مطلع ِعشقانه
۴۰و۴۱
مهمترین فایده
مسأله ازدواج و تشکیل خانواده در #شرع_مقدس امر بسیار مهمی است و فواید بسیاری هم دارد اما، #مهمترین_فایده و هدف ازدواج، عبارتست از: #تشکیل_خانواده.
نفس این #علقهی_زوجیت و تشکیل #یک_واحد_جدید، مایهی آرامش زن و مرد و مایهی کمال و اتمام شخصیت آنهاست. بدون آن[علقهی زوجیت] هم زن و هم مرد ناقصند. همهی مسائل دیگر فرع این است. اگر این کانون سالم و پایدار شد، بر روی آینده و بر روی همین وضع فعلی جامعه تأثیر خواهد گذاشت.23
.
ازدواج، در حقیقت دروازهی ورود به تشکیل خانواده است و تشکیل خانواده اساس همهی تربیتهای اجتماعی و انسانی است.24
.
اصل در ازدواج عبارتست از: پیوند زناشویی دختر و پسر و تشکیل خانواده. همین قدر که دختر و پسر همدیگر را ببینند و #عقد_شرعی جاری بشود و اینها با هم زن و شوهر بشوند، یک #کانون_خانواده به وجود آمده و یک خانوادهی جدیدی تشکیل شده است. #شارع_مقدس خانوادهی مسلمان و سالم را دوست دارد. وقتی خانواده تشکیل شد، برکات زیادی در آن هست، نیازهای زن و شوهر تأمین میشود، نسل بشری ادامه پیدا میکند... اما اصل قضیه،، فرزند، زیبایی و ثروت نیست. اصل قضیه این است که دو نفر با هم زندگی مشترکی را تشکیل میدهند و این محیط باید یک محیط سالمی باشد.25
.
نفسِ ایجاد کانون خانوادگی و یک کانون جدید، از همه چیز مهمتر است. اساس خلقت بشر چه زن و چه مرد، این طوری است که باید یک زن و مرد مجتمعاً یک واحدی را تشکیل بدهند، تا زندگی راحت، بی دغدغه و آماده برای جوابگویی به نیازهای بشر پیش برود. اگر این نشد، یک پایه مهم از زندگی لنگ است.26
مقام معظم رهبری
23. خطبهی عقد مورخهی 10/2/1376
24. خطبهی عقد مورخهی 18/5/1374
25. خطبهی عقد مورخهی 23/9/1373
26. خطبهی عقد مورخهی 16/5/1379
#مطلع_عشق
@matlae_eshghane
مطلع ِعشقانه
۳۹ به همین آسانی! در این عقدی که ما میخوانیم، در حقیقت دو طرف بیگانه از هم را با #همین_چند_کلمه،
آیت الله مکارم:
لازم نیست عقد[نکاح] به زبان عربی خوانده شود اما احتياط مستحب آن است كه صيغه آن به عربى صحيح خوانده شود، بنابراین مرد و زن میتوانند به زبان خود عقد بخوانند و گرفتن وكيل براى خواندن صيغه به زبان عربى واجب نيست، ولى بايد لفظى بگويند كه معنى همان صيغه عربى را بفهماند.
#صیغه_عقد
اگر مرجعتقلیدتان آیات عظام امام، خامنه ای، تبریزی، سیستانی، وحيد است، عقد ازدواج فارسی هم بخوانید صحیح است. چون این مراجع احتیاط واجب داده اند در احتیاط واجب هم می توانید به نظر مرجع دیگر عمل کنید، که آیت الله مکارم عقد ازدواج فارسی را هم صحیح می دانند.
افرادی هم که مرجعشان آیت الله بهجت ره هست ایشان عقد ازدواج فارسی را صحیح می دانند.
اگر از جوانان امروزی در رابطه با ازدواج نظرخواهی کنید قریب بهاتفاق عنوان خواهند کرد که عشق و علاقه یکی از ملاکهای اصلی در ازدواج است و گاهی افراد تنها از روی عادت به یکدیگر و نه از روی عشق و علاقه بهقدری به یکدیگر وابسته میشوند که قدرت فکر کردن بر روی مسائل مهم ازدواج را ندارند و به قولی کورکورانه ازدواج میکنند اما بعد از رفتن زیر یک سقف متوجه خواهند شد که ازدواج چیزی فراتر از عشق و عاشقی است.
ازدواج یعنی انتخاب یک شریک همهجانبه لذا اینکه چگونه همسر آیندهمان را انتخاب کنیم بسیار مهم است؛ عاشقانه یا عاقلانه؟!
ازدواج عاقلانه بدون عشق و علاقه؟
در ازدواج کردن بیرحم باشید و به خاطر دلسوزی و ترحم باکسی ازدواج نکنید تا زمانیکه آن عشق و علاقه ایجاد شود. اگر شما با فردی روبرو شدید که تمام ملاکهای موردنظر شما را داراست اما هیچ حس و علاقه و کششی نسبت به او ندارید دست نگهدارید و اجازه دهید تا رابطه و شناخت شما ادامه پیدا کند تا ببینید که آیا بین شما علاقه ایجاد میشود. سعی کنید زمان بیشتری را برای شناخت همدیگر بگذارید.
ازدواج عاشقانه بدون عقل و منطق؟
در اکثر موارد چنین ازدواجهایی که با دوستی قبلی و عشق آتشین آغاز میشود با تب سرد به پایان میرسد چراکه آنها احساسی تصمیم میگیرند و شناخت درستی از تفاوتهای خود و فرد مقابل ندارند؛ در اصل عشق، خوشبینی و بیمنطقی را در دختر و پسر تقویت میکند درحالیکه زندگی زیر یک سقف واقعیت است و با شناخت واقعی دختر و پسر سروکار دارد.
●بنابراین تنها راه برای دست یافتن به یک ازدواج خوب و موفق تعادل و توازن بین کششهای احساسی و تصمیمگیری منطقی است.
✍️ محمدی نیا
#مهارت_زندگی
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
✅اغلالِ دست و پاگیر در ازدواج
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/1️⃣
🔸الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم.
🔸نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و مادهاي دارند؛ حيوانات نر و مادهاي دارند، اين نر و ماده با هم جمع ميشود.
🔸ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازهاي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است.
🔸«النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم!
🔸اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّلپرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست و پاگير است!
🔸اين است كه سنّ ازدواج را ميبرد بالا و دهها مفاسد ميآورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند.
🔸فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم.
🔸«النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا!
🔸غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد.
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی / منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
درس شما در دانشگاه تمام شده و برای ادامه تحصیل به گزینه «حوزه علمیه» فکر میکنید.
میخواهید در مورد ساختار حوزه و درس های آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.
در مورد مفید بودن در حوزه مردد هستید،
و یا تصمیم قطعی گرفته اید و میخواهید با روند ثبت نام در «مدرسه علمیه معصومیه» آشنا شوید.
شما دعوتید به گروه «
از دانشگاه به حوزه». هدف ما راهنمایی و هم اندیشی دوستانی است که میخواهند از دانشگاه به حوزه مهاجرت کنند. ✅از دانشگاه به حوزه، با حضور طلاب قدیمی، دانشجویان و طلاب آینده، و اساتید مدرسه معصومیه. یک گروه غیر رسمی برای گفتگوی صمیمی پیرامون ورود به حوزه. 👇👇👇 لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/2249785398C650918ab9f این پیام را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. طلبه های مدرسه معصومیه: @maasoomie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ مناظره رسایی و شجاعی کیاسری/ علی دایی جزو خواص هست یا نیست
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
«پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إنَّ مِن یُمنِ المَرأةِ تَیسیرُ خُطبَتِها وَ تیسیرُ صَداقِِها.
از جملة یُمن و خوشقدمی یک زن، سهولت ازدواج و کم بودن مهریه او است. (نهجالفصاحه، ج ١، ص ١٨٨)
الإمام الصادق عليه السلام:
شُؤمُ المَرأَةِ فَكَثرَةُ مَهرِها، و عُقمُ رَحِمِها.
امام صادق عليه السلام:
شومى زن، اين است كه مهريهاش بسيار، و رَحِمش سترون باشد.
الكافي: ج 5 ص 568 ح 51