eitaa logo
مطالب ویژه
4.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
📚 مطالب ویژه، حول محورمعارف توحیدی و انقلاب اسلامی برگرفته ازاندیشه‌های استاداصغرطاهرزاده 📧 ارتباط‌ با ما: @hasannazari 09136032342 🔹سایت‌ لب‌ المیزان:https://lobolmizan.ir 🔹ایتا:https://eitaa.com/matalebevijeh 🔹روبیکا:https://rubika.ir/matalebev
مشاهده در ایتا
دانلود
22.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب: برای زندگی امروز باید از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) درس بگیریم ‼️ بروزترین کانال رهبر معظم انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/1958608927C282a6f114a
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟ویژه ولادت حضرت علی(ع) 🌹نماهنگ| رهبرمعظم انقلاب: علی‌بن‌ابی‌طالب شخصیتی است که شیعه، سنی، غیرمسلمان و بی‌دین، احترامش میکنند ➕صحبت‌های جرج جرداق مسیحی درباره امیرالمؤمنین علیه السلام matalebevijeh@✅ 💥 @sardarhajizadeh
🔰 توصیه معنوی رهبر انقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض (۱۳-۱۵) ماه رجب آن را یک فرصت با ارزش برای صفا دادن به دل، توبه و خودسازی دانسته‌اند. مؤمنین و به‌ویژه جوانان نیز در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی با گرایش به این پدیده‌ی معنوی آن را مغتنم شمرده و برای استفاده از این پدیده‌ی معنوی در مساجد شهرها سه روز معتکف شده‌اند. 🔹 اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مجموعه‌های مسئول برای پرهیز از اجتماع به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری، قرار شد مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نشود. 🔹 با توجه به شرایط پیش آمده، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم مانده‌اند توصیه‌ای داشته باشند. 🔺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف امسال توصیه‌ای مرقوم داشتند: «کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم مانده‌اند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه السلام بخوانند.»
رائحة الروح ...🌺🌺 حضرت جانان روزت مبارک❤️
♦️سلامتی همه‌ی اون باباهایی که برای "هدیه روز پدر" فقط یه لنگه جوراب براشون کافیه... یا اصلا جوراب هم به کارشون نمیاد ... 🍃🌸🍃 @FARZANDANESHAHED 🌷کانال فرزندان شاهد کشور🌷
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 ▪️زندگی دنیا با مرگ در آمیخته است. روشنایی‌هایش با تاریکی، شادی‌هایش با رنج، خنده‌هایش با گریه، پیروزی‌هایش با شکست، زیبایی‌هایش با زشتی، جوانی‌اش با پیری و بالاخره وجودش با عدم... حقیقت این عالم فناست و انسان را نه برای فنا، که برای بقاء آقریده‌اند. خُلِقْتُم لِلْبَقاءِ لا لِلْفَناءِ... أَسْمِعُوا دَعْوَةَ الْمَوْتِ آذَانَكُمْ قَبْلَ أَنْ يُدْعَى بِكُم‏ 🎥 / 🔺بر اساس متنی از شهید @sar_nevesht
درباره ترس از ویروس کرونا و پیدا و پنهان آن تنها ما نیستیم که از ویروس کرونا ميترسیم، همه مردم جهان از آن ميترسند و هیچکس را از این بابت نميتوان و نباید ملامت کرد. وقتی همه از چیزی ميترسند، آن چیز قاعدتاً باید ترسناك باشد. ولي بیایید چند لحظه در باب این ترس همه جایی بیندیشیم. 1 .هر ترسی با وهمی پیوسته است، منتها اوهامِ ترساننده متفاوتند و شدت و ضعف دارند. بعضي از آنها هم مثل ترس از ویروس دست از سر مردمی که در معرض هجومِ آنند برنمی دارند، تا آنجا که یك لحظه مجال فراغت از سودای ویروس نميیابند که بتوانند بیندیشند چرا مثلاً از مرگ بر اثر ویروس کرونا بیش از مرگ بر اثر تصادف در جادهها ميترسند؟ مگر نه این است که تلفات جاده ای در بعضي کشورها کمتر از ویروس کرونا نیست؟ پس چرا از آن نميترسند و از کرونا این همه واهمه دارند؟ 2 -اختلاف میان دو ترس، ترسی که به آساني از آن غافل ميشویم و ترسی که از آن غفلت نميتوانیم کرد، هرچه باشد در آثار و نتایج آنها به نحوی ظاهر ميشود. ترسی که از آن غافل ميشویم اگر بماند شاید صاحبش را به احتیاط وادارد یا او را از خطر حفظ کند. اما ترسی مثل ترس از کرونا که ميماند خطر را بیشتر و شدیدتر ميکند. برای اینكه بهتر بتوان با خطر ویروس مقابله کرد، باید فرصتی باشد که در آن بتوان به دفع خطر اندیشید. اندیشیدن مستلزم رهایی و انقطاع جزئی یا کلی از ترس است و با این رهایی ،شاید بعضي چاره های مقابله با خطر پیدا شود. ولی شاید اثر بزرگتری هم داشته باشد. 3 -فیلسوفان اگزیستانس آدمی را موجودی ترس آگاه ميدانند. ترس آگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیئی معین است، ولي ترس آگاهي احساسِ ترس توأم با درد است و دردمند نميداند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از نیستی است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهي برسد، ميتواند مایه تذکر مؤثر و راه گشا باشد. بشر همواره این استعداد را داشته است که به غرور مبتلا شود، اما عصر جدید بخصوص آنجا که ناتوانی با توانایی اشتباه ميشود، آدمی بر مرکب سرکش غرور نشسته است و می تازد، بی آنكه از خطرهای راه چیزی بداند. اگر ویروس کرونا ناتوانی ما را به ما بنماید و موجب شود که زمام مرکب غرور را نگاه داریم و از دعواهای بیهوده اندکی روبگردانیم درس بزرگی به ما داده است. 4 .تمدن تكنولوژیك جدید، تمدن عظیمی است که وجود و آثارش به یك معجزه ميماند. اما این قدرت عظیم و بی مانند نميداند و نميخواهد بداند که یك ویروس جهش یافته بیرون آمده از آزمایشگاه یا به قولی جداشده از جسم یك پرنده مفلوك، ميتواند نظم عظیم و حیرت‌انگیزش را بلرزاند و دچار بحران و خلل و اختلال کند. در نظام بزرگ تمدن کنونی و در عظمت بشر تردید نميکنیم، اما از ناچیزی و ناتوانی انسان و از دچار شدنش به غرور همه توانی و همه دانی نیز نباید غفلت کرد. پاسكال ميگفت آدمی بينهایت بزرگ و بينهایت کوچك است. ميتوان گفت که با این عظمت و حقارت، مهربانی و دانایی و بيرحمی و نادانی نیز قرین ميشوند، تا آنجا که کسانی ممكن است چندان نادان باشند که دانشجوی چینی را به جرم اینكه کشورش منشأ ویروس کرونا بوده است مقصر بدانند و با مشت و لگد مجازات کنند. ولی کرونا به کشور و قوم خاصی تعلق ندارد و همه یكسان در معرض ابتلای آن قرار دارند. کاش این پیشامدها به ما مي آموخت که به جای دشمنی با یكدیگر همدردی و همراهی کنیم. آدمیان همچنان که یكسان در معرض خطر قرار دارند، از حقوق یكسان نیز بهره دارند. یكی از نشانه های روکردن به دانایی و بزرگی این است که همه و مخصوصاً صاحبان قدرت و آنهاکه بیشتر دچار غرورند و احیاناً غرور را فضیلت و بزرگی ميدانند، حدود و حقوق مردمان را رعایت کنند و سخن ناصرخسرو را از یاد نبرند که: «خلق سراسر همه نهال خدایند هیچ نه بشكن از این نهال و نه برکن» و این همه مشروط به گذشتن از ترسِ خانه کرده در سراسر خودآگاهی ما و رسیدن به درد ترس آگاهی است.
دکتر داوری را همیشه با این خصیصه شناخته ایم که سخن زمان می گوید یا به تعبیری نبض زمان را خوب می گیرد نوشته اخیر ایشان فرصتی است برای تذکر به زمانی که در آن قرار گرفته ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری . شایعات فضای مجازی درباره کرونا را برای دیگران نقل نکنیم @dr_banki
بازهم جدال قدیمی مناسک‌گرائی و عقل‌گرائی ( به بهانه‌ی شیوع ویروس کرونا) 🔹 این اولین باری نیست که جدال قدیمی جریان فکری عقل‌گرایی و نص‌گرایی سر باز کرده و از لجنه های علمی و تخصصی به افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی زرد کشیده شده‌است. این منازعه قدیمی در بزنگاه‌هایی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گوناگون بروز و ظهور می‌کند و منجر به ایجاد شوک‌هایی در بین مردم و در مواقعی موج‌سواری دشمنان اسلام و تشیع می‌شود. 🔹 این‌باربه بهانه کوییک 19 یا کرونا ویروس، تب منازعه نص‌گرایان افراطی در حمایت از برگزاری بی‌قید و شرط مراسمات، تجمعات و اماکن مذهبی با استدلال عقل گرایان مبنی بر حفظ سلامتی انسان و اولویت آن بر مناسک و مراسمات مذهبی در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته و افکار عمومی و مردم را دچار سردرگمی و حیرت کرده‌است. 🔹 نکته جالب اینجاست این جدال در رسانه های دشمنان تشیع و اسلام، از بی‌بی‌سی تا ایران اینترنشنال به صورت لحظه ای با پروپاگاندای رسانه‌ای به عنوان خبر اول و سوژه دست اول به این منازعه دامن زده و با سیاست قدیمی بهره‌گیری از گسل های اختلافی بین مسلمین و تحریک این گسل‌ها سناریوی گسترش این اختلاف را دنبال می‌کنند. شاید هیچ‌گاه میرزا مهدی اصفهانی نقل‌گرا و علامه طباطبائی عقل‌گرا تصور این را هم نمی‌کردند که روزی این اختلاف مبنائی فکری به سطح شبکه‌های اجتماعی و محملی جهت تاختن دشمنان تشیع به اصل دین گردد و این اختلاف فکری به سطح عوام تسری و در اینستاگرام و تلگرام و توئیتر دست بدست شود. از انتشار مصاحبه طلبه‌ای در کنار ضریح مطهر حضرت معصومه (س) مبنی بر اینکه ما به کرونا کاری نداریم ودست از حرم نمی‌کشیم تا انتشار فتاوای برخی مراجع مبنی بر ضرورت و وجوب حفظ سلامتی و عدم ضرورت تجمعات مذهبی. 🔹 این منازعه سر دراز دارد و در مصاف‌های مختلفی مثل تشکیل حکومت اسلامی، بانکداری اسلامی، شبکه‌های اجتماعی و تماس تصویری آن، مناسک بدعت گونه جریان افراط‌گرای شیعی مثل قمه زنی و دیگر مسائل فرعی آن با نگاه‌های صفر و صدی و افراط و تفریطی منجر به کشیده شدن تخاصمات فکری به سطوح میدانی، سیاسی و حتی امنیتی است. 🔹 اما تفکر اجتهاد و فقه پویای انقلاب اسلامی به میدان آمد تا اثبات کند که عقل و نص نه تنها قابل جمع اند بلکه نصوص و نقل می‌تواند بستری جهت تحقق فقه حداکثری و جمهوری اسلامی برخاسته از سیره علمی و عملی اهلبیت علیهم السلام باشد. 🔹 گفتمان انقلاب اسلامی با تکیه بر عقل‌گرایی و فقه حداکثری به بزرگترین تعظیم کننده شعائر و مناسک در جهان تبدیل شد و علی رغم نگاه انحصاری جریانات افراطی‌گرای شیعی مبنی بر انحصار شعائر در اعمال بدعت گونه مثل قمه‌زنی، تفکر فقه پویای امام خمینی در مقام ثبوت و اثبات نشان داد که علی رغم نگاه تمدن ساز، بزرگترین اماکن و تجمعات مذهبی را در همین فضا می‌توان خلق کرد و منافاتی بین مناسک اسلامی و نگاه اجتماعی سیاسی و عقل‌گرایی نیست. تفکر انقلاب اسلامی دراین مصاف به قدری بی رقیب است که هیچ مدعی نص‌گرایی نمی‌تواند انکار کند، انقلاب اسلامی که در بستر محرم اباعبدالله الحسین علیه السلام شکل گرفته، بستر عظیم‌ترین مناسک اسلامی با جمعیت‌های میلیونی را شکل داده که جهان اسلام را حیرت زده کرده است. 🔹 از طرفی همین تفکر، توفیق پرورش بزرگ‌ترین دانشمندان هسته ای و نانوتکنولوژی را پیدا کرده و در کشوری که زمانی پزشکان هندی و پاکستانی به طبابت می‌پرداختند و جوانان ایرانی حتی جرات فکر طبابت را به خود نمی‌دادند،همین نگاه فقه حداکثری منجر به این شد که در حال حاضر پزشکان ایرانی در پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای پزشکان دنیا می پردازند. 🔹 اما سؤال جدی این است که با این حال میتوان به تفکر پویای انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم برچسب تحجر زد و با برجسته سازی رسانه‌ای برخی اقدامات خرده جریانات افراط‌گرا که مغرضانه به نص‌گرایی افراطی دامن زده و اقدام خود را به پای اسلام حقیقی می‌گذارند، اصل روحانیت و اندیشه غالب را مورد هدف قرار داد! 🔹 به چه علت رسانه‌های بیگانه بر این منازعه تمرکز کرده‌اند؟ نقش حوزه علمیه وروحانیت نسبت به تعدیل نگاه‌های بین‌المللی در این مواقع حساس به کیان تشیع و دین اسلام چیست؟آیا اصرار خرده جریانات اخباری‌گری و تاکید برمناسک و لو به قیمت به‌خطر افتادن سلامت مردم صحیح است؟ اندیشه فقه پویای نخبگان در این خصوص چه نظری دارد؟ آیا جمع بین مراعات بهداشت و حضور در اماکن مذهبی امکان پذیر نیست؟