فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب دلبر شب دلداره، شب میلاد یه سرداره
ولادت حضرت عباس (علیه السلام) بر شما مبارک
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت علمدار کربلا، قمر بنیهاشم، حضرت اباالفضل العباس علیهالسلام را به محضر مقدّس حضرت ولیّعصر عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض مینمائیم.
🔚 امام سجاد علیه السلام فرمودند :
🔹 «همانا حضرت عباس علیه السلام را نزد خداوند منزلتى است كه در روز قيامت همه شهيدان حال ایشان را آرزو میکنند...»
🔸 وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَة
📚 بحار الأنوار جلد ۲۲ صفحه ۲۷۴
@masjedolaghsa
برگزاری دعای ندبه همراه با صرف صبحانه حلیم امروز صبح ساعت ۷ با حضور نمازگزاران محترم مسجدالاقصی.
این برنامه بصورت منظم هر هفته جمعه راس ساعت ۷ برگزار میگردد، خواهشمند است اطلاع رسانی بفرمایید.
#مسجدالاقصی_اراک #مسجد_تراز_انقلاب
@masjedolaghsa
یا قمر العشیره
برنامه جشن میلاد با سعادت آقا حضرت ابوالفضل العباس و روز جانباز با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین خلیلی مسؤل هماهنگی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی و با نوای حاج علی صادقی.
#خادمین_کانال #مسجدالاقصی_اراک
@masjedolaghsa
هدایت شده از سنگرمسجد(مرکزی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عجب نفسی داره این برادر امام جمعه .😭
این هم معجزه و نفس شهداست
خدا شاهده گوش کردم از تواضع این برادرمون موهای تنم سیخ شد . بچه ها دارن یارای اخر الزمانی رو غربال می کنند . دارن جدا می کنند . از قافله جانمونید . یا علی
╭━━⊰❀🔻🔸🔻❀⊱━━╮
ما ملت امام حسینیم
╰━━⊰❀🔸🔸🔸❀⊱━━╯
@masjedmehvary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸 بچه های گردان امام حسین علیه السلام اراک در عملیات کربلای پنج
روز پاسدار و جانباز مبارک💐
با تشکر از قرارگاه مردمی سیدالشهداء علیه السلام
@markaziirib
سردار حاجیزاده:
در عین الاسد ما به دنبال کشتن چند صد سرباز بدبخت نبودیم ؛ هدف نهایی کشتن ترامپ و پامپئو و مکنزی است که ان شاءالله اتفاق خواهد افتاد
@BisimchiMedia
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 تقسیم اموال پیش از مرگ
💠 سؤال: آیا فرد بیماری که رو به موت است می تواند اموالش را (به همان روشی که در شریعت آمده) تقسیم کند؟
✅ جواب: اگر از نظر فکری و تصمیم گیری در سلامت باشد، اشکال ندارد.
#احکام_ارث #تقسیم_اموال
🆔 @leader_ahkam
✅بصیرت، ایمان و شجاعت آقا حضرت ابوالفضل علیه السلام
آقا امام صادق علیه السلام می فرمایند:
عموی ما عباس[علیه السلام] دارای بصیرتی نافذ،بینشی عظیم و ایمانی راسخ بود.در محضر امام حسین[علیه السلام]جهاد نمود و جانبازی و ایثار را تمام کرد و به شهادت رسید.
📚منبع:
1️⃣عمدة الطالب فی انساب آل ابی طالب ص۳۲۷/احمد بن علی ابن عنبة/ناشر:انتشارات انصاریان/قم
2️⃣تنقیح المقال فی علم رجال ج۲ ص۱۲۸/علامه عبدالله مامقانی/ناشر:المطعبة المرتضویة/نجف اشرف
#حدیث
#حضرت_ابوالفضل_علیه_السلام
@masjedolaghsa
#حضرت_عباس_علیه_السلام
♦️ وقتی که قنداقه قمر بنی هاشم "علیهالسلام" را برای امیرالمؤمنین علی "علیهالسلام" میآورند...
وقتي حضرت اباالفضل عليه السلام به دنيا آمدند،مولا اميرالمؤمنين عليه السلام براي ديدار فرزندشان حضرت عبّاس عليه السلام تشريف آوردند، مولود مبارك را به نزد حضرت آوردند، تا اينكه سنّتهاي رسيده از رسول خدا صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم را درباره ي فرزندي كه از شجاع ترين خاندان عرب به وجود آورده تا براي برادرش سيّدالشّهداء عليه السلام ياوري پاكباز باشد، انجام دهند.
حضرت با علم امامت مشاهده كردند مصائب سنگيني را كه بر او و هر يك از اعضاء مباركش وارد ميشود، دست هايش در راه ياري امام قطع ميشود و سينه اي كه منبع علم و يقين است، آماج تير دشمن قرار ميگيرد و عمود آهنين بر سر مباركش فرود ميآيد و خُرد ميگردد، اين غمها بر حضرت حمله ور شد و اشكهاي غم و حسرت از ديدگانشان سرازير گشت و صدايهاي و هوي گريه شان بلند شد و آهي دردمند بركشيدند و اين جمله را تكرار كردند:
«مرا با يزيد چه كار»؟!
🔹در نقلی دیگر چنین آمده است:
وقتي حضرت امّ البنين عليها السلام قنداقه حضرت اباالفضل عليه السلام را خدمت حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام آورد
«قَبَّلَ يَدَيْهِ وَ اسْتَعْبَرَ وَ بَكي»
🔹 آن حضرت دستهاي اباالفضل عليهالسلام را از قنداقه بيرون آورد و بوسيد و گريست و فرمود:
گويا ميبينم اين دستها روز طفّ در كنار شريعه فرات در راه ياري برادرش حسين"عليهالسلام" جدا خواهد شد.
📚 خصائص العباسیة ص١٢٢
@masjedolaghsa
#حضرت_عباس_علیه_السلام
♦️ علم و معرفت، با گوشت و پوست قمر بنی هاشم "علیهالسلام" عجین شده است...
در روایتی از امام صادق عليه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند :
اِنَّ عباسَ بنِ علی «علیهالسلام» زَقّ العلمَ زقًّا
🔹همانا عباس بن علی "سلام الله علیه" علم را به طور کامل چشیده است.
📚اسرار الشهاده ص ٣٢۴
📚تنقیح المقال ج٢ص١٢٨
✍ این از تعابیر منحصر به فردی است که در چندین مورد فقط برای معصومین "علیهمالسلام" به کار رفته است. و حاکی از مقام و معرفت والای قمر بنی هاشم علیه السلام دارد.
@masjedolaghsa
مقام عبودیت و اطاعت از خداوند
منبر ولادت حضرت ابوالفضل(علیه السلام ) مسجدالاقصی ۶اسفند۱۴۰۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ وَمَغْفِرَتُهُ وَرِضْوَانُهُ وَعَلی رُوحِک وَبَدَنِک أَشْهَدُ وَاُشْهِدُ اللّه أنَّک مَضَیتَ عَلَی مَامَضَی بِهِ الْبَدْرِیونَ وَالُْمجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّه
🔷شعر@masjedolaghsa
همیشه روی لبم ذکر یا اباالفضل است
چرا که حضرت مشکل گشا اباالفضل است
دو دست داده به راه خدا و پس چه عجب
اگر که معنی دست خدا اباالفضل است
به جمله جمله یا کاشف الکروب قسم
که استجابت صدها دعا اباالفضل است
نمونه است اباالفضل و در مسیر حسین
کسی که شد همه چیزش فدا اباالفضل است
از ابتدا به من آموخت مادرم تنها
دوای درد گرفتارها اباالفضل است
چه ترس دارد از آتش، چه ترس از دوزخ
اگر شفاعت هر شیعه با اباالفضل است
خود امام زمان گفته است می آید
به مجلسی که در آن ذکر یا اباالفضل است
بگیر ذکر اباالفضل با امام زمان
ببین که بر لب آقای ما اباالفضل است
✅ مختصری از فضایل حضرت ابوالفضل
➖علم و دانش
حضرت ابوالفضل العباس (ع) از اکابر و افاضل فقها و علمای اهل بیت (ع) می باشد که در این باره از حضرت امیر(ع) روایت شده که فرمود
«اِنَّ ولدى العبّاس زُقَّ العلم زُقّاً» همانا فرزندم عبّاس ، به سان جوجه کبوترى که توسط پدر مادر تغذیه می شود دانش را فرا گرفته است.(۱)
➖ عبادت
در کثرت نماز و عبادت حضرت ابوالفضل(ع) در روایت آمده است که «بِاَنَّهُ کانَ بَینَ عَینَیهِ اَثَرَ السُّجُود؛ بر پیشانی او، اثر سجود پیدا بود» (۲)
➖مواسات
از ویژگیهای ستوده اخلاقی «مواسات» یعنی اعانت و یاری به دیگران. در زیارت ماثور وارد شده است؛ السلام علی ابی الفضل العباس المواسی اخاه بنفسه؛
سلام بر ابوالفضل العباس، آن عزیزی که برادرش را با ایثار جان خویش یاری کرد»
➖ادب و وفا داری
حضرت عباس در ادب و وفا داری زبانزد است به ویژه ادب و وفای آن حضرت نسبت به امام(ع) در ننوشیدن آب، در رد کردن امان نامه و اشعار او بعد از بریده شدن دستانش به زیبایی تمام جلوه گر شده است.
➖بصیرت
امام صادق (ع) فرمود : كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا ؛ عموى ما ، عبّاس ، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود ؛ همراه با امام حسين(ع)جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد .(۳)
☑️مقدمه بحث@masjedolaghsa
به شاعر اهل بیت، ژولیده نیشابوری گفتند به صورت بداهه درباره حضرت عباس(ع) ، شعری بگو که پنج بار، کلمه «چشم» در آن به کار رفته باشد ایشان شعری گفتند که ده مرتبه کلمه چشم در آن بود :
چشم ها از هیبت چشمم، به پیچ و تاب بود
محو چشمم، چشم ها و چشم من بر آب بود
چشم گفتم، چشم دادم، چشم پوشیدم، ز آب
من سراپا چشم و چشمم جانب ارباب بود.
با این مقدمه ی ادبی و به عشق چشمان زیبا و نافذ حضرت ابوالفضل(ع) بحث «چشم گفتن» که همان عبودیت و اطاعت از خداوند است را تقدیم کنیم
در زيارتنامه حضرت عباس(ع) ميخوانيم؛ السلام عليك ايها العبد الصالح المطيع لله ولرسوله ولأميرالمؤمنين والحسن والحسين صلي الله عليهم وسلّم.
بشر اگر بخواهد به كمالات انساني وبه عزتي كه مخصوص خدا ورسول ومومنان هست دست يابد،راهي جز اطاعت وبندگي خداي متعال كه سرچشمه تمامي خوبي ها وپاكي ها وزيبايي ها هست،ندارد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
@masjedolaghsa
ا ꧂ تبیین مقام
اطاعت و عبودیت ꧁
🔻با توجه به دو عبادت «العبد الصالح» و « المطیع لله» که در بیان مقامات حضرت ابوالفضل(ع) و زیارت آن حضرت ، از زبان مقدس امام صادق(ع) وارد شده است در ادامه به تبیین عبودیت و اطاعت می پزداریم. 🔺
☑️معنیاطاعت و عبودیت
عبودیت، اظهار تذلل و ذلت در برابر ذات اقدس الهی و عبادت خداوند متعال هم نهایت تذلل میباشد.
به تعبیر دیگر، و از بُعد دیگر «عبودیّت» نهایت اوج تکامل روح یک انسان و قرب او به خداست، و عبودیّت تسلیم مطلق در برابر ذات پاک اوست؛
و «عبد» از نظر لغت به انسانی گفته میشود که سر تا پا تعلّق به مولا و صاحب خود دارد؛ ارادهاش تابع ارادهی او، و خواستش تابع خواست اوست؛ در برابر او خود را مالک چیزی نمیداند و در اطاعت او سستی به خود راه نمیدهد.
و اطاعت از ریشه «طـوع» (ضد کَرْه) به معنای فرمان بردن همراه با خضوع و رغبت است.
اطاعت، به معنای موافقت واقعی مکلف با حکم خداوند است که یا از راه قطع یا حجت معتبر به دست آمده باشد، مثل این که انسان به حرمت چیزی - شرب خمر (قطع پیدا کند) و آن را ترک نماید و آن چیز در واقع هم حرام باشد.
👌نکته
در توضیحات فوق سعی شد فرق عبادت و عبودیت روشن شود.
عبادت نوعى تجسم دادن و ترسيم کردن عبوديت و مملوکيت و اظهار حاجت به خداست.@masjedolaghsa
☑️حدیث مهم در معنی عبودیت
در حدیثی از امام صادق (ع) میخوانیم: «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیه؛ عبودیت گوهری است که ربوبیّت در درون آن نهفته شده است.»
اشاره به این که عبد تلاش و کوشش میکند که خود را در صفات شبیه به معبود سازد و پرتوی از صفات جلال و جمال او را در خود منعکس کند، و نیز انسان در سایهی عبودیّت به جایی میرسد که به اذن پروردگار میتواند در جهان تکوین، تدبیر و تصرّف کند، و صاحب ولایت تکوینیّه شود.
🔷نشانه های عبودیت
امام صادق(ع) در پاسخ عنوان بصری سه نشانه برای عبودیت بیان فرموده اند.
قُلْتُ يَا شَرِيفُ فَقَالَ قُلْ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ؛ قُلْتُ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ، مَا حَقِيقَةُ الْعُبُودِيَّةِ؟ قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ: أَنْ لَا يَرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِيمَا خَوَّلَهُ اللهُ إِلَيْهِ مِلْكاً لِأَنَّ الْعَبِيدَ لَا يَكُونُ لَهُمْ مِلْكٌ يَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ يَضَعُونَهُ حَيْثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعَالَى بِهِ؛ وَ لَا يُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِيراً؛ وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِيمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ؛ فَإِذَا لَمْ يَرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِيمَا خَوَّلَهُ اللهُ تَعَالَى مِلْكاً هَانَ عَلَيْهِ الْإِنْفَاقُ فِيمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى أَنْ يُنْفِقَ فِيهِ وَ إِذَا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبِيرَ نَفْسِهِ عَلَى مُدَبِّرِهِ هَانَ عَلَيْهِ مَصَائِبُ الدُّنْيَا وَ إِذَا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى وَ نَهَاهُ لَا يَتَفَرَّغُ مِنْهُمَا إِلَى الْمِرَاءِ وَ الْمُبَاهَاةِ مَعَ النَّاسِ فَإِذَا أَكْرَمَ اللهُ الْعَبْدَ بِهَذِهِ الثَّلَاثِ هَانَ عَلَيْهِ الدُّنْيَا وَ إِبْلِيسُ وَ الْخَلْقُ وَ لَا يَطْلُبُ الدُّنْيَا تَكَاثُراً وَ تَفَاخُراً وَ لَا يَطْلُبُ عِنْدَ النَّاسِ عِزّاً وَ عُلُوّاً وَ لَا يَدَعُ أَيَّامَهُ بَاطِلًا فَهَذَا أَوَّلُ دَرَجَةِ الْمُتَّقِينَ؛ قَالَ اللهُ تَعَالَى: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.»
گفتم: اى شريف! فرمود: بگو: يا أباعبدالله، گفتم: يا اباعبدالله! حقيقت بندگى چيست؟ فرمود: به سه چيز است: اول اينكه بنده آنچه را خدا به او بخشيده ملك خود نداند، زيرا بندگان مالك نيستند، بلكه مال را از آن خدا مى بينند، و هر كجا خدا فرمان داد مصرفش مى كنند. دوم اينكه: بنده تدبير امور خودش را نمى نمايد، سوم اينكه: تمام وقت خود را صرف انجام اوامر خدا و ترك نواهى او كند؛
بنا براين، هر گاه بنده چيزى را كه خدا به او بخشيده ملك خود نداند، انفاقش در راه خدا بر وى آسان گردد، و هر گاه تدبير امورش را به دست مدبّر واقعى سپرد، سختيهاى دنيا برايش آسان شود، و هر گاه بنده به امر و نهى خدا گردن نهاد، هيچ گاه با مردم جدال نمى كند، و به آنان فخر نمى فروشد. هر گاه خداوند به بنده اين سه خصلت را عطا فرمود، دنيا و شيطان و مردم در نظرش خوار مى شود، و به خاطر مال جمع كردن و فخر فروشى به دنبال دنيا نمى رود، و از مردم عزّت و مقام نمى طلبد، و اوقاتش را هدر نمى دهد، اين اوّلين درجه پرهيزگاران است، خداوند متعال مى فرمايد: جهان آخرت را براى كسانى مهيّا نموديم كه در روى زمين دنبال مقام پرستى نرفته و مرتكب فساد نشده باشند و پايان نيك براى پرهيزگاران است.(۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
@masjedolaghsa
♻️انواع اطاعت
اطاعت با توجه به اراده الهی به دو نوع می باشد:
➖اطاعت در مقابل اراده تکوینی
یعنی اینکه خداوند در مشیت بندگان هر اراده ای فرموده انسان به آن راضی باشد و نسبت به انقیاد و تسلیم داشته باشد و نه سرکشی و اعتراض.
مثلا اینکه کسی دختر یا پسر آفریده شده، زشت یا زیبا گردیده انسان باید همه اینها را در دایره اراده الهی بداند و نسبت به آن اعتراض نکند.
➖اطاعت در مقابل اراده تشریعی
یعنی اینکه انسان ، نسبت به دستورات خداوند خاضع و فرمانبردار باشد .
مثلا هر چه از عبادات فردی و اجتماعی برای هر مرد و زنی تکلیف فرموده راضی باشد و اعتراض نداشته باشد .
☑️مراتب عبودیت
امیرالمؤمنین(ع) سه مرتبه برای عبودیت بیان فرمود اند یعنی انگیزه گوش به فرمان الهی بودن سه نوع قابل تصور است که البته هیج کدام از این سه غلط نیست اما بیانگر مرتبه ها و درجات عبودیت است؛: اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ التُّجّارِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبیدِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبادَةُ الاَْحرارِ؛گروهى خدا را به رغبت و طمع بهشت عبادت مىكنند؛ عبادت اینان عبادت تجارت پیشگان است. گروهى خدا را از ترس جهنم و عذابش عبادت مىكنند؛ این عبادت بردگان است. گروهى نیز خدا را از سر سپاس عبادت مىكنند؛ این عبادت آزادگان است.(۵)
🔶عوامل تقویت روح بندگی
بعد از اینکه معنا و اهمیت عبودیت بندگی و انواع و مراتب آن مشخص شد اکنون یک سؤال مهم مطرح میشود؛ راههای نیل به مقام بندگی کدامند؟
چگونه میتوان روح بندگی را در خود ایجاد و تقویت کرد؟
پاسخ به این سؤال مهم را در چند عنوان تقدیم میکنیم؛
@masjedolaghsa
۱.نظم و برنامه برای زندگی
طبق دستور مهمی که امام کاظم(ع) به شیعیان ش تعلیم میفرماید عبودیت از مسیرنظم و برنامه مشخصی می گردد.
ایشان می فرماید: «اجتهدوا فی أن یکون زمانکم أربع ساعات: ساعه لمناجاه الله، و ساعه لامرالمعاش، وساعه لمعاشره الاخوان و الثقاه الذین یعرفونکم عیوبکم و یخلصون لکم فی الباطن، وساعه تخلون فیها للذاتکم فی غیر محرم و بهذه الساعه تقدرون علی الثلاث ساعات؛ بکوشید که اوقات شبانه روزی شما چهار قسمت باشد:
۱- قسمتی برای مناجات با خدا
۲. قسمتی برای تهیه معاش،
۳. قسمتی برای معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد که عیب های شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص می ورزند
۴.و قسمتی که در آن خلوت می کنید برای درک لذتهای حلال (و تفریحات سالم) و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجام وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.(۶)
۲.فکر و تعقل
عقل به عنوان حجت باطنی به انسان می آموزد که چگونه می تواند بندگی کند و بهترین بنده اختیاری خداوند باشد و به اهداف بندگی جامه عمل بپوشاند.
➖چنانچه در حدیث گفته شده؛ «اَلعَقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمٰنُ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان». عقل چیزی است که با آن خدای رحمان عبادت می شود و به وسیله آن بهشت به دست می آید.(۷)
➖امام رضا(ع) فرمود :ليسَ العِبادَةُ كثرَةَ الصلاةِ و الصومِ ، إنّما العِبادَةُ التَّفكُّرُ في أمرِ اللّهِ .(۸)
➖التَّفَکُّرُ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ عِبَادَهُ الْمُخْلَصِینَ.
۳.ذکر
«ذکر» به عنوان حلقه ارتباطی عابد و معبود، جایگاه بسزایی در نیل به مقام بندگی و عبودیت انسان دارد.
برخی ذکر را یکی از مراحل سیر الی الله می دانندچنان که آورده اند «من تعلق بالذکر فقد تعرض للسیر»
هرگاه «ذکر» به معنای حقیقی در جان انسان مأوی گزیند و انسان همواره یاد خدا را در دل بپروراند.
ذکر خدا عامل محبت است
إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً أَلْهَمَهُ حُسْنَ الْعِبَادَهِ اگر خدا بندهای را دوست بدارد، نیک عبادت کردن را به او الهام میکند.
۴.تزکیه نفس ازاخلاق زشت
در آیه ۳۶ سوره نساء تکبر و تفاخر دو عامل بازدارنده از عبادت خداوند معرفی شده و در آیات دیگری نیز دوری از تکبر را شرط نیل به عبادت خدا میداند.
خلاصه اینکه هر گونه رفتار و اخلاق نادرست موانع در سر راه عبودیت و معارض با عبودیت محسوب می شوند.
۵.سعی در کسب علم و معرفت
در آیه ۶۴ سوره زمر از جهالت و نادانی به عنوان عامل عبادت غیرخدا نام برده شده است.
قرآن کریم ،علما را خاشع و فروتن در برابر خداوند معرفی میفرماید؛ إِنَّما يَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.
۶.شکر نعمت
خداوند در قرآن استفاده از نعمت ها و شکر نعمت را در راستای عبودیت دانسته است؛« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»ای کسانی که ایمان آوردهاید! از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش میکنید!
@masjedolaghsa
💠داستان
هنگامى که وسایل غارت شده کربلا را به شام نزد یزید بردند، در میان