eitaa logo
مطالب ناب در منبر
3.5هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.2هزار فایل
👈 مطالب کانال: ــــمناقب وفضایل اهلبیت علیهم‌السلام ــــمطاعن ومثالب دشمنان ــــPDFکتب اعتقادی ــــنقدوهابیت وجریان یمانی وتصوف ــــمنابر اعتقادی‌، معرفتی ــــصوت دروس حوزوی ــــمداحی کانال دیگر ما👇 @Fishe_menbar ارتباط با ادمین @Abdulhossein235
مشاهده در ایتا
دانلود
مادرم این آه این زاری برایت خوب نیست گریه کمتر کن تو بیماری برایت خوب نیست درد داری استراحت کن کمی بهتر شوی اینکه شب تا صبح بیداری برایت خوب نیست دردهایت را نگویی با علی با من بگو درد خود در دل نگهداری برایت خوب نیست غصه آشفتگی موی زینب را نخور شانه با این دست برداری برایت خوب نیست موقع برخواستن از جا کمک از من بگیر خون سینه میشود جاری برایت خوب نیست کار خانه با من و فضه تو از جا پانشو زخم‌های تو بود کاری برایت خوب نیست من خودم در را به روی شوهرت وا میکنم تو خودت محتاج دیواری برایت خوب نیست من خودم شب آب در دست حسینت میدهم استراحت کن تو بیماری برایت خوب نیست 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🌺🌿 ... 👈🏼عن عميرة بنت نفيل قالت: سمعت الحسن بن علي عليهماالسلام يقول: لايكون هذا الأمر الذي تنتظرون حتى يبرأ بعضكم من بعض ويلعن بعضكم بعضاً ويتفل بعضكم في وجه بعض وحتى يشهد بعضكم بالكفر على بعض. قلت: ما في ذلك خير؟ قال: الخير كله في ذلك، عند ذلك يقوم قائمنا فيرفع ذلك كله. 📝 عمیرةبنت‌نفیل مےگوید: امام حسن علیه‌السلام همیشه مےفرمود: این امرفرج ڪه شمامنتظر آنید محقق نمیشودمگربعداز بوجود آمدن نشانه‌هاے زیر: 1⃣ شماشیعیان ازبرادران شیعه خودبیزارے بجوید 2⃣ درصورت‌هاےیڪدیگر آب دهان بندازید 3⃣ بعضےازشما بعضےدیگر راڪافر مےخوانید 4⃣ چنان اختلاف ڪنیدڪه بعضےازشما بعضے دیگر رالعن ڪنید ◽️ پس عرض ڪردم: پس خیرےدراینزمان نخواهدبود؟ فرمودند: این‌طورنیست بلڪه تمام خیرات وخوبےها دراین زمان است چون قائم ما قیام مےڪندوتمام مشڪلات راازبین مےبرد! 📘الغيبة، شيخ طوسي، ج۱، ص۴۵۸ ◽️ازڪسانےنباشیم ڪه بخاطراختلافات بدیگرشیعیان لعن ونفرین مےڪنند: ڪل خیر وخیر ڪل درراهست وقلوب شیعه بزودے بوسیله حضرت قائم (عجل‌الله‌فرجه) شفا مےیابد. 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔵⚪️ 👈🏼👈🏼 شیخ‌كلينى رحمه الله در كتاب «كافى» از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم در يكى از جنگها بنام «ذات الرقاع» در زير درختى كنار يك درّه سيل گيرى فرود آمد، سيلى آمد و بين آن حضرت و اصحابش فاصله انداخت، در اين هنگام يكى از مشركان آن حضرت را ديد و مسلمانان كنارآن درّه ايستاده بودند و منتظر بودند كه سيل قطع شود. ◽️آن مرد مشرك به گروه خود گفت: من محمّد صلى الله عليه وآله وسلم را خواهم كشت، بعد با شمشير به طرف رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم آمد و بر آن حضرت سخت گرفت و عرض كرد: اى محمّد ؛ چه كسى ترا از چنگ من رها مى كند؟ فرمود: خداى من و تو. ◽️سپس جبرئيل حاضر شد و آن مشرك را از اسب سرنگون ساخت و او با پشت روى زمين افتاد. رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم برخاست و شمشير را از او گرفت و بر سينه اش نشست و فرمود: اى غورث ؛ ترا چه كسى ازچنگ من نجات مى دهد؟ عرض كرد: جودك وكرمك يا محمّد صلى الله عليه وآله وسلم بخشش و بزرگوارى تو. ◽️ آنگاه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم او را رها كرد. آن شخص برخاست و گفت: به خدا قسم ؛ تو از من بهتر و بزرگوارتر هستى. 📚 منابع: 1⃣ الكافى: ۱۲۷/۸ ح ۹۷ 2⃣ بحار الأنوار: ۱۷۹/۲۰ ح ۶ 3⃣ ترجمه القطره، ج۱، ص۱۴۹ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
از میان در و دیوار صدا می آید یک نفر ناله کنان پشت دری، گفت علی یک نفر دست به پهلو، به زمین افتاده مادری خورد زمین و پسری گفت علی شعله می ریخت ز دیوار و در بیت الله پشت در پیرهن شعله وری گفت علی بال پروانه که می سوخت و می ریخت زمین ناله ی خسته تر از خسته تری گفت علی چشم حیدر ز دم و دود سیاهی می رفت تا که در معرکه چشمان تری گفت علی فاتح خیبر و دستی که به بندست دچار تیغ مانده به نیام و سپری گفت علی چهار مهتاب تماشاگر محشر بودند تا به روی در خانه، شرری گفت علی چادری سوخت، سری سوخت، گلی پرپر شد وسط فاجعه بی بال و پری گفت على میخ و دیوار و دری دست به یکی کردند با لگد سوخت گلی، ریخت دری، گفت علی چون به پاهای علی با قد خم می افتاد زیر بار غم و آتش، کمری گفت علی پدر جان به لب و مادر سیلی خورده پشت مادر پسر در به دری گفت علی مادری از نفس افتاد، امان از آتش ریخته در خودش اما، جگری گفت علی محشری بود ز هر ثانیه خون می جوشید هرکه می داد از این غم خبری، گفت علی دست بر دامن خود برد، علی گفت علی بغض را فاطمه می خورد، علی گفت علی 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ 👈🏼👈🏼 حدود چهل سال قبل در کرمان یکی از علمای وارسته و متعهد به نام آیت‌الله (متوفی ۱۳۲۸ شمسی) زندگی می‌کرد، در آن زمان، در کرمان، بازار فرقه ضالّه «شیخیه» رواج داشت. ◽️ آیت الله کرمانی، واعظ وارسته آن زمان مرحوم را به کرمان دعوت کرد تا با وعظ و ارشاد خود، مردم را از انحرافات و گمراهی‌های شیخیه آگاه کند و در نتیجه جلوی گسترش آنها را بگیرد. ◽️ مرحوم سید یحیی واعظ یزدی، این دعوت را پذیرفت و به کرمان رفت، مردم را متوجه انحرافات آنها نمود و با افشاگری خود، این گروه ضالّه را رسوا ساخت، به طوری که تصمیم گرفتند با نیرنگی مخفیانه ایشان را به قتل برسانند، آن نیرنگ مخفیانه این بود: ◽️ شخصی از پیروان شیخیه به صورت ناشناس، از سید دعوت کرد که فلان ساعت به فلان محله و فلان خانه برای منبر رفتن برود. ایشان نیز قبول کرد. دعوت کننده همراه عده‌ای دیگر به خدمت سید یحیی واعظ آمده و او را با احترام به عنوان روضه خوانی بردند، ولی بعد معلوم شد که ایشان را به خارج از شهر به باغی برده و از منبر و روضه خبری نیست، او کم کم احساس خطر جدی کرد و خود را در دام خطر جدی از سوی شیخیّون دید، آن هم در جایی که هیچ کس از حیله آنان مطلع نبود. ◽️ سید یحیی واعظ در آن حال به جَدّه خود حضرت زهرا(سلام الله علیه)متوسل گردید، گویا نمازاستغاثه به آن حضرت را خواند و درسجده نمازگفت:(یامولاتی یا فاطمه اغیثینی)؛ ای سرور من ایفاطمه، به من پناه بده و به فریادم برس. خطر لحظه به لحظه نزدیک می‌شد، سید یحیی دید، گروه دشمن به او نزدیک شدند، و خود را آماده کردند و چیزی نمانده بود که به او حمله کرده و او را قطعه قطعه کنند. ◽️ در این لحظه حساس، ناگهان غرّش تکبیر و فریاد مردم را شنید که باغ را محاصره کرده‌اند، و از دیوار وارد باغ شدند و با حمله به گروه شیخی‌ها، آنها را تارومار کردند و سید یحیی را نجات داده و با احترام، همراه خود در کنار آیت الله میرزا محمد رضا کرمانی به شهر و منزل آوردند. ◽️ سید یحیی واعظ از آیت الله کرمانی پرسید: شما از کجا مطلع شدید که من در دام شیخی‌ها افتاده‌ام؟ آیت الله کرمانی فرمودند: من در عالم خواب حضرت صدیقهطاهره، زهرای اطهر(سلام الله علیه) را دیدم به من فرمود: شیخ محمدرضا، فوراً خودت را به پسرم«سید یحیی» برسان و او را نجات بده که اگر دیر کنی، کشته خواهد شد. 📚 گنجینه دانشمندان، ج۱، ص۲۴۱ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ متن بیانات حضرت آیت الله (مدظله العالی) 👈🏼👈🏼 ایام، ایام فاطمیه است و ما وظیفه داریم مطالب متعلّق به صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را به مردم برسانیم❗ ◾️ این را من با کمال صراحت عرض می‌کنم؛ این وظیفه و تکلیف است و هر کسی که قادر و متمکّن باشد، قضایای صدیقۀ طاهره را و صدر اسلام را به آنجوری که به ما رسیده است از روی منابع معتبر، از کتب فریقین، بتواند به مردم برساند و نرساند مؤاخذه می‌شود. ◾ رساندن هم یک وقت به منبر است، یک وقت به درس است، یک وقت به تألیف کتاب است، به هر نحوی. ما قضایای متعلق به صدیقه طاهره و صدر اسلام را اگر نگوییم به مرور زمان فراموش می‌شود، اگر فراموش شد، مذهب فراموش می‌شود، به صراحت عرض کنم، و این عرایضی که الآن می‌گویم از قول من نقل کنید. ◾قضایای صدر اسلام را به آن‌جوری که در منابع آمده، منابع معتبر، از کتب فریقین، آن‌هم با متانت به عنوان یک واقعیاتی که در اعتقاد ما دخیل است آن واقعیات، صرفاً تاریخ نیستند که بدانیم و یا ندانیم مهم نیست، واقعیاتی هستند که در اعتقاد ما دخیلند، البته باید از منابع به طور دقیق نقل شود و به طور متین نقل شود، با متانت، لزومی ندارد با سب و شتم، این مطالب گفته شود در ملأ عام، لزومی ندارد.باید گفته شود، باید نوشته شود، باید نقل شود، چون مربوط است به اصل مذهب، نقل نشود مذهب از دست می‌رود، این را که عرض می‌کنم بعد از 50 60 سال کار در این امور عرض می‌کنم. ما موظفیم مثل نماز که باید بخوانیم باید این قضایا را با این خصوصیاتی که عرض کردم باید بگوییم یا باید بنویسیم یا باید بالای منبر به مردم تبلیغ کنیم، ایمان مردم باید تقویت شود به اهل‌بیت (علیهم الصلاة والسلام) و مردم باید مظلومیت اهل‌بیت را بدانند، و این واقعیات باید به مردم برسد، که عرض کردم چه اثری دارد. ◾حالا صدیقۀ طاهره چه کرده‌اند، صدیقۀ طاهره کارشان، کاری بود که از امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم برنمی‌آمد. صدیقۀ طاهره مطالبی گفتند که در آن شرایط از امیرالمؤمنین نمی‌شد شنیده شود، اینکه بعضی از جوجه وهابی‌ها مطرح می‌کنند در این فضاهای مجازی که امیرالمؤمنین با آن شجاعتشان چرا گذاشتند که اینچنین شود، این یا جهل است و یا تجاهل، این حرف نقد میشه به آوردن خانواده‌ سیدالشهدا(علیه السلام) به کربلا ، سیدالشهدا که می‌دانستند که به شهادت خواهند رسید خانواده را برای چه آوردند، با علم به اینکه چه خواهد شد، حضرت زینب (سلام الله علیها) را برای چه آوردند، آن زمان از ایشان سؤال شد چون نمی‌دانستند که عواقب امور چیست؛ ولی سیدالشهدا که می‌دانستند، بعد از 15 قرن ما فهمیدم و دانستیم که سیدالشهدا باید حضرت زینب را می‌آوردند، تحقیقاً اگر حضرت زینب نیامده بودند و این داستان اسارت نبود، تحقیقاً واقعۀ کربلا به دست فراموشی سپرده شده بود. اینی که می‌گویم تحقیقاً، تحقیق کردم و گفتۀ بنده سند باید باشد برای شما . این را به صراحت عرض می‌کنم. این قدری که من کار کردم شماها نکردید. این که چرا حضرت زهرا آمدند دم درب و امیرالمؤمنین با آن همه شجاعتشان چرا نیامدند دفاع کنند چرا اجازه دادند حضرت زهرا بروند این نقد می‌شود به اینکه حضرت زینب را سیدالشهدا خودشان به دست خودشان کلّ این مسیر را آوردند با علم به اینکه چه خواهد شد. ◾و امّا حالا ، حلّش به این است، هم در قضیۀ حضرت زهرا سلام الله علیها) هم در قضیۀ حضرت زینب (سلام الله علیها) حلّش به این است، که از صدیقۀ طاهره در آن ایام و از حضرت زینب در این ایام بعد از عاشورا، اموری سر زد، مطالبی گفتند که از امیرالمؤمنین در آن ایام ساخته نبود، از امام سجاد (علیه السلام) در این ایام ساخته نبود، شما مقایسه کنید خطبۀ امام سجاد را در شام با خطبۀ حضرت زینب (سلام الله علیها) در مقابل یزید، مقایسه کنید ببینید چقدر تفاوت دارد، مطالبی را حضرت زینب گفتند که امام سجاد نمی‌توانستند بگویند و نباید می‌گفتند والّا آنان به قتل می‌رسیدند، چه کسی می‌توانست در شرایط آن روز بگوید به اینکه «لأدعونّ عليكما بعد كلّ صلاة»، چه کسی می‌توانست بگوید در آن ایام، و امثال ذلک از صدیقۀ طاهره (سلام الله علیها)، پس این حرف‌ها در اذهان شیعیان نباید مؤثر باشد و ما باید در مجالسمان محافلمان، نوشته‌جاتمان این شبهات را پاسخگو باشیم. مطالب را باید بیان بکنیم، ما کاری با دیگران نداریم، ما باید ایمان شیعیان را، که اینها فرزندان اهل‌بیتند، اینها امانت‌های اهل‌بیتند و اینها ایتام آل محمد(صلّی الله علیه وآله) که در دست ما هستند، ما از این امانت باید نگهداری کنیم، این وظیفۀ ماست. 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔️ @ayatollahalimilani
⚫️⚫️ علیها 👈🏼👈🏼 امیرالمومنین عليه السلام بعد از شهادت فاطمه عليها السلام فرمود: نَفسِی عَلَى زَفَرَاتِهَا مَحبُوسَةٌ یا لَیتَهَا خَرَجَت مَعَ الزَّفَرَاتِ‏ لَا خَیرَ بَعدَكَ فِی الحَیاةِ وَ إِنَّمَا أَبكِی مَخَافَةَ أَن تَطُولَ حَیاتِی ‏ جان من با ناله ‏هاى خود حبس شده، اى كاش جان من با ناله‏ هایم خارج مى ‏شد. بعد از تو خیرى در زندگانى نخواهد بود، گریه می ‌کنم از اینکه مبادا بعد از تو زیاد زندگی کنم. 📚بحارالانوار ج ۴۳ ص ۲۱۳. ◽️ مصیبت حضرت فاطمه سلام الله علیها در مرتبه‌ای از سختی و مشقت قرار دارد که اگر تعبیری ازسوی امیر بیان، در مورد آن بکار رود، آرزوی مرگ خواهد بود. آن هم مرگ حجت خدا. تعبیری که رساتر و جانکاه تر از آن در بیان عمق مصیبت نیست. ◽️ مولا بعد از فاطمه را بسته می‌دانند. و تنها و تنها از این خوف دارند که مبادا زندگی بدون فاطمه سلام الله علیها طولانی شود. در حالی که چنین میشود و قریب به سی سال بعد فاطمه زندگی می‌کنند زندگی ای سراسر غم و یاد و خاطرات تلخ مصائب فاطمی. 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ 👈🏼👈🏼 ولكن الله أخرجها [بأيديهما] من بني‌هاشم وصيرها إلى بني‌تيم بن مرة ثم خرجت إلى بني‌عدي بن كعب وليس في قريش حيان أقل وأذل منهما ولا أنذل فأطمعانا فيها. 📝 معاویه ملعون گفت: خداوند خلافت را به دست از خارج کرد و به بن مره منتقل کرد و سپس به بن کعب منتقل شد (ابوبکر از طایفه بنی‌تیم و عمر از طایفه بنی‌عدی است)؛ درحالی‌که در قریش طایفه‌ای پائین‌تر و ذلیل‌تر و بی‌آبروتر از آنان نبود؛ آن دو نفر ما را در خلافت به طمع انداختند. 📚 کتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏۲، ص۷۴۱ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ 👈🏼👈🏼 عَنْ أَبِي عَبْدِالله علیه‌السلام‏ قَالَ: " حَقِيقٌ عَلَى اللهِ أَنْ لَا يُدْخِلَ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي‏ قَلْبِهِ‏ مِثْقَالُ‏ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ حُبِّهِمَا". 📝 حضرت صادق علیه‌السلام فرمود: سزاوار بر خداوند است که هر کس به میزان دانه خردل، حبّ آن دو نفر(عمر☠ و ابوبکر💀 ) در قلبش باشد، داخل بهشت نفرماید. 📚 تفسير العياشي، ج‏۱، ص۱۵۶ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ سوال مهم: و مانند حضرت موسی علیه‌السلام از جانب پروردگار مورد خطاب قرار بگیرد؟ 👈🏼👈🏼 پاسخ : خیر. ارتباط مستقیم با خداوند متعال به این معنا که انسان بتواند از خداوند حدیث نقل کند مختص علیهم‌السلام می باشد. تکلّم انسان با خدا و سخن گفتن خدا با انسان منحصر در آنچیزی است که از معصومین به ما رسیده یعنی با خواندن آیات قرآن کریم و نماز های واجب و مستحبی و همچنین ادعیه ماثوره می‌توانیم مستقیماً با خداوند سخن بگوییم و به کلام حضرت حق عزوجل گوش فرا داده و عمل نماییم. اما اگر شخصی بگوید در خواب یا در حالت مکاشفه خدا با من سخن گفته است شود و از او نماییم. 🔷 به عنوان مثال : بنابر روایات، ایمان ده درجه دارد و حضرت محمدی با تبعیت تام از اهل بیت علیهم السلام توانسته بود به درجه دهم یعنی بالاترین درجه ممکن دست یابد. اما اگر سلمان نیز ادعای تکلم با خدا را می کرد باید او را تکذیب می‌کردیم. شیعه اعتقاد دارد که بعد از رسول اکرم صلی الله علیه و آله، خداوند سخنگو و نماینده بیشتر ندارد ؛ لذا دستورات خداوند را از این نفر اخذ می کنند! نه هر و بی سروپایی که چنین ادعای گزافی کند!! 1⃣ به این روایت توجه کنید: شخصی گفت: از بود.امام صادق علیه السلام فرمودند: سلمان از امام معصوم بود نه از خدا، زیرا هیچ کس از خدا سخنی نقل نمی کند مگر حجت خدا. (یعنی معصومین علیهم السلام) ...أَنَّ سَلْمَانَ كَانَ مُحَدَّثاً قَالَ إِنَّهُ كَانَ مُحَدَّثاً عَنْ إِمَامِهِ لَا عَنْ رَبِّهِ لِأَنَّهُ لَا يُحَدَّثُ عَنِ اللَّهِ إِلَّا الْحُجَّةُ. 📕وسائل الشيعة، ج‏۲۷، ص۱۴۶ (📌پ.ن : محدَّث یعنی شخصی که حدیث و کلامی را نقل می کند.) 🔹 وقتی شخصیتی مانند سلمان نتواند چنین ادعایی کند چگونه ما باید باور کنیم که اشخاصی مانند بایزید بسطامی و اباسعید اباالخیر و غزالی به معراج رفته اند و خدا را دیده اند و مستقیما از خدا حدیث نقل کرده اند! (رجوع شود به کتاب تذکرة الاولیاء عطار) 2⃣ روایت دوم: شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: ابا منصور به ما گفته است که طی معراجی به سوی خدا رفته و خداوند سر او را مسح کرده است. امام صادق علیه السلام کلام او را قطع کرده و فرمودند: ... بین آسمان و زمین عرش و به اندازه ملائکه، ماموران و یارانی دارد، اگر انسان به وساوس شیطانی عمل کند ابلیس برای او ظاهر می شود ... ابا منصور رسول ابلیس بوده است(نه خدا) خداوند او را لعن کند . 📕بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۶۹، ص۲۱۳ 3⃣ روایت سوم : شخصی برای امام رضا علیه السلام نقل می‌نمود که یونس بن ظبیان گفته است: در یکی از شبها که در حال طواف خانه خدا بودم ناگهان شنیدم صدایی از بالای سرم می‌آید که می‌گوید : يَا يُونُسُ‏ إِنَّنِي‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي‏ امام رضا علیه السلام به شدت عصبانی شدند و کلام او را قطع کرده و فرمودند: از اینجا برو بیرون، هزاران هزار خدا بر تو و یونس بن ظبیان ... 📕بحارالأنوار (ط - بيروت)، ج‏۶۹، ص۲۱۵ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ 👈🏼👈🏼 وقال أبومحمد عليه‌السلام: قال جعفر بن محمد عليهماالسلام: " من كان همه في كسر النواصب عن المساكين من شيعتنا الموالين حمية لنا أهل البيت يكسرهم عنهم ويكشف عن مخازيهم ويبين عوارهم ويفخم أمر محمد وآله جعل الله تعالى همة أملاك الجنان في بناء قصوره ودوره، يستعمل بكل حرف من حروف حججه على أعداء الله أكثر من عدد أهل الدنيا أملاكا، قوة كل واحد يفضل عن حمل السماوات والأرضين، فكم من بناء وكم من نعمة وكم من قصور لا يعرف قدرها إلا رب العالمين". 📚الاحتجاج، شیخ‌طبرسی، ج۱، ص۱۲ 📝 امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند: «هر كه تمام تلاش و كوشش اين باشد كه شر نواصب را از سر شیعیان ما كوتاه کند و ما را با کم کردن شر نواصب از سر شیعیان و همچنین با 👈🏼آشكار کردن جنایات و عیوب آنها👉🏻؛ یاری و حمایت کند و مقام پيامبر(صلي الله عليه و آله) و اهل بيت پاكش را تجليل و تعظيم نمايد؛خداوند به فرشتگان بهشتهایش فرمان مي دهد كه در ساختن قصرهاي ويژه براي او همت گماشته، و به عدد هر سخني كه با دشمنان خدا احتجاج مي كند، جمعي از فرشتگان را که تعداد آنها بیشتر از اهل زمین است و قدرت هرکدام از آنها بیشتر از قدرت مورد نیاز برای حمل آسمانها و زمینهاست در بناي قصرهاي او فعاليت كنند و آنقدر براي او عمارت و قصر مهيا شود كه مقدار آن را جز خداوند متعال نمي داند». 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ مت 👈🏼👈🏼 قَالَ رَسُولُ ٱللّٰهِ صَلّی ٱللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِه: «لَنْ یَرْکَبَ یَوْمَئِذٍ إِلَّا أَرْبَعَةٌ: أَنَا وَعَليٌّ وَفَاطِمَةُ وَصَالِحٌ نَبِيُّ اللَّهِ؛ فَأَمَّا أَنَا فَعَلَی الْبُرَاقِ، وَأَمَّا فَاطِمَةُ ابْنَتِي فَعَلَی نَاقَتِيَ الْعَضْبَاءِ، وَأَمَّا صَالِحٌ فَعَلَی نَاقَةِ اللَّهِ الَّتِي عُقِرَتْ، وَأَمَّا عَليٌّ فَعَلَی نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ، زِمَامُهَا مِنْ یَاقُوتٍ عَلَیْهِ حُلَّتَانِ خَضْرَاوَانِ.»* 📝 در آن روز (روز ) جز چهار تن سواره نیستند، من و و و خدا(علیهم السلام )، من سوار براق هستم و دخترم فاطمه علیهاالسلام سوار شتر من است و صالح علیه‌السلام سوار بر ناقه‌ای است که آن را پِیْ کردند و اما اميرالمؤمنين علیه السلام سوار بر ناقه‌ای از ناقه‌های است که مهار آن از یاقوت و بر تن آن دو جامه سبز است.» 📚 بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، باب (۸): آخر في ذکر الرکبان یوم القیامة، ج۷، ص۲۳۲ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ اه_باشی 👈🏼 عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ عَنِ الرِّضَا علیه‌السلام قَالَ‏: " يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ وَ آلِهِ صلوات الله علیهم، فَالْعَنْ‏ قَتَلَةَ الْحُسَيْن". 📝 حضرت رضا علیه السلام به ریّان‌بن شبیب فرمود: ای پسر شبیب! اگر دوست داری که در غرفه‌های بهشتی با رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و خاندانش باشی، پس قتله حسین ‌بن علی علیه‌السلام را لعنت کن. 📚 امالی صدوق، ص۱۳۰ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ از حساب انگشتری هم ترسید.. 👈🏼👈🏼 را چندین پسر بود. از میان آنها یکی بنام دست از دنیا و ریاست و جاه و جلال پدر شسته و دل به آخرت و پرستش خدا نهاده بود، به طوری که شباهتی از لحاظ پوشاک و وضع ظاهری با پسر سلاطین نداشت. 🔹روزی از جلو هارون رد شد. یکی از خواص او، قاسم را که به آن هیئت دید خنده اش گرفت. هارون از سبب خنده پرسید. گفت این پسر شما را مفتضح و رسوا کرده با این لباسهای ژنده و کهنه که در میان مردم رفت و آمد می کند. هارون در جواب گفت علت این است که تا کنون ما برای او منصبی معین نکرده ایم. آنگاه او را خواست و شروع به نصیحت و راهنمائی کرد. که با این ظاهر خود، مرا شرمنده می کنی، حکومت یکی از ولایات را برای تو می‌نویسم در آنجا وزیرى شایسته براى تو قرار مى‌دهم تا اکثر امور منطقه را به دست گیرد و تو هم به عبادت و طاعت مشغول باشى. قاسم گفت پدرجان تو را چندین پسر است دست از من بردار و مرا پیش دوستان خدا شرمنده مکن. آنقدر هارون اصرار ورزید تا قاسم سکوت نمود. 🔹 اشاره کرد حکومت مصر را بنام او بنویسد و فردا صبح بطرف مصر حرکت کند، ولی قاسم شبانه از بغداد به طرف بصره فرار نمود. صبحگاه هر چه از پی او گشتند او را نیافتند، تا اینکه بر اثر رد پا فهمیدند قاسم تا کنار دجله آمده است. قاسم همان شب فرار کرد و خود را به بصره رسانید. 🔹 عبدالله بصری می‌گوید: دیوار خانه ما خراب شده بود و احتیاج به یک کارگر داشتم. میان بازار آمدم تا کارگری پیدا کنم. جوانی را مشاهده کردم کنار مسجدی نشسته و قرآن می‌خواند. بیل و زنبیلی هم در جلو خود گذاشته، پرسیدم آیا کار می‌کنی؟ گفت چرا نکنم؟! خداوند ما را برای همین خلق کرده که زحمت بکشیم و نان تهیه کنیم. گفتم پس برخیز و با من بیا. گفت اول اجرت مرا تعیین کن من یک درهم اجرت برایش تعیین کردم و به خانه رفتیم. تا شامگاه به اندازه دو نفر کار کرد، شب به او خواستم دو درهم بدهم راضی نشد گفت همان مقدار که قرار گذاشتیم بیشتر نمی‌گیرم، اجرت خود را گرفت و رفت. 🔹 فردا صبح به محل روز گذشته رفتم تا او را بیاورم ولی در آنجا نبود. از کسی پرسیدم. گفت او روزهای شنبه فقط کار می‌کند و بقیه هفته را به عبادت و پرستش می‌گذراند. پس صبر کردم تا روز شنبه دیگر او را در همان مکان یافتم و برای انجام کار به خانه بردم. مشغول کار شد و مقدار زیادی کار کرد. هنگام نماز ظهر دست و پای خود را شست و وضو گرفته به نماز مشغول شد. بعد از نماز بر سر کار خود رفت و تا غروب کار کرد. شامگاه اجرت خود را گرفت و بیرون شد. 🔹 شنبه دیگر چون کار دیوار تمام نشده بود از پیش رفتم این مرتبه او را نیافتم. پس از جستجو گفتند دو سه روز است که مریض شده از محل او سؤال کردم مرا به خرابه‌ای راهنمائی کردند. بر سر بالین او رفتم و سرش را بر دامن گرفتم. همین که چشم باز کرد. پرسید تو کیستی؟ گفتم همان کسی که دو روز برایش کار کردی من عبدالله بصریم. گفت شناختم تو را، آیا تو میل داری مرا بشناسی؟ گفتم آری. گفت: (فقال انا قاسم بن هارون الرشید) من قاسم پسر هارون الرشیدم. 🔹 تا این حرف را از او شنیدم بدنم به لرزه افتاد از تصور اینکه اگر هارون بفهمد من پسر او را به عنوان عملگی بکار واداشته ام با من چه خواهد کرد. قاسم فهمید من ترسیدم. گفت هراس نداشته باش. تاکنون کسی در این شهر مرا نشناخته، اکنون هم اگر آثار مرگ را در خود نمی دیدم، نامم را نمی‌گفتم. اما از تو خواهشی دارم وقتی که از دنیا رفتم این بیل و زنبیل را به کسی بده که برایم قبر می‌کند و این قرآن را که مونس من بود به شخصی بسپار که بخواند و به او انس گیرد. 🔹 انگشتری از انگشت خود بیرون کرد و گفت به بغداد می‌روی، پدرم هارون روزهای دوشنبه بار عام دارد و هر کس بخواهد می‌تواند با او ملاقات کند. آن روز داخل می‌شوی و انگشتر را در مقابلش می‌گذاری. او انگشتر را می‌شناسد چون خودش به من داده. می‌گوئی پسرت قاسم در بصره از دنیا رفت و این انگشتر را وصیت کرد برای شما بیاورم و گفت به شما بگویم که پدر تو جرأتت در جمع آوری مال مردم زیاد است این انگشتر را هم بر آن اموال سرشار اضافه کن مرا طاقت حساب روز قیامت نیست. 🔹 در این هنگام ناگاه خواست حرکت کند ولی نتوانست از جای برخیزد. برای مرتبه دوم خود را حرکت داد باز نتوانست به من گفت بازویم را بگیر و مرا حرکت ده که علیهماالسلام آمده تا او را حرکت دادم در همین موقع روحش از آشیانه بدن پرواز کرد، گویا چراغی بود که خاموش شد. 📚 ، 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ سلام الله علیها 1⃣حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هرکس بعد از نماز واجب، قبل از آن که راحت بنشیند، تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام را بگوید، آمرزیده می ‌شود. 📚فلاح السائل، ص۱۶۵ 2⃣حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بعد از نماز واجب، قبل از آن که راحت بنشیند، تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام را بگوید، خداوند بهشت را بر او واجب می ‌کند. 📚فلاح السائل، ص۱۶۵ 3⃣حضرت امام صادق علیه السلام به ابوهارون مکفوف فرمودند: ما همان‌گونه که اطفال خود را به نماز امر می ‌کنیم، به تسبیح فاطمه علیهاالسلام نیز امر می‌ کنیم. تو نیز بر تسبیح فاطمه علیهاالسلام مواظبت نما، زیرا کسی که به این تسبیح ملتزم باشد، شفیّ و بدبخت نخواهد شد. 📚 الكافي، ج‏۳، ص۳۴۳ 4⃣حضرت باقر علیه السلام فرمودند: خداوند به هیچ حمدی برتر از تسبیح فاطمه علیهاالسلام عبادت نشده است، و اگر ذکری اهمیتش از این تسبیح بیشتر بود، مسلّماً رسول خدا صلّی الله علیه و آله آن را به فاطمه علیهاالسلام می ‌بخشید. 📚 الكافي، ج‏۳، ص۳۴۳ 5⃣حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: تسبیح فاطمه علیهاالسلام هر روز و بعد از هر نماز، نزد من محبوب‌تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. 📚 الكافي، ج‏۳، ص۳۴۳ 6⃣حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: تسبیح زهرا علیهاالسلام، سبب دور شدن شیطان و موجب رضایت خداوند رحمان می ‌شود. 📚ثواب الاعمال، ص۱۶۳ 7⃣امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می‌کند: رسول خدا صلّی الله علیه و آله، به دخترشان فرمودند: چیزی به تو عطا می ‌کنم که برای تو از دنیا و آنچه در دنیاست، بهتر است. بعد از هر نماز، ۳۴ مرتبه «الله اکبر»، ۳۳ مرتبه «الحمدُ لله» و ۳۳ مرتبه «سبحان الله» بگو. 📚دعائم الإسلام، ج‏۱، ص۱۶۸ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ 👈🏼👈🏼 رضوان الله علیه در کتاب آورده است که از حضرت موسی الکاظم صلوات الله علیه منقول است: در جهنم وادی هست که آن را سقر می نامند، از آن روزی که خدا آن را خلق کرده است نفس نکشیده است، و اگر خدا سقر را رخصت فرماید به قدر سوراخ سوزنی نفس بکشد ، جمیع آنچه در روی زمین است بسوزاند. 💠و اهل جهنم به خدا پناه می‌گیرند از حرارت و گند و بدیُ کثافت آن وادی، و آنچه خدا درآنجا برای اهلش مهیا فرموده از عذاب خود و درآن وادی کوهیست که جمیع اهل آن وادی پناه می‌گیرند بخدااز گرمی و تعفن و کثافت آن کوه و عذاب هایی که خدا در آنجا برای اهلش مقرر فرموده. و در آن کوه دره‌ای هست که اهل آن کوه بخدااستعاذه می‌نمایند از گرمی و گند و کثافت آن دره و عذابهای آن. ➖و در آن چاهی است که اهل آن دره از گرمی و تعفن و قذارت و عذاب شدید آن چاه به خدا پناه می‌برند. ➖و در آن چاه ماری هست که جمیع اهل آن چاه از خباثت و تعفن و کثافت آن مار و آنچه خدا در نیش های آن از زهر مقرر فرموده به خدا استعاذه می‌نماید. 💠و در شکم آن مار هفت صندوق است که آن ها جای پنج کس از امت های گذشته است و دو کس از این امت. اما آن پنج کس قابیل است که برادر خود هابیل را کشت؛ و نمرود است که با ابراهیم منازعه کرد و گفت: من می‌میرانم و زنده می‌گردانم و فرعون است که دعوی خدایی کرد و یهود است که یهود را گمراه کرد و بولس است که نصارا را گمراه کرد. و از این امت ، دو اعرابی اند که ایمان به خدا نیاوردند یعنی ابوبکر و عمر. 📘عین الحیات، علامه مجلسی، ج۲، ص۶۳-۶۴، انشارات انوار الهدی ☡البته متاسفانه آقایان این روایت راهم درچاپهای جدید تحریف کردند!!! ☡همانطور که دیدید در این حدیث حضرت موسی الکاظم صلوات الله علیه ضمن معرفی وادی سقر در جهنم، صریحا نام ابو بکر بن ابی قحافه و عمر بن الخطاب را می‌برند و جایگاه پست و شدت عذابشان در آنجا که پست‌ترین جایگاه و شدید‌ترین عذاب در جهنم هست را بیان می‌کنند اما در چاپ انتشارات یقظه سال ۱۳۹۴ با ویرایش کاظم عابدینی مطلق این حدیث سانسور شده و ناشر اسم ابو بکر و عمر (لعنت الله علیهم) را حذف و جای آن‌ها نقطه چین گذاشته است!!! 📘عین الحیات، ص۴۰۸، انتشارات یقظه، سال۱۳۹۴ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🌺🌿 👈🏼 كلينى رحمه الله در كتاب «كافى» از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه فرمود: هرگاه يادى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم به ميان آمد بر او زياد صلوات بفرستيد. فإنّه من صلّى على النبيّ صلى الله عليه وآله وسلم صلاة واحدة، صلّى الله عليه ألف صلاة في الف صفّ من الملائكة، ولم يبق شي ء ممّا خلقه الله إلّا صلّى على العبد لصلاة الله عليه وصلاة ملائكته. 📝 همانا كسى كه يك صلوات بر رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرستد خدا بر او هزار صلوات در هزار صف ازفرشتگان مى فرستد، و آنچه خدا آفريده بر آن شخص درود مى فرستند، زيرا خدا و فرشتگان بر او صلوات فرستاده اند. و كسى كه بر چنين كارى ميل و رغبت نداشته باشد نادان و مغرور است، و خدا و رسول و اهل بيت آن حضرت از او بيزارند. 📚 منابع 1⃣ الكافى: ۴۹۲/۲ ح۶ 2⃣ الوافى: ۱۵۱۷/۹ ح ۱۰ 3⃣ وسائل الشيعة: ۱۲۱۱/۴ ح ۴ 4⃣ بحار الأنوار: ۳۰/۱۷ ح ۱۱ و ج: ۶۵/۹۴ 5⃣ تفسير برهان: ۳۲۸/۳ ح ۹ و ۳۳۶ ح ۱۵ 6⃣ جمال الاُسبوع: ۲۳۲ 7⃣ تأويل الآيات: ۴۶۱/۲ ح ۲۹ 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
ای خدا منتظر زمزمه‌ی «یا رب» تو وی اجابت شده مجذوب دعای شب تو خانه‌ی خشت و گلت کعبه‌ی عرش الرحمان از ازل تا به ابد دور سرت گشته زمان چادر عصمتت از پرده‌ی اسرار قِدَم زده بر پیرهنت دست توسل آدم دختر ختم رسل مادر پیغمبرها سایه‌ات روز ازل بر سر پیغمبرها مهر تو داد گِل حضرت آدم را روح نام تو روز ازل حک شده بر کشتی نوح پله‌ی تخت تو پیشانی عرش ازلی‌ست تو فقط کفو علی هستی و کفو تو علی ست قنبر درگه تو رتبه‌ی آدم دارد فضه‌ات معجزه‌ی حضرت مریم دارد ای خدا گفته سلام و صلواتت هر دم کیستی تو که پدر گفت فدایت گردم؟ اولین مطلع حسن ازلی کیست؟- تویی رکن ارکان علی و، رکن علی کیست؟- تویی هرچه گفتیم و نگفتیم از آن اولایی تو همان فاطمه‌ای فاطمه‌ی زهرایی چار بانوی بهشتند ارادت‌مندت هشت تن حامل عرش ازلی پابندت دست تو دست خداوند تعالاست مگر که بر آن خم شده و بوسه زده پیغمبر؟ روح گهواره‌ی فرزند تو را جنباند آسمان گردد و دستاس تو را گرداند چهره بر خاک سر کوی تو آورده نیاز کرده پرواز به هنگام نماز تو نماز خلق ناگشته، در آغوش خدا بودی تو نه خدا، نه ز خداوند جدا بودی تو سرور عالم بر همسریَت فخر کند پدرت احمد بر مادریَت فخر کند تو همان سیب بهشتی که خداوندِ وَدود شب معراج به پیغمبر خود هدیه نمود چه به خلق و چه به خوی و چه به خلق و چه سرشت تو بهشتی تو بهشتی تو بهشتی تو بهشت در صف حشر تو امید گنهکارانی دوزخ و نار به فرمان تو، تو سلطانی حکم، حکم تو و فرمان تو فرمان خداست عفو، عفو تو و غفران تو غفران خداست این ندا می‌رسد از جانب ذاتِ الله فاطمه حاجت خود را ز خداوند بخواه تو بگو تا که ببندیم در دوزخ را تو بگو تا که کنم گل شرر دوزخ را تو بگو تا که عذاب از همگان برداریم دوزخی ها را در گلشن فردوس آریم من خدایم ولی امروز خدایی با توست حکم آغاز ز تو حکم نهایی با توست تو بگو دشمنتان را به سوی نار کشم تو بخواه از من تا ناز گهنکار کشم تو بگو تا همگان را به حسینت بخشم تو بگو تا همه را بر حسنینت بخشم در کنار پدر و شوهر و مام و پسرت تو روی سوی جنان خلق به دنبال سرت بر سر دست تو یک پیرهن خونین است همه گویند که اسباب شفاعت این است دوزخ و نار در آن روز بوَد پابستت دست عباس علمدار به روی دستت چشم یک خلق گنه‌کار به سوی دستت پیکر پاک دو شش ماهه به روی دستت همه در وحشت میزان و حسابند و کتاب همه گویند که یا فاطمه ما را دریاب! پیش رویت سر خونین اباعبدالله تویی و حنجر خونین اباعبدالله همه را رنگ ز رخسار پریده آن روز همه گریند به رگ‌های بریده آن روز تا که از شانه‌ی خود کوهِ گنه بردارند چشم بر خون گلوی علی اصغر دارند بر شفاعت نگه نور دو عینت کافی‌ست نخی از پیرهن سرخ حسینت کافی ست گرچه بر دامن لطفت همه را دست رس است بدن له شده‌ی محسن ششماهه بس است همه از هم بگریزند و تو در اوج جلال کنی از لطف و کرم شیعه‌ی خود را دنبال عفو بر خاک ره شیعه‌ی تو سر فکند چادر خاکی تو، سایه به محشر فکند بس که از چادر خاکیت کرم می بارد قاتلت هم به تو امید شفاعت دارد به شرار جگر و ناله و سوزت سوگند به مناجات شب و گریه‌ی روزت سوگند که به آن جانی غدار محبت نکنی قاتلت را به صف حشر شفاعت نکنی 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🌺🌿 ◽️ ۱. ثواب صلوات فرستادن بر حضرت زهرا علیهاالسلام رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: ای فاطمه، هرکس بر تو صلوات فرستد، خداوند او را می‌آمرزد، و او را در بهشت، هرجا که باشم، به من ملحق می‌کنند. 📚 بحارالأنوار، ج۱۰۰، ص۱۹۴ ✅ تذکّر: به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام، مادر گرامیش، حضرت فاطمه علیهاالسلام را زیارت کنیم. ۲. صلوات بر حضرت‌ فاطمه علیهاالسلام منقول ‌از حضرت ‌هادی علیه السلام «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى الطَّاهِرَةِ الْبَتُولِ الزَّهْرَاءِ، ابْنَةِ الرَّسُولِ، أُمِّ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ، سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، وَارِثَةِ خَيْرِ الْأَنْبِيَاءِ، وَ قَرِينَةِ خَيْرِ الْأَوْصِيَاءِ، الْقَادِمَةِ عَلَيْكَ مُتَأَلِّمَةً مِنْ مُصَابِهَا بِأَبِيهَا، مُتَظَلِّمَةً مِمَّا حَلَّ بِهَا مِنْ غَاصِبِيهَا، سَاخِطَةً عَلَى أُمَّةٍ لَمْ تَرْعَ حَقَّكَ فِي نُصْرَتِهَا بِدَلِيلِ دَفْنِهَا لَيْلاً فِي حُفْرَتِهَا، الْمُغْتَصَبَةِ حَقُّهَا، وَ الْمُغَصَّصَةِ بِرِيقِهَا، صَلاةً لا غَايَةَ لِأَمَدِهَا، وَ لا نِهَايَةَ لِمَدَدِهَا، وَ لا انْقِضَاءَ لِعَدَدِهَا. اللَّهُمَّ فَتَكَفَّلْ لَهَا عَنْ مَكَارِهِ دَارِ الْفَنَاءِ فِي دَارِ الْبَقَاءِ بِأَنْفَسِ الْأَعْوَاضِ، وَ أَنِلْهَا مِمَّنْ عَانَدَهَا نِهَايَةَ الْآمَالِ وَ غَايَةَ الْأَغْرَاضِ، حَتَّى لا يَبْقَى لَهَا وَلِيٌّ سَاخِطٌ لِسَخَطِهَا إِلاّ وَ هُوَ رَاضٍ، إِنَّكَ أَعَزُّ مَنْ أَجَابَ الْمَظْلُومِينَ، وَ أَعْدَلُ قَاضٍ، اللَّهُمَّ أَلْحِقْهَا فِي الْإِكْرَامِ بِبَعْلِهَا وَ أَبِيهَا، وَ خُذْ لَهَا الْحَقَّ مِنْ ظَالِمِيهَا.» 📚 بحار الأنوار، ج‏۱۰۲، ص۱۸۰ ۳. صلوات بر حضرت‌ فاطمه علیهاالسلام منقول ‌از حضرت ‌عسکری علیه السلام «اللهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ، فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ، وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ. اللهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا، وَ كُنِ الثَّائِرَ اللهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِهَا. اللهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ الْأَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى، فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا صَلاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ [أَبِيهَا] صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا، وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ، أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ» 📚 جمال الأسبوع، ص۴۸۶ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ 👈🏼👈🏼 [علل الشرائع] الْعَطَّارُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی‌مُحَمَّدٍ الْعَلَوِیِّ الدِّینَوَرِیِّ بِإِسْنَادِهِ رَفَعَ الْحَدِیثَ إِلَی الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِمَ صَارَتِ الْمَغْرِبُ ثَلَاثَ رَکَعَاتٍ وَ أَرْبَعاً بَعْدَهَا لَیْسَ فِیهَا تَقْصِیرٌ فِی حَضَرٍ وَ لَا سَفَرٍ ؟! فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْزَلَ عَلَی نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله لِکُلِّ صَلَاةٍ رَکْعَتَیْنِ فِی الْحَضَرِ فَأَضَافَ إِلَیْهَا رَسُولُ اللَّهِ لِکُلِّ صَلَاةٍ رَکْعَتَیْنِ فِی الْحَضَرِ وَ قَصَّرَ فِیهَا فِی السَّفَرِ إِلَّا الْمَغْرِبَ 👈 فَلَمَّا صَلَّی الْمَغْرِبَ بَلَغَهُ مَوْلِدُ فَاطِمَةَ علیها السلام فَأَضَافَ إِلَیْهَا رَکْعَةً شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 👉 فَلَمَّا أَنْ وُلِدَ الْحَسَنُ علیه السلام أَضَافَ إِلَیْهَا رَکْعَتَیْنِ شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أَنْ وُلِدَ الْحُسَیْنُ أَضَافَ إِلَیْهَا رَکْعَتَیْنِ شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... فَتَرَکَهَا عَلَی حَالِهَا فِی الْحَضَرِ وَ السَّفَرِ. 📝 ابو محمّد دینوری با اسنادش حدیثی را مرفوعاً از امام صادق علیه‌السّلام نقل کرده، راوی می‌گوید: به وی عرض کردم: چرا رکعتی و نمازهای که پس از آن می‌خوانند رکعت قرار داده شده ؟! و نمی‌توان آن را در حضر و سفر شکسته خواند! حضرت فرمود: خداوند عزّوجل حکم نماز در حَضَر را بر پیامبر صَلی الله علیهِ و آله چنین نازل فرمود که هر نمازی را دو رکعت بخواند، پس آن حضرت به هر نمازی در حضر دو رکعت افزوده و آن‌ها را در سفر قصر نمود مگر نماز مغرب و صبح، 👈 و زمانی که نماز مغرب را خواند، به وی رسید، به نشانه شکر به درگاه خداوند یک رکعت به آن افزودند؛ 👉 و زمانی که حسن علیه السّلام به دنیا آمد، به نشانه شکرگزاری به درگاه خدای عزّوجل دو رکعت بدان افزودند؛ و چون حسین علیه السّلام به دنیا آمد، به نشانه سپاس از خدای عزّوجل دو رکعت به آن افزودند ... و از آن پس نماز مغرب و این چهار نافله بعدش را به حال خود گذاشتند. 📚 بحارالأنوار، ج۳۷ ص۳۸ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔵⚪️ #۲۲_جمادی_الثانی_ﻣﺮﮒ_ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ 👈🏼👈🏼 ﺩﺭ شب ﺳﻪ ﺷﻨﺒﻪ ۲۲ ﺟﻤﺎﺩﻯ ﺍﻟﺜﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳ هـ ﻋﺒﺪالله ﺑﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻦ أﺑﻰ‌ﻗُﺤﺎﻓﻪ ﺩﺭ ﺳﻦ ۶۷ ﺳﺎﻟﮕﻰ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺳﺰﺍﻯ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺧﺖ ﺑﺮ ﺑﺴﺖ. (۱) ﺑﻪ ﻗﻮﻟﻰ ﻣﺮﮒ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺩﺭ ۲۷ ﺟﻤﺎﺩﻯ ﺍﻟﺜﺎﻧﻰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. (۲) ◽️ ﺍﻭ ﻣﺪّﺕ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﻭ ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﻏﺎﺻﺐ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﻛﺴﻰ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلّی الله علیه و آله ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺳﻘﻴﻔﻪ ی ﺑﻨﻰ ﺳﺎﻋﺪﻩ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﺷﺪ. ◽️ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ﺍﻯ ﺑﻰﺣﺴﺎﺏ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻋُﻤَﺮ ﺑﺎ ﺁن که ﺧﻮﺩ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪﻩی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻘﻴﻔﻪ ﺑﻮﺩ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ : «ﺑﻴﻌﺖ ﺑﺎ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺍﻣﺮﻯ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻭ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﻗّﺖ ﺑﻮﺩ، ﻣﺜﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ، ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺮّ ﺁﻥ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺩﺍﺷﺖ. ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻜُﺸﻴﺪ». (۳) ◽️ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﺩﺭ ﻋﻠّﺖ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﻧﺪ: ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺩﻭﺷﻨﺒﻪ ۷ ﺟﻤﺎﺩﻯ ﺍلآﺧﺮ ﻏﺴﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﻮﺍ ﺳﺮﺩ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺗﺐ ﻛﺮﺩ، ﻭ ۱۵ ﺭﻭﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﺐ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻤﻰ ﺭﻓﺖ، ﺗﺎ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺳﻪ ﺷﻨﺒﻪ ۲۲ ﺟﻤﺎﺩﻯ ﺍلآﺧﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋُﻤَﺮ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻛﺮﺩ، ﻣُﺮﺩ. (۴) ◽️ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ وفات، ﻋُﺜﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻭﺻﻴّﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻯ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻃﻠﺐ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﻣﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﺎ ﻋُﻤَﺮ ﺑﻦ خطّاﺏ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻭ ﻛﻠﻤﻪﺍﻯ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺑﻴﻬﻮﺵ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﻘﻴّﻪ ﺭﺍ ﻋُﺜﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ ﻧﻮﺷﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺑﺎ ﻋُﻤَﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. (۵) ◽️ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺮﺳﻴﺪ : ﭼﺮﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلّی الله علیه و آله ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻫﺎﻯ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﻛﺎﻏﺬ ﻭ ﻗﻠﻢ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻭﺻﻰّ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻌﻴّﻦ ﻛﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺬﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻈّﻢ ﺩﺍﺩﻧﺪ؟! ◽️ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﻛﻠﻤﺎﺗﻰ ﮔﻔﺖ. ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ : «ﻛﺎﺵ ﺗﻔﺘﻴﺶ ﺧﺎﻧﻪ ی ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻧﻤﻰﻛﺮﺩﻡ». (۶) همان تفتیشی که شهادت پاره‌ی تن پیامبر صلّی الله علیه و آله را به همراه داشت؟ 📚 منابع : ۱. ﺑﺤﺎﺭﺍلأﻧﻮﺍﺭ، ج ۲۹، ص ۵۱۷، ۵۲۱ ۲. ﻣﺴﺎﺭ ﺍﻟﺸﻴﻌﺔ، ﺹ ۳۲ ۳. ﺍﻟﻐﺪﻳﺮ، ﺝ۳، ﺹ۲۴۱، ج۵، ص۳۷۰، ج۷، ص۷۹،۱۷۱ ۴. ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻟﺨﻠﻔﺎﺀ، ﺹ۸۱؛ ﺑﺤﺎﺭﺍلأﻧﻮﺍﺭ، ﺝ۲۹، ﺹ۵۲۱ ۵. بحارالأنوار، ج۳۰، ص۵۱۹؛ نهج البلاغة (ﺷﺮﺡ ﺍﺑﻦ أﺑﻰ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ)، ﺝ۱، ﺹ۱۶۵ ۶. ﻣﺮﻭﺝ ﺍﻟﺬﻫﺐ، ﺝ۲، ﺹ۳۰۸ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔴🔴 .. 👈🏼👈🏼 علامه مجلسی در کتاب حیات القلوب زندگانی پیامبر اسلام آورده: آن هنگامی که ابوبکر در غار همراه با پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بود از ترس قریش اضطراب بسیار کرد تا جایی که خداوند در قرآن اشاره فرموده: ( إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا) 📝 اگر یاری نمیکنید پیغمر را پس یاری داده است او را خدا در هنگامی که بیرون کردند او را کافران از مکه، آنگاه که دومین آن دو نفر که در غار بودند به رفیق خود میگفت محزون مباش بدرستی که خدا با ماست. 🔸 خداوند در ادامه آیه میفرماید: (فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ۶ تَرَوْهَا) 📝فرستاد خداوند سکینه خود را بر پیغمبر، و یاری کرد او را به لشکری که ندیدند آنها را کافران 🔸و بعد میفرماید: (وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا) 📝 سخن کافران را پست گردانید و کلمه و سخن و وَعده حقتعالی بلند و غالب است 🔸 از امام محمد باقر علیه السلام منقول است که مراد از کلمه [[کفروا]] در این آیه، سخنان کفر آمیز ابوبکر است که از روی عدم ایمان او بوده و خدا (سکینه) یا همان آرامش قلبی را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم فرو فرستاد و حال آنکه در هر جای قرآن که ذکر (سکینه) شده مؤمنان را نیز یاد کرده است و چون در اینجا مؤمنی با آن حضرت نبود، لهذه در نسبت سکینه اقتصار بر آن حضرت نمود. 🔸علامه مجلسی میگوید: همین آیه برای عدم ایمان ابوبکر کافیست که در خدمت پیغمبر خدا بود امّا با این حال ترسید، ولی امام علی علیه السلام در زیر صد شمشیر خوابید اما پروا نکرد و ابوبکر آنقدر از ترس به آن حضرت آزار رسانید که حقتعالی او را از سکینه که از لوازم ایمان و یقین است محروم گردانید 🔸 در همین کتاب به نقل از قطب راوندی آمده که چون کفار قریش به نزدیک غار رسیدند ابوبکر اضطراب را از حد گذرانید و خواست به ایشان ملحق شود 📚 علامه مجلسی ص۳۲۳، کتاب زندگانی پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔴🔴 👈🏼👈🏼 ، عالم اهل‌سنت بر بالاى منبر گفت: مردم هر چه مى‌خواهید از من بپرسيد. زنى فرياد زد: اى مرد! ادعاى بيهوده نكن! خداوند رسوايت خواهد كرد. هيچ كس جزء امیرالمومنین على (علیه‌السلام) نمى‌تواند بگويد كه پاسخ تمام سؤالات را می‌داند. شيخ گفت: اگر سؤالى دارى بپرس! ⭕️ زن گفت: مورچه‌اى كه بر سر راه سليمان نبى آمد، نر بود يا ماده؟ شيخ گفت: سؤال ديگرى نداشتى؟ اين ديگر چه سؤالى است؟ من كه نبوده‌ام ببينم نر بوده يا ماده. زن گفت: نيازى نبود آنجا باشى. اگر با قرآن آشنايى داشتى میدانستی . در سوره نمل آمده كه {قالت نملة} مشخص میشود مورچه ماده بوده. (چرا که ضمیر "ت" برای مؤنث است) مردم به جهل شيخ و زيركى زن خنديدند. ⭕️ شيخ (از روی عصبانیت) گفت: اى زن آيا با اجازه شوهرت در اينجا هستی يا بدون اجازه؟ اگر با اجازه آمده‌اى كه خدا شوهرت را لعن كند و اگر بى‌اجازه آمده‌ای، خدا خودت را لعن كند. ⭕️ زن گفت: ای شیخ بگو بدانیم آيا عايشه با اجازه شوهرش پيامبر(صلی الله علیه وآله) به جنگ (جمل) با امام زمان خود، امیرالمؤمنین على (علیه السلام) رفته بود و يا بدون اجازه؟ شيخ بيچاره نتوانست جواب گويد. ⭕️ چرا که اگر شیخ میگفت با اجازه پیامبر"صلی الله علیه و آله" بوده، دروغ گفته بود و جسارت به پیامبر و مخالف آیه قرآن ("وَ قَرنَ فِی بُیُوتِکُنَ:) ای زنان پیامبر در خانه هایتان بنشینید" سخن گفته، و اگر عایشه بدون اجازه پیامبر"صل الله علیه آله" از خانه خارج شده (که همینطور هم بوده) پس عایشه خطاكار محسوب میشود. 📚 الغدیر، علامه امینی، ج۱۱ ص۱۲۳ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar