اگه وضعیت جلیلی_ترامپ خطرناک باشه، وضعیت پزشکیان_بایدن خیلی باحال میشه.
فرض کن دو تا رییسجمهور بخوان با هم مذاکره کنند: پر از تت و پت، چند بار فراموشی، تکرار ملالت بار جملات، ... آخرش هم میگن هر چی کارشناسان مان گفتن ما هم قبول داریم!!
چندتا کلیپ خندهدار میشه ازش ساخت😄
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
در این مدت کوتاه با طرفداران زیادی از پزشکیان همدلانه صحبت کردم. چرا میخان به ایشون رای بدن؟ چیزهایی میگفتن که بیشتر آزوهاشون بود تا تواناییهای پزشکیان. دقیقا خودشان نمیدانستن چی میخان. تقصیری ندارن. خود بنده خدا هم دقیقا نمیدونه چی میخاد! چند هدف و جمله تکراری که برای هر سئوال تکرار میشه. نوع حرف زدن و ساده زیستی اش در جلب آرا مهم بوده.
هدف اصلی خود این آقا و طرفداران اش این است که از فضای تنگ امروزی و ترس فردایی بدتر یه جوری فرار کنند. نه چیزی بیشتر.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
در حرم مطهر رضوی دعاگوی همه هستم. از حضرت خواستم به تقدیر الهی و خواست اکثریت نسبی ملت، هر کدام از دو بزرگوار به ریاست جمهوری ایران عزیز دست یافت، قدر فرصت نوکری مردم بداند، و ملک و ملت از شر تصمیمات اشتباه شان مصون بمانند. آمین.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
تقابل سخت پزشکیان و جبهه اصلاحات
مجید بهستانی
حالا فضای انتخاباتی است و طبیعی است برای رای آوری پزشکیان با نامزد رقیب فاصله گذاری میکند. اما از فردای پیروزی، اصلیترین دشواریهای او درون جبهه ای خواهد بود.
۱_ او فرزند فضای انقلابی چپ زده پیش از انقلاب به رهبری علی شریعتی است که خود را با نهجالبلاغه و قرآن مأنوس کرده است. این جریان که با عناوین چپ مسلمان، خط امامی، یا خط سومی هم شناخته میشود، بعدها از خوانش شریعتی و امام از اسلام و انقلاب فاصله می گیرد، و به چپ اروپایی میرسد. پزشکیان اما از بازماندگان همان تفکر پیشین است. پس به جهت تئوریک او با کلیت جبهه اصلاحات همسو نیست.
۲_ او روحیه سادهزیستی و عدالت علوی هم دارد یعنی در خود حفظ کرده است و سبب محبوبیت او در حوزه انتخابیه مجلس خود شده است. ولی از دهه هفتاد جریان چپ با آغاز استحاله فکری، استحاله فرهنگی هم شد و همانند جریان راست جدید به ورطه اشرافیت دولتی و خصولتی افتاد.
۳_ پزشکیان همچنان گرایش قوی به سوسیالیسم دارد و این در تک و توک از موضعگیری های او خودنمایی میکند، هر چند تیم اقتصادی ستاد او منکر آن شوند. حمایت از بهداشت و درمان و آموزش و پرورش رایگان. حمایت از افزایش یارانهها برای دهکهای پایین.ایستادگی برابر زورگویی قدرتها.
۴_ او همچنان قویا یک فرد مذهبی است در حالیکه بخش قابل توجهی از بدنه اجتماعی و فعالان سیاسی جناح حامی او یا کلا از آن عبور کرده اند، یا کمرنگ شده است. این احتمالا در بعضی سیاستگذاریها و تصمیمات فرهنگی_ اجتماعی به اختلاف خواهد رسید.
۵_ پزشکیان تا اینجا شخصیت مستحکمی نشان نداده و ثبتنام از سر تکلیفی، به تایید صلاحیت ناباورانه رسیده است. حالا به عنوان تک نامزد اصلاحات تا اینجا هل داده شده است. ولی اگر به قدرت برسد از اطراف خود تخت فشارها قرار میگیرد و این توان بالا برای مدیریت دولت و جامعه نیاز دارد.
اگر اصلاحات به این نتیجه برسد که او جوابگوی نیازهای اساسی آنها نیست، طرح #عبور_از_خاتمی (بخوانید پزشکیان) کلید خواهد خورد.
خلاصه آغاز او آغاز ملالتهای او و دیگران خواهد شد.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
مورد ویژه انتخابات ۱۴۰۳
مجید بهستانی
یکی از ویژگیهای انتخابات ریاست جمهوری در سه دهه اخیر حداقل براساس تجربه کاملا شخصی خودم این بود که باید میان بد و بدتر انتخاب میکردی. من شاید کسی را میپسندیدم ولی حجم بالایی از کسانی بودن که به همان نامزد رای میدادن ولی از سر ناچاری بود و اینکه گزینه بهتری نبود.
انتخابات امسال (فردا) ویژگی خاص تری دارد و گویا ورژن ارتقاء یافته موارد پیشین است: انتخاب میان بدتر و بدتر! از هر طرف که رفتم بر وحشتم بیافزود.
هر کدام از نامزدها اگر خوبیهایی دارند، در عوض اشکالات ترسناکی هم دارند که تصمیم گیری را دشوار میکند. به مخالفان هر نامزد میتوان حق داد که از آن دیگری احساس نگرانی داشته باشند.
این نوشته من قطعا به طرفداران هر دو طرف برخواهد خورد ولی مهم نیست. چون خودشان میدانند چی عرض میکنم اگر با خودشان روراست باشند.
من عمدا تا شب انتخابات اینو مطرح نکردم تا نخواهم وارد فضای بیان نقاط ضعف طرفین وارد بشوم و ادامه ماجرا.
ولی چطور و با چه ملاکی میتوان رای داد؟ احتمالا باید به سراغ مواردی غیر از کارنامه و برنامه رفت: ویژگیهای شخصیتی، نفرات دور و بر نامزد، اعضای احتمالی دولت، یا فضای گفتمانی.
https://eitaa.com/mbehestani
قرار نیست چاقو دسته اش رو ببره، ولی تاریخ ثابت کرده گاهی وقتها میشه.
خاستگاه پزشکیان طبقه متوسط جدید است، هر چند این دوره به شکل عجیبی هر دوی نامزدها بخش مهمی از رای خود را از طبقه روستاییان و محرومان جمع میکنند.
دولت روحانی با رای طبقه متوسط بالا آمد ولی در انتهای کار، بدترین ضربهها را همان دولت به خاستگاه اجتماعی خویش زد. جامعهشناسان میگویند در پایان دولت روحانی درصد بالایی از این طبقه به طبقه فرودستان سقوط کردند.
آصف بیات و برخی دیگر، این را ناشی از اقتصاد نولیبرال و پدیدهای جهانی برمیشمارند.
اگر چیزی بنام طبقه متوسط جدید هنوز باقی مانده باشد، پیشبینی میکنم تتمه آن را دولت پزشکیان از میان ببرد، البته اگر تشکیل شود.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
روحانی و ظریف صدتا وعده دادن و هیچکدام عملی نشد و زمان و زمین را مقصر کردن و چیزی گردن نگرفتن.
پزشکیان که نه حرفی، نه وعدهای.
هر بار صحبت میکرد تصور میکردم به زور از خواب بیدارش کردن، جلوی دوربین نشسته و تا آخر برنامه منگ تشریف داشت.
بهرحال هر چی هست الان رییسجمهور است و محترم.
مبارکش.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
حال گروهها و کانالهای اصولگرا فردای انتخابات دیدن دارد.
مثل زوجین عاشقی که سر یه چیزی بحث شون میشه و بعدش دیگه حال و حوصله کار دیگری را ندارن.
ذهن شون درگیر مشاجره است و فعلا به امکان اصلاح رابطه فکر نمیکنند.
_بی خیال! این مملکت بحرانها و فتنه های مهمتری رو از سر گذرانده: بازرگان، بنیصدر، میرحسین، هاشمی، خاتمی، احمدینژاد و روحانی.
در مقابل اونا پزشکیان چیز خاصی نیست.😉
Take it easy!
https://eitaa.com/mbehestani
تحلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری 1403 (2)
مجید بهستانی
1- اختلاف آرای دو نامزد فقط 3 میلیون است. وقتی این عدد در ذهن تان بزرگ نباشد، پیامدهای بهتری دارد که واقعی تر است. هر دو سو چنان این اختلاف را بزرگ نمائی می کنند که نتایج عجیبی از آن خارج می شود. این اختلاف می تواند ریشه در دلایل و عوامل جزئی داشته باشد نه کلان و اساسی.
2- سر جمع زور دو جناح سیاسی این بود که با راهبردهای ترس و ایدئولوژی مخاطب و رأی دهنده جمع کنند. این راهبردها مبتنی بر عملیات شناختی و عملیات روانی است و کمتر واقع نمائی دارد. البته آنها لنگ در هوا نیستند و ریشه در واقعیت یا ادراک از واقعیت دارند.
3- مهمتر از مشارکت 50 درصدی در دور دوم، مشارکت تقریبا 40 درصدی در دور اول است. همه بوقها و چهره ها به کار گرفته شدند از هر دو سو تا بدنه اجتماعی بالقوه خودشان را بالفعل سازند ولی موفقیت کمی به دست آمد. چرا؟ چون انسانها دو دسته هستند، سیاسی و غیرسیاسی. کشاندن نیروهای سیاسی به پای صندوق رأی برای دفاع از اهداف و آرمانها هنر کمتری می خواهد و در مقابل اگر انسان غیرسیاسی به این نتیجه هم برسد که کنش سیاسی انجام ندهد. نظام و گروه های سیاسی نشان دادند که در این مورد دوم تیرشان به سنگ خورده و صرفا در همان محدوده دسته اول تیغ شان برندگی دارد.
4- این دوره گروه های مرجع اجتماعی شکست بدی متحمل شدند. اولا چهره های هنری و ورزشی (سلبریتی ها) مطلق به نفع اصل انتخابات و رأی به فرد خاصی موضع گیری نکردند. این نتیجه 10 سال سرکوب کنش سیاسی-انتخاباتی هنرمندان و چهره ها بوده است. آنها نیز فهمیدند قرار است مرغ عزا و عروسی باشند،و به درستی کنار کشیدند.
5- قدرت جریان رسانه ای ضدانقلاب در ایجاد کمپین ایجاد عذاب وجدان و خجالت به حامیان مستقیم و غیرمستقیم جمهوری اسلامی بر روی بعضی از اقشار، از جمله طبقه متوسط جدید و چهره ها اثرگذار بوده است.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/mbehestani
انتخابات واقعی امسال میان دوگانه خطرناک بوم گرائی دگماتیک و غرب گرائی رمانتیک شکل گرفت. این را باید تحلیل کرد. راه برون رفت چیست؟
https://eitaa.com/mbehestani
اصولگرایان نماد تفکر انقلاب اسلامی هستند؟
مجید بهستانی
جناح چپ و راست پس از فروکش کردن غلیانها و درگیریهای سیاسی و نظامی سالهای ابتدای انقلاب اسلامی، و در سالهای نضج گرفتن ادبیات حکمرانی جمهوری اسلامی وارد ادبیات سیاسی سیاستمداران جوان شد. کم کم فهمیدند که در بعضی خطوط قرمز در حکمرانی خصوصا در اقتصاد خرد و اقتصاد سیاسی با یکدیگر اختلافات مهم و سازش ناپذیری دارند.
نظام هر چه جلوتر آمد، به فراخور مقتضیات زمانه اسامی چپ و راست تغییراتی کرد: محافظه کار، خط امامی، خط سومی، اصلاح طلب، سنت گرا، مدرنیست، انقلابی و غیرانقلابی، اصولگرایان، راست مدرن،تندروها و میانه روها، و ... . بعضی از این عناوین دقیقا بر همان مفهوم چپ و راست قدیم تطبیق ندارد و ترکیب جمعیتی جدیدی به حساب می آید.
تابلوی جدیدی که در سالهای اخیر، بخش مهمی از اصولگرایان تمایل دارند با آن خودفروشی (خودنمائی) کنند عنوان «جبهه انقلاب » است. مشابه عنوان خودخواهانه «خط امامی» که در سالهای دهه شصت جناح چپ برای خود برگزید تا جناح راست را از نظام تصفیه کند. از نیمه دهه هشتاد که اصولگرائی خریدار کمتری پیدا کرد، این عنوان جدید جذابتر و مقبول تر افتاده است. در آن زمان برخی فعالان سیاسی برای پرهیز از درگیریهای جناحی خود را نماینده تفکر انقلابی و ملی دانستند نه یک جناح خاص. ولی به تدریج این عنوان برای یک جناح خاص مصادره به مطلوب شد.
خواهشی که از اصولگرایان دارم این است که برای رضای مرحوم امام همه بالاتفاق از این عنوان چشم پوشی کنید و دست از سر عنوان «انقلاب» بردارید. سیاهی های شما، که البته شما فکر می کنید نه زیاد است نه مهم، روی این اسم مقدس «انقلاب اسلامی» می چسبد و برای پاک کردن آن از زشتی های شما، لشکرها ژنرال برای جهاد تبیین نیاز است، و در نهایت یک قطار شبهه.
https://eitaa.com/mbehestani
اشکهای مجالس عزا بر حسین علیه السلام دو دسته اند:
یا تمنا می کنی و کم کم بهت میدن
یا نمی فهمی چی شد که صورتت کاملا خیس شده
کدام شیرین تره؟
https://eitaa.com/mbehestani
رییسجمهور منتخب تا قبل از حکم تنفیذ رهبری مشمول حقوق و تکالیف ریاستجمهوری نمیشود. مثلا اگر تا پیش از این تاریخ جلسه شعام برگزار شود ایشان نمیتواند بر صندلی ریاست آن بنشیند. کما اینکه دستورات ایشان برای سازمان دیوانسالاری قابل استماع نیست. در نتیجه نامه ایشان به سرپرست فعلی ریاست جمهوری یا هر کارمند دولت دیگر فاقد وجاهت قانونی است.خوب است پزشکیان یک مشاور حقوقی قوی کنار دست خود داشته باشد.
https://eitaa.com/mbehestani
دیروز که به نحوه انتظار و نامه نگاری اداری پزشکیان ایراد گرفته شد، لازمه امروز از انتظارات او برای انتخاب کابینه خویش تقدیر گردد. توجه به کارشناسی و خبرگی، مفهوم عدالت، کار گروهی و انسجام ملی، دموکراسی،و جالبتر از همه نکته ۱۱: باور توامان به مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی. بنظرم این مورد هم در سیاست خارجی رییسی محل توجه بود و به رخدادهای خوب منتج شد و از بعضی رخدادهای بد جلوگیری کرد.
https://eitaa.com/mbehestani
تحلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری 1403 (3)
مجید بهستانی
6- از 50 درصد باقی مانده که رأی ندادند، 20 درصد کاملا خارج از موضوع قرار می گیرند چون تقریبا در هیچ انتخاباتی شرکت نمی جویند. اما 30 درصد کسانی هستند که کارنامه 45 ساله آنها را دلسرد و بی تفاوت کرده است و آگاهانه تصمیم گرفتند رأی شان مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، حتی اگر رأی شان تأثیری هم داشته باشد. این نشانه وحشتناکی است برای صاحبان عقول.
7- از 40 درصد تحریمی دور اول، یک چهارم با همان استراتژی ترس و ایدئولوژی دور دوم می ایند. فرق این دو چیست؟ آنها که آمدند به تغییرات «اندک» راضی بودند و آن را در پزشکیان و تیمش یافتند. ولی آنها که نیامدند به تغییرات «واقعی»، «اساسی» و «ملموس» می اندیشند که در پزشکیان و تیمش نیافتند.
8- خوب است که براساس کدملی وزارت کشور یک ترکیب سنی از جمعیت رأی دهندگان ارائه کند. به نظر می رسد متولدین دهه شصت به قبل بیشترین مشارکت را داشتند و متولدین دهه های هفتاد و هشتاد حضور به مراتب کمرنگ تری داشتند. این زنگ خطری است که مشارکت سیاسی در نسل جوان نهادینه نشده است و امر سیاست برای آنها مورد بی تفاوتی است.
9- جریان اصلاحات تنها با برتری عددی ضعیف (تنها 3 میلیون نفر) پیروز شد. این یعنی تیغ آنان نیز میان قشر تحول خواه و دموکراسی خواه برندگی سابق را ندارد و این جریان به بازاندیشی نیازمند است.
10- مهمتر و بیشتر از جریان اصلاحات کلیت نظام نیز باید با نگرانی شدید به این میزان از بی تفاوتی، نومیدی یا ضدیت با سیاست در چارچوب جمهوری اسلامی بنگرد. این نشانه وجود «افسردگی اجتماعی» نزد سطوحی از جامعه است.
این اگر در سطح سیاسی باقی بماند کمتر باعث نگرانی است ولی اگر به سطح امنیتی سرریز شود،که خواسته ناخواسته خواهد شد، بسیار نگران کننده خواهد شد.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/mbehestani
کاش مانند برادر حرمی داشت حسن
کاش مانند برادر کفنی داشت حسین
https://eitaa.com/mbehestani
خدا پدر شیخ حسن فریدون روحانی کلیدساز رو بیامرزه
خوب پدر مملکت را درآورد
https://eitaa.com/mbehestani
انسان وقتی با متن اصلی روبرو می شود بعضا قضاوتهای درست تری به واقعیت خواهد داشت نسبت به گزارشی که قبلا از آن شنیده بود. جریان منتظری با به قدرت رسیدن خاتمی اینچنین برداشت که فضای فکری و آزادی سیاسی بیشتری خواهد داشت دایره فعالیتهای آنان بیشتر شد. شخص آ. منتظری دو کنش مهم در همان ماه های اول عصر دوم خرداد داشت: دوم سخنرانی 13 رجب که به افزایش فشارها و محدودیتها علیه او منجر شد، و اولی متن نامه ای است که سه روز پس از دوم خرداد 76 خطاب به خاتمی نوشت که به تازگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی (به ریاست پورمحمدی) متن کامل آن را منتشر کرد. نامه طولانی است ولی بر دو توصیه کلی خلاصه می شود: مردم داری و قانون مداری. همچنین او تأکید دارد که «ملت آگاه و متعهد ایران» خاتمی را انتخاب کردند و دشمنان به غلط می پندارند که آنها از «اسلام و انقلاب» بریده اند، بلکه از خطی بازی، اعمال سلیقه در قانون، و دوری از ارزشهای انقلاب بیزار هستند. در کل متن نامه خوب است.
اما این نامه تحسین برانگیز، نباید چشم خواننده را از مصائب آ. منتظری در دهه شصت بپوشاند: فامیل بازی و باندبازی، دخالت دادن سایه ولایت فقیه در همه امور از جمله ابداع دفتر نمایندگی قائم مقام ولی فقیه در همه ادارات و دانشگاه ها، حمایت از نهضت آزادی در جنگ در حالی که از مواضع آنها آگاه بود، اختلاف افکنی در قضایای جنگ، تکرار ادعاهای رسانه های ضدانقلاب و منافقین درباره دادگاه ها و زندانهای نظام، و بالاتر از همه، درافتادن با حضرت امام بر سر قضیه اعدام مهدی هاشمی.
حال اگر به نامه برگردیم، نان بعضی ها در تنور جناح بازی گرم می شود و احتمالا آ. منتظری هم یکی از به دام افتادگان این نگاه بود. وگرنه این نامه و آن سخنرانی معروف، چه مستمسک مستحکمی برای مجوز امنیتی حصر و فشار بر یک شهروند خصوصا در سطح مرجعیت باشد؟ العاقبه للمتقین.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
فقط خبر و متن نامه را بخوانید: نماینده جبهه اصلاحات برای نظارت بر تخلفات دولت سیزدهم در دوره گذار تعیین شد!!
بخوانید:
به نام خدا
خواهر گرامی سرکار خانم مهندس حمیده زرآبادی
با سلام و دعای خیر
🔹نظر به سوابق، توانایی و اشراف شما نسبت به مسائل جاری کشور و نیز ضرورت نظارت بر عملکرد دستگاههای دولتی در روزهای پایانی کار دولت سیزدهم، بدینوسیله از سرکارعالی تقاضا میشود از طرف جبهه اصلاحات ایران، ضمن انجام بررسیهای لازم گزارش تخلفات احتمالی بخصوص مواردی که مغایر با نامه رییس جمهور منتخب آقای دکتر پزشکیان به مدیر محترم قوه مجریه است را جهت انعکاس به رئیس جمهور منتخب به اینجانب ارائه کنید.
آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات
#امتداد
@emtedadnet
💣عجب شیر تو شیری!! خاله بازی شد رسما!
جبهه اصلاحات چیه کیه که برای دوره گذار دولت سیزدهم نماینده تعیین کردند تا تخلفات رصد شود😂
گفتیم اختلافات جبهه با پزشکیان زود شروع میشود ولی دیگه نه اینقدر زود!! یعنی دولت پزشکیان را به هیچ حساب کردن!! شاید هم شاخ و شونه کشی برای خود رییسجمهور منتخب است که حساب کار دستش بیاید! وگرنه چه کسی است که نداند زرآبادی را از درب دوم خیابان پاستور هم عبور نمیدهند چه برسد که گزارش تخلفات تهیه کند.
چه ماه عسل کوتاهی!
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
شب وصل است و تبِ دلبری جانان است
ساغر وصل لبالب به لب مستان است
در نظر بازیشان اهل نظر حیران است
گوئیا مشعله از بامِ فلک ریزان است
چشم جادوی سحر زین شب و تب گریان است
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع
مرحوم محمود بهجت، پدر گرامی مرحوم آیتالله بهجت فومنی
https://eitaa.com/mbehestani
مراسم تعزیت امام حسین علیه السلام و شهدای دشت نینوا در ایران به ویژه پس از انقلاب به مناسک مذهبی دستهجمعی خانوادگی تبدیل شده است و به همین دلیل خصلت اجتماعی و نشاط آور دارد. به هیچ عنوان دولتی نیست و کاملا رنگ و بوی خانواده و محله و خیابان دارد. پای موکبها که در دو دهه اخیر به خیابانها باز شده است، متاثر از مواکب اربعینی، مراسم خیابانی خودمانی تر، و اتمیستیک شده. فارغ تر از مرکزیت مسجد و حسینیه.
رواج مداحی_پاپ ها هم به توسعه این فضای اجتماعی جدید ضریب دادند.
حالا کسانی را میبینی که نه اهل شرع هستن، نه اهل نماز، نه اهل امام حسین در طول سال؛ ولی برای این دهه موکب برپا میسازند و چای و شربت و صدای ضبط صوت.
شاید هم این بعد جدیدی از رحمه الله الواسعه حسینی باشد ؛ همه هستن با هر عقیده و پوشش.
اگر گریه نکند به سینه میزند. اگر بر سینه نزند برای حضرت و عزادارانش احترام میگذارد.
میتواند در هوای خنک و آرام منزل بنشیند یا به گردش با خانواده در اطراف شهر؛ مثلا جت اسکی در سد لتیان.
ولی گرمای طاقتفرسای را به جان میخرد، با بچههای کم حوصله کوچک، و خودش را. در خیابان و میان دستههای عزاداری رها میکند. میان زنجیر و علم و کتل و بیرق و سینه زنی ها و صدای نخراشیده مداح.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
امام حسین؛ از گفتمان حماسه تا گفتمان مصیبت
مجید بهستانی
در هویت یابی اجتماعی شیعه، پس از حضرت امام علی علیه السلام، امام حسین علیه السلام نقش پررنگی دارند. یعنی شیعیان با آنها خودشان را می شناسند و از دشمنان خود فاصله می گیرند. نقش ادراک اجتماعی عموم شیعیان از ائمه و معصومین در اینجا ملاک است، نه از جهت کلام شیعی، یا مبتنی بر نص دینی. شیعیان با محبت با علی و آل علی احساس نزدیکی به دین پیامبر داشتند و از غاصبان خلافت برائت می جستند. این هویت یابی با پیوند با امام حسین ع بعد قیام و استقامت یافت. از دوران آل بویه به عنوان بزرگداشت سالانه مورد توجه قرار گرفت، در صفویه شاخ و برگ یافت، در قاجار تبدیل به سنت نمایشی فراگیر شد، و از پهلوی به این سو به متن زندگی مردم وارد گردید. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بنا بر بستر عشق به حضرت اباعبدالله ع به ثمر رسیدند.
این دو پدیده اجتماعی بزرگ ایرانی مرهون خوانش مرحوم شریعتی از امام حسین، شهدای کربلا و اصل جهاد و شهادت بود. تا پیش از این، شهدا شخصیتهای محترم بودند، و واقعه کربلا حادثه ای ناگوار در اعصار دوردست، از برای شخصیتهای بسیار دور از دسترس، بودند. شریعتی با هنر خطابت خویش، شهادت را نه یک اتفاق از سوی یک معصوم یا انسانهای فراانسانی معرفی کرد، نه شهدا را تکرار نشدنی. همچنین او ابداعات نظری در خوانش تاریخ انبیاء و تاریخ اسلام مطرح کرد که جدای از صحیح یا ناصحیح بودن آنها، فضای گفتمانی و ذهنی جدیدی به شیعیان و ایرانیان بخشید، از جمله تمایزگذاری میان شهادت حمزه ای و شهادت حسینی، یا حسینی مردن و زینبی زیستن، یا شیعه علوی و شیعه صفوی. فضای گفتمانی شریعتی به سکه رایج دهه پایانی پهلوی و دو دهه اول نیروهای انقلابی مسلمان تبدیل شده بود، بلکه همچنان رسوبات فکری آن پابرجاست. انقلاب 57 گفتمان اجتماعی می خواست که شریعتی ساخت. در اینجا شریعتی ادبیات مبارزه و مقاومت راحول امام حسین ع برساخت. ادبیات حماسه. نقش ابالفضل العباس و شهدای کربلا در طراحی حماسه.
ولی با پایان جنگ، به دلایل اجتماعی و سیاسی، سرخوردگی برگشت و جریان عرفانی در مقابل جریان انتقادی عقلانی در هیأتهای مذهبی سربرآورد. در اینجا گفتمان مصیبت بازتولید شد که اتفاقا با خوانش مذهبی سنتی از امام حسین ع همساز بود که قرنهای متمادی پدران ما با آنها انس داشتند. حالا مداحان فقط یا عمدتا به مصائب اهل بیت می پردازند. قبل از طرح ایثارگریها، مستقیما زجرها و دردها و نحوه شهادت حضرات بیان می شود. و به جای شهدای کربلا از علی اصغر و رقیه و سکینه و زینب.
اگر از عباس می گوید از دردهای او می گوید و اگر از زینب می گوید به ضجه ها و رنجهای او می رسد.
حالا در یک خط، به جای جمع بندی، سئوال میکنم که برای پیشرفت ایران و تقویت هویت شیعه، گفتمان حماسه بهتر است، یا گفتمان مصیبت، یا گفتمان سوم؟
https://eitaa.com/mbehestani
دکتر پزشکیان از همان ابتدا که تایید صلاحیت گرفت، نشان داد که سخنور نیست و درکی هم از علوم انسانی و اجتماعی، به کنار، حتی درکی هم از دولت و دیوانسالاری ندارند. خیال خود را از همان ابتدا با مخاطبان راحت کرد و می گفت نمی دانم و از کارشناسان کمک می گیرم.
بعد از رأی گرفتن، بلافاصله یک شورای انتقالی و تشکیل دولت به ریاست جواد ظریف تشکیل داده است که روندهائی برای انتخاب نفرات اصلی کابینه تعیین شده است، و نیز ملاکهای انتخاب.
از فردای این حکم، برخی سروصدا کرده اند که یا این کار خلاف قانون اساسی است، یا بدعت است و برای فرار از پاسخگوئی. عجیب تر، شریعتمداری کیهان که از دعوت جبلی از ظریف برای شفاف سازی روند اعضای کابینه به صداوسیما انتقاد کرده، که می بایست او بابت پاسخ به ندانم کاریهای قبلی خود دعوت شود نه چینش کابینه دولت جدید! پناه بر خدا از این همه کینه!
اولا این کار اصلا امر عجیبی نیست. همه دولتها در یک حلقه بسته یا نیمه بسته (البته با شعار باز و فراگیر) کابینه خود را تعیین می کنند. مرحوم رئیسی هم همین روند را طی کرد: هم تعیین کارگروه، و هم طراحی سامانه ملی معرفی نامزدهای وزارتخانه ها و سازمانها.
دوم، صدا و سیما به نفرات قبلی هم زمان می داد روند تشکیل دولت را توضیح دهند. احمدی نژاد استفاده کرد و به تلویزیون آمد.
سوم، بدعت در اداره دولت، اگر خلاف قانون اساسی نباشد، نکته مثبت است نه منفی. بعضیا آنقدر دین و دولت را در هم قاطی می کنند که بدعت در دولت را با بدعت در دین اشتباه می گیرند! بماند!
چهارم، متأسفانه پزشکیان خودش نه قدرت دفاع از برنامه های دولت خود دارد، و احتمالا نه می داند درون شورای راهبری انتقال چه می گذرد. او حتما برای اداره دولت به یک معاون اول، سخنگو، و مشاور ارشد قوی و باتجربه نیازمند خواهد بود تا تدبیر امور کنند.
احتمالا در دولت بعدی با قضیه «من هم صبح جمعه خبردار شدم» ملت شریف ایران بارها مواجه خواهند شد.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
MajidBehestani مجید بهستانی
روایت عمار بن ابی الاحوص از امام صادق علیه السلام؛ مفید برای سیاستگذاری فرهنگی_اجتماعی مجید بهستانی
صبر و سیاست
مجید بهستانی
سیاست ورزی توأمان با صبر و حلم است. سیاستمدار زیرک اگر عنان از کف دهد و گرفتار هیجانات شود تعداد خطاهای او بالا می رود و ضریب خطا بیشتر می شود، و در نهایت شکست و بدنامی. سیاستگذاری فرهنگی-اجتماعی هم بر همین مناط است. اگر رنگ و بوی دینی و تربیتی هم بخواهد پیدا کند، دوصد چندان ضروری می شود. در احادیث شیعی صبر سنگ زیرین ایمان است که اگر نباشد ایمان هم رخت خواهد بست. آیا امکان تسری و انتزاع ان در تصیمات و سیاستگذاری عمومی وجود دارد؟ به دو مورد توجه کنید:
ا- از ابونعمان از امام صادق ع: هر کس برای ناگواریهای روزگار صبور نباشد، درمانده می شود. (اصول کافی، باب ایمان و کفر)
2- ابن میمون از امام صادق ع: نسبت صبر در امور مثل سر برای تن. اگر سر نباشد تن تباه می شود، اگر صبر و شکیبائی نباشد، امور به تباهی می رود.
https://eitaa.com/mbehestani
اینکه ظریف گفت: «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز می گیرید، شیعه باشید امتیاز نمی گیرید» یا « اگر ۵۰ سال داشته باشید هیچ امتیازی نمیگیرید؛ از زیر ۵۰ هر چه جوانتر باشید امتیاز بالاتر است. اگر مرد باشید هیچ امتیاز نمیگیرید، زن باشید ۱۰ امتیاز میگیرید. اگر سابقه وزارت داشته باشید، امتیاز منفی میگیرید»، هیاهو های زیادی بپا کرد که احتمالا بیشتر از «ما قال»، «من قال» مهم بود و حساسیت برانگیز.
اولا مشخص است شیعه بودن امتیاز منفی نیست، صرفا عدم امتیاز است. زیرا ویژگی عمومی و طبیعی مدیران جمهوری اسلامی است. همچنین است خانم بودن، یا مدیر جوان.
دوم، بدیهی است که فرد صفر کیلومتر اصلا در فهرست نامزدها قرار نمی گیرد. سابقه وزارت نداشتن، به معنای فقدان هر گونه سابقه مدیریت میانی و ارشد نیست. این الزام است و آن فضل.
سوم، بگذارید فهرست نهایی بیرون بیاید تا مشخص شود علی رغم همه تبعیضهای مثبت همچنان اقلیتها یا زنان حضور کمرنگی خواهند داشت.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani