eitaa logo
مسجد جامع صاحب الزمان(عج) قلعه میر
212 دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
5.2هزار ویدیو
25 فایل
شورای فرهنگی(مکتب حاج قاسم) گام دوم انقلاب ،ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنا فداه) با فریضه جهاد عظیم تبیین محله ی اسلامی شهید حسن باقری
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربه نزدیک به مرگ رهبر معظم انقلاب بعد از ترور نافرجام ایشان ۶ تیر سال‌روز ترور نافرجام رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر @BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
13.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای کمتر شنیده شده از روز ترور آیت‌الله خامنه‌ای در ۶تیر۱۳۶۰ از زبان خودشان @BisimchiMedia
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️ ▪️موضوع جلسات: عصر غیبت 🔸 جلسه دوازدهم - شبِ سیزدهم ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق 🔸 ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ ش 🔸 تهران - مسجد حضرت قاسم ابن الحسن (ع) ✳️ قسمت اول ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱٧ 🔸یکی از الطاف الهی در عصر غیبت و انتظار این است که ظرفیّت انسان‌های شائق به کمال، بیشتر و استعدادها قوی‌تر می‌شود و سطح فکری افراد ارتقاء می‌یابد. 🔹لذا می‌بینیم که علمای عصر غیبت، به مراتب قوی‌تر از علمای عصر حضور ائمه در بین مردم هستند. علاوه بر این، پیشرفت علوم در عصر غیبت نیز به مراتب بیشتر از زمانی است که ائمه علیهم السّلام در بین مردم حضور داشتند. 🔸کتاب‌هایی که در زمان ائمه (ع) تألیف شد، تألیفات بسیط اند نه تحقیقی که مهم‌ترین و بیشترین آن‌ها، در زمان امام صادق (ع) تا زمان امام رضا (ع) نوشته شد. 🔹یکی از مهم‌ترین شاگردان امام صادق (ع) که بیشترین تعداد کتاب را نوشته، جناب عیاشی است. آمار تألیفات ایشان به ۲۰۰ جلد می‌رسد که شاید مهم‌ترین‌ آن‌ها تفسیر قرآن ایشان باشد که نوعاً مفسّرین سده پنجم و ششم از همین تفسیر و همچنین تفسیر جناب ابراهیم قمی ذیل بیشتر آیات استفاده کردند. 🔸جناب عیاشی در تفسیرشان مطالبی که ذیل آیات مطرح کردند، نوعاً مطالب بسیطی در حدّ نقل روایات و احادیث است که آنچنان مطالب سنگینی نیستند. 🔹نکته‌ای که در رابطه با احادیث و روایات باید به آن توجه کرد، این است که فرمایشات ائمه به مقدار فهم روات است و راوی در هر حدّی که باشد، امام به همان مقدار با او سخن می‌گوید. 🔸امام صادق (ع) در این‌باره فرمودند: فضیلت و رتبه روات احادیث ما، به مقدار همان متن گفتار ماست. ببینید با راوی تا چه اندازه حرف زدیم. 🔹لذا هر حدیثی را که روات از ائمه نقل می‌کنند، این‌گونه نیست که امام تمام آنچه را که مربوط به آن مطلب است، همه را پیاده کرده باشد بلکه امام به مقدار فهم راوی با او حرف زده است. 🔸غرض، در عصر غیبت، علمای ما زحمات فراوانی کشیدند. کتاب‌ها نوشتند. روات، احادیث فراوان نقل کردند. محدّث کبیر مجلسی دوره جامع بحارالانوار را نوشت که در آن بیش از ۷۰۰۰۰ حدیث، جمع آوری شده است. ضمن اینکه ذیل بسیاری از احادیث، مطالب و شروحی از خودشان و دیگر بزرگان نیز آوردند. 🔹در عصر غیبت، در تمامی رشته‌های علمی از جمله علم حدیث، تفسیر، ابواب مختلف فقه، علم اصول، مسائل حکمی و عرفانی، علوم غریبه، ریاضیّات عالیه، هیئت، نجوم و سایر رشته‌های علمی پیشرفت‌های عجیبی حاصل شد. 🔸در حال حاضر ما سرِ سفره علمایی نشستیم که در طول بیش از ۱۳۰۰ سال از زمان امام صادق (ع) به این طرف، جان به لب آوردند و زحمات زیادی کشیدند و حتّی در این مسیر خون دادند همچون شهید اوّل و شهید ثانی که این بزرگواران در دوره عثمانی زندگی می‌کردند و چون فقه جعفری را تدریس و در باب مذهب شیعه کار می‌کردند، توسط جاسوسان لو رفتند و نهایتاً به شهادت رسیدند. 🔹در بین علما جناب کلینی، از جایگاه خاصّی برخوردارند. ایشان در طیّ بیست سال، تمام روایات پراکنده در کتب مختلف را جمع‌آوری و باب‌بندی کرد. روایاتی را که در باب اصول عقاید بود، تحت عنوان اصول کافی و روایات مربوط به مسائل شرعی فرعی را با عنوان فروع کافی ارائه کرد. 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://chat.whatsapp.com/CUZBiiTUIUt948Bh60r2GP واتساپ 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️ ▪️موضوع جلسات: عصر غیبت 🔸 جلسه دوازدهم - شبِ سیزدهم ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۸ تا دقیقه ٣۵ 🔸این‌ همه آثار و کتب ارزشمند، متعلّق به زمان غیبت است. در زمان غیبت پیشرفت‌های زیادی حاصل شد با اینکه به ظاهر می‌گوییم به امام زمان دسترسی نداریم. 🔹در عصر غیبت، علما در تمامی رشته‌های علمی، حرف‌ها برای گفتن دارند. از علوم رایج در حوزه‌های علمیه فعلی گرفته تا علومی که در حال حاضر از حوزه‌های علمیه به دانشگاه‌ها رفت مثل ریاضیات، پزشکی و امثال این‌ها که الان از آن‌ها تعبیر به اخترشناسی، ژئوفیزیک و... می‌شود. 🔸غربی‌ها یا به تعبیری مستشرقین، این علوم را از سفره علمای ما گرفتند و به غرب بردند و تحقیقات فراوانی بر روی آن‌ها کردند و همان‌ها را دوباره به شرق فرستادند منتها به این مطلب که این‌ها را از شرق گرفتیم اقرار نمی‌کنند. 🔹مستشرقین دیدند هر چه علم است در شرق است. جناب رسول‌ الله (ص) هم حدود ۱۴۰۰ سال قبل فرمودند: "اُطلُبُوا العِلمَ وَلَو بِالصّین" که مراد از صین، همین چین فعلی است. 🔸البته باید بررسی شود که آیا منظور جناب رسول الله این بود که تشنه علم باشید و به دنبال آن حتّی به نقاط دور همچون چین بروید یا اینکه منظور ایشان واقعاً همان چین بود به دلیل پیشرفت‌های علمی سنگینی که داشته است. 🔹غرض اینکه غربی‌ها به طرف شرق آمدند و دیدند مخزن‌ها در اینجا وجود دارد. زیرا تمام انبیاءِ شاخصِ صاحب کتاب، که قرآن از آن‌ها نام برده، نوعاً در همین منطقه خاورمیانه اند. 🔸تمام برکات آسمانی و همچنین نفوس مستعدّه جهت تلقّی انوار غیبیه در همین منطقه‌ خاورمیانه است. به خصوص در مناطق حجاز و مکّه و مدینه که محلّ ظهور حضرت خاتم انبیاء و دوازده جانشین صاحب عصمتِ تامّه‌ او و همچنین دختر عظیم الشأن ایشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست که بعداً کم‌کم از حجاز به عراق سرایت کرد که نوعاً محلّ شهادت‌ این بزرگواران در حجاز و عراق واقع شد ؛ بجز امام رضا (ع) که در ایران مدفون شدند؛ امّا به هر حال باز در همین منطقه خاورمیانه است. 🔹غربی‌ها دیدند هر چه می‌خواهند در شرق هست. لذا از تمام منابع علمی شرق استفاده کردند و آن‌ها را به غرب بردند و روی آن‌ها تحقیقات کردند به گونه‌ای که الآن دانشجویان ما در تمام رشته‌های علمی تقریباً کتاب‌های غربی‌ها را می‌خوانند و خیال می‌کنند که این مطالب از غرب آمده است! در حالی که از اینجا به غرب رفت. 🔸شرق زحمات فراوانی کشید و سرمایه‌های زیادی جمع کرد ؛ امّا متأسفانه همه را به راحتی هدر داد. 🔹نیامدیم روی سفره‌ قرآن بنشینیم و تک‌تک آیات آن را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم چه چیزهایی می‌توان از آن استخراج کرد امّا غربی‌ها آمدند سرمایه را از ما گرفتند و روی تمامی منابع ما کار کردند. در نتیجه توانستند پیشرفت‌های زیادی در علوم گوناگون کنند. 🔸امّا روحانیّت و علمای حقیقی ما مثل علامه حلّی‌ها، ملاصدراها، ابن سیناها و... در طول تاریخ هیچ کوتاهی‌ای در تحصیلِ مطلق رشته‌های علمی نکردند. 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️ ▪️موضوع جلسات: عصر غیبت ‌ 🔸 جلسه دوازدهم - شبِ سیزدهم ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ٣۶ تا دقیقه ۴۷ 🔸 برای امثال ماهایی که هم قبل از انقلاب را دیدیم و هم الان را داریم می‌بینیم، فرق ایرانِ قبل از انقلاب با ایرانِ بعد از انقلاب، کأنّه فرق بین سیاهی و سفیدی و یا موت و حیات است. 🔹 بسیاری از کارهایی که انجام شده است، به برکت زحماتِ روحانیونی همچون مطهری‌ها، مصطفی خمینی‌ها، شهدای محراب و دیگر بزرگان است که سفره علوم و معارف را گستراندند؛ اما متأسفانه هاضمه‌ها از بین رفت و اذهان جوان‌های ما تحت تأثير فضاهای مجازی به شدّت تخریب شد به طوری که از سرمایه‌های خود هیچ خبر ندارند. 🔸 به خدمات علمایتان توجه کنید و ببینید چه کارها کردند. حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) که عمر مبارکشان ٩٣ سال بود، از سنّ ۶ سالگی که به مکتب‌خانه رفتند، در حدود ۸۷ سالِ تمام، شبانه‌روز غرق در کار بودند به طوری که می‌فرمودند اگر این بدنِ من از فولاد هم ساخته شده بود، به واسطه کاری که از او کشیدم، تا الان باید هفتاد بار از خستگی ذوب می‌شد. 🔹 علاوه از این که در سال ۴٢ در واقعه فیضیه بر اثر ضربات باتوم به قفسه سینه‌شان و شکستن چندین دنده از قسمت چپ قفسه سینه، معلول شدند و بیش از ۵٧ سال در تب بودند اما با این حال می‌فرمودند من خجالت می‌کشم که به کسی بگویم معلولِ این انقلابم. و لذا در طول این سال‌ها کسی از این ماجرا خبر نداشت حتی خانواده‌ ایشان هم در این سال‌های اخیر از این واقعه خبردار شدند. 🔸 و لذا زحمات بسیاری کشیده شد هم برای انقلاب و هم برای علوم دینی. دانشجوی عزیز! این‌ها گزاف نیست، واقعیت دارد. حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره)، محصّل فقیری، از یک خانواده کارگر بودند که وقتی برای تحصیل به تهران آمدند، از شدت فقر و نداری توان اجاره اتاقی را هم نداشتند و لذا به حلبی آباد رفتند و یکی از آن اتاق‌ها را اجاره کردند. 🔹 بعد هر روز با پای پیاده از حلبی آباد راه می‌افتادند تا بین الطّلوعین به خدمت علّامه شعرانی در سرچشمه تهران برسند. کلاس‌های ایشان در محضر علّامه شعرانی از بین الطّلوعین شروع می‌شد و تا اذان ظهر ادامه داشت و تقریباً از ساعت نُه صبح، درس‌های خصوصی ایشان در علوم مختلفی همچون ریاضیات، نجوم، هیئت، علوم غریبه و امثال این‌ها شروع می‌شد. 🔸 البته فقط یکبار از ایشان شنیدم که فرمودند قبل از اذان صبح به محضر علّامه شعرانی مشرّف می‌شدم که بعد وقتی از ایشان پرسیدم در آن ساعت چه درسی داشتید؟ همین قدر فرمودند که از بیرون حرف می‌زدند. در طول سال هم فقط دو روز تعطیل بودند؛ یکی روز عاشورا و دیگری بیست و هشت صفر. 🔹 بعد هم می‌فرمودند : در طول این چهارده سالی که در محضر علّامه شعرانی بودم، به دلیل این که مبادا در بین درس، نیازی به رفع حاجت پیدا کنم، نه شب شام می‌خوردم و نه صبح، صبحانه. 🔸 بعد از ظهر هم به خدمت اساتید دیگری همچون جناب فاضل تونی، میرزا احمد آشتیانی و دیگر بزرگان می‌رسیدند و حدود سیزده سال هم بعد از نماز مغرب و عشا در محضر آقای الهی قمشه‌ای درس داشتند که البته نماز مغرب و عشا را هم در محضر ایشان اقامه می‌کردند و بعد از نماز، درس ایشان شروع می‌شد. بعد آقا می‌فرمودند: قربانِ نماز آقای الهی که چقدر از ما اشک می‌گرفت. 🔹 آقا در فاصله بین کلاس‌ها تا شروع کلاسِ بعدی، در کوچه می‌نشستند و خطوط کلی تمام درس‌هایی را که از صبح در محضر اساتیدشان فرا می‌گرفتند، یادداشت می‌کردند. 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://chat.whatsapp.com/CUZBiiTUIUt948Bh60r2GP واتساپ 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️ الولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️ ▪️موضوع جلسات: عصر غیبت 🔸 جلسه دوازدهم - شبِ سیزدهم ماه رمضان ١۴۴٣ ه. ق ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۷ تا دقیقه ۵۵ ( آخر ) 🔸 آقای جوانِ دانشجو! چطور راحت می‌نشینید و به بهانه این که حالا دو نفر در جایی کار را خراب کردند، هر چه دلتان می‌خواهد به روحانیّت می‌گویید؟ 🔹 این سوال درباره حضرت علّامه در ذهنم بود که آقا جان! شما که از صبح تا غروب در محضر اساتیدتان، کلاس درس داشتید، پس چه زمانی استراحت می‌کردید؟ که بعد خودشان می‌فرمودند وقتی دیدم که خدا به منِ بچه دهاتی، نعمتِ اساتیدی همچون علّامه شعرانی، آقای الهی قمشه‌ای و دیگر بزرگواران را داد، به شکرانه وجود این نعمت، اصلاً نمی‌توانستم بخوابم به طوری که در طیّ این سال‌ها از خوشحالی و از شکر نعمت خدا اصلاً خواب نداشتم و با خودم می‌گفتم دیگر کجا می‌توانی مثل این اساتید را پیدا کنی؟ حواست جمع باشد که در چه نعمتی هستی‌. 🔸 بنده زمانی، خاطره‌ای از ابتدای طلبگی حضرت علّامه نقل کردم که ایشان چهل شبانه روز اصلاً رختخواب را باز نکردند. تصور این قضیه برای برخی بسیار عجیب بود. بعد در فرمایشاتشان دیدیم که می‌فرمودند بنده در جایی که کتاب و قرآن باشد، اصلاً پا دراز نمی‌کنم. 🔹 خب از همان ابتدا سر و کار ایشان با کتاب و قرآن است ، چه زمانی که در حجره بودند و بعد به حلبی آباد رفتند و چه زمانی که ازدواج کردند و با گرفتاری فراوان، اتاق خرابه‌ای را در پشت مسافرخانه‌ای اجاره کردند. 🔸 مگر می‌شود حسن‌زاده در محضر کتاب، پا دراز کند؟ در الهی نامه هم دارند : "الهی! دستِ با ادب دراز است و پای بی ادب" که با ادب، دست دراز می‌کند چرا که باید در پیشگاه الهی گدایی کند. 🔹 و لذا حضرت علّامه می‌فرمودند :وقتی در کتابخانه‌ام این کتاب‌ها را می‌بینم، لذّت می‌برم و خودم را در محضر تمام علمای در طول تاریخ می‌دانم. در این کتابخانه، تمام بزرگان حضور دارند. پیش این‌ها پا دراز کنم؟؟ 🔸 بعد هم می‌فرمودند :در این قریب به چهل سالی که در محضر اساتیدم درس خواندم، در هنگامِ درس، نه به غیر از دو زانو نشستم و نه پشت به دیوار دادم و کف پای ِتک تک اساتید خود را هم بوسیدم. 🔹 بارالها! این‌ها که صاحب عصمت نیستند، این چنین‌اند، پس امام صادقِ صاحب عصمت ،چگونه است؟ امام زمان (عج) چگونه است؟ 🌷« والحمدلله رب العالمین » 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