eitaa logo
🌠 مواعظ اخلاقی
96 دنبال‌کننده
62 عکس
4 ویدیو
1 فایل
🔘 «أَحيِ قَلبَكَ بالمَوعِظَةِ» قلبت را بـا موعظه زنده گردان (امیرالمؤمنین علیه‌السلام) ✔️ مُنتخبی از مواعظِ عالمان ربّانی ✍ به همتِ گروهی از طلاب
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ آیا در حوادث و خطرات، موحّد واقعی هستیم؟ (توحید افعالی در کلاس درس مرحوم قاضی) 🌠 علامه طباطبایی نقل می‌کند: «یک روز در مدرسه داخل حجره نشسته بودیم و درباره صحبت می‌کرد. ایشان گرم سخن گفتن درباره توحید افعالی¹ و توجیه کردن آن بود که ناگهان صدای وحشتناکی همراه با گرد و غبار فضای حجره را گرفت. تمام شاگردان و از جمله من، برای فرار به طرف در حجره هجوم بردیم تا فرار کنیم. بعد مشخص شد اتفاقی نیفتاده و قسمتی از سقف خراب شده است، خرابی سقف از بالای سر مرحوم قاضی بود، ولی ایشان هیچ حرکتی نکرده و سر جای خود نشسته بود. برگشتیم و دوباره نشستیم، آقا فرمود: «!». همه شاگردان غافلگیر شدند و ماندند که چه جوابی دهند! مدتی نشستیم تا ایشان فرمایشاتش را به پایان رساند.» 1. توحید افعالی آن است که همۀ کارها و فعالیت‌های موجودات را به حول و قوۀ الهی بدانیم. 📙 منبع: کتاب «سیمای فرزانگان» ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ وقتی موت بیاید، می‌فهمیم که تا به حال بودیم! 🌠 آیت‌الله : «در هنگام موت، وقتی که پرده برداشته شد، آن‌وقت می‌فهمی که تا به حال خواب بودی. هی می‌گفتی این از کجا این حرف‌ها را می‌زنند. بعد معلوم می‌شود که پشت پرده، فوق آن چیزهایی است که آخوندها می‌گفتند. «فَبَصَرُکَ الیَومَ حَدیدٌ»، یعنی علم تو امروز صددرصد است. علم تو نافذ است در امروز» 📚 منبع: کتاب «به سوی خدا»، صفحۀ ۶۶ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ «حضرت موسی علیه‌السلام مریض شد. بنی‌اسرائیل گفتند: باید گل بنفشه را بجوشانی. گفت: خیر! همان کسی که مرض را داده است، من را شفا خواهد داد. خطاب آمد که... 🌠 آیت‌الله : «حضرت موسی علیه‌السلام مریض شد. بنی‌اسرائیل گفتند: باید گل بنفشه را بجوشانی. گفت: خیر! همان کسی که را داده است، من را خواهد داد. خطاب آمد: چرا می‌خواهی معادلۀ نظم جهان را به هم بزنی؟ حفظ نظام من این است که این دوا را که اینها گفته‌اند بخوری. از من اجازه می‌گیرد که من شافی بشوم یا خیر و کی این شفا عائد او بشود. تو نظام من را بر هم نزن.» 📚 منبع: کتاب «به سوی خدا»، صفحۀ ۶۶ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ «اگر نمی‌توانی بنا را بالا ببری، لااقل استقامت کن که خراب نشود. 🌠 آیت‌الله : «اگر بنا را نمی‌توانی بالا ببری _شیطان نمی‌گذارد، نفس نمی‌گذارد، دنیا و تعلقات نمی‌گذارد_ لااقل نگذار خراب بکند، که باز دومرتبه یک سال به عقب برگردی. لااقل استقامت کن داداش جان.» 📚 منبع: کتاب «به سوی خدا»، صفحۀ ۸۲ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ علاقه را باید بزنی. علاقه که داشتی، حواست پرت می‌شود! 🌠 آیت‌الله : «علاقه را باید بزنی. علاقه که داشتی حواست پرت می‌شود! من پیشِ خودم فکر می‌کنم یک خودیتی داشته باشم، در جامعه یک اعتباری داشته باشم، یک وضعی، یک آبرویی داشته باشم، دلم می‌خواهد این، بیشتر بشود و بالاتر برود. این همان علاقه است که باید آن را بزنید.» 📚 منبع: کتاب «به سوی خدا»، صفحۀ ۸۰ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ من که اهل «اُدعونی» نیستم! من فعلاً گرفتار نفس خودم هستم. 🌠 آیت‌الله : «من که اهل «اُدعونی» نیستم! بی‌خود هم غُرغُر می‌کنم. من خدا را نمی‌خوانم، نفسم را صدا می‌زنم. من گیرِ امیال نفسانی هستم، «اُدعونی» کجا بود!؟ «اُدعونی» یعنی مرا بخوانید! ولی من فعلاً گرفتار نفس خودم هستم. فعلاً گرفتار مقامم، گرفتار رفیقم، گرفتار تعلقات دیگر هستم.» 📚 منبع: کتاب «به سوی خدا»، صفحۀ ۸۲ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ از مال و اولاد بهتر است. 🌠 آیت‌الله : «نماز از و بهتر است. این‌که امام علیه‌السلام فرمود «نماز در اول وقت، خیرٌ لک من مالک و ولدک (از مال تو و از بچه‌های تو برای تو بهتر است)، چون هیچ‌کدامِ آن‌ها به درد نمی‌خورد. نماز به درد شما خواهد خورد و نه هیچ‌چیزِ دیگر. مگر این‌که ید مُنفِقه (دست باز و بخشنده) داشته باشی، واِلا در هنگام موت مال و اموال و اولاد متمثل می شوند؛ مال می‌گوید: از من فقط این را می‌توانی برداری و بروی. اولاد هم متمثل می‌شوند و می‌گویند: تا دم قبر شما را تشییع می‌کنیم و شما را درون آن وارد می‌کنیم. بیش از این کاری نمی‌کنند و نمی‌توانند بکنند. اما نماز همه‌جا کمک می کند: دمِ مردن، در قبر، در قیامت و همه‌جا». 📚 منبع: کتاب «به سوی خدا»، صفحۀ ۸۴ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ نیز مقصر است. آنچه واجب است، یاد نمی‌گیریم و آنچه واجب نیست، یاد می‌گیریم! ⚡️ طلاب محترم، قبل از آنکه درس بخوانند و نمره بگیرند و قبول شوند، باید یاد بگیرند. ⚡️ متأسفانه امروزه حجره‌های برخی طلاب، به‌جای عروة‌الوثقی، تحریر و رساله‌های عملیه، پُر است از انواع مجله‌ها و روزنامه‌ها که به درد کمال نفس نمی‌خورند. 🌠 آیت‌الله علی : مسئله شرعی یاد گرفتن، یکی از جهاتی است که به حسب معنا، در سعادت و شقاوت فردی و اجتماعی اشخاص تأثیر فراوان دارد. نبایستی همه تقصیرها را به کفار نسبت دهیم و بگوییم: هرچه گرفتاری است، زیر سر کفار است؛ بلکه مقداری هم ، مقصر است. آنچه واجب است، یاد نمی‌گیریم و آنچه واجب نیست، یاد می‌گیریم! مقدار مورد یقین، از حدیثی که رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید. «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ»، است که تمام مسلمین باید یاد بگیرند. یاد گرفتنِ مسائل شرعی یکی از کارهایی واجب است، و امروزه، نه مردم، مقید به یادگیری هستند و نه اهل علم، آن را یاد می‌دهند. در زمان سابق، در منزل مراجع، که جلسه روضه برگزار می‌شد، ابتدا می‌رفت چند دقیقه‌ای مسئله شرعی می‌گفت و بعد سخنرانی شروع می‌شد. طلاب محترم، قبل از آنکه درس بخوانند و نمره بگیرند و قبول شوند، باید مسئله یاد بگیرند. مرحوم ، کراراً این جمله را از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل می‌کردند که بر طلاب لازم است در هفته، دو شب به رجوع کنند. قبلاً که به حجره‌های طلاب مراجعه می‌شد، در هر حجره‌ای عروة‌الوثقی، تحریر و رساله‌های عملیه وجود داشت و آقایان مراجعه می‌کردند، اما حال حجرات پر است از انواع مجله‌ها و روزنامه‌ها که به‌هیچ‌وجه به درد کمال نفس نمی‌خورد و اگر این روزنامه‌ها خوانده شود یا خوانده نشود، کمال نفس کم یا زیاد نمی‌شود. اما را باید یاد گرفت. مسائل مورد ابتلا در هر صورت باید فراگرفته شود. این موضوع در واجبات و مستحبات اهمیت دارد؛ حتی در مکروهات و مباحات هم باید بدانیم که این مباح هست یا نه. امام(ره) می‌فرماید: انسان باید تمام مسائل حرکات و سکنات خود را بداند؛ مثلاً این عملی که انجام می‌دهد یا جایی که می‌رود و یا چیزی را تماشا می‌کند، جایز است یا خیر. 📚 منبع: کتاب «رسم پارسایی»، صفحۀ ۱۲۴_۱۲۵ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ مُردنم را به من نشان دادند، واضحِ واضح. 🌠 مرحوم آیت‌الله علی : «مُردنم را به من نشان داده‌اند، واضحِ واضح، و اکنون نیز آن زمان برایم مشهود است. دیدم که انبیا و اولیاء الهی، در تشییع جنازه‌ام شرکت کردند و این به خاطر آن است که بنده چهل سال، در وقت سحر، با توجه، صد بار "قل هو الله احد" را خواندم و به روح یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر الهی هدیه کردم.» 📚 منبع: کتاب «سلوک سعادت»، صفحۀ ۹۴ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ توصیه دربارۀ شب‌های قدر 🌠 آیت‌الله علی : «در شب‌های قدر توجه و توسل به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و حضرت ولی عصر (روحی‌له‌الفدا) بیشتر باشد و نماز امام زمان و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و عبادات و اذکاری که مخصوص به این دو بزرگوار است انجام گیرد و توجه به این دو بزرگوار در شب‌های قدر، تا آنجایی که می‌توانی، بیشتر باشد.» 📚 منبع: کتاب «سلوک سعادت»، صفحۀ ۱۵۰ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ سرگرم شدن به سند ادعیه و محروم شدن از برکات ادعیه 🌠 آیت‌الله علی (پهلوانی): «بعضی‌ها با سرگرم شدن به سند ادعیه و مناقشه‌های سندی، عمر خود را سپری می‌کنند و خود را از فیض و برکات و معارفی که در آنها نهفته است، محروم می‌سازند!» 📚 منبع: کتاب «سلوک سعادت»، صفحۀ ۱۴۲ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃وداع جانسوز با ماه مبارک رمضان 😭 🎙 آیت‌الله آقامجتبی تهرانی(ره) ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️رابطۀ فَرَج شخصی و فَرَج عمومی 🌠 آیت‌الله علی (پهلوانی تهرانی): «با دقت در روایات فهمیده می‌شود که فرج بر دو قسم است: فرج شخصی و فرج عمومی؛ و خود به دو نوع تقسیم می‌شود: الف. پاک شدن انسان از اخلاق زشت و ویژگی‌ها و صفات پست و فرومایه و به دنبال آن، رسیدن به کمالات فطری و درجات والای انسانی و اخلاق و منش الهی. ب. فرجی که به ولی عصر و امام قائم به حق عجل الله تعالی فرجه منسوب است که این نوع از فرج شخصی به نوبه خود، بر دو نوع است: ۱. شناخت مقام نورانیت امام (ع) که چیزی جز مقام ولایت الهی نیست و این معرفت را فقط به دنبال  فرج شخصی که همان رسیدن به کمالات فطری درونی است می‌توان به دست آورد. ۲. رسیدن به خدمت امام(ع) و درک  زمان ظهور آن حضرت(عج) و معلوم است که اگر این فرج حاصل شود فرج به معنای اول که همان رسیدن به کمالات انسانی است نیز حاصل می‌شود. زیرا چنان‌که از بعضی روایات فهمیده می‌شود رسیدن به حضور آن امام در زمان ظهور آن حضرت برای تمام افراد بشر که به او ایمان داشته باشند یا لااقل برای خواص و وارستگان از غیر حق، در رسیدن به کمالات انسانی و درجات عالی اثر بسیار و نقش جدی دارد. و اما ؛ عبارت است از رها شدن جامعه از شّر ستم و بیداد و برپا شدن دولت آقایی و عدل که در آن دولت، حق عزیز و محترم و باطل ذلیل و پایمال گردد. بعضی از دعاها و روایات و به‌ویژه دعاهایی که در ماه مبارک رمضان وارد شده است درخواست فرج شخصی را به انسان الهام می‌کند و برخی روایات به طلب فرج عمومی در زمان امامان و در زمان غیبت مربوط است که برای آن پاداش بزرگی ذکر کرده‌اند.» 📚 منبع: کتاب «ظهور نور»، صفحۀ ۷۲-۷۴ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ ای عزیزان من! آنچه در می‌خواهید، در برای شما میسر خواهد شد. 🌠 آیت‌الله علی (پهلوانی تهرانی): «ای عزیزان من! کوشش بی‌جا برای دنیا نکنید که به غیر روزی خود نتوانید رسید. ای عزیزان من! غم و غصه دنیا را به خود راه ندهید که زیان دارَیْن است. ای عزیزان من! از هواپرستی کناره گیرید تا همه چیز به شما داده شود. ای عزیزان من! آنچه در هواپرستی می‌خواهید در ترک هوا برای شما پیدا می‌شود. ای عزیزان من! را نباید زیاد در فشار گذاشت تا سر از فرمان برکشد. بلکه باید همه را به‌طور اعتدال به او داد و در اولین قدم، شرک لذت و معصیت خدا را از او قطع نمود تا کم‌کم پس از مدتی رام شود. سپس کم‌کم دست به امور دیگر زد. اما باید بدانیم که این کار نه امری است به صورت آسان، بلکه امری است بس مشکل؛ اما چون به‌تدریج انجام گیرد، کار به جایی رسد که نفس در اطاعت شما باشد. ای فرزندان من! در امر هم همین موضوع را مراعات کنید و به اطاعت واجب و ترک مکروهات بپردازید و هکذا.» 📚 منبع: کتاب «پندنامۀ سعادت»، صفحۀ ۲۴-۲۶ ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
«اگر بخواهید به جايی برسيد، با کار حوزه و دانشگاه مشکلتان حل نمی‌شود. اين فقط به شما علم می دهد؛ آن که مشکل شما را حل می‌کند سجاده نماز شب است.» ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
⚡️ گناه ما موجب میشود که در یک نقطه‌ی حسّاس، در یک نقطه‌ی بزنگاه، نتوانیم تاب بیاوریم و نتوانیم مقاومت کنیم. «وقتی انسان مبتلا است به گناه، در یک نقطه‌ی حسّاس و بزنگاه کم می‌آورد. آیه‌ی قرآن میفرماید که: اِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوا مِنکُم یَومَ التَقَی الجَمعانِ اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشََّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛(۷) در جنگ اُحد، آن‌کسانی که نتوانستند طاقت بیاورند و دلشان در هوای غنیمت آن‌چنان تپید که فراموش کردند چه مسئولیّت حسّاسی در اختیار آنها و برعهده‌ی آنها است و جنگ پیروز را به جنگ مغلوب تبدیل کردند، اِستَزَلَّهُمُ الشََّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛ اینها قبلاً خطاهایی انجام دادند، آن خطاها اینجا خودش را نشان داد. این یک مرحله است؛ یعنی گناه ما موجب میشود که در یک نقطه‌ی حسّاس، در یک نقطه‌ی بزنگاه، نتوانیم تاب بیاوریم، نتوانیم مقاومت کنیم. خب، ما مسئول کشور هستیم؛ از این بنده‌ی حقیر گرفته تا مسئولین دولتی، مسئولین قضائی، مسئولین قوّه‌ی مقنّنه و همین‌طور سلسله‌مراتب مسئولیّتها، همه مسئولیم؛ اگر چنانچه کاری بکنیم که نتیجه آن باشد که «اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشََّیطان» و پایمان بلغزد و نتوانیم طاقت بیاوریم در آنجایی که باید تاب آورد و طاقت آورد، خطر بزرگی ما را تهدید میکند.» https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33371 ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
💠 رفیقی است که فقط در زندگی با ماست، نه در مرگ. رفیقی است که تا لب گور با ماست. انسان رفیقی است که هم در حیات با ماست و هم پس از مرگ. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّ لِلمَرءِ المسلمِ ثلاثةَ أخِلاّءَ : فَخَلِيلٌ يقولُ لَهُ : أنا مَعكَ حيّا و مَيِّتا و هُو عَمَلُهُ ، و خليلٌ يقولُ لَهُ: أنا مَعَكَ حتّى تَموتَ و هُو مالُهُ ، فإذا ماتَ صارَ لِلوَرَثَةِ ، و خليلٌ يقولُ لَهُ : أنا معكَ إلى بابِ قَبرِكَ ثُمّ اُخَلِّيكَ و هُو وَلَدُهُ. امام على عليه السلام: انسان مسلمان را سه دوست باشد: يك دوست به او مى‌گويد: من با تو هستم، زنده باشى يا مُرده؛ اين دوست همان عمل اوست؛ دوست ديگر به او مى‌گويد: من تا زمانى كه زنده هستى با تو هستم، آن همان مال و ثروت اوست كه پس از مرگش به وارثان مى‌رسد؛ و دوست سوم به او مى‌گويد: من تا لب گور با تو هستم، سپس از تو جدا مى‌شوم؛ او همان فرزند اوست. (منبع: معاني‌الأخبار) ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جدول مدیریت اعمال ماه رجب
🔶 ۲۰۰ توصیۀ اخلاقی از آیت‌الله حسینی بوشهری (شرح احادیث اخلاقی در ابتدای دروس تفسیر قرآن) https://b2n.ir/r92348 (مهم و پرمحتوا/ کاش کتاب بشود) ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez
🔷 آیت‌‌‌الله یعقوبی قائنی (ره): ✅ حکمتِ بلاها و سختی‌‌هایی که انسان در مسیر زندگی‌‌اش با آنها مواجه می‌شود این است که بداند همیشه محتاج به خداست و همیشه باید به درگاه او برود و دربِ خانه او را بکوبد. ✅ یکی از حکمت‌‌های اینکه خدای متعال اولیای خودش را به انواع گرفتاری‌‌ها مبتلا می‌کند این است که می‌خواهد اگر در درون آنها اندک تعلقی به دنیا وجود دارد، از بین برود و آنها از دنیا بیزار شوند و به‌‌سوی خدا بروند. ✅ اگر ولیّ خدا به جایی برسد که ثروت و بهره بردن از دنیا، ذره‌‌ای او را از خدا دور نکند، و فقر و غنا به حال او یکسان باشد، مورد ابتلا و امتحان واقع نمی‌شود؛ مگر آنکه حکمت دیگری در کار باشد و خداوند بخواهد ولیّ خودش را به کمال برساند. (کتاب سلوک سائلانه، نوشتۀ محمدرضا فریدونی) ☑️ https://eitaa.com/Mavaaez