هدایت شده از گفتمان ازدواج (تعدد زوجات)
#سوال
#عدالت_در_تعددزوجات
⁉ سوال: منظور از عدالت در #تعدد_زوجات چیست؟
🌺 جواب: مردی که اقدام به #تعدد_زوجات می کند باید بین همسرانش به عدالت رفتار کند. عدالت دو گونه است:
۱- عدالت واجبه: شامل دو مورد است: #قسم ( تقسیم شب ها) و #نفقه
۲- عدالت مستحب: که رعایت عدالت در سایر موارد می باشد.
اما...
عدالت در #قسم به چه معناست؟
عدالت در #نفقه به چه معناست؟
#قسم یعنی تقسیم شب ها
و از هر ۴ شب یک شب حق هر کدام از همسران مرد است
اگر مرد ۴ زن داشته باشد واجب است از ۴شب یک شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند.
اگر ۳ زن داشته باشد واجب است یک شب از ۴ شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند و یک شب اضافه را آزاد است و می تواند نزد هر کدام که خواست بماند یا نزد هیچ کدام نماند.
اگر مرد ۲ زن داشته باشد واجب است یک شب از ۴ شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند و ۲ شب دیگر اختیار با خودش است. البته برخی مراجع تقلید در مورد دوهمسری میفرمایند چهار شب به طور مساوی بین دو همسر تقسیم میشود.
عدالت در #نفقه یعنی به هر کدام از همسرانش به حسب حال او و در حد شأنش نفقه بدهد و لزوما به معنای تساوی نیست.
با توجه به اینکه عدالت واجبه فقط در #قسم و #نفقه می باشد، رعایت عدالت آنچنان که بعضی ها گمان می کنند سخت نیست اما شایسته است مرد علاوه بر عدالت واجبه، در حد امکان عدالت مستحبه را هم رعایت کند، یعنی در سایر موارد از جمله مجامعت و مسافرت و... هم بین همسرانش به عدالت رفتار کند.
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
✅ کانال گفتمان ازدواج 🌹
به ما بپیوندید 👇
https://eitaa.com/korafatbedat
الکافی عن سعد بن طریف: قالَ أبو جَعفَرٍ [الباقر] (ع): مَرَّ رَسولُ اللّهِ(ص) بِرَجُلٍ فَقالَ: ما فَعَلَتِ امرَأَتُک؟ قالَ: طَلَّقتُها یا رَسولَ اللّهِ، قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ؟ قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ.
ثُمَّ قالَ: إنَّ الرَّجُلَ تَزَوَّجَ فَمَرَّ بِهِ النَّبِی(ص) فَقالَ: تَزَوَّجتَ؟ قالَ: نَعَم، ثُمَّ قالَ لَهُ بَعدَ ذلِک: ما فَعَلَتِ امرَأَتُک؟ قالَ: طَلَّقتُها، قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ؟ قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ.
ثُمَّ إنَّ الرَّجُلَ تَزَوَّجَ فَمَرَّ بِهِ النَّبِی(ص) فَقالَ: تَزَوَّجتَ؟ فَقالَ: نَعَم، ثُمَّ قالَ لَهُ بَعدَ ذلِک: ما فَعَلَتِ امرَأَتُک؟ قالَ: طَلَّقتُها، قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ؟ قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ.
فَقالَ رَسولُ اللّهِ(ص): إنَّ اللّهَ عز و جل یبغِضُ ـ أو یلعَنُ ـ کلَّ ذَوّاقٍ مِنَ الرِّجالِ، وکلَّ ذَوّاقَةٍ مِنَ النِّساءِ.[۱]
الکافی ـ به نقل از سعد بن طریف، از امام باقر(ع) ـ: پیامبر خدا(ص) به مردی برخورد. پس فرمود: «همسرت چه می کند؟».
مرد گفت: طلاقش دادم، ای پیامبر خدا!
فرمود: «بی آن که عیبی در او باشد؟».
گفت: بی آن که عیبی در او باشد.
آن مرد، دوباره ازدواج کرد و باز، پیامبر(ص) به او برخورد و پرسید: «ازدواج کردی؟».
گفت: بله.
پس از مدّتی از او پرسید: «همسرت چه می کند؟».
گفت: طلاقش دادم.
فرمود: «بی آن که عیبی در او باشد؟».
گفت: بی آن که عیبی داشته باشد.
آن مرد، بار سوم ازدواج کرد و باز، پیامبر(ص) بر او گذشت. فرمود: «ازدواج کردی؟».
گفت: بله.
پس از مدّتی، به او فرمود: «همسرت چه می کند؟».
گفت: طلاقش دادم.
فرمود: «بی آن که عیبی در او باشد؟».
گفت: بی آن که عیبی در او باشد.
آن گاه پیامبر خدا(ص) فرمود: «خداوند عز و جل هر مرد بُلهوس و هر زن بُلهوسی را دشمن می دارد» یا «از رحمت خود، دور می سازد ».
[۱]. الکافی: ج ۶ ص ۵۴ ح ۱، دانشنامه قرآن و حدیث ج ۴ ص ۱۲۶.
حدیث قید آورده ، بدون دلیل و بدون عیب
بنابراین وقتی مردی یا زنی دلیل موجه و عقلانی و عقلایی دارد مصداق حدیث ذواق بودن نیست
عنه صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ عَزَّوجلَّ يُبغِضُ أو يَلعَنُ كُلَ ذَوّاقٍ مِنَ الرِّجالِ، وكُلَّ ذَوّاقَةٍ مِن النِّساءِ .
[الكافي : 6/54/1 ]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزوجل... زنانى را كه همواره تغيير همسر مى دهند دشمن دارد، يا آنها را لعنت مى كند.
نهی ذواق بودن برای زنان هم هست
مطلع ِعشقآنه
الکافی عن سعد بن طریف: قالَ أبو جَعفَرٍ [الباقر] (ع): مَرَّ رَسولُ اللّهِ(ص) بِرَجُلٍ فَقالَ: ما فَع
این حدیث در باب " > 1 ـ باب کراهة طلاق الزوجة الموافقة وعدم تحریمه" وسائل شیعه آمده. یعنی این کراهت و مذموم بودن قید دارد یعنی مردی یا زنی عامل به وظایف زناشوئی باشد و از سر شهوت زن و مرد از هم طلاق بگیرند. پس این حدیث و مذمت شامل مرد و زنی نمی شود که با دلیل موجه از زن و مردی که وظایف اش را انجام نمی دهد طلاق می گیرد.
هدایت شده از مطالعات اسلامی زنان
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به من چه؟!
🔻کی حجاب درست میشود؟
🔻تحلیل انسانشناسانه از ریشۀ بیبندوباریهای جامعه
🔻چطور سیستم آموزش و پرورش، موجب بیدینی شده است؟!https://eitaa.com/women92
هدایت شده از مطهره وافییزدی🇮🇷
یکی به من بگه نزدیک انتخاباته
چیزای عجیب غریب میبینیم؟
#شبکه_سه
عملکردتون خوب باشه مردم رای میدن
نیازی نیست با جنگولک بازی و جملات عجیب غریب از مسولین دعوت کنیم
مردمی که با جو و این طور مسائل رای بدن و مبنایی رای ندن نتیجه اش میشه
اینکه عملکرد های دینی انقلابی به چشم شون نمیاد و توقع اتفاقات زرد دارند
@motaharevafi77
هدایت شده از احمد فربهی
اَصالةُالتَّحریف فی کلام الحریف!
از جمله رفتارهای ناپسندی که در رسانهها رویه شده، تحریف سخن و رفتار کسی است که میخواهند او را نقد کنند. دیدن این رفتار از رسانههای سران کفر و کسانیکه به آنها تمایل دارند طبیعی است اما این بیماریِ رفتاری نباید در جریان انقلابی دیده شود، ولی گاه دیده میشود! بخشی از این تحریفها بدون شک غیرعامدانه اتفاق میافتد اما بخشی از آن، اهمالکارانه و گاه عامدانه انجام میگیرد.
من خودم هر وقت بر اساس گزارشی نقد و یا تنقیصی علیه کسی میبینم اصل اولیه را بر «احتمال عقلائیِ تحریف» میگذارم و به آن گزارش و نقد مبتنی بر آن، اعتماد نمیکنم مگر اینکه آن گزارش را در رسانه مورد قبول آننقدشده و یا «رسانهی غیرمتَّهَمه» ببینم.
شاید یکی از مصادیق بارز روایتی که فرمود: «إِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَّ أَحْسَنَ الظَّنَّ رَجُلٌ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّر» همین مورد باشد. یعنی در این شرایط اگر کسی بر اساس حسن ظن به گزارش و قضاوت کسی، کاری انجام دهد خودش و دیگران را فریب دادهاست.
مراقب باشیم!
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از 『 خند و پند / khandopand 』
32.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
_تاثیر عجیب و شگرف امر به معروف
✅پیشنهاد ویژه برای نشر
@khandopand