eitaa logo
حمید رضا مظاهری سیف
286 دنبال‌کننده
128 عکس
12 ویدیو
1 فایل
✅ پایگاه نشر افکار و آثار استاد مظاهری سیف تبیین معنویت اسلامی و نقد عرفان های کاذب 🎬 آپارات: aparat.com/mazaheriseyf 📸 اینستاگرام: instagram.com/mazaheriseyf 🌏وبسایت: mazaheriseyf.ir 🔹توییتر: twitter.com/mazaheriseyf 🔸️پرسش_پاسخ: @mazaheriseyf_hr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠 پیامبر مرشد معنوی 💠درنگی در سخنان اخیر جناب علوی بروجردی 🔸اخیرا یکی از اساتید عالی حوزه علمیه قم به نام جناب استاد علوی بروجردی فرمایشاتی داشتند، که موجی از مباحثات را در بین نخبگان دینی برانگیخت. ضمن ابراز خرسندی از مباحث پیش آمده، می خواهم از منظر مطالعات معنوی به فرمایشات ایشان نیم نگاهی بیاندازم. 🔹امروزه براساس سیره عقلا و روشهای علمی معتبر تحقیقات گسترده ای در باب معنویت صورت گرفته است. معنویت پژوهان کوشیده اند برای حل مسائل معنوی بشر نظریاتی را تدوین و ارائه نمایند. نظریات معنوی بر اساس مبانی و اهدافی شکل گرفته و برنامه ها و روش های کاربردی را سامان داده است. نظام های معنوی ارائه شده بر اساس نیازهای بشری و با هدف حل مسائل بشری مطابق سیرۀ عقلا صورت بندی شده اند. 🔸دامنۀ مسائل معنوی بسیار گسترده شده است. مسائل مراقبت معنوی در رابطه با بیماران و در محیط های خدمات درمانی توسعه یافته و روش ها و نظریاتی در این باره پدید آمده است. در حوزه مدیریت و افزایش بهره وری در سازمان کارآمدی معنویت اثبات شده و در این رابطه نیز نظریه های کاربردی ارائه شده و برنامه هایی اجرا می شود. برای حل برخی از آسیب های روانی، معنویت به عنوان راه حل شناخته شده و نظریه ها و نظام های معنوی در رابطه با سلامت روان به کار می رود. معنویت در بین علوم انسانی جایگاهی برجسته دارد و روز به روز در نظر عقلا بر اهمیت آن افزوده می شود. 🔹نظریات علمی درباب معنویت مطابق سیره عقلا در جهان تدوین و ارائه می شود. نظریات علمی معنویت همچون سایر علوم انسانی مبتنی بر سکولاریسم و لیبرالیسم است. پژوهشگران و عقلا در حوزه مطالعات معنوی می کوشند تا راهی جدا از ادیان را طی کنند و با ابتنا به سیره عقلا و بدون قرار گرفتن در چارچوب دینی راه حل های عقلایی برای پاسخ به مسائل و نیازهای معنوی بشر ارائه دهند. هم از این رو با تحقیقات گسترده ایده هایی را مطرح می کنند، شواهد تجربی برای آن ارائه می دهند و یافته های خود را از طریق نقد و بررسی و تحقیقات بیشتر تکمیل می کنند. 🔸حالا سخن بر سر این است که آیا پیامبر اسلام دانش مطالعات معنوی آورده یا فقط یک مرشد معنوی بوده است؟ آیا اسلام نظریه ای در حوزه مطالعات معنوی دارد؟ آیا می توانیم از اسلام نظام معنویت به دست آوریم و به طور نظام مند مسائل معنوی بشر را بر اساس تعالیم اسلام حل کنیم؟ آیا آورده های معنوی پیامبر اکرم می تواند با روندهای عقلایی حل مسائل معنوی بشر در دنیای امروز رویارو شود و در مقابل آنها نظریه ای کارآمد ارائه دهد؟ آیا مسلمانان برای حل مسائل معنوی باید به فکر کشف نظام معنوی اسلام و نوسازی زندگی بشر بر اساس آن باشند؟ یا اینکه تسلیم نظام های عقلایی موجود شوند و همان را بگیرند و پخته کنند و توسعه دهند؟ 🔹عقلا همیشه نیازهای معنوی خود را در رابطه با خدایان شان تأمین می کردند، از خداشان کمک می خواستند، با او راز و نیاز می کردند، در برابر او خضوع و خشوع می کردند، به او عشق می ورزیدند، برکت و روزی و سلامت و نیرو از او می خواستند. پیامبر قطعا در این امور معنوی احکام انشائی خاصی ندارد و اگر هم به دعا و خشوع و توکل و تسلیم و شکر خدا توصیه کرده، این همه ارشادی بوده است.
🔸کمونیسم خدا و معنویت را قبول ندارد. لیبرالیسم اما خدا و معنویت را قبول دارد و بشر را در برقراری رابطه با خدا از هر قیدی آزاد می داند. بر اساس اصول لیبرالیسم که نظریات عقلایی معنوی بر آن استوار است، هر کس باید به بهترین شیوه ای که دوست دارد و به آرامش می رسد با خدا ارتباطی قلبی و معنوی داشته باشد. مسلم است که اسلام اصل خدا باوری و رابطۀ قلبی با خدا را تأیید می کند و از این جهت با لیبرالیسم معنوی هماهنگ است. اما آیا یک عالم دینی می تواند بگوید که اسلام دانش معنویت، نظام معنوی، یا نظریه ای درباب حل مسائل معنوی بشر ندارد؟ آیا یک عالم دینی با این بهانه که پیامبر یک مرشد معنوی بود نه یک نظریه پرداز معنوی می تواند خود و جامعه اش را به هماهنگی با معنویت عقلایی مبتنی بر لیبرالیسم فرابخواند؟ 🔹علوم اخلاقی هم نظیر معنویت مجموعه ای از دانش های توسعه یافته و گسترده است. از منظر جناب علوی بروجردی نمی توان گفت که پیامبر علم اخلاق یا نظام اخلاقی ارائه داده است. پیامبر یک مرشد معنوی و اخلاقی بوده و نمی توانیم از اسلام برای اخلاق پزشکی، اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، معرفت شناسی اخلاق و سایر علوم اخلاقی نظریه یا دانشی از اسلام استنباط کنیم. بدون شک توصیۀ پیامبر اسلام بر دروغ نگفتن، خیانت نکردن، ظلم نکردن، عدالت ورزیدن، راستگویی، مهربانی و... مبتنی بر پسند و ناپسندهایی است که عقلا آن را می فهمند و فرمایشات پیامبر در امور اخلاقی ارشادی بوده است و ایشان در اخلاق بیست حکم تأسیسی نداشته اند. پس در اخلاق هم خود را به سیره عقلا و نظریات رایج جهانی بسپاریم. 🔸آیا اسلام فقط همین قشر ظاهری و نماز و روزه ای است که شما در اسلام احکام تأسیسی برای آن سراغ دارید؟ آیا اسلام را فراتر از ابواب مشهور فقهی می توان در زندگی بشر راه داد؟ آیا رهاورد خاتم پیامبران برای ساختن انسان و سعادت دنیا و آخرت او همین احکام تأسیسی فقهی است که بنده و شما در درس های خود می خوانیم و تدریس می کنیم؟ @mazaheriseyf 🌸🍃
🔺🔻 جمن نیوز؛ ماجرای تأسف بار اهانت به پیامبر بزرگ خدا حضرت محمد (ص) رنج مکرّری است که هیچ گاه عادی نمی شود. هر بار که این اتفاق می افتد، زخم تازه ای است، دردآورتر از گذشته، قلب میلیاردها مسلمان و غیر مسلمان را می رنجاند. ولی براستی چرا این ماجرا تکرار می شود و قدرت های سیاسی و رسانه ای در جهان به آن دامن می زنند؟ 🔹بعید می دانم که دشمنی ها و اهانت هایی که نسبت پیامبر خدا صورت می گیرد، صرفاً از سر شوخی و سبکسری باشد. دولت های بزرگی که مدعی آزادی هستند، از اهانت به شخصیتی که آن را تاریخی و متعلق به گذشته می پندارد، چه فایده ای می برند؟ چرا کشورهایی نظیر انگلستان (در ماجرای سلمان رشدی)، فرانسه، آمریکا در موارد متعدد اقداماتی انجام می دهند که بی تردید، واکنش منفی بسیاری از شهروندان خود و کشورهای مسلمان جهان را برمی انگیزد؟ و اقتدار و مشروعیت آنها را به خطر می اندازد؟ اگر آنها پیامبر بزرگ خدا را یک شخصیت تاریخی و متعلق به گذشته می پنداشتند که اکنون یا در آینده تأثیری در جهان ندارد، هرگز هزینۀ اهانت به او را نمی پذیرفتند. 🔸مراکز پژوهشی و افکار سنجی در غرب نقش مهمی در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های قدرت های جهانی دارند. تمدن مدرن هوشمند است و خود را هماهنگ با ضرورت ها، نیازها و البته تهدیدات محیطی تطبیق می دهد تا بقایش را حفظ کند. حالا باید پرسید که چه ضرورت یا نیازی وجود دارد که غرب را به تخریب شخصیت پیامبر بزرگ الهی واداشته است؟ به نظر می رسد، اطلاعات و تحلیل هایی وجود دارد، که وجود پیامبر بزرگ الهی را به تهدیدی جدی برای نظام جهانی تبدیل کرده است. تهدیدی که آنان را واداشته است، شخصیت پیامبر بزرگ خدا را تخریب کنند و از این طریق او را از نظرها بیاندازند و از دلها دور کنند. 🔹عاقلانه تر به نظر می رسد که پیامبر خدا را تحریف کنند و از او قرائتی هماهنگ با ارزشهای دنیوی و لیبرالیسم ارائه دهند. اتفاقا پیامبر ظرفیت این تحریف را دارد. او یک تاجر زادۀ از خانواده ای اشرافی است که با یک بانوی ثروتمند ازدواج کرد؛ افکار آزاداندیشانه داشت و بسیار صلح طلب بود. در زمانی که به قدرت رسید یک جامعۀ پلورالیستی و چند فرهنگی را سامان داد که پیروان ادیان مختلف آزادانه در آن زندگی می کردند. او اهل رهبانیت و ریاضت نبود. ازدواج می کرد، با مردم می آمیخت و چرب و شیرین دنیا را می چشید و از نعمت های الهی لذت می برد. البته عاشق خدا بود، شب ها به عبادت برمی خواست و روزها با مردم می نشست. خیلی ها کوشیدند پیامبر اعظم را با خوانشی هماهنگ با ارزش های لیبرال سرمایه داری قرائت کنند. اما چرا حالا کار به اهانت و تخریب او رسیده است؟ ادامه... 👇
🔸تنها در یک صورت اهانت به پیامبر و تخریب شخصیت او ضرورت پیدا می کند. اینکه او شخصیتی زنده، تأثیرگذار و تحریف ناپذیر باشد. آیا قدرت های جهان به این نتیجه رسیده اند که پیامبر بزرگ خدا تحریف ناپذیر و تأثیرگذار در تحولات جهانی است؟ و برای مقابله با اثربخشی او هیچ راهی غیر از اهانت و جسارت وجود ندارد؟ چه داده ها و تحلیل هایی آنان را با برخورداری از ابزارهای رسانه ای و دانش پیچیدۀ کنترل افکار و داشتن روش های مؤثر تبلیغاتی برای تغییر باورها و ارزش های انسانی به این نتیجه رسانده است که در دو راهی تحریف یا تخریب، باید راه دوم را انتخاب کنند؟ 🔹سالهاست که استراتژیست هایی نظیر اروین لازلو، باربارا مارکس هابرد، دوان الگین و دیگران از تحولات معنوی نزدیک در جهان سخن می گویند. آنها متوجه شده اند که جهان در حال یک نوزایش بزرگ است. ما در حال عبور از یک پیچ تاریخی هستیم، که بی تردید تفاوت زیادی را میان گذشته و آینده رقم خواهد زد. مردم از مادی گرایی دلزده شده اند و تمدن مدرن جذابیت خود را از دست داده است. در این دوران ملال انگیز و تلخ که هوس های شورانگیز بشر ناکام مانده، دلها به کاملترین جلوۀ نور الهی متوجه می شود. این یک رویداد معنوی است که از قابلیت معنوی درون انسان و رابطۀ رازآمیز او با عالم معنا برمی آید. همان درک و قابلیتی که وقتی در تنگنا قرار می گیریم، خدا را با تمام وجود احساس می کنیم و از او کمک می خواهیم. در روزگار تلخ و تاریکی که تمدن مادی غرب رقم زده است، بیداری معنوی بزرگ در حال وقوع است. 🔸نور محمدی نیروی لازم برای تغییر جهان را در دلها جریان می بخشد و تولد جهانی اتفاق می افتد. آن روشنایی و رحمتی را که خداوند از طریق قلب پیامبر برای بشریت جاری کرد، تا قیامت درخشان و جوشان باقی است. انسان های امروز نیز زیر آسمانی زندگی می کنند، که محمد در آن طلوع کرده و از چشمه ای می نوشند که در قلب محمد جوشیده است. سهم مردمان امروز و فردا از معنویت همان است که خداوند در سفرۀ دل پیامبرش گسترده است. این حقیقت زنده و آینده ساز به هیچ وجه تحریف پذیر نیست، همان طور که غبارت تخریب و اهانت نیز بر چهرۀ تابان او نمی نشیند. هر مشت خاکی که به سوی آن خورشید می پاشند، بر چشم خودشان می نشیند و تنها اشاره ای است به سوی او که دلها را به او متوجه می سازد. 🔹گمان می کنم که ابرها در حال کنار رفتن است و نور محمدی لحظه به لحظه بیشتر می تابد و دلها را بی تاب عدالت و عشق و یاد خدا می سازد. قوانین معنوی عالم بسیار دقیقتر از قوانین فیزیکی اثر می گذارد. یکی از قوانین معنوی این است که خداوند مردم را به بلاهای گوناگون مبتلا می کند، تا به سوی او بازگردند. (اعراف:168) اکنون شدت بلا و گرفتاری در سراسر جهان بالاگرفته است و مردم هر روز در گوشه و کنار دنیا در برابر ظلم و ستم در جوش و خروشند. دقیقا در چنین شرایطی است که بازگشت به سوی خدا رقم می خورد و نوری را که او افروخته، به دلها روشنایی و زندگی می بخشد. ما نمی دانیم در کدام کنج دل های مان نور و عشق محمد نهفته است، اما این راز بزرگ و گنج نهانی است، که در حال کشف شدن است. 🔸يرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ (توبه:32) می خواهند نور خدا را خاموش کنند، اما خدا نمی خواهد غیر از اینکه نورش را به درخشش تمام برساند، اگرچه کافران دوست نداشته باشند. نویسنده: حجت الاسلام حمید رضا مظاهری سیف https://jamannews.ir/1018/
⚡️ 🔹کارما یا کرمه یکی از باورهای ادیان شرقی است. بر اساس این اعتقاد اعمال خوب و بد انسان نتیجه ای دارد که او را به زندگی بعدی در این دنیا می کشاند. باور به کارما با اعتقاد به تناسخ درهم تنیده اند. تناسخ یعنی هر کس پس از مرگ دوباره متولد می شود و با جسمی تازه و هویتی دیگر به این جهان می آید تا نتیجه اعمالش را ببیند. 🔸اعمال و نیت های خوب موجب می شود که فرد در زندگی بعد سالم، زیبا و در خانواده ای مرفه و جامعه ای پیشرفته به دنیا بیاید. در مقابل اعمال و نیت های بد، موجب می شود که فرد در شرایط دردناکی به دنیا بیاید، تا مجازات شود. حتی ممکن است انسان بدکار در زندگی بعدی به صورت حیوانات در آید تا بیشتر رنج بکشد. 🔹 وابستگی نداشتن به زندگی موجب می شود که اعمال ما هیچ کارمایی تولید نکند و فرد به طور کلی از چرخۀ زاد و مرگ (تناسخ) رها شود. بسیاری از فلسفه های شرقی بر اساس رسیدن به رهایی (موکشا) پایه گذاری شده اند. آنها می کوشند به نوعی زندگی بی تعلق دست یابند، تا از این طریق دیگر به این دنیا نیایند و بتوانند به جهان های بالاتر راه یابند. 🔸اعتقاد به کارما و تناسخ برای نظام سرمایه داری غرب بسیار جذاب بوده است. هم از این رو به ترویج آن در جهان دامن زده اند. زیرا بر اساس این اعتقاد مردمی که در کشورهای پیشرفته به دنیا می آیند و یا در خانواده های ثروتمند متولد می شوند و به طور کلی افراد ثروتمند و مرفه در واقع انسان های پاکی بوده اند که در زندگی قبلی بسیار خوب زیسته اند و در این دوره از زندگی پاداش نیکی های شان را دریافت می کنند. 🔹 در مقابل مردمی که در کشورهای فقیر و خانواده های محروم به دنیا می آیند و به طور کلی مردمان بی چاره و ضعیف در حال تجربۀ مجازات بدی های شان در زندگی گذشته هستند. 🔸بنابراین هرچه تبعیض و اختلاف طبقاتی در جامعه دیده می شود، کاملا عادلانه است و هیچ ظلمی در کار نیست. افرادی که از تبعیض و فقر رنج می برند، بهتر است که به فکر رهایی خودشان باشند و به جای مبارزه با ثروتمندان و طبقۀ مرفه جامعه، باید بکوشند تا وابستگی ها به زندگی دنیوی را کاهش دهند و به رهایی برسند. 🔹هم از این رو موضوع کارما در عرفان های کاذب نقش پررنگی پیدا کرده است. نظام سلطه می خواهد مردم را با اعتقاداتی نظیر کارما و تناسخ آشنا کند و مفاهیم ارزشمند خودسازی، وارستگی، عرفان و معنویت را بر شالوده ای سلطه پذیرانه تعریف کند. با وجود چنین باورهایی اقشار خودشان را عامل تبعیض و فقر می دانند و افراد ثروتمند را شایستۀ تقدیس می پندارند. 🔸 کارما با عنوان قانون بازتاب، بومرنگ یا عکس العمل امروزه در جامعه ما شیوع پیدا کرده است. البته بعضی از افراد برای اینکه تعارض میان این باور با اعتقادات مذهبی را از بین ببرند، می گویند همه اعمال در همین زندگی نتیجه و بازتابی خواهد داشت و موضوع تولدها و زندگی های دوباره را مطرح نمی کنند. آنها می خواهند رابطۀ کارما و تناسخ را نادیده بگیرند و به این ترتیب موانع ترویج عرفان کاذب و معنویت سلطه پذیرانه را از میان بردارند. 🔹بی تردید یکی از فرصت هایی که خداوند عادل و حکیم برای دیدن نتایج اعمال قرار داده، همین زندگی دنیاست. اما این تمام واقعیت نیست و بسیاری از افراد ممکن است در این زندگی فرصتی برای دیدن پاداش یا مجازات اعمال شان نداشته باشند. بر پایۀ باورهای دینی معاد مهمترین موقعیت برای پاداش و مجازات اعمال است و پاداشت و مجازات آن جهان با نتایج دنیوی اعمال قابل مقایسه نیست. @mazaheriseyf 🌸🍃
⚡️ تو خدا را خوب می شناسی. کسی که می توانی با او سخن بگویی و انس بگیری. او به راحتی و سریع در دل جا باز می کند و دل تو را خانۀ خودش می داند. او همه چیز را درباره تو می داند و اگر با او سخن بگویی می شنود و پاسخ می دهد و دلت را روشن می کند. این درک های زیبا و جذاب قلب تو را از حضور او آکنده است. پس نگذار فراموش شود. زندگی مشغله های فراوان دارد، اما بهتر است که دلت مشغول او باشد. @mazaheriseyf 🌸🍃
🔸قانون جذب امروزه با قانون تشابه ادغام شده است. قانون تشابه جادوگری می گوید، هرچیزی مشابه خود را جذب می کند. جادوگران قدیم که می خواستند ناباروری را درمان کنند، به زنان توصیه می کردند که شکم خود را ببندند، تا مثل زنان باردار برجسته شود و سپس مثل آنها راه بروند و رفتار کنند. امروزه مروجان قانون جذب می گوید، شما برای جذب آرزوهای تان باید احساس کنید که به آنها رسیده اید، شاد و شکرگزار باشید و از اینکه به آرزوهای تان رسیده اید احساس لذت کنید، اصلا تصور نکنید که هنوز به آرزوهای تان نرسیده اید. همین باور و احساس مثبت موجب جذب خواسته های شما می شود. 🔹قانون جذب امروزه به عنوان یک اصل معنوی معرفی می شود. در واقع جریان تفکر نو قانون جذب را از جادوگری به دنیای باورهای دینی آورد و این طور گفت که خداوند نیروی نامحدود شفابخشی و خلاقیت در درون ماست. ما با ذهن مان می توانیم این نیرو را به هر سو که می خواهیم جریان دهیم و هر چه را می خواهیم خلق یا جذب کنیم. بر اساس تفکرنو کسانی که از قانون جذب استفاده می کنند، معنوی تر و به خدا نزدیکتر اند. 🔸قانون جذب برای نظام سرمایه داری و ثروتمندان عالم بسیار جالب است. چون بنابر این قانون آنها که توانسته اند ثروت و موفقیت بیشتری به دست آورند، به خدا نزدیکتر هستند و بر دیگران برتری معنوی دارند. دیگران که در گرداب تبعیض و فقر گرفتار هستند، در واقع مشکل معنوی دارند و نتوانسته اند رابطۀ اثربخشی را با خداوند از درون برقرار کنند. آنان مدعی هستند که جهان پر از نعمت ها و فرصت هاست و کسانی که نتوانسته اند ثروت و خوشبختی را جذب کنند، مشکلات معنوی دارند و به صورت مادی مجازات می شوند. 🔹ایدئولوژی سیاسی و اجتماعی همراه با قانون جذب، نظام سلطه و تبعیض را توجیه می کند و به قدرت سرمایه داری مشروعیت معنوی می بخشد. این نگرش معنوی که از طریق جریان تفکر نو در آمریکا پدید آمد و سپس در کشورهای دیگر گسترش یافت، به پول و رفاه دنیوی تقدس می بخشد و ثروتمندان را به صورت قدیسانی معرفی می کند، که در حال دریافت پاداش برتری معنوی شان هستند. 🔸بنابر قانون جذب نظام سرمایه داری یک نظام مقدس و راهی برای ساختن آیندۀ جهان است. ثروتمندان و گردانندگان نظام سرمایه داری توانسته اند با قانون جذب به کامیابی و رفاه مادی و شکوفایی معنوی برسند، اگر سایر مردم دنیا به باورها و ارزش های نظام سرمایه داری گرایش پیدا کنند، به رفاه و کامیابی خواهند رسید و از شکوفایی معنوی و رابطه نزدیک با خدای درون برخوردار خواهند شد. 🔹کانون های فرهنگی وابسته به نظام سرمایه داری در سطح جهان می کوشند ایدئولوژی سیاسی فرهنگی قانون جذب را در سراسر جهان بگسترند. زیرا آن بهترین راه توجیه مردم دنیا برای پذیرش اقتدار نظام سرمایه داری است. این باور و قانونهای ساختگی مردم را به ظلم پذیری و سکوت در برابر فساد و تبعیض نظام سرمایه داری وامی دارد و تمام توجه آنها را به خیال پردازی و احساسات خوشی معطوف می کند، به امید اینکه از این راه به آرزوهای شان برسند. @mazaheriseyf 🌸🍃
🔸 به عنوان راهی برای رسیدن به آرزوها در فرهنگ عامه جا باز کرده است. قانون جذب سالهاست که در کشور ما به شیوه های مختلف تبلیغ می شود. از انتشار کتاب و مجله گرفته تا برگزاری کارگاه و سمینار و در فیلم ها و سریال ها. بدون اینکه به فایدۀ علمی و ریشه و اساس این موضوع توجهی شود، بسیای آن را تکرار می کنند و همین «بسیار» و «تکرار» به قانون جذب اعتبار بخشیده و به نظر می رسد که برای اثبات درستی آن کافی بوده است. 🔹قانون جذب می گوید هرچه را تصور کنی و احساس کنی، در زندگی ات اتفاق می افتد. پس آرزوهایت را تصور کن و از اینکه به آنها رسیده ای احساس لذت و شادی داشته باش. فرایند تصور و احساس درونی بر جهان و کائنات اثر می گذارد و فرایند های بیرونی را شکل می دهد و تو را به آرزوهایت می رساند. 🔸قانون جذب با (2008) که توسط «راندابرن» منتشر شد، موج تازه ای را در جهان برانگیخت. این کتاب که در ایران هم بسیار پرفروش بود، بر اساس فیلم «راز» (2006) تألیف شده است. و متن آن سخنان پراکندۀ افرادی است که معمولا شخصیت های علمی برجسته ای نیستند و به عنوان روانشناس، فیلسوف و فیزیکدان در فیلم معرفی می شوند. 🔹پیش از آن «آنتوان لاوی» در شیطان (1969) فصلی را با نام «جادوی شیطانی» نوشت و قانون جذب را معرفی کرد. در اوایل قرن بیستم «ناپلئون هیل» با کتاب «بیاندیشید و ثروتمند شوید» (1937) موجی از توجه به قانون جذب را برانگیخته بود. این کتاب هنوز هم منتشر می شود و در سالهای اخیر بارها به در ایران انتشار یافته است. 🔸اولین کتابی که به طور مستقل به موضوع قانون جذب اختصاص یافت اثر «والتر اتکینسون» بود، با نام «ارتعاش افکار» (1906). پیش از آن قانون جذب به عنوان یکی از آموزه های جریان تفکرنو (New Thought) که یک دین جدید آمریکایی است، مطرح شد پایه گذاران تفکرنو امید داشتند که از این قانون برای جذب سلامتی و شفای بیماری ها استفاده کنند؛ ولی پیروان بعدی آنان کاربرد این قانون اثبات نشده را به همۀ قلمروهای زندگی و آرزوهای بشری گستراندند. 🔹ریشۀ باور به قانون جذب به باورهای باستانی برمی گردد. «جورج فریز» در تحقیقاتش نشان می دهد که تمام فنون و آیین های جادویی بر اساس دو قانون اصلی بنا شده است: قانون جذب و قانون تشابه. براساس قانون جذب در جادوگری اگر تصویری یا تجسمی از یک شیء داشته باشی می توانی روی آن اثر بگذاری. 🔸جادوگران کهن برای اینکه به کسی آسیب بزنند، مجسمه ای به جای او درست می کردند و تصور می کردند که فرد مورد نظر است، آنگاه شروع می کردند به آسیب زدن و مجسمه را نابود می کردند. آنان می پنداشتند که با این کار می توانند به فرد مورد نظر آسیب بزنند. قانون جذب امروزی بر همان پایه بنا شده و می گوید شما با داشتن تصویری از آرزوهای تان می توانید آن را تحت تأثیر قرار دهید و به آن برسید. ساختن تابلوی کائنات و نصب تصاویری از خواسته ها در آن، شیوه ای برای عملی کردن قانون جذب است. @mazaheriseyf 🌸🍃
لینک ورود به نشست علمی در ساعت مقرر فعال خواهد شد. http://irwbr.ir/EClVd @mazaheriseyf 🌸🍃
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی اولیاء خدا به هم می رسند سخنی شیرین تر از گفتگو دربارۀ ولی خدا ندارند. @mazaheriseyf 🌸🍃
💠 از دیدگاه گابریله 💠 به گزارش ، گابریله اوتینگن روانشناس آلمانی است که سالها به دربارۀ تأثیر خیال پردازی دربارۀ موفقیت (قانون جذب) بر موفقیت واقعی پرداخته است. او در دانشگاه مونیخ زیست شناسی خواند و در انگلستان و آمریکا به تحقیق مشغول شد. او از سال ۲۰۰۰ در دانشگاه های مختلف جهان در رشته روان شناسی و علوم رفتاری تدریس کرده است. 💠 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://behdashtemanavi.com/?p=6367 🔰شما هم به اعضای کانال خبری تحلیلی " بهداشت معنوی " بپیوندید. 🌐 www.behdashtemanavi.com ❇️ Eitaa: @BManaviNews ❇️ Telegram: @BManaviNews ❇️ Twitter: @BManaviNews ❇️ Instagram: @BManaviNews ❇️ Parler: @BManaviNews
هدایت شده از غ. ت