@mazahb
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
اِجعَلِ الدنيا شَوكاً و انظُرْ أينَ تَضَعُ قَدَمَكَ مِنها فإنَّ مَن رَكَنَ إلَيها خَذَلَتهُ و مَن أنِسَ فيها أوحَشَتهُ و مَن يَرغَبُ فيها أوهَنَتهُ
دنیا را چون بوتهٔ خار بدان!
و بنگر که پایت را در کجای آن میگذاری.
هرکه به دنیا تکیه کرد؛
دنیا خوارش نمود،
و هرکه با دنیا اُنس گرفت؛
دنیا تنهایش گذاشت،
و هرکه به آن رغبت کرد،
سُست و ناتوانش ساخت.
📚بحارالأنوار 78/22/84
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
آيا خداي تعالي همه حوائج انسان را ميدهد؟ لطفا توضيح دهيد
خداي تعالي در مقابل حوائج مردم سه نحوه برخورد دارد:
١- گاه هر چه دعا بكنيد خداي تعالي اعتنا نمي كند، چون مصلحت شما و يا جامعه نيست، ائمه اطهار عليهم السلام هم واسطه نمی شوند براي اينكه آنها بنده كامل خدای تعالی هستند. لذا چند بار دعا كنيد، اگر مستجاب نشد رها كنيد.
٢- يك نوع حاجت هست كه اگر دعا نكنيد و توسل نكنيد و يا در مجلس مناسبی نباشيد خدای تعالی نمی دهد. مصلحت هست ولی دوست دارد گدايی كنيد، با او حرف بزنيد و انس بگيريد. در ايامي مثل شب جمعه، شب قدر، ايام تولد ائمه اطهار عليهم السلام هر چه بيشتر دعا كنيد بهتر می دهند.
٣- بعضی حوائج را قبل از آنكه بخواهيد يا مستحق آن شويد، می دهند كه فرموده اند: «يا مبتدء بالنعم قبل استحقاقها» .
حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
بیچاره و فرومایه کسی که در بندِ خویش است!
مرحوم استاد کریم محمود حقیقی- از شاگردان آیت الله نجابت شیرازی- میفرمودند:
در یک جلسهای که بحث جالب توحیدی بود، بندهٔ نادان در فکرِ یک کمبود مادی افتاده بودم، که یک دفعه حضرت آقا[آیت الله نجابت شیرازی] رو به من کرده و این بیت حافظ را خواندند و فرمودند:
در مقامی که به یادِ لبِ او مِی نوشند
سِفله آن مست، که باشد خبر از خویشتنش!
📚لطف حق، ص۶۳، کریم محمود حقیقی، نشر حوزه علمیه شهید محمد حسین نجابت.
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
🔴مواضع صریح حضرت امام را مخفی یا کمرنگ نکنید!
رهبر معظم انقلاب اسلامی:
نباید برای خوشامد این و آن، برخی از مواضع حقیقی امام را یا انکار کرد، یا مخفی نگه داشت. بعضی اینجور فکر میکنند - و این فکر غلطی است - که برای اینکه امام پیروان بیشتری پیدا کند، کسانی که مخالف امام هستند، آنها هم به امام علاقهمند شوند، بایستی ما بعضی از مواضع صریح امام را یا پنهان کنیم یا نگوئیم یا کمرنگ کنیم؛ نه!
امام را صریح باید آورد وسط میدان. مواضعش بر علیه استکبار، مواضعش بر علیه ارتجاع، مواضعش بر علیه لیبرالدموکراسی غرب، مواضعش بر علیه منافقان و دورویان را باید صریح گذاشت. کسانی که تحت تأثیر آن شخصیت عظیم قرار گرفتند، این مواضع را دیدند و تسلیم شدند. نمیشود به خاطر اینکه زید و عمرو از امام خوششان بیاید، ما مواضع امام را پنهان کنیم یا پوشیده کنیم یا آن چیزهائی که به نظرمان تند میآید، کمرنگ کنیم.
این کجاندیشی است که ما مواضع امام را انکار کنیم. این کجاندیشی را هم متأسفانه بعضاً کسانی انجام میدهند که یک وقتی خودشان جزو مروجان افکار امام بودند یا جزو پیروان امام بودند. حالا به هر دلیلی راهها کج میشود، هدفها گم میشود، یک عدهای برمیگردند؛ بعد از آنکه سالهای متمادی برای امام و برای این هدفها حرف زدند و حرکت کردند، در مقابل این اهداف و این مبانی میایستند!
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅حکمت حمد الهی قبل از دعا
مرحوم آیت الله فاطمی نیا (رحمت الله علیه):
شخصی خدمت امام صادق (سلام الله علیه) میآید و میگوید من دعا میکنم ولی مستجاب نمیشود ، هیچ چیزی به من نمیدهند.
حضرت فرمودند: تو از جهت دعا وارد نمی آیی.
منظور امام "از جهت دعا آمدن"چیست؟
حضرت قریب به این مضامین فرمودند: وقتی که شروع به دعا میکنی اوّل حمد و ثنای خدا را به جای بیاور.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: «المِدحَهُ قَبلَ الدُّعَاء»، «المِدحَۀُ ثُمَّ الدُّعَاء» خداوند را پیش از دعا حمد و ثنا کنید.
العیاذ بالله گمان نبرید خدا مثل ما انسان ها است که اوّل باید تملّق او را بگوییم بعد حاجت خود را بگوییم.
خیر! این مدح و ستایش برای این است که خداشناسی ما قوی میشود.
اگر خدا را در حد توان خود بشناسیم، مشکلات حل میشود.
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@mazahb
✨﷽✨
🔴«فقیرانی ثروتمند»
با یکی از مؤمنین صحبت میکردم. احساس کردم به خاطر تنگی معاش ناراحت است. این روایت را از امام صادق علیه السلام خواندم که هر چیزی که دوست داشتی بخری و توانش را نداشتی خداوند به جایش ثوابی برایت مینویسد: «أَمَا إِنَّ لَكَ بِكُلِّ مَا تَرَاهُ فَلَا تَقْدِرُ عَلَى شِرَائِهِ حَسَنَةً»
گفتم بنده خدایی که قبلا وضعش بهتر بود در اثر مقداری تنگ دستی یک لطافت روحی جالبی پیدا کرده بود. از اینکه چطور این اهل وسعت در رزق اینقدر ریخت و پاش غیر ضروری دارند، دردش میگرفت؟! نه به خاطر حسادت! نه به خاطر خودش! به خاطر خودشان!
راستی مگر نمیبینند اقوامشان و همسایگانشان و مؤمنین اطرافشان در تنگنا هستند؟! یعنی اینقدر دارایی زمینه قساوت و سنگدلی می آورد که نمیگذارد قبح کارشان را درک کنند؟! حالا برای آنکه کار دنیا نظمی پیدا کند مفهوم مالکیت را جعل کرده اند تا حقّ اولویّتی پیدا شود. انسانیت و معنویت دیگر کجا رفته؟!
چون فعلا دست توست میخواهی هر جوری خرج کنی و به دیگران ندهی؟! مثل این بچه ها که اجازه نمیدهند هیچ کس از اسباب بازی و خوراکی شان استفاده کند! زشت و خجالت آور نیست؟!
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
این بنده خدا به هیچ قیمتی حاضر نبود به جای آنها ثروت داشته باشد ولی این درک و لطافتش از او گرفته شود! چنین فقری که اینگونه قلب آدم را لطیف و بیدار میکند، پیشانی اش را باید بوسید!
☑اصلا فقر خودش میتواند ثروت باشد. آدم فقیر ولی راضی، عقلش به حکمت و قلبش به لطافت نزدیکتر است. معایب دنیا را بهتر دیده و محبّتش به خلق خدا بیشتر میشود.
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«ساختمان خانواده و نظام جامعه، به #رحمت و #عاطفه خانوادگی نیازمند است تا در پرتو آن خانواده و جامعه مستحکم گردد.
این دو نعمت در زندگی هر خانواده مسلمانی باشند، هرچه پیش تر می رود، دوستی بیشتر می گردد و این علاقه عاقلانه، پدر و مادر را نیکو می سازد و مایه تربیت فرزندان صالح میشود و از بسیاری از مشکلات جلوگیری میکند، زیرا جز معصومان عليهم السلام کسی لباس عصمت به تن ندارد، پس در زندگی اشتباه و تندروی یا کُندروی هست و باید با بزرگواری از لغزشهای یکدیگر چشم پوشید.»
📚تسنیم ج۶۴ ص۴۲۲
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✳️ نقشهٔ دشمن در نقشهٔ اولیای خدا گم میشود!
شاید بتوانیم تعبیر تضلیل در «أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ» (فیل، ۲) را اینگونه معنا کنیم که خدای متعال در مقابل تدبیر دشمن، برنامهٔ بزرگتری دارد که آن تدبیر، در نقشهٔ او گم میشود. انبیا و اولیا هم همیشه اینگونه عمل میکنند؛ یعنی در عین اینکه دشمنانشان بسیار پیچیدهاند و نقشههای بزرگی هم میکشند ولی آنها با توجه به نقشهٔ دشمن، نقشهٔ بزرگتری دارند که طرح دشمن، در آن نقشه گم میشود.
بنا نیست که دشمنان اختیار نداشته باشند. مثلا وقتی سیدالشهدا (ع) مقابل یزید قرار میگیرد، حکمت در این نیست که اختیار یزید سلب شود. دشمن هم نقشه میکشد اما امام آنها را به زمین بازی خودش میآورد و با همهٔ بزرگی و وسعت نقشهای که دارند، آنها را درون نقشهٔ خودش گم و منحل میکند.
اولیای خدا نه هیچوقت از دشمن شکست میخورند و نه درون طرح دشمن بازی میکنند. حتی شکست ظاهری هم در کار نیست؛ اصلا شکستی نیست؛ چون کاملا نقشهٔ دشمن را میبینند و آن نقشه را درون کار بزرگتر خودشان منحل میکنند.
آیت_الله_میرباقری
📚 تأملات_قرآنی | ج۳ صفحات ۲۵ تا ۲۷
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