#وصیت_ثروتمند_خسیس
مرد ثروتمندی در حال مرگ بود، فرزندانش را جمع کرد و گفت:
ای فرزندانم، روزگاری دراز در کسب مال، زحمتهای سفر و حضر کشیدهام و حلق خود را به سرپنجه گرسنگی فشردهام و چیزی نخورم و همه را جمع کردم.
هرگز از محافظت آن غافل مباشید و به هیچ وجه خرج نکنید.
بعد از مرگم اگر کسی بگوید:
پدر شما را در خواب دیدم حلوا میخواهد، هرگز به مکر آن فریب نخورید که من نگفته ام و مرده چیزی نمیخورد .
اگر خودم نیز به خواب شما بیایم و همین درخواست را کنم، به آن توجه نکنید و آن را خواب و خیال و رویا حساب کنید.
چه بسا که آن را شیطان به شما نشان داده باشد.
من آنچه را که در زندگی نخورده باشم بعد از مرگم تمنا و درخواست نمیکنم.
این را گفت و مرد.
♦️لذا حضرت در بیان عاقبت بخل فرمود: آدم بخیل (حتی) در چیزهای کم ارزش و اندک
دنیا برای خود بخالت میکند ولی (در عوض)
تمامی اموال را به وارثانش میدهد!
🔻به قول سعدی :
دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.
#حدیث_تصویری
#ثروتمند #وصیت #ورثه #خسیس
@masjedolaghsa
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️خصلت بعد لَطِیفَ الْحَرَکَاتِ
مومن منتظر،«لطیف الحرکات» است یعنى حرکت او توأم با لطف است در همه رفتار ش دقت دارد و با خلق خدا برخورد محبّت آمیز و لطیف دارد.
🌸زیبایی های رفتار پیامبر
لطافت و زیبایی رفتار پیامبر باید مورد توجه و الگو گیری مؤمنان منتظر باشد . و طبق احادیث امام زمان(عج) همه زیبایی های رفتاری پیامبر را دارا هستند که مواردی از آن را ذکر میکنیم؛
➖هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه میرفت
➖در راه رفتن قدمها را بر زمین نمیکشید.
➖نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود.
➖هرگاه کسی را میدید مبادرت به سلام میکرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت.
➖وقتی با کسی دست میداد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمیکشید.
➖با مردم چنان معاشرت میکرد که هرکس گمان میکرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است.
➖هرگاه به کسی مینگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمیکرد.
➖هرگز به روی مردم چشم نمیدوخت و خیره نگاه نمیکرد.
➖چون اشاره میکرد با دست اشاره میکرد نه با چشم و ابرو.
➖سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمیشد لب به سخن نمیگشود.
➖هرگاه با کسی، هم صحبت میشد به سخنان او خوب گوش فرا میداد.
➖چون با کسی سخن میگفت کاملا برمی گشت و رو به او مینشست.
➖با هرکه مینشست تا او اراده برخاستن نمیکرد آن حضرت برنمی خاست.
➖در مجلسی نمینشست و برنمی خاست مگر با یاد خدا.
➖هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزدیک درب مینشست نه در صدر آن.
➖در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمیداد و از آن نهی میکرد.
➖هرگز در حضور مردم تکیه نمیزد.
➖اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود.
➖هرگز سخن کسی را قطع نمیکرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید.
➖پاسخ به سوالی را چند مرتبه تکرار میکرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود.
➖هدیه را قبول میکرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود.
➖اگر در حال نماز بود و کسی پیش او میآمد نمازش را کوتاه میکرد.
➖اگر در حال نماز بود و کودکی گریه میکرد نمازش را کوتاه میکرد.
🔵زیبنده امام زمان باشیم
به عنوان منتظر امام زمان باید در رفتار مان بسیار دقت کنیم که امام صادق عليه السلام میفرماید:
يا مَعشَرَ الشِّيعَةِ ، إنّكُم قد نُسِبتُم إلَينا ، كُونُوا لَنا زَينا ، و لا تَكُونُوا عَلَينا شَينا .
اى گروه شيعيان! شما منسوب به ما هستيد . پس مايه زينت ما باشيد ، و مايه زشتى (بد نامى) ما نباشيد .
🔵رفتار و شخصیت
لطف و دقت در رفتار از آنجایی اهمیت پیدا میکند که طبق احادیث بین گفتار و رفتار و شخصیت انسان یک زنجیره ای منطقی برقرار است.
چنانچه حضرت امیر(ع) فرمود: مَن كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَياؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَياؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ » هر كسي كه سخنش افزايش يافت، اشتباهات او نيز فزوني خواهد يافت و هر كس خطايش افزايش يافت، حيايش كم ميگردد و هركس حيايش كم شد، تقوايش كم ميشود و كسي كه تقوايش كم شود، دلش ميميرد و هر كس قلبش مرد، به دوزخ وارد خواهد شد.»(۳)
➖جمله دیگری نیز در این محور معروف شده است که در منابع حدیثی یافت نشده است ؛ «مراقب گفتارت باش که رفتارت میشود، مراقب رفتارت باش که....» اینجا در مورد این جمله توضیح داده ایم👈 لینک
❇️کوچک ترین رفتار در نامه اعمال
در نامه اعمال که همان شخصیت اخروی انسان است کوچک ترین رفتار انسان انعکاس دارد؛
امام صادق عليه السلام فرمودند: در روز قيامت هنگامى كه كارنامهى عمل انسان به او داده مىشود، پس از نگاه به آن و ديدن آنكه تمام لحظهها و كلمهها و حركات و كارهاى او ثبت شده، همهى آنها را به ياد مىآورد، مانند اينكه ساعتى قبل آنها را مرتكب شده است، لذا مىگويد: «يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغِيرَةً».(۴)
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰.
۲.مشكاة الأنوار،ص۱۳۴.
۳.نهج البلاغة ،حکمت۳۴۹.
۴.تفسير الميزان،ج۵،ص۱۸۳. https://eitaa.com/masjedolaghsa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین سیما علی امیر المؤمنین
💠داستان ایجاد انگیزه
امام محمد باقر(ع) فرمود:در زمان خلافت امیر المؤمنین ، جسد كشتهاى را در یك خرابه پیدا كردند، كه در كنارش نیز مردى با یك چاقوى خونین بود. آن مرد را دستگیر كردند و نزد على (ع)آوردند.
مرد گفت: من قاتلم.در این هنگام، مرد دیگرى از راه رسید و گفت:من قاتلم، این مرد را رها كنید.مرد دوم را نیز گرفتند و هر دو را نزد على(ع)بردند.و همه ماجرا را بیان كردند.
امام به مرد اول فرمود: چرا خود را قاتل خواندى؟وى پاسخ داد: من قصّابم و در كنار خرابه، گوسفندى ذبح مىكردم كه در خرابه مصادف با این قضیه شدم. و چون كاردمخونین بود، هیچ چارهاى نداشتم كه بگویم من قاتلم، تا از شرّ آزار مردم در امان باشم، تا حكم صادر شود.
حضرت رو به مرد دوم كرد و فرمود: تو چه مىگویى؟او گفت: من قاتلم.
پس امام فرمود: پسرم حسن ! را قاضى قرار دهید تا او حكم كند.
امام حسن(ع)، پس از شنیدن ماجرا فرمود: [امّا مرد اول بىگناه است].امّا مرد دوم، قاتل است. چون یكى را كشته، ولى دیگرى را به سبب اقرار به گناهش، از مرگ نجات داده است. پس، از آنجایى كه خداوند مىفرماید: «كسى كه یك نفر را حیات بخشد، مانند كسى است كه به همه مردم زندگى بخشیده است» او را آزاد كنید. و دیه مقتول را از بیت المال مسلمانان به اولیاء وى بدهید.(۱)
🟢طرح موضوع
قضاوت عجولانه درباره دیگران،بدبینی و منفینگری و سوء ظن یکی از رذایل اخلاقی و صفات روانی بد میباشد و با اثر بدی که روی خود شخص و اطرافیانش میگذارد، نه تنها از نظر اسلام، گناه محسوب میشود؛ بلکه زندگی را در کام انسان تلخ و غیر قابل تحمل میکند.
یکی از دستورات و سفارش های مهم دینی حسن ظن به مسلمانان است. روایات بسیاری درباره حسنظن وارد شده است.
➖پیغمبر اکرم و ائمه اطهار: فرمودهاند:« ضِع اَمرَ اَخیکَ عَلی اَحسَنِه».(۲)
یعنی اگر از مسلمانی کاری سر زد و نمیدانی وضع این کار چگونه است حتماً باید بگویی این کار خوب است یا اگر مسلمانی کار خیری انجام میدهد و یا به مسجد میآید حق نداریم با احتمالاتی بگوییم این شخص ریاکار است.
➖رسول خدا (ص) می فرماید: حتی اگر وجه حسن و توجیه نیکی عیان نباشد بایستی در جستجوی آن کوشید و آن را یافت.
«اطْلُبْ لِاخیک عُذراً فَانْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذراً فَالَتمِسْ لَهُ عُذْراً»(۳)
برای کار برادرت بهانه ای بتراش و اگر یافت نشود در جستجوی آن باش.
👌به عنوان مثال اگر مهمان قبل از ظهر بر تو وارد شد و بعد از شام خارج گشت و در این مدت او را در حال نماز ندیدی، بایستی بگوئی هنگام بردن و آوردن غذا نماز خود را گذارده است.
➖اگر بگوییم سوءظن کردهایم بدترین گناه در دین مقدس اسلام است حرفی به گزاف نگفته ایم چرا که یکی از گناهان مربوط به حقالناس است. و اگر حقالناس برعهده انسان باشد مشکل است.
🌺شعر
مرا پیر دانای مرشد شهاب
دو اندرز فرمود بر روی آب
یکی آنکه بر خویش خوش بین مباش
دگر آنکه بر خلق بدبین مباش
🔹یک استثنا
گاهی به جهت شرایط بسیار گناه نبود سو ظن کلی و احتیاط توصیه شده است؛
امام هادی(ع):«اذا کانَ زَمانُ الْعَدْلِ فیهِ اغْلَبُ مِنَ الْجَوْرِ فَحَرامٌ انْ یظُنَّ بِاحَدٍ سُوءً حَتّی یعْلَمَ ذلِک مِنْهُ، وَاذا کانَ زَمانُ الْجَوْرِ اغْلَبُ فیهِ مِنَ الْعَدْلِ فَلَیسَ لِاحَدٍ انْ یظُنَّ بِاحَدٍ خَیراً مالَمْ یعْلَمْ ذلِک مِنْهُ»(۴)
وقتی عدالت بر ستم بچربد، سوءظن به کسی تا اینکه علم به خطای او نداشته باشی حرام است. و زمانی که ستم نسبت به عدالت رواج بیشتری داشته باشد، جایز نیست کسی به دیگری حسن ظن یابد مگر اینکه به نیک بودن عمل او یقین داشته باشد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
🟢سوء ظن به خود
یک نوع بدگمانی داریم كه مورد ستایش است. زیرا انسان نباید به خود حسن ظن داشته باشد و همه كارهاى خود را بىعیب بپندارد. حضرت على(ع) در برشمردن صفات متّقین در خطبه همام مىفرماید: «فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ» یكى از كمالات افراد باتقوا آن است كه خودشان را متهم میدانند.
و میفرماید:« لَا یصْبِحُ الْمُؤْمِنُ وَ لَا یمْسِی إِلَّا وَ نَفْسُهُ عِنْدَهُ ظَنُون» هیچ مؤمنى روز و شب را سپرى نمیكند مگر اینكه نسبت به خود بدگمان است یعنی مؤمن همیشه به خودش سوءظن دارد.
آرى، افرادى كه خود را بىعیب مىدانند، در حقیقت نور علم و ایمانشان كم است و با نور كم، انسان چیزى نمىبیند. اگر شما با یك چراغ قوّه وارد سالنى بزرگ شوید، جز اشیاى بزرگ چیزى را نمىبینید، ولى اگر با نور قوى مانند پرژكتور وارد سالن شدید، حتّى اگر چوب كبریت یا سنجاقى در سالن باشد مىتوانید آن را ببینید.
افرادى كه نور ایمانشان كم است، جز گناهان بزرگ چیزى به نظرشان نمىآید و لذا گاهى مىگویند: ما كه كسى را نكشتهایم! از دیوار خانهاى كه بالا نرفتهایم! و گناه را تنها این قبیل كارها مىپندارند، امّا اگر نور ایمان زیاد باشد، تمام لغزشهاى ریز خود را نیز مىبینند و به درگاه خدا ناله و استغفار مىكنند.
اگر كسى نسبت به خود خوشبین شد، هرگزترقّى نمىكند. او مثل كسى است كه دائماً به پشت سر خود و به راههاى طى شده نگاه مىكند و به آن مغرور مىشود، ولى اگر به جلو نگاه كند و راههاى نرفته را ببیند، خواهد دانست كه نرفتهها چند برابر راههاى رفته است!
توجّه به این نكته لازم است كه معناى حسنظن؛ سادگى، زودباورى، سطحىنگرى و غفلت از توطئهها و شیطنتها نیست. امّت اسلامى هرگز نباید به خاطر حسن ظنهاى نابجا، دچار غفلت شده ودر دام صیادان قرار گیرد.
♻️مراحل بدگمانی
بدگمانی دارای مراحلی است که شیطان انسان را به تدریج به مراحل خطرناکتر بدگمانی میکشاند.
انسان کم کم از سوءظن به بدان به خوبان سوءظن میکند. کم کم به خداوند متعال و پیامبران و امامان سوء ظن پیدا میکند و به قرآن کریم بدبین میشود. آن وقت شیطان نقشه های خود را عملی میکند.
🔴سوء ظن به مردم
یکی از اموری كه در قرآن کریم و روایات به شدت از آن نهى شده است بدگمانی به مردم است و این صفت خبیثه از مهلکات عظیمه است.
خداوند میفرماید: «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیرا مِنَ الظَّنِّ انَّ بَعْضَ الظَّنِّ اثْمٌ». ای گروه مؤمنین، اجتناب کنید از بسیاری از گمان به درستی که بعضی از گمانها گناه است.
و در جای دیگر میفرماید: «وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السُّوْءِ وَ کُنْتُمْ قَوْما بُورا». گمان بد بردید، و شما قومی بودید به هلاکت رسیده»
➖گناه سوء ظن آن قدر بزرگ است که در روایات میخوانیم سوء ظن کننده در روز قیامت میآید به صورت مرغی که با منقار خودش مرتباً به خودش منقار میزند و گوشت بدن خود را میخورد.
🔴 سوءظن به خدا
در احادیث از سوء ظن به خداى متعال، نکوهش و به حسن ظن به او امر شده است؛ از اینرو، برخى قائل به حرمت سوء ظن به خداوند متعال شدهاند
روشن است که این نوع از بدگمانی بسیار خطرناک و نوعی کفر و شرک میباشد
➖ امام صادق(ع): «وَ اَللَّهِ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ إِلاَّ بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ اَلْكَفِّ عَنِ اِغْتِيَابِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَللَّهُ تَعَالَى لاَ يُعَذِّبُ عَبْداً بَعْدَ اَلتَّوْبَةِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ إِلاَّ بِسُوءِ ظَنِّهِ وَ تَقْصِيرِهِ فِي رَجَائِهِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُوءِ خُلُقِهِ وَ اِغْتِيَابِهِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ لَيْسَ يَحْسُنُ ظَنُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلاَّ كَانَ اَللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ لِأَنَّ اَللَّهَ كَرِيمٌ يَسْتَحْيِي أَنْ يُخْلِفَ ظَنَّ عَبْدِهِ وَ رَجَاءَهُ فَأَحْسِنُوا اَلظَّنَّ بِاللَّهِ ...»
بخدا سوگند كه مؤمن بخير و سعادت دنيا و آخرت نميرسد مگر از راه حسن ظن بخداى متعال و اميدش باو و خوش خلقى و خوددارى از غيبت مؤمنين.و نيز خداوند متعال هيچ بندهاى را پس از توبه و استغفار عذاب نميكند مگر از جهت سوء ظن بخدا و كم اميدى و كوتاهى او در اميدوار بودنش بخدا و بدى اخلاق او و غيبت مؤمنين و هر كس كه بخدا حسن ظن بخدا داشته باشد...(۵)
➖ حضرت صادق(ع) میفرماید : «مَنْتركَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ إِنْ یكُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه». كسى كه ازترس خرج ومخارج زندگى ازدواج نمىكند، در حقیقت به خدا سوء ظن دارد.(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
♻️آثار بدگمانی
🔴اختلال در بندگی
سو ظن در بندگی انسان اختلال میکند؛
از حضرت علی(ع)نقل شده است: «إِیاكَ أَنْ تُسِیءَ الظَّنَّ فَإِنَّ سُوءَ الظَّنِّ یفْسِدُ الْعِبَادَةَ وَ یعَظِّمُ الْوِزْر» مبادا سوء ظن داشته باشی. همانا سوءظن عبادت را فاسد وگناه را بزرگ میکند(۷)
➖خداوند متعال از سوء ظن نهی میکند. در قرآن مجید میفرماید:« یأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ كَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم» اى كسانى كه ایمان آوردهاید! از بسیارى از گمانها بپرهیزید، چرا كه بعضى از گمانها گناه است.
🔴اختلال در زندگی
در جامعهای که بیاعتمادی حکمفرماست همدلی و همکاری وجود ندارد و آثار و برکات زندگی جمعی از بین میرود. سوء ظن آرامش جامعه را به هم میزند. کسی که سوء ظن دارد از همه وحشت میکند. اگر انسان به دنبال سوء ظن حرکت نماید همواره حادثه میآفریند و گاهی به خونریزی منتهی میشود.
علی(ع) میفرماید:« سُوءُ الظَّنِّ یفْسِدُ الْأُمُورَ وَ یبْعَثُ عَلَى الشُّرُور». سوءظن کارها را فاسد میکند وشخص را به بدیهابر میانگیزد.(۸)
سوء ظن کارها را به فساد میکشد و مردم را به انواع بدیها وادار میکند.
🔴اختلال در محیط خانوادگی
بسیاری از مشکلات و از هم پاشیدن خانوادههااز بدگمانی نشات میگیرد و بخصو ص برخی از آقایان سخت گیری های بیمورد و بدگمانی های بیدلیل نسبت به همسران پاکدامن و عفیف دارند مثل کنترل های بیمورد تلفن همراه ،شک وتردیدها در دیرآمدنها و مانند آن که امیرمومنان از این بدگمانیهابا عنوان غیرت ورزی نابجا تعبیر میکنند و میفرمایند:«إِیاكَ وَ التَّغَایرَ فِی غَیرِ مَوْضِعِ غَیرَةٍ فَإِنَّ ذَلِكَ یدْعُو الصَّحِیحَةَ إِلَی السَّقَمِ وَ الْبَرِیئَةَ إِلَی الرِّیبِ». بپرهیز از غیرت ورزی و رشک نابجا كه این کار درستكار را به نادرستى كشاند، و پاكدامن را به ناپاکی خواند.(۹)
♻️ راهکارهایمعالجه و پیشگیری از سو ظن
🔸اصلاح درون
تزکیه نفس و پالایش فکر و ذهن؛ سیستم ذهنی فرد بدبین، بهگونهای است که خود را بد و گنهکار نمیبیند؛ بلکه دیگران را بد تحلیل میکند. در حالی که مشکل در نفس سرکش و ذهن غلط اوست.
➖ امام علی(ع) میفرماید: «شخص بد، گمان خیر به کسی نمیبرد؛ زیرا کسی را نمیبیند، مگر به اوصاف خودش.» بنابراین اگر انسان نسبت به خداوند و خلق او نظر خیر و نیک ندارد، به این علّت است که در خود فضیلتی نمیبیند؛ از چنین انسانی گمان خیری انتظار نمیرود مگر خود را اصلاح نماید و سیستم ذهنیاش را تغییر دهد. قبل از این که به دیگران شک کند، به دید و فکر خود شک کند.
🔸خودداری از تجسس
کمتر کسی پیدا میشود که فکر منفی و گمان به سراغش نرود؛ اما مهم، مدیریت آنها، نحوه برخورد و واکنش در مقابل آن است. امام علی (ع) در اینباره اینگونه راهنمایی میکند که: «هرگاه گمان نمودی، پیرامون آن جستجو و تحقیق نکنید.»
🔸 دوری از خودخواهی و تکبر
دوری از خودخواهی و تکبر؛ باید به خود تلقین کنیم که نه تنها دیگران بد نیستند، بلکه شاید روحیات عالیتر و برتر از ما نیز داشته باشند.
🔸کاهش توقعات
توقعات خود را از دیگران کاهش دهید؛ و رضایت از زندگی، خود و دیگران را تمرین کنید.
🔸حمل بر صحت کردن اعمال
احتمالسازی و حمل بر صحت کردن اعمال و رفتار دیگران؛ از پیشداوری و زود قضاوت کردن بیحساب اجتناب کنید و رفتار و کردار آنها را حمل بر نیکی کنید. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «برای گفتار و کرداری که از برادرت سر میزند، عذری بجوی و اگر نیافتی، عذری بتراش.»
با تمرین و تلقین به خود، افکار منفی را از خود دور کنید و سعی کنید فکرهای مثبت به ذهنتان خطور کند؛ با الفاظ روحبخش با خود نجوا کنید و تلاش کنید همیشه خوبیها را ببینید، نه بدیها را!
🔸دوری از افراد بدبین
حضرت علی(ع) میفرماید: مُجَالَسَةُ الْأَشْرَارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْأَخْیار .هم نشینی با بدان موجب بد گمانی به نیکان میشود. کسانی که به آدمهای خوب و به علماء بدبین میشوند معمولاً با اشخاص بد مجالست میکنند و در آنها اثر میگذارد.(۱۰)
از افراد منفینگر و بدبین دوری کنید و با آنها همنشین نباشید؛ چرا که خواهی ـ نخواهی ریشه بدبینی را در دلهایتان میکارند؛ بلکه با افرادی که از شخصیت قوی و مطلوب و مثبتاندیشی برخوردارند، معاشرت کنید.
🔻 ادامه دارد 👇👇
https://eitaa.com/masjedolaghsa
💠دستمال! دستمال!
در کتاب اخلاق در قرآن نوشته آیهالله العظمیمکارم شیرازی نوشتهاند یکی از روانپزشکان نقل کرده است که به هنگام بازدید از تیمارستانی به فرد مجنونی برخورد نمودم که مرتب میگفت دستمال دستمال و تکرار میکرد. پیگیری نمودم دیدم عامل جنون او این بوده است که روزی در کیف همسرش دستمالی میبیند که محتوای اودکلن و بعضی از هدایای مناسب مردان است. بلافاصله به همسرش بدبین میشود که حتماً با مرد بیگانهای ارتباط دارد و بدون تحقیق همسرش را به قتل میرساند. بعد دستمال را باز میکند کاغذی میبیند که روی آن نوشته است این هدیه را برای سال روز تولد شوهرم گرفتهام. ناگهان دیوانه میشود.
💠داستان
نوشتهاند شخصی در منزل سگی داشت. برای کاری از منزل بیرون رفت و کودک شیرخوار خود را در منزل تنها گذاشت. چون بازگشت دید سگ با پوزهی خونی به استقبال آمد. با خود فکر کرد حتماً سگ، کودک را خورده است. با عصبانیت و شتاب با کلت سگ را زد و سگ کشته شد. آمد درون خانه و دید وضع به گونهای دیگر است.
دید گرگی به منزل او که در خارج شهر بود وارد شده و به کودک حمله نموده و سگ از کودک حمایت نموده و گرگ را کشته است و کودک را نجات داده است. قضاوت عجولانه صاحب منزل باعث شد به جای تشکر، سگ را بکشد.
💠داستان
یكى از حاجیان در مدینه خوابیده بود وقتی از خواب بیدار شد خیال کرد که همیان پولش را ربودهاند. از جاى خود برخاست حضرت صادق(ع)مشغول نماز بود او را نشناخته دامنش را گرفت گفت: أَنْتَ أَخَذْتَ هِمْیانِی تو همیان مرا بردهاى. امام فرمود همیان چه داشت؟
گفت هزار دینار. آن مرد را به منزل خود برد و هزار دینار به او داد وقتى پول را گرفت و به منزل خود برگشت دید همیانش در خانه است.
با عذر خواهى خدمت حضرت صادق(ع)رسیده پول را تقدیم كرد امام از گرفتن خوددارى نمود فرمود: شَیءٌ خَرَجَ مِنْ یدِی لَا یعُودُ إِلَی چیزى كه دادیم پس نمىگیریم.(۱۱)
💠داستان
شخصی روزی امام جماعت مسجد را دید که از توالت خارج و بدون اینکه وضوء بگیرد به مسجد و محراب رفت، این ماجرا برای او تعجب انگیز بود، وی می گوید از آن به بعد، پشت سر امام جماعت نماز نخواندم و مانع نماز دیگران می شدم. تا اینکه روزی وضوء گرفتم و به قصد مسجد از منزل خارج شدم، در بین راه به تزریقاتی رفتم تا آمپولی را تزریق نمایم. بعد از تزریق آمپول و هنگام ورود به مسجد برای اینکه مطمئن شوم خونی نیامده است، راهی توالت گشتم و پس از وارسی خود چون وضو داشتم به طرف شبستان حرکت کردم. این حالت که تا به حال بعد از توالت وضوء می گرفتم و این بار بدون وضو برای نماز رفتم جرقه ای شد و مرا به یاد عمل امام جماعت انداخت که مبادا او هم... بعد از نماز به خدمت او رفتم و ماجرا را بازگو کردم، او نیز پس از یادآوری این ماجرا گفتند من هم همان مشکل تو را داشتم، از وی عذر طلبیدم و به همه کسانی که امام جماعت را نزد آنها غیبت کرده بودم داستانم را بیان نمودم.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.من لا یحضره الفقیه،ج۳،ص۲۳.
۲.الکافي , جلد۲ , صفحه۳۶۲
۳.بحار الانوار،ج۶۵،ص۲۰۰
۴.بحارالانوار،ج۷۸،ص۳۷۰.
۵.ارشاد القلوب،ج۱،ص۱۰۹
۶. من لا يحضره الفقيه،ج،۳،ص۳۸۵
۷.غرر الحكم ،۲۷۰۹
۸.همان،۵۵۷۵
۹.نهج البلاغه، نامه ۳۱.
۱۰ بحار الانوار،ج۳۱،ص۱۹۷
۱۱.بحار الانوار،ج۴۷،ص۲۳.
🟢در این مبحث از کتاب «المجالس و المواعظ» نوشته مرحوم حجت الاسلام حسینی لیلابی بهره مند شدیم . صلواتی به روح ایشان و دو فرزند شهیدش تقدیم میکنیم.🌸
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
https://eitaa.com/masjedolaghsa
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️خصلت بعد کَثِیرَ الْعِبَادَةِ
یکی دیگر ازصفات مؤمن منتظر ««کثیر العبادة» است.
در احادیث آمده که منتظران امام زمان، یاران امام زمان، اهل نماز،اهل دعا، اهل راز و نیاز هستند .
♻️عبادت دو قسم است:
۱. عبادت بالمعنى الاخص:
عبادات به همان معنای مصطلح که اگر قصد قربت نداشته باشد باطل مى شود. مثل نماز و روزه
۲.عبادت بالمعنى الاعم:
هر کاری که به قصد تقرب الهی صورت گیرد جنبه عبادى پیدا میکند مثلا اگر غذا خوردن به این نیت باشد که توان برای انجام دستورات الهی پیدا کند عبادت خواهد بود. شاید کثیر العبادت در روایت فوق به همین معنا باشد.
🟢مصادیقی از عبادت
با توجه به معنای عام عبادت ،اهم مصادیق عبادت را نام میبریم؛
➕تفكر در كار خدا: امام صادق (ع) مي فرمايد: «ليست العبادة كثرة الصلوة والصوم ، انما العبادة التفكر في امراللّه »؛ عبادت ، زياد نماز خواندن و روزه گرفتن نيست ، همانا عبادت ، انديشيدن در امر خداست. تفكري كه انسان را به خدا نزديك و آشنا سازد عبادت به حساب آمده است .
➕كسب و كار: رسول خدا (ص ) فرمود: «العبادة سبعون جزء افضلها طلب الحلال»؛ عبادت ، هفتاد بخش است ، برترين آنها طلب حلال و به دنبال روزي رفتن است .
➕آموختن دانش: پيامبر اسلام (ص ) فرمود:«من خرج يطلب بابا من العلم ليرد باطلا الي الحق و ضالا الي الهدي كان عمله كعبادة اربعين عاما»كسی كه از خانه به دنبال آموختن دانش بيرون برود، تا با آن ، باطلی را ردّ كند و گمراهی را به هدايت بكشد. كار او همچون چهل سال عبادت است .
➕خدمت به مردم: روايات بسياری است كه خدمت به مردم و رسيدگی به مشكلات آنان را از بسياری از عبادت ها و حج ّ مستحب ، به مراتب برتر به حساب آورده است
🟢آثار عبادت
آمرزش گناهان،آرامش ،افزایش رزق و روزی، استواری در دین، تقرب الهی، تقوای الهی،جلب رحمت و رضایت الهی، عزت،قدرت،مصونیت از گناه، هدایت الهی، همنشینی با ابرار و نیکان،و یقین،از آثاری است که برای عبادت ذکر شده است.
🔴موانع و آسیب ها
انجام اعمال عبادی گاه با موانع و آسیب هایی روبرو میشود که آن جمله است؛
➕سستی و تنبلی؛ یکی از موانع بهره گیری از آثار مثبت عبادت و لذت بردن از آن سستی و تنبلی است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «آفَةُ الْعِبَادَةِ الْفَتْرَة»؛آفت عبادت، سستى است.(۲)
➕ریا و خودنمایی؛ یکی دیگر از موانع جدی عبادت ریا و خودنمایی است که نیت عبادت را فاسد کرده و نه تنها آثار مثبت آن را محو می کند خودش گناه است و آثار نامطلوبی را در پی دارد. امام علی(ع) فرمودند: «آفةُ الِعبادةِ الرِّياءُ»؛آفت عبادت، رياست.(۳)
➕خودپسندی؛از آفات بزرگ عبادت خودپسندی و بزرگ پنداشتن عبادت است که از آن با عنوان «عجب» یاد می شود. کسی که دچار عجب شده خود را بابت عبادتی که انجام داده طلبکار خداوند می داند و این با روح عبادت که تواضع است میانه ای ندارد. در حدیث است که: «كَم مِن عابِدٍ أَفسَدَتُه العُجبُ» بسا عابدى كه خودپسندى تباهش ساخت. (۴)
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰.
۲ الكافي، ج۲، ص۵۵
۳.الكافي ، ج۵، ص۷۸
۴. منية المريد، ص۱۰۱.
https://eitaa.com/masjedolaghsa
✅علامه مجلسی و حفظ تشیع از اسلام از اسلام مخالفین
🔸 در پایگاه اطلاع رسانی مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی مطلبی تحت عنوان «نقش محدّثان در نجات مردم در عصر غیبت کبری» منتشر شده است.
ایشان با تاکید بر جایگاه والای علامه محمد باقر مجلسی در احیاء علوم و معارف اهلبیت علیهم السلام، حفظ شیعه از تصوف و اسلام مخالفین را مرهون زحمات آن عالم بزرگوار میداند.
🔻تفصیل بیانات ایشان به شرح ذیل است:
«پس از عصر ائمّه (علیهم السلام) همواره حاملان حدیث بودند که میتوانستند سره را از ناسره، و بدعت را از سنّت تشخیص دهند، و مردم را از گمراهیهایی که در نتیجه غور در
فلسفه، و گرایش به عرفان مصطلح، و مکاتبالحادی مطرح میگردید نجات دهند، و بالأخره تا این اواخر، یعنی عصر صفویه (که در آن رسمیت تشیّع تجدید گردید) اعلان میشد بهواسطه عوامل خاصّی که بعد از سلطنت شاهطهماسب اوّل پیش آمد، رفته رفته گرایش به فلسفه، و افکار صوفیانه و مشارب غیر شرعی قوّت گرفت، تا حدی که در اصفهان، خانقاه ها برپا شده، و مثل عالم جلیل آقاحسین خوانساری را به جای القاب اسلامی، به عقل حادیعشر میخواندند، و نهایت ظهور علوم اهلبیت (علیهمالسلام) آن بود که محقق داماد در قالب اصطلاحات فلسفی مطرح میکرد، و خلاصه، زبان اهلبیت (علیهمالسلام)، و احادیث آنها، در غربت افتاده بود،
🔹 که به إذن الله تعالی شخصیتی مثل علامه مجلسی (رحمهالله) ظاهر شد، و حدیث را دوباره چنان احیاء و مطرح کرد که احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) را نه فقط در مدارس و در معرض توجّه و دقّت علما قرار داد، بلکه شاید خانهای در بلاد ایران نماند که از خواندن کتاب بهره نداشته باشد، مگر آنکه احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) به صورتی و زیر عنوانی، در آن وارد شد.
🔹خانقاههای اصفهان، همه تعطیل شد و افکار متصوفه از میان رفت و زبان حدیث و استدلال به ظواهر قرآن و احادیث و زبان ائمّه معصومین (علیهمالسلام)، زبان علماء و حوزهها شد.
🔹بدون شکّ، باید گفت: ظهور علامه مجلسی در آن عصر، موجب بازگشت تشیع به عصر ائمّه (علیهمالسلام) و اصحاب آنها، امثال زرارة بن اعین ها، و محمد بن مسلم ها، و صاحبان اصول گردید.
🔹نمیخواهم بگویم عصر قبل از آن، همانند عصر ائمّه (علیهمالسلام) نبود، ولی این را هم نمیتوانم بگویم که همانند عصر آنان بود، زیرا اصطلاحات و الفاظ اسلامی کم و بیش عوض شده بود و بحث درس و تألیف و تصنیف چنان که باید، بر محور قرآن و سنت و احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) دور نمیزد.
🔹هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسی (رحمهالله) ظهور نکرده بود، و وضع حوزهها به آنگونه که داشت، جلو میرفت، شریعت ارسطویی و اسلام ابنسینایی و صدرایی و ابنعربی پابرجا میشد، و خدا میداند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده میگشت!
🔹این علامه مجلسی بود که حوزه ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتبها قرار داد. شکر الله سعیه وجزاه الله عن هذا الدّین والکتاب والسنّه خیر جزاء المحسنین.»
منبع: سایت معظم له
#علامه_مجلسی
#فرق_ادیان
@masjedolaghsa
جلاء العیون.pdf
32.75M
📗کتاب جلاء العیون
📝مولف:علامه محمد باقر مجلسی
زبان:فارسی
تعداد صفحه: ۱۰۸۹
🔹توضیح:
این کتاب درباره تاریخ زندگانی چهارده معصوم(علیهم السلام) است که در چهارده باب نگاشته شده و هر باب شامل فصول متعددی است.
جلاء العیون با توجه به نگرش مؤلف آن کتابی اعتقادی - کلامی نیز قلمداد می گردد.
لینک دانلود مستقیم
#فضائل_اهلبیت_علیهم_السلام
#تاریخ
🌷هزینه دانلود: صلوات
@masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋مشکلات ِمن فقط کنج حرمحلمیشود
دعوتمکنکربلا ، خیلیگرفتارمحسین
🦋صݪۍاللهعلیڪیااباعبداللهالحسینع🦋
@masjedolaghsa