#پاسخ_شبهه_ذواق
#قسمت_اول
اصل روایتی که آقای ازغدی ظاهرا در طرح فوق دکتری کتاب خوانی مطالعه کردند این است :❗️👇
در کتاب شریف کافی جلد ۶ ص ۵۴:
أبى جعفر (علیه السلام)فرمودند:
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله بر
شخصى گذشت و فرمود:
«با زنت چه كار كردى؟»
گفت:#طلاقش دادم ای رسول خدا
پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمود: آیا مرتكب بدى شده بود؟
گفت: خیر
سپس راوى گفت:
همان شخص ازدواج كرد و پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله بر او گذشت و فرمود:
«ازدواج كردى؟»
گفت: آرى.
سپس به او فرمود: «با همسرت چه كار كردى؟
عرض كرد: #طلاقش دادم.
فرمود: بی آنكه مرتكب بدى شود؟
آن شخص عرض كرد: بله بی آنكه مرتكب بدى شود.
باز همان شخص ازدواج كرد و پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله براو گذشت و فرمود: «ازدواج كردى؟»
عرض كرد: آرى.
پس از آن به او فرمود: «با زنت چه كار كردى؟
عرض كرد: #طلاقش دادم.
فرمود: «بی آنكه مرتكب بدى شود؟»
عرض كرد: بله بی آنکه مرتكب بدى شود.
و رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «خداوند عزوجل دشمن می دارد یا لعن می کند هر ذواق(ازدواج كننده و زود طلاق دهنده)از مردان را و هر( ازدواجكننده و زود طلاق گیرنده)از زنان را...
بعد از ۳ باز ازدواج و طلاق بدون دلیل پیامبر چنین روایتی را فرمود....
#پاسخ_شبهه_ذواق
#قسمت_دوم
اشتباه از اینجا آب می خوره که ایشان خیال کردند:
ذوّاق چون صیغه مبالغه کلمه "ذوق" است باید معنی آن "زیاد چشنده" باشد
ولی اینطور نیست و ایشان اگر توانستند یک کتاب لغت پیدا کنند که کلمه ذواق را اینطور معنی کرده باشه که ذواق در زیاد ازدواج کردن است
لذا "ذواق" اصطلاحی است که در آن طلاق وجود دارد و بخاطر همین هم مبغوض است
در روایات ذواق عطف بر طلاق شده و در کنار هم آمده است که زیاد طلاق دهنده زن سازگار یا مرد سازگار است.
که "مطلاق الذواق" باشد
کافی 6/54 و 55 باب کراهیة طلاق زوجةالموافقة
این روایت که معصوم علیه السلام فرموده ذواق ملعون است ربطی به شرایط متعه و تعداد ازدواج ندارد
#پاسخ_شبهه_ذواق
#قسمت_سوم
#نقد_آقای_ازغدی
جالب این است که آقای دکترای کتاب خوانی دقیق کتاب نخواندند تا روایت زیر را ببینند که ذواق فقط برای مرد نیست بلکه برای زنان نیز هست
تزوجوا و لا تطلقوا فان الله لا یحب #الذواقین و #الذواقات
ازدواج کنید و 👈طلاق ندهید 👉 که خداوند مردانی را که زن میچشند و زنانی را که مرد میچشند دوست نمیدارد ؛ یعنی که ازدواج کند و با وجود موافقت و سازگاری بدون دلیل طلاق دهد چون فقط می خواهد هوسرانی کند.
پس روشن شد که مطلاق به قرینه #ذواق آمده است و نشان دهنده دمدمی مزاجی و صرف شهوترانی است که مورد خشم خداست و کلینی در اصول کافی آن را در بابی به نام * کراهیه طلاق الزوج الموافقه * آورده است.
هرچند علامه مجلسی در مراه العقول سند این روایت را ضعیف شمرده است ولی چون ملایم نفس و موافق عقل است می توان پذیرفت.
#پاسخ_شبهه_ذواق
#نقد_آقای_ازغدی
#قسمت_چهارم
درکتاب شریف وسائل الشیعه ج 22 ص 9 به بعد....
در ابتدای روایت صریحا می گوید: ازدواج کنید و #طلاق ندهید که خداوند #ذواقین و #ذواقات رو دوست ندارد و این صریحا کسی را می گوید که #طلاق می دهد نه کسی که #ازدواج می کند
یعنی ازدواج های مختلف به هر دلیلی بلا اشکال است به شرطی که طلاق ندهد که می شود زن بارگی...(طلاق بدون دلیل )
فرض کنید شما ۴ ازدواج دائم و ۴ هم متعه داشته باشید به شرطی که مرتب بدون بهانه با وجود موافقت و سازگاری همسر او را طلاق ندهید ذواق نیستید
👇❗️
عن ابي عبد اللَّه عليه السّلام قال:
سمعت أبي عليه السّلام يقول:
قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله:
إنّ اللَّه يبغض كلّ #مطلاق_ذوّاق.
الكافي 6/ 55
- از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: از پدرم شنيدم كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده است:
خداوند هر مردى را كه بسيار #طلاق دهد و با این کار طعم ازدواجهاى فراوان را بچشد دشمن می دارد
#پاسخ_شبهه_ذواق
#نقد_آقای_ازغدی
#قسمت_پنجم
نکته قابل توجه اینکه در تمام روایات #ذواق بحث #طلاق وجود دارد که در وسائل الشیعه ج 22 ص 9 می توانید جهت مطالعه مراجعه کنید ؛ صریحا کسی را می گوید که طلاق می دهد نه کسی که ازدواج می کند
#روایت_اول👇❗️
أبى عبداللّه عليه السلام قال ما من شىء ممّا أحلّه اللّه عزّ و جلّ أبغض اليه من الطلاق و انّ اللّه عزّ و جلّ يبغض المطلاق الذّوّاق.
امام صادق علیه السلام فرمود : از میان چیزهائی که خداوند حلال دانسته مبغوض تر از طلاق نزد خداوند نیست و بی تردید خداوند کسی که زنان را بسیار طلاق میدهد (و برای لذت جویی نه با هدف زندگی کردن دست به ازدواج میزند) دشمن میدارد.
سند: صحیح
منابع: کافی ج 6 ص 54- عوالی اللئالی ج 3 ص 372- وافی ج 23 ص 995- وسائل الشیعه ج 22 ص 8- الفصول المهمه ج 2 ص 365- مرآه العقول ج 21 ص 94-
#روایت_دوم👇❗️
أبى بصير عن جعفر بن محمّد عليها السلام - فى حديث طويل فى قصّة آدم عليه السلام - قال لا شىء مباح أبغض إلى اللّه تعالى من الطّلاق و قال عليه السلام لعن اللّه الذوّاق و الذّوّاقة.
از امام صادق علیه السلام در روایتی طولانی درباره داستان حضرت آدم علیه السلام روایت است که فرمود: " کار مباحی نزد خداوند متعال مبغوضتر از طلاق نیست و حضرت فرمود: خداوند مرد و زن (که برای لذتجویی نه با هدف زندگی کردن دست به ازدواج میزنند) ذواق را لعنت کرده است.
سند: ضعیف
منابع: البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 347- مستدرک الوسائل ج 15 ص 279
#روایت_سوم ❗️👇
طلحة بن زيد عن أبى عبد اللّه عليه السلام قال: سمعت أبى عليه السلام يقول انّ اللّه عزّ و جلّ يبغض كلّ مطلاق (و - ئل) ذوّاق.
امام صادق عليه السلام فرمود:
«از پدرم شنيدم كه مىفرمود:
بىترديد خداوند عز و جل كسى كه زنان را بسيار طلاق مىدهد( و به هدف لذّتجويى نه با انگيزۀ زندگى به ازدواجهاى مكرّر دست مىيازد، )دشمن مىدارد.
سند: موثق
منابع: کافی ج 6 ص 55- وافی ج 23 ص 996- وسائل الشیعه ج 22 ص 8- الفصول المهمه ج 2 ص 365- مرآه العقول ج 21 ص 94
ازدواج در حال شور و شوق
پیامبر اکرم #اصرار داشتند جوانها #زود ازدواج کنند – چه دخترها و چه پسرها – البته با میل خوشان و اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند.
ما هم باید در جامعهی خودمان این[زود ازدواج کردن جوانها] را رواج دهیم. جوانها در سنین مناسب،[یعنی] وقتی از #دوران_جوانی خارج نشدهاند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. این بر خلاف برداشت و تلقی خیلی از افراد است که خیال_میکنند #ازدواجهای_دوران_جوانی، #ازدواجهای_زودرس است و ماندگار نیست. درست برعکس است، این طور نیست. اگر درست صورت بگیرد، ازدواجهای بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود و زن و شوهر در چنین خانوادهای کاملا با هم صمیمی خواهندبود.
مقام معظم رهبری
خطبهی عقد مورخهی 23/12/1379
ازدواج در آغاز احساس نیاز
اسلام #اصرار دارد بر این که این پدیده در #اوان_خود، هر چه زودتر، #از_آغاز_احساس_نیاز انجام گیرد.
این هم از اختصاصات اسلام است، [ازدواج] #هر_چه_زودتر_بهتر. زود که می گوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر #احساس_نیاز میکنند به داشتن همسر؛ هر چه این کار زودتر انجام بگیرد، بهتر است. علت چیست؟ علت این است که
اولاً #برکات و خیراتی که در امر ازدواج وجود دارد در وقت خود و زودتر از این که زمان بگذرد و عمر تلف بشود، برای انسان حاصل خواهدشد.
ثانیاً جلوی #طغیانهای_جنسی را میگیرد. لذا می فرماید: «مَن تَزَوَّجَ اَحرَزَ نِصفَ دینِه»[1]. طبق این روایت معلوم میشود که نصف تهدیدی که انسان دربارهیدینخود میبیند از طرف طغیانهای جنسی است که خیلی رقم بالایی است.
مقام معظم رهبری
خطبهی عقد مورخهی 9/12/1380
[1] بحارالانوار، ج100، ص219
برکات و فواید ازدواج
فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعهی خانواده، یکی از #فرصتهای_مهم_زندگی است. برای زن و مرد – هر دو – این یک #وسیلهیآرامش و آسایش روحی و وسیلهی دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است.
وسیلهی تسلّی،
وسیلهی پیدا کردن یک #غمخوارِ_نزدیک که برای انسان در طول زندگی لازم است قطع نظر از نیازهای طبیعی انسان که نیازهای غریزی و جنسی می باشد، مسألهی تولید نسل و داشتن فرزند هم خود از دلخوشیهای بزرگ زندگی است.
پس میبینید از هر دو طرف که انسان نگاه میکند، ازدواج یک امر مبارک و یک پدیدهی بسیار مفید است. البته مهمترین فایدهی ازدواج، همان #تشکیل_خانواده است و بقیهی مسائل، فرعی و درجهی دو و یا پشتوانهی این مسئله است؛ مثل تولید نسل یا ارضای غرایز بشری، اینها همه درجه دو است، درجهی اول همان تشکیل خانواده است.11
بنای نسل بشری به ازدواج است. انتقال تمدنها و فرهنگها به ازدواج است. بقای استقلال جوامع – چه از لحاظ سیاسی و چه از جهات دیگر – به ازدواج است. برکات فراوانی بر ازدواج است.12
مقاممعظم رهبری
11. خطبهی عقد مورخهی 9/12/1380
12. خطبهیعقد مورخهی 26/1/1377
شرایط کمالی ازدواج
در #شرع آمده که #پیوند_ازدواج را #محکم نِگهدارید. بعد هم شرایط زیادی برای ازدواج در همهیزمینهها معین کرده است.
در زمینهی #اخلاق و رفتار گفته:
وقتی زن گرفتید، وقتی شوهر کردید،
باید اخلاقتان را خوب کنید،
باید همکاری کنید،
باید #گذشت کنید،
باید #محبت کنید،
باید او را دوست بدارید
و باید به او وفاداری کنید،
اینها همهاش احکام شرع است، اینها همهاش دستورات است.13
و البته از لحاظ #شرایط_مادی سهلترین است. آنچه که در ازدواج مهم است، رعایتهایبشری و انسانی است. #رعایتهای_اخلاقی است که دختر و پسر باید با همدیگر تا آخر عمرشان رعایت کنند و رعایت اصلی حفظ این پیوند است.14
#شرع_مقدس_اسلام در روابط اجتماعی، این امر انسانی را امضا کرده، اما شرایطی برای آن قرارداده است. یکی از شروط این است که این امر انسانی از حالت رابطهی انسانی به یک #معاملهی_تجاری و #بده_بستان_مالی تبدیل نشود.
این[معامله تجاری شون ازدواج ] را #شرع_مقدس دوست نمیدارد. البته این شرایط، شرایط کمالاند نه صحت، اما واقعاً شرطاند. 15
مقام معظم رهبری
13. خطبهی عقد مورخهی 6/10/1372
14. خطبهی عقد مورخهی 6/10/1372
15. خطبهی عقد مورخهی 4/9/1375
💢مشورت با خدا
یکی از اساتید حوزه نقل میکرد:روزی یکی از شاگرداش بهش زنگ میزنه که فورا استاد واسش یه استخاره بگیره استاد هم استخاره میگیره وبهش میگه:بسیار خوبه معطلش نکن و سریع انجام بده.
چند روز بعد شاگرد اومد پیش استاد وگفت
میدونید استخاره رو برا چی گرفتم؟
استاد:نه
شاگرد:تو اتوبوس نشسته بودم
دیدم نفر جلوییم،پشت گردنش خیلی صافه وباب زدنه
هوس کردم یه پس گردنی بزنمش
دلم میگفت بزن.عقلم میگفت نزن هیکلش از تو بزرگتره میزنه داغونت میکنه
خلاصه زنگ زدم و استخاره گرفتم وشما گفتین فورا انجام بده
منم معطل نکردم وشلپ زدمش
انتظار داشتم بلند شه دعوا راه بندازه امایه نگاهی به من انداخت وگفت استغفرالله.
تعجب کردم گفتم:ببخشید چرا استغفار؟
گفت:دخترم یه پسر مؤمن باخلاق که الان کار نداره رو دوست داره و من با #ازدواج اون مخالفت کردم ولی پسر همکارم که وضعیت مالی عالی دارن اما نماز نمی خونه به #خواستگاریش اومده و میخوام مجبورش کنم که زن پسر همکارم بشه و الان توی دلم داشتم به خدا میگفتم خدایا اگه این تصمیمم اشتباهه یه #پس_گردنی بهم بزن که بفهمم
تا این درخواستو کردم تو از پشت سر محکم به من زدی
همیشه با خدا مشورت کن. درسته بهت پس گردنی میزنه ولی نمیذاره تصمیم اشتباه بگیری . . . .