هدایت شده از امورمساجداستان مرکزی
در تاریخ اسلام، مسجد نخستین نهاد اجتماعی سیاسی
است که بنا شده است. مسجد از دو جهت با کلیسا متفاوت است:
نخست از آن رو که در اسلام، هرچند مسجد محل عبادت است
اما تنها محل عبادت نیست، بلکه در خانه، اداره، کارخانه و هر
جایی دیگر نیز م یتوان عبادت نمود. این در حالی است که در
مسیحیت، تنها در کلیسا م یتوان عبادت کرد و هر جای دیگر
غیر از کلیسا خالی از عبادت است و دوم از آن روی که در اسلام،
در مسجد فقط عبادت )به معنی خاص( صورت نم یگیرد، بلکه
آموزش خطاطی، پرستاری، پزشکی، ورزش و... نیز انجام م یگیرد
این در حالی است که در کلیسا فقط عبادت صورت م یگیرد. در
واقع، مسجد کانون زندگی اجتماعی سیاسی مسلمانان است
و عبادت در آن تنها از طریق میزان کارآمدی آن در این زندگی
«عیارسنجی » م یشود.* احمد رهدار
عضو هیأت علمی و مدیر گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم )ع(
هدایت شده از امورمساجداستان مرکزی
تجربه نشان داده که مساجد فعال
می توانند در جبران آسیب های
اجتماعی مؤثر بوده و در زمان
بروز حوادث غیرمترقبه در کشور،
مهم ترین نقش را داشته باشند؛
همان گونه که مساجد بیش از
کلیه مراکز دیگر در رویدادهای
مصیبت بار به گردآوری کمک های
مردمی پرداخته و بر آلام عمومی
اجتماعی درمان بود هاند.
تجربه دفاع مقدس، فاجعه سیل
شمال و زلزله بم و امروزه کرونا و
معضلات سلامت و اقتصادی مردم
مؤیّد این واقعیت است که مساجد
نقشی ب یبدیل در این حوادث دارند
هدایت شده از امورمساجداستان مرکزی
❣️امام على عليه السلام:
🌷إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأَغنِياءِ أقواتَ الفُقَراءِ، فَما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بِما مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ، وَاللّهُ تَعالى سائِلُهُم عَن ذلِك.
🌷همانا خداى سبحان روزى فقيران را در اموال توانگران واجب فرموده؛ و هيچ فقيرى گرسنه نمى ماند، مگر آن كه توانگرى از وى بهره برده است. و خداى تعالى توانگران را از اين، بازخواست خواهد كرد
📚نهج البلاغه حکمت328
هدایت شده از امورمساجداستان مرکزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از امورمساجداستان مرکزی
تجدید میثاق واحدهای پیشگام در مزار شهدا به همراه روضه امام حسین علیه السلام و برگزاری نشست بصیرتی با حضور آقای شایان از رزمندگان دفاع مقدس در جوار شهدای مدافع حرم به مناسبت هفته دفاع مقدس
#شهدا
#دفاع_مقدس
💫 #دانش_آموز_انقلابی؛ انرژی امید ابتکار
#حوزه_مقاومت_شهید_فهمیده_یک اراک
─┅═ঊঈ🇮🇷 💠 🇮🇷ঊঈ═┅─
هدایت شده از امورمساجداستان مرکزی
نمایشگاه با موضوعات اشتغال زایی، مشاوره خانواده، مشاوره اعتقادی و.. در
محوطه جلوی مسجد علی بن ابی طالب کوی امام علی ع همراه با پذیرایی
تا آخر ماه صفر برپاست
#پایگاه_علی_بن_ابی_طالب
#حوزه_مقاومت_بسیج_شهید_بهشتی
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
برخی از شاخصههای مسجدِ طراز اسلامی
1. مسجد، کانون عبادت
نام مسجد یادآور بندگی در برابر پروردگار متعال است. مسجد، جایگاه سجده است و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خدا: «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَه مِن بَنی آدَم» و مسجد جايگاه عبادت خالصانه است: «وَ اَنَّ المَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدعُو مَعَ اللَّهِ أَحَدا» ؛ مساجد جايگاه خدا و براي خداست، پس با خدا كسي را نخوانيد. خلاصه مسجد اسلامي، اين است كه زمينه را براي عبادت بر حضور، خالصانه فراهم نمايد، تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذكر دعا، زنگار غفلت را از دل و جان بشويند و با خدا انس بگيرند. پیامبرگرامی اسلام(ص) از نخستین روزهایی که دعوت به اسلام را به صورت آشکارا مطرح ساختند، از کعبه و مسجدالحرام (اولین مسجد ساخته شده بر روی کره زمین) به عنوان پایگاه عبادی استفاده میکردند و در آن به قرائت قرآن و مناجات با خدا و اقامه نماز میپرداختند. شواهد تاریخی بیانگر آن است که مسلمانان را تشویق و ترغیب مینمودند تا به مسجد رفت و آمد کنند و از برگزاری نمازهای پنجگانه در مساجد بدون عذر تخلف نورزند. این تأکیدات تا بدان حد هستند که خودداری از حضور در مساجد از روی بیاعتنایی، نوعی رویگردانی از سنت پیامبر(ص) و موجب عدم قبول عبادات به شمار میآید. همچنین نخستین کار پیامبر اکرم(ص) پس هجرت به مدینه ساختن مسجد در محله «قباء» در نزديكى مدينه بود. بنايى كه بسيار ساده بود و در مدتى اندك، جايگاه عبادت مسلمانان به امامت رسول خدا(ص) گردید.
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
برخی از شاخصههای مسجدِ طراز اسلامی
2. مسجد، کانون تعليم و تربيت
در صدر اسلام، مسجد افزون بر محل برگزاري مراسم عبادي، محل دانش آموزي نيز به شمار ميآمد. براین اساس، پس از هجرت پیامبر به مدینه و ساختن مسجدالنبی(ص)، فصل نوینی در فعالیتهای آموزشی مسجد آغاز شد. تعليم و تربيت و آموزش احكام دين در مسجد صورت مىگرفت و پیامبر(ص) بیشتر پس از نماز صبح و عشا به سخنرانی و گفتگوهای علمی میپرداخت. این جلسهها با حضور مردان و زنان مسلمان برپا میشد كه این از آشكارترین جلوههای آموزشی مسجد در مدینه بود. تفسیر قرآن و سخن گفتن درباره معانی آن، بخش درخور توجهی از سخنرانیهای پیامبر(ص) را تشكیل میداد. افزون بر جلسههای سخنرانی پیامبر، كلاسهای آموزشی گوناگونی نیز در مسجد تشكیل میشد.
با این توضیحات، اهمیت جنبههای آموزشی مسجد معلوم میشود. پیامبر(ص) میفرمایند: هرگونه توقّفی در مسجد لغو و بیهوده است، مگر برای سه دسته: كسی كه پس از نماز به تلاوت قرآن میپردازد، آنكه سرگرم ذكر و یاد خداست و كسی كه به مباحثات علمی اشتغال داشته باشد. براساس روایت، تشكیل جلسههای علمی در مسجد، نسبت به جلسههای دعا، جایگاه والاتری دارد و پاداش آن، ثواب عمره كامل یا حج كامل و جهاد در راه خدا است كه رحمت خدا آنان را فرامیگیرد. در این میان، طرح مباحث دینی در مسجد، فضیلت بیشتری دارد.
پس از پیامبر(ص)، ائمه(ع) نیز برای حفظ جنبههای آموزشی مسجد، تلاشهای ارزندهای انجام دادند.
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
برخی از شاخصههای مسجدِ طراز اسلامی
3. مسجد، کانون فعالیتهای سیاسی
از آغاز اسلام، مسجد با مسائل سیاسی آمیخته شد، زیرا شریعت اسلام دینی است که در آن رابطهای مستقیم بین فعالیتهای عبادی و سیاسی وجود دارد. این ارتباط به روشهای متعدد قابل تصور و درک است که از آن جمله، میتوان به خطبههای نماز جمعه و بیان مسائل حکومتی و سیاسی و مسائل مهم اجتماعی توسط خطیب جمعه اشاره کرد، مسجد، پایگاه همه فعالیتهای سیاسی جامعه اسلامی و در واقع، «دارالحکومة» آن بوده است. ملاقات رهبران و نمایندگان خارجی و تصمیمگیریهای مهم در مساجد صورت میگرفت و حرکتهای سیاسی، اجتماعی از مسجد رهبری و سازماندهی میشد. پیامبر(ص) پیش از هجرت به مدینه، با وجود فشار حاکم در مکه با برخی از گروهها، در مسجدالحرام گفتگو میکرد. پس هجرت به مدینه نیز پیامبر در مسجد، با افراد و گروههای اعزامی از قبیلهها و طایفههای گوناگون گفتگوی سیاسی انجام میداد. در مسجدالنبي مکانی بنام «اسطوانةالوفود» برای این گفتوگوها در نظر گرفته شده بود.
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
برخی از شاخصههای مسجدِ طراز اسلامی
4. مسجد، مرکز دادخواهی و قضاوت
به گواهی تاریخ، مسجد نخستین مکانی است که پیامبراکرم(ص) در آن به قضاوت و دادخواهی و حل و فصل اختلافات، منازعات و صدور احکام قضایی پرداختند و مکان دیگری جز مسجد برای قضاوت آن نقل نشده است.
قضات بعد از پیامبر(ص) همچنان در مسجد انجام میشد و این امر به قدری رایج بود كه جایگاه قضاوت امام علی(ع) در مسجد کوفه به «دکة القضاء» شهرت یافته و همچنان باقی است. در روایتی به نقل از امام علی(ع) چنین آمده است: «به آن حضرت گزارش رسید که شریح قاضی امر قضاوت را در خانهاش انجام میدهد، فرمود: ای شریح به امور قضاوت در مسجد رسیدگی کن که همانا از دیدگاه مردم عادلانهتر است، و برای قاضی، قضاوت در خانه موجب خفت اوست.»
با گسترش جمعیت مسلمانان و کثرت منازعات و اختلافات، سازمانهایی به امر قضا در جامعه اسلامی پرداختند. پس از برقراری جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه، یکی از قوای سهگانه نظام حکومتی، این امر برعهده گرفت. امروزه، جلسات شوراهای حل اختلاف با نظارت قوه قضائیه نیز در مسجد تشکیل میگردد. لازم به ذکر است که برخی از علما قایل به کراهت قضاوت در مسجد هستند.
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
برخی از شاخصههای مسجدِ طراز اسلامی
5. مسجد، پایگاه نظامی
به گواهی تاریخ، مسجد در صدر اسلام، محل برافراشته شدن پرچم سپاه اسلام و اعزام آنان به جبهههای نبرد بوده است. پیامبر اکرم(ص)، خطبههاى آتشین خود را که براى اعزام مسلمانان به جهاد و مبارزه با کفر و شرک بود، در مساجد ایراد مىکردند و حتى آمادگیهاى قبل از اعزام هم در مسجد شکل مىگرفته است.
همواره مسجد، جایگاه گفتگو و مشورت در رویدادها بوده است و مهمترین این مشورتها در حوزه نظامی و غزوات و تنظیم سیاستهای دفاعی انجام میشده است.
بدون تردید، جامعهای كه در راه تحقق ارزشهای اسلامی گام برمیدارد، هیچگاه از دستبرد و تجاوز دشمنان دین ایمن نمیماند؛ این رهنمود قرآن است كه: «وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى یَرُدُّوكُمْ عَنْ دِینِكُمْ؛ كافران همواره با شما میجنگند، تا آنگاه كه شما را از دینتان برگردانند.» از سوی دیگر، در جهاد اسلامی رسیدن به پیروزی، همواره در گرو برخورداری از نیروهای رزمنده مؤمن، معتقد و مكتبی است. مسجد در این زمینه، نقشی حیاتی را ایفا میكند؛ زیرا در حقیقت رزمندگان مدافع اسلام، پرورش یافته مساجدند. این مسجد است كه در فضای قدس و طهارت و شكوفائی علمی، فرهنگی و تربیتی خود، بذر ایمان، آگاهی و روشنبینی را در جان و دل جوانان حقجو میپرورد. دست پروردههای مسجد، گاه چنان به بار مینشینند كه حتی مربیان خود را هم دچار شگفتی میكنند. آنان در نهایت خار چشم دشمنان دین و مایه عزت و آبروی مسلمانان میشوند. خدای تعالی، ستمستیزی اینگونه مسلمانان پارسا و جهادگر را چنین ترسیم مینماید:
هدایت شده از .
«وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ كَزَرْعٍ أخْرَجَ شَطْئَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ: مثل پیروان راستین پیامبر(ص) همچون نهالی است كه جوانه خویش را از زمین بیرون میآورد، رفته رفته نیرومند و استوار میشود و بر پای خویش میایستد تا آنكه سرانجام مایه خشم و غضب كافران میشود.» پس مسجد از یكسو، مهد پرورش نیروهای مدافع اسلام و میهن اسلامی است. پایگاهی است كه سربازان اسلام، آموزشهای عقیدتی را در آنجا سپری میكنند.
از سوی دیگر به هنگام بروز جنگ و پیدایش ناامنی در جامعه، مسجد به سان پایگاه و سنگری استوار برای رزمندگان اسلام عمل میكند. از آغاز اوجگیری انقلاب اسلامی ایران تاكنون، جلوههای پر فروغی از نقش مسجد در این زمینه رخ نموده است. بنابراین میتوان گفت: مسجدی كه در آن نیروهای بسیج مردمی گرد هم میآیند، تا از امنیت و آسایش مردم پاسداری كنند، در واقع یكی از شاخصههای مسجد طراز اسلامی را داراست.
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
برخی از شاخصههای مسجدِ طراز اسلامی
6. مسجد، پایگاه تعاون اجتماعی
گفتگو پیرامون مشكلات اجتماعی و چارهاندیشی برای رفع آنها، هنگامی به نتیجه نهایی میرسد كه اقداماتی عملی را نیز در پی داشته باشد. مسجد، پایگاه عمومی مسلمانان و محل حضور قشرهای گوناگون است. ازاینرو جایگاه مناسبی برای تعاون اجتماعی مسلمانان و مشاركت آنان در راستای رفع نارساییهای اجتماعی.
در صدر اسلام توجهی همه جانبه به تهیدستان و محرومان در مسجد به عمل میآمد که باید الگوی مساجد در این عصر قرار گیرد این توجه عبارت بود از:
الف) کمک مالی؛ مسجد تنها محل خواندن نماز نبود، بلکه جایگاهی برای دادن صدقه و کمک به مستمندان نیز به شمار میآمد.
داستان معروف و تاریخی امام علی(ع) که در حال رکوع انگشتر خویش را به مستمندی بخشید، در مسجد به وقوع پیوست. مسجد بايد باعث برطرف كردن اندوههاي دنيوي، افسردگي، و پناهگاه مسلمانان باشد. در روایت آمده که پیامبر(ص) در مسجد با تهیدستان هم غذا میشد و با آنان افطار میکرد.
امام رضا(ع) در گفتاری نورانی یكی از فواید و آثار سازنده نماز جماعت را ـ كه معمولاً در مسجد برپا میشود ـ همیاری و تعاون مسلمانان بر«بِرّ و تقوا» برشمرده است. این سخن امام(ع)، باب علمی است كه صدها باب علم دیگر از آن به روی انسان گشوده میشود. كارهایی مانند جمعآوری كمك برای نیازمندان، پرداخت وام، اعطای خدمات درمانی، اقدامات برای تسهیل ازدواج زوجهای جوان، برنامهریزی برای عیادت و سركشی از بیماران و اموری از این دست، همگی از مصادیق تعاون بر«بر و تقوا» است.
هدایت شده از .
اهل مسجد باید فقر را از میان خویش برچینند با این همه، مساجد امروز، سنگینی این رسالت را کمتر بر دوش خود حس میکنند. در مساجد کمک به تهیدستان فراموش شده است یا حداقل به سمت و سوی نادرستی کشیده شده است. تهیدستانی که نقاب تعفّف برچهره زدهاند و در هالهای از شرم و نجابت، فقر را بینیازی جلوه میدهند، مستحقان واقعی کمکها در مساجد هستند.
ب) اسکان مستمندان؛ اهل صُفّه گروهی از مهاجرین و انصار بودند که از تهیدستی، منزل و سرپناهي نداشتند؛ پیامبر(ص) اینان را در صفّه مسجدالنبی(ص) (سایبانی در آن مسجد) جای داد.
