eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
715 دنبال‌کننده
453 عکس
48 ویدیو
42 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 کتابخانه مرکزی (مرحوم آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی) دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی با استعانت از خداوند متعال و با هدف ترویج علم و فرهنگ و اشاعه کتابخوانی در تاریخ جمعه ۲۳ دی ماه مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) فعالیت رسمی خود را در ایتا آغاز می‌کند. 🛑 مطالب منتشر شده با نظارت عوامل کتابخانه بوده و هرگونه نشر آن در فضای مجازی تنها با ذکر منبع امکان پذیر است. 🔅 از اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان فرهیخته که دارای ایده های خلاقانه در جهت پیشبرد اهداف کتابخانه (کیفی_کمی) هستند، با ادمین کانال مطرح فرمایید: @elham_heydarian 📲 لینک مستقیم سامانه کتابخانه: http://82.99.213.125/faces/home.jspxکتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @library_mazaheb
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
#تفسیر #تاریخ_تفسیر 🔹 معانی تفسیر، تأویل و ترجمه (۱) 🔸 تفسیر معنای لغوی تفسیر: تبیین و روشن نمودن ا
💠 کلمه "تفسیر" در قرآن و حدیث کلمه تفسیر یک بار در قرآن کریم و دفعات بیشماری در احادیث و روایات آمده است. 🌀 قرآن: و لا یاتونک بمثل الا جئنک بالحق و احسن تفسیرا (فرقان/۳۳) * معنای کلمه تفسیر: شرح و تفصیل 🌀 حدیث: 🔹 پیامبر (ص): من فسر القرآن برایه: ان اصاب لم یوجر و ان اخطا فلیتبوا مقعده من النار کسی که قرآن را به رای خود تفسیر کند، اگر چه به واقع رسیده باشد ماجور نیست و اگر خطا کند جایگاه او از آتش آکنده خواهد شد. (۱) 🔹 امام علی (ع): ایاک ان تفسر القرآن برایک حتی تفقه عن العلما از تفسیر به رای محذور باش تا آنگاه که از دانشمندان و علما در آن بصیرت یابی. (۲) 🔹 امام صادق (ع): من فسر القرآن لم یوجر و ان اخطا کان اثمه علیه اگر کسی قرآن را به رای خود تفسیر کند و حق را نیز بیان کند ماجور نیست و اگر خطا کند گناه آن به عهده خود اوست. (۳) 🔹 امام علی (ع): قال رسول الله (ص): قال الله عزوجل: ما آمن بی من فسر برایه کلامی پیامبر فرمود: خدای بزرگ فرمود: کسی که کلام مرا به نظر و رای خود تفسیر کند به من ایمان نیاورده است. (۴) 📝 پی نوشت: * قرآن کریم (۱): تفسیر الصافی، ج ۱، ص ۳۵ (۲): البرهان في تفسیر القرآن، ج ۱، ص۴ (۳): مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۷، ص ۳۳۴ (۴): تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، ج ۲۷، ص ۴۵ ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
20110209143938-سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در موزة تاشكند.pdf
411.3K
🔹 سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در موزه تاشکند 📝 محمدباقر حجتی 🔸 مقالات و بررسی ها، ش ۷۶، پاییز و زمستان ۱۳۸۳، ص ۱۸۹_۱۹۸ 🌀 مصاحف عثمانی در تاریخ اسلام و قرآن دارای جایگاهی در خور توجه است. در میان این مصاحف آنچه تاکنون به جای مانده مصحفی است که هم‌اکنون در موزه تاریخ تاشکند پایتخت ازبکستان نگاهداری می‌شود و احتمالا مصحف شخصی خود عثمان می‌باشد. در این مقاله فشرده ای از گزارش مربوط به پیشینه نگارش آن و نیز سرگذشت جابه جایی آن از مدینه تا سرزمین های دیگر و سرانجام به تاشکند، مورد گفتگو قرار گرفته است و در لابه لای آن کوتاه سخنی درباره شیوه نگارش خط عربی و ورود آن به سرزمین حجاز و تحول و تطور آن نیز بحث شده که باید آنرا بحثی استطردادی و تطفلی تلقی کرد. لکن با استناد به برخی منابع تاریخی اصل گفتگو پیرامون سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در تاشکند دور می‌زند که اطلاعات مجمل و کوتاهی را در اختیار ما قرار می‌دهد. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 فراهم شدن دسترسی به منابع پایگاه سیویلیکا (civilica) 🌐 مشروح خبر در لینک زیر: https://www.mazaheb.ac.ir/ns/1435کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @library_mazaheb
📚 الحیاة 👥 نویسندگان: محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی 📝 تاریخ نگارش: سال ۱۳۵۳ شمسی 🔹 زبان: عربی 🔸 تعداد جلد: ۱۲ 🖋 ترجمه به زبان فارسی توسط احمد آرام ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
#معرفی_کتاب 📚 الحیاة 👥 نویسندگان: محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی 📝 تاریخ نگارش: سال ۱۳۵۳
🔹 الحیاة، کتابی ۱۲ جلدی به زبان عربی، نوشته محمدرضا حکیمی، و دو برادرش علی و محمد حکیمی است. آغاز نگارش این کتاب در سال ۱۳۵۳ش بوده و آخرین جلد آن در سال ۱۳۹۴ش منتشر شده است. هدف نویسندگان، ارائه سیمای اسلام و تشیع، بر محور عدالت اجتماعی و آزادگی فردی بوده و منبع اصلی خود را قرآن و حدیث دانسته‌اند. احمد آرام شش جلد اول را به فارسی ترجمه کرده است. ❇️ این کتاب در ۱۲ جلد و ۴۰ باب تنظیم شده است. هر باب نیز چند فصل است. جلد اول از چهار باب تشکیل شده است: شناخت و اصالت آن؛ عقیده و ایمان؛ عمل؛ و امتیازهای جهان‌بینی الهی. جلد دوم شامل باب پنجم تا باب دهم است: اصول کلی رسالت انبیا؛ قرآن؛ رهبران راستین و برخی از ویژگی‌های ایشان؛ عالمان؛ ولایت و حکومت(فلسفه سیاسی)؛ حاکم اسلامی، تکالیف و مسئولیت‌های او. جلد سوم تا ششم: به گفته محمدرضا حکیمی، این چهار جلد را باید در یک مجلد در نظر گرفت؛ چرا که موضوع آن بررسی آیین اقتصادی اسلام است. حکیمی در گزارشی که از این چهار جلد ارائه کرده، عدالت اقتصادی را لازمه ساختن جامعه اسلامی دانسته است. این چهار جلد در دو باب و ۱۰۰ فصل ارائه شده است. جلد هفتم: جایگاه و ارزش انسان، محور این جلد است که در باب سیزدهم ارائه شده است. جلد هشتم: باب چهارده تا هفده در این جلد است و تعهدباوری و مسئولیت‌شناسی، احساس و عاطفه، ضوابط در روابط خانوادگی، و همچنین ضوابط در روابط اجتماعی را شامل می‌شود. جلد نهم: باب هجدهم تا بیست و چهارم در این جلد است و در آن حدود ۱۰۰ ویژگی حکومت صالح و اسلامی به استناد قرآن و حدیث آورده شده که در ۱۰ فصل تدوین گشته است. جلد دهم: این جلد، چهار بابِ بیست و پنجم تا بیست و هشتم را شامل می‌شود. زندگی و دوستی (دوست و دوستیابی)، دو اصل بنیادین در اصلاح اجتماعی (امر به معروف و نهی از منکر)، انگاره‌های کلی تربیت، و تربیت فرزندان مباحث این جلد است. جلد یازدهم: عبادت و آثار تربیتی آن، دعا و تربیت، آثار پیروی از معصوم(ع)، تربیت و بهداشت و اخلاق. جلد دوازدهم: این جلد از باب ۳۴ تا باب چهل را شامل می‌شود. اخلاق و اصول کلی، سلوک شرعی و روش‌های آن، بنیادی بودن احکام اسلامی، و ارتباط اندام‌وار احکام سلامی، از موضوعات ارائه شده در این جلد است. 🔸 بر اساس آنچه در مقدمه ترجمه فارسی آمده است، مولفان ملتزم به چند اصل بوده‌اند: 1⃣ در آغاز فصل‌ها و عناوین مسائل، در بیشتر موارد به آیات قرآن کریم استناد شده است. 2⃣ انطباق مضمونی احادیث با آیات: سعی می‌شود روایات با مضامین آیات قرآن تطبیق داده شوند. 3⃣ تعاضد مضمونی احادیث: الف: انطباق مضامین دیگر احادیث با احادیث نبوی، که بر این اساس، احادیث ائمه (ع) مفسر و توضیح‌دهنده احادیث پیامبر است. ب: تعاضد مضمونی احادیث امامان، که نشان‌دهنده هماهنگی استوار و حرکتی همگون است و بر این اساس، هر یک مضمون دیگری را تأیید می‌کند. 4⃣ ذکر مآخذ: علاوه بر آدرس آیات قرآن کریم، مأخذ هر حدیث نیز به همراه آن نام برده شده است. ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَاتُ إِلاَّ بِه. (۱) براستى قرآن ظاهرش زیباست وباطنش عمیق، عجایبش پایان ندارد، اسرارنهفته آن پایان نمى‌پذیرد و تاریکى‌هاى جهل جز بوسیله آن رفع نخواهدشد.
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لاَ ت
قرآن کتاب تفکر، عدالت، تربیت وهدایت تمامی انسان‌ها و سند پر افتخار قانون اساسی است وحفاظت از آن برمسلمانان واجب است متاسفانه یکبارِ دیگر شاهد هتک حرمت مدعیان دروغین حقوق بشر غربی هستیم که براحتی حقوق مسلمانان رانادیده گرفته وبا آتش زدن این کتاب شریف، خباثت وتوحش خود را در قالب آزادی بیان نشان دادند. انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی انزجار خود را از این اقدام وحشیانه واهانت‌های دولتمردان نابخرد غرب به کتاب مقدس میلیون‌ها مسلمان، توسط عنصر نژادپرست سوئدی اعلام می‌دارد و از مجامع بین‌المللی و حقوقی درخواست محکومیت این عمل زشت وخشونت آمیز را داریم اگرچه کوته فکران غربی این اقدامات را در راستای اسلام هراسی انجام می دهند اما اطمینان داریم این حرکات ددمنشانه برعکس اهداف شومِ شان، موجب حساسیت و کنجکاوی حق طلبانِ جهان نسبت به اسلام و متن این کتاب مقدس خواهدشد وباعث گسترش و ترویج فرهنگ قرآن کریم دربین تمام آزادی‌خواهان عالم خواهدگردید. قطعا این اهانت های ننگین ذره ای از ارادتِ عدالت خواهان عالم را ازقرآن واسلام ناب محمدی کم نخواهدکرد، بلکه آنها را درجهت شناخت جبهه حق مصمم ومتحد میگرداند تابرای رسیدن به تمدنِ نوین جهان اسلام به سوی ظهور بیشترتلاش کنند. پی نوشت: (۱): غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۱۴۰ ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 نکاتی درباره شب «لیله الرغائب» و اعمال آن 🔸 اولین شب جمعه ماه رجب را « لیله الرغائب» می گویند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده‌اند» (۱) ⚜ معنای لیله الرغائب لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نمی باشد. لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های فراوان است. زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای «کار مورد رغبت» آمده است و هم به معنای «پاداش و عطای فراوان». (۲) ❇️ کیفیت اعمال لیله الرغائب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اعمالی را برای این شب به این ترتیب ذکر کردند: «روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «انا انزلناه» و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی؛ پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی «سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و هفتاد بار می گویی «رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی «سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود» و در ادامه فرمود: « کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های بیابان و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد. آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است. آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم (و همواره در کنارت باشم) تا زمانی که همگی در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم» (۳) 📝 پی نوشت: (۱): وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۹۹ (۲): مفاتیح نوین، آیت الله مکارم شیرازی، ص ۶۳۵ (۳): اقبال الاعمال، سید بن طاووس، ج ۲، ص ۶۳۲ ✅ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🔹 نسخه شناسی قرآنی 👤 دکتر مرتضی کریمی نیا 🌐 ثبت نام و اطلاع از جزئیات کارگاه از طریق وب‌سایت موسسه به آدرس: www.ketab-araie-irani.comانجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🌐 Telegram / Eitaa
🏫 کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ـ قم 🌀 علم تفسیر وعلوم قرآنی یکی از مهم ترین علوم آل البیت (علیهم السلام) است که با تلاش و کوشش علمای سلف نسل به نسل منتقل شده و بشریت از این علوم که قسمتی از رمز و راز قرآن با بیان ائمه اطهار (علیهم السلام) که مخزن علوم پروردگار میباشند، بهره ها برده است. لذا با عنایت دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دام ظله) در سال 1418 هـ.ق کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی بعد از تهیه یک سری مقدمات مختلف ، که سالها در تهیه آن وقت سپری شده بود، افتتاح گردید. با افتتاح این کتابخانه استقبال گسترده ای از طرف صاحبان قلم، فضلاء و اندیشمندان و محققین به عمل آمده که همین امر باعث ایجاد فعالیت مضاعفی از طرف متولیان برای جمع آوری مصادر کتب جدید شده است. این کتابخانه بیش از 15000 جلد کتاب در موضوعات مختلف تفسیر وعلوم قرآنی به زبان‍های فارسی و عربی می باشد که تعداد زیادی از کتب مرجع کمیاب، در آن موجود میباشد. اهداف این کتابخانه به شرح ذیل می باشد: 1⃣ تهیه و خرید کتب و مصادر و سایر مطبوعات تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی 2⃣ جمع آوری مقاله ها و پیشنهادات 3⃣ جمع آوری و تدوین و چاپ و نشر مقاله های قرآنی به زبان‍های مختلف 4⃣ تهیه همایش‍ها و بحث های علمی و تحقیقی تفسیر وعلوم قرآنی 💠 نشانی: ایران ـ قم ـ خیابان دورشهر ـ کوچه 17 ☎️ تلفن : 37736149 25 0098 ✅ کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @library_mazaheb