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده است که حقایق و واقعیت های زیادی را به اثبات می رساند مانند اینکه ایرانیان وفادارترین امّت ها به اسلام می باشند و یا اینکه ایرانیان بیشترین بهره را از اسلام دارند. 💠 | در حدیثی نقل شده که فرمود: «ضربتموهم علی تنزیله و لاتنقضی الدنیا حتی یضربوکم علی تأویله». یعنی؛ «دنیا به پایان نمی رسد تا روزی که ایرانیان با شما اعراب بر اساس تأویل قرآن جنگ می کنند چنانچه شما ابتدا بر اساس تنزیل قرآن(اسلام آوردن ایرانیان) با آن ها جنگ کردید. 💠 | همچنین پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمود: «یخرج ناسٌ من المشرق فیُوطّون للمهدی سلطانه». یعنی؛ در آخر الزمان، گروهی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه را برای انقلاب جهانی مهدی علیه السلام فراهم می آورند. 💠 | در روایتی آمده که امام محمد باقر علیه السلام می فرماید:«کأنّی بقوم قد خرجوا بالمشرق یطلبون الحق فلایُعطونه ثم یطلبونه فلایُعطونه فاذا رأوا ذلک وضعوا سیوفهم علی عواتقهم فیعطون ما سألوا فلایقبلونه حتی یقوموا و لایدفعونها الاّ الی صاحبکم...». یعنی؛ گویا می بینم که مردمی در مشرق زمین قیام کرده اند حق را طلب می کنند ولی به آنها نمی دهد پس از آن دوباره حق را می خواهند، باز امتناع می ورزند، ولی این دفعه مردم شمشیرهای خود را- کنایه از سلاح و اسلحه- برشانه ها می نهند و بالأخره، حکومت تسلیم خواسته های آنان می شوند- ولی این بار نمی پذیرند(تا رژیم فاسد را ساقط می نمایند) و این حکومت خود را رها نمی کنند تا تحویل صاحب شما[حضرت مهدی علیه السلام] می دهند....ان شاء الله تعالی. 📚 | محمدی ری شهری، تداوم انقلاب اسلامی ایران تا انقلاب جهانی مهدی علیه السلام ص ۲۵. #⃣ | ............................................ ↙️ | «پایگاه تخصصی مسجد» را در وب، ایتا و بله دنبال کنید. 🔗 | www.masjed.ir 🔗 | @masjed_ir .
هدایت شده از مسجد جامع آبشناسان
♦️پخت ۲۵۰ پرس غذا در روز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در مسجد جامع شهرک شهید آبشناسان ویژه نیازمندان ✅توزیع در آسایشگاه سالمندان ✅توزیع در آسایشگاه معلولان ذهنی ┄┅┅❀🔶🔷💠🔷🔶❀┅┅┅┄ 🔻کانال اطلاع رسانی مسجد در واتساپ https://chat.whatsapp.com/J8gP6VESKu03BLpJjeMJO4 🔻کانال اطلاع رسانی مسجد در ایتا @masjedjameabshenasan 🔻کانال اطلاع رسانی مسجد در تلگرام T.me/masjedjameabshenasan
هدایت شده از خبرگزاری ایکنا
بیعت با امام زمان (عج) ایستادگی بر اعتقاد به ظهور است 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان: دویست و پنجاه آیه قرآن تعبیر به امام زمان (عج) دارد و پانصد روایت از شیعه و اهل سنت در رابطه امام زمان (عج) و خصوصیات ظهور و غیبت حضرت است. iqna.ir/00Hm37 @iqnanews
هدایت شده از مسجد فائق
🟢 السلام علیک یا صاحب الزمان ❤️ دومین عجل الله تعالی فرجه الشریف ❇️ سخنرانان: حجت الاسلام پناهیان حجت الاسلام حسینی ❇️ مولودی خوانی: کربلایی امین پویان‌راد ❇️ با اجرای: جناب آقای محمود معماری 😎 همراه با اجرای سرود و نمایش، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز 🗓️ جمعه ۲۳ شهریور ماه همزمان با نهم ربیع الاول 🕰️ ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰ صبح 📍 شبستان اصلی مسجد فائق ‼️ به ساعت شروع و پایان برنامه دقت کنید... (عج) 🔆 هیئت نونهالان حسینی: Ble.ir/faegh_nonahal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا