eitaa logo
مطالب ناب در منبر
3.5هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.2هزار فایل
👈 مطالب کانال: ــــمناقب وفضایل اهلبیت علیهم‌السلام ــــمطاعن ومثالب دشمنان ــــPDFکتب اعتقادی ــــنقدوهابیت وجریان یمانی وتصوف ــــمنابر اعتقادی‌، معرفتی ــــصوت دروس حوزوی ــــمداحی کانال دیگر ما👇 @Fishe_menbar ارتباط با ادمین @Abdulhossein235
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 👈🏼👈🏼 قالَ سیدنا أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِي‏ صلوات الله علیه: وَلَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي (صلوات الله علیه) أَنَّ حُذَيْفَةَ بْنَ الْيَمَانِ دَخَلَ فِي مِثْلِ هَذَا الْيَوْمِ عَلَى جَدِّي رَسُولِ الله (صلی الله علیه و آله) قَالَ حُذَيْفَةُ: رَأَيْتُ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ (صلوات الله علیه) وَوَلَدَيْهِ (صلوات الله علیهما) يَأْكُلُونَ مَعَ رَسُولِ الله (صلی الله علیه و آله) وَهُوَ يَتَبَسَّمُ فِي وُجُوهِهِمْ وَيَقُولُ لِوَلَدَيْهِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ (صلوات الله علیهما): كُلَا هَنِيئاً لَكُمَا بَرَكَةُ هَذَا الْيَوْمِ وَسَعَادَتُهُ فَإِنَّهُ الْيَوْمُ الَّذِي يُهْلِكُ الله فِيهِ عَدُوَّهُ وَعَدُوَّ جَدِّكُمَا. وَإِنَّهُ الْيَوْمُ الَّذِي يَقْبَلُ الله أَعْمَالَ شِيعَتِكُمَا وَمُحِبِّيكُمَا. وَالْيَوْمُ الَّذِي يُصَدَّقُ فِيهِ قَوْلُ الله جَلَّ جَلَالُهُ- فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خاوِيَةً بِما ظَلَمُوا. وَالْيَوْمُ الَّذِي نُسِفَ فِيهِ فِرْعَوْنُ أَهْلِ الْبَيْتِ وَظَالِمُهُمْ وَغَاصِبُهُمْ حَقَّهُمْ. وَالْيَوْمُ الَّذِي يُقْدِمُ الله إِلَى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً. 📝 حضرت امام هادی صلوات الله علیه: به‌درستی که پدرم خبر داد مرا  که «حذیفة بن یمان» در روز نهم ربیع الاول به محضر جدّم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رفت حذیفه گوید: حضرت امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین (صلوات الله علیهم) را دیدم که با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) غذا می‌خوردند و آن حضرت به روی آنها تبسّم می‌نمود و به فرزندانش امام حسن و امام حسین (صلوات الله علیهما) می‌فرمود: بخورید! گوارا باد بر شما برکت و سعادت این روز، به‌درستی که این روز، روزی است که خدا در این روز دشمن خود و دشمن جدّ شما را هلاک می‌گرداند. و این روز، روزی است که خداوند در آن اعمال شیعیان شما و محبان شما را قبول می‌فرماید. و در این روز صدق گفته خداوند ظاهر می‌گردد که می‌فرماید: فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً ﴿نمل ٥٢﴾ و اين [هم‌] خانه هاى خالى آنهاست به [سزاى‌] بيدادى كه كرده اند. و این همان روزی است که در آن فرعون اهل‌بیت و ستم کننده بر آنها و غصب کننده حقّشان هلاک می‌شود. و این روز، همان روزی است که خدای تعالی اعمال دشمنان شما را همانند ذرّات در هوا نابود می‌گرداند. 📚 منابع: ۱. بحارالأنوار (ط - بيروت)، ج‏۹۵، ص۳۵۲- باب۱۳، فضل اليوم التاسع من شهر ربيع الأول و أعماله‏ ۲. زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص۲۵۴ ۳. المحتضر للشيخ حسن الصفار ، ص۵۵ 🔻 بنابراین، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و خاندان مطهر او سال‌ها قبل از اینکه عمر به درک واصل شود روز قتل او را مبارک و سعید می‌دانستند و پیشاپیش مجلس شادی بر پا می‌کردند. 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبری‌موهبت‌ورزق‌الهی.mp3
4.28M
🔴 | 👈🏼 اظهار تبری هم به دو عنصر بستگی دارد: شیر مادر و لقمه حلال پدر 👈🏼 نقش مهم‌تر مادر در تربیت فرزند اهل برائت و ولایت 👈🏼 چرا عده‌ای لعن نمی‌کنند و بغض اهل‌بیت علیهم‌السلام را دارند؟! 👈🏼 در تبرّی، شیعه بودن اثبات می‌شود و نه در توّلی 🔘 حجت‌الاسلام و خطباء دیگر 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 👈🏼👈🏼 در درباره لعنت کردن یزید بن معاویه می نویسد: اگر گفته شود: آیا لعن یزید، به این دلیل که حسین بن علی را کشته یا به آن امر کرده است، جائز است یا خیر؟ چنین پاسخ می دهیم: نسبت کشتن حسین بن علی یا امر به این کار توسط یزید، اصلاً اثبات نشده است، دیگر چه برسد به این که بخواهیم او را لعن کنیم، زیرا نسبت کبیره به یک مسلمان بدون تحقیق جائز نیست. لذا مادامی که این فعل از یزید صادر نشده است، جائز نیست گفته شود که یزید، حسین بن علی را کشته است. 🧲 اگر کسی بگوید: آیا جائز است که گفته شود: قاتل حسین لعنه الله؟ یا امر کننده به قتل حسین لعنه الله؟ می‌گوییم: راه درست آن است که گفته شود: قاتل حسین، اگر قبل از توبه مرده است، لعنت خدا بر او باد، امّا احتمال دارد که او قبل از مرگ، توبه کرده باشد. لعن مسلمانان جایز نیست و یزید مسلمان است و نسبت قتل یا امر یا رضای او به قتل حسین بن علی، سوء ظنّ به مسلمان است و این سوء ظنّ، به حکم کتاب و سنّت حرام است. هر کس در صحّت این نسبت شک کند در غایت حماقت است. ممکن است قاتل حسین فرضاً یزید باشد، ولی اگر توبه کرده و بعد مرده باشد، لعن او جایز نیست، مانند کافر که اگر توبه کند لعنش جایز نیست. 🧲 و معلوم نیست که یزید از قتل حسین بن علی توبه نکرده باشد. پس لعن چنین مسلمانی جایز نیست و اگر کسی لعن کند معصیت کرده¬ است و اگر لعن او جایز باشد و کسی او را لعن نکند، گنهکار نیست. 📚 إحياء علوم الدين، ج۹، ص۱۹ 🔻 پاسخ بعضی از شعرا به گفته غزالی پیرامون لعن بر یزید بن معاویه فغانی شیرازی(م۹۲۵ق)، شاعر سنّی خطاب به غزالی می‌گوید: بر چنین کس نکنی لعنت و، شرمت بادا لعــن الله یــزیـداً و علی آل یــزیـــد سنایی غزنوی (م۵۴۵ق) می‌گوید: داستــان پســر هند مگـر نشنیــدی کـه از او بر سر اولاد پیمبر چه رسید؟! پـدر او لب و دنـــدان پیمبـر بشکست مـادر او جـگر عــمّ پیمبــــر بمکـید خـود، بناحق، حق دامــاد پیمبر بگرفت پـســر او ســـر فرزنــد پیمبر ببــرید بر چنین قوم چــرا لعنت و نفرین نکنم لعــن الله یـزیــداً و علی آل یــزیـــد امیرعلی شیر نوایی (م۹۰۶ ق) می‌گوید: ای که گفتی بر یزید و آل او لعنت مکن زانکه شاید حقتعالی کرده باشد رحمتش آنچه با آل نبی کرد او اگر بخشد خدای هم ببخشاید مرا گر کرده باشم لعنتش 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🔴 دیشب به سرم باز هوای دگر افتاد در خواب مرا سوی خراسان گذر افتاد چشمم به ضریح شه والاگهر افتاد این شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد: با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 این قبر غریب الغربا، خسرو طوس است این قبر معین الضّعفا، شمس شموس است خاک در او مرجع ارواح و نفوس است باید ز ره صدق بر این خاکِ در افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 اين روضه‌ی پرنور به جنّت زده پهلو مغز مَلَك از عطر نسيمش شده خوش‌بو بشنيد نسيم سحری رايحه‌ی او كز بوی بهشتيش چنين بی خبر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 حوران بهشتی زده اندر حرمش صف خیل مَلَک از نور، طبق‌ها همه بر کف شاهان به ادب در حرمش گشته مشرّف این جاست که تاج از سر هر تاج‌ور افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 اولاد علی شافع یوم عرصاتند دارای مقامات رفیع الدّرجاتند در روز قیامت همه اسباب نجاتند ای وای بر آن کس که به این دوده درافتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 کام و دهن از نام علی یافت حلاوت گل در چمن از نام علی یافت طراوت هر کس که به این سلسله بنمود عداوت در روز جزا جایگهش در سقر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 هر کس که به این سلسله‌ی پاک جفا کرد بد کرد، نفهمیده، غلط کرد، خطا کرد دیدی که یزید از ستم و کینه چه‌ها کرد آخر به درک رفت و به روحش شرر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 اولاد امیّه چو در کینه گشودند بر عترت اطهار بسی ظلم نمودند آخر همگی بيدقی از لعن ربودند دیدیم که از نام و نشانْشان اثر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 حَجّاج که شد منکر هر خارقِ عادات می‌کُشت به هر روز بسی شیعه و سادات امروز به او لعن کنند اهل سعادات آوازه‌ی ظلمش به همه بحر و بر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 کردند جفاها بنی عبّاس ستم‌گر مسموم شد از ظلم و جفا موسی جعفر بر قلب غریب الغربا زهر زد اخگر ظلم بنی عبّاس به گیتی سمر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 بست آب به قبر شهدا چون متوکّل در اوج فلک، روح مَلَک شد متزلزل دریا به فغان، موج زنان، نعره زد از دل در سطح زمین، غلغله در خشک و تر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 جِیش متوکّل به لب شط بنشستند بر زاير شاه شهدا راه ببستند از کین، دل زوّار حسین را بشكستند از قافله‌ی عشق بسی دست و سر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🌹 یا رب به حق منزلت شاه شهیدان! مسال نما لطف به مرد و زن تهران ما غرق گناهیم؛ تویی غافر عصیان این شعر مرا بار دگر در نظر افتاد: با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد (سیّد اشرف‌الدّین حسینی؛ مدفون در قبرستان ابن بابویه) 🔻 چقدر خوب است كه مجموعه اشعار ولایی و آيينی در يک مجلّد جمع و منتشر شود. 🔻 دو نکته: 🌻اوّل این که در برخی سایت‌ها شعر كامل ذكر نشده است كه در اين جا كامل نقل کرده‌ایم. 🌻🌻ديگر اين كه در دنيای مجازی، بند ذيل هم در ادامه‌ی شعر ديده می‌شود كه با مطابقت «ديوان نسيم شمال»، معلوم شد كه از او نيست. آن بند الحاقی اين است: 🌹 ای قبله‌ی هفتم که تویی مظهر یاهو! ای حجّت هشتم که تویی ضامن آهو! ما جمله نمودیم به سوی حرمت رو از عشق تو در قلب و دل ما شرر افتاد با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 روز ۱۴ ربیع الاول، به درک واصل شدن یزید ملعون بر صاحب الامر اقا امام زمان علیه السلام و تمام شیعیان مبارک باد 🎉🎊🎁💝🎉🎊🎉 🔻 وقتی در شام خبر شهادت امام حسن علیه‌السلام به معاویه ملعون رسید از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید و بی‌اختیار اظهار سرور و شادمانی کرده و تکبیر می‌گفت و سپس سجده شکر به جا آورد و حاضران در مجلس او نیز همانند او تکبیر گفتند و سجده شکر به جا آوردند!!!!! 🔻 امروز به نیت شادی دل امام حسن مجتبی وامام حسین علیهماالسلام، لعن یزید و معاویه ملعون را سرداده و از به درک واصل شدن زنازاده پسر زنازاده اظهار خوشحالی نمایید. 🎉🎊🎈🎉🎊🎈🎉 اللهم العن عمر اللهم العن ابی بکر اللهم العن عثمان اللهم العن عایشه اللهم العن معاویه اللهم العن یزید اللهم العن ال زیاد ، آل مروان ، آل ابوسفیان 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🚩 👈🏼👈🏼 در سال ۶۴هـ در شب چهاردهم ربیع الأوّل یزید بن معاویة بن ابی سفیان در سن ۳۹سالگی یا ۳۷سالگی یا ۳۵سالگی به درکات جحیم شتافت(۱). قول دیگر در مرگ یزید پانزدهم این ماه است(۲). 🔻مادر یزید میسون دختر بجدل کلبی است. او کسی است که غلام پدر خود را بر خود متمکّن ساخت و به یزید ملعون بارور شد. از همین جاست که طبق فرمایش ائمه علیهم‌السلام قاتل امام حسین علیه‌السلام ولد الزناست، که این کلام شامل شِمر، عُمَر سعد، ابن‌زیاد و غیر آنها نیز می‌شود. او شارب الخمر، قمار باز، میمون باز، ناکح با محارم، صاحب اشعار کفر آمیز و تارک‌الصلوة بود. 🔻چنانچه دميری در و مسعودی در نوشته‌اند: او ميمون‌های زيادی داشت که لباس‌های حرير و زيبا بر آن‌ها پوشانيده، طوق‌های طلا بر آن‌ها نموده، سوار بر اسب‌ها می‌نمود. و همچنين سگ‌های بسياری طوق به گردن داشت که با دست خود آن‌ها را شستشو می‌داد و سپس نيم خورده‌ی آن‌ها را خودش می‌خورد و در اثر اعتياد به مشروبات الکلی مست و مخمور بود(۳). 🔻 او بود که واقعه‌ی جانسوز کربلا را به وجود آورد و امام حسین و اهل‌بیت علیهم‌السلام و اصحاب آن حضرت را به شهادت رساند و امام زین‌العابدین علیه‌السلام و عمّه‌ی سادات زینب کبری علیهاالسلام و دیگر علوّیات و فاطمیّات را با آن وضع در کوچه و بازار به اسارت بُرد. 🔻 او بود که خانه‌ی خدا را خراب کرد و پرده‌ی آن را سوزانید. همچنین او بود که در واقعه‌ی حرّه در مدینه کشف ستر زنان مهاجر و انصار کرد، و سه روز مال و جان و ناموس مردم را بر سربازان خود حلال کرد. بعد از این ماجرا فرزندانی به هم رسیدند که پدر معیّنی نداشتند. بعد از آن قتل و غارتی در مدینه شد و حرمت حرم شریف نبوی هتک گردید، و مردم را داخل حرم مطهّر کشتند. 🔻 در علّت مرگ او چند قول است: یکی اینکه به بلای ناگهانی هلاک شده است. شیخ صدوق رَحِمَهُ الله می فرماید: یزید شب با حال مستی خوابید و صبح او را مُرده یافتند در حالی که بدن او تغییر کرده، مثل اینکه قیر مالیده شده باشد. بدن نحسش را در باب الصغیر دمشق دفن کردند. احمد بن حنبل و جماعتی از اهل‌سنّت لعن یزید را تجویز کرده‌اند و عدّه‌ای از آنان معتقد به کُفر یزید هستند، و ابن‌جوزی کتابی بر ردّ یزید نوشته است(۴). در این روز زیارت امام حسین علیه‌السلام مناسب است(۵). 📚 منابع : ۱. مسار الشیعة، ص۵۰ ۲. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۸۹ ۳. شب های پیشاور، ج۱، ص۲۵۷ ۴. تتمّة المنتهی، ص۵۶ ـ ۵۵ ۵. بحارالأنوار، ج ۹۸، ص ۱۰۱ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🚩 👈🏼👈🏼 در این روز و به قولی در ۱۵ یا ۱۸ ربیع‌الاوّل در سال ۱۷۰ هـ موسی الهادی، فرزند مهدی عبّاسی به درکات جحیم شتافت. در همان شب هارون خلیفه شد و مأمون نیز به دنیا آمد(۶). 🔻 خلافت موسی الهادی یک سال و سه ماه طول کشید و ۲۵ یا ۲۶سال عمر کرد. او به قساوت قلب و قلّت رحم و خشونت طبع و شرارت نفس مشهور بود(۷). 🔻 سیّد بن طاووس رَحِمَهُ الله در روایت می‌کند: موسی الهادی لشکری فرستاد حسین بن علی بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی علیه‌السلام صاحب فخ را با اصحابش شهید کرد، و سر او را با اسیران به نزد او آوردند، چون نظرش بر آن سر افتاد اشعاری خواند. 🔻 پس اسیران را یکی پس دیگری می‌آوردند، و او بعد از سرزنش و توبیخ امر به قتل آنها می‌کرد. در یک روز جماعتی از اولاد امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به قتل رسانید و طالبیین را دشنام می‌داد تا رسید به نام مبارک موسی بن جعفر علیه‌السلام، نسبت به آن حضرت بد گفت و فریاد کشید که حسین صاحب فخ خروج نکرد مگر به امر موسی بن جعفر علیه‌السلام، چون او صاحب وصیّت در این خانواده است. به خدا قسم او را به قتل می رسانم. خدا بِکُشد مرا اگر او را زنده بگذارم و خدا بِکُشد مرا اگر او را عفو کنم و اگر نبود که سفّاح و پدرم مهدی فضایل بسیار در حقّ جعفر بن محمد از کثرت علم و دین و فضلش برایم نقل کرده‌اند، هر آینه قبر او را می‌شکافتم و بدن او را به آتش می‌سوزانیدم. 🔻 نامه‌ای از بغداد برای حضرت کاظم علیه‌السلام فرستاد و صورت حال را شرح داد. چون نامه به حضرت رسید، اهل‌بیت و شیعیان خود را خبر کرد و فرمود: رأی شما در این باب چیست؟ عرض کردند: صلاح این است که شما خود را از این جبّار ظالم پنهان داری. حضرت فرمود: اوّل نامه‌ای که از عراق بیاید متضمّن خبر مرگ موسی الهادی است و چنان شد که آن حضرت خبر دادند(۸). 📚 منابع ۶. قلائد النحور، ج ربیع الاوّل، ص۹۱ ـ ۸۹ ۷. تتمّة المنتهی، ص۲۲۴ ـ ۲۲۲ ۸. مهج الدعوات، ص۲۱۹ ـ ۲۱۷ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
آنان كه بر تبرّى ما انگ مى‌زنند چون آهن اند و طىِّ زمان زنگ مى‌زنند با اهل بدعت‌اند به صلح و مصالحه آن وقت با من و تو دم از جنگ مى‌زنند! بايد كه تيغ را به روى دشمنان كشيد اينان چرا به صورت ما چنگ مى‌زنند؟! وحشت‌زده، عريضه‌ى وحدت زده شدند حالا قلم به شيوه‌ى نيرنگ مى‌زنند! بر ما كه بر طريق ولاييم استوار طعنه شبيه خلقِ نظر تنگ مى‌زنند باور بكن ولايتشان صادقانه نيست آنان كه در خود لنگ مى‌زنند! 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معراج‌اليقين‌في‌شرح‌نهج‌المسترشدين‌في‌اصول‌الدين_فخرالمحققين.pdf
16.04M
🚩 کتابی عربی، ویژه‌ی محققین وطلاب واهل‌منبر، باعنوان: 👈🏼 کتاب معراج الیقین شرحی است بر کتاب ، از اعلی مقامه الشریف 👈🏼 توسط فرزندشان نگاشته شده و از کتب مفید ابتدایی کلامی است 🔘 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 (قسمت اول) 👈🏼 باسمه جلت اسمائه عرفان از نظر اهل بیت (علیهم‌السلام) عبارت است از: 🔻 شناخت خدای تعالی، شناخت رسول و حجت‌های خداوند (صلوات الله علیهم)، 🔻 و شناخت عقائد و اخلاق و احکامی که آنان آورده‌اند و انسان را به انجام دستورات الهی، 🔻 خودداری از نواهی او، تطهیر نفس از رذائل، 🔻 و متخلق شدن به فضائل از راه‌های شرعی نه راه‌های منحرف و رنگارنگی که برخی جاهلان اهل‌تصوف و ریاضت‌کشان باطل اختراع کرده‌اند، سوق می‌دهد. 🆔 https://t.me/rohani_ir/842 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🌿 (قسمت دوم) 👈🏼 عرفان بدون تمسک به اهل‌بیت علیهم‌السلام گمراهی و سراب است عرفان واقعی فقط معرفت خدای متعال و اولیای او و حرکت در مسیر آنان، و عمل به دین آنان است، و هرچه غیر از این تنها سراب و وهمی بی‌مقدار است. 🔻 لذا عده‌ای که ادعا می‌کنند ـ با دور شدن از چشمه اهل‌بیت علیهم‌السلام ـ به بالاترین مراتب سلوک و مکاشفه رسیده‌اند تنها گمراهی و انحرافشان افزوده شده است. 🆔 https://t.me/rohani_ir/845 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔷🔶 _دارد 👈🏼👈🏼 حجت‌الاسلام در کتاب می‌نویسد: 🍃از جمله خواب‌هایی که قرآن ذکر کرده، رؤیای رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است که در دو مورد بیان شده است: 1⃣ در مورد فتح مکّه و به‌جا آوردن مناسک حجّ از آن که می‌فرماید: (لَقَدْ صَدَقَ الله رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ الله آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَتْحًا قَرِيبًا)(فتح/۲۷) 🍃 از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است: هنگامی که مشرکان و کفّار مکّه، رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را از آمدن به مکّه منع کردن و پیامبر هم با خود قربانی آورده بود و هم احرام بسته بود، خداوند در خواب به پیامبر نشان داد همان‌گونه که در آیه آمده مسلمانان وارد مسجدالحرام می شوند. رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله که می‌دانست پروردگار به آنچه در خواب دیده است وفا خواهد کرد، لذا موی سر خود را گذاشت تا بلند شود و در انتظار حلق و تراشیدن آن بود؛ زیرا خداوند آن را وعده داده بود. (فروع‌کافی، ج۶، ص۴۸۶) 2⃣ درباره رویدادهای بعد از وفات و رحلت آن حضرت است. خداوند می‌فرماید: (وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا)(اسراء/۶۰) 🍃 صاحب مجمع البیان ذیل این آیه کریمه گفته است: اکثر مفسرین برآنند که مراد از این رؤیا، همان رؤیای به معنای خواب دیدن است. و گفته شده که آن حضرت در خواب دید که بوزینه‌ها بر منبر او بالا می‌روند و پایین می‌آیند. این خواب آن حضرت و غمگین و ناراحت کرد تا آنجا که کسی بعد از خواب، آن حضرت را خندان ندید تا از دنیا رفت. (مجمع‌البیان، ج۶، ص۴۲۴) 🍃 و از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: جبرئیل نزد رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله آمد درحالی که آن حضرت افسرده و غمناک بود. عرض کرد: ای رسول‌خدا! چه شده که شما را افسرده و غمناک می‌بینم؟! پیامبر فرمود: دیشب خوابی دیدم. عرض کرد: چه خوابی دیده‌اید؟! فرمودید: دیدم بنی‌امیه بر منبرم بالا رفته و فرود می‌آیند. (روضه‌کافی، ص۲۲۲، ح۲۸۰) 🍃و در روایت دیگری آمده که: رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: چرا محزون و غمناک نباشم در حالی که دیشب در خواب دیدم که بنی‌تِیم و بنی‌عَدی و بنی‌اُمیه بر منبرم بالا رفته و مردم را از اسلام باز داشته و به قهقرا برگرداندند. آنگاه رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: عرضه داشتم: پروردگارا! این واقعه در حیات من است یا بعد از موت من می‌باشد؟! پروردگارا به من فرمود: بعد از مرگ تو می‌باشد. (روضه‌کافی، ص۳۴۵، ح۵۴۳/ بحارالأنوار، ج۵۸، ص۱۶۸) 📚 رؤیاهای صادقه، علی نظری منفرد، چاپ (انتشارات سرور، قم)، ص۳۴_۳۳ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🚩 👈🏼عَنِ الْحَارِثِ بْنِ حَصِیرَةَ الْأَسَدِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: کُنْتُ دَخَلْتُ مَعَ أَبِی الْکَعْبَةَ فَصَلَّی عَلَی الرُّخَامَةِ الْحَمْرَاءِ بَیْنَ الْعَمُودَیْنِ فَقَالَ فی هَذَا الْمَوْضِعِ تَعَاقَدَ الْقَوْمُ إِنْ مَاتَ رَسُول‌الله صلی الله علیه وآله أن لَا یَرُدُّوا هَذَا الامْرَ فِی أحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَبَداً. قَالَ قُلْتُ وَمَنْ کَانَ؟ قَالَ الْأَوَّلُ وَالثَّانِی وَأَبُوعُبَیْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ وَسَالِمُ بْنُ الْحَبِیبَةِ. 📝 حارث بن حصیره اسدی نقل کرده، امام باقرعلیه‌السلام فرمود: با پدرم به کعبه رفته بودم؛ ایشان بر سنگ مرمر سرخی که بین دو ستون بود نمازگزارد وبعد فرمود: در اینجا بود که قوم عهد بستند که اگر رسول‌خدا صلی الله علیه وآله از دنیا رفت هرگز امر حکومت را به یکی از اهل‌بیت وی برنگردانند. 🔻 گفتم: آنان چه کسانی بودند؟ فرمود: اولی ودومی وابوعبیده بن جراح وسالم بن حبیبه. 📚 منابع ۱. الکافي،ج۴ص۵۴۵ ۲. بحارالأنوار ج۲۸ص۸۵ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar