eitaa logo
پای درس امیرالمومنین علی علیه السلام در مساجد
116 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
250 ویدیو
5 فایل
به لطف خدا و عنایت امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا س طرح همگانی نهج البلاغه خوانی با عنوان اخ القرآن در مساجد...
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت 270 💠گويند در زمان خلافت عمر بن الخطاب و در نزد او سخن از زيورهاى كعبه و فراوانى آنها به ميان آمد. 🔸 جمعى گفتند كه مى توان آنها را برگرفت و هزينه بسيج سپاهيان اسلام ساخت ثواب اين كار بيشتر است. زيرا كعبه🕋 زيور مى خواهد چه كند. عمر خواست چنان كند و از امير المؤمنين (ع) پرسيد. آن حضرت در جواب فرمود: 📜قرآن بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) نازل شده و اموال را به چهار قسمت كرده است: 1⃣ يكى داراييهاى مسلمانان كه پس از آنها به ميان وارثانشان، به گونه اى كه مقرر شده، تقسيم مى شود. 2⃣ دو ديگر، فيىء يا غنايم جنگى است كه به مستحقانش داده شود. 3⃣ و سوم، خمس كه خداوند تقسيم آن را طريقه اى معين كرده 4⃣ و چهارم، صدقات كه آنها را هم جايى مقرر است. 💍زيورهاى كعبه در آن روزها هم بود ولى پيامبر (صلى الله عليه و آله) آنها را به حال خود گذاشت، نه اين كه تقسيم آنها را فراموش كرده باشد يا آنكه مكان آنها را ندانسته باشد. آنها را در همان جاى قرار ده كه خداوند و رسولش قرار داده بودند. 👈 عمر گفت: اگر تو نبودى ما رسوا مى شديم و زيورهاى كعبه را به حال خود رها كرد. ☘سيّد رضى شأن ورودى براى اين كلام حكيمانه امام عليه السلام نقل مى كند ومى گويد: «روايت شده است كه در ايام خلافت عمر بن الخطاب، نزد او از زيورهاى كعبه و كثرت آن سخن به ميان آمد. گروهى (به عمر) گفتند: اگر آنها را مى گرفتى (و مى فروختى) و با آن، لشكرهاى مسلمين را مجهز مى ساختى، اجر آن بيشتر بود. كعبه چه احتياجى به اين زيورها دارد؟ به دنبال آن، عمر تصميم به اين كار گرفت و از اميرمؤمنان عليه السلام دراين باره سؤال كرد» 🌺امام عليه السلام درواقع براى پاسخگويى به مشكل زيورآلات كعبه از دليل روشنى استفاده كرد و فرمود كه 💎«هرگاه به قرآن مجيد مراجعه شود تكليف تمام اموال، چه اموال خصوصى و شخصى و چه اموال بيت المال روشن شده است». 🔸 درباره اموال شخصى، حكم ارث به شكل مبسوط در سوره «نساء» آمده و درباره اموال عمومى مانند خمس، در آيه 41 سوره «انفال» و درمورد حكم زكات، در آيه 60 سوره «توبه» و درباره غنائم كه به صورت فىء وارد بيت المال مى شود در آيه 7 سوره «حشر» حكم آمده است. ولى با اينكه زيورآلات و اموالِ متعلق به كعبه، كم نبوده است با اين حال قرآن سكوت اختيار كرده و اين سكوت هرگز به معناى فراموشى و از قلم افتادن نيست، بلكه مفهومش اين است كه بايد در اختيار كعبه باشد. ✅اين همان چيزى است كه گاه در اصول فقه، از آن به اطلاق مقامى تعبير مى شود وسكوت در مقام بيان، نشانه عدم ثبوت حكم و يا نشانه ثبوت حكم خاصى مى گردد.
:* ✋. *السّلام علیک یا امیرالمومنین* 💐🪴 ای مردم! را از گفتار گوینده با عمل روشن سازید و ظرف‌های جان را از آب زلال چشمه‌هایی که از آلودگی‌ها پاک است پُر نمایید. 📚نهج‌البلاغه خطبه ۱۰۵ امام خامنه ای مد ظله العالی:  💠.*امروز مى شود از ديدگاه دقيق و نافذ عليه السلام به واقعيتهاى جهان و جامعه نگاه كرد * ✅.*و بسيارى از حقايق را ديد و شناخت و را پيدا كرد.* 📗.*همين است كه به نظر ما امروز بيش از هميشه به محتاج تريم.* ( بیانات در كنگره چهارم نهج البلاغه ، .) ابن ابی الحدید از شارحان نهج البلاغه می گوید: از روزی که این خطبه ۲۲۱ را یافتم، تاکنون پنجاه سال است. حدود ۱۰۰۰ بار ان را خواندم.هربار در دلم ترس، و لرزش و تازه ای بوجود آمد.) یکصد هشتادو چهارمین هفته 📋. ۱۶۷ *ثواب این هفته نهج البلاغه خوانی تقدیم به*👇👇👇 ،* امام علی بن الحسین علیه السّلام و حضرت زینب کبری س و شهدا مقاومت 🌹 *لطفاً ذکر صلوات و حمد سوره تقدیم شود.*💐 🌴 ‏ لینک درس امیرالمومنین علیه السلام: https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 271 ☘گويند دو مرد را نزد او آوردند كه از مال خدا دزدى كرده بودند. يكى از آن دو، برده اى بود از آن بيت المال مسلمانان و ديگرى، برده اى بود از آن يكى از مردم. 🌺 فرمود: آن كه از بيت المال است، حدى بر او نيست، زيرا برخى از مال خدا را برخى از مال خدا خورده است. اما ديگرى را بايد حد زد. و 🤚دستش را🔪 بريد. 📖اين حكم در كتاب حدود در ميان فقهاى شيعه مسلم است كه اگر برده اى جزء غنائم جنگى باشد و چيزى از غنيمت را سرقت كند مشمول حكم قطع دست نمى شود. 💎مرحوم صاحب جواهر بعد از ذكر اين حكم كه در متن شرايع آمده مى گويد : «بِلا خِلافٍ أجِدُهُ فيهِ»؛ (هيچ اختلافى در اين حكم در ميان فقهاى اصحاب نيافتم) و بعد به حديث بالا استدلال مى كند، سپس دليل ديگرى را كه در متن شرايع آمده ذكر مى كند كه اگر چنين برده اى قطع دست شود نه تنها به نفع بيت المال نيست، بلكه ضرر بيشترى به بيت المال مى خورد و مى دانيم يكى از فلسفه هاى اجراى اين حد، دفع ضرر است و ضرر را نبايد با ضرر دفع كرد. 🔸 البته اين نكته جالبى است، خواه به عنوان علت پذيرفته شود و يا به عنوان حكمت و يا مؤيد. در پايان مى افزايد: حاكم شرع او را تأديب مى كند به گونه اى كه بار ديگر بر اين كار جرأت نكند.
شرح حکمت 272 🌺امام علیه السلام فرمود: اگر در برابر اين لغزشگاهها، گامهايم استوار شود امورى را تغيير خواهم داد.(و بدعتهايى را كه گذاشته اند از ميان خواهم برد). 📌مى دانيم پس از پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله در زمان خلفا انحرافى چه در مسائل عقيدتى وچه در احكام روى داد كه غالباً منشأ سياسى يا عدم آگاهى به تعليمات اسلام داشت و امام علیه السلام مترصد بود مسلمانان را از آن انحرافات بازگرداند و به اسلام خالص و راستين زمان پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله سوق دهد؛ ولى😔 متأسفانه جنگهاى داخلى كه يكى پس از ديگرى واقع شد و بى وفايى كوفيان و فعاليت شديد منافقان به آن حضرت مجال نمى داد. 🔹 ازاين رو فرمود كه اگر اين لغزشگاهها برطرف گردد و آرامش پيدا شود ـ كه متأسفانه تا آخر عمر مبارك آن حضرت حاصل نشد ـ امورى را تغيير خواهم داد.
🥀ستم دیده موظف به دفاع از خود و مقاومت در برابر ظالم است 🌏و دیگران نیز موظف به یاری کردن مظلوم هستند. (شوری: 39) ❤️🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام خدا بر امام امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمود: مانند نقطه ای (نورانی)، در قلب و آشكار می گردد. سپس هر اندازه كه ایمان زیادتر شود، بر آن نقطه نورانی می افزاید.(غرایب الکلم)
فرمان خدا برای بیان و انتقال فضایل امیرالمومنین علیه السلام: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه وآله وسلم فرمود: جبرئیل بر من نازل شد و گفت: خداوند تو را مأمور می نماید که به بیان فضائل علی بن ابیطالب علیه‌السلام در بین اصحاب بپردازی تا آنها نیز این فضائل را بعد از تو به آیندگان منتقل نمایند و به همه فرشتگان نیز فرمان داده است تا فضائلی را که شما بیان می کنید، گوش کنند و خداوند به تو وحی می نماید که ای محمد! هرکس درباره این امر با تو مخالفت ورزد، جایگاه او در آتش است و آن کس که از تو اطاعت نماید جایگاه او بهشت خواهد بود. ( امالی شیخ مفید ص۳۴۶)
📣📣مسابقه بزرگ کتابخوانی📣📣 🇵🇸در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین 🇵🇸 https://survey.porsline.ir/s/u2H6USp 📚اسرائیلی که من دیدم؛نه صلح،نه حرف اضافه 🎁همراه با جوایز نقدی به برگزیدگان به ارزش ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال💰 و جوایز نقدی دیگر... 🗓زمان :چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ از ساعت ۱۲ شب تا ۱۲ شب ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ فرصت دارید وارد لینک مسابقه شوید https://survey.porsline.ir/s/u2H6USp 📥منبع سوالات کتاب «اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه» در فراکتاب: www.faraketab.ir/b/24367?u=774222 📌هزینه شرکت در مسابقه ۱۰/۰۰۰تومان (اختیاری) که بخش اعظمی از هزینه صرف کمک به مردم مظلوم غزه خواهد شد 💠کانون فرهنگی هنری محمد رسول الله مسجد الزهرا سمنان https://eitaa.com/kanon_rasol_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا