eitaa logo
دروس استاد موالی زاده
173 دنبال‌کننده
17 عکس
0 ویدیو
2 فایل
این کانال توسط ادمین اداره می شود @seyed_ali80
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 5 فقه بیع.m4a
7.71M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه پنجم
جلسه 10 مقاله 7.m4a
8.85M
🔊فایل صوتی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم(مقاله ۷) ✍استاد موالی زاده 🔴موضوع : تشکیک وجود(۳) 🔷جلسه دهم @mavalizadeh_ir
جلسه 18 مناهج.m4a
11.97M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه هجدهم 🔴موضوع : وضع الفاظ(۲) 🔹جایگاه قاعده استحاله ترجیح بلا مرجح در فرآیند وضع الفاظ 🔹دیدگاه آقاضیاء در وضع الفاظ و نقد آن 🔹ویژگی های ادراکات اعتباری 🔹وضع تعینی ، رد یا اثبات ؟ 🔹نقد تعریف آخوند در وضع الفاظ @mavalizadeh_ir
⭕️ پیوست پژوهشی جلسه ۱۸ مناهج 💠 (عبارت آقا ضیاء ، مقالات الاصول ، ج ۱ ، ص ۶۳ و ۶۴ در رابطه با ایجاد علقه تکوینی میان لفط و معنا بعد جعل واضع ) 🔹 ان هذه العلقه (ما بین اللفظ و المعنا) و ان سمیت من الامور الاعتباریه فی قبال ما لها ما بازاء فی الاعیان من نحو هیئه قایمه بها و لکن لم تکن من الاعتبارات المحضه المتقومه بالاعتبار محضا بحیث تنعدم بانقطاعه ، بل کانت من الواقعیات التی کان الاعتبار طریقا الیها بحیث کانت : ⬅️ قابله لتعلق الالتفات الیها تاره و الغفله اخری ، ⬅️ و لها موطن ذهنی و خارجی 🔹ان حقیقه الفنون عباره عن القواعد التی یتعلق بها العلم تاره ، و الجهل اخری ، مع ان قوانینها غالبا جعلیه ، و ما کان منها غیر جعلی کان من سنخ ابواب الملازمات الواقعیه 🔹 و لو کانت مثل هذه ایضا من الاعتبارات المتقومه باعتبار المعتبر لزم الالتزام بانعدام القوانین من کل فن بمحض غفله اللاحظ عن لحاظها ، فینتهی الی انعدام الفنون واقعا بمحض الغفله عنها و هذا مما یابی عنه العقل السلیم و الذوق المستقیم .
جلسه 6 فقه بیع.m4a
8.4M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه ششم
جلسه 7 فقه بیع.m4a
7.59M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه هفتم
جلسه 20 تمهید.m4a
9.52M
🔊فایل صوتی درس تمهید الکفایه ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیستم
جلسه ۱۹ مناهج .m4a
12.19M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه نوزدهم 🔴موضوع : وضع الفاظ(۳) 🔹خلط میان معتبَر و اعتبار در نقد محقق نایینی 🔹بیان مسلک تعهد در وضع الفاظ و نقد آن 🔹نفی دلالت تصوری بر اساس مسلک تعهد سید خویی 🔹نقد دیدگاه شهید صدر در وضع الفاظ و رد قانون (الاستجابه الشرطیه ) 🔹بیان دیدگاه اعتباری علامه طباطبائی در اعطاء حد معنا به لفظ 🔹تفسیر وضع الفاظ به اعطاء حد در نزد امام @mavalizadeh_ir
⭕️ متن جلسه ۱۹ مناهج مناهج الوصول إلى علم الأصول ؛ ج‏1 ؛ ص58 كما أن التعهد - الذي وقع في كلام المحقق الرشتي ، و تبعه شيخنا الأستاذ قائلا : إنه لا يعقل جعل العلاقة بين الأمرين اللذين لا علاقة بينهما أصلا، و الذي يمكن تعقله هو أن يلتزم الواضع أنه متى أراد و تعقله و أراد إفهام الغير تكلم بلفظ كذا- أيضا متأخر عن الجعل و التعيين؛ لأن هذا التعهد هو الالتزام بالعمل بالوضع لا نفسه، و ما قال: من أنا لا نعقل جعل العلاقة، هو حق إذا كان الوضع جعل العلاقة الواقعية، و أما إذا كان عمل الواضع تعيين اللفظ للمعنى فهو بمكان من الإمكان، بل الواقع كذلك وجدانا، بل ربما يكون الواضع غير المستعمل، فيكون الوضع للغير، و يكون الواضع غافلا عن هذا الالتزام التعليقي، فالاختصاص و الربط و التعهد كلها غير حقيقة الوضع.
⭕️ پیوست پژوهشی جلسه ۱۹ مناهج 💠 عبارت علامه طباطبایی ،حاشیه الکفایه ، ج ۱ ، ص ۱۹ ‌در رابطه با حقیقت وضع الفاظ که اعطا حد می باشد 🔹 ان الإنسان يتوصل إلى اللغات بوضع المعاني نفسها و عرضها على المخاطب أولا، ثم وضع الألفاظ في محلها بالاعتبار بإعطاء حدودها إياها بحكم الوهم فتكون الألفاظ وجودات للمعاني بالعرض‏ 🔹 فاللفظ نفس المعنى، و دلالته عليه دلالة الشي‏ء على نفسه لكن في ظرف الاعتبار و بحکم الوهم . ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠 عبارت شهید صدر ، کتاب بحوث فی علم الاصول ، ج ۱ ، ص ۸۲ در رابطه با حقیقت وضع الفاظ 🔹 و قد يستخدم الإنشاء لإيجاد هذا الأشراط- كما في الوضع التعييني- و لكن هذا لا يعني ان الأشراط هو المنشأ بل نفس الإنشاء بما هو عملية تكوينية تصدر خارجا يحقق الأشراط المطلوب 🔹 ان الوضع ليس مجعولا من المجعولات الإنشائية و الاعتبارية كالتمليك بعوض المجعول في باب البيع مثلا. و إنما هو أمر تكويني يتمثل في أشراط مخصوص بين اللفظ و المعنى المحقق لصغرى قانون الاستجابة الشرطية الذي هو قانون طبيعي. 🔹 فالواضع بحسب الحقيقة يمارس عملية الإقران بين اللفظ و المعنى بشكل أكيد بالغ، و هذا الاقتران البالغ إذا كان على أساس العامل الكمي- كثرة التكرار- سمي بالوضع التعيني و إذا كان على أساس العامل الكيفي سمي بالوضع التعييني.
جلسه 21 تمهید.m4a
8.85M
🔊فایل صوتی درس تمهید الکفایه ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیست و یکم
📚 فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟ (۱) ✍نوشتاری از استاد موالی زاده 📙 بخش اول 🔰 مقدمه 🔹 نسبت میان فقه و فلسفه به عنوان دو علم اصالی در حوزه علوم اسلامی ، پس از چشم پوشی از نگاه برون دینی به فلسفه و اتهام تکفیری به فلاسفه ، از مباحث چالشی حال حاضر مجامع علمی است که در صورت تعیین سرنوشت آن می تواند به تحول در هر دو حوزه دانشی کمک شایانی کند .   🔹 بی شک انتقال از فقه مساله محور به فقه منظومه ای ، و همچنین تولید علوم انسانی اسلامی ، بدون تعیین تکلیف نحوه ارتباط منطقی میان فقه و فلسفه(حکمت) به عنوان نخستین گام انجام این پویش ، امکان پذیر نیست . به جرات می توان گفت ، یکی از عوامل اصلی کند بودن حرکت تولید علم در عرصه علوم اسلامی ، مبهم ماندن ارتباط میان فلسفه و فقه است . 🔸پرسشهای زیر بستر مناسبی برای تحلیل دقیق تر این موضوع ارزشمند خواهد بود : 🔸 آیا فقیه باید از فلسفه دوری کند تا ذوق فقهی تعبدی خود را از دست ندهد و به استفاده از قیاس و سد ذرایع و استحسان در امر استنباط احکام شرعی گرایش نیابد، یا آنکه فلسفه ، می تواند فقه را پویا کند و بدان تحرک بخشد و از انجماد و ایستائی خارج نماید بدون آنکه هویت جواهری آن به خطر افتد ؟ 🔹 در مقابل ،آیا فقه می تواند برای فلسفه فایده داشته باشد و آن را از انتزاعی بودن و حصر ذهن خارج کند و بدان امتداد عملیاتی دهد ، و یا آنکه فیلسوف باید از فقه که از سویی نماد امور تعبدی  ، و از سوی دیگر نماد عرفیات و نگاه تسامحی است ، دوری گزیند تا دچار ضعف در قوّه عاقله خود نگردد و ملکه پرسشگری و کنجکاوی خود را از دست ندهد ؟   🔸کسانی که به نزدیک کردن و تقریب این دو علم باور دارند ، چه فرآیندی را تعریف کرده اند ؟ آیا به دنبال جمع مکسر این دو علم و درهم آمیختن فلسفه در فقه هستند به گونه ای که قوانین تکوینی را در میان مقولات اعتباری حاکم کنند ، و یا فقه را امتداد عملی فلسفه و حکمت می دانند بدون آنکه امتزاج ظاهری رخ دهد ؟ تلاش می کنند از وحدت وجود و قاعده بسیط الحقیقه و بسیاری دیگر از مبانی حکمت متعالیه ، یک دستگاه فلسفی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی درست شود تا بر پایه آن وضع حکومت ، روابط اجتماعی مردم با همدیگر ، نظام اقتصادی و دیگر مسائل روشن گردد (۲). 💠 در مساله نسبت میان فقه و فلسفه ، می توان به سه دیدگاه اشاره کرد : ا ـ دیدگاه تباین و تفریق ب ـ دیدگاه تداخل و جمع ج ـ دیدگاه امتداد حکمت ♦️ان شا اله ، ادامه بحث و شرح هر یک از دیدگاهها در بخش های آینده خواهد آمد ... (۱) تضاد و تضایف در اینجا به معنای اعتباری آن است . (۲) برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید علوم عقلی حوزه علمیه در سال ۸۲ @mavalizadeh_ir