۴. چرا قلت مشارکت، بهمعنای فقد عنصر مشروعیت نیست؟
در سه قسمت نخست در خصوص این صحبت کردم که پیوند بین مشارکت و مشروعیت، موضوعی علمی و تجربی نیست. در ادامه میخواهم به ادلهام در این خصوص بپردازم (و البته این را به فال نیک میگیرم که برای نخستین بار این موضوع را در یک رسانه محلی بحث میکنم؛ انشالله سرآغاز یک پروژه فکری باشد؛ دو دیگر، خوانش مورد تاکید، از فقه سیاسی شیعه است و طبیعتاً نویسنده در آن نقش خاصی ندارد).
1. اساسا «مشروعیت سیاسی» موضوعی وابسته به حاکمیت سیاسی است و «مشارکت سیاسی» موضوعی وابسته به دولت-ملت سیاسی.
این گزاره را از دو منظر نخست فقه سیاسی شیعه و دوم پارادایم دموکراسی در غرب بررسی میکنم.
نخست؛
در فقه سیاسی شیعه و ادله نقلی و عقلیِ استنباط فقهی از مشروعیت سیاسی، که اتفاقا در اصل ۵۶ و اصل ۵ قانون اساسی نیز مورد توجه قرار گرفته است بهترتیب «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان، از آن خداست ...» و «در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج)، در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امر بر عهده ولی فقیه عادل و باتقوا ... است». در این خوانش از اسلام، «حقِ» حاکمیت، مقولهای الهی و الزامی است و تخطیناپذیر. اتفاقا هرچه از خوانش بزرگانی از جمله «علامه حلی» گرفته تا امام خمینی (ره) در «نظریه ولایت فقیه» و حتی «آیتالله مصباح یزدی» در کتاب «حکومت اسلامی و نظریه ولایت فقیه» به قرائت «حکومت اسلامی» نگاه شود، غلظت اصالتِ مشروعیت سیاسیِ حکومت اسلامی بیشتر است.
«نظریه نصب» که علامه مصباح معتقد است «همان نظریه شیعه است»، در مورد حاکم اسلامی قائل به نصب است و میگوید «خلیفه و حاکم اسلام باید به نحوی از جانب خدای متعال برای حکومت منصوب شده باشد».
در مقابل، نظریه انتخاب که اهل سنّت آن را قبول دارند، بر این اعتقاد است که «پس از پیامبرصلیاللهعلیهوآله در مورد حاکم اسلامی دیگر نصب الهی لازم نیست و حاکم از راههایی همچون انتخاب مردم، نصب خلیفه قبل، اجماع اهل حل و عقد و مانند آنها تعیین میگردد» (رجوع شود به کتاب «حکومت اسلامی و نظریه ولایت فقیه» اثر علامه مصباح). حتی در خوانش انتخابی که در نظریهپردازان اهل سنت آمده نیز، عنصر مشروعیت دولت اسلامی از دل بیعت بیرون نمیآید؛ تنها اینکه شرط استمرار نظام اسلامی، پیوندش با انتخاب مسلمین است.
من ادله این دسته از شارحان فقه سیاسی را بیشتر توضیح نمیدهم. چون در اینجا جای بحث بیشتری ندارد.
** بنابراین اسلامیت در این نگاه به مشارکت «حک» نشده است. همانطور که در ۱۴ قرنی که نظام اسلامی مورد نظر فقه شیعه مستقر نشد، مشروعیت حکمرانی در فقه سیاسی شیعه از بین نرفته است و شیعه خود را محق (واجد مشروعیت) حکومت میدانست.
با این حال البته تحقق عینی نظام ولایی از منظر جامعهشناختی، وابسته به انتخاب آزادانه مردم و استحکام مبانی مدنی نظام اسلامی است.
رضا رحمتی؛ عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا
ادله بعدی را در ادامه میگویم ...
عضو کانال شوید🔻
🆔https://eitaa.com/masjedihaye_khomein
علیکم السلام
کانال مستقلی برای این موضوع سراغ نداریم متاسفانه😔
عضو کانال شوید🔻
🆔https://eitaa.com/masjedihaye_khomein
🔹🔹 اوقات شرعی جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ به افق خمین
🔹اذان صبح: ۰۴:۵۸
🔹طلوع آفتاب: ۰۶:۱۹
🔹اذان ظهر: ۱۲:۱۸
🔹غروب آفتاب: ۱۸:۱۷
🔹اذان مغرب: ۱۸:۳۵
🔹نیمه شب شرعی: ۲۳:۳۷
عضو کانال شوید🔻
🆔https://eitaa.com/masjedihaye_khomein
⛔️هر کدام از برندگان مسابقه امروز برای گرفتن هدایا نیان،هدیه به نفر دیگر تعلق خواهد گرفت⛔️
🌱 چقدر زيبا يکي يکي بچه ها را جــذب ورزش ميکرد، بعد هم آنها را به مسجد و هيئت ميکشاند و به قول خودش ميانداخت تو دامن امام حسين (علیه السلام ).
ياد حديث پيامبر به اميرالمؤمنين افتادم كه فرمودند: یا علي، اگر يک نفر به واسطه تو هدايت شود از آنچه آفتاب بر آن مي تابد بالاتر است.
🌷 #شهدا_مسجدی_بودند
عضو کانال شوید🔻
🆔https://eitaa.com/masjedihaye_khomein
و امّا کلام آخر
اداره ی اوقاف شهرستان به عنوان #یکی از نهادهای اصلی و متولی در امور قرآنی شهرستان باید برای ماه رمضان شهرستان،برنامه های قوی قرآنی (چه کیفا و چه کما) با مدیریت خوب پیش بینی می کردند!!
وحتی برای این کار #دویست #سیصد میلیون هزینه می کردند.
اگر انجام داده اند و ما اطلاعی نداریم ،بسم الله بدهند تا رسانه ای شود.
اگر انجام نداده اند که ما حرفی نداریم😔
یاعلی
درپناهحق
عضو کانال شوید🔻
🆔https://eitaa.com/masjedihaye_khomein
📣 اطلاعیه
◀️ اقامه نماز حضرت جعفر طیار (ع)
🎙️با حضور حجت الاسلام سید قاسم میرصادقی ( امام جمعه شهرستان خمین)
📆 زمان:جمعه ۲۵ اسفندماه
🕘 شروع نماز ساعت ١١ صبح
📍مکان: مصلی امام خمینی (ره)، شهرستان خمین
#سید_قاسم_میرصادقی
عضو کانال شوید🔻
🆔https://eitaa.com/masjedihaye_khomein