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
برخی از شاخصههای مسجدِ طراز اسلامی
7. مسجد، پایگاه وحدت اجتماعی
مسجد، محل گردهمایی مسلمانان و تجلیگاه پرشکوه انسجام و یک پارچگی ملت مسلمان است. مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین میکند. حضور نمازگزاران در مسجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل میسازد.
وحدت اجتماعی، عنصری اساسی برای سلامت و بقای اصل و اساس هر جامعهای است. مسجد در تحكیم این عنصر اساسی، نقشی بس بزرگ ایفا میكند. افراد مختلف، زن و مرد، بزرگ و كوچك، صاحبان افكار و سلیقههای مختلف، همه در یكجا گرد هم میآیند. همدل و همسو و دوش به دوش یكدیگر میایستند.
بر پایه چنین ترسیمی از مسجد است كه خداوند متعال، پیامبر خویش را از نمازگزاردن و حتی حضور در مسجدی كه وحدت جامعه اسلامی را دچار آسیب كند، نهی مینماید. آن حضرت نیز نه تنها در چنین مسجدی حضور نیافتند، بلكه جمعی را فرمان دادند تا آنرا به آتش كشند. حتی بنابر نقلی، زمین آن مسجد به مزبلهدان تبدیل شد.
شواهدی نشان میدهد كه پارهای از مقررات نماز جماعت، همچون تأكید بر منظم بودن صفها و اتصال شانههای نمازگزاران، نهی از اینكه نمازگزار تنها در یك صف بایستد و یا موقع اذان از مسجد، خارج شود و ... بدین منظور تشریع شده تا هم وحدت و هماهنگی مسلمانان بیشتر شود و هم بهتر به نمایش گذاشته شود.
ازاینرو میتوان گفت: مسجد هر قدر وحدت و یكپارچگی مسلمانان را پایدارتر كند و قشرهای بیشتری از جامعه را در برگیرد، به مسجد طراز اسلامی نزدیكتر است.
هدایت شده از .
حضور پیروان مذاهب گوناگون در یك مسجد نیز نشانگر آن است كه اختلافهای عقیدتی و مذهبی نتوانسته صف واحد مسلمانان را دچار تفرقه و پراكندگی كند. پس مسجد طراز اسلامی در مناطقی كه پیروان مذاهب گوناگون زندگی می¬كنند، مسجدی است كه همگان با وجود اختلافهای مذهبی، دوش به دوش هم در آن نماز بگزارند.
از نظر امام صادق(ع) كسی كه در صف اول نماز جماعت برادران اهل سنت حضور یابد و در صف اول بایستد، همچون كسی است كه شمشیر خویش را از نیام بركشیده و آماده نبرد در راه خداست.
راز این سخن امام(ع) روشن است. در حقیقت نمایش وحدت و همدلی مسلمانان، همان آرمان رسول خداست و ارزش آن كمتر از جنگیدن با دشمنان دین خدا نیست. پس مسجد طراز اسلامی در زمینه وحدت، مسجدی است كه اتحاد و یكپارچگی جامعه اسلامی را استوار نماید. نمازگزاران آن به راستی همدل و با صفا بوده، از كینهها و كدورتها به دور باشند و همدلی و اتحاد خود را به دشمنان آشكار و نهان جامعه اسلامی نشان دهند.
الگوي مساجد صدر اسلام در فتاواى فقها و روايات حضرات معصومان(ع)
اكنون نمونههايى از اظهارات بزرگان را از نظر ميگذرانيم:
1. شيخ طوسى(ره) در «النهایه» مینویسد: «پسنديده و مستحب است كه مساجد بلند ساخته نشود، بلكه حد متوسطى از ارتفاع داشته باشند و مستحب است كه سايبان و سقف نداشته باشد، و جايز نيست آويختن اشياي زينتى و تزئين مسجد و طلاكارى آن يا قرار دادن عكسها و تصويرها در آن و جايز نيست كه آنرا داراى برج و بارو يا بالكن بسازند، بلكه بايد بدون اين موارد ساخته شود، و جايز نيست كه مناره را در وسط مسجد بسازند، بلكه در صورت ساخت بايد با ديوار مسجد ساخته شود و جايز نيست كه از ديوار مسجد بلندتر باشد در هر حال.»
2. مرحوم محقق حلى مينويسد: «مستحب است كه مساجد بدون سقف باشند (روباز) و حرام است تزئين مسجد و نقاشى و آويختن تصاوير در آن. مكروه است مرتفع ساختن آن و برج و بارو قرار دادن و محرابهاى خاص در داخل آن ساختن.»
3. مرحوم علامه حلى اظهار ميدارد: «مستحب است ساختن مسجد بدون سقف. و حرام است تزئين و تصوير آن با نقشها و عكسها و مكروه است مرتفع ساختن و برج و بارو قرار دادن و محراب ساختن در ديوار مسجد.»
براي تأييد اين دیدگاهها به برخى روايات كه به صراحت به اين مسئله پرداختهاند توجه ميكنيم:
الف) «پيامبر(ص) در حجة الوداع فرمود: به درستى كه از علائم و شرايط نزديكى قيامت از بين بردن ارزش نماز، پيروى از شهوات، آرزوهاى نفسانى و رفتن به سوى آن، بزرگ شمردن ثروت و فروش دين به دنياست. پس در اين هنگام قلب مؤمن مثل نمكى در آب، ذوب ميشود به خاطر منكراتى كه ميبيند و توان تغيير آن را ندارد. سپس فرمود: در اين هنگام منكر تبديل به معروف شده و معروف منكر شمرده ميشود و خائن امين شمرده شده و امين خيانت كار قلمداد ميگردد، دروغگو تأييد شده و راستگو تكذيب ميشود. سپس فرمود: در اين هنگام مسجد، تزئين ميگردد همانگونه كه معابد يهود و نصارى تزئين ميشود و قرآنها به زيور آراسته ميگردد و منارهها طولانى و مرتفع ميگردد و صفوف نمازگزاران زياد شده ولى قلبهاشان با هم خشمگين و حرفها و آرايشان با هم درگير و مختلف است. در اين هنگام ثروتمندان براي تفريح و متوسطين براى تجارت و فقراء براى ريا و حرف ديگران حج را به جاى ميآوردند و همه اينها وقتى پيش ميآيد كه محرمات خدا هتك شده و گناهها به انجام رسد و افراد شرور بر نيكان جامعه مسلط گردند و دروغ شايع شود و احتياج محتاجان علنى شود و فقر همگانى شده و مباهات و فخرفروشى در بين مردم پيدا شود و نيكو شمارند آلات لهو رايج را؛ و امر به معروف و نهى از منكر ناپسند شمرده شود. پس اين جامعه و افراد در ملكوت آسمانها به عنوان پليدهاى نجس خوانده ميشوند.»
ب) در روايتى ديگر از قول پيامبر گرامى(ص) ميخوانيم: «چگونه خواهى بود اى «عوف» زمانى كه اين است به هفتاد و سه فرقه تقسيم شده كه يكى از ايشان اهل نجات و بهشتي و بقيه در آتش عذاب الهى باشند؟ گفتم چه زمانى خواهد بود اى فرستاده خدا؟ فرمود: وقتى كه فراوان شوند پليسها و نگهبانان و به سلطنت رسند كنيزان و زيبارويان بر منبرها نشينند و قرآن با نواى لهوى خوانده شود و مساجد تزئين گرديده و منبرها مرتفع شود.»
به هر حال اين مطلب براى محققان علوم اسلامى روشن است كه در شريعت اسلام و در مسايل عبادى آن، روح بيتوجهى به زخارف دنيايى و زينتهاى هوسآلوده و دورى گزيدن از آنها كاملاً جريان دارد و هرگز مناسبتى ميان احكام اسلام و بازيهاى متجملانه و بزكسازيها نيست. اسلام با هنر و ذوق هنرى نقاش و حجار و... مخالفتى ندارد، ولى در دايره مسائل عبادى به اين امور ميدان نميدهد. هنر در زندگى بشر نقشآفرين است و ارزشهاي فراوان دارد، ولى هنر در عبادت از نوع هنرهاى ظاهرى نيست. آرايش دل و روح انساني ابزار وسايلى ديگر ميطلبد كه بر هنرمندان حقيقى و صاحبان ذوق پوشيده نيست. هنرهاي ظا
هدایت شده از .
هرى و بيرونى جايگاه بروز و ظهورش در امور مادى و بيرونى است و تنها دريچهاي براى نظر به هنر درونى و معنوى ميتواند باشد و بس. البته مسجد طراز اسلامی مسجدی است که از زیبایی ظاهری و معماری اسلامی برخوردار باشد. مسجد در طول تاريخ اسلام همواره محل تجلى هنرهاى هنرمندان اسلامى بوده و نمودارى از هنر معمارى و كاشيكارى و نقاشى و خطاطى و گچبرى و آئينهكارى و منبت كارى و صنايع دستى و ديگر انواع هنرها كه در محرابها و منارهها و گنبدها و منبرها و قنديلها و فرشها و پردهها و ظروف و شمعدانىها به كار رفته است، مىباشد و صحيح است اگر گفته شود كه مسجد نمايشگاه هنرهاى اسلامى است.
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
برخی از شاخصههای مسجدِ طراز اسلامی
چنین مسجدی که بسیاری از اماکن مردم مسلمان باید ایجاد و در دسترس مؤمنان به آن باید آسان و میسر باشد. برای نیل به اهداف چنین مسجدی به چند نکته و توصیه رهبر فرزانه انقلاب نیازمندیم:
1. بنای مناسب و خوب و محکم و زیبای مسجد؛
2. حضور روحانی شایسته و پرهیزگار و خردمند و کارشناس و دلسوز در هر مسجد؛
3. ائمه جماعت باید آماده طبابت معنوی مأمومین خود باشند؛
4. حوزههای علمیه باید به یاری مساجد شتافته و در تأمین و تغذیه فرهنگی موردنیاز مساجد را یاری دهند؛
5. درس تفسیر قرآن و بیان حدیث ائمه(ع) و نشر معارف اسلامی- سیاسی از منابر مساجد باید تراوش کند؛
6. مساجد باید پایگاه و کانون موعظه بزرگان و پرورشدهنده اخلاق مردم باشد؛
7. هیئت امنا و مساجد باید دلهای پاک جوانان را جذب و مشتاق آمدن به مسجد کنند؛
8. با حضور جوانان و روحیه بسیجی باید محیط مساجد زنده و پرنشاط و آیندهنگر و امیدبخش باشد؛
9. پیوند بین مراکز آموزشی و مسجدها برای آموزش اهل مسجد برقرار شود؛
10. تشویق دانشآموزان و دانشجویان ممتاز محل در مساجد مورد توجه قرار گیرد؛
11. مساجد باید برای ارتباط با مزدوجین جوان، نخبههای علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی محل مناسبی بوده و خدمتگزاران به مردم در این زمینه برنامهریزی نمایند؛
12. در عمران و آبادی و نوسازی مساجد همه مردم و دستگاههای دولتی و شهرداریها باید هریک سهمی مجزا و جداگانه به خود اختصاص دهند
هدایت شده از .
هفت ویژگی مسجد طراز اسلامی انقلابی
و ۱۲ توصیه مقام معظم رهبری برای مساجد طراز اسلامی و انقلابی
هدایت شده از .
#مسجد_طراز_اسلامی_انقلابی
#وظایف_امام_جماعت
#وظایف_متولیان_ومدیران
#وظایف_فعالان_مسجد
🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️
#مرکز_رسیدگی_به_امور_مساجد
#بسیج_مساجد_محلات
#کلام_ولایت
#تفاوت_مسجد🕌_با_معبد⛪
#مقام_معظم_رهبری_حفظه_الله
🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️
#مرکز_رسیدگی_به_امور_مساجد
#بسیج_مساجد_محلات
هدایت شده از امورمساجداستان مرکزی
این دو شلوار را دشمن پاره کرده،
یکی در جنگ نرم(فرهنگی)
و دیگری در جنگ سخت(نظامی).
یکی قهرمان عزت و جوانمردی و دیگری قربانی ضعف و خودباختگی!
هدایت شده از امورمساجداستان مرکزی
#امام_خمینی
#مسجد_طراز
#جامعه_طراز
#مسجد_تمدن_ساز
امام خمینی رحمه الله :
🔹ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید؛ ای روشنفکران! مسجد ها را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید؛ ای حقوقدانها! مسجدها را حفظ کنید.
🕌مرکز رسیدگی به امور مساجد استان مرکزی