📌در ایام تعطیلی مساجد، مشتری مسجد شده بودند!
✍ #عبدالحمید_بیات
بچههای بسیج محلهمان برای کمک به مردم در مبارزه با کرونا دست به دست هم دادند تا کاری بکنند. اغلب دانش آموز بودند و جز پول توجیبیهای اندکشان چیزی نداشتند. هر کدام به نحوی مبلغی پول جور کردند: یکی از مادرش قرض گرفت، دیگری از برادرش، آن یکی از خالهاش و همین طور اندک اندک پولی جمع شد. فرمول ساختن مواد ضدعفونی کننده با سرکه و نمک و... را از سامانه ۴٠٣٠ پرسیدند و کار شروع شد. خرید بطری برای توزیع مواد ساخته شده هم در یک پروسه خندهدار به صورت روزانه صورت میگرفت. دستور قرنطینه اصناف صادر شده بود و باید با مغازهدار هماهنگ میشد تا دزدکی به مغازه آمده و در حد وسع اندک بچههای مسجد، تعدادی بطری بدهد و دوباره فردا روز از نو، روزی از نو!
اهالی محله هر روز برای تحویل گرفتن مواد ضدعفونی کننده به «موکب سلامت» مراجعه میکردند، آنان که هرگز مسجد نمیآمدند حالا در ایام تعطیلی مساجد، مشتری مسجد شده بودند! کسانیکه از بسیج و هیاتمان خیلی خوششان نمیآمد، حالا میآمدند و بانی خیر میشدند و مبلغی برای رونق کار هدیه میدادند. بعضی از هممحلیهامان تولیدی ماسک زده بودند و ما خبر نداشتیم. خودشان هر روز تعدادی ماسک هدیه میآوردند، برخی دیگر هم به آنها مبلغی داده بودند و تولیدیها برایمان ماسک میآوردند و البته بانی خیر گمنام بود...
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
حکومت امام زمان مسجدمحور است:
محل ظهور: مسجدالحرام
محل حکومت: مسجد کوفه
محل بیتالمال مسلمین: مسجد سهله
محل حکومت والیان: مساجد
عامران مساجد، زمینهسازان ظهور امام زمان هستند. پس هان دلسوختگان غیبت کبری، مساجد را دریابید
🌺 ولادت حضرت بقیة الله(عج) بر همه منتظران مبارک باد.
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
📌نصب جا پرچمی؛ کاری نو و ماندگار
👌 #کار_خوب مسجد امام حسین پایگاه بسیج رسالت(محله شهید هنرور مشهد) که با نصب جا پرچمی در کوچه و خیابان محلهشان کاری نو و ماندگار انجام دادهاند تا علاوه بر ولادت امام زمان در زنده نگه داشتن دیگر شعائر دینی و ملی هم قدمی برداشته باشند. مرحله بعدیشان جلوی درب منازل است.
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
اگر بگویند مساجد را تعطیل کنيد زود انجام میدهیم! اما...
✍ #حجت_الاسلام_احمد_پناهیان
برخی حزباللهیهای ما عافیت طلب هستند. فقط میگویند دستور آقا این است که در خانه بنشینید. همین را فقط میشنوند. اما صحبت آقا در مورد گروههای مختلف جهادی فعال در مبارزه با ویروس استکباری کرونا را نمیشنوند که گفتند اینها باعث قدرت و برکت کشور هستند.
در برخی استانها، کشتههای کرونا را بدون غسل دفن میکنند؛ به داد اموات مسلمان برسید. جهاد ضدعفونی معابر، جهاد غسل و تدفین اموات و خدمت به بیماران در بیمارستانها باید ادامه پیدا کند.
اگر بگویند مساجد و هیئتها را تعطیل کنید زود انجام میدهیم؛ اما اگر صحبت از کار و جهاد شد، از برخی مدعیان ولایتمداری خبری نیست!
امام کاظم علیهالسلام، کشته راحت طلبی و عافیت طلبی شیعیان شد.
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
May 11
#ویژه_فعالین_مسجدی
کانال تخصصی مسجد (معرفی مساجد موفق، چالشیترین مسائل، مهمترین تحلیلها، مهمترین اخبار و...)
✅ در #سنگر_مسجد همسنگر شوید👇
▪️تلگرام: t.me/masjid_sangar
▪️اینستاگرام: instagram.com/masjid_sangar
▪️ایتا: Eitaa.ir/masjid_sangar
▪️بله: Ble.im/masjid_sangar
📌 به جای مسجد، نمازخانه الفاروق خوانده میشود!
✍ #دکتر_سعید_شعرباف
تبریک به حجةالاسلام مهدوی ارفع، مدیر جوان و تازه منصوب مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان و تقاضا برای رسیدگی با اولویت به وضعیت مبهم #مسجد_الفاروق منطقه اسماعیل آباد مشهد.
روستای اسماعیل آباد، یکی از مناطق بهشدت محروم مشهد در طول دو دهه گذشته بوده، که بهدلیل فاصله بسیار نزدیکش با بازارهای سپاد و مجموعههای تجاری تفریحی الماس شرق، همواره نمادی واضح از نابرابریهای توسعه سرمایه محور در شهر مشهد به شمار میرفته و بههمین دلیل تمرکز جامعه دانشگاهی و نخبگانی بر مشکلات آن نسبتا بیشتر از سایر نقاط حاشیه شهر مشهد بوده است.
یکی از نکات جالب این محدوده وجود جمعیت قابل توجه اهل سنت در این منطقه و نیز #مسجد_جامع_الفاروق بهعنوان یکی از مهمترین محلهای تجمع و برگزاری نماز اهل سنت در مشهد بوده است که بهنحوی حساسیتها روی این منطقه را بیشتر کرده است.
در حاشیه بررسی طرحهای تفصیلی شهر مشهد، مشغول بررسی پیشنهادات مشاور طاش در حوزه شمال شرقی شهر بودم که به طور اتفاقی به طرح تفصیلی منطقه اسماعیل آباد برخورد کردم که این مشاور با همکاری شرکت سرمایهگذاری نوید آن را تهیه و در سال نود وشش آن را به تصویب رسانده بود.
این طرح نکات قابل تأمل زیاد داشت اما یکی از نکات جالبش، تأکید بر کاربری مذهبی برخی زمینهای منطقه با تأکید بر نام مسجد، حسینیه و فاطمیه داشت! که در نوع خود در سابقه طرحهای تفصیلی کمنظیر است. جالب اینجاست که کاربری فوقالذکر در طرح جدید، دقیقاً منطبق بر همان مکان قبلی مسجد الفاروق اهل سنت است! و جالبتر آنکه طبق آخرین اطلاعات بنده، مسجد الفاروق، در نامهنگاریهای رسمی شهرداری به جای مسجد، نمازخانه الفاروق خوانده میشود!
امیدوارم که مشاور تهیهکننده طرح و نهادهای مصوب کننده آن، قصدشان از این موضوع غیرقانونی جلوه دادن یکی از مهمترین مساجد تجمع اهل سنت در مشهد نباشد. امیدوارم تصمیمگیران این موضوع، با استفاده از فرصتی که این طرح در اختیار آنها قرار میدهد مکان تعبیه شده در طرح تفصیلی جدید را به همراه مجموعه درمانی و آموزشی و مسجد مجاور به آن را در به منظور توسعه و تکمیل در اختیار افراد معتمد و مولویهای انقلابی جامعه اهل سنت مشهد قرار دهند، و به هزاران نمازگذار اهل سنتی که در طول دهههای گذشته در این مکان، نماز گذاردهاند رسمیت قانونی دهند.
پ.ن: به حجةالاسلام مهدوی ارفع، روحانی جوان و تلاشگر که چند روز است به مدیریت مرکز رسیدگی به امور مساجد منصوب شدهاند تبریک میگویم و امیدوارم بررسی این قبیل موارد حساس را ذیل نگاه وحدت گرای رهبر معظم انقلاب در اولویت قرار دهند.
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 مسلمانان اسپانیا که در قرنطینه به سر میبرند، در زمان اذان روی پشت بام خانههای خود اذان میگویند. این اتفاق تا جایی پیش رفت که پس از ۵۰۰ سال، گلدسته های مسجد الباظین در گرانادا اذان پخش کرد.
🔺 #اریک_آبیدال، بازیکن سابق و مدیر فنی فعلی بارسلونا اذان مهدی یراحی را در اینستاگرام خود منتشر کرد و در این خصوص نوشت:
۵۰۰ سال است که صدای اذان در کشور اسپانیا ممنوع است. اما از شب گذشته دوباره این صدای زیبا بازگشت، اذان زیباست و حس زیبایی دارد. سبحان الله. الله اکبر.
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar
📌کرونا و پیچ تاریخی برای ظهور تمدنی دیگر
✍ #محمد_جبارپور
تحلیل پیامدهای کرونا مسئله بسیار مهمی است که میبایست مورد توجه جدی قرار گیرد. این ویروس در حال شکلدهی و زمینهسازی دو جریان تمدنی است. جریان نخست با ایجاد فاصله اجتماعی و احاله به فضای مجازی در حال شکلدهی صورت تمدنی جدیدی برای غرب است؛ صورت تمدنی که حتی ارتباط اعضاء یک خانواده و تمام مناسبات اجتماعی آن جامعه نیز از طریق فضای مجازی برقرار میشود!
باید دقت کرد که موضوع مجازی شدن عالم کوچک انگاشته نشود. این مسأله کاملا ظرفیت ایجاد یک صورت تمدنی جذاب را برای کاروان تمدن غرب دارد. اگر فهم درستی از این حرکت شکل نگیرد احتمال دارد اقدامهای ما ناخودگاه باعث گسترش و توسعه این صورت تمدنی شود.
از سوی دیگر زمینه برای شکلگیری جریان دومی نیز وجود دارد. جریانی که با توجه به امور غیبی عالم میخواهد پاسخ نیازهای دنیای او را حل کند. دعا و نیایشهای عمومی مردم جهان برای درمان این بیماری نشانهای برای این بیداری همگانی است. اگر انقلاب اسلامی بتواند از این فرصت زمینهای در کنار ناکارآمدی تمدن غرب در پاسخ به عدم شیوع و درمان بیماری کرونا استفاده مناسب کند، قطعاً میتواند ریل تمدنسازی دینی را با سرعت بیشتری به پیش برد.
توجه به سیره و روش حکیمانه مقام معظم رهبری خود چراغ راهی برای چگونگی این حرکت تمدنسازانه است. ایشان در توصیه برای کسانی که توفیق حضور در اعتکاف را ندارند، اعتکاف مجازی را پیشنهاد نمیدهند بلکه نماز جعفر طیار را پیشنهاد میدهند. یا در توصیه دیگر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه را پیشنهاد میدهند. یا توصیه به خلوت کردن در ماه مبارک رمضان و... این نوع توصیهها و فرامین در حقیقت بیانگر نوعی استفاده آلی از رسانه و فضای مجازی است نه استفاده اصالی.
تمدن غرب در دوره رنسانس با وعده ایجاد بهشت زمینی، دین را از حوزههای اجتماعی و فردی به کناره راند. این تمدن با سخره گرفتن تمدنهای قبلی که قدرت درمان بیماریهای فراگیری چون وبا و طاعون را نداشت، وعده نظام سلامتی را داد که علاوه بر پاسخ به بیماریهای فراگیر قدرت ایجاد طول عمر طولانی و شاید جاودانه را دارد! اکنون با گذشت بیش از ۵ قرن از عمر این تمدن جا دارد تأملی در میزان موفقیت و دستیابی به آرمانهای وعده داده شدهاش داشت.
امروزه با پیدایش بیمارهای فراگیری چون ایدز، سارس، کرونا و... نشان داد سبک زندگی مدرن خود عامل ایجاد برخی بیماریها است که متأسفانه نظام سلامت و درمانی مدرن نیز قدرت عدم شیوع و فراگیری آن را ندارد.
نکته دیگر آنکه لیبرال دموکراسی غرب با نگاه اومانیستی خود به انسان و سکولاریستی خود به جهان علاوه بر اینکه خود عامل طبیعی بروز چنین حوادثی است، در زمان بروز این اتفاقات نیز رفتار و مدیریت غیرانسانی دارد که مثالهای متعدد آن در این جریان هر روزه از رسانهها شنیده می شود: عدم پذیرش افراد بالای ٨٠ سال، عدم پذیریش بیماران مبتلا به سندروم دان، فلج مغزی و اوتیسمی، سرقت ماسکها و تجهیزات پزشکی و...
اکنون جهان آماده و پذیرای شنیدن ایده جدیدی برای عالم است. ایدهای که نهتنها خود عامل بروز بیماری و مشکلات نیست بلکه اگر هم به دلایلی ابتلائی رخ داد مدیریت آن انسانی و ایثارگرایانه است؛ مانند ایثار و فداکارهای دفاع مقدس. ایدهای که ایمان به غیب و توجه به دیگر لایههای وجود انسان و هستی محور آن باشد. ایدهای که با ظهور انقلاب اسلامی تولد دوبارهای در لایه اجتماعی عالم پیدا کرد و توانست در عرصه نظامی و سیاست منطقهای و بینالمللی و علم مدرن جزو نقشآفرینان اصلی جهان معاصر باشد اما این ایده هنوز نتوانست در حوزههای فرهنگی، اقتصادی و علمی ظهور نماید.
قوی شدن در این حوزهها جدیترین راهبرد برای نقشآفرینی در آینده جهان است. قوی شدن در این عرصهها یعنی رقم زدن دنیای دیگر برای بشر؛ که این دنیای جدید با انقلاب ۵٧ شروع به جوانه زدن کرد...
از جمله اساسیترین عرصههایی که برای قوی شدن باید توجه ویژه به آنها داشت:
حکمرانی مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام، تحول بنیادین در حوزه علوم انسانی، سبک زندگی اسلامی، هویت و اندیشه دینی تمدنساز، اقتصادمقاومتی، رسانه و تصویرپردازی، فضای مجازی و حکمرانی مجازی، اصلاح اساسی در نهادهای رسمی تعلیم و تربیت شامل مهدهای کودک، مدارس و دانشگاهها، توجه به نهاد اصیل و اجتماعی مسجد و هیأت.
کانال #سنگر_مسجد | @masjid_sangar