👆👆👆
یکی از دوستان مطلع آگاهم کرد که چنین مطلبی کذب است. سیاست فعلی دولت اسرائیل بر سکوت و انکار است.
امام و انرژی خورشیدی
مجید بهستانی
ابتدا نقل زیر را از امام خمینی بخوانید: «...این آقا [محمدرضا شاه] می گوید که باید از خورشید ما چیز [انرژی] بگیریم. تو چراغ نفتی را نمی توانی روشن بکنی، شما می خواهید از خورشید قدرت بگیرید؟! این حرفها چه است؟ این حرفها برای اغفال مردم است...» (صحیفه امام، ج3، 494)
این نقل قول در شبکه های مجازی دست به دست می شود که بگویند شاه از تحولات جهانی و علمی خیلی می فهمید و امام نه. به همین خاطر اصلا متوجه نیست که از خورشید واقعا می توان انرژی و سوخت گرفت. برای این که این حرف تأثیر بیشتری بگذارد، یک تکه از مصاحبه شاه با یک خبرنگار خارجی گذاشته می شود که در آنجا پرسیده می شود طبق تخمینها سی چهل سال دیگر نفت شما به پایان می رسد. توسعه شما با پول نفت انجام می شود. بعداز آن چه می خواهید بکنید؟ شاه می گوید می خواهیم به سراغ سوختهای تجدیدپذیر برویم مثل انرژی خورشیدی.
اما هدف امام از بیان آن سخنان چه بود؟ آیا به دلیل این بود که باور نمی کردند که از خورشید و باد میتوان انرژی گرفت؟ امام ادبیات خاص خودش را دارد.این بیان او را باید مشابه مخالفت او با حق رأی زنان در انقلاب سفید شاه تحلیل کرد. چطور امامی که پس از انقلاب فرمانده سپاه خانم، منصوب می کند، با نمایندگی زنان در مجلس خبرگان و مجلس شورا، و مقامات سیاسی موافقت می کند، زنان را به حضور قوی اجتماعی تشویق می کند، میتواند با حق رأی آنها مخالفت کند؟ راز آنجاست که در زمینه حکومت استبدادی شاه حتی مردان هم حق رأی واقعی ندارند. امام میگوید چگونه باور کنیم نیت شاه از اعطای ازادی سیاسی به زنان به جهت استفاده از رأی آنهاست و نه الگوبرداری صرف از جوامع غربی، یا فریب افکار عمومی داخلی و خارجی برای مدرن نشان دادن حکومت و جامعه ایرانی؟
اما زمینه این سخنان امام چیست؟ 17 مهر 57، روزهای اول حضور در نوفل لوشاتو، و مخاطبان او دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند. پس مخاطبان افراد ناآگاه و بی سواد نیستند. جملگی تحصیلکردگان دانشگاه های خوب مغرب زمین به شمار می آمدند. در فرانسه در برابر خبرنگارها و جمعیتهای مشتاق خود، امام صریحتر و بی پرواتر شاه را نقد می کردند. محور اصلی این سخنرانی این است که شاه شیرهای نفت را به روی همه قدرتهای جهانی گشوده است تا به همه باج بدهد تا حکومت خود را که از حمایت داخلی محروم است، دوام ببخشد. اگر مصرف عجولانه و بی محابا از چاه های نفتی انجام نگیرد، دهه ها این ثروت ملی برای مردم ایران باقی خواهد ماند. در نتیجه، اشکال امام این نیست که از خورشید و باد می تواند انرژی گرفت یا خیر، بلکه رمزگشائی می کند از سخن شاه که دارد با این ژستهای علمی جلوی خبرنگاران خارجی، بر مفاسد داخلی و قراردادهای خارجی که به غارت منابع ملی منجر می شود لاپوشانی می کند.
https://eitaa.com/mbehestani
در این کتاب نوشتم برخلاف نظریات رایج توسعه سیاسی، رابطه طبقه متوسط جدید با حکومت دینی در ایران نه تنها منفی و ضدیت نبود، بلکه روند همکاری و بده بستان قابل مشاهده است. این پژوهش با رویکرد پولانزاس و دال و استفاده از اطلاعات آماری دقیق و رسمی از انتخاباتها و سایر پدیده های اجتماعی انجام رسیده است.
ولی این رفتار همکاری جویانه تا چه سالی ادامه داشت و آیا همچنان ادامه دارد، در یادداشت بعدی به آن خواهم پرداخت.
https://eitaa.com/mbehestani
وقاحت هم حدی دارد. خصوصا اگر در جائی نشسته باشی که همگی از شما انتظار سلامت و راستی داشته باشند. حالا اگر رسانه دولتی یک کشور باشی و در حد بی بی سی اعتباری جهانی برای خود دست و پا کرده باشی، مخاطبان تا حدی انتظار جانبداری و سوگیری از منافع ملی انگلستان و منافع ممالک محروسه سلطنتی بریتانیا را دارند، ولی وقاحت را به آنجا بکشانی که رسما دروغ به خورد مخاطب بدهی، به آن سوءاستفاده از اعتماد مخاطب گفته می شود. حالا اگر این سوءاستفاده از اعتماد مخاطب، همراه با جعل اسناد دولتی باشد، به مراتب وقیح تر و قبیح تر.
گزارش به اصطلاح تحقیقاتی شبکه بی بی سی جهانی، احتمالا به سفارش سرویس امنیتی موساد یا انتلیجنس سرویس، درباره افشاگری از راز مرگ نیکا شاکرمی از معترضان ضدحجاب سال 1401 در تهران، علاوه بر جعل سند، از دروغ پردازیهای دیگر هم برخوردار است. فقط دو گمانه باقی می ماند: یا رسانه سلطنتی-دولتی انگلستان را کسانی در داخل سر کار گذاشتند، یا او مخاطبان ایرانی را! کسانی که با فضای نهادهای انتظامی، نظامی و بسیج در ایران تجربه زیسته دارند، این دروغ بافیها مسجل است.
1) یک تیم عملیاتی روی نیکا شاکرمی زوم می کنند و با تعقیب و گریز او دستگیر می شود.
نیکا شاکرمی، دختر نوجوان 16 ساله، چه ارزش میدانی یا اطلاعاتی دارد که باید یک «تیم عملیاتی» برای آن کار گذاشت؟ در حالیکه از نظر نهاد امنیتی در خیابانهای ملتهب تهران، لیدرهای اصلی رها هستند و شناسائی و دستگیری آنها هدف اصلی است، چرا باید بخشی از توان نهاد، روی یک عنصر بی ارزش (به جهت عملیاتی یا اطلاعاتی) هدر برود؟ او مثل بسیاری از نوجوانان دیگر، در جو آن شلوغی ها یک روسری آتش زد و جیغ و داد، و تمام. از جمعیت خارج شد. هیچ گاه در هیچ کجای دنیا هیچ نهاد امنیتی یا انتظامی خود را مشغول اینها نمی کند چون مثل او فراوان اند، و زدن آنها فایده ای هم نخواهد داشت.
2) حال این کار بی ارزش روی یک عنصر بی ارزش از سوی چه کسانی انجام شده است؟ نیروی حزب الله! در گزارشات رسمی قضائی و انتظامی اصلا از هواداران میدانی جمهوری اسلامی تحت این عنوان یاد نمی شود. این یک شهرت عمومی در افواه مردم است،و چنین سازمانی وجود خارجی ندارد که حال از سوی مقام قضائی یا بازپرس به آن انتساب شود.
3) اگر این قتل از سوی هواداران ج.ا مسمی به «نیروی حزب الله» انجام شده باشد، چرا باید رفتار خطاآمیز و مجرمانه آنها به عالی ترین مقام سپاه گزارش شود؟ درست تر نبود،که این گزارش خطاب به فرماندهی انتظامی کشور نوشته می شد؟
4) از آنجائی که متهمان نیروی رسمی نظام نیستند، چرا دستگاه قضائی پیگیری پرونده را رها کند؟ این تنها در صورتی که قابل تصور است که یکی از مقامات ارشد نظام، یا یک عنصر اطلاعاتی باارزش، یا چیزی شبیه به این، آن هم با فشارها و وساطتها، درگیر باشد، که طبق این گزارش ارزش این افراد در این سطح نیست. از این گونه افراد، در همین نظام قضائی، آنقدر دستگیر،و محکوم به پرداخت دیه،یا حد قصاص شدند که این داستان بافی مضحک به نظر می رسد.
5) این که گوینده اذعان می کند در زمان اغتشاشات 1401 عنوان «ناجا» به «فراجا» تغییر کرده است و این سلامت گزارش را مخدوش می کند، بیشتر برای فریب مخاطب است تا نشان دهند که بی بی سی اصول حرفه ای خود برای صحت سنجی گزارش های واصله زیر پا نمی گذارد، پس این مستند را چشم و گوش بسته قبول کنید.
6) در خلاصه پرونده بازجویی به مقام عالی نظامی، چه دلیلی دارد هم اسامی متهمان بیاید و هم نقل قولهای انتسابی آورده شود؟ برای مقام عالی تلخیص ماوقع و نتیجه بازجویی مهم است نه جزئیاتی بیش از این.
گافهای این سند، و خود مستند بیش از اینهاست. ولی به همین مقدار اکتفا می شود. اما سئوال مهمتری می ماند که بی بی سی به سفارش چه نهادی، و با چه قصدی در این برهه زمانی دست به فروش اعتبار خود زده است؟
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
بخشی از مصاحبه حجه الاسلام امیری فر:
«...اما شخص احمدینژاد اینطور نبود. ایشان دعای فرج را تکرار میکرد و نمیشود صرف این تاکید و تکرار چنین تهمتی {عضویت در انجمن حجتیه} زد. چنانچه در ساخت و انتشار آن سیدی {ظهور بسیار نزدیک است} هم دولت هیچ نقشی نداشت. ما حتی میدانستیم سرچشمهی آن سیدی از کجاست...اینها آن زمان دستآویزی نداشتند که دولت را بزنند و میخواستند این نسبتها را به دولت بدهند. البته معلوم شد هیچ ربطی به دولت ندارد. اینها گروهی خصوصی بودند که از یک نهادی تغذیه میشدند. دستگیرشان که کردند خودشان اعتراف کردند که کارشان ربطی به شخص دولت یا بنده نداشته است... البته من حدس میزنم یکی از نهادها برای کوبیدن آقای احمدینژاد آنها را تغذیه کرده است... حتی مشخص شد تکثیر آن سیدی در همان نهادی که تولید کرده صورت گرفته است. بعد هم در میدان انقلاب به فروش میرساندند... »
https://eitaa.com/mbehestani
از آنجائیکه رسانه بی بی سی جهانی یک رسانه دولتی محسوب می شود، و این رسانه یک مستند تحقیقاتی مشکوک با عنوان «آخرین لحظات نیکا» حاوی جعل سند دولتی و افترا به جهت انتساب بزه ضد حقوق بشری علیه ایران تهیه و منتشر کرده است، به نظرم ضرورت دارد که دولت ایران نزد دادگاه بین المللی یا دادگاه صالحه در انگلیس، یا شعبه مربوطه در دادگستری تهران جهت اعاده حیثیت طرح دعوا کند.
https://eitaa.com/mbehestani
رفتم #مست_عشق. در مجموع فیلم خوبی است جدای از برخی اشکالات. بهتر است مخاطب به فرهنگ و ادب فارسی و ایرانی آشنا باشد تا بیشتر بفهمد و لذت ببرد، وگرنه کلافگی عارض میشود در نیمههای فیلم.
اما میخواهم به شهاب حسینی، و پارسا پیروزفر، و بالاتر، به حسن فتحی دست مریزاد بگویم که نقش خود را برای ترکی سازی مولوی به خوبی ایفا کردند! کسی اطلاع دارد که اردوغان به تهیهکننده و کارگردان این فیلم جایزه و صله ای جهت عرض تشکر و خدا قوت فرستاده باشد؟ حسن فتحی چرا باید چنین خدمتی به ترکیه بکند که برای دیگر مواریث معنوی ما از جمله ابنسینا چشم طمع دوخته است؟
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
سیستم انتظامی و امنیتی هشیار است؟
دارند ذهن مردم را آماده میکنند که در آشوب بعدی شایعه کنند از افغانها برای سرکوب اعتراضات استفاده شده. یعنی حتی بدنه اجتماعی نظام و سازمان نیروهای مسلح او دیگه برای پراکنده کردن جمعیت یا سرکوب، اطاعت پذیری ندارد. انگاره بکارگیری بیگانگان علیه هموطنان.
نظام آمادگی مقابله با این عملیات روانی را دارد؟ اصلا آمادگی دارد یک آشوب خیابانی بدون خونریزی جمع کند؟ در آخرین مورد، در گزارش رسمی نظام، بالای ۲۰۰ نفر از طرفین درگیری کشته شدند. اصلا ۱۰۰ نفر هم کشته سازی دشمن بود. ۱۰۰ نفر دیگه چی؟
https://eitaa.com/mbehestani
بالاخره تظاهرات دانشجویی در دانشگاه های غربی به پایان خواهد رسید. منتظر تشکیل کمیته حقیقت یاب بی طرف غیرحکومتی برای بیان گزارش آشکار از میزان قانونی بودن برخوردها با تجمعات، تعداد دستگیریها از دانشجویان و اساتید، تعداد زخمیها، تعداد کشتگان، و نحوه برخورد با ماموران و آمران خاطی خواهیم ماند.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
درباره اعتراضات دانشجوئی آمریکا
مجید بهستانی
با فاصله بسیار کمی از شروع جنگ اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه، اعتراضات دانشگاهی با محوریت دانشجویان در دانشگاه های آمریکا شروع شد. هر چه جلوتر آمد، این اعتراضات وسیعتر و صورت جنبش اجتماعی به خود گرفته است. کم کم از دانشگاه های اروپائی نیز سروصدائی شنیده می شود که این عقب افتادن آنها نیز خودش ارزش مطالعه جداگانه دارد.
اما این جنبش بی هزینه نبوده است. در بعضی دانشگاه ها پلیس واردشده و تظاهرات درون محوطه دانشگاه به شدت سرکوب شده است. نزدیک به 3000 نفر بازداشت شدند که در میان آنها تعدادی استاد دانشگاه دیده می شوند. همان اوایل رؤسای سه دانشگاه معتبر و بزرگ آمریکائی که هویت دانشگاهی جهانی دارند یعنی هاروارد، ام آی تی و استنفورد، به جلسه کنگره فراخوانده و به شدت بازخواست و بازجوئی شده، و تعلیق از کار و برخورد شدید دولتی با این دانشگاه ها مواجه شدند. حرف اصلی آن است که شما فضای یهودی ستیزی در دانشگاه ایجاد می کنید.
در داخل، کسانی این رفتار حکومت و نیروهای انتظامی با تجمعات اعتراضی مسالمت امیز دانشجوئی را با فضای مشابه داخلی مقایسه کرده، و آن را نشانه استاندارد دوگانه غربی در رعایت حقوق بشر و آزادیهای سیاسی و ازادی بیان در دانشگاه خواندند. در مقابل کسان دیگری به تنگناهای بسیار به فعالان دانشجوئی، اخراج اساتید و ستاره دار شدن و کشته های دانشجوئی اشاره کرده و می گویند اصلا هر گونه مقایسه فضای سرکوب داخلی با شرایط اعتراضات دموکراتیک غربی خنده دار و سوءاستفاده گرایانه است. امروز گزارشی از استاد اصلاح طلب جامعه شناسی دانشگاه تهران، دکتر جلائی پور خواندم که به نظرم می تواند به خوانندگان درک بهتری بدهد که تا چه میزان می توان میان نوع برخورد حکومت با جنبشهای دانشجوئی مقایسه کرد؟
آن گزارش کوتاه را اینجا بخوانید: yun.ir/1uh565
https://eitaa.com/mbehestani
هر چند طبق روال طبیعی و تاریخی نسبت به دور اول، نرخ مشارکت دور دوم کاهش چشمگیر می یابد، اما امید میرود نرخ مشارکت خوبی ثبت شود.
۲۰ سال دولتهای مختلف آرزوی اجرای انتخابات تماما الکترونیکی داشتند که بحمدلله در این دوره محقق شد و اگر اشکال اساسی یافت نشود از انتخابات های بعدی بصورت ملی اجرا خواهد شد.
هم برای تیم اجرای، هم تیم نظارت، هم عموم رای دهندگان کار آسان شده است.
https://eitaa.com/mbehestani
اینکه فرمودهاند الناس علی دین ملوکهم، باید از استاد دهباشی پرسید از کدام «ملوک» پیروی میکنی؟
به استثنای خوبان، ملوک سرزمین من یا خودشان یا فرزندان شان، اگر در این دو راهی قرار بگیرند، گرین کارت را انتخاب میکنند.
تو اهل کجایی؟
https://eitaa.com/mbehestani
خوبی های شورش
مجید بهستانی
نتایج دورهای اول و دوم انتخابات مجلس در تهران،و بعضی شهرستانها گویای یک امر مهم است و آن حرکت از «چنارها» به سمت «پاجوشها». حرکت علیه سازمان و ساختار موجود از سوی بدنه اجتماعی هوادار اصل نظام و انقلاب. یعنی گسترش نارضایتی ها به لایه های عمیق اجتماعی. این نوع رأی دادن و ندادن، خودش نوعی شورش است. ناکامی شورش انتخاباتی 76 به جنبش خیابانی 88 رسید. ناکامی شورش انتخاباتی 84 به شورش خیابانی 98 رسید. ناکامی شورش انتخاباتی 92 در شورشهای خیابانی 96 و 1401 خودنمائی کرد. اگر شورش انتخاباتی 1400 و 1402 به ناکامی برسد، خود را چگونه و در کدام بزنگاه نشان خواهد داد؟
پس همه شورشها و جنبشهای خیابانی بد نیستند،اگر سیستم سیاسی و امنیتی به صورت مثبت و همدلانه هشیار باشد. اشکال نظام پهلوی این بود که شورشهای دهه های 40 و 50 شمسی را به نحو منفی و ستیزه جویانه سرکوب می کرد و به انحلال مسأله می رسید. تا رسید به لحظه فروپاشی 57.
پس شورش همه اش بد نیست؛ هشیاری و آگاهی هم می آورد، درس و عبرت و تجربه هم همراه خود می آورد. می تواند علامت «تب» باشد، پیش از آن که بیماری کشنده شود.
https://eitaa.com/mbehestani
MajidBehestani مجید بهستانی
در این کتاب نوشتم برخلاف نظریات رایج توسعه سیاسی، رابطه طبقه متوسط جدید با حکومت دینی در ایران نه تن
دوران قهر طبقه متوسط جدید کی به پایان می رسد؟
مجید بهستانی
طبقه متوسط جدید موتور محرک دموکراسی خواهی در جوامع است. در کتاب «طبقه متوسط جدید در جمهوری اسلامی ایران» یک مهم محل تردید قرار گرفت: این طبقه با حکومت دینی می ستیزد؛ و یک مهم به تأیید رسید: این طبقه با جمهوری اسلامی همراهی و عدم تعارض داشته است.تلاش شد این دو نکته جامعه شناسانه نظری با تحلیل آماری همراه باشد. همین مسأله سبب کلافگی جریانهای ضدانقلاب و سکولار در قبال این طبقه شده بود. با این حال باید توجه داشت که محدوده زمانی مطالعاتی این کتاب تا انتخابات ریاست جمهوری 1392 است.
پس از این تاریخ روند همکاری این طبقه با جمهوری اسلامی چگونه است؟ نگاهی سریع به بعضی نتایج انتخاباتی:
مشارکت مجلس هفتم (1382): 51 درصد
مشارکت مجلس هشتم (1386): 51 درصد
مشارکت ریاست جمهوری دهم (1388): 85 درصد
مشارکت مجلس نهم (1390): 64 درصد
مشارکت ریاست جمهوری یازدهم (1392): 72 درصد
مشارکت مجلس دهم (1394): 62 درصد
مشارکت ریاست جمهوری دوازدهم (1396): 74 درصد
مشارکت مجلس یازدهم (1398) : 42 درصد
مشارکت ریاست جمهوری سیزدهم (1400): 48 درصد و 13 درصد آرای باطله (رتبه دوم)
مشارکت مجلس دوازدهم (1402): 41 درصد و احتمالا 15 درصد آرای باطله
این اعداد به ما چه می گویند؟ از دولت دوم اصلاحات فضای نومیدی در بخشی از بدنه جامعه وارد می شود که به کاهش نرخ مشارکت در دو مجلس هویدا است. سال 88 جریان شکست خورده تلاش وافری می کند که با کشاندن تمام عقبه خویش، سنگرهای سیاسی را مجددا فتح کند که نرخ مشارکت بی سابقه 85 درصد ثبت می شود. در انتخابات بعدی،یعنی مجلس نهم، همچنان شرایط سیاسی کشور ملتهب است، و از سوی دیگر بخش مهمی از هواداران جنبش سبز از صندوق رأی مأیوس شدند. با وجود این، نرخ مشارکت قابل قبول است. موفقیت یک چهره نزدیک به اصلاح طلبان در 1392 فضای امیدی در بدنه اجتماعی آنها ایجاد می کند و به دنبال توافق هسته ای این حس امکان تغییر و بقاء در بازی، نرخ مشارکتهای بعدی نیز قابل قبول و بالا است.
اما با آشکار شدن ناکامی دولت دوازدهم و بی حاصلی برجام، از 1396 روند نومیدی و عدم امکان بازی در چارچوبهای قانونی، سبب شده است به تدریج هم بدنه اجتماعی اصلاح طلبان از میان طبقه متوسط جدید، و هم بدنه هواداران نظام از میان فرودستان دچار ریزش قابل توجه شود. اگر چه تاریخ مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی بارها شاهد حرکت سینوسی اقبال و ادبار بوده است، ولی به نظر می رسد این بار برای بازگشت به اوج و نرخ مشارکت بالای 60 درصد، یعنی امید به اصلاح و تغییر از مسیرهای قانونی و مسالمت آمیز، شرایط دشواری پیش روی نظام باشد.
https://eitaa.com/mbehestani
فرهنگ «واکس زدن» در ایران و دروغ به رهبری
مجید بهستانی
چرا به رهبری دروغ می گوییم؟ وقتی در موقعیتی قرار داریم که خوب است دیگران فکر کنند ما هم مشکلات داریم، سعی می کنیم نشان دهیم که «خیلی بدبخت» هستیم. وقتی هم که نیاز نباشد، یا منفعت مان در خطر نباشد، خودشیرینی می کنیم و سرخوشی بیخود.
رهبر انقلاب بارها نشان دادند از گرفتن اطلاعات وآمار غلط بی زار هستند و از کسانی که به او انتقاد کردند تشکر کرده اند. در موردی، آیت الله خامنه ای وقتی به اشتباه رتبه جهانی اقتصاد ایران را بهتر بیان کردند، چندی بعد، با اصلاح سخن خود،از کسی که به او تذکر داده و اطلاع صحیح رسانده تشکر کردند. از دادن اطلاعات غلط و بی پایه به رهبری و همچنین سایر مسئولان چه فایده ای وجود دارد؟
رهبر انقلاب به نمایشگاه کتاب امسال تشریف بردند و طبق عادت با غرفه داران هم کلام شدند. سپس با خبرنگار صداوسیما مصاحبه کردند (لینک). نکته مهم این مصاحبه آن است که ایشان فرمودند که خیلی خوشحال هستند که بسیاری از ناشران از تیراژهای بالای کتاب خود (2000 به بالا) و فروش خوب کتابها اعلام رضایت کردند.
کجا چنین است؟ کدام انتشاراتی ها؟ آنها که با بازار نشر درگیر هستند، به استثنای کتابهای درآمدزا مثل حقوق و روانشناسی یا کتاب کودکان، اکثریت ناشران زیر 500 تا کتاب درمی آورند. بعضی آثار رشته های علوم انسانی و پایه با 100 نسخه چاپ می شوند. چرا ناشران، که با علم و فرهنگ و هنر درگیر هستند نباید با زبان رسا از مشکلات صنفی خود بگویند؟
به این ویژگی فرهنگی می توان در کنار مفاهیم خودشیرینی، بادمجان دور قاب چینی، ریاکاری و دوروئی، با سیلی سرخ کردن صورت، یا خوب نشان دادن منزل نزد مهمان، اصطلاح واکس زدن را به کار برد. ما با واکس زدن یک کالا، آن را بسیار بهتر از چیزی که واقعا هست نشان می دهیم.
https://eitaa.com/mbehestani
#کتاب_فقه_و_علوم_اجتماعی
تابستان ۱۳۸۷ بود که این سئوال بنیادین به ذهنم رسید که پس از ۴۰ سال تجربه جمهوری اسلامی، و آرزوی وحدت حوزه و دانشگاه، آیا این همنشینی صورت پذیرفته است؟ و مهمتر آنکه چگونه دانشهای فقه و علوم اجتماعی، در بستر تعارضات ذهنی سنت و تجدد، میتوانند با یکدیگر رابطه داشته باشند؟ فراتر از روابط صوری، و فراتر از لکه گیری.
این دغدغه با ۱۶ تن از اندیشمندان علوم انسانی و اصحاب جریان روشنفکری دینی ایرانی طرح، و ماحصل آن در کتاب جمعآوری گردید. آیا علوم اجتماعی باید از فقه پیروی کند، یا فقه در تشخیص موضوعات از علوم اجتماعی کمک میگیرد؟ یا اصلا و بنیانا با دو دنیای فکری متفاوت و بی تفاوت به همدیگر روبرو هستیم؟
کسانی همچون سعید زیباکلام، مجتهد شبستری، علی پایا، مصطفی ملکیان، ناصر هادیان، ابراهیم فیاض، سعید حجاریان، خسروپناه، و ... .
از ۸۷ تا ۹۷ تولید متن، و از آن موقع تاکنون درگیرودار و پیچ و خم نشر اطاله کرد.
https://eitaa.com/mbehestani
مسأله تعطیلی شنبه: عقلانیت نظام در محک آزمون
مجید بهستانی
همه فروعات و اعراض را کنار بگذاریم، اصل اهمیت امام خمینی در مقام فقیه این بود که تلاش کردند بر پایه مقدمات عقلی و استدلال منطقی نظریه حکومت اسلامی در جهان مدرن را اجتهاد کنند. کوششی که از سوی بخش مهمی از زعمای حوزه علمیه قم، نجف و مشهد چندان مورد استقبال قرار نگرفت. امام در عصر غربت علوم عقلانی در مدارس دینی، از قطبهای اصلی تدریس فلسفه به شمار می رفت تا آنجا که برخی او را مرتد خوانند.
اگر ممشای امام این بود که دین 1400 سال قبل، همچنان می تواند برای دولت و جامعه مسلمانان در قرن پانزدهم ه.ق حضور فعال داشته باشد، گویا این ممشا از سوی بخشی از هواداران او، یا به طور کلی، موافقان نظریه جمهوری اسلامی، چندان جا نیافتاده است، یعنی پذیرش شی به پذیرش لوازم آن شی است. آنها می خواهند در قرن انفجار اومانیسم و علم گرائی، و در عصر سیطره رفاه و لذت، جمهوری اسلامی باشد، ولی ضرورتهای آن نباشد. در این نگاه، ظواهر نصوص اصالت دارند و در عمل و در بسیاری از مستحدثات، زندگی و حکم مکلف در گیرودار عمل به نص یا تنقیح مناط است. در بسیاری از مواقع انتقاداتی که متدینان و دغدغه مندان به تصمیمات دولت و نظام می گیرند، تفاوت نگاه کاملا مشهود می شود که با منطق اسلامی زیستن در جهان جدید هنوز کنار نیامده اند.
اگر گره حجاب الزامی یا اختیاری، یا ذبح مرغ در کشتارگاه، یا سود بانکی محل بحث بود کاملا مبنای دغدغه قابل فهم بود،ولی تعطیلی یا گشایش روز شنبه به عنوان یک روز کاری، و چسباندن آن به توطئه یهود و سیطره نئولیبرالیسم، با هیچ نخ بخیه ای با فقه حکمرانی امام نمی خواند. لااقل من نمی فهمم. بعد از این مقدمه نسبتا طولانی:
1- در اسلام صرفا اوقات مبارک داریم و هر وقت برنامه خاص خود را دارد.
2- روز تعطیلی در اسلام معنا ندارد بلکه برآمده از فرهنگ دیوانسالاری رضاخانی به تبع مغرب زمین است که برای کارمندان (نه کارگران، نه کسبه، نه تاجران، نه ...) و آن هم در مشاغل غیرحساس وضع شده است.
3- این امر جزء اداره امور عمومی است که در اختیار نظام است که چگونه آن را تنظیم کند. اگر سود و منفعت ملی در تعطیلی شنبه است یا خیر، بر عهده دولت و مجلس است و این بعد از آن است که دلیل شرعی قطعی بر حرمت و حلیت هیچکدام از روزها در منابع اسلامی یافت نمی شود. تنها نکته آن است که آیا این امر سبب «تشبه به کفار» می شود، که بعد از فحص معلوم شده است چنین اتفاقی نمی افتد، و این قضاوت عجولانه است.
4- در این چند مدت تلاش کردم استدلالهای طرفین موافق و مخالف را مطالعه کنم. نه موافقان تعطیلی شنبه دلایل اقتصادی روشنی می گویند، نه مخالفان. دسته دوم تکلیف شان روشن است که دلایل اقتصادی مطروحه را دستاویز دلایل ایدئولوژیک می دانند یا آنکه این مصوبه، ناخواسته تبعات جبران ناپذیری بر تصویر جمهوری اسلامی و تشابه جامعه اسلامی به جامعه یهودی خواهد داشت. انتظار بیشتر از موافقان تعطیلی شنبه است که مثلا آن ضرر 8 میلیارد دلاری ناشی از تعطیلی پنج شنبه با کدام فرمولی به دست آمده است؟ در ایام تعطیلی مگر بخشهای کلان و فعالان بزرگ اقتصادی نیز به تعطیلی می روند یا این تعطیلات صرفا برای بخش اداری غیرمهم است؟
به جای هیاهو، و اتهام زنی به این و آن، استدلالهای بیشتر و بهتری باید از طرفین بشنویم.
https://eitaa.com/mbehestani
روند شناسائی «جمعه» به عنوان روز تعطیل در قانون اساسی
حجه الاسلام علیاشرف فتحی
با توجه به رویه شورای نگهبان و مذاکرات مربوط به این اصل در مجلس خبرگان قانون اساسی، افزوده شدن روز دیگری غیر از روز جمعه به عنوان تعطیل هفتگی رسمی خصوصا به استناد روال جهانی و رسم کشورهای غربی با مشکلاتی روبهروست. مگر آنکه چنین تفسیر شود که این اصل فقط از تعطیلی ثابت و همیشگی روز جمعه سخن گفته و حرفی از افزوده شدن یک روز تعطیل دیگر کنار روز جمعه نزده است.
مجلس یازدهم در آخرین روزهای عمر خود به اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری رسیدگی میکند که مهمترین بخش آن، تغییر روزهای تعطیل هفتگی است. یکی از مهمترین موانع بر سر این تغییر، اصل هفدهم قانون اساسی است که روز جمعه را «تعطیل رسمی هفتگی» دانسته است. بنابر این افزوده شدن پنجشنبه یا شنبه به تعطیلات هفتگی، با این اصل قانون اساسی ناسازگار به نظر میرسد. رجوع به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ میتواند مراد این اصل را شفافتر کند.
همانطور که قید «رجل» بودن رئیسجمهور با رجوع به مشروح مذاکرات این مجلس و اطلاع از مراد تصویبکنندگان اصل یکصد و پانزدهم مشخص شد و شورای نگهبان اعلام کرد که زن نمیتواند رییسجمهور شود. در جریان بررسی اصل یکصد و پانزدهم مرحوم آیتالله منتظری؛ رییس مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده استان تهران در این مجلس تصریح کرده بود که «نمیتوان مسلمات اسلام را زیر پا گذاشت و اسلام در چنین مسؤولیتهای سنگینی گفته که کار باید به دست مردان باشد (صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج ۱، اداره کل فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آذر ۱۳۶۴، ج ۳، ص ۱۷۶۸. جلسه ۶۴، بیستم آبان ۵۸).
در جریان بررسی اصل هفدهم نیز ابتدا حرفی از تعیین روز جمعه به عنوان «تعطیل رسمی هفتگی» نبود و در ابتدای اصل پیشنهادی نیز شهر تهران به عنوان «مرکز حکومت جمهوری اسلامی ایران» مشخص شده بود. به پیشنهاد ابوالحسن بنیصدر و تصویب اکثریت مجلس، اشاره به شهر پایتخت کشور از قانون اساسی حذف میشود تا امکان تغییر پایتخت بدون نیاز به رفراندوم فراهم باشد (همان، ج ۱، ص ۵۹۵، جلسه ۲۳، ۲۹ شهریور ۵۸).
در ادامه جلسه، مرحوم آیتالله منتظری پیشنهاد میکند تعیین روز جمعه به عنوان «تعطیل رسمی» به این اصل افزوده شود. استدلال آقای منتظری این بود که «در قانون اساسی سابق هم اسمی از تاریخ [رسمی] برده نشده بود و یک محمدرضا[شاه]ی پیدا شد و آمد تاریخ [رسمی] ایران را تغییر داد. پس حال باید روز تعطیل را در قانون اساسی ذکر کنیم تا یک رییسجمهور غربزده پیدا نشود و بیاید بگوید که چون در همه دنیا یکشنبه روز تعطیل رسمی است، ما هم میخواهیم در ایران روز یکشنبه را به جای روز جمعه تعطیل کنیم»(همان، ص ۵۹۹).
مرحوم حجتالاسلام دکتر سید عبدالله ضیائینیا (نماینده استان گیلان) با پیشنهاد آقای منتظری مخالفت کرده و میگوید که اینگونه مسائل به مجلس شورا مربوط است و نیاز نیست در قانون اساسی بیاید. حجتالاسلام محمدجواد حجتی کرمانی (نماینده استان کرمان) نیز به نکته مهمی اشاره میکند: «در قرآن آمده که روز جمعه روز کسب و کار است. چطور تعطیل باشد؟».
آیتالله ناصر مکارم شیرازی نماینده استان فارس هم از نمایندگان میخواهد که به تذکر حجتی کرمانی دقت کنند، اما دکتر بهشتی؛ نایبرییس مجلس به عنوان ادارهکننده جلسه پاسخ میدهد که «در دنیا تعطیل بودن یک روز در هفته، یک امر مسلم است»(همان، ص ۶۰۰).
در ادامه هم آیتالله ابوالقاسم خزعلی (نماینده استان سمنان) میگوید که اگر روز جمعه به عنوان «تعطیل رسمی هفتگی» در قانون اساسی بیاید، کسی بعدا نمیتواند روز یکشنبه را به جای جمعه تعطیل اعلام کند. بنابر این با پیشنهاد آقای منتظری و تصویب اکثریت، اصل هفدهم با شکل کنونی تصویب شده و روز جمعه به عنوان «تعطیل رسمی هفتگی» وارد قانون اساسی ایران میشود (همان، ص ۶۰۱).
{...}
نکته دیگری که از مذاکرات مربوط به اصل هفدهم میشود فهمید، نوسان ذهن سران این مجلس است که رهبران انقلاب ۵۷ نیز محسوب میشدهاند. آنها از سویی به دنبال پیروی از رسم جهانی «تعیین تعطیلات هفتگی» و از سوی دیگر، نگران غربزدگی مقامات آتی کشور بودهاند.
این نوسان در سرتاسر قانون اساسی و مذاکرات این مجلس به چشم میخورد؛ تلاش برای استفاده از دستاوردهای دنیای مدرن، در عین هراس از غربزدگی و تضعیف سنت. گفتمان چپ اسلامی در پسِ این مباحثهها بهروشنی بر ذهن و زبان اغلب فقیهان و روشنفکران و سیاستمداران آن دوره مسلط بوده است.»
کانال تقریرات
https://eitaa.com/mbehestani
من که منتقدش هستم و طرف مقابلم هم بیشتر و بدتر.
ولی به محض اینکه خبر حادثه سقوط بالگرد رییسجمهور را شنیدیم، هر دو شوکه شدیم و عمیقأ ناراحت.
انگار خیلی از مردم الان اینطوری اند
چقدر خوبه طوری زندگی کنی که مخالفان هم از شنیدن خبری ناگوار برای تو ناراحت شوند.
#حجه_الاسلام_رئیسی
#ورزقان
https://eitaa.com/mbehestani
سقوط بالگرد و احتمالات
مجید بهستانی
در شب میلاد امام رضا علیه السلام خبری تلخ مخابره شد: فرود سخت بالگرد رییسجمهور و همراهان، در شرایط جوی نامتعادل. در منطقهای کوهستانی و صعب العبور. بیش از ۱۵ ساعت طول کشید تا تیم امداد و نجات بالای سر جنازه ها برسند.
از الان نمیتوان به راحتی تصور کرد علت سانحه چه بود. ولی احتمالاتی که به ذهن خطور میکند:
۱_ یک حادثه طبیعی؛ شرایط جوی ناپایدار، مه غلیظ، و برخورد با کوه.
۲_ یک حادثه تروریستی: دستکاری یا خرابکاری از راه دور. هنوز ساعتی از مفقود شدن بالگرد نگذشته بود و رسانههای داخلی خبر را پوشش نداده بودن که حساب «ترور الارم» نزدیک به رژیم صهیونسیتی از حادثه تروریستی برای بالگرد رییسجمهور ایران خبر داد.
۳_ ایراد فنی: یکی از قطعات یا نرم افزار بالگرد دچار آسیب یا اختلال شده و در ادامه کنترل آن را غیرممکن کرده باشد.
هر کسی ذهنش سراغ یکی از این موارد میرود ولی باید منتظر نظر کارشناسی ماند.
ارواح رییسی رییسجمهور ایران، وزیر خارجه، و سایر همراهان شاد و قرین رحمت الهی باشد.
#حجه_الاسلام_رئیسی
#ورزقان
https://eitaa.com/mbehestani
بعد از چند ماه تلاش، که قرارها لغو میشد، گفتگوی علمی خوبی با دکتر محمد جواد ظریف داشتم.
انشالله به زودی تدوین و در #حرف_نو منتشر خواهد شد.
قبل از ضبط گفتم خیلی از افراد که به آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان نقد داشتند، بعد از این حادثه انگار اختلافات را کنار گذاشتن.
گفت: این خاصیت خون شهیده.
گفتم ربطی به فرهنگ عمومی ما نداره که برای درگذشته...
گفت: نه، همان خاصیت خون شهیده که خیلی چیزها را پاک میکنه و میبره.
ضمنا پرسیدیم میاد؟ گفت نه اصلا.
https://eitaa.com/mbehestani
چقدر خوبه مرگت در حال خدمت رسانی و جهاد بود
در رختخواب، در استخر، در مهمانی، یا در گشت و گذار، عزرائیل جانت را نگرفت
https://eitaa.com/mbehestani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت لو رفته از سایت اصلاحطلب بامدادنو.
حتی بعد از شهادتش میخان تخریبش کنند.
واقعا اینها چه کسانی اند؟
آن هم چه موضوعی؟ نقد عملکرد اقتصادی یا تبعیض و فساد؟!
نه، چند مقام خارجی برای تشییع جنازه او شرکت کردند!!
حداقل ۶۰ مقام ارشد خارجی برای شرکت در مراسم تکریم وارد ایران شدند، بعلاوه اینکه تقریبا همه روسای دولتها و سازمانها پیام تسلیت دادند، و بعلاوه سازمانهای مهم بینالمللی به طریقی اعلام عزا و همبستگی کردن: پرچم نیمه افراشته یا یک دقیقه سکوت، یا ... .
https://eitaa.com/mbehestani
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
44.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
✅ ایران در جهان پسا قطبی!
👥 گفتگویی خاص با دکتر محمد جواد ظریف!
🔹دکتر ظریف
از نظر فکری دچار تغییر و تحول شده ام./ اگر آمریکا بداند؛ گزینه دیگری ندارید؛ ظالم تر خواهد شد./ اگر برجام بد بود؛ چرا این همه آدم عاقل به دنبال احیا آن هستند؟/ در قضیه اوکراین؛ فقط آمریکا برنده شد./ نظم قطبی در دنیا از بین رفته است اما نظم جدید هنوز مستقر نشده است./ یکی از مهمترین مزایای برجام؛ خروج ایران از انزوا بوده است./ ایدئولوژی بخشی از قدرت است./ بدون رضایت مردم نمیتوان از تمامیت ارضی دفاع کرد. /
📆 چهارشنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۳
◀️ برای مشاهده فیلم کامل این گفتگو از طریق لینک زیر اقدام کنید.
https://aparat.com/v/njr68jg
#حرف_نو
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
✅🆔http://youtube.com/@new_harf1
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
1_11599877767.mp3
28.36M
🔈مجموعه پادکست های حرف نو🔈
✅ ایران در جهان پسا قطبی!
👥 گفتگوی خاص با دکتر محمد جواد ظریف!
🔹دکتر ظریف
از نظر فکری دچار تغییر و تحول شده ام./ اگر آمریکا بداند؛ گزینه دیگری ندارید؛ ظالم تر خواهد شد./ اگر برجام بد بود؛ چرا این همه آدم عاقل به دنبال احیا آن هستند؟/ در قضیه اوکراین؛ فقط آمریکا برنده شد./ نظم قطبی در دنیا از بین رفته است اما نظم جدید هنوز مستقر نشده است./ یکی از مهمترین مزایای برجام؛ خروج ایران از انزوا بوده است./ ایدئولوژی بخشی از قدرت است./ بدون رضایت مردم نمیتوان از تمامیت ارضی دفاع کرد. /
📆 چهارشنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۳
◀️ برای مشاهده فیلم کامل این گفتگو از طریق لینک زیر اقدام کنید.
https://aparat.com/v/njr68jg
#حرف_نو
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
✅🆔http://youtube.com/@new_harf1