eitaa logo
مطاف
30 دنبال‌کننده
56 عکس
16 ویدیو
0 فایل
مصافحه با قرآن ارتباط با ادمین @Alikhah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞 خدایا! با من سخن بگو... 🌼وَ رَبُّكَ الْغَفُورُ ذُوالرَّحْمَةِ لَوْ يُؤَاخِذُهُم بِمَا كَسَبُواْ لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذَابَ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن يَجِدُواْ مِن دُونِهِ مَوْئلًا🌼(کهف/۵۸) 🌸 و پروردگارت آمرزنده و صاحب رحمت است. اگر می‏خواست آنان را به خاطر اعمالشان مجازات كند، قطعاً در عذاب آنان تعجيل میکرد [ولى چنين نمى كند] بلكه براى آنها موعدى است كه هرگز از آن راه فرارى نخواهند داشت!🌸 ⁉️آیا بین پرودگار «غفور و ذُوالرَّحْمَةِ» و پروردگاری که «راه گریزی برای عذابِ قطعی نگذاشته»، تناقض نیست؟!! 💠 «ذُوالرَّحْمَةِ» معنايش اين است كه رحمت خدا شامل هر چيزی هست و عموميتش از "رحمان" و "رحيم" بيشتر است. 🔹عذاب الهی بخاطر اعمال ماست «بِمَا كَسَبُواْ» 🔸برخی گناهان آنقدر سنگین است که جا دارد همان لحظه عذاب نازل شود. 🔹اما خداوند غفور و بخشنده است و بخاطر رحمتی که بر همه دارد، حتی بر گنهکاران، صبر میکند، شاید فرد گنه کار توبه کند. 🔸اگر توبه نکند، قطعاً به وقت خود، عذاب خواهد شد. 🔹عذاب الهی هم از رحمت اوست؛ زیرا گناه یا به واسطه توبه پاک میشود یا به واسطه طی کردن مجازات. ✅ وقتی از خدا چیزی میخواهیم، تواضع کنیم و از گناهانی که مرتکب شدیم ولی خدا رحم کرده، عذابمان نکرده و فرصت جبران داده، توبه کنیم. 💎 ابتدا قرض مان را بدهیم سپس دوباره طلب کنیم. 📚 تفاسیر المیزان، نمونه و نور 🆔 @matafq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞خدایا! با من سخن بگو... 🌼وَ كَيْفَ تَصْبِرُ عَلىَ‏ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً🌼(کهف/۶۸) 🌸و چگونه می‏توانى بر چيزى كه به شناخت آن احاطه ندارى صبر كنى؟🌸 💠 ماجرای حضرات موسی و خضر علیهما السلام، جریانی پر نکته است که برای ما میتواند سؤالات بسیاری ایجاد کند. 🔹طبق روایات، گمانِ حضرت موسی بر این بود که در عالَم کسی عالِم تر از او به خدا نیست. 🔸خداوند برای اینکه حضرت موسی از عُجب هلاک نشود، او را به سوی خضر راهنمایی کرد. 🔹حضرت خضر چیزهایی میدانست که حضرت موسی نمیدانست و طبیعی بود که نتواند بر انجام شدن آنها صبوری کند. 🔸و البته حضرت موسی هم چیزهایی میدانست که حضرت خضر نمیدانست؛ برای همین کار این دو پیامبر متفاوت بود. 🔹حضرت موسی پیامبر اولوالعزم و صاحب معجزات بسیار و کتاب آسمانی است. 🔸و حضرت خضر طبق آیه قرآن، بنده ای از بندگان خداست که از جانب خدا رحمت و علم الهی به او عطا شده است. 🔹و طبق روایات، پیامبر ارشادی برای قوم خود بوده که البته تا کنون زنده است. 🔸از کرامات حضرت خضر این است که به هر جا قدم نهد، حتی سنگ و چوب خشک، سبز میشود. 💠 روایت بین این دو نبی الهی، برای ما بسیار درس آموز خواهد بود که به آن خواهیم پرداخت إن شاءالله. 📚 تفاسیر المیزان و نور 🆔 @matafq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞 خدایا! با من سخن بگو... 🌼 فَوَجَداَ عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا ءَاتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَ عَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْماً🌼قَالَ لَهُ مُوسىَ‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلىَ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً🌼(کهف/۶۵و۶۶) 🌸 پس بنده ‏اى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود به او رحمتى عطا كرده و از نزد خود بدو دانشى آموخته بوديم. 🌸موسى به او گفت: «آيا از تو پیروی کنم تا از آن رشد دهنده ای كه آموخته شده‏اى به من ياد دهى؟»🌸 💠 طبق روایات، حضرت موسی به همراه حضرت یوشع در جستجوی حضرت خضر بودند. 🔹اما پس از یافتن حضرت خضر، موسی علیه السلام به تنهایی همراه خضر شد. 🔸خداوند خضر را بنده ای از بندگان خود معرفی میکند یعنی برترین افتخار انسان، بندگی است. 💠 اولین مکالمه این دو نبی الهی بسیار آموزنده است؛ 🔹با وجود مقام والای حضرت موسی، اما ایشان در برابر کسی که قرار است از او چیزی بیاموزد، بسیار تواضع نمود. 🔸تقاضای خود را به صورت امری بیان نکرد، بلکه پرسشی تقاضا نمود؛ آیا میتوانم...؟ 🔹همراهی با خضر را به عنوان مصاحبت نخواند، بلکه به عنوان متابعت و پیروی تعبیر کرد. 🔸پیروی خود را مشروط به تعلیم نکرد، نگفت پیروی میکنم به شرط آنکه تعلیمم دهی. بلکه فرمود تا تو مرا تعلیم دهی. 🔹خود را شاگرد بخشى از علوم استاد دانست و نه همه آن را که اعلام کرده باشد من میتوانم در حد تو باشم. 🔸علم او را به كلمه "رشد" مدح کرد و فهماند كه آن علم باعث رشد و کمال است (نه گمراهی و کبر). 🔹تعبير «عُلِّمْتَ رُشْداً» یعنی علم هدف نيست، بلكه هدفْ رشد و تعالی است که علم وسیله رسیدن به آن است. 🔸ما چقدر در برابر کسانی که چیزهای بسیاری به ما یاد داده اند و مدیون آنها هستیم، تواضع و ادب خداپسندانه ابراز میکنیم؟!! ✅ قرآنی عمل کنیم إن شاءالله 📚 تفاسیر المیزان و نور 🆔 @matafq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞 خدایا! با من سخن بگو... 🌼قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِىَ صَبْراً🌼...قَالَ سَتَجِدُنىِ إِن شَاءَ اللَّهُ صَابِراً وَ لَا أَعْصىِ لَكَ أَمْراً🌼(کهف/۶۷و۶۹) 🌸گفت: «تو هرگز نمی‏توانى همپاى من صبر كنى. 🌸گفت: «ان شاء اللَّه مرا شكيبا خواهى يافت و در هيچ كارى تو را نافرمانى نخواهم كرد.»🌸 💠 در ادامه نکات ادب آموز این آیات: 🔹حضرت موسی دستورات خضر را امر او ناميد، و خود را در صورت مخالفت، عاصى و نافرمانِ او خواند و به اين وسيله شأن استاد خود را بالا برد. 🔸وعده صريح نداد و نگفت من چنين و چنان میكنم، بلكه گفت: إن شاء اللَّه به زودى خواهى يافت كه چنين و چنان كنم. 🔹وعده خود را مقيد به مشيت خدا كرد تا هم ادب در محضر خدا کرده باشد و هم اگر تخلف نمود دروغ نگفته باشد. 💠 اما از این آیه روشن میشود که؛ 🔹حضرت خضر معصوم بود، چون موسى تعهّد كرد كه از دستورهاى او نافرمانى نكند. 🔸"اطاعت" از معلّم و "صبر" در راه تحصيل، ادب و شرط یادگیری است. 🔹آنچه ما را به رشد و کمال میرساند، صبرِ ما و لطفِ خداست. 🔸ظرفيّت افراد براى کسب آگاهی متفاوت است؛ علم موسی و خضر با هم تفاوت دارد. ▫️پس چگونه از فرزندانمان توقع رفتارهای یکسان در برابر علوم مختلف داریم؟!!! 🔹بسيارى از مجادلات و كدورت‏ها، در اثر بی ‏اطلاعى افراد از افكار و اهداف يكديگر است. 🔸در مسائل و مجادلات یا کسب آگاهی کنیم یا همیشه احتمال بدهیم که شاید چیزی هست که ما نمیدانیم. 🔹و احتمال بدهیم که اگر طرف مقابلمان از همه ابعاد موضوعِ مربوط به ما اطلاع داشت، مجادله نمیکرد و خشمگین نمیشد. ✅ قرآنی عمل کنیم ان شاءالله 📚 المیزان و نور 🆔 @matafq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞 خدایا! با من سخن بگو... 🌼قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنىِ فَلَا تَسْئَلْنىِ عَن شىَ‏ْءٍ حَتىَّ أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً 🌼 قَالَ لَا تُؤَاخِذْنىِ بِمَا نَسِيتُ ... 🌼(کهف/۷۰و۷۳) 🌸خضر گفت: اگر به دنبال من آمدى چيزى از من مپرس تا خودم (به موقع) آن را براى تو بازگو كن 🌸 موسی گفت: به سبب آنچه فراموش كردم، مرا مؤاخذه مكن.🌸 💠 در ادامه ماجرای موسی و خضر علیهما سلام حضرت خضر شرط میکند که موسی چیزی نپرسد تا به وقت مناسب، خودش مسائل را توضیح دهد. 💠 در سه جریانی که پیش می آید حضرت موسی بی صبری میکند و قول خود را فراموش کرده! با اعتراض و سؤال کردن! بر خلاف خواسته استادِ خود عمل میکند و همین باعث جدایی و اتمام ماجرا میشود. 💠چند نکته 🔹سؤال كردن، زمان دارد و شتابزدگى در سؤال، مسیر آموزش را خراب میکند. 🔸چهره ظاهر حوادث با آنچه در باطن و درون آنها است متفاوت است در چنين مواردى آن كس كه ظاهر را می‏بيند عنان صبر و اختيار را از كف می‏دهد، و به اعتراض و گاهى به پرخاش برمی‏خيزد. 🔹مردم دشمن آنند كه نمیدانند! بسيار می‏شود كه كسى درباره ما نيكى میكند اما چون از باطن كار خبر نداريم آن را دشمنى می‏پنداريم، و آشفته می‏شويم. 🔸هر قدر سطح آگاهى مردم بالا برود برخورد آنها با مسائل منطقی ‏تر خواهد شد و روابط انسانی تری خواهند داشت. ⁉️ سؤال: آیا عصمت انبياء با فراموشی و تصرف شيطان منافات دارد؟ 🔹خیر زيرا انبياء از آنچه برگشتش به نافرمانى خدا باشد معصومند مانند سهل‏ انگارى در اطاعت خدا 🔹همچنین انبیاء از هر نوع فراموشی نسبت به دریافت و ارائه وحی مصون هستند. 🔹اما انبیاء از همه انواع آزار و اذیت شيطانی در امان نیستند؛ از جمله فراموشی نسبت به برخی امور روزانه. 📚 المیزان، نمونه، نور 🆔 @matafq