eitaa logo
دروس استاد موالی زاده
173 دنبال‌کننده
17 عکس
0 ویدیو
2 فایل
این کانال توسط ادمین اداره می شود @seyed_ali80
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۲۲ مناهج .m4a
11.37M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیستم و دوم 🔴موضوع : اقسام وضع(۳) 🔹بیان دیدگاه خاص آقاضیاء در وضع عام موضوع له عام بر اساس نظریه حصه 🔹اشتباه فاحش اصولیون و مناطقه در کیفیت وجود طبیعی در خارج 🔹بازگشت دیدگاه آقاضیاء به قول رجل همدانی 🔹کثرت عددی طبیعی در خارج بر اساس قول بوعلی سینا(آباء و ابناء) 🔹خلط امر عرفی با امر عقلی در نگاه آقاضیاء به مساله علیت و قاعده الواحد @mavalizadeh_ir
جلسه 13 فقه بیع.m4a
8.75M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه سیزدهم
جلسه 14 فقه بیع.m4a
9.65M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه چهاردهم
📙فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر ✍ نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار پنج از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ 💠 گفته شد ، ۳ دیدگاه در نسبت میان فقه و فلسفه (حکمت) مطرح است : ا - دیگاه تباین و گسست ب - دیدگاه تداخل و درهم آمیختگی ج - دیدگاه امتداد حکمت ♦️و اما شرح دیدگاه سوم ( امتداد حکمت 1⃣) 🔹نسبت فقه و فلسفه نه گسست از هم است و نه در هم آمیختگی با هم ، بلکه فقه در امتداد فلسفه و حکمت جای می گیرد تا اینگونه فلسفه سودمندتر شود و فقه هم در اداره اجتماع کارآمدتر گردد . 💢نمونه روش امتداد حکمت را در کتاب نظام حقوق زن در اسلام ، می توان یافت که شهید مطهری چگونه احکام فقهی را در امتداد جهان بینی اسلامی با استفاده از کتاب و سنت استنباط کرده است . 🔸فلسفه ، نماد جهان بینی(هست ها و نیست ها) و فقه ، نماد ایدئولوژی (بایدها و نبایدها) می باشد که تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این دو بر هم ، روشن و آشکار است . 🔹مکتب در حوزه جهان بینی ، به شناخت و ارزیابی جهان هستی از نگاهی کلی و کلان می پردازد و درصدد ارائه تفسیری از زندگی انسان می باشد ، و اما در حوزه ایدئولوژی ، با بیان قوانین و بایدها و نبایدهای مورد نیاز انسان ، در پی رسیدن بشر به یک زندگی سعادتمند می باشد . 🔸شکی نیست که ارزش ها و قوانین و همچنین آرمان ها و اهداف یک مکتب برآمده از جهان بینی و بینش آن مکتب می باشند ؛ زیرا گسست و بیگانگی قوانین و ارزش ها از جهان بینی ، باور و ایمان به جهان بینی را لغو و بیهوده می کند . لذا ایمان راستین به توحید زمانی پدید می آید که قوانین و ارزش ها و گرایش ها در راستای آن باشند . 🔹متاسفانه وضع کنونی ارائه مساله بنیادی توحید و جهان بینی اسلامی در گفتار و نوشتار فلاسفه و متکلمان مسلمان به گونه ای است که تنها به جنبه نظری و انتزاعی آن بسنده می شود  و از امتداد بخشیدن به آن در عرصه عمل و حرکت انسان و اداره جامعه چشم پوشی میگردد   👈نتیجه این نگاه ناقص ، توقف توحید در حوزه گزاره ها است بی آنکه تعهد و مسئولیتی را برای مسلمانان در عرصه اداره جامعه و تشکیل حکومت و بسط عدالت اجتماعی ایجاد کند . از این رو ، توحید در محیط ذهنی مجرد و در لباسی انتزاعی باقی می ماند و بشر با وجود احترام به این آگاهی ، عنان زندگی خود را به دست مکاتب مادی و ماتریالیستی می سپارد ، بی آنکه تاثیر بسزائی در عرصه اداره دنیا برای توحید احساس کند . ادامه دارد ... @mavalizadeh_ir
جلسه ۲۳ مناهج .m4a
10.47M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیستم و سوم 🔴موضوع : اقسام وضع(۴) 🔹ایرادات امام نسبت به دیدگاه وضع لفظ برای جامع خارجی 🔹چگونگی وجود طبیعی در خارج در دیدگاه فلاسفه 🔹تعبیر (کلی طبیعی) در منطق ، منشاء خطای اصولیون در پذیرش جامع خارجی و حصّه 🔹ثمره بحث از وجود طبیعی در مساله استصحاب کلی ، متعلق احکام ، اجتماع امر و نهی ، وضع الفاظ 🔹نوآوری امام در بیان قاعده (الاتحاد الخارجی غیر الانفهام من اللفظ) @mavalizadeh_ir
⭕️ متن جلسه ۲۳ مناهج ⬅️ مناهج الوصول إلى علم الأصول ؛ ج‏1 ؛ ص63 🔰 فتحصل مما ذكرنا- و أوكلنا تحقيقه إلى محله - : أن الجامع الخارجي بين الأفراد الخارجية غير معقول، و كذا لا جامع بين الأفراد الذهنية بنعت الوحدة بما هي موجودة في الذهن، و لكن للعقل أن يجردها عن الخصوصيات و ينال الجامع منها. ثم مع تسليم تحقق الجامع الكذائي- لو فرض وضع اللفظ له- لا يعقل إحضار الخصوصيات اللاحقة له خارجا في الذهن، لأن الجامع لم يكن ذاته إلا نفس الماهية، و الخصوصيات خارجة عنها، و اتحادها معها أو لصوقها بها- بزعمه- و لزومها لها خارجا لا يوجب إحضارها في الذهن بلفظ موضوع لغيرها ما لم يكن بينهما لزوم ذهني، و هو غير معلول للاتحاد أو الالتصاق، و مجرد كونها جامعا بينها لو أوجب ذلك لزم إحضار الخصوصيات باللفظ الموضوع لنفس الماهية؛ لأنها- أيضا- موجودة بوجودها و متحدة معها و لو بنعت الكثرة. و بالجملة: الاتحاد الخارجي غير الانفهام من اللفظ.
⭕️ پیوست پژوهشی جلسه ۲۳ مناهج 💠 عبارت امام خمینی ، الاستصحاب ؛ النص ؛ ص92 در رابطه با نقل دیدگاه محقق نایینی مبنی بر پذیرش حصه در رد استصحاب کلی و نقد آن 🔹 ثم إنه قد يقال: بعدم جريان الاستصحاب فيه؛ لأن العلم بوجود الفرد في الخارج إنما يلازم العلم بوجود حصة من الكلي في ضمن الفرد الخاص، لا العلم بوجود الكلي، و الحصة الموجودة في ضمن الفرد الخاص تغاير الحصة الاخرى في ضمن فرد آخر؛ و لذا قيل‏: نسبة الكلي إلى الأفراد نسبة الآباء المتعددين إلى الأبناء. 🔹و لا يخفى: أن هذا ناش من عدم تعقل الكلي الطبيعي و كيفية وجوده، و عدم الوصول إلى مغزى مراد القوم من أن نسبة الكلي إلى الأفراد نسبة الآباء؛ 🔹ضرورة أن الكلي الطبيعي لدى المحققين موجود بتمام ذاته مع كل فرد من الأفراد، فكل فرد في الخارج بتمام هويته عين الكلي، لا أنه حصة منه، 🔹 و لا تعقل الحصص‏ للكلي، فزيد إنسان، لا نصف إنسان، أو جزء إنسان، أو حصة منه، فلا معنى للحصة أصلا. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠 عبارت امام خمینی ، مناهج الوصول إلى علم الأصول ؛ ج‏2 ؛ ص69 در رابطه با بیان دیدگاه آقاضیا در خصوص حصص طبیعی 🔹توضيح المراد يحتاج إلى مقدمة: و هي أن الطبيعي حسب أفراده يتحصص، و كل فرد منه مشتمل على حصة منه مغايرة للحصة الأخرى، باعتبار محدوديتها بالمشخصات الفردية، 🔹و لا ينافي ذلك اتحاد تلك الحصص بحسب الذات، و هذا معنى قولهم: إن نسبة الطبيعي إلى أفراده نسبة الآباء إلى الأولاد، و إن مع كل فرد أبا من الطبيعي غير الآخر، و يكون الآباء مع اختلافها بحسب المرتبة متحدة ذاتا. 🔹الظاهر أنه أشار في تحقيق الكلي الطبيعي إلى ما اشتهر بين تلامذته نقلا عنه: من أن الحصص بالنسبة إلى الأفراد كالآباء و الأولاد، و الطبيعي هو أب الآباء، و هو الجهة المشتركة بين الحصص، و يكون الطبيعي مرآة لهذه الجهة المشتركة الخاجية. 🔹و زعم أن المراد بقول بعض أهل فن المعقول:- إن الطبيعي بالنسبة إلى الأفراد كالآباء و الأولاد- هو حصصه، و افترض آباء هي الحصص، و أب الآباء و هو القدر المشترك بينها الذي يكون الطبيعي مرآة له، غفلة عن أن ما ذكروا- من أن نسبة الطبيعي إلى الأفراد نسبة الآباء إلى الأبناء- فرار عن الأب الواحد الذي التزم به الرجل الهمداني الذي صادف الشيخ الرئيس.
جلسه ۱۳ مقاله ۷.m4a
6.98M
🔊فایل صوتی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم(مقاله ۷) ✍استاد موالی زاده 🔴موضوع : تشکیک وجود(۶) 🔷جلسه سیزدهم @mavalizadeh_ir
📙رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ ✍نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار شش از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟ ♦️دیدگاه امتداد حکمت 2⃣ 🔹آیا میراث فلسفه اسلامی قابلیت امتداد یافتن در عرصه های زندگی بشری را دارد ؟ ↔️ یا آنکه نیازمند رنسانسی در فلسفه اسلامی هستیم تا بتوان بر اساس آن نظام سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه را تعیین کرد؟ آیا با مفاهیمی همچون اصالت وجود ، تشکیک ، حرکت جوهری ، مقولات عشر و علیت می توان برای اداره اجتماع نظام سازی کرد ؟ ↔️ یا آنکه فلسفه سنتی تا واژگون نشود و تغییرات بنیادین در آن پدید نیاید ، امتداد حکمت ، آرزویی بیش نخواهد بود ؟ رنسانسی که جهان غرب در پیش گرفت و توانست . 🔸فلسفه های غربی در عملیاتی کردن فلسفه خود موفق بوده اند . فلاسفه غرب توانستند بر پایه اومانیسم ، در عرصه علم با اندیشه تجربه گرایی (پوزیتویسم) ، در حوزه اقتصاد با اندیشه سرمایه داری (کاپیتالیسم) ، در حوزه اجتماعی با اندیشه لیبرالیسم ، در حوزه سیاست با اندیشه دموکراسی ، جامعه مدنی را بنا نهادند . هنر و معماری در جهان غرب همیشه پیرو مکاتب فلسفی بوده است . 🔹اگر بخواهیم با امتداد فلسفه در غرب بیشتر آشنا شویم ، به فهرست کتاب «لذات فلسفه» ویل دورانت نگاهی بیفکنیم . این کتاب در معرفی فلسفه در غرب ، به شناخت شناسی و هستی شناسی و انسان شناسی بسنده نکرد بلکه وظیفه فیلسوف را  پرداختن به همه مسائل زیر می داند : 👈«مبانی اخلاق ، خانواده ، عشق ، زن ، کودک ، ازدواج ، تربیت ، آموزش ، هنر ، زیبایی شناسی ، فلسفه تاریخ ، تمدن ، فلسفه سیاسی ، حکومت ، فرهنگ ، جامعه شناسی ، اقتصاد ، فلسفه دین و مرگ و ... »   💡در پاسخ به پرسش بالا باید گفت ، هسته فلسفه ما قابلیت نمود محتوایی در حوزه های مختلف زندگی بشری را دارد . می توان از وحدت وجود ، از بسیط الحقیقه کل الاشیاء ، از مبانی ملاصدرا ، دستگاه فلسفیِ اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی درست کرد .* 🔹صدرالمتالهین خود ، حکمت متعالیه را در اخلاق امتداد داد و دیدگاه اخلاق توحیدی را بنا نهاد . 🔹امام خمینی مبانی عرفانی خود ، در کتاب «مصباح الهدایه» را امتداد بخشید و به ولایت فقیه رسید . 🔹علامه طباطبایی با فضای «واقعیت» ، بذر علوم انسانی اسلامی را پراکنده کرد . 🔹حضرت آقا خود از «لا اله الا الله» ، مبانی فلسفی مبارزه با طاغوت را پی ریزی کرد . 🔹شهید مطهری با مبانی فلسفی انسان شناسی زن ، نظام حقوق زن در اسلام را در سایه آیات و روایات استنباط کرد . اما ما هنوز در ابتدای راه هستیم . ادامه دارد ... * کلام حضرت آقا در جمع اساتید علوم عقلی سال ۸۲ @mavalizadeh_ir
🏴 انا لله و انا الیه راجعون بخشی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی رحلت ملکوتی آیت‌الله مصباح یزدی : ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.
جلسه 23 تمهید.m4a
7.52M
🔊فایل صوتی درس تمهید الکفایه ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیست و سوم