eitaa logo
معرف
579 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
3.4هزار ویدیو
281 فایل
کانالی برای اساتید عزیز ما را با آدرس زیر به اساتید محترم معرفی کنید : Www.eitaa.com/mc10313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴⚡️امپریالیسم رسانه! 📰 ۱۵۰۰ روزنامه 📄 ۱۱۰۰ مجله 📻 ۹۰۰۰ شبکه‌ی رادیویی 📺 ۱۵۰۰ شبکه‌ی تلویزیونی 📗 ۲۴۰۰ نشریه و....... ⚡️تمامی اینها تحت مالکیت ۶ شرکت هستند. 🔺شرکت GE: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت News Corp: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت Disney: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت Viacom: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت Time Warner: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها 🔺شرکت CBS: مالکیت یهودی + زیر شاخه‌ها https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
🔎 پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم و بازخوانی سیزده محور راهبردی و موثر 🔸شرایط ناآرام و نامتعادل(unbalance) باعث می شود که ضعف‌ها،گسل‌ها و پاشنه‌آشیل ها را شناسایی کنیم و نظم و انسجام مجدد را با قدرت و تامل بیشتری بازسازی و ریکاوری نماییم. 🔸اما در پس این اغتشاشات از نقطه شروع تا فرایند تشدید و مدل مدیریت بحران،نقاط آسیب زایی شناسایی شد که البته سهم هرکدام متفاوت بود.برخی زیاد و برخی کمتر موثر بودند. 🔸برخی ۱.عوامل بودند و برخی ۲.ظواهر، برخی ۳.ساختار بودند و برخی ۴.عامل و برخی نماد و ۵.اسطوره بودند و برخی ۶.خط مشی و از جنس سیاستگذاری.شرح اجمالی این نقاط آسیب جهت ترمیم و بازخوانی ضروری است. 1️⃣ زنان که محور جنگ های روانی و شناختی امروز علیه ایران قرار گرفته اند را بایستی از نو شناخت و شناساند.مسائل، حقوق،نقش‌آفرینی ها و حضور اجتماعی شان را درست روایت کرد و دقیق و عادلانه بازنمایی نمود. 2️⃣ نوجوانان،مساله هویت و نسل کمترآشنا با مبانی و آرمان های انقلاب که البته بیشتر تحت تاثیر بوم دیجیتال و فضای وب،نسل نت و z خوانده می‌شوند.از این نسل البته خوانش دقیق تری باید داشت چرا که با کمترین فعالیت فرهنگی،عاشق فرمانده می‌شوند و یک نسخه اعلا از دین،فرهنگ و ارزش های انقلابی را در سطح جهانی تکثیر می‌کنند. 3️⃣خواص،اِلیت ها و روشنفکرانی که یا عحولانه و بد موضع گرفتند و یا دیر و با تاخیر،تئوریزه و تحلیل کردند و در انتها نیز جبران مآفات صریح نداشتند که مورد انتقاد دلسوزان نظام هم قرار گرفتند.خواصی که در زمان کاندیداتوری برای مناصب اجرایی و قانونگذاری،گوی سبقت را با هزینه های میلیاردی از رقیبانشان می‌ستانند و بلحاظ تئوریک هم از انقلاب و مسائل و آینده اش، یا تصویر بدبینانه و ناامیدکننده ای دارند،یا در ترسیم دقیق و فنی مسائل دچار ضعف و بحران نظری جدی هستند. 4️⃣ روایت دیر،ضعیف،خطی و فقدان شبکه روایی با سکوهای هماهنگ،متنوع و توجیه شده و باورپذیر در سطح افکارعمومی که دست رسانه ملی را بعنوان جریان اصلی انتقال و تبیین اطلاعات و اخبار می‌بوسد و می‌فشارد. 5️⃣ سلبریتی‌ها و شخصیت های مشهور هنری و ورزشی که تحت تاثیرحباب اطلاعاتی،تله فضای مجازی و بی‌اطلاعی از واقعیت های موجود،موضعی تنش زا اختیار کردند.