اینکه فرمودهاند الناس علی دین ملوکهم، باید از استاد دهباشی پرسید از کدام «ملوک» پیروی میکنی؟
به استثنای خوبان، ملوک سرزمین من یا خودشان یا فرزندان شان، اگر در این دو راهی قرار بگیرند، گرین کارت را انتخاب میکنند.
تو اهل کجایی؟
https://eitaa.com/mbehestani
خوبی های شورش
مجید بهستانی
نتایج دورهای اول و دوم انتخابات مجلس در تهران،و بعضی شهرستانها گویای یک امر مهم است و آن حرکت از «چنارها» به سمت «پاجوشها». حرکت علیه سازمان و ساختار موجود از سوی بدنه اجتماعی هوادار اصل نظام و انقلاب. یعنی گسترش نارضایتی ها به لایه های عمیق اجتماعی. این نوع رأی دادن و ندادن، خودش نوعی شورش است. ناکامی شورش انتخاباتی 76 به جنبش خیابانی 88 رسید. ناکامی شورش انتخاباتی 84 به شورش خیابانی 98 رسید. ناکامی شورش انتخاباتی 92 در شورشهای خیابانی 96 و 1401 خودنمائی کرد. اگر شورش انتخاباتی 1400 و 1402 به ناکامی برسد، خود را چگونه و در کدام بزنگاه نشان خواهد داد؟
پس همه شورشها و جنبشهای خیابانی بد نیستند،اگر سیستم سیاسی و امنیتی به صورت مثبت و همدلانه هشیار باشد. اشکال نظام پهلوی این بود که شورشهای دهه های 40 و 50 شمسی را به نحو منفی و ستیزه جویانه سرکوب می کرد و به انحلال مسأله می رسید. تا رسید به لحظه فروپاشی 57.
پس شورش همه اش بد نیست؛ هشیاری و آگاهی هم می آورد، درس و عبرت و تجربه هم همراه خود می آورد. می تواند علامت «تب» باشد، پیش از آن که بیماری کشنده شود.
https://eitaa.com/mbehestani
MajidBehestani مجید بهستانی
در این کتاب نوشتم برخلاف نظریات رایج توسعه سیاسی، رابطه طبقه متوسط جدید با حکومت دینی در ایران نه تن
دوران قهر طبقه متوسط جدید کی به پایان می رسد؟
مجید بهستانی
طبقه متوسط جدید موتور محرک دموکراسی خواهی در جوامع است. در کتاب «طبقه متوسط جدید در جمهوری اسلامی ایران» یک مهم محل تردید قرار گرفت: این طبقه با حکومت دینی می ستیزد؛ و یک مهم به تأیید رسید: این طبقه با جمهوری اسلامی همراهی و عدم تعارض داشته است.تلاش شد این دو نکته جامعه شناسانه نظری با تحلیل آماری همراه باشد. همین مسأله سبب کلافگی جریانهای ضدانقلاب و سکولار در قبال این طبقه شده بود. با این حال باید توجه داشت که محدوده زمانی مطالعاتی این کتاب تا انتخابات ریاست جمهوری 1392 است.
پس از این تاریخ روند همکاری این طبقه با جمهوری اسلامی چگونه است؟ نگاهی سریع به بعضی نتایج انتخاباتی:
مشارکت مجلس هفتم (1382): 51 درصد
مشارکت مجلس هشتم (1386): 51 درصد
مشارکت ریاست جمهوری دهم (1388): 85 درصد
مشارکت مجلس نهم (1390): 64 درصد
مشارکت ریاست جمهوری یازدهم (1392): 72 درصد
مشارکت مجلس دهم (1394): 62 درصد
مشارکت ریاست جمهوری دوازدهم (1396): 74 درصد
مشارکت مجلس یازدهم (1398) : 42 درصد
مشارکت ریاست جمهوری سیزدهم (1400): 48 درصد و 13 درصد آرای باطله (رتبه دوم)
مشارکت مجلس دوازدهم (1402): 41 درصد و احتمالا 15 درصد آرای باطله
این اعداد به ما چه می گویند؟ از دولت دوم اصلاحات فضای نومیدی در بخشی از بدنه جامعه وارد می شود که به کاهش نرخ مشارکت در دو مجلس هویدا است. سال 88 جریان شکست خورده تلاش وافری می کند که با کشاندن تمام عقبه خویش، سنگرهای سیاسی را مجددا فتح کند که نرخ مشارکت بی سابقه 85 درصد ثبت می شود. در انتخابات بعدی،یعنی مجلس نهم، همچنان شرایط سیاسی کشور ملتهب است، و از سوی دیگر بخش مهمی از هواداران جنبش سبز از صندوق رأی مأیوس شدند. با وجود این، نرخ مشارکت قابل قبول است. موفقیت یک چهره نزدیک به اصلاح طلبان در 1392 فضای امیدی در بدنه اجتماعی آنها ایجاد می کند و به دنبال توافق هسته ای این حس امکان تغییر و بقاء در بازی، نرخ مشارکتهای بعدی نیز قابل قبول و بالا است.
اما با آشکار شدن ناکامی دولت دوازدهم و بی حاصلی برجام، از 1396 روند نومیدی و عدم امکان بازی در چارچوبهای قانونی، سبب شده است به تدریج هم بدنه اجتماعی اصلاح طلبان از میان طبقه متوسط جدید، و هم بدنه هواداران نظام از میان فرودستان دچار ریزش قابل توجه شود. اگر چه تاریخ مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی بارها شاهد حرکت سینوسی اقبال و ادبار بوده است، ولی به نظر می رسد این بار برای بازگشت به اوج و نرخ مشارکت بالای 60 درصد، یعنی امید به اصلاح و تغییر از مسیرهای قانونی و مسالمت آمیز، شرایط دشواری پیش روی نظام باشد.
https://eitaa.com/mbehestani
فرهنگ «واکس زدن» در ایران و دروغ به رهبری
مجید بهستانی
چرا به رهبری دروغ می گوییم؟ وقتی در موقعیتی قرار داریم که خوب است دیگران فکر کنند ما هم مشکلات داریم، سعی می کنیم نشان دهیم که «خیلی بدبخت» هستیم. وقتی هم که نیاز نباشد، یا منفعت مان در خطر نباشد، خودشیرینی می کنیم و سرخوشی بیخود.
رهبر انقلاب بارها نشان دادند از گرفتن اطلاعات وآمار غلط بی زار هستند و از کسانی که به او انتقاد کردند تشکر کرده اند. در موردی، آیت الله خامنه ای وقتی به اشتباه رتبه جهانی اقتصاد ایران را بهتر بیان کردند، چندی بعد، با اصلاح سخن خود،از کسی که به او تذکر داده و اطلاع صحیح رسانده تشکر کردند. از دادن اطلاعات غلط و بی پایه به رهبری و همچنین سایر مسئولان چه فایده ای وجود دارد؟
رهبر انقلاب به نمایشگاه کتاب امسال تشریف بردند و طبق عادت با غرفه داران هم کلام شدند. سپس با خبرنگار صداوسیما مصاحبه کردند (لینک). نکته مهم این مصاحبه آن است که ایشان فرمودند که خیلی خوشحال هستند که بسیاری از ناشران از تیراژهای بالای کتاب خود (2000 به بالا) و فروش خوب کتابها اعلام رضایت کردند.
کجا چنین است؟ کدام انتشاراتی ها؟ آنها که با بازار نشر درگیر هستند، به استثنای کتابهای درآمدزا مثل حقوق و روانشناسی یا کتاب کودکان، اکثریت ناشران زیر 500 تا کتاب درمی آورند. بعضی آثار رشته های علوم انسانی و پایه با 100 نسخه چاپ می شوند. چرا ناشران، که با علم و فرهنگ و هنر درگیر هستند نباید با زبان رسا از مشکلات صنفی خود بگویند؟
به این ویژگی فرهنگی می توان در کنار مفاهیم خودشیرینی، بادمجان دور قاب چینی، ریاکاری و دوروئی، با سیلی سرخ کردن صورت، یا خوب نشان دادن منزل نزد مهمان، اصطلاح واکس زدن را به کار برد. ما با واکس زدن یک کالا، آن را بسیار بهتر از چیزی که واقعا هست نشان می دهیم.
https://eitaa.com/mbehestani
#کتاب_فقه_و_علوم_اجتماعی
تابستان ۱۳۸۷ بود که این سئوال بنیادین به ذهنم رسید که پس از ۴۰ سال تجربه جمهوری اسلامی، و آرزوی وحدت حوزه و دانشگاه، آیا این همنشینی صورت پذیرفته است؟ و مهمتر آنکه چگونه دانشهای فقه و علوم اجتماعی، در بستر تعارضات ذهنی سنت و تجدد، میتوانند با یکدیگر رابطه داشته باشند؟ فراتر از روابط صوری، و فراتر از لکه گیری.
این دغدغه با ۱۶ تن از اندیشمندان علوم انسانی و اصحاب جریان روشنفکری دینی ایرانی طرح، و ماحصل آن در کتاب جمعآوری گردید. آیا علوم اجتماعی باید از فقه پیروی کند، یا فقه در تشخیص موضوعات از علوم اجتماعی کمک میگیرد؟ یا اصلا و بنیانا با دو دنیای فکری متفاوت و بی تفاوت به همدیگر روبرو هستیم؟
کسانی همچون سعید زیباکلام، مجتهد شبستری، علی پایا، مصطفی ملکیان، ناصر هادیان، ابراهیم فیاض، سعید حجاریان، خسروپناه، و ... .
از ۸۷ تا ۹۷ تولید متن، و از آن موقع تاکنون درگیرودار و پیچ و خم نشر اطاله کرد.
https://eitaa.com/mbehestani
مسأله تعطیلی شنبه: عقلانیت نظام در محک آزمون
مجید بهستانی
همه فروعات و اعراض را کنار بگذاریم، اصل اهمیت امام خمینی در مقام فقیه این بود که تلاش کردند بر پایه مقدمات عقلی و استدلال منطقی نظریه حکومت اسلامی در جهان مدرن را اجتهاد کنند. کوششی که از سوی بخش مهمی از زعمای حوزه علمیه قم، نجف و مشهد چندان مورد استقبال قرار نگرفت. امام در عصر غربت علوم عقلانی در مدارس دینی، از قطبهای اصلی تدریس فلسفه به شمار می رفت تا آنجا که برخی او را مرتد خوانند.
اگر ممشای امام این بود که دین 1400 سال قبل، همچنان می تواند برای دولت و جامعه مسلمانان در قرن پانزدهم ه.ق حضور فعال داشته باشد، گویا این ممشا از سوی بخشی از هواداران او، یا به طور کلی، موافقان نظریه جمهوری اسلامی، چندان جا نیافتاده است، یعنی پذیرش شی به پذیرش لوازم آن شی است. آنها می خواهند در قرن انفجار اومانیسم و علم گرائی، و در عصر سیطره رفاه و لذت، جمهوری اسلامی باشد، ولی ضرورتهای آن نباشد. در این نگاه، ظواهر نصوص اصالت دارند و در عمل و در بسیاری از مستحدثات، زندگی و حکم مکلف در گیرودار عمل به نص یا تنقیح مناط است. در بسیاری از مواقع انتقاداتی که متدینان و دغدغه مندان به تصمیمات دولت و نظام می گیرند، تفاوت نگاه کاملا مشهود می شود که با منطق اسلامی زیستن در جهان جدید هنوز کنار نیامده اند.
اگر گره حجاب الزامی یا اختیاری، یا ذبح مرغ در کشتارگاه، یا سود بانکی محل بحث بود کاملا مبنای دغدغه قابل فهم بود،ولی تعطیلی یا گشایش روز شنبه به عنوان یک روز کاری، و چسباندن آن به توطئه یهود و سیطره نئولیبرالیسم، با هیچ نخ بخیه ای با فقه حکمرانی امام نمی خواند. لااقل من نمی فهمم. بعد از این مقدمه نسبتا طولانی:
1- در اسلام صرفا اوقات مبارک داریم و هر وقت برنامه خاص خود را دارد.
2- روز تعطیلی در اسلام معنا ندارد بلکه برآمده از فرهنگ دیوانسالاری رضاخانی به تبع مغرب زمین است که برای کارمندان (نه کارگران، نه کسبه، نه تاجران، نه ...) و آن هم در مشاغل غیرحساس وضع شده است.
3- این امر جزء اداره امور عمومی است که در اختیار نظام است که چگونه آن را تنظیم کند. اگر سود و منفعت ملی در تعطیلی شنبه است یا خیر، بر عهده دولت و مجلس است و این بعد از آن است که دلیل شرعی قطعی بر حرمت و حلیت هیچکدام از روزها در منابع اسلامی یافت نمی شود. تنها نکته آن است که آیا این امر سبب «تشبه به کفار» می شود، که بعد از فحص معلوم شده است چنین اتفاقی نمی افتد، و این قضاوت عجولانه است.
4- در این چند مدت تلاش کردم استدلالهای طرفین موافق و مخالف را مطالعه کنم. نه موافقان تعطیلی شنبه دلایل اقتصادی روشنی می گویند، نه مخالفان. دسته دوم تکلیف شان روشن است که دلایل اقتصادی مطروحه را دستاویز دلایل ایدئولوژیک می دانند یا آنکه این مصوبه، ناخواسته تبعات جبران ناپذیری بر تصویر جمهوری اسلامی و تشابه جامعه اسلامی به جامعه یهودی خواهد داشت. انتظار بیشتر از موافقان تعطیلی شنبه است که مثلا آن ضرر 8 میلیارد دلاری ناشی از تعطیلی پنج شنبه با کدام فرمولی به دست آمده است؟ در ایام تعطیلی مگر بخشهای کلان و فعالان بزرگ اقتصادی نیز به تعطیلی می روند یا این تعطیلات صرفا برای بخش اداری غیرمهم است؟
به جای هیاهو، و اتهام زنی به این و آن، استدلالهای بیشتر و بهتری باید از طرفین بشنویم.
https://eitaa.com/mbehestani
روند شناسائی «جمعه» به عنوان روز تعطیل در قانون اساسی
حجه الاسلام علیاشرف فتحی
با توجه به رویه شورای نگهبان و مذاکرات مربوط به این اصل در مجلس خبرگان قانون اساسی، افزوده شدن روز دیگری غیر از روز جمعه به عنوان تعطیل هفتگی رسمی خصوصا به استناد روال جهانی و رسم کشورهای غربی با مشکلاتی روبهروست. مگر آنکه چنین تفسیر شود که این اصل فقط از تعطیلی ثابت و همیشگی روز جمعه سخن گفته و حرفی از افزوده شدن یک روز تعطیل دیگر کنار روز جمعه نزده است.
مجلس یازدهم در آخرین روزهای عمر خود به اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری رسیدگی میکند که مهمترین بخش آن، تغییر روزهای تعطیل هفتگی است. یکی از مهمترین موانع بر سر این تغییر، اصل هفدهم قانون اساسی است که روز جمعه را «تعطیل رسمی هفتگی» دانسته است. بنابر این افزوده شدن پنجشنبه یا شنبه به تعطیلات هفتگی، با این اصل قانون اساسی ناسازگار به نظر میرسد. رجوع به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ میتواند مراد این اصل را شفافتر کند.
همانطور که قید «رجل» بودن رئیسجمهور با رجوع به مشروح مذاکرات این مجلس و اطلاع از مراد تصویبکنندگان اصل یکصد و پانزدهم مشخص شد و شورای نگهبان اعلام کرد که زن نمیتواند رییسجمهور شود. در جریان بررسی اصل یکصد و پانزدهم مرحوم آیتالله منتظری؛ رییس مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده استان تهران در این مجلس تصریح کرده بود که «نمیتوان مسلمات اسلام را زیر پا گذاشت و اسلام در چنین مسؤولیتهای سنگینی گفته که کار باید به دست مردان باشد (صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج ۱، اداره کل فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آذر ۱۳۶۴، ج ۳، ص ۱۷۶۸. جلسه ۶۴، بیستم آبان ۵۸).
در جریان بررسی اصل هفدهم نیز ابتدا حرفی از تعیین روز جمعه به عنوان «تعطیل رسمی هفتگی» نبود و در ابتدای اصل پیشنهادی نیز شهر تهران به عنوان «مرکز حکومت جمهوری اسلامی ایران» مشخص شده بود. به پیشنهاد ابوالحسن بنیصدر و تصویب اکثریت مجلس، اشاره به شهر پایتخت کشور از قانون اساسی حذف میشود تا امکان تغییر پایتخت بدون نیاز به رفراندوم فراهم باشد (همان، ج ۱، ص ۵۹۵، جلسه ۲۳، ۲۹ شهریور ۵۸).
در ادامه جلسه، مرحوم آیتالله منتظری پیشنهاد میکند تعیین روز جمعه به عنوان «تعطیل رسمی» به این اصل افزوده شود. استدلال آقای منتظری این بود که «در قانون اساسی سابق هم اسمی از تاریخ [رسمی] برده نشده بود و یک محمدرضا[شاه]ی پیدا شد و آمد تاریخ [رسمی] ایران را تغییر داد. پس حال باید روز تعطیل را در قانون اساسی ذکر کنیم تا یک رییسجمهور غربزده پیدا نشود و بیاید بگوید که چون در همه دنیا یکشنبه روز تعطیل رسمی است، ما هم میخواهیم در ایران روز یکشنبه را به جای روز جمعه تعطیل کنیم»(همان، ص ۵۹۹).
مرحوم حجتالاسلام دکتر سید عبدالله ضیائینیا (نماینده استان گیلان) با پیشنهاد آقای منتظری مخالفت کرده و میگوید که اینگونه مسائل به مجلس شورا مربوط است و نیاز نیست در قانون اساسی بیاید. حجتالاسلام محمدجواد حجتی کرمانی (نماینده استان کرمان) نیز به نکته مهمی اشاره میکند: «در قرآن آمده که روز جمعه روز کسب و کار است. چطور تعطیل باشد؟».
آیتالله ناصر مکارم شیرازی نماینده استان فارس هم از نمایندگان میخواهد که به تذکر حجتی کرمانی دقت کنند، اما دکتر بهشتی؛ نایبرییس مجلس به عنوان ادارهکننده جلسه پاسخ میدهد که «در دنیا تعطیل بودن یک روز در هفته، یک امر مسلم است»(همان، ص ۶۰۰).
در ادامه هم آیتالله ابوالقاسم خزعلی (نماینده استان سمنان) میگوید که اگر روز جمعه به عنوان «تعطیل رسمی هفتگی» در قانون اساسی بیاید، کسی بعدا نمیتواند روز یکشنبه را به جای جمعه تعطیل اعلام کند. بنابر این با پیشنهاد آقای منتظری و تصویب اکثریت، اصل هفدهم با شکل کنونی تصویب شده و روز جمعه به عنوان «تعطیل رسمی هفتگی» وارد قانون اساسی ایران میشود (همان، ص ۶۰۱).
{...}
نکته دیگری که از مذاکرات مربوط به اصل هفدهم میشود فهمید، نوسان ذهن سران این مجلس است که رهبران انقلاب ۵۷ نیز محسوب میشدهاند. آنها از سویی به دنبال پیروی از رسم جهانی «تعیین تعطیلات هفتگی» و از سوی دیگر، نگران غربزدگی مقامات آتی کشور بودهاند.
این نوسان در سرتاسر قانون اساسی و مذاکرات این مجلس به چشم میخورد؛ تلاش برای استفاده از دستاوردهای دنیای مدرن، در عین هراس از غربزدگی و تضعیف سنت. گفتمان چپ اسلامی در پسِ این مباحثهها بهروشنی بر ذهن و زبان اغلب فقیهان و روشنفکران و سیاستمداران آن دوره مسلط بوده است.»
کانال تقریرات
https://eitaa.com/mbehestani
من که منتقدش هستم و طرف مقابلم هم بیشتر و بدتر.
ولی به محض اینکه خبر حادثه سقوط بالگرد رییسجمهور را شنیدیم، هر دو شوکه شدیم و عمیقأ ناراحت.
انگار خیلی از مردم الان اینطوری اند
چقدر خوبه طوری زندگی کنی که مخالفان هم از شنیدن خبری ناگوار برای تو ناراحت شوند.
#حجه_الاسلام_رئیسی
#ورزقان
https://eitaa.com/mbehestani
سقوط بالگرد و احتمالات
مجید بهستانی
در شب میلاد امام رضا علیه السلام خبری تلخ مخابره شد: فرود سخت بالگرد رییسجمهور و همراهان، در شرایط جوی نامتعادل. در منطقهای کوهستانی و صعب العبور. بیش از ۱۵ ساعت طول کشید تا تیم امداد و نجات بالای سر جنازه ها برسند.
از الان نمیتوان به راحتی تصور کرد علت سانحه چه بود. ولی احتمالاتی که به ذهن خطور میکند:
۱_ یک حادثه طبیعی؛ شرایط جوی ناپایدار، مه غلیظ، و برخورد با کوه.
۲_ یک حادثه تروریستی: دستکاری یا خرابکاری از راه دور. هنوز ساعتی از مفقود شدن بالگرد نگذشته بود و رسانههای داخلی خبر را پوشش نداده بودن که حساب «ترور الارم» نزدیک به رژیم صهیونسیتی از حادثه تروریستی برای بالگرد رییسجمهور ایران خبر داد.
۳_ ایراد فنی: یکی از قطعات یا نرم افزار بالگرد دچار آسیب یا اختلال شده و در ادامه کنترل آن را غیرممکن کرده باشد.
هر کسی ذهنش سراغ یکی از این موارد میرود ولی باید منتظر نظر کارشناسی ماند.
ارواح رییسی رییسجمهور ایران، وزیر خارجه، و سایر همراهان شاد و قرین رحمت الهی باشد.
#حجه_الاسلام_رئیسی
#ورزقان
https://eitaa.com/mbehestani
بعد از چند ماه تلاش، که قرارها لغو میشد، گفتگوی علمی خوبی با دکتر محمد جواد ظریف داشتم.
انشالله به زودی تدوین و در #حرف_نو منتشر خواهد شد.
قبل از ضبط گفتم خیلی از افراد که به آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان نقد داشتند، بعد از این حادثه انگار اختلافات را کنار گذاشتن.
گفت: این خاصیت خون شهیده.
گفتم ربطی به فرهنگ عمومی ما نداره که برای درگذشته...
گفت: نه، همان خاصیت خون شهیده که خیلی چیزها را پاک میکنه و میبره.
ضمنا پرسیدیم میاد؟ گفت نه اصلا.
https://eitaa.com/mbehestani
چقدر خوبه مرگت در حال خدمت رسانی و جهاد بود
در رختخواب، در استخر، در مهمانی، یا در گشت و گذار، عزرائیل جانت را نگرفت
https://eitaa.com/mbehestani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت لو رفته از سایت اصلاحطلب بامدادنو.
حتی بعد از شهادتش میخان تخریبش کنند.
واقعا اینها چه کسانی اند؟
آن هم چه موضوعی؟ نقد عملکرد اقتصادی یا تبعیض و فساد؟!
نه، چند مقام خارجی برای تشییع جنازه او شرکت کردند!!
حداقل ۶۰ مقام ارشد خارجی برای شرکت در مراسم تکریم وارد ایران شدند، بعلاوه اینکه تقریبا همه روسای دولتها و سازمانها پیام تسلیت دادند، و بعلاوه سازمانهای مهم بینالمللی به طریقی اعلام عزا و همبستگی کردن: پرچم نیمه افراشته یا یک دقیقه سکوت، یا ... .
https://eitaa.com/mbehestani
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
44.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
✅ ایران در جهان پسا قطبی!
👥 گفتگویی خاص با دکتر محمد جواد ظریف!
🔹دکتر ظریف
از نظر فکری دچار تغییر و تحول شده ام./ اگر آمریکا بداند؛ گزینه دیگری ندارید؛ ظالم تر خواهد شد./ اگر برجام بد بود؛ چرا این همه آدم عاقل به دنبال احیا آن هستند؟/ در قضیه اوکراین؛ فقط آمریکا برنده شد./ نظم قطبی در دنیا از بین رفته است اما نظم جدید هنوز مستقر نشده است./ یکی از مهمترین مزایای برجام؛ خروج ایران از انزوا بوده است./ ایدئولوژی بخشی از قدرت است./ بدون رضایت مردم نمیتوان از تمامیت ارضی دفاع کرد. /
📆 چهارشنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۳
◀️ برای مشاهده فیلم کامل این گفتگو از طریق لینک زیر اقدام کنید.
https://aparat.com/v/njr68jg
#حرف_نو
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
✅🆔http://youtube.com/@new_harf1
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
1_11599877767.mp3
28.36M
🔈مجموعه پادکست های حرف نو🔈
✅ ایران در جهان پسا قطبی!
👥 گفتگوی خاص با دکتر محمد جواد ظریف!
🔹دکتر ظریف
از نظر فکری دچار تغییر و تحول شده ام./ اگر آمریکا بداند؛ گزینه دیگری ندارید؛ ظالم تر خواهد شد./ اگر برجام بد بود؛ چرا این همه آدم عاقل به دنبال احیا آن هستند؟/ در قضیه اوکراین؛ فقط آمریکا برنده شد./ نظم قطبی در دنیا از بین رفته است اما نظم جدید هنوز مستقر نشده است./ یکی از مهمترین مزایای برجام؛ خروج ایران از انزوا بوده است./ ایدئولوژی بخشی از قدرت است./ بدون رضایت مردم نمیتوان از تمامیت ارضی دفاع کرد. /
📆 چهارشنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۳
◀️ برای مشاهده فیلم کامل این گفتگو از طریق لینک زیر اقدام کنید.
https://aparat.com/v/njr68jg
#حرف_نو
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
✅🆔http://youtube.com/@new_harf1
به اذعان دوستان مختلفی که این برنامه ☝️☝️☝️☝️ را دیدند گفتگوی خوب و متفاوتی با دکتر ظریف شده است. سعی کردم وارد فضای زرد و ژورنالیستی نشوم و در عوض به جهت نظری دیدگاه وزیر خارجه سابق را به نقد بکشم.
به نظرم در عین حفظ ادب و چارچوب علمی گفتگو، چالشهای خوبی مطرح شده.
https://eitaa.com/mbehestani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عذرخواهی نیاز نیست
پا تو از روی حلقوم ما بردار
#تحریم_ظالمانه
#حجه_الاسلام_رئیسی
#سقوط_بالگرد
#تحریم_هوشمندانه
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
منوچهر متکی: قالیباف جلساتش را برای ریاست جمهوری تشکیل داده است.
#عصراندیشه
@Asreandisheh
چه سیاستمدار عاقلی!
واقعا حواسش هست هیچ عرصه خدمتی را در نظام مقدس از دست نده.
مدیر جهادی تراز!
اصلا خودش ترازوی مدیریت جهادی!
همزمان دو جناح را میتونه کنترل کنه.
دستم میرسید ریاست یکی و سرپرستی آن یکی را همزمان به خودش میدادم.
می تونست.
کاری لنگ نمیماند.
https://eitaa.com/mbehestani
چند روز قبل کلیپ کوتاهی از محمود احمدینژاد بیرون آمد که نشان میداد هواداران او را دوره کردن و او اعلام میکند که دارد مزهمزه میکند که بیاید یا نه، گواهی است که قصد آمدن دارد ولو به یقین ردصلاحیت شود.
ولی همان بهتر که نیاید. ۸ سال بود و هر چه در ذهن داشت یا عمل کرد یا نگذاشتن عمل کند. آنچه عمل کرد که کرد، اما آنچه نتوانست جامه عمل بپوشاند بعد از این هم نخواهد توانست، که تازه اوضاع برای او به مراتب بدتر هم شده است.
پس بیخود دوره اش نکنید.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
رییسی چگونه الگو بود؟
مجید بهستانی
متاسفانه خوش مان بیاید یا نه خیلی زود باید به فکر بعدی باشیم. شیفتگان خدمت که بیشتر از ما ناراحت هستند ولی چه کنند، باید زودتر مشورتها را بگیرند، و ستاد کشوری بزنند، و یارگیری، و ... خلاصه هزارتا کار دیگه که کمترین آن نگارش برنامه برای اهداف، راهبردها و سیاستها و برنامههای دولتداری است.
برخی اصرار دارند که دولت بعدی باید ادامه دولت رییسی باشد. حرف و آرزوی قشنگی است ولی کدام دولت رییسی؟! از خود دولت صداها بیرون میآمد. حتی یک نظریه و راهبرد کلی هم دیده نمیشد.
شاید منظور شخص رییسجمهور فقید است که باید الگو قرار بگیرد. این بهتر شد ولی متاسفانه باز هم شخص رییسجمهور فقید فاقد نظریه و راهبرد کلی بود؛ شاید مستتر بود و مکتوم. خدا میداند.
ولی آنچه نکات مثبت بود و بعدیها میتوانند الگو قرار دهند: مردم دوستی و مردم داری، عدالت و عدم تبعیض، مشورت پذیری، خضوع و ادب، پرکاری، علاقه به ایران و اسلام توامان، خستگیناپذیری و روحیه جهادی.
https://eitaa.com/mbehestani
امروز انتخابات ریاست مجلس دوازدهم انجام شد و ترکیب آرا این چنین شد:
متکی ۵
ذوالنور ۶۰
قالیباف ۱۹۸
۱_ نتیجه دور از انتظار نبود.
۲_ عمده نفرات فراکسیون اصلاحطلبان و مستقلین به قالیباف رأی دادند.
۳_ رای قالیباف نسبتا بالا، کمی کمتر از مجلس قبل، است.
۴_ فراکسیون مخالفان مدیریت جدید نفرات زیاد و قدرتمندی دارد که میتواند اقلیت موثری باشد.
۵_ در ادامه فراکسیون انقلاب (حامیان قالیباف) در موضوعات حساس لازم است با جریان چپ و میانهرو تعامل مثبت کند.
۶_ ترکیب فعلی بیشتر به نفع جریان چپ و میانهرو خواهد شد و نسبت به دوره قبلی، امکان کنشگری بیشتری خواهند داشت.
۷_ این نتیجه و ترکیب درس خوبی برای جریان انقلابی برای تصمیم عاقلانهتر در انتخابات پیش رو خواهد داشت.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
امروز جلسه تقریبا بی نظیری در عرصه سیاست ایران رخ داد و آنکه نمایندگان اقلیتهای دینی در ایران در محل بنیاد ایرانشناسی به احترام درگذشت #شهید_جمهور مجلسی ترتیب دادند. ریاست عالیه بنیاد شخص رییسجمهور است که به حکم ایشان دکتر رجبی دوانی بر کرسی ریاست آن نشسته است.
حال رییسی نیست و در سوگ او نمایندگان اقلیتها حضور گرمی داشتند: شاخههای مختلف مسیحی و ارمنی، اهل سنت، کلیمی، و زرتشتی. سخنان خوبی نیز مطرح شد و آن چنان از شهید جمهور میگفتند که گویی از #فرزند_ایران می گویند.
این تصویر، قاب زیبایی از یکرنگی در عین رنگارنگی ایران بود.
https://eitaa.com/mbehestani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آن زمان که احمدینژاد قطعنامهها را کاغذ پاره میخواند، نظر لاریجانی چه بود؟
https://eitaa.com/mbehestani
_علی آقا، مگه چی تو از اکبر آقا کمتره؟!
یالا، پاشو، شناسنامه ات رو بگیر، تا در ستاد انتخابات رو نبستن! د یالا دیگه!
*همسر این یکی بعد از تماس تلفنی با همسر آن یکی!
https://eitaa.com/mbehestani