شرح حکمت 269
🌺امام علیه السلام فرمود: مردم در دنيا دو گونه كار كنند:
1⃣ يكى در دنيا، براى دنيا كار مى كند و دنيا چنانش به خود مشغول داشته كه به آخرتش نمى پردازد و مى ترسد كه بازماندگانش گرفتار فقر شوند و حال آنكه، خود از دنيا در امان است. چنين كسى عمر خود را براى سود ديگران تباه مى كند؛
2⃣و آن ديگر در دنيا براى آخرتش كار مى كند، پس بهره او از دنيا بى هيچ رنجى به دستش مى آيد. چنين كسى نصيب خود از دنيا و آخرت فراهم آورد و مالك دو سراى شود.
💎 در نزد خداى هم آبرومند است و هر حاجت، كه از او خواهد، برآورد.
☘به يقين منظور امام عليه السلام از آنچه در اين كلام نورانى آمده اين نيست كه تلاش وسعى براى سامان بخشيدن به حدّ لازم براى زندگى دنيا كار نادرستى است، آنچه مورد نكوهش امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه است دو چيز است:
🔸يكى حرص زدن و بيش از نياز جمع آورى كردن به گونه اى كه انسان را به كلى در دنيا غرق كند و از آخرت غافل سازد،
🔹و ديگرى، نخوردن و اندوختن، به نام تأمين آينده فرزندان كه درواقع، آن هم نوعى سوءظن به لطف خداست، زيرا خداوند آينده آنها را نيز اگر اهل سعى و تلاش باشند تأمين مى كند. ضرورتى ندارد كه فرزندان، براى هميشه وابسته به پدران و مادران باشند و به صورت انگلى زندگى كنند.
✅ تجربه نشان داده در بسيارى از موارد فرزندان ثروتمندان كه ارث كلانى به دست آنها مى رسد نه تنها قدر ثروت بى رنج را نمى دانند، بلكه افرادى عاطل وباطل خواهند بود. به عكس، بسيارى از فرزندان افراد فقير را سراغ داريم كه با جدّ وجهد وكوشش از صفر شروع كردند و به زندگى آبرومند و مستقل رسيدند.
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
#ويژگى_هاى_مسلمانى/بخش اول
پس #مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دست او آزارى نبينند
🌿مگر آنجا كه حق باشد
و آزار مسلمان روا نيست جز در آنچه كه واجب باشد.
🔖🔖به سوى #مرگ كه همگانى است، و فرد فرد شما را از آن گريزى نيست بشتابيد
همانا مردم در پيش روى شما مى روند، و قيامت از پشت سر، شما را مى خواند.
سبكبار شويد تا به قافله برسيد
كه پيش رفتگان در انتظار باز ماندگانند.
#خطبه۱۶۷_۲
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
اللهم انصر الاسلام و المسلمین
#پای_درس_امیرالمومنین
#جهاد_وشهادت 🌴🌷
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
💠امام علی عليه السلام:
كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً
🔹همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد
📜نهج البلاغه، از نامه ۴۷
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
امام علی علیه السلام می فرمایند:
الظّلم وخيم العاقبة
#ظلم و ستم
سرانجامي وخيم و سخت به دنبال دارد
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
شرح حکمت 270
💠گويند در زمان خلافت عمر بن الخطاب و در نزد او سخن از زيورهاى كعبه و فراوانى آنها به ميان آمد.
🔸 جمعى گفتند كه مى توان آنها را برگرفت و هزينه بسيج سپاهيان اسلام ساخت ثواب اين كار بيشتر است. زيرا كعبه🕋 زيور مى خواهد چه كند.
عمر خواست چنان كند و از امير المؤمنين (ع) پرسيد. آن حضرت در جواب فرمود:
📜قرآن بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) نازل شده و اموال را به چهار قسمت كرده است:
1⃣ يكى داراييهاى مسلمانان كه پس از آنها به ميان وارثانشان، به گونه اى كه مقرر شده، تقسيم مى شود.
2⃣ دو ديگر، فيىء يا غنايم جنگى است كه به مستحقانش داده شود.
3⃣ و سوم، خمس كه خداوند تقسيم آن را طريقه اى معين كرده
4⃣ و چهارم، صدقات كه آنها را هم جايى مقرر است.
💍زيورهاى كعبه در آن روزها هم بود ولى پيامبر (صلى الله عليه و آله) آنها را به حال خود گذاشت، نه اين كه تقسيم آنها را فراموش كرده باشد يا آنكه مكان آنها را ندانسته باشد. آنها را در همان جاى قرار ده كه خداوند و رسولش قرار داده بودند.
👈 عمر گفت: اگر تو نبودى ما رسوا مى شديم و زيورهاى كعبه را به حال خود رها كرد.
☘سيّد رضى شأن ورودى براى اين كلام حكيمانه امام عليه السلام نقل مى كند ومى گويد: «روايت شده است كه در ايام خلافت عمر بن الخطاب، نزد او از زيورهاى كعبه و كثرت آن سخن به ميان آمد.
گروهى (به عمر) گفتند: اگر آنها را مى گرفتى (و مى فروختى) و با آن، لشكرهاى مسلمين را مجهز مى ساختى، اجر آن بيشتر بود. كعبه چه احتياجى به اين زيورها دارد؟ به دنبال آن، عمر تصميم به اين كار گرفت و از اميرمؤمنان عليه السلام دراين باره سؤال كرد»
🌺امام عليه السلام درواقع براى پاسخگويى به مشكل زيورآلات كعبه از دليل روشنى استفاده كرد و فرمود كه 💎«هرگاه به قرآن مجيد مراجعه شود تكليف تمام اموال، چه اموال خصوصى و شخصى و چه اموال بيت المال روشن شده است».
🔸 درباره اموال شخصى، حكم ارث به شكل مبسوط در سوره «نساء» آمده و درباره اموال عمومى مانند خمس، در آيه 41 سوره «انفال» و درمورد حكم زكات، در آيه 60 سوره «توبه» و درباره غنائم كه به صورت فىء وارد بيت المال مى شود در آيه 7 سوره «حشر» حكم آمده است. ولى با اينكه زيورآلات و اموالِ متعلق به كعبه، كم نبوده است با اين حال قرآن سكوت اختيار كرده و اين سكوت هرگز به معناى فراموشى و از قلم افتادن نيست، بلكه مفهومش اين است كه بايد در اختيار كعبه باشد.
✅اين همان چيزى است كه گاه در اصول فقه، از آن به اطلاق مقامى تعبير مى شود وسكوت در مقام بيان، نشانه عدم ثبوت حكم و يا نشانه ثبوت حكم خاصى مى گردد.