14.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 شرح تدبری دعای روز نهم ماه مبارک رمضان
💡 سی جرعه نور
👤 استاد: حسین صبوحی طسوجی
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
💚 حَوِّل حالَنا بِظُهورِ الحُجَّه 💚
🌺 حلول سال ۱۴۰۳ شمسی و بهار پر طراوت که مقارن با بهار قرآن شده است، خدمت همراهان و اعضاء محترم انجمن علمی تبریک و شادباش عرض میکنیم 🌺
سالی سرشار از توفیقات مادی و معنوی برایتان آرزومندیم🌺
#نوروز_باستانی_مبارک
💚 الَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفرَج 💚
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🌐 Telegram / Eitaa
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
✍ #پیام_نوروزی ریاست محترم دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت آغاز سال جدید و بهار طبیعت
“یا مقلبالقلوب و الابصار، یا مدبراللیل و النهار، یا محولالحول والاحوال، حول حالنا الی احسنالحال”
بهار؛ نویدبخش تغییر، تحول و دگرگونی است و پایان یافتن زمستان و شکوفایی فصل رویش، جلوهای زیبا از قدرت آفریدگار است و بر ماست تا قدر شکوه این تحول و زندهشدن دوباره طبیعت را بدانیم و آمدن بهار را به فرصتی برای دوستی و همگرایی بدل کنیم.
همآوایی نوروز و تقارن آن با ماه پرخیر و برکت رمضان، نویدی معنوی برای سال جدید است.
اینجانب فرارسیدن عید نوروز و بهار طبیعت و تقارن آن با بهار جانها، ماه مهمانی خدا را به خانواده بزرگ و ارجمند دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی(اساتید محترم، همکاران و دانشجویان ارجمند) تبریک و تهنیت عرض مینمایم.
امیدوارم سال ۱۴۰۳ به همـت همدلی و تلاش مجموعه پـرمهـر دانشگـاه، رهـاوردی نیکـو از سرافـرازی و سربلنـدی را بـرای کشـور و امت اسلامی به ارمغـان آورد.
از درگاه الهی سالی پر از خیر و برکت همراه با سلامتی، سعادت برای یکایک شما عزیزان و مردم سرزمینمان مسئلت می نمایم.
دکتر سید عباس صالحی
رئیس دانشگاه
#اطلاع_رسانی
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
⚜ فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی)
🔅 با رویکرد معناشناسی در مطالعات قرآنی
👤 با ارائه اساتید برجسته علوم قرآنی و زبان شناسی
🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان
دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
📆 تاریخ برگزاری: از ۱۴ لغایت ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
مصادف با ۲۲ لغایت ۲۹ رمضان ۱۴۴۵
🕘 هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰
(به صورت متغیر)
🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#اطلاع_رسانی
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
⚜ فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی)
🔅 با رویکرد معناشناسی در مطالعات قرآنی
👤 با ارائه اساتید برجسته علوم قرآنی و زبان شناسی:
دکتر احمد پاکتچی
دکتر علیرضا قائمی نیا
دکتر هادی رهنما
دکتر محمدعلی خوانین زاده
دکتر فرزاد دهقانی
دکتر مرتضی سلمان نژاد
دکتر عاطفه زرسازان خراسانی
🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان
دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
📆 تاریخ برگزاری: از ۱۴ لغایت ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
مصادف با ۲۲ لغایت ۲۹ رمضان ۱۴۴۵
🕘 هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰
(به صورت متغیر)
🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
#اطلاع_رسانی 🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند: ⚜ فصل چه
#درباره_برنامه
🔹 معنا شناسی (semantics) که در زبان عربی (علم المعنی) نامیده میشود و کار کشف سازوکارهای معنا با مطالعه ای علمی و روشمند را بر عهده گرفته به مثابه یک رشته علمی تقریبا از اوایل سده بیستم میلادی بهوجود آمده است. این رشته دانش در سیر تحول خود مکاتب و نظریه های مختلفی را بهوجود آورده که اتفاقا مطالعات قرآنی جالب توجهی در همه این مکاتب معناشناسی شکل گرفته است. مهم ترین و تاثیر گذارترین پژوهش میان رشته ای قرآنی_زبانی در اواسط سده بیستم به اهتمام توشیهیکو ایزوتسو (۱۹۱۴_۱۹۹۳) اسلام شناس معروف ژاپنی در دو اثر با نام های (خدا و انسان در قرآن، ساختار معنایی مفاهیم اخلاقی) در قرآن پدید آمد که الگوی قابل استفاده ای برای مطالعات بعدی را فراهم آورد. آثار ایزوتسو در جهان اسلام مورد توجه فوق العاده ای قرار گرفت و خیلی زود به زبان های فارسی و عربی ترجمه شد. برخی دانشمندان قرآنی در کشور های اسلامی نیز تلاش کردند با استفاده از الگوی ایزوتسو کارهای مشابهی را تالیف نمایند.
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی بر آن شد فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ماه مبارک رمضان را با راهبرد میان رشته ای (معناشناسی در مطالعات قرآنی) با حضور اساتید برجسته برگزار نماید.
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
#اطلاع_رسانی 🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند: ⚜ فصل چه
#اطلاعیه
🔹 زمان بندی برنامه:
۱۹:۳۰ تلاوت قرآن، مقدمه و خوش آمد گویی
۱۹:۴۵ شروع سخنرانی
۲۱ پایان سخنرانی
۲۱ الی ۲۱:۱۵ (یا ۲۱:۳۰) پرسش و پاسخ
🔹 انتشار فایل صوتی، تصویری و متنی نشست ها شرعا جایز نیست و حق انتشار این برنامه برای انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی محفوظ است.
🌺 سپاس از همراهی شما عزیزان
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#اطلاع_رسانی
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
⚜ فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی)
🔅 با رویکرد معناشناسی در مطالعات قرآنی
1⃣ نشست اول
👤 سخنران: دکتر هادی رهنما
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🌀 عنوان: از خویشتنداری تا خدا ترسی_خداپناهی، بازخوانی فرآیند معناپردازی تقوا در گفتمان قرآن کریم
🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان
دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
🗣 قاری محترم: سید محمدحسین پور ایوانی
دانشجو علوم قرآن و حدیث و حافظ کل قرآن کریم
📆 تاریخ برگزاری: سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۴
🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰
🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
#اطلاع_رسانی 🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند: ⚜ فصل چه
#درباره_عنوان
🔹 تقوا در ذهن و زبان ما غالباً به مفهوم «پرهیز» و «ترس» میکشد، چنانکه «پرهیزکاری» آشناترین معادل برای «تقوا» و «از خدا بترسید/بپرهیزید» رایجترین ترجمه برای «اتقوا الله» است؛ اما ماده لغوی [وقی] فارغ از بافت دینی، به معنای «نگاهداری و محافظت» میکشد. چه نسبتی میان معنای «محافظت» با «پرهیز» و «ترس» وجود دارد و این فاصله و گسست میان معنای لغوی و مفاهیم دینی تقوا چگونه قابل تبیین است؟ آیا میتوان با بازخوانی پروندهی معنای تقوا در قرآن کریم از نظرگاه معناشناسی زبانشناختی، تبیین موجهتری از سیر معناپردازی تقوا در گفتمان قرآنی به دست داد؟ تبیینی که ناظر به مسئلهی پیوستگی میان معنای لغوی وقی، معنای توصیفی تقوا و معنای تکلیفی و تعهدی «اتقوا الله» باشد؟
از نظرگاه «معناشناسی گفتار» که از تبیین معنای لغتنامهای فراتر میرود و ناظر به تحلیل معنا در فرآیند گفتهپردازی است، تقوا در قرآن کریم همچون مفهومی مشخص و ثابت در درسنامه یا اندرزنامهای اخلاقی نیست تا کار معناشناسی ناظر به تعریف و تحلیل مؤلفههای آن باشد. در گفتهپردازی قرآن کریم با نمودهایی از ساختن و شکل دادن به جهتهای معنایی تازهای از تقوا مواجهیم که از مسیر تغییرهای ظریف در معناهای پیشاقرآنی این واژه تحقق یافته است. چنانکه در عنوان سخن به اشاره گفتهایم در تحلیل گفتهپردازیهای تقوا در قرآن کریم، به ویژه گفتههای «اتقوا الله»، نشان خواهیم داد که جهت معنایی سخن گرچه از ترس و خشیت آغاز میشود، مقصد آن به سوی معنای «پناه بردن» است. مقصود و غایت «اتقوا الله»، نفی ترس از غیر او و پناه بردن به خود او ست.
🔹 دکتر هادی رهنما عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان "از خویشتنداری تا خدا ترسی_خدا پناهی، بازخوانی فرآیند معناپردازی تقوا در گفتمان قرآن کریم" به تبیین موضوع میپردازد.
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran