#میلاد_امام_حسن_عسکری_سلام الله_علیه🌺🌺
🔰 خجالت نکش! هر چه میخواهی، از ما بخواه! که به مقصودت میرسی انشاءالله ...
اباهاشم جعفری گوید:
شَکَوْتُ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ علیهالسلام ضِیقَ الْحَبْسِ وَ کَتَلَ الْقَیْدِ
🔻به امام حسن عسکری علیهالسّلام از سختی زندان و ناراحتی غل و زنجیر شکایت کردم!
📜 آن حضرت در جواب من نوشت:
أَنْتَ تُصَلِّی الْیَوْمَ الظُّهْرَ فِی مَنْزِلِکَ
🔻تو نماز ظهر را امروز در منزل خود خواهی خواند!
موقع ظهر مرا از زندان خارج نمودند و نماز ظهر را در منزل خود خواندم.
وضع مالی من خوب نبود و تصمیم داشتم در نامه ای که نوشته بودم تقاضای کمکی بکنم ولی خجالت کشیدم.
وقتی به منزل رسیدم، امام علیه السّلام برایم صد دینار فرستاد و نوشته است:
إِذَا کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْیِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّکَ تَرَی مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
🔻هر گاه احتیاجی داشتی خجالت نکش و درخواست خود را از ما طلب کن! آنچه مایلی به تو داده خواهد شد انشاءالله.
📚المناقب،ابنشهرآشوب، ج ۴ ص ۴۳۲
📚الکافی ج ۱ ص ۵۰۸
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
🔴 صلوات بر امام حسن عسکری سلام الله علیه به نقل از خود آن بزرگوار
🔻ابومحمّد عبدالله بن محمّد نقل می کند که حضرت عسکری سلام الله علیه در سال ۲۵۵ هجری در سامرا این صلوات را به من تعلیم دادند.
پس بر حسن بن علیّ العسکری این گونه صلوات فرست:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِ، الصَّادِقِ الْوَفِيَّ، النُّورِ الْمُضِيءِ، خَازِنِ عِلْمِكَ، وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ، وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ، وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ، الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ، وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا. فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلَادِ رُسُلِكَ، يَا إِلَهَ الْعَالَمِين !»
📕 مصباح المتهجد، ج۱، ص ۴۰۵
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
نشانه های فضل و رحمت الهی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
نماز شب ۱۱ رکعت است: هشت رکعت آن به صورت چهار نماز دورکعتی به نیت نافله شب خوانده میشود. دو رکعت به نیت نماز شَفع. یک نماز یکرکعتی هم به نیت نماز وَتر خوانده میشود.
مستحب است در رکعت اولِ نماز شفع، سوره حمد و سوره ناس و در رکعت دوم، سوره حمد و سوره فلق خوانده شود. همچنین در نماز وتر پس از سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سورههای فلق و ناس قرائت شود
مستحبات قنوت نماز وتر
➖برای۴۰ مؤمن دعا وطلب استغفار شود
➖«اَسْتَغْفِرُاللهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیه»۷۰ بار
➖«هذا مَقامُ الْعائِذِ بِک مِنَ النّارِ»۷ بار
➖«اَلعَفو» ۳۰۰ بار
➖سپس این دعا را بخواند: «رَبِّ اغْفِرْلی وَارْحَمْنی وَ تُبْ عَلی اِنَّک اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحیمُ.»
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
حضرت سلیمان دارای قدرت های خاصی بوده است، باد مسخر ش بود، جن و انس در خدمتش بودند، خداوند منطق الطیر و سخن گفتن با حیوانات را به او ممکن ساخته بود
روزی حضرت سلیمان علیه السلام از بیت المقدس بیرون آمد در حالی که سیصد هزار تخت در جانب راست او بود که انسانها عهده دار آن بودند و سیصد هزار تخت در جانب چپ او وجود داشت که جن ها بر آنها گمارده شده بودند. به پرندگان فرمان داد بر روی لشگرش سایه بیافکنند، به باد فرمان داد تا آنها را به مدائن برساند؛ باد ماموریت خود را انجام داد، سپس از آنجا به منطقه اسطخر بازگشت و شب را در آنجا به سر برد. فردای آن شب به جزیره «برکاوان» (واقع در فارس) رفت. سپس به باد فرمان داد آنها را به سرزمین گود فرود آورد. باد چنین کرد. آنها در سرزمینی فرود آمدند که نزدیک بود پاهایشان به آبهای زیر زمین برسد. بعضی از حاضران به دیگران گفتند: «آیا حکومت و سلطنتی بزرگتر از این دیده اید؟» بعضی جواب دادند: نه هرگز چنین شکوه و عظمتی نه دیده ایم و نه شنیده ایم. فرشته ای از آسمان فریاد زد: «پاداش یک تسبیح بزرگتر است از آنچه شما مشاهده کردید».
بر همین اساس روزی حضرت سلیمان علیه السلام با اسکورت و شکوه پادشاهی عبور می کرد در حالی که پرندگان بر سرش سایه افکنده بودند و جن و انس در اطرافش با کمال ادب و احترام عبود می نمودند. در مسیر راه دید عابدی در گوشه ای مشغول عبادت خدا است. آن عابد هنگامی که موکب پرشکوه سلیمان را دید به پیش آمد و گفت: «ای پسر داود! براستی خداوند سلطنت و امکانات عظمیمی در اختیارت نهاده است!»
حضرت سلیمان فرمود:
«لَتَسبیحَةٌ فی صَحیفةِمومنٍ خَیرٌ مِمّا اُعطِیَ لابن داود، فَاِنّ ما اُعطی ابنَ داود یَذهب و التسبیحُ تَبقی»
ثواب یک تسبیح خالص در نامه عمل مومن از همه آنچه خداوند به سلیمان داده بیشتر است زیرا ثواب آن تسبیح در نامه عمل باقی می ماند ولی سلطنت سلیمان از بین میرود.
✅بیان موضوع
در منظر انسانها افرادی که دارای ثروت و قدرت باشند مورد لطف و فضل و رحمت الهی هستند ،خداوند در سوره فجر که سوره امام حسین(ع) است با کلمه «کلا» به چنین انگاره ای خط بطلان کشیده است؛
«فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ»
امّا انسان هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام میکند و نعمت میبخشد (مغرور میشود و) میگوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است! و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ میگیرد (مأیوس میشود و) میگوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!»
پس از نظر قرآن نشانه های دیگری به عنوان نشانه های فضل و رحمت خاصه الهی بیان شده است.
که در این مبحث برخی از این نشانه ها مورد بحث قرار میگیرد؛
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
🟢توفیق عبادت و شب زنده داری
امام سجاد (ع) در قالب دعایی زیبا انگاره های اشتباه در مورد عوامل فضل و رحمت الهی، فضل و فضیلت را در طاعات و عبادات دانسته اند؛
«وَ اعْصِمْنِی مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِی عَدَمٍ خَسَاسَةً، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلا، فَإِنَّ الشَّرِیفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُک، وَ الْعَزِیزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُک»
پروردگارا! مرا در امان نگاه دار از اینکه گمان کنم کسی که مالی ندارد پست است و یا کسی که ثروتمند است برتر باشد؛ چرا که شریف کسی است که طاعت تو او را شریف نموده و عزیز کسی است که عبادت تو او را عزیز کرده باشد!
➖امام باقر (ع) فرمود:
«إنَّ مِن رَوحِ اللّه ثَلاثَةً التَّهَجُّدَ بِاللَّیلِ وَ إفطارَ الصّائمِ و لِقاءَ الإخوانِ»(۲)
سه چیز نشانه رحمت خدا است:
۱.عبادت شبانه
۲.افطار دادن به روزه دار
۳.دیدار با برادران
➖« إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ آخِذِینَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُحْسِنِینَ کَانُوا قَلِیلاً مِّنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ»
پرهیزگاران در میان باغهای بهشت و چشمه ساران خواهند بود. دریافت می دارند چیزهائی را که پروردگارشان بدیشان مرحمت فرموده باشد. چرا که آنان پیش از آن (در سرای جهان) از زمره نیکوکاران بوده اند. آنان اندکی از شب می خفتند.(۳)
➖امام صادق (ع) می فرمایند :
«شَرَفُ الرَّجُلِ قِیَامُهُ بِالَّلیْلِ وَ عِزُّهُ اسْتِغْنَائُهُ عَنِ النَّاس. شرف مرد به شب خیزی اوست و عزتش در بی نیازی از مردم نهفته است.(۴)
➖آیتالله قاضی به علامه طباطبایی:
«فرزندم، اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان. اگر آخرت هم میخواهی، نماز شب بخوان
🟢علم و دانش
➖«يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» خداوند کسانی را که ایمان آوردهاند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی میبخشد؛ و خداوند به آنچه انجام میدهید آگاه است!(۵)
➖«وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَىٰ كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ»
و ما به داوود و سلیمان، دانشی عظیم دادیم؛ و آن دو گفتند: «ستایش از آن خداوندی است که ما را بر بسیاری از بندگان مؤمنش برتری بخشید.»(۶)
🔹خداوند علوم خاصّى را به افراد خاصّى داده ودر قرآن از آنها ياد كرده است از جمله:
➖ به حضرت آدم، علم اسما را آموخت؛«وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها»
➖ به حضرت خضر، علوم باطنى وتأويل حوادث تفضل فرموده بود تا حضرت موسى شاگردش شود؛« هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً»
➖یکی از علومی که به حضرت يوسف، داده بود علم تعبير خواب بود؛ «عَلَّمَنِي رَبِّي»
➖به حضرت داوود، دانش زرهسازى. «وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ»
➖ به حضرت سليمان، علم زبان پرندگان و حیوانات عطا فرموده بود؛«عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ»
➖به جانشین حضرت سليمان، علمى داده بود كه با آن تخت سلطنتى را از كشورى به كشور ديگر مىآورد. «قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ...»
➖ به طالوت، دانش های نظامى داده بود؛ «وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»
➖به رسولاكرم وساير انبيا، علوم غيب عطا فرموده؛ «فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ»
➖حضرت پیامبر(ص) می فرماید:
«إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یخْرُجونَ مِن الدُّنیا كَما یخْرُجُ الاَنبیاء وَ یحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یأخُذونَ ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ.»
گرامی ترین بندگان بعد از انبیاء ، علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیاء از دنیا میروند، همراه انبیاء از قبرهایشان خارج میشوند، به همراه انبیاء از صراط میگذرند و ثواب انبیاء را میبرند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتی كه نزد خدا دارند.(۷)
🌺شعر
آن را که فضل و دانش و تقوا مسلّم است
هر جا قدم نهد قدمش خیر مقدم است
در پیشگاه علم مقامی عظیم نیست
از هر مقام و مرتبهای علم، اعظم است
جاهل اگر چه یافت تقدّم مؤخر است
عالم اگر چه زاد مؤخّر مقدّم است
جاهل به روز فتنه ره خانه گم کند
عالم چراغ جامعه و چشم عالم است
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
🟢 تقوا و پارسایی
تقوا موجب فضل و رحمت خاصه الهی است.
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»(۸)
ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
👌قرآن، تمام تبعيضهاى نژادى، حزبى، قومى، قبيلهاى، اقليمى، اقتصادى، فكرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مىشمارد و ملاك فضيلت را تقوا مىداند. «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ».
🟢جهاد
➖«لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا»
(هرگز) افراد باایمانی که بدون بیماری و ناراحتی، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند، یکسان نیستند! خداوند، مجاهدانی را که با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [= ترککنندگان جهاد] برتری مهمّی بخشیده؛ و به هر یک از این دو گروه (به نسبت اعمال نیکشان،) خداوند وعده پاداش نیک داده، و مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظیمی برتری بخشیده است.(۹)
👈كسانى كه به جبههى جهاد نمىروند، چند گروهند: منافقان بىايمان، مسلمانان ترسو، رفاهطلبان، شكّاكان، بىهمّتان كه به بهانه های مختلف سعی دارند از جهاد شانه خالی کنند ؛
برخی با طرح اختلافات مذهبی و سلیقه ای از همراهی با مظلومان و مسلمانان اجتناب میکنند حتی حاضر نمی شوند در مقام حرف از مظلوم حمایت کنند.
برخی میگویند با مال و بيان و قلم و دعا، رزمندگان را دعا و حمايت مىكنيم، و جهاد، براى ما واجب عينى نيست. که در این آیه از این گروه انتفاد شده است.
🟢دوگانه ایمان و عمل صالح
در آیات و احادیث دوگانه ایمان و عمل صالح نشانه برتری،و برخورداری از فضل و رحمت الهی دانسته شده است.
➖«وَالْعَصْرِ اِنَّ الاِْنْسانَ لَفِى خُسْر ـ اِلاَّ اَلَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوْا بِالْحَقِّ وَتَواصَوْا بِالصَّبْرِ».
➖«وَ بَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنّات تَجْرِی
مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار» و كسانى را كه ایمان آوردهاند و كارهاى شایسته انجام دادهاند، مژده ده كه ایشان را باغهایى خواهد بود كه از زیر[درختان] آنها جوىها روان است.
➖« الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب» كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كردهاند، خوشا به حالشان، و خوش سرانجامى دارند.
➖پیامبر (ص) فرمود:
لَیسَ لِاحَدٍ فَضْلٌ الّا بِالدِّین او عَمَلٍ صالح»هیچ کس بر دیگری برتری ندارد، مگر به وسیله دین یا عمل صالح.(۱۰)
🟢 ذکر الهی
افرادی که از یاد خدا غافل نمی شوند مورد فضل و رحمت خاصه الهی هستند؛
➖«وَٱلذَّٰكِرِينَ ٱللَّهَ كَثِيرٗا وَٱلذَّٰكِرَٰتِ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُم مَّغفِرَةٗ وَأَجرًا عَظِيمٗا» و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد میکنند خدا برای [همهی] آنان آمرزش و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است.(۱۱)
خوشا آنانکه الله یارشان بی
بحمد و قل هو الله کارشان بی
خوشا آنانکه دایم در نمازند
بهشت جاودان بازارشان بی
🟢سخاوت
از جمله افرادی که مورد فضل و رحمت خاصه الهی هستند افراد دست و دلباز هستند؛
«الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» ﴿ بقره٢٧٤﴾
کسانی که اموالشان را در شب و روز و پنهان و آشکار انفاق می کنند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته و مناسب است؛ و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند.
➖ امام صادق(ص) فرمود:« السَّخاءُ مِن أخلاقِ الأنبياءِ ، و هُو عِمادُ الإيمانِ ، و لا يكونُ مؤمنٌ إلاّ سَخيّا ، و لا يكونُ سَخيّا إلاّ ذو يَقينٍ و هِمَّةٍ عالِيَةٍ ؛ لأنَّ السَّخاءَ شُعاعُ نورِ اليَقينِ ، و مَن عَرَفَ ما قَصَدَ ، هانَ علَيهِ ما بَذَلَ» .
بخشندگى از اخلاق پيامبران است و ستون ايمان مى باشد . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها آن كس بخشنده است كه از يقين و همّت والا برخوردار باشد ؛ زيرا بخشندگى ، پرتو نور يقين است . هر كه هدف را بشناسد ، بخشش بر او آسان شود .(۱۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
💠داستان
زکریای اشعری از یاران امام رضا علیه السلام است ،که گویا از وجود برخی مسائل در میان مردم اندوهگین شده بود، روزی برای کسب اجازه; خدمت امام رضا(ع) رسیده عرض می کند:
«انی ارید الخروج عن اهل بیتی فقد کثر السفهاء فیهم » من قصددارم از میان خاندان و اهل قم بیرون رفته، آنان را ترک گویم چه اینکه نادانها در میان ایشان زیاد شده اند.
امام رضا(ع) در پاسخ یار باوفای خویش فرمود:
«لاتفعل فان اهل قم یدفع عنهم بک کما یدفع عن اهل بغداد بابی الحسن الکاظم علیه السلام» ای زکریا این کار را نکن و از قم مهاجرت ننما، زیرا خداوند به واسطه وجود تو بلا و عذاب را از خاندان تو و اهل قم دفع می کند چنانچه به وجود پدرم امام کاظم(ع) شر و بلا را از اهل بغداد دور ساخته است.
💠داستان
ملای رومی در مثنوی ماجرایی را نقل میکند؛
شخصی به مسجدی در می شد و دید که مردم در حال بیرون آمدن هستند . پرسید که قضیه چیست که مردم شتابان از مسجد خارج می شوند . یکی از آنان گفت : پیامبر (ص) نماز جماعت بر پا کرد و اینک به پایان رسانده است . آن شخص همینکه متوجه شد که به فضیلت نماز پیامبر (ص) نرسیده منقلب شد و آهی آتشین برکشید .
🌸شعر
گفت آه و دود از آن آه شد برون
آهِ او می داد از دل بویِ خون
یکی از نمازگزاران اهلِ معرفت بدو گفت : سوزِ سینه ات را به من بده و نمازی که اینک همراه پیامبر بر پا داشته ام از آنِ تو .
🌸شعر
آن یکی از جمع گفت : این آه را
تو به من دِه ، و آن نمازِ من تو را
شخصِ حسرت خورده بیدرنگ این پیشنهاد را پذیرفت . امّا همان شب در عالمِ رویا هاتفی به خریدار حسرت از فوتِ نماز جماعت گفت : خوشا به حالت که در این داد و ستد پیروز و منتفع برآمدی . و به احترام این خوش ذوقی ، نماز همگان مقبول افتاد . مولانا در این حکایت می گوید : سینۀ پُر عشق و سوز از آدابِ فاقدِ عشق بسی بالاتر است.
💠داستان
سعید بن مسیب روایت شده که گفت: قحطى عمومى مردم را فرا گرفت، من چشم خود را گشودم، غلام سیاهى را بالاى تپهاى تنها دیدم، به طرف او روان شدم، دیدم لبهاى خود را حرکت میدهد، هنوز دعاى او تمام نشده بود که ابرى آمد، وقتی آن ابر را دید خوشحال شد و برگشت، به قدرى باران آمد که ما گمان کردیم غرق خواهیم شد. من به دنبال آن غلام رفتم تا اینکه دیدم داخل خانه امام سجاد(ع) شد. من نیز بعد از او داخل خانه آنحضرت شدم، و گفتم: اى آقاى من! در خانه شما غلام سیاهى است که به من تفضّل نما و او را به من بفروش؟ آنحضرت فرمود: «اى سعید! چرا آن غلام به تو بخشیده نشود؟»، پس به سرپرست غلامان خود دستور داد تا همه غلامهایى را که در خانه آنحضرت بودند به من بدهند، او غلامان را حاضر ساخت، ولى من آن غلام سیاه را در بین آنان ندیدم، گفتم: غلام سیاهی که من میخواهم در میان آنان نیست! سرپرست غلامان گفت: غیر از فلان غلام که نگهبان است کسى نیست، گفتم: او را بیاور! چون او را آورد دیدم همان غلام سیاهى است که من میخواستم.
به امام گفتم: این همان غلام سیاهى است که من میخواهم، امام(ع) فرمود: «اى غلام! سعید مالک تو شد، با او برو»، غلام سیاه به من گفت: چه باعث شد که تو بین من و مولاى من جدایى انداختى؟! گفتم: آن معجزهاى که من بالاى تپه از تو دیدم، ناگاه آن غلام دست خود را با تضرّع و زارى به طرف آسمان بلند کرد و گفت: اى خدا! اگر ما بین من و تو رازى بوده که آنرا فاش کردى الآن مرا قبض روح کن. امام سجاد(ع) و حاضران در مجلس گریستند، من هم با چشم اشکبار خارج شدم، همینکه به منزل خود رسیدم پیغامرسان امام نزد من آمد و گفت: اگر میخواهى در تشییع جنازه آن غلام سیاه شرکت کنی بیا!.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.سفینه بحار ج ۱،ص۶۰
۲.أمالی، طوسی، ص ۱۷۲
۳.سوره ذاریات ۱۵ تا ۱۸
۴.الخصال ،ص۲۰
۵.مجادله/۱۱.
۶.نمل/۱۵
۷.بحارالانوار ،ج ۸۹، ص ۱۸ـ
۸.حجرات/۱۳.
۹.نسا/۹۵.
۱۰.مسند احمد، ج۵، ص۱۴۵
۱۱.احزاب/۳۵
۱۲.بحار الأنوار ،ج۷۱،ص۳۵۵.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
آثار نمازقطعی است
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✅بیان موضوع
نماز، عمل عبادی مسلمانان است که در قرآن ۹۸ باراز آن یاد شده است.بنا بر آیات قرآن، نماز عامل بازدارنده از گناه، وسیلۀ رستگاری، یاریکننده انسان در مشکلات و از سفارشهای مهم خدا به پیامبران و از دغدغههای پیامبران بهویژه درباره خانوادهشان است.
درکتابهای وسایلالشیعه و مُستَدرَک بیش از ۱۱۶۰۰ حدیث در موضوع نماز نقل شده است.
✔️نماز را از دست ندهیم
فوت نماز به هر بهانه ای باشد مصیبت اخروی است.
پیامبر(ص) فرمود
خمسة من مصائب الآخرة: فوت الصلوة و موت العالم و ردّ السائل و مخالفة الوالدین و فوت الزکاة.
پنج چیز از مصیبتهای آخرت است:
1) فوت شدن نماز؛
2) مردن عالم؛
3) رد کردن سائل؛
4) مخالفت والدین؛
5) ندادن زکات.(۱)
🔵آثار نماز
در آیات و احادیث آثار و برکات زیادی به نماز بیان شده است که فقط چند مورد اشاره می شود؛
👈قرب معنوی( الهی شدن):
امام صادق(ع) نماز را عامل قرب الهی دانسته اند؛«الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ»
و می فرماید: «مَا أَعْلَمُ شَیْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاةِ أَ لَا تَرَی أَنَّ الْعَبْدَ الصَّالِحَ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ(ع) قَالَ وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ مادُمْتُ حَیّاً»بعد از معرفت الهی، از نماز بافضیلتتر سراغ ندارم. مگر نمیبینید بنده صالح، عیسی(ع) فرمود خداوند تا زمانی که زندهام، مرا به نماز و زکات سفارش کرده است».(۲)
👈 بازدارندگی از گناهان: «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمیدارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند میداند شما چه کارهایی انجام میدهید!(۳)
👈 بخشش گناهان:«و أقِم الصلوة طَرَفَی النّهار و زُلَفاً من اللّیل انّ الحسنات یُذهِبْنَ السیئات ذلک ذکری للذّاکرین»در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار؛ چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین میبرند؛ این تذکّری است برای کسانی که اهل تذکّرند!(۴)
✅نماز نتیجه خواهد داد
یکی از شگردهای شیطان، نا امید کردن انسان از نتایج عبادات است باید بدانیم که همین نمازهای ضعیف و ناقص، بالاخره نتیجه بهش خواهند بود
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
«ما دُمتَ في الصَّلاةِ فإنَّكَ تَقرَعُ بابَ المَلِكِ الجَبّارِ، و مَن يُكثِرْ قَرعَ بابِ المَلِكِ يُفتَحْ لَهُ» .(۵)
تا زمانى كه در نماز هستى دَرِ خانه پادشاهى مقتدر را مى كوبى و هر كه دَرِ خانه پادشاه را بسيار بكوبد ، سرانجام آن در به رويش باز مى شود .
در حدیث دیگری داریم که ممکن است بخشی از نماز مورد قبول واقع شود پس دشواری رعایت شرایطی مثل حضور قلب در نماز ما را نا امید نکند؛
«إنَّ مِنَ الصلاةِ لَما يُقبَلُ نِصفُها و ثُلثُها و رُبعُها و خُمسُها إلى العُشرِ، و إنّ مِنها لَما يُلَفُّ كما يُلَفُّ الثَّوبُ الخَلَقُ فيُضرَبُ بها وَجـهُ صاحِبِها، و إنّما لكَ مِن صلاتِكَ ما أقبَلتَ علَيهِ بقَلبِكَ .
پيامبر خدا (ص) : بعضى از نمازها هست كه نصف و يك سوم و يك چهارم و يك پنجم تا يك دهم آنها پذيرفته مى شود و بعضى از نمازها هست كه مانند كهنه اى مُچاله مى شود و به صورت صاحبش پرت مى گردد . تنها آن قسمت از نمازت بهره توست كه با دل خود بدان رو كنى.(۶)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. مکارم الاخلاق،ج۲،ص۳۶۶.
۲.محمد بن یعقوب کلینی؛ الکافی؛ ج ۳، ص ۲۶۴.
۴.هود/۱۱۴.
۵.بحار الانوار،ج۷۴،ص۷۸.
۶.بحار الأنوار،ج۸۴،ص۲۶۰
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
♥️ «حب»؛ یعنى، رغبت و میل انسان به چیزى. اگر این میل باطنى و رغبت دل به چیزى شدید و قوى شود، آن را عشق مىنامند. جایگاه حب اهل بیت(علیهم السلام) را باید از قرآن و روایات اخذ کرد.
در اهمیت و جایگاه محبت اهل بیتعلیهم السلام همین بس که قرآن، آن را تنها پاداش رسالت پیامبرصلى الله علیه و آله معرفى کرده است:
«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبى»؛
« بگو از شما هیچ پاداشى درخواست نمىکنم، جز آنکه نزدیکان مرا دوست بدارید».
🌸 رسول اکرمصلى الله علیه و آله مىفرماید:
«لا یؤمن احدکم حتى اکون احبّ الیه من ولده و والده و الناس اجمعین»؛
«هیچ کس از شما ایمان ندارد؛ مگر اینکه من نزد او، از فرزندانش و پدرش و همه مردم محبوبتر باشم».
ایمان مشروط به محبت آن حضرت اصل ایمان را مشروط به «حبّ» خود مىداند و در روایتى دیگر براى آن، مرتبه بالاترى معرفى مىکند:
«لایؤمن عبد حتى اکون احب الیه من نفسه ویکون عترتى احب الیه من عترته و یکون اهلى احب الیه من اهله و یکون ذاتى احب الیه من ذاته»؛
«هیچ بندهاى ایمان ندارد، مگر اینکه من نزد او، از خودش محبوبتر باشم و ذریه من پیش او، از ذریه خودش محبوبتر باشد و اهل من پیش او، از اهل خودش محبوبتر باشند و ذات من نزد او، از ذات خودش محبوبتر باشد».
🔆پیامبرصلى الله علیه و آله در این روایت، شرط ایمان را حُب خود و اهلبیت خویش - آن هم در مراحل بالاتر - معرفى کرده است؛ زیرا به طور معمول انسان به خود علاقه شدیدى دارد و او نزد خود از همه محبوبتر است؛ سپس فرزندانش و آن گاه دیگر نزدیکان او.
🔅اما وقتى انسان در حُب کسى، به مرتبه بسیار بالا مىرسد، او را بر خود و فرزندان، نزدیکان و همه کسان دیگر ترجیح مىدهد و این همان مرتبه شدید و قوى حب است که به آن «عشق» مىگویند.
💠 بنابراین حب اهل بیت و ائمه اطهار(علیهم السلام)، باید در حد اعلا باشد و هر اندازه از این حد فروتر باشد، به همان اندازه ایمان شخص، نقص و کاستى دارد.
🍃به عبارت دیگر درجات ایمان با درجات حبّ پیامبر اکرمصلى الله علیه و آله و اهل بیتعلیهم السلام پیوستگى دارد و با آن سنجیده مىشود.
💠 دوستى اهل بیتعلیهمالسلام در عمل
امام باقرعلیه السلام مىفرماید:
«یا جابر! بلّغ شیعتى عنّى السلام و اعلمهم انه لا قرابة بیننا و بین اللّه عزوجل و لا یتقرّب الیه الا بالطاعة یا جابر من اطاع اللّه و احبنا فهو ولینا و من عصى اللّه لم ینفعه حبنا»؛
«اى جابر! از طرف من، به شیعیانم سلام برسان و به آنان اعلام کن که هیچ قرابت و خویشاوندى بین ما و خداى عزوجل نیست و فقط با اطاعت و بندگى به درگاه الهى تقرّب مىیابد. اى جابر! هرکس خدا را اطاعت کند و همراه آن به ما محبت ورزد، دوست و محبّ ما است و هرکس خدا را معصیت کند، حب ما برایش نافع نیست».
💎بنابراین اولین شرط حب اهل بیتعلیهم السلام اطاعت از حق تعالى و پرهیز از گناه است. ممکن است کسى درجه پایین محبت همان میل باطنى و رغبت درونى را داشته باشد؛ ولى عملاً اهل معصیت هم باشد! چنین حبّى، چندان سود بخش نیست. البته معصیتهاى اتفاقى - که بعد از آن توبه باشد - باعث نمىشود حب اهل بیتعلیهم السلام سودى نبخشد.
🌺حضرت علىعلیه السلام فرمود:
«انا مع رسول الله و معى عترتى على الحوض، فمن ارادنا فلیأخذ بقولنا ولیعمل بعملنا...»
«من با رسول خدا(صلى الله علیه و آله) در حالى که عترت من هم با من هستند، بر حوض اشراف داریم. پس هر کس ما را مىخواهد، هم باید گفتار ما را بگیرد و هم عمل ما را، عمل کند ...». بنابراین محبت باید در عمل جلوهگر شود.
راههاى کسب دوستى اهلبیتعلیهم السلام
1⃣ معرفت اهل بیتعلیهم السلام:
در پرتو معرفت امام، به کمالات و ویژگىهاى او بیشتر واقف مىگردیم و این آشنایى به طور طبیعى شیفتگى و محبّت را در پى دارد.
🍂امام صادقعلیه السلام مىفرماید:
«الامام عَلَم بین اللّه عزوجل و بین خلقه، فمن عرفه کان مؤمنا و من انکره کان کافرا»؛
«امام آن شاخص آشکار است که بین خداى عز و جل و خلقش قرار گرفته است. پس هر کس او را شناخت، مؤمن مىگردد و هر کس او را انکار کرد ، کافر مىگردد». مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است.
2⃣ اطاعت از اهل بیتعلیهمالسلام:
اگر کسى شناخت لازم و کافى از اهل بیتعلیهم السلام پیدا کرد، اطاعت از آنان را بر خود لازم مىداند ولى گاهى شناخت در آن حد بالا نیست، در این صورت چه بسا نسبت به اوامر آنان سرپیچى کند! عصیان به هر اندازه باشد، به همان مقدار کدورت و بغض مىآورد. کدورت و بغض، ضد صفا و حب است.
با منتشرڪردن پیامهای مسجدالاقصی🕌 با لینک درثواب آنها شریڪ شوید👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6