eitaa logo
MajidBehestani مجید بهستانی
3.8هزار دنبال‌کننده
58 عکس
28 ویدیو
1 فایل
ارتباط با ادمین: @MajidBehestani
مشاهده در ایتا
دانلود
غیر از این افاضه، آ.منتظری گفته بود ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی از ساواک بدترن! از بچه‌های اطلاعاتی آن دوره شنیدم که از او بابت تکرار حرفهای بی پایه ضدانقلاب و اتهامات سنگین علیه خودشان به خدا شکایت می برند. اگر نبود، هیچکس نمی‌توانست به دست بزند. مجید بهستانی https://eitaa.com/mbehestani
جولانی در دیدار با جنبلاط چه ادعاهای گنده ای کرد؟ مجید بهستانی جولانی، جوانکی که احتمالا عمر ریاستش طولانی نخواهد شد،‌ دیروز در دیدار با گرگ پیر سیاست لبنان‌، ولید جنبلاط، یک مرحله دیگر از «اسلامگرائی سلفی_جهادی» به سمت «ملی گرائی اسلامی» حرکت کرد؛ با کراوات! گفت: 1400 سال دعواهائی در این سرزمینها رخ داد که امروز ربطی به ما ندارد. ایران از این احساسات و اختلافات سوءاستفاده کرد و باعث تضعیف کشورهای عربی شد. هر چه بوده است باید کنار گذاشته شود چون سوریه جدید شروع به کار کرده است. شام سرزمین صلح و وفاق است. افزود: مسیر توسعه ما همانی است که کشورهای دیگر مثل عربستان پیمودند. 1- احمد الشرع یا جولانی از رهبران اسلامگرای مدل جهانی سازمان القاعده بود که اگر چه از آنها جدا شد ولی در تمام این سالها با شعارهای سلفی علیه اسد قیام کرد. قیام اخیر نیز آن چنان که از شعارها برمی آمد همچنان بر مدار سلفیت می چرخید. چرخش دوباره او،‌ با پررنگ شدن شعارهای ملی گرایانه و ضدسلفی، ماهیت عملگرایانه دارد و به زودی او را به گرداب اعتراضات بدنه نیروهای سلفی سوری و چندملیتی خواهد انداخت که به او کمک کردند تا اسد را از اریکه قدرت براندازد. 2- اگر او در شعار جدید خود صادق است،‌ حتی اگر عملگرایانه باشد،‌ باید به رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی یعنی وحدت گرائی امت اسلامی نزدیک شود و از تنش آفرینی با تهران بپرهیزد. اگر قرار است در رابطه با ملتها،‌ همه گذشته کنار گذاشته شود، نوع رابطه تهران-دمشق در دوره اسد هم باید کنار گذاشته شود. https://eitaa.com/mbehestani
آنها که با تاریخ معاصر ایران و جهان آشنا هستند، از نقش و جایگاه و اهمیت جعفر پیشه وری، شیخ خزعل، رضاخان و پسرش، ظاهرشاه در افغانستان، عبدالعزیز بن سعود در عربستان، ملک حسین در اردن، و ... اطلاع دارند، امروز راحت تر می توانند نقش و جایگاه و اهمیت جولانی در میدان سوریه و غرب آسیا را تشخیص دهند. مجید بهستانی https://eitaa.com/mbehestani
اقتصاد فیلترینگ از زمان روی کار آمدن پزشکیان بحث رفع فیلترینگ از چند پیامرسان و نرم افزار مهم قدرت گرفت و در این دو ماه اخیر شدت هم داشت. شخصا نه موافق صددرصد فیلترینگ هستم و نه مخالف آن. حرف اصلی موافقان این بود که این پیامرسانها ذیل چارچوب قانون جمهوری اسلامی رفتار نمی کنند و تبعات امنیتی دارند. خب آیا الان که رفع فیلتر در دستورکار قرار گرفته و از امروز دو مورد آزاد شدند،‌ تحت قانون رفتن و دیگه مشکل امنیتی نخواهند داشت؟ هپروتی فکر کردن و هرتی عمل کردن جزئی از فرهنگ مدیریتی و سیاسی کشور شده. تحت فشار می بندن و تحت فشار باز می کنن؛ کو فکر؟ بالاخره انتظار می ره تصمیم مدیریتی قوام و حکمتی داشته باشه. مخالفان هم روی این اصرار دارن که بسیاری از کسب و کارها با فیلتر شدن مختل شده و نباید خودتحریمی کرد. عمده آن کسب و کارهای مورد نظر در سطح کوچک و داخل کشور فعالیت می کنند. این مشکل برای روز و ماه اول بود که هم جامعه ایرانی و هم تولیدکنندگان یا بازاریها با پیامرسانهای داخلی آشنا نبودن. بازاری و تولیدکننده دنبال سود سرمایه هستن،‌ چه واتساپ و اینستا باشه،‌ چه بله و روبیکا. بعضیا محصولات خانگی به سراسر کشور ارسال می کنند و بعضیا پوشاک و لوازم الکترونیکی. اتفاقا معامله با این فروشندگان که در بستر اینترنت داخلی فعال هستند تاحدی اعتماد بیشتر برای خریداران فراهم می کند. کسب و کارهای بزرگ و تجارت خارجی هم بسیار کمتر در گروی پیامرسانها است. که آن هم با فیلترشکن رفع می شد. من به این قضیه اصلا از بعد امنیتی نگاه نمی کنم،‌ چون بحث امنیتی فقط به صورت موقت و محدود می تواند حق انتخاب زندگی مردم را دستکاری کند. ولی به جهت اقتصاد ملی، این قضیه رفع فیلترینگ که قطعا پشتوانه بی فکری دارد،‌ آسیب زا خواهد بود. هر چه که باشد‌،‌ و هر چه انتقادات به کاستی های آنها درست باشد،‌ بالاخره پشت این پیامرسانها جوانان تحصیلکرده حوزه علم و فناوری ایرانی قرار گرفتند که به این بازار کوچک دل خوش کرده،‌ و قصد غربت نکرده اند. فعالان دلسوز این حوزه هم گلایه فراوان دارند که دولتها آن گونه که باید،‌ و در غرب و شرق عالم مرسوم است،‌ از آنها حمایت نکردند که قدرت بگیرند. حالا در حالی قصه رفع فلیتر خوانده می شود که مشخص نیست چرا پیامرسان خارجی به عنوان یک بنگاه اقتصادی در ایران فعالیت کند ولی تحت قوانین آن نباشد؟ چرا باید روزانه میلیون دلار سود کند ولی یک پاپاسی به ایران مالیات ندهد؟ یعنی اقتصادی هم به این قضیه نگاه کنیم، رفع فیلترینگ بدون تمهید ساختار قانونی_اقتصادی بومی غلط اندر غلط است. مجید بهستانی https://eitaa.com/mbehestani
در خبرها آمده است که یک رسانه لبنانی مدعی شده دولت جدید سوریه می خواهد در محاکم بین المللی از ایران شکایت کند بابت حمایت از اسد و کشتار مردم مخالف و ویرانی ها و ... بابت آن 300 میلیارد دلار غرامت بگیرد. جدای از اینکه روشن نیست این واقعیت دارد یا یک شیطنت رسانه ای است،‌ به جهت حقوق بین المللی این امر شدنی نیست،‌ زیرا حضور ایران به صورت مستشاری در سوریه به دعوت حکومت قانونی آنجا صورت پذیرفت و در مقابل آن گروه هائی قرار داشتند که از سوی کشورهای غربی نیز به عنوان گروهکهای تروریستی شناسائی شدند از جمله داعش و جبهه النصره و تحریرالشام. در نتیجه حتی اگر چنین پرونده ای نیز تشکیل شود،‌ به نتیجه علیه ایران نخواهد رسید. ولی خوب است ایران در پی حراست از قراردادهای اقتصادی باشد که با دولت اسد امضا کرده که سوخت نرود. مجید بهستانی https://eitaa.com/mbehestani
ایران،‌ حماس،‌ سوریه: تقابل اخوانی و خمینی مجید بهستانی سوریه اسد همواره جبهه پشتیبانی محور مقاومت و جبهه ضداسرائیلی بود. در حالی که بسیاری از کشورهای عربی آرام آرام از مساله فلسطین عبور کردند،‌ سوریه همچنان بر مسأله فلسطین تأکید داشت. انتقال دفتر مقاومت اسلامی به دمشق 1379 به تحکیم روابط کمک کرد و می توانست آن چهره منفی که پدر بشار در ذهن مبارزان فلسطینی ایجاد کرده بود،‌ بزداید. ولی بهار عربی 1390 خلاف تصور شد و حماس از قیام ضد بعثی در سوریه حمایت کرد و به دشمن شماره 1 بشار تبدیل شد. دفتر حماس تعطیل گشت و حتی رابطه با تهران گل آلود گردید. بعد از فروکش کردن بحران سوریه و نزدیک شدن کشورهای عربی به تل آویو،‌ حماسیها بار دیگر با وساطت ایران و حزب الله به سوریه نزدیک شدند و تیر 1401 مجددا دفتر حماس در دمشق بازگشائی شد. خلیل الحیه با بشار دیدار کرد و آن را گرم و صمیمانه توصیف کرد. افزود سوریه همیشه در کنار فلسطین بوده و روابط تیره گذشته باید محو شود. ولی با قیام دوباره در سوریه،‌ ظرف یک هفته کار بشار به اتمام رسید ولی حیرت انگیز اینکه ملت فلسطین و جریان حماس از سقوط اسد ابراز خوشحالی کردند و به یکدیگر تبریک گفتند که سقوط دیکتاتوری مقدمه پیروزی ملت فلسطین باشد. اگر چه در یکسال اخیر اختلاف نظرات میان تهران و دمشق بالا گرفت، ولی ایران از سقوط اسد ابراز خوشحالی نکرد و آن را مقدمه آزادی قدس شریف ندانست. اختلاف رفتار در اختلاف دیدگاه نگرش اخوان المسلمین (تفکر حماس) و نگرش امام خمینی (تفکر جمهوری اسلامی) به مسائل منطقه ای و جهانی بازمی گردد. رویکرد امام و آقا به سیاست خارجی از منبع فقه آبشخور می گیرد و به آن خصلت عملگرایانه می دهد. اصول «دفع افسد به فاسد» و «الاهم فالاهم» از مواردی است که نتیجه می گیرد حزب بعث سوری با همه اشکالات آن برای هدف بزرگتر یعنی مبارزه با اسرائیل می بایست حفظ گردد. هر جریانی با هر عقیده اگر به این آرمان کمک کند (اهل سنت،‌ علوی‌،‌ ملحد،‌ مارکسیست،‌ ...) تحت حمایت ایران قرار می گیرد. منطق اخوانی، در مقابل،‌ به سیاست خارجی ایدئولوژیک منتهی می شود. در اینجا دشمن من دشمن من باقی خواهد ماند حتی اگر به صورت موقت و مصلحتی با آن طرح دوستی یا صلح ریخته شود. حکومت اسد ویژگیهائی داشت که با منطق اخوانی همساز نبود: دیکتاتوری، حکومت علویها، سکولار،‌ مروج فحشا،‌ دارای ساختار و سیاست تبعیضی به اقوام مختلف،‌ و نیز آن خاطرات دردناک از حافظ اسد. اگر در این حوادث پند اخلاقی وجود داشته باشد،‌ یعنی ایران در روزهای سخت کنار حماس و مقاومت اسلامی می ماند،‌ ولی بالعکس معلوم نیست. آنها باید درباره صداقت و برادری شان اعتمادسازی کنند. https://eitaa.com/mbehestani
MajidBehestani مجید بهستانی
حدیث سیاستگذاری فرهنگی اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی تصویری مقابل زهد اسلامی مجید بهستانی ۱_ روایات مت
حدیثی برای سیاستگذاری عمومی - اجتماعی در کتاب شریف کافی از معصوم روایات فراوانی وجود دارد که از مراء (جدال منفی در مقابل جدال احسن) و ملاحات (بگو مگو کردن) و مشارّه (خصومت ورزی) با مردم نهی کرده اند که آسیبهای جبران ناپذیر دارد. پیامبر ص فرمودند که هر گاه جبرئیل بر من نازل می شد حتما یادآوری می کردند که از جدال با مردم پرهیز کنم. زیرا که عیبها آشکار می شود و عزت انسان پایمال می گردد. می توان نتیجه گرفت دولت نباید در مسائلی که مردم توجیه نشده اند و همراهی ندارند،‌ رفتاری کند که در حکم لجبازی و مراء و مشارّه باشد. فکر کنم کج سلیقگی در انتخاب اسم شهید بزرگوار یحیی سنوار برای یک اسم تاریخی مهم ایرانی (بیستون) با پس گرفتن مصوبه از سوی شورای شهر تهران، عمل به این رویکرد است که از مجادله بی مورد با احساسات و شعور عمومی می پرهیزد. مجید بهستانی https://eitaa.com/mbehestani