هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
✅ استاد مطهری در مراسم ازدواج یکی از دختران خود در اصفهان در سال ۱۳۵۶
🟢 یک نوع پختگی که جز با تاهل به دست نمیآید
🔹 بعضی عوامل هستند که تا انسان کلاس آن را طی نکند آن پختگی مخصوصی را که باید پیدا کند، پیدا نمیکند. مثلًا ازدواج از نظر اسلام از چند جنبه مقدس است. برخلاف مسیحیت که تجرّد در آن تقدس دارد، در اسلام تأهّل تقدس دارد.
🔸 چرا اسلام برای تأهل تقدس قائل است؟ یکی از موارد تقدسش جنبه تربیتی روح انسان است. یک نوع پختگی و یک نوع کمال برای روح انسان هست که جز به وسیله تأهل پیدا نمیشود.
🔹 یعنی اگر یک مرد یا یک زن تا آخر عمر مجرّد بماند ولو اینکه تمام عمرش را ریاضت بکشد، نماز بخواند، روزه بگیرد، به مراقبه و مجاهده با نفس بگذراند، در عین حال یک نوع خامی در روح این آدم مجرد هست و علتش این است که متأهّل نشده است؛ چه زنِ مجرّد باشد چه مرد مجرّد. این است که اسلام تأهل را سنت میداند.
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۷۱
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تأثیر روابط آزاد پیش از ازدواج بر زندگی زناشویی
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🟢 چگونگی تقسیم کارها میان امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س)
🔸علی بن ابی طالب علیه السلام و زهرای مرضیه سلام الله علیها پس از آنکه با هم ازدواج کردند و زندگی مشترک تشکیل دادند، ترتیب و تقسیم کارهای خانه را به نظر و مشورت رسول اکرم(ص) واگذاشتند، به آن حضرت گفتند:
«یا رسول الله ما دوست داریم ترتیب و تقسیم کارهای خانه با نظر شما باشد».
🔹پیامبر(ص) کارهای بیرون خانه را به عهده علی(ع) و کارهای داخلی را به عهده زهرای مرضیه(س) گذاشت. علی(ع) و زهرا(س) از اینکه نظر رسول خدا(ص) را در زندگی خصوصی خود دخالت دادند و رسول خدا(ص) با مهربانی و محبت خاص از پیشنهاد آنها استقبال کرد و نظر داد، راضی و خرسند بودند.
🔸مخصوصا زهرای مرضیه(س) از اینکه رسول خدا(ص) او را از کار بیرون معاف کرد خیلی اظهار خرسندی میکرد، میگفت: «یک دنیا خوشحال شدم که رسول خدا(ص) مرا از سروکار پیدا کردن با مردان معاف کرده است».
📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۲، ص۲۷۱
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🔵 نظر اسلام درباره مردی که جلوی نامحرمان نام همسرش را میبرد
🔹 آنچه بعدها حتی در میان متشرعین تحت تأثیر عادات و عرفها پیدا شد مافوق توصیههای اخلاقیِ اسلامیِ مسلّم است. در عرفهای متأخر حتی ذکر نام همسر، نوعی کشف عورت [یعنی پرده برداشتن از امری که انسان از آن شرم دارد] تلقی میشود.
🔸 پیغمبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) در محاورات خود نام همسرشان را میبردند که خدیجه یا فاطمه یا امّ حمیده چنین و چنان کرد؛ ولی امروز اگر یک مرجع تقلید نام همسر خود را بدون تعبیراتی از قبیل «اهل بیت» یا «والده فلانی» یا «خانواده» و امثال اینها ببرد کاری زشت تلقی میشود؛ درصورتی که رسول اکرم(ص) از همسرش با کلمه «حمیرا» تعبیر میکند که نشاندهنده زیبایی و رنگ پوست اوست.
🔹 همچنین امروز یک ملای معروف و مورد توجه عوام اگر همسرش سر تا پا پوشیده نباشد و بخواهد از جلوی جمعی عبور کند امری مستنکر تلقی میشود. ستر وجه و کفین به اجماع فقهای فریقین واجب نیست، حداکثر این است که مستحب است؛ اما اگر همسر یک روحانی موجّه میان عوام، ستر وجه و کفین نکند از هر فسقی برای آن روحانی مهمتر جلوه میکند.
🔸 شیخ انصاری در «کتاب النکاح» راجع به سیرههای امروز که ارزش چندانی ندارد به موضوع نظر بر محاسن مخطوبه مثال میزند و میگوید با اینکه قطعاً از نظر شرعی جایز است ولی امروز اگر به شخص محترمی اینچنین پیشنهاد شود که دخترت را میخواهم برای ازدواج ببینم فوقالعاده مستنکر تلقی میشود.
🔹 پس آنچه بعدها رخ داده، بالاتر است از حدود توصیه اخلاقیِ اسلامی. البته خود اعراب، نه اولیای دین، در این جهت بیتأثیر نبودهاند. خشونت خاص عُمَری و حلول روح او حتی در مدعیان دشمنیاش سهم به سزایی در این موضوع داشته است. در آخر کتاب [مسئله حجاب] به این مطلب اشاره شده است.
📗 شهید آیتالله مطهری، پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص۱۴
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرا و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
مطلع ِعشقانه
دانشگاه علوم تحقیقات یک با غیرت نداشت!
چون کسی که لخت مادر زاد شده یک زن است همه پیگیر ش هستند که حال جسمی و روحی ش بد نباشد!!!!!! انگار نه انگار که جرم مرتکب شده! و هرزگی کرده! اگر همین حرکت را یک آقاپسر کرده بود همچین دلسوزی ای را کسی نسبت بهش نداشت
هدایت شده از اینستای انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دختر فلسطینی زیر آوار
VS
دختر زنزندگیآزادی
@insta_enghelabi
وقتی بعد رو کار آمدن دولت نفاق، اولویت نیرو انتظامی شد بازداشت اتباع افغانی ، دیگه چقدر نیرو می ماند برای اجرا طرح نور و پلیس امنیت اخلاقی
عکس برا امروز ساعت ۹:۴۵ روبرو مترو مهدیه است
هدایت شده از کشکول احمدیاسر وافی یزدی
امروز یکی از دوستان می گفت:
طلبه ای بود که منزلشون همسایه خاله ام تهِ نیروگاه بود
پدرش معتاد و مادرش بی سواد
خودش هم یک طلبه آس و پاس
هر جا می رفتند خواستگاری بهش زن نمی دادند
تا این که در یک مهمانی خانوادگی یکی از زنان فامیل به مادره می گه چرا خواستگاری دختر فلانی نمی رید
فلانی از اقوام دورِ این خانواده بوده
مادره می گه اونا کِی به ما دختر می دن؟ باباش سه تا مبل فروشی توی سالاریه داره
زنه می گه حالا برید خواستگاری ببینید چی میشه
خلاصه می رن خواستگاری و پدر دختره و خود دختره قبول می کنند و ازدواج سر می گیره
پدر دختر تمام جهیزیه و خرج عقد و عروسی را می ده و یکی از مبل فروشی را می بخشه به پسره و می گه درآمدش مال تو
یک منزل هم در زنبیل آباد براش می خره
دوستم می گفت پدرِ معتادِ اون طلبه را دیدم که اشک شوق می ریخت و می گفت: به خواب نمی دیدم که پسرم اینجور آبرومندانه ازدواج کنه و سر و سامون بگیره
آیت الله خامنه ای:
دختر بچه ۶ساله را در دامن خود قرار ندهد دست ندهد و بوس نکند.
منبع : سایت لیدر
#احکام_شرعی
#فتوا
#رهبری
حفظ حریم دختر بچه نامحرم
امام کاظم علیه السلام فرمودند:
إِذَا أَتَتْ عَلَی الْجَارِیَهِ سِتُّ سِنِینَ لَمْ یَجُزْ أَنْ یُقَبِّلَهَا رَجُلٌ لَیْسَ هِیَ بِمَحْرَمٍ لَهُ وَ لَا یَضُمَّهَا إِلَیْهِ؛
وقتی که دختر بچه شش ساله شد فرد نامحرم حق ندارد او را ببوسد و همچنین نمی تواند او را در آغوش بگیرد.
تهذیب الأحکام، ج 7، ص 461؛ وسائل الشیعه، ج 20، ص 230.
دست دادن و بوس دختر۷ ساله یکی از شهدا ، دو و سه روز پیش.
الان میان میگن چون رهبر ۸۰ ساله شان است اشکال ندارد!!! چون رهبر می خواسته به دختر شهید محبت کند اشکال ندارد !!!!
این را گذاشتم تا متوجه بشوید:
"فعل مجتهد و مرجع حجت نیست" چون معصوم نیست. تنها فعل معصوم حجت است.
فقط فتوای مجتهد جامعالشرایط حجت است آن هم مادامی که شرایط تقلید را از دست نداده باشد.
البته این فعلی که از رهبر سر زده نهایت مکروه یا خلاف احتیاط بوده وگرنه فعل حرام و گناه نبوده که باعث سقوط از صفت عدالت بشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش درست برخورد با نوجوان ...
کنترل گری زیاد محسوس، ممنوع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مورد برهنگی و لخت شدن یک روانیهرزه در دانشگاه آزاد
هدایت شده از پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅راهکاری برای در امان ماندن از جفای خلق
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
حضرت «علیه السلام» در ادامه میفرمایند:
«وَ مُلَازَمَةُ الْقُرْبَى وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ مِنَ الْأَهْلِ وَ الْقَرَابَةِ»
البته در بحارالانوار اینگونه نقل شده، ولی احتمال میدهم که مُلَامَةُ الْقُرْبَى وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ باشد؛ والّا «ملازمة القربی» با «شماتة العدوّ» مناسبتی ندارد.
انسان باید ملامت نزدیکان و خویشان و اقوام را تحمل کند. گاهی طلاب محترمی برای مشورت و سؤال میآیند که مثلاً عروسی کذایی هست و این کار حرام و صدای مُحرّم در آن هست و یا وضع خانمها نامناسب است؛ وقتی که شرکت نمیکنیم، مورد شماتت و ملامت خانواده قرار میگیریم. البته گاهی بدسلیقگیهایی هم باعث میشود که انسان جوری عمل میکند که درست نیست. انسان تا آنجایی که میتواند، باید راه صحیح را انتخاب کند و با برنامهریزی درست، جلوی این مشکلات را بگیرد. مثلاً انسان میتواند مسافرتی از قبل ترتیب بدهد که لازمهی آن شرکت نکردن محترمانه در آن جلسات است. اگر راه منحصر شد در اینکه آدم مرتکب حرام شود، اینجاست که حضرت «علیه السلام» میفرمایند اگر از فساد میخواهی دور باشی، باید این ملامتها را تحمل کنی.
بعد فرمودند:
«وَ شَمَاتَةُ الْعَدُوِّ مِنَ الْأَهْلِ وَ الْقَرَابَةِ».
گاهی این عدو از اهل و عیال و أقربا است. ما خدا را شکر میکنیم که گرفتار اینطور چیزها نیستیم، ولی بعضیها گرفتارند؛ چرا که گاهی نزدیکان انسان با انسان دشمناند و از روحانی بدشان میآید. اینآقا رفته طلبه شده و حالا لباسی پوشیده، اما اصلاً چشم اینکه این طلبه را ببیند، ندارند. کسی که میخواهد در راه صحیح باشد، باید این شماتتها را از اهل قرابت تحمل کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 74
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#راهکاری_برای_در_امان_ماندن_از_جفای_خلق
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
حاج آقا حسین سوزنچی، در تبیین فلسفه و چرایی ِ" قطع نفقه ی زن در زمان عده وفات و کم بودن سهم الارث زن از شوهر"
از نظراسلام شرایط مطلوب آن است که معاش زن در درجه ی اول، از طریق نفقه تامین شود، نه اشتغال ِخود ِوی.
تجرد امری نکوهیده است این امر در زنان بیوه [و زنان مطلقه درطلاق بائن] بسیارضرورتتر است.
از این رو اسلام توصیه اکید کرده که زنان بیوه به ویژه بیوه هایی که هنوز قدرت جنسی دارند حتما ازدواج کنند.
به تعبیر شهید مطهری خطر زنان جوان بیوه[ و مطلقه ی مدخوله] برای سلامت جنسی خانوادهها بیش از خطر پسران مجرد است.
شاید از این روست که در زمان عده وفات، چه بسا اسلام تعمداً زن را در نوعی تنگنای مالی قرار می دهد[نفقهاش بر عهده کسی نیست] تا او را به سوی ازدواج دوباره و قرار گرفتن مجدد در کانون خانواده سوق دهد.
صحفه ۱۱۰ کتاب روایت مطهر، جلد۳، از حجت الاسلام حسین سوزنچی.تاملی در اندیشههای شهید مطهری