این صنف نیز نیازمند توجیه و تغییر رویه جدی و بازخوانی جدی در نقش و جایگاه و محدوده اثرگذاری فرهنگی و قانونی هستند. 6️⃣ فضای مجازی رها و مبتذل و مملو از اطلاعات گمراه کننده که محل جولان فیک نیوزها بود و لشگر سایبری که ماموریت براندازی با تصویرسازی مبتنی بر ترندینگ های مهندسی شده را در برنامه داشت. شبکه ملی اطلاعات در لایه بنیادین، حمایت از پلتفرم های ایرانی در لایه متوسط و سوادرسانه ای در سطح سوم،از ملزومات مدیریتی این فضاست که در تقریبا در غالب کشورهای موثر جهان، امری جاافتاده است. 7️⃣نیروی انتظامی و قانونی که احترام و قدرتش لگدمال شد.کشوری که نیروی امنیتی آن حرمت و اُبهت و اُتوریته کافی نداشته باشد،محکوم به تحمل اغتشاش و ناآرامی‌ها خواهد بود.بایستی قدرت و جایگاه پلیس را از نو بازآفرینی نمود و قدرت را حامی فرهنگ سازی و آموزش در جامعه نهادینه کرد. 8️⃣شبکه خانگی و سریال هایی که شاهرگ شناختی جامعه را تهدید کردند و با تصویرسازی و تولید باورهای غلط،بخشی از افکار عمومی را دچار مسمومیت ذهنی و یاغی گری نسبت به کلان روایت های نظام نمودند. 9️⃣دانشگاه‌ها هرچند بطور لوکال و جزیی و فقط در برخی از کلان شهرها، از کرسی‌های آزاداندیشی خالی شده بود و بوی عقلانیت و انصاف و شرافت نمی‌داد. 🔟مدارسی که هرچند مهندسی شده، جزیی و با دوپینگ مجازی،در برخی شهرها و مناطق،شلوغ کاری شد و مدیران و معلمانی که در انتقال و درونی سازی دین و انقلاب و دانش ناب،کم گذاشته بودند و ردپای تصویری نامطلوبی را بر جای نهادند. 1️⃣1️⃣حوزه علمیه بعنوان نهادمقدسی که انتظار می‌رفت،پیشرو در تبیین،تعامل فرهنگی و حمایت از نظام و طرد اغتشاشات باشد که با تاسف در برخی موارد،یا تاخیر در موضع گیری داشت و یا از طرفی شخصیت هایی دیده شد که مرجعیت خودخوانده شان‌ و یا روشنفکری سکولار خود را در تایید و حمایت از نقطه شروع مبهم و مردد اعتراضات هزینه کردند. 2️⃣1️⃣ مدلسازی اعتراض و نقد مواضع و ساختارهای نظام هم محوری است که بایستی مورد تامل و تبیین و شفافیت قرار بگیرد تا هر تحرکی به اعتراض بدل نشده و هر اعتراضی به اغتشاش و ناآرامی ختم نشود و انتقادات در مسیری سازنده و گویا به گوش نظام برسد. 3️⃣1️⃣نهادها و سازمان‌های دولتی چون ارشاد و تبلیغات و شورای عالی انقلاب فرهنگی و...نیز بایستی بازخوانی ماموریتی و میدانی داشته باشند که شاید توقع ما از نقش‌آفرینی‌شان حداقل در حد سیاستگذاری و تعیین خط مشی را در موقعیت های بحران‌طور،توجیه نمایند. https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
مغالطه نهایی.pdf
9.26M
🔰 پرده نگار آموزشی مغالطه و کاربردهای آن در رسانه‌ها تدریس کنید https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی 🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض می‌شود و با تغییر نسلی، یک نگاه و و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا می‌کنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است. اما اگر از زاویه دید و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانه‌ای را می توان متصور بود: 1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف (public opinion) شکل می‌گیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا می‌کند و عمق داده‌ها در سطح پایینی قرار می‌گیرد و با تلاش در ، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار می‌دهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری) 2️⃣ لایه ذهنیت‌ها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح و عقل عرفی جامعه می‌شود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد می‌شود. در روانشناسی نیز مفهوم با این واژه قرابت دارد که به داده‌ها و اطلاعات درونی‌سازی شده و رسوب‌یافته در ذهن اطلاق می‌شود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی) 3️⃣ لایه معرفت‌ها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفت‌شناسی جامعه هدف است. مثلا و اندیشکده ها و دانشگاه‌های یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقل‌گرایی به تجربه گرایی و از هستی‌شناسی به زبان‌شناسی تنزل می‌دهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، را بر جامعه مسلط می‌کنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش) 🔸اهداف لایه‌های شناختی ▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی است و لایه سوم نیز با هدف یا و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری می‌شود. 🔸ابزار لایه‌های شناختی ▫️لایه اول، است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی می‌شود. لایه دوم بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا می‌کند. ▫️لایه سوم نیز بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی‌ به سمت تجربه گرایی و شبه علم‌ها و نامعرفت‌ها تغییر وضعیت می‌دهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکه‌ای و داده‌بنیاد و و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) می‌شود. ✍️علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
اینترنت و شبکه های اجتماعی آمریکایی سلاح‌های جنگ شناختی ترکیبی در فتنه‌ی با اسم رمز مهسا امینی 💠امام خامنه‌ای در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح: ✅آیا سابقه دارد که رسانه‌های جمعیِ وابسته‌ی به سرمایه‌داریِ آمریکا و دولت آمریکا و مزدوران آنها مثل متأسّفانه بعضی از دولتهای منطقه، از جمله دولت سعودی، به راه بیفتند برای اینکه از اغتشاشگر حمایت بکنند؟چنین چیزی سابقه دارد؟ سابقه دارد که اعلان کنند ما فلان سخت‌افزار و فلان نرم‌افزار اینترنتی را در اختیار اغتشاشگران قرار میدهیم تا بتوانند با هم راحت ارتباط برقرار کنند و کارشان را دنبال کنند؟ چنین چیزی در هیچ جای دنیا، در هیچ یک از کشورها سابقه دارد؟ امّا اینجا اتّفاق افتاد؛... ✅ایشان در قسمت دیگری فرمودند: این کسانی که در خیابان فساد و تخریب میکنند و کردند،اینها همه یک حکم ندارند. بعضی از اینها جوانان و نوجوانانی هستند که هیجان ناشی از ملاحظه‌ی فرض کنید که فلان برنامه‌ی اینترنتی اینها را به خیابان میکشاند؛ هیجانی‌اند، احساساتی‌اند، احساساتی میشوند می‌آیند. البتّه همه‌ی اینها،در مجموع،عدّه‌ی بسیار کمی هستند در مقابل ملّت ایران و در مقابل جوانان مؤمن و غیور ایران اسلامی... ⭕️ برنامه‌ها و سرویس‌های اینترنتی نظیر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها، ویکی پدیا، بازی‌های آنلاین، استارتاپ‌ها و... در فتنه با اسم رمز مهسا امینی که فتنه‌ای سازمان یافته، از پیش برنامه ریزی شده و هماهنگ در داخل و خارج از کشور بود به عنوان ابزار‌های اصلی جنگ شناختی ترکیبی نقش بازی کردند. ⭕️این ابزارها طبق تعریف اتول در باب جنگ شناختی ماموریتشان ایجاد فرایند ذهنی کسب و درک اطلاعات، که متضمن مصرف، تفسیر و درک آن است تعریف شده و این حوزه شامل ادراک و استدلالی است که در آن اقدامات با بهره‌برداری از محیط اطلاعاتی برای تأثیرگذاری بر باورها، ارزش‌ها و فرهنگ افراد، گروه‌ها و/یا جمعیت به هم پیوسته حاصل می‌شود. ⭕️ ابزار‌های مورد اشاره رهبر حکیم انقلاب اسلامی مهمترین ماموریتشان در حوزه جنگ شناختی تسخیر قلب ها و ذهن‌هاست و این ابزارها می‌توانند باورها، ارزش‌ها، ذائقه و رفتار مخاطب را به صورت کاملا نرم و نامحسوس تغییر دهند. ⭕️ابزار‌ها و برنامه‌های اینترنتی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب ۵ مرحله برای تغییر رفتار مخاطب و جریان سازی رسانه‌ای شناختی دارند که شامل موارد زیر است: 1⃣ نیاز سنجی و نیاز سازی با جمع آوری کلان داده و سپس تحلیل آنها 2⃣ پذیرفتن پیام توسط مخاطب که با بمباران اطلاعاتی دچار اختلال محاسباتی شده و فقر سواد رسانه‌ای دارد 3⃣ ایجاد انحصار در شبکه‌های اجتماعی با حباب فیلتر و استعمار پلتفرمی 4⃣ وابستگی مخاطب به ابزارها و اعتیاد اینترنتی و... 5⃣ دلبستگی و عدم توانایی ترک آن محیط 💠اما عمومی‌ترین روش‌های فریب از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی که در فتنه اخیر شاهد آن بودیم به شرح زیر است: 1. جذب افراد از طریق ایجاد روحیه یأس و نومیدی 2. مخدوش کردن اعتماد آنها به حکومت‌ها 3. ایجاد اختلاف درونی در جامعه 4. سست کردن انسجام درونی 5. از بین بردن وحدت فرماندهی در نیروها 6. ایجاد گسست و شکاف میان نظام حکومتی مردم 7. ترور شخصیت رهبران با دروغ پراکنی و انواع ترفندها 8. شایعه سازی و اشاعه اطلاعات نادرست 9.از هم پاشیدن همگرایی در سطح جامعه و ایجاد گسل‌های اجتماعی 10.ایجاد جنبش‌های اجتماعی و فرهنگی و تبدیل آنها به جنبش‌های براندازانه سیاسی امنیتی 11. استفاده از ربات ها برای بالابردن آمار فیک هشتگ‌ها مخصوصا در توئیتر و ...با هدف ایجاد ترس در حامیان نظام و آمار سازی برای غربی‌ها برای فشار به ایران 12. به میدان آوردن برخی سلبریتی‌ها و ورزشکاران به عنوان ارتش سری و مخفی روشنفکران در ایران با هدف براندازی نرم 13. اجرای مرحله دوم براندازی فناورانه تحت پوشش استارتاپ‌ها 14.شبکه سازی تحت عنوان گروه‌های موسیقی مخصوصا موسیقی کره‌ای و بازی‌های آنلاین در میان نوجوانان و جوانان و... 15. اجرای جنبش براندازی زنانه در ایران 16. مشغول سازی نظام به داخل برای اهداف منطقه‌ای توسط صهیونیست‌ها مانند تغییر مرز‌ها در شمال غربی و دمیدن در فتنه تجزیه طلبان در کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان 17. تضعیف نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی و ترور شخصیت این نیرو‌ها در اذهان مردم ⭕️در پایان باید گفت در دنیای رسانه ای و سایبری شده حاکمیت کشورها نه در مرزهای جغرافیایی که در عمق نفوذ فضای شناختی سایبری و رسانه‌ای آنها ترسیم می‌شود. 🔴در این شرایط باید برای جهان نقشه جدیدی در نظرگرفت که دیگر در مرزهای ارتباط شناختی قدرت در دنیا 200 کشور وجود ندارد،بلکه قدرت شناختی سایبری رسانه‌ای هر کشور اندازه و قوام مرزهای آن کشور را مشخص می‌کند. https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
💠صحبت های کمتر شنیده شده از امام خامنه‌ای در دیدار با اعضای خبرگان ۱۴۰۰/۱۲/۱۹:(دقیق بخوانید و نشر حداکثری دهید): 💠شما می‌بینید که شیاطین کوچک و بزرگ در صدد اغوای مردمند؛ [همان جور] که رئیسشان گفت «لَاُغوِیَنَّهُم اَجمَعین»، دائم مشغول اغواء [هستند]؛ به وسیله‌ی این رسانه‌هایی که امروز دیگر خیلی آسان کرده رساندن هر حرفی را، هر دروغی را و تزیین کردن و توجیه کردن هر حرف غلطی را، دائم به اعماق ذهنیّات جامعه چیزهایی را میرسانند. اغواء میکنند دیگر؛ لَاُغوِیَنَّهُم اَجمَعین؛ برای اینکه بتوانند مردم را از آن ایمان، از آن اعتماد، از آن امید، از آن اعتماد به نفْس، از این چیزهایی که گفتیم منصرف کنند و آنها را مأیوس کنند، اعتماد به نفْس آنها را سلب کنند، اعتماد به مسئولین را از آنها سلب کنند، اتّحاد ملّی را تضعیف کنند؛ دائم در حال یک چنین کارهایی هستند؛ و این کاری است که دشمن میکند. 💠البتّه هدف این است که توده‌های مردم مورد اغوا قرار بگیرند امّا وسیله‌ی اغوای توده‌های مردم، اغوای خواص است. امروز یکی از کارهای مهم، اغوای خواصّ جامعه است، [یعنی] کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و احیاناً سوادی دارند و مانند اینها. چون وقتی خواص اغوا شدند، اگر به این خواصّ اغواشده فرصت داده بشود و امکان داده بشود، راحت توده‌ی مردم را اغوا خواهند کرد. یکی از سنگین‌ترین جنگهای نرم تاریخ کشور ما امروز در همین زمینه در جریان است. دارند دائم با مزدورپروری، با حرام‌خوارسازی، با لطایف‌الحیل افرادی را حرام‌خوار میکنند؛ وقتی حرام‌خوار شد، مثل حیوان جلّال، دیگر خیلی مشکل میشود او را از حرام‌خواری دور کرد. و مزدورپروری میکنند؛ بعضی‌ها را با تهدید، بعضی‌ها را با تطمیع و انواع و اقسام این چیزها. خب بنابراین الان یک جنگ نرم سختی وجود دارد. 💠البتّه من این را عرض بکنم: چرا امروز جنگ نرم علیه ما این‌ قدر سخت است؟ علّت، این است که ما قوی شده‌ایم؛ ما قوی شده‌ایم. امروز جبهه‌ی حق از لحاظ زیرساخت‌‌ها، از لحاظ امکانات قوی شده. امروز چالش دشمن با جبهه‌ی حق آسان نیست، کار دشواری است؛ لذاست که به جنگ نرم متوسّل میشوند و همه‌ی تلاش خودشان را میکنند که ذهنیّات را خراب کنند؛ این به خاطر قدرت و قوّت ما است. البتّه گفتیم خواص آماجند لکن در بین خواص عدّه‌ی زیادی، مجموعه‌های عظیمی از خواص بحمدالله امروز هستند ــ از پروردگانِ حوزه و دانشگاه، بخصوص جوانها ــ که اینها هم بابصیرتند، هم پُرانگیزه هستند و میتوانند به معنای واقعی کلمه یک ستونی باشند، یک استوانه‌ی مستحکمی باشند. البتّه دشمن هم بشدّت در حال تلاش است، بشدّت در حال اثرگذاری و نفوذ است. 💠خب حالا چه کار کنیم در مقابل این حرکت دشمن؟ جهاد تبیین؛ همین که شماها هم در بیاناتتان در این دو روز، مکرّر گفتید؛ بنده هم قبلاً چند بار تا حالا تکرار کرده‌ام و بحث جهاد تبیین را گفته‌ام. خب حالا چرا میگوییم جهاد، جهاد تبیین؟ این گرفته شده است از کلام امیرالمؤمنین (علیه‌ السّلام)؛ امیرالمؤمنین در آن وصیّت معروف خودشان به حَسنین (علیهما ‌السّلام) ــ که خطاب به آنها است، منتها میفرمایند «وَ مَن بَلَغَهُ کِتَابِی»؛ یعنی بنده و شما هم مخاطب این وصیّت هستیم ــ از جمله‌ی چیزهایی که میفرمایند [این است]: «وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه»؛ جهاد با السنة. حالا خوشبختانه [از میان] ملّت ما، کسانی که میتوانستند، وارد بودند، با اموالشان، با انفسشان جهاد کردند؛ الان هم دارند جهاد میکنند؛ با السنه هم باید جهاد کرد که کسانی در این بخش هم میتوانند واقعاً فعّال باشند و جهاد کنند. https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
✅فضای مجازی رابه نفع ارزشهای ملت مدیریت کنید(قسمت نخست) ✍ سید علیرضا آل‌داود ⭕️رهبر حکیم انقلاب اسلامی سالهاست بر حکمرانی کشور در فضای مجازی هشدارها، پندها و توصیه هایی را به مسئولان، مدیران و مردم داشته‌اند. ⭕️فضای مجازی در منظومه فکری معظم له جایگاه ویژه‌ای در حال و آینده انقلاب اسلامی دارد تا جاییکه در نقشه راه ۴۰ ساله‌ای دوم انقلاب ۲ بار به موضوع این فضا با ارائه آسیب شناسی دقیق و راهکارهای راهبردی-عملیاتی پرداخته اند. این یادداشت مروری بر توصیه‌ها و تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره‌ی مدیریت فضای مجازی است ✳️نخستین و ریشه‌ای ترین جهاد در فضای مجازی در بیانیه گام دوم انقلاب 🔷در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است 🔷ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش‌ِرو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله 🔷در مسئله‌ی فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده. اینکه ما به‌عنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینه‌ها کوتاهی کنیم، این مسئله‌ای را حل نمیکند و منطق درستی هم نیست... کشورهایی که شبکه‌ی ملّی اطّلاعات درست کرده‌اند و [فضای مجازی را] کنترل کرده‌اند به نفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند. 🔷 قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است... ابعاد قوّت ابعاد وسیعی است... امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ی دنیا؛ و قوّت در این [زمینه] حیاتی است. 🔷توجّه کنید که یکی از کارهایی که امروز بشدّت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان انقلاب و دشمنان نظام جمهوری اسلامی مطرح است، عبارت است از حسّاسیّت‌زدایی نسبت به اصول و بیّنات و مبانی انقلاب. مردم حسّاسند دیگر؛ مردم نسبت به مسائل اساسی انقلاب حسّاسند؛ کسی به این مبانی تعرض بکند، مردم موضع میگیرند. میخواهند این حسّاسیّت را بتدریج کم کنند؛ این هم باز از راه همین تبلیغات وسیعی است که این روزها در فضای مجازی، در رسانه‌های جمعی بیگانه به انواع مختلف انجام میگیرد. گاهی حرف بعضی افراد گوناگون را، آدمهایی را که خیلی ارزشی هم ندارند ــ نه حرفشان، نه فکرشان ــ برجسته میکنند و بزرگ میکنند افراد کم‌مایه و پُرمدّعایی هستند که همین مبانی انقلاب را، اصول انقلاب را زیر سؤال میبرند. 🔷نگذارید بعضی با وسوسه‌های خود در فضای مجازی و غیر فضای مجازی در جهت مخالفِ امیدوار کردن جوانها حرکت بکنند. 🔷امروز هم مستکبران از نام او (شهید سلیمانی) وحشت دارند، از یاد او وحشت دارند؛ ببینید در فضای مجازی ــ لابد بیشتر از من ‌اطّلاع دارید دیگر؛ ــ با اسم او چه برخوردی دارند میکنند؛ این هم یک تنبیه دیگری است، تنبّه بیشتری است برای ما و مسئولین فضای مجازی کشور که بفهمند چه کار باید بکنند، تا دشمن نتواند هر جور دلش میخواهد، با هر جایی که دلش میخواهد رفتار کند. و خب فضای مجازیِ موجود دنیا زیر کلید مستکبران است دیگر؛ از اسمش هم میترسند و از تکثیر او وحشت دارند؛‌ الگو یعنی این؛ میترسند که تکثیر بشود @aledavood
1⃣ با دست گذاشتن بر کلیدواژه هویت می‌گوید: علاقه ما به سلبریتی ها، کمتر، از اینکه آنها کیستند و یا چه دستاوردی داشته اند و بیشتر، از آنچه آنها بازنمایی می کنند می آید: ستاره ها چیستی انسان بودن در جامعه امروز را مفصل بندی می‌کنند؛ یعنی آنها انگاشت خاصی که ما از شخص یا فرد داریم را بیان می‌کنند. 🔸او اضافه می کند که آنها جنبه هایی از زندگی را اجرا می کنند که برای ما مهم اند و ادعا می‌کند که ستاره‌ها” تن یافتگی مقوله های اجتماعی” از جمله نژاد، طبقه، قومیت جهت‌گیری جنسیتی و دین‌اند. به تعبیری و فردسازی می‌کنند و این برای ادراک بشری مهم و جذاب است. 2⃣ یک پله بالاتر از هویت، می‌گوید آنچه در گفتمان رسانه ها رسانش می‌شود نه تصاویر خاص سلبریتی ها بلکه معناهایی است که به سلبریتی ها پیوست می‌شود. مثلا معنای مادر، عشق، سرزمین و بسیاری از مفاهیم را در گُرده سلبریتی ها معنا می‌کنیم و همین پدیده‌ها می توانند با تغییر گفتمانی در پیج شخصی یا رفتار اجتماعی خود، تمام این مفاهیم استراتژیک ساخته شده را تحریف و تخریب نمایند. قدرت معناسازی از سلبریتی ها پدیده‌های فرهنگی استراتژیک می‌سازد. 3⃣ می گوید: فرهنگ نه در رمان ها و نقاشی ها که در کردارها دیده می‌شود.  بدلیل اندرکنش های فرا اجتماعی به تعبیر ، که همان صمیمیت های از راه دور خوانده و ترجمه می‌شود، سمت و سبک زندگی افراد را جهت می‌دهد و صورتبندی می‌کند. 🔸اوج همذات پنداری با کردارهای سلبریتی ها را در میان برخی از افراد کم سن و سال جامعه شاهد هستیم که تبدیل به موج فرهنگی در فضای مجازی می‌شوند که نمونه های آن را در امثال ساسی مانکن و…تجربه کرده ایم. 4⃣از نظر ، سلبریتی ها می‌شوند. او می گوید: سلبریتی کسی است که برای مشهور بودنش مشهور است. این شخصیت های مصنوعی، همچون قیافه و استایل کیف و کفش و لباس و ارتباطات، بدلیل بده بستانی که مخاطب با سلبریتی در جهان تخیلی اش شکل داده، شخصیت مخاطب را تسخیر می‌کند. 5⃣برخی معتقدند که سلبریتی ها، بوده و فرادین عمل می‌کنند. در مخاطب، نوعی سرسپردگی ایجاد می‌کند و معناسازی با چاشنی حواس پرتی صورت می‌گیرد. با این توضیح که دین دارای گرانش و وزن و جدیت خاصی است و در تلاش است که نقش و سهمی در حل مسائل اجتماعی داشته باشند و طبیعتا با آگاهی و خودآگاهی و توجه همراه می‌شود. به وسیله گونه ای از بی‌توجهی شناخته و شمرده می‌شود. 6⃣ فرهنگ شهرت مبتنی بر خودشیفتگی است و را ترویج می‌کند. واکنین می‌گوید: چون فرددخودشیفته از همه نوع توجه و دوست داشته شدن لذت می‌برد و مثلا به یک میزان از اینکه از او بترسند یا دوستش داشته باشند خوشش می‌آید برایش مهم نیست که آنچه درباره او منتشر می‌شود دروغ باشد. اساسا تمرکز سلبریتی ها بر بوده و دغدغه مرکزی آنها دیده‌شدن حداکثری است. 🔸با همه این تفاسیر که در نقد سلبریتی و نه ستاره یا قهرمان مطرح گردید باید اذعان داشت که سلبریتی به معنای خاص شهرت منتسب، برای هر جامعه می‌تواند فرصت تلقی شود بشرطی که در خدمت معانی عمیق قرار بگیرد و ریل تربیت و ساخت این پدیده‌ها بگونه‌ای رقم بخورد که یا پارادوکسی در زندگی شخصی و حرفه ای آنها مشاهده نشود و یا اینکه طبق قوانین مشخصی، پس‌لرزه‌های سیاسی و فرهنگی آنها کنترل شود که در ساحت فرهنگ عمومی یا انتخابات و اعتراضات و حوادث اجتماعی مختلف مثل زلزله و سیل و…شاهد و تولید گسل اجتماعی از جانب آنها نباشیم! ✍علیرضامحمدلو،پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 🆔 @asre_tabyin
23.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- قسمت سوم 🔹آمریکا به روایت انگلیس(۱) 🔸به روایت اسناد کشف شده از سفارت انگلستان 🔺تهیه شده در رسانه اینترنتی TVتاریخ https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
💢 استراتژی «وِزوِز»؛ تمثیلی از وضعیت این روزها ✍️ حمید احتشام 🔸نوعی استراتژی جنگی با نام (تهاجم مگسی) وجود دارد که می‌توان آن را استراتژی وزوز هم نامید. 🔸برای درک بهتر این راهبرد ایذایی، خود را در یک میهمانی باشکوه همراه با حضور دوستان و آشنایان‌ تصور کنید! پذیرایی و نوشیدنی‌های باب میل‌تان روی میز است و در حالی که بر کاناپه تکیه زده‌اید و مشغول گفتگوی گرمی با دوستان خود هستید. 🔸ناگهان مگسی وزوزکنان بر روی گونه شما می‌نشیند. شما با یک حرکتِ دست آن را پَر می‌دهید. مگسِ نگون‌بخت وزوزکنان چرخی در فضای مهمانی می‌زند و این‌بار بر پیشانی فرد مقابل‌تان فرود می‌آید. او نیز حرکت دستِ شما را تکرار می‌کند و مگس، وزوزکنان برخاسته و این‌بار بر روی قندِ در قندان جا خشک می‌کند و یکی از مهمانان در حالی که به قندان اشاره می‌کند با حالت انزجار می‌گوید: «مگس مگس»! 🔸مگس نگون‌بخت کم‌کم حواس‌ها را به خود جلب کرده است، یکی پیشنهاد باز کردن پنجره را می‌دهد؛ در حالی که دیگری به دنبال مگس‌کش می‌گردد، سومی بر گرفتن مگس با دستان خالی تمرکز کرده است. 🔸صاحب‌خانه پیشنهاد استفاده از اسپری ضد مگس را طرح می‌کند، اما به محض اقدام، یکی از مهمانان با عذر حساسیت نسبت به بوی آن، منصرفش می‌کند. بالاخره مگس‌کُش پیدا می‌شود، اما مگس بی‌چاره که متوجه اوضاع شده است، یکسره و وزوزکنان در حال چرخیدن است و از نشستن ممانعت می‌ورزد. 🔸همگان منتظرند تا خستگی بر او چیره شود که همین اتفاق می‌افتد. به محض نشستن مگس، مگس‌کُش منجنیق‌وار شلیک می‌شود، اما نشانه‌گیری دقیق نیست؛ مگس که می‌پرد هیچ، چای داغِ استکانِ روی میز در اثر برخوردِ منجنیق، کُپ می‌شود و پای مهماندار جوان را کمی می‌سوزاند... 🔸اکنون چند ساعتی است که شکوه مهمانی، تحت تأثیر یک مگس قرار گرفته است، از آن گفتگوهای دلنشین و نوشیدنی‌های گوارا خبری نیست. گرچه مگسی بیش نیست، اما امان مهمانان را بریده است. توجه‌ها را به خودش جلب کرده است. اجازه شکل‌گیری مهمانی را نمی‌دهد. 🔸وضعیت امروز جامعه ما، وضعیت همین مگس است. استراتژی مگسی با همین شیوه، در حال جلب توجه است. گرچه ریز و ناتوان است، اما فضای مهمانی را تحت تأثیر قرار داده است. مگس داستان ما با عملیات‌های بسیار کوچک ولو یک نفره، اما