فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ــــــــــــــــــــــــــــــ
مـژدھایمنتـظرانِمـٰاھخـداآمـدھاست
مـٰاھشبهـٰایِمنـٰاجـٰاتودعـٰاآمـدھاست
مـٰاھدلـدادگیبنـدھبھمعبـودرسیـد
بـرسـرسفـرھیِشـٰاهـٰانـھگـداآمـدھاست
ــــــــــــــــــــــــــــــ
.#ماه_رمضان
https://eitaa.com/masjedolaghsa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین اما بعد؛ «یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقون»بقره۱۸۳
➖به مناسبت آیه روزه که ارمغان اصلی روزه را تقوا بیان داشته است مناسب است در مورد تقوا مباحثی ارائه شود.
➖تقوا،از نظر معنی لغوی؛ از مصدر وقایه و ریشه «و ق ی»، در لغت به معنای «حفظ کردن و نگاه داشتن از بدی و گزند» است. گفتهاند این کلمه در اصل «وقوی» بوده که واو آن به تاء تبدیل شده است. اسم فاعل آن، تَقی و مُتّقی به معنای «صاحب تقوا» است.
➖تقوا از نظر معنای اصطلاحی؛ حالتى است درونى، كه از معرفتِ به حق، شناخت انبياء و ائمه، انجام واجبات و ترك محرمات، دنبال كردن حسنات اخلاقى و گريز از آلوده گى هاى نفسانى به دست مى آيد. وقتی اين حالت به دست آمد، از وجود انسان منبعى از خير و بركت به وجود مى آيد و تمام درهاى سعادت دنيا و آخرت به روى او باز مى شود.
➖علاوه بر احادیث فراوانی که به این موضوع پرداختهاند، خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه مشهور به خطبه همام به اوصاف متقین اختصاص دارد.
➖در قرآن کریم تقوا معیار ارزشگذاری انسان عنوان شده است؛«إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»﴿۱۳ حجرات﴾
➖تعبیر تقوای قلوب، در آیه شریفه «فَاِنَّها مِن تَقوَی القُلوب »میرساند که تقوا، امری معنوی و مرتبط با روح و نفس انسان است.
➖پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه و در پاسخ به سؤال امیر(ع) افضل اعمال در ماه رمضان را «ورع» دانستند .
چنانچه در شرح خطبه شعبانیه اشاره شده است: راز برتری تقوا بر دیگر اعمال در این است که اگر انسان تقوا نداشته باشد و مبتلای به یک گناهی باشد، بخصوص گناه مستمر داشته باشد ، مانع از عروج و مانع از طی کردن درجات معنوی و الهی است»
ممکن است کسی کلی عمل به ظاهر خیر انجام بدهد اما چون قلبش آلوده به گناهان است واعمال با خشوع همراه نیست ، آن اعمال نمی تواند انسان را به کمال برساند.
از این روست که دعای شریف ابیحمزه میخوانیم: «فَرِّق بَینِی وَ بَینَ ذَنبِی المَانِعِ عَن لُزُومِ طَاعَتِک»
➖مولای متقیان امیر مؤمنان علی(ع) در آخرین لحظات عمر شریف خویش نخستین موضوعی را که مورد تأکید و سفارش قرار دادند، «تقوا» بود. که این خود، ارزش این صفت را نشان میدهد.
➖ درجات تقوا؛ تقوا درجات مختلفی دارد و ملاک برتری انسانها نزد خدا نیز همین درجات است: دوری از گناهان، دوری از شُبهات، دوری از امور حلال غیرضروری و اشتغال قلب به خدا.
♻️انواع تقوا
۱.تقواى روح و قلبی: انسان باید روح و قلب خود را به اندازهای تقویت نماید، که تقوا در آن به صورت یک ملکه در آید و آن را از آلودگى ها حفظ کند.
۲.تقواى فکرى: و آن تقوایى است که انسان را از هر گونه مخاطرۀ فکری دور نموده و نمى گذارد مغزِ او به افکار نامتناسب، آلوده گردد.
۳.تقواى جوارحی: به این معنا است که تمام قواى بدن و جوارح ، در اختیار و کنترل خود انسان باشد. مثلا چشم نتواند بدون اجازه، به هر جا که مى خواهد نگاه کند. گوش براى شنیدن هر نغمه اى آزاد نباشد. زبان که مهمترین عضو بدن در شقاوت و سعادت انسان است، نباید برای گفتن هر حرفی آزاد باشد، و همچنین باقی اعضاء. پس باید با نیروى باطنىِ تقوا، همۀ اعضاى بدن را نگهدارى و در تحت مراقبت و کنترل قرار داد.
۴. تقواى علمى: به معنای حفظ و نگهدارى مَشاعر، از کج اندیشى و اعتقاد باطل است. بزرگان ما فرموده اند: اشرفیت علم، موقوف است به اهمیتِ موضوع آن علم؛ بنابراین هر کسى که طالب علم است، باید آن علمى را طلب کند که با تقوا، سنجیده شده و انسان را به راه حق بکشاند و از علومی که موجب گمراهی می شود دوری کند.
۵. تقواى اجتماعی: تقوا در مسائل شخصی یک حرف است؛ تقوا در مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و عمومی خیلی مشکلتر است، خیلی مهمتر است، خیلی اثرگذارتر است.
تقوای اجتماعی یعنی همه آن را در نظر داشته باشند، چون هیچ جامعه اى بدون همراهی بقیه پیش نمى رود. هرگاه در جامعه اى تقوای واقعى پیاده نشود، آن جامعه رو به انحطاط مى رود.
🔺در ادامه در دو محور عوامل و آثار تقوا را بررسی میکنیم🔺
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
♻️عوامل ایجاد و تقویت تقوا
🔶۱.روزه داری
روزه داری سبب تقویت اراده، مقاومت در برابر شهوات و فروکش کردن هواهای نفسانی و در نهایت،رسیدن به تقواست:
«یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقون».ای افرادی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.﴿۱۸۳ بقره﴾
🔶۲.یاد آوری پیامهای الهی
پذیرش جدّی کتابهای آسمانی و یادآوری پیامهای آنها میتواند انسانها را به تقوا برساند. « و اِذ اَخَذنا میثـقَکُم و رَفَعنا فَوقَکُمُ الطّورَ خُذوا ما ءاتَینـکُم بِقُوَّة و اذکُروا ما فیهِ لَعَلَّکُم تَتَّقون».و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) «آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما دادهایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید!»﴿۶۳ بقره﴾
از این رو خداوند اصل نزول قرآن و وعیدهای آن را و نیز بیان آیات خویش را به جهت حصول تقوا و تحرز از دشمنی و لجاجت با حق خوانده است و نیز هدف تبیین آیات خویش را متقی شدن مردم معرفی کرده است.
🔶۳.رعایت پاکی لقمه
یکی از عوامل توفیق یافتن به تقوا و اعمال صالح رعایت لقمه حلال و پول حلال است.
بزرگی در این باره جالب فرمود؛ لقمه حلال توسط خداوند و فرشتگان خدا به انسان میرسد پس نور است و معنویت آفرین چنانچه لقمه حرام از شیطان است ظلمت است و آتش.
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ». ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا بترسید، و اگر ایمان آوردهاید، از ربا هر چه باقی مانده است رها کنید﴿۲۷۸ بقره﴾
🔶۴.محاسبه
برای کسب تقوا لازم است انسان همواره حسابگر اعمال خود باشد، و عمر خود را در بیخبری و غفلت سپری نکند، و انبوهی از گناهان را در نامهی اعمالش انباشته ننماید، و بداند که روزی، حسابرسی خواهد شد، و قبل از آن روز، خود را بازجویی کند. اگر چنین کند مسلماً کمتر گناه خواهد کرد.
پیامبر اسلام در بیان میفرماید:
«يا أبا ذرٍّ، لا يكونُ الرّجُلُ مِن المُتَّقينَ حتّى يُحاسِبَ نَفسَهُ أشَدَّ مِن مُحاسَبَةِ الشَّريكِ لِشَريكِهِ ، فيَعلَمَ مِن أينَ مَطعَمُهُ ، و مِن أينَ مَشرَبُهُ ، و مِن أينَ مَلبَسُهُ ؟ أ مِن حِلٍّ ذلكَ ، أم مِن حَرامٍ». ای اباذر! کسی میتواند اهل تقوا باشد که مانند شریک کار، به حساب خود برسد، و توجه نماید که خوراک و پوشاکش از کجا تهیه میگردد، از حرام یا حلال.(۱)
🔶۵:دین باوری
بنابراین، یکی از شیوههای رسیدن به تقوا، محترم شمردن قوانین اسلام است، تا در سایهی آن حقوق خدا و مردم را به رسمیت بشناسیم و از حدود مقرر تجاوز ننماییم.
اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد:
«التَّقْوي ثَمَرَةٌ الدِّينِ وَ أَمارةُ الْيَقِينِ».
تقوا، ثمره دين است و نشانه يقين(۲)
🔶۶.آخرت باوری
انسان معتقد به قیامت و مؤمن به حیات جاودان آخرت، معاد را عالمی بی نهایت، روشن و دارای ثبات مشاهده می کند، هیچ گاه خود را به صفت رذیله آلوده نمی کند و هرگز صفحه پاک دل را که باید کانون محبت خدا و کشتزار جنت و آخرت گردد، چراگاه شیطان و شهوات حیوانی نمی سازد و تقوامداری را که موجب مصونیت است، همیشه سرلوحه زندگی قرار می دهد.
انسان آخرت باور ، توجه دارد که کوچک ترین اعمال انسان در آخرت به او بازگشت داده خواهد شد؛ « فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَيرًا يَرَهُ وَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»﴿۷و۸ زلزال﴾
🔶۷.ذکر خداوند
یکی دیگر از شیوههای کسب تقوا توجه به حضور خدا در هستی است. هر انسان مسلمانی وظیفه دارد که خدا را همه جا حاضر و ناظر خود بداند. در این صورت است که از هرگونه خلاف و گناه مصون میماند.
حوارییون حضرت عیسی گفتند: یا روح الله با چه کسی نشست و برخاست کنیم؟ حضرت فرمود:«مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي اَلْآخِرَةِ عَمَلُهُ ».
با کسی که دیدارش شما را به یاد خدا اندازد، سخنش دانش شما را زیاد کند و کردارش شما را به آخرت تشویق کند.(۳)
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
✅ آثار و فواید تقوا
🔷۱.بهره مندی از هدایت خاصه
«ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ مایه هدایت پرهیزکاران است.
تنها افراد پاك وپرهيزكار، از هدايت قرآن بهرهمند مىشوند. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهرهمندى و نورگيرى او بيشتر است.
به تعبیر علامه طباطبایی،متقین، داراى دو هدایت اند، یک هدایت اولى که به خاطر آن متقى شدند، که همان پاکی فطرت و عدم لجاجت در پذیرش حق است . و یک هدایت دومى که خداى سبحان به پاس تقوایشان بایشان کرامت فرمود.
🔷۲.بهره مندی از برکات الهی
«ولَو اَنَّ اَهلَ القُرَی ءامَنوا واتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکـت مِنَ السَّماءِ والاَرضِ ولـکِن کَذَّبوا فَاَخَذنـهُم بِما کانوا یَکسِبون»
و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشودیم، ولی (آنها حق را) تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.﴿۲ بقره﴾
👈منظور از گشودن درهاي برکت ، ثروت و تنعم مادّي و رفاه نيست. ثروت و امکانات مادي، زماني خير و برکت است که در پيشبرد اهداف عاليه انساني و ارتقاي همهجانبه جامعه به کار رود و انسانيت، اخلاق، مساوات، برابري، برادري و عواطف را زنده کند؛ به گونهاي که در پرتو آن، پيوندهاي انساني در ميان آنان، مستحکم شود، خوي و عادت لطيف نوعدوستي، آنها را فرا گيرد و امنيّت واقعي و همه جانبهاي، جامعه را بپوشاند و این در حالی است که ما در جوامع مادي و غير الهي عکس این قضيه را مشاهده ميکنيم. تنعم مادي و رفاه، اغلب وسيلهاي براي وحشيگري، تقويت روحيه درندگي، جنايت و خيانت در آنها شده است!
🔷۳.برخورداری از امداد الهی
صبر و تقواى مجاهدان، دو عامل فرود فرشته هاى امدادگر بر آنان است.
«بَلی اِن تَصبِروا وتَتَّقوا و یَأتوکُم مِن فَورِهِم هـذا یُمدِدکُم رَبُّکُم بِخَمسَةِ ءالـف مِنَ المَلـئِکَةِ مُسَوِّمین • وما جَعَلَهُ اللّهُ اِلاّ بُشری لَکُم ولِتَطمَئِنَّ قُلوبُکُم بِهِ ومَا النَّصرُ اِلاّ مِن عِندِ اللّهِ العَزیزِ الحَکیم»
آری، اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، که نشانههایی با خود دارند، مدد خواهد داد!﴿۱۲۵ آل عمران﴾
🔷۴.رزق لایحتسب
تقوا موجب حاكميت عدالت اجتماعى، و عدالت اجتماعى سبب گسترش روزى ها است. اما علاوه بر آن طبق وعده الهی ،رزق لایحتسب ، نیز از ثمرات تقواست .
«مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ»
هر كس تقوا پيشه كند خداوند گشايشى به كار او مى دهد و از آنجا كه انتظار ندارد روزى اش مى بخشد.﴿۳ طلاق﴾
➖این آیه شریفه انسان را به این مسئله دعوت میکند که همواره در محاسبات و بررسیها و تحلیلها در موضوعات و حوزههای مختلف از زندگی فردی گرفته تا مسائل سیاسی، اجتماعی، نظامی و اقتصادی، در عین توجه به مسائل مادی و مطالعات و ارزیابیهای عقلانی، محاسبات غیر مادی یا فرامادی که در اختیار پروردگار است را کنار نگذاشته و آنها را از مجموعه محاسبات خود حذف نکند.
➖كسانى كه بی تقوا هستند و زندگی گناه آلود دارند و با گناه و حرام زندگی خود را تأمين مىكنند، راه دريافت روزىهاى پيش بينى نشده را به روى خود مىبندند.
🔷۵. محافظت از خطرات
«واِن تَصبِروا وتَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شیــًا اِنَّ اللّهَ بِما یَعمَلونَ مُحیط» اما اگر شما صبر پیشه کنید و پرهیزکار باشید مکرر و عداوت آنان آسیبی به شما نرساند، که همانا خدا بر آنچه میکنید محیط و آگاه است.﴿۱۲۰ آل عمران﴾
➖راه نفوذ دشمن در مسلمانان، يا ترس و طمع خودمان است و يا بىپروايى و بىتقوايى ما كه صبر و تقوا، راه چاره آن است.
➖انسان با داشتن تقوا دوست و دشمن خود را میشناسد و جای آنها را عوض نمیکند بسیاری از افراد به موجب عدم تشخیص دوست از دشمن آبرو و اعتبار آنها از بین رفت اما تقوا چون از مقوله ایمان است میتواند در هر حالتی انسان را حفظ کند.
🔷۶.بهشت
شرط ورود به بهشت، تقواست چنانچه در آیه ۶۳ سوره «مریم» است: «تِلْک الْجَنَّهُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن کانَ تَقِیا؛ این بهشتی است که به بندگان پرهیزکار خود، به ارث می هیم».
و فرمود : «اِنَّ المُتَّقینَ فی جَنَّاتٍ ونَعیم • فـاکِهینَ بِما ءاتـهُم رَبُّهُم»
به یقین، پرهیزگاران در باغهای بهشت و در میان نعمت ها قرار دارند،و از آنچه پروردگارشان به آنها داده و آنان را از عذاب دوزخ نگاه داشته است شاد و مسرورند!
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
💠داستان
[تقوا معیار ارزشگذاری]
محمّد بن احمد سنانی از حسن بن موسی الوشّاء بغدادی روایت میکند: من در خراسان در مجلس علی بن موسی الرّضا (ع) بودم و زید بن موسی هم در آنجا حاضر بود و به جماعت حاضر، فخر میفروخت که ما چنین و چنانی هستیم.
امام رضا (ع) که با دیگران مشغول گفتوگو بودند، سخنان زید را شنیدند، رو به او کرده فرمودند:
«يا زيد ، أغرّك [قول] ناقلي الكوفة : إنّ فاطمة أحصنت فرجها، فحرّم اللّٰه - تعالى - ذرّيّتها على النّار؟ فو اللّٰه، ما ذاك إلاّ للحسن و الحسين و ولد بطنها خاصّة. فأمّا أن يكون موسى بن جعفر (ع)يطيع اللّٰه و يصوم نهاره و يقوم ليله و تعصيه أنت، ثمّ تجيئان يوم القيامة سواء، لأنت أعزّ على اللّٰه - عزّ و جلّ - منه. إنّ عليّ بن(ع) كان يقول: كان لمحسننا كفلان من الأجر، و لمسيئنا ضعفان من العذاب.»
«ای زید! آیا حرفهای نقّالان کوفه تو را مغرور کرده و فریب خوردهای که روایت میکنند: فاطمه (س) عفّت خود را حفظ کرد و خداوند آتش را بر ذریه او حرام نمود؟ به خدا سوگند این امر جز برای حسن و حسین و فرزندان بلا واسطه آن حضرت نیست، اما اینکه پدرت موسی بن جعفر (ع) اطاعت خدا کند، روزها را روزه بگیرد و شب ها را به نماز و عبادت پردازد و تو معصیت و نافرمانی خدا کنی، سپس در روز رستاخیز هر دو در عمل مساوی باشید و جزای هر دو بهشت باشد، پس بدون تردید تو عزیزتر از او در نزد خدا میباشی! (چون او با طاعات خود مستحقّ بهشت شده و تو بیطاعت و با معصیت همان پاداش را گرفتهای)! آری علی بن الحسین (ع) فرموده است: برای نیکوکار ما دو چندان پاداش و اجر و برای بدکار ما دو چندان عذاب و جریمه است.(۴)
💠داستان
روزی سلمان فارسی وارد مسجد نبوی شد و صحابهی پیامبر(ع) به احترام او از جای خود برخاستند و در صدر مجلس به او جای دادند. لحظهای نگذشته بود که یکی از صحابهی معروف نیز وارد مسجد شد، و چون سلمان را در صدر مجلس مشاهده کرد؛ لب به اعتراض گشود و گفت: «من هذا العجمی المتصدر فیما بینالعرب؛ این مرد ایرانی و عجمی که در صدر مجلس نشسته در میان عربها چه میکند؟»
رسول خدا(ص) با شنیدن این سخن غیراسلامی به خشم آمد و بر بالای منبر قرار گرفت و فرمود:
«ای مردم! آگاه باشید که تمام انسانها از زمان حضرت آدم تا زمان ما مثل دندانهای ما یکسانند، عرب بر عجم، گندمگون بر سیاه پوست امتیازی ندارد، مگر به تقوا.(۵)
💠داستان
روزی عمر به عنوان تحقیر از حضرت سلمان پرسید: تو کیستی و چیستی؟ سلمان بیدرنگ جواب داد: «اول، من و تو نطفهی گندیده و بدبو بودیم، طولی نمیکشد که با مرگ، بدن من و تو تبدیل به جسدی متعفن و نامطلوب خواهد شد، و چون قیامت بپاخیزد، و میزانها برپا گردد، هر کس میزان اعمال او افزونتر و تقوایش بیشتر باشد، به خدا نزدیکتر خواهد بود.
🔗متن
امام علی بن الحسین(ع):وَقَعَ بينَ سلمانَ الفارسيِّ و بينَ رجُلٍ كلامٌ و خُصومَةٌ ، فقالَ لَهُ الرَّجُلُ : مَن أنتَ يا سلمانُ ؟ ! فقالَ سلمانُ : أمّا أوّلي و أوّلُكَ فنُطفَةٌ قَذِرَةٌ ، و أمّا آخرِي و آخِرُكَ فَجِيفَةٌ مُنتِنَةٌ ، فإذا كانَ يَومُ القِيامَةِ و وُضِعَتِ المَوازينُ ، فَمَن ثَقُلَ مِيزانُهُ فهُو الكريمُ ، و مَن خَفَّ مِيزانُهُ فهُو اللَّئيمُ(۶)
💠داستان
[تقوا معیار ارزشگذاری]
چون امام علی(ع)به حکومت رسید به منبر رفتند و ستایش و ثناء خدا کردند و بعد فرمود:«إِنِّي وَ اَللَّهِ لاَ أزراكم [أَرْزَؤُكُمْ] مِنْ فَيْئِكُمْ دِرْهَماً مَا قَامَ عِذْقٌ بِيَثْرِبَ فَلْتُصَدِّقْكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَ فَتَرَوْنِي مَانِعَ نَفْسِي وَ مُعْطِيَكُمْ».
به خدا قسم به یک درهم از غنیمتهای شما دست نرسانم تا آنگاه که در مدینه شاخه خرمائی دارم، پس راست بگوئید، خود را از این مال محروم کردهام و به شما عطاء میکنم.
در این هنگام عقیل برادر امام به پا خاست و عرض کرد: قسم به خدا تو مرا و شخص سیاه مدینه را برابر و مساوی قرار داری!
امام فرمود:«اِجْلِسْ أَ مَا كَانَ هَاهُنَا أَحَدٌ يَتَكَلَّمُ غَيْرُكَ وَ مَا فَضْلُكَ عَلَيْهِ إِلاَّ بِسَابِقَةٍ أَوْ تَقْوَى»
بنشین، در اینجا غیر تو دیگری نبود که تکلم کند، تو بر آن سیاه چهره چه برتری داری، جز به پیشی گرفتن در اسلام یا به تقوی و اجر و ثواب، که این برتری در آخرت است.(۷)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.كنز العمّال ،۸۵۰۱.
۲.غرر الحکم،ج۱،ص۹۱
۳.الکافي، ج ۱، ص۳۹.
۴.عیون اخبار الرضا،ج۱،ص۲۵۷.
۵.الاختصاص،ص ۳۴۱.
۶.الأمالي للصدوق ،ص۹۷۶.
۷.مجموعه ورام، ج۲، ص۱۵۱.
🌺 السلام علی الحسین 🌺وعلی علی بن الحسین 🌺وعلی اولادالحسین 🌺وعلی اصحاب الحسین🌺
https://eitaa.com/masjedolaghsa
⭕️ #امام_خمینی:
ما آن روز عید داریم که همه مستمندان و #مستضعفان ما به زندگی صحیح رفاهی و تربیتهای صحیح اسلامی و انسانی برسند.
🎬 @Mostazafin_TV
💠ایام #عید_نوروز را بروید به آنهایی که گرفتار هستند سرکشی کنید.
🔹ایام نوروز،ایام عید نوروز بروید در این مریض خانه ها بروید احوال این ها را این هایی که آواره شدنداینهایی که در جنگ آواره شدند،اینهایی که از خارج بیرونشان کردند و گرفتار هستند به این ها سرکشی کنید و آن تشریفات زمان سابق را تخفیف بدهید.
🔹اگربخواهیدیک ملت قوی آزاد باشیدازتشریفات یک قدری بکاهید عید را در بین دوستان خودتان و ملت خودتان، مجروحان خودتان،معلولان خودتان و جنگ زدگان خودتان و آوارگان خودتان،از هر جا هست،اینها همه از شما هست،این عید را در بین آنها با هم عید کنید.یک قدری از خودتان بکاهید و بیفزائیدبراینکه به آنها سرکشی کنید آنها را احترام کنید.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ، جلد ۱۶ ، صفحه ۸۰
👈بیاناتحضرت امام خمینی(ره) در جمع گروهی از پرسنل هوانیروز
🗓مورخ: ۱۳۶۰/۱۲/۲۴
https://eitaa.com/masjedolaghsa
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
#ماه_مبارک_رمضان
🔴 فضیلت #افطاری دادن
▪️از #امام_کاظم سلام الله علیه روایت شده که فرمودند ؛
#إفطاری دادن به برادر روزه دارت از روزه داری تو برتر است .
📚کافی ۴ / ۶۸ .
کانال معرفتی مسجدالاقصی
https://eitaa.com/masjedolaghsa
#سیره_اهلبیت_علیهم_السلام
🔴 حالات #امام_سجاد سلام الله علیه در وقت #افطار
🔸از #امام_صادق سلام الله علیه روايت شده است كه فرمود ؛
▪️#امام_زين_العابدين سلام الله علیه چهل سال در مصيبت پدرش گريه كرد ، در حالى كه روزها #روزه دار و شبها به عبادت بيدار بود ، و چون وقت #افطار می رسيد ، خدمتگزارش آب و غذا در برابر او مینهاد و می گفت آقا جان ، ميل فرماييد . آن حضرت میفرمود چگونه غذا بخورم ، در صورتى كه فرزند رسول خدا گرسنه كشته شد ؟ و چگونه آب بنوشم ، در صورتى كه فرزند رسول خدا #لب_تشنه كشته شد ؟
و پيوسته اين سخن را میگفت و میگريست ، تا آب و غذا با اشک چشمش مخلوط میشد . همواره با اين حال بود ، تا از دنيا رفت .
📚اللهوف فی قتلى الطفوف / ۱۲۱ .
صلی الله علیک یا عطشان یا اباعبدالله الحسین
#شب_جمعه
#ماه_مبارک_رمضان
کانال معرفتی مسجدالاقصی
https://eitaa.com/masjedolaghsa
به اطلاع عموم مومنین علی الخصوص نمازگزاران محترم مسجدالاقصی می رساندضمن عرض تبریک ایام نوروزوفرارسیدن ماه مبارک رمضان وقبولی طاعات وعبادات دراین ماه رحمت وبرکت ومغفرت شمامیتوانیدتمام سوالات احکام ومسائل شرعی ودینی واعتقادی ومذهبی خودراازطریق پیام رسان ایتا ازحجت الاسلام محمدبابایی امام جماعت مسجدالاقصی بصورت شبانه روزی درقالب پیامک وصوت بپرسیدوجواب سوالات شرعی خودرادراسرع وقت دریافت نمایید.
شماره تماس ایتاحجت الاسلام محمدبابایی امام جماعت مسجدالاقصی
۰۹۱۸۱۶۱۰۶۵۵ https://eitaa.com/masjedolaghsa
#ماه_رمضان #آداب_الشیعه
📌 فضیلت ختم قرآن و هدیه ثواب آن به اهل البیت علیهم السلام
←علی بن المغیره میگوید :
به امام کاظم علیه السلام عرض کردم:
"من برای رسول خدا صلی الله علیه وآله یک ختم قرآن، و برای امیرالمومنین علیه السلام ختمی دیگر و برای حضرت فاطمه علیهاالسلام ختمی دیگر، سپس برای سایر ائمه علیهم السلام تا به شما رسد ختم قرآنی قرار میدهم (و هدیه میکنم)...
به سبب این کار چه پاداشی دارم؟"
امام کاظم علیه السلام فرمود:
لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ...❤️
✓ پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی!
عرض کردم: اللَّه اکبر! چنین پاداشی برای من است؟
سه مرتبه فرمود: آری!
(ختم قرآن خودرابه امام زمان ارواحنافداه هدیه کنیم ...)
📔 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 618
https://eitaa.com/masjedolaghsa
💠مردهها حرف میزنند💠
◀️مردهها با شما حرف میزنند، ولی شما صدای آنها را نمیشنوید
اگه میخواید بدونید چی میگن، روایت زیر رو بخونید:
⚜قطب راوندی در لب اللباب نقل میکند:
مردگان در هر شب جمعه از ماه رمضان میآیند و و با صدای اندوهناک و گریه، فریاد میزنند:
🔻ای اهل خانه من، ای فرزندان من! ای خویشان!
🔻با خیرات خود به ما محبت کنید خدا شما را رحمت کند،
🔻ما را به خاطر بیاورید و ما را فراموشمان مکنید.
🔻بر غربت ما رحم کنید. ما در زندان تنگ و تاریک ماندهایم.
🔻به ما رحم کنید و دعا و صدقه را از ما دریغ نکنید.
🔻شاید پیش از آنکه شما مثل ما شوید، خدا به شما رحم فرماید،
🔻ای بندگان خدا! سخن ما را بشنوید و ما را فراموش مکنید.
🔻این ثروتی که در دست شما است روزی در دست ما بود،
🔻ما آنها را در راه خدا خرج نکردیم، پس آنها برای ما وبال شد و منفعتش برای دیگران ماند؛
🔻به ما مهربانی کنید ولو به یک درهم یا قرص نانی یا پارهای از چیزی.
🔶پس فریاد میکنند: چقدر نزدیک است که بر نفسهای خود گریه کنید و به شما نفعی ندهد.
چنانکه ما گریه میکنیم و سودی برای ما ندارد؛
پس کوشش کنید پیش از آن که مثل ما شوید.
📕سفینة البحار، ج 8، ص 132 / مستدرك الوسائل، ج2، ص: 163
🔷واقعا از کلمه کلمه این فریادها، غربت و تنهایی میبارد
اگر کسی بخواد متنبه بشود، همین نالهها برای او کافیست.
https://eitaa.com/masjedolaghsa
✨ ヅ
#خلوتشبـــــانہ 🌙
استاد پناهیان یه جملهے
قشنگے دارن ڪه میگن:
مانند ڪودڪے ڪه انگشتـــــ پدر
را در خیابان در دستـــــ گرفته،
وقتے از خانه بیرون مےآیید
سعۍکنید، انگشتـــــ خدا را
در دسٺ بگیرید و این انگشتـــــ را
رها نڪنید♡
#دستتونتودستخدا
♥⃢ ☘
🤔يکى از بدبختيهاى شما اين است که...
🔷️وَمَا يَمْنَعُ أَحَدَکُمْ أَنْ يَسْتَقْبِلَ أَخَاهُ بِمَا يَخَافُ مِنْ عَيْبهِ، إلاَّ مَخَافَةُ أَنْ يَسْتَقْبِلَهُ بِمِثْلِهِ
🔷️کسى از شما نمى تواند عيب خطرناک برادر خود را (به منظور اصلاح و نهى از منکر) بازگو کند چرا که مى ترسد برادرش نيز همان عيب را درباره او بازگويد»
✍️اشاره به اين که شما با داشتن آن همه عيوب که از دنياپرستى ناشى مى شود، از اصلاح يکديگر به وسيله تذکّرها و اندرزها محروم هستيد، چرا که هيچ يک از شما جرأت نمى کنيد در اين مقام برآييد چون مى ترسيد شما را سرزنش کنند که اگر اين کار و آن کار بد است چرا خود آلوده ايد؟ و اگر شما طبيب هستيد چرا نخست سرخود را دوا نمى کنيد؟ و آيا صحيح است که ديگها روسياهى را بر ديگچه ها عيب بگيرند؟!
📘خطبه 113 نهجالبلاغه
https://eitaa.com/masjedolaghsa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
انسان نمیتواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود میتواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - میرسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد میتوانند افطار کنند.
🌺شعر
نسیم کوی جـــانــــــــــان است قرآن
شمیم عطر رحمان است قرآن
بود روشنـــــــگر راه ســـــــــــــــعادت
چو خورشید فروزان است قرآن
به گلزارش ، خـــــزان راهــــی نـــدارد
بهاران در بهاران است قرآن
صفای بوســـتـان آســــــــــمانـی است
شکوه باغ رضوان است قرآن
رهـــــــــاند آدمــــــی را ،از جهـــــــــالت
فروغ علم و ایمان است قرآن
طـــــــراوت بخــــش روح مؤمنیــن است
به جسم عارفان ، جان است قرآن
به صدق و راستـــــی همتـــــــــــا ندارد
رفیق نیک پیمان است قرآن
نهان در سیــــــنه او ، سٌر عشـق است
کلید گنج عرفان است قرآن
بود معــــجز ، رســـول هاشــــــــــمی را
که در شأنش ثناخوان است قرآن
طبـــــیب درد های بـــــــی دوا اوســـــت
به جان خسته درمان است قرآن
تسـلی بخش دلــــــهای غمین است
چراغ شام حرمان است قرآن
خلــــــــل کـــــــی ره برد بر ساحت او ؟
بنائی سخت بنیان است قرآن
در آن سامان که سامان نیست کس را
پناه هر مسلمان است قرآن
🔷قرآن و رمضان
در آیات و روایات توجه به قرآن کریم در ماه رمضان و بهره مندی از نسیم دل انگیز بهاری قرآن تأکید شده است؛
➖«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنّاسِ»ماهِ رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانههای هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است.
➖امام باقر (ع):«لکُلّ شَیءٍ ربیعٌ وَ رَبیعُ القرآن شَهرُ رَمَضانَ».برای هر چیز بهاری باشد و بهار قرآن ماه رمضان است. (۱)
➖پیامبر(ص):«مَن تَلا فیهِ آیَهً مِن القُرآنِ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُهُورِ».هر که در ماه رمضان آیهای از قرآن تلاوت کند او را پاداشی باشد مثل پاداش کسی که در قرآن را در غیر ماه رمضان به تمامی تلاوت کند(۲)
♻️تقسیم مطالب قرآن
در قرآن از موضوعات گوناگونی چون مسائل اعتقادی، اخلاق، احکام شرعی، داستانهای گذشتگان، مبارزه با منافقان و مشرکان سخن به میان آمده است. برخی از مضامین مهم قرآن عبارت است از: توحید، معاد، رویدادهای صدر اسلام همچون غزوات پیامبر اسلام، قصص القرآن، احکام عبادی و حقوقی و جزایی دین اسلام، فضایل و رذایل اخلاقی و نهی از شرک و نفاق.
اما سیدالشهدا(ع) در یک تقسیم بندی جالب مطالب قرآن را به چهار قسم تقسیم میکند؛
«کتابُ اللّهِ عزوجل عَلی أربَعَةِ أشیاءَ: عَلَی العِبارَةِ، وَ الإِشارَةِ، وَ اللَّطائِفِ، وَ الحَقائِقِ؛ فَالعِبارَةُ لِلعَوامِّ، وَ الإِشارَةُ لِلخَواصِّ، وَ اللَّطائِفُ لِلأَولِیاءِ، وَ الحَقائِقُ لِلأَنبِیاءِ علیهم السلام.»
کتاب خدا، بر چهار گونه است: عبارت، اشارت، لطائف و حقایق.
1.عبارت، برای عموم مردم است؛
2.اشاره؛ برای خواص؛
3.لطائف، برای اولیا؛
4.حقایق، از آنِ پیامبران علیهم السلام است.(۳)
✅ مراتب تمسک و اخذ به قوت
پیامبر(ص):إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ .
همانا من دو چيز گرانبها در ميان شما مىگذارم كه اگر شما بر آن دو چنگ بزنيد هرگز گمراه نخواهيد شد بعد از من يكى كتاب خدا و ديگرى فرزندان من است اين دو از هم جدا نميشوند تا اينكه بر من وارد شوند در كنار حوض.
و خداوند در آیه ۶۳ سوره بقره میفرماید: «خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّهًٍْ؛ آنچه به شما داده شده را با قوت بگیرید.»
«تمسک» و «اخذ به قوت» تکالیفی را متوجه مسلمانان کرده است که عبارت اند از:
الف) نگهداری و پاسداری ازحرمت قرآن
ب) نگاه کردن به آیات قرآن;
ج) گوش فرادادن به تلاوت قرآن;
د) تلاوت قرآن
هـ) تدبّر و تفکر در قرآن;
و) عمل به قرآن.
🔺در ادامه مراتب مورد اشاره را بررسی میکنیم🔺
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
🔷پاسداری از حرمت قرآن
«ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ»اين است [آنچه مقرر شده] و هر كس حرمت های الهی را بزرگ دارد، آن براى او نزد پروردگارش بهتر است.
طبق آیه فوق ،احترام به مقدّسات الهى به نفع خود ماست.
دفاع از ساحت مقدس قرآن گاهی برخورد قاطع با اهانت کنندگان به قرآن است مث فتوای تاریخی امام راحل در خصوص سلمان رشدی است.
و گاهی به صورت پاسخ دادن به شبهات و سوالات قرآنی است.
🔷نگاه کردن به قرآن
«أَلنَّظَرُ إِلَی الْکعْبَةِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَی الْوالِدَینِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ فِی الْمُصْحَفِ مِنْ غَیرِ قِراءَةٍ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلی وَجْهِ الْعالِمِ عِبادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلی آلِ مُحَمدٍ علیهمالسلام عِبادَةٌ».نگریستن به کعبه عبادت است، نگاه کردن به پدر و مادر عبادت است، نگریستن به صفحه قرآن [حتی] بدون خواندن آن، عبادت است، نگاه کردن به روی عالِم عبادت است، و نگاه کردن به اهلبیت حضرت محمد (ص) عبادت است».(۴)
➖مدام به قرآن نگاهکردن، دوای درد چشم است. ظاهراً نگاهکردن به مصحف این اثر را دارد، و خواندن قرآن از غیر مصحف، از مورد این روایت خارج است.(۵)
پیامبرفرمودند: «تلاوت قرآن بدون نگاه به قرآن، هزار درجه است و تلاوت از روی قرآن تا دوهزار درجه بالا میرود»(۶)
اسحاق از امام صادق (ع) پرسید: من قرآن را حفظم؛ از حفظ بخوانم بهتر است یا نظر در مصحف کنم و بخوانم؟ حضرت فرمودند: «از مصحف بخوانی بهتر است. مگر نمیدانی که نظرکردن در قرآن عبادت است؟(۷)
🔷استماع قرآن
«استماع» و «انصات» از جمله آدابي است كه بايد در مجلس قرائت قرآن رعايت شود، و اين امري است كه قرآن، خود، آن را توصيه مي كند:
«وَ إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»
«هنگامی که قرآن خوانده میشود، گوش فرا دهید و خاموش باشید؛ شاید که مشمول رحمت خدا شوید».
اين آيه مىگويد: هنگام تلاوت قرآن، از روى ادب سكوت كرده و آيات آن را گوش دهيد.
البتّه سكوتِ واجب، تنها در زمانى است كه امامجماعت مشغول خواندن حمد و سوره نماز باشد كه بايد مأمومين ساكت باشند و در بقيّه موارد مستحب و نشانهى ادب است.
➖پیامبر فرمود:
«ألا مَن اشتاقَ إلَى اللّه ِ فَليَستَمِعْ كلامَ اللّه ِ».آگاه باشید، هر كس مشتاق خدا باشد، باید كلام (قرآن) او را گوش دهد».(۸)
🔷تلاوت قرآن
یکی از با ارزشترین عبادتها قرائت و خواندن قرآن است. این کار به اندازهای اهمیت دارد که خداوند درباره آن میفرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» آنچه برای شما میسر است قرآن بخوانید.»
و می فرماید:«اِنَّ الَّذینَ یَتلونَ کِتبَ اللّهِ واَقاموا الصَّلوةَ واَنفَقوا مِمّا رَزَقنهُم سِرًّا وعَلانِیَةً یَرجونَ تِجرَةً لَن تَبور»
➖پیامبر اکرم(ص) فرمود:
ان البیتَ اذا کَثُرَ فیه تلاوة القرآن کَثُرَ خَیره واتّسع أهله و أضاء لأهل السماء کما تضىء نجوم السماء لأهل الدنیا(۹)
اگر در خانه قرآن بسیار تلاوت شود خیر و برکت آن خانه فراوان گردد و برای اهل خانه گسترده گردد و برای اهل آسمان آن خانه نور افشانی کند همان گونه که ستارگان برای اهل زمین نور افشانی می نمایند .
➖امام صادق(ع) فرمود:
«اَلقُرْآنُ عَهْدُاللّه ِ اِلى خَلْقِهِ، فَقَدْ يَنْبَغى لِلْمَرْءِ المُسْلِمِ اَنْ يَنْظُرَ فى عَهْدِهِ، وَ اَنْ يَقْرَأ مِنْهُ فى كُلِّ يَوْمٍ خَمْسينَ آيةً». (۱۰)
قرآن, میثاقى است بین خالق و مخلوق و شایسته است یک مسلمان, هر روز به این عهدنامه نظر کند و [حداقل] پنجاه آیه از آن را بخواند.
➖در حدیثی که از امام باقر (ع) رسیده است استفاده میشود اگر مسلمان بخواهد از غافلان و بی خبران نباشد بایستی روزانه حداقل ده آیه از قرآن بخواند. امام پنجم (ع) این مطلب را از رسول گرامی خدا (ص) نقل کرده است: من قرا عشر آیات فی لیلة لم یکتب من الغافلین؛ هر کس در هر شب ده آیه قرآن بخواند از جمله بی خبران و غافلین نوشته نخواهد شد.»(۱۱)
➖امام رضا(ع): مَن قَرَاَ فى شَهرِ رَمضانَ آیَة مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فِى غَیرِه مِن الشُهُورِ؛
هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند(۱۲)
➖از آیات قرآن کریم و احادیث استفاده میشود که قرائت قرآن و ذکر خدا در همه اوقات خوب است. ولی در این وقتها و زمانها سفارش شده است: صبحها بعد از نماز صبح، هنگام غروب، شب قبل از خواب، نیمههای شب و سحرگاهان. از اینرو جا دارد هر کسی به فراخور حال و فرصتهایی که دارد یکی یا بعضی از این اوقات را مشخص کند و به تلاوت قرآن بپردازد.
➖امام صادق(ع)فرموده است: «القرآن نزل بالحزن فاقروه بالحزن» قرآن با حزن نازل شده است، شما هم آن را حزين قرائت كنيد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
🔷فهم معنی و تدبر
یکی دیگر از مراتب تمسک و اخذ قرآن ، توجه به معانی قرآن و اندیشیدن در آیات آن است. اصولاً خواندن قرآن مقدمه ای برای رسیدن به معنای قرآن است.
➖امام علی (ع) درباره اهمیت تدبر در قرآن چنین میفرماید: «اَلا لاخَیْرَ فی قِراءَةٍ لَیْسَ فیها تَدَبُّر...». بدانید قرائتی که همراه با تدبّر نباشد، خیری در آن نیست.(۱۳)
➖امام صادق(ع) : « ولا تجعل قرائتی قراءةً لاتدبر فیها ولا تجعل نظری فیه غفلة»و قرار نده خواندن من را خواندنی که در آن تدبر و تفکر نباشد و قرار نده نگاه مرا در آن، نگاهی غافل و بی خبر.(۱۴)
➖تدبّر در آیات قرآن در واقع تفسیر آیات به آیات دیگر است، تطبیق آیات با یکدیگر و توأم با حرکت فکرى است، در أثر تدبّر در آیات همسوئى و هماهنگى معانی و معارف آن ها نمایان مىشود آنگاه انسان مى تواند به معانی اصیل و ناب آیات قرآن دست یابد.
➖نکته مهم
هر اندیشمند بصیری که اندک آشنایی با قرآن و معارف داشته باشد، به خوبی میداند که علوم و معارف نهفته در قرآن کریم دارای سطوح و مراتب مختلف است.و فهمیدن بخش عمدهای از معارف بلند این کتاب عظیم که در سطحی فراتر از فهم توده مردم است و فهمیدن آن بدون مراجعه به کتاب های تفسیر مقدور نیست.
عده ای خناس در فضای مجازی با این ادعا که قرآن ساده است و نیازی به تفسیر ندارد سعی دارند افراد را از فهم معنی دقیق قرآن محروم سازند و اگر فهم معنا و مراد الهی به دست شبهات زیادی برای افراد رخ خواهد داد و انباشت شبهات به بی دینی منجر خواهد شد.
دانش های از قبیل تاریخ اسلام، فرهنگ زمان صدر اسلام،ناسخ و منسوخ قرآن،شأن نزول آیات برای رسیدن به معنای قرآن مورد نیاز می باشد.
🔷عمل به قرآن
همه آنچه گفته شد فضیلت هر کدام به جای محفوظ است.اما باید توجه کنیم همه مراحل و مراتب از نگاه و استماع و تلاوت و فهم معنی و تدبر در قرآن مقدمه عمل کردن به دستورات آن است.
حضرت امیر (ع) در ضمن آخرین وصیت ها که بعد از ضربت خوردن بیان داشته اند فرمودند:« اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ»
خدا را، خدا را، شما را به قرآن وصیت میکنم، نباید دیگران بر شما در عمل به قرآن پیشی گیرند.
پیامبر(ص):« إنَّ في جَهَنَّمَ وادِياً يَستَغيثُ مِنهُ أهلُ النّارِ كُلَّ يَومٍ سَبعينَ ألفَ مَرَّةٍ ... قُلتُ : يا رَسولَ اللَّهِ ، لِمَن يَكونُ هذَا العَذابُ؟ قالَ: لِشارِبِ الخَمرِ مِن حَمَلَةِ القُرآنِ»؛ راوی میگوید پیامبر(ص)فرمود: یک صحرایی در جهنم هست که اهل جهنم هر روز هفتاد هزار بار استغاثه و درخواست می کنند تا از آن نجات پیدا کنند .
راوی گفت یا رسول الله این صحرا برای کیست؟ فرمود: برای شارب خمر از اهل قرآن و تارک نماز.(۱۵)
👈 یحتمل این دو از باب بیان مصداق است که کسی که قرآن را خوانده است اما به دستورات واضح و صریح خداوند بی توجهی میکند دچار عذاب سخت خواهد شد. دو نمونه ش شراب خواری و بی نمازی است .
♻️آثار عمل به قرآن
۱.هدایت به سوی سعادت: ذٰلِكَ الكِتابُ لا رَيبَ ۛ فيهِ ۛ هُدًى لِلمُتَّقينَ﴿۲ بقره﴾ آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.
انسان با عمل به قرآن در مسیر هدایتی قرار میگیرد که او را از هر گونه گمراهی حفظ میکند.
۲.جلب رحمت الهی: از دیگر آثار ایمان و عمل به قرآن، جلب رحمتهای خاص الهی افزون بر رحمتهای فراگیری است که همه آفریدهها را دربر گرفتهاست؛«وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ».هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند، به آنها بگو: «سلام بر شما پروردگارتان، رحمت را بر خود فرض کرده.
۳.شفا و سلامتی؛« وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل میکنیم.﴿۸۲ اسرا﴾
حضرت امیر(ع):«فِيهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَيُّ وَ الضَّلَالُ». در قرآن درمان بزرگ ترين بيمارى ها يعنى كفر و نفاق و سركشى و گمراهى است.(۱۶)
۴.سبک زندگی الهی؛ برخورداری از سبک زندگی الهی در گرو عمل به قرآن است.
چنانچه سازنده وسایل و لوازم امروزی مثلا گوشی موبایل در جعبه گوشی دفترچه راهنمایی قرار داده تا بامطالعه آن بهترین استفاده را از آن وسیله داشته باشد، قرآن کریم نیز کتاب راهنمایی است که سازنده انسان آن را تدوین فرموده است.
به فرموده حضرت علی(ع) قرآن،خیرخواهی است که هرگز خیانت نمیکند، برای زندگی انسان، اندیشه و سبک ویژهای را مطرح کرده و نام آن را حیات طیبه گذاشته تا بهواسطه آن به مقام قرب ربوبی و به مظهریت صفات الهی برسد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
💠داستان
[عظمت قرآن]
علّامه مجلسی(ره) نقل می کند که ابن أبی العوجاء که یکی از مادّیین بود، با سه نفر از همفکران خود قرار گذاشتند که با قرآن مبارزه نمایند.
هر یک متعهّد شدند که بخشی از قرآن را به عهده بگیرند و همانند آن سوره هایی بیاورند.
قرار آنها تا یک سال بود. پس از پایان مدّت تعیین شده در مکّه به گرد هم به طور سرّی جمع شدند و یکی از آنها گفت: من چون به این آیه رسیدم از معارضه بازماندم: «وَ قیلَ یا اَرْضُ ابْلَعی مائَکِ وَ یا سَماءُ اَقْلِعی وَغِیضَ الماء» «و به زمین گفته شد که آب را فرو بر، و به آسمان امر شد که باران را قطع کن، آب بی درنگ خشک شد» .
دیگری گفت: من چون به این آیه رسیدم دست از معارضه برداشتم: «فَلَمّا اسْتَیْئَسُوا مِنْهُ خَلَصُوا نَجِیّاً» «پس چون برادران یوسف از اجابت خواهش خویش مأیوس شدند در خلوت، راز خود به میان آوردند» .
در همین حال امام صادق (ع) آنها را دید و این آیه را تلاوت نمود: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ اْلاِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی اَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ...» «بگو اگر جنّ و انس گرد آیند تا مثل این قرآن بیاورند هیچگاه نخواهند آورد...»
💠داستان
یکی از بستگان نزدیک امام خمینی(ره) نقل میکند: یک دفعه که با ایشان در نجف بودیم، چشمشان ناراحت شده بود. دکتر بعد از معاینه چشمشان گفت: «شما باید چند روز قرآن نخوانید و به چشمتان استراحت بدهید».امام خندیدند و گفتند: دکتر! من چشمم را برای قرآن خواندن میخواهم. چه فایدهای دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن بخوانم.
💠داستان
[فضیلت آموختن قرآن]
شیخ طبرسی در تفسیر «مجمع البیان» خبری را چنین نقل کرده است که: زمانی پیغمبر (ص) می خواست سپاهی را برای جنگ مأموریت دهد.
برای تعیین سپهدار یکایک ایشان را پیش خود می خواند و از هر کدام می پرسید از قرآن چه مقدار آموخته اید؟
نوبت به جوانی رسید که سنّش از همه کمتر بود. فرمود: از قرآن چقدر آموخته ای؟
عرض کرد: فلان و فلان سوره و سوره بقره را.
فرمان داد حرکت کنید که این جوان امیر شماست.
عرض کردند: این جوان از همه ما کوچکتر است!
در جواب فرمود: ولی به همراه او سوره بقره است. (او صاحب این امتیاز است.)
💠داستان
شخصی در خواب دید که پا بر روی بال حضرت جبرئیل گذاشته و نماز می خواند.
خواب خود را برای کسی که در علم تعبیر خواب تبحّر داشت نقل نمود و از او تعبیر خوابش را پرسید؟
وی گفت: حتماً در هنگام نماز، پا بر روی قرآن گذاشته ای.
بیننده خواب در صدد تحقیق بر آمد و زیر فرشی که نماز می خواند ورقی از قرآن را پیدا نمود.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الکافی،ج۲،ص۶۳۰.
۲.العیون،ج۱، ص۲۹۶.
۳. بحارالأنوار، ج ۹۲، ص۲۰.
۴.منلایحضرهالفقیه، ج۲، ص۲۰۵؛
۵.در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۰
۶.القرآن فضائله وآثاره فی النشاتین، ص۱۴۶.
۷.الاخباروالاثارعن النبی والائمة الاطهارعلیهم السلام، ج۱، ص۳۲۳.
۸. كنز العمّال ،۲۴۷۲.
۹.الکافى, ج۲،ص۶۱۰.
۱۰.من لایحضره الفقیه،ج۲،ص۶۲۸ّ
۱۱. کافی، ج۲، ص۶۱۲.
۱۲.بحار الانوار، ج۹۳،ص۳۴۱.
۱۳.بحارالانوار، ج۸۹، ص۲۱۱.
۱۴.مصباح الانوار، ص۱۴۱.
۱۵.وسایل الشیعه، ج۶، ص۱۸۴.
۱۶.نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶.
🌺 والسلام علی الحسین🌺وعلی علی ابن الحسین 🌺وعلی اولادالحسین 🌺وعلی اصحاب الحسین🌺
✅کانال معرفتی مسجدالاقصی
https://eitaa.com/masjedolaghsa
➖ویژگی های خاص ماه مبارک
🛑قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرٌ عَظِيمٌ يُضَاعِفُ اَللَّهُ فِيهِ اَلْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ اَلسَّيِّئَاتِ وَ يَرْفَعُ فِيهِ اَلدَّرَجَاتِ مَنْ تَصَدَّقَ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ بِصَدَقَةٍ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيهِ إِلَى مَا مَلَكَتْ يَمِينُهُ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ حَسَّنَ فِيهِ خُلُقَهُ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ كَظَمَ فِيهِ غَيْظَهُ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ وَصَلَ فِيهِ رَحِمَهُ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ شَهْرَكُمْ هَذَا لَيْسَ كَالشُّهُورِ إِنَّهُ إِذَا أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَكَةِ وَ اَلرَّحْمَةِ وَ إِذَا أَدْبَرَ عَنْكُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ اَلذُّنُوبِ هَذَا شَهْرٌ اَلْحَسَنَاتُ فِيهِ مُضَاعَفَةٌ وَ أَعْمَالُ اَلْخَيْرِ فِيهِ مَقْبُولَةٌ مَنْ صَلَّى مِنْكُمْ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَكْعَتَيْنِ يَتَطَوَّعُ بِهِمَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ اَلشَّقِيَّ حَقَّ اَلشَّقِيِّ مَنْ خَرَجَ مِنْهُ هَذَا اَلشَّهْرُ وَ لَمْ يُغْفَرْ ذُنُوبُهُ فَحِينَئِذٍ يَخْسَرُ حِينَ يَفُوزُ اَلْمُحْسِنُونَ بِجَوَائِزِ اَلرَّبِّ اَلْكَرِيمِ.
🔰پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
ماه رمضان ماه بزرگى است كه در آن 👈خداوند حسنات را دو برابر مىكند و سيئات را پاك مىكند.
و درجات مؤمنان را بالا مىبرد.هركس در رمضان صدقه دهد و هركس كه به زيردستان خود نيكى كند و به ديدن خويشان خود برود، آمرزيده مىشود.
👈بىگمان رمضان مانند ماههاى ديگر سال نمىباشد؛زمانى كه مىآيد با بركت و رحمت همراه است و هرگاه از ميان شما مىرود،همراه با آمرزيدن گناهان مىرود.
رمضان ماهى است كه كارهاى نيك در آندو برابر شده و كارهاى خير شما در آن پذيرفته شده است.
هركس دو ركعت نماز نافله در رمضان براى خدا بخواند،او را خواهد آمرزيد. بدبخت كسى است كه اين ماه بر او بگذرد درحالىكه گناهان او آمرزيده نشده است او زيانكار بوده و نيكوكاران از پاداش پروردگار كريمتان برخوردار مىشوند.
📚:الأمالی (للصدوق) ج۱ص۵۴
#رمضان
#ماه_رمضان
#امام_زمان
♻️کانال مسجدالاقصی
https://eitaa.com/masjedolaghsa
داستان
بانوی مسلمانی همواره روزه می گرفت و به نماز اهمیت بسیار می داد و حتّی شب را با عبادت و مناجات به سر می برد؛ ولی بداخلاق بود و با زبان خود، همسایگانش را می آزرد. شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه وآله آمد و گفت: «فلان زن، همواره روزه می گیرد و شب زنده داری می کند؛ ولی بداخلاق است و با نیش زبانش، همسایگان را می آزارد. رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «در چنین زنی، خیری نیست و او، اهل دوزخ است».
مجلسی، بحارالانوار، ج 71، ص 294
لذاامام على عليه السّلام می فرماید:«كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ»
بسا روزه دارى كه بهره اى جز گرسنگى و تشنگى از روزه دارى خود ندارد.
♦️لا اقل یک عیب خود را در ماه رمضان شناسایی کنیم، و اراده کنیم، آن را ترک کنیم.
و یک خوبی به خوبی هایمان اضافه کنیم که قبلا انجام نمیدادیم.
بعد ماه رمضان بدانیم که انجام یا ترک آن کار بخاطر تاثیر روزه داری بوده است. وگرنه روزه داری ثمره ای برای ما ندارد.
https://eitaa.com/masjedolaghsa
🌙روضهی ماه مبارک رمضان🌙
🥀 اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهيدِ 🥀
🥀 اَلسَّلامُ على اَسيرِ الْكُرُباتِ وَ قَتيلِ الْعَبَراتِ 🥀
🛑 دو خط روضه
سلام بر غریبی که کودکش را به روی دست گرفت و فرمود:
ای قوم شما شیعیان و اهل بیت مرا کشتید و برایم این طفل مانده که از شدت تشنگی دهان را باز و بسته میکند، او را با اندكى آب، سيراب كنيد ....
📚لهوف، ص ۱۵۰
منی که جهان میکشد منتم را
از این مردم پست منت کشیدم!
زدند و بریدند با خود نگفتند
برای تو شش ماه زحمت کشیدم
#لبیک_یا_داعی_الله
#رحم_الله_من_نادیٰ_یاحسین
#عطش
https://eitaa.com/masjedolaghsa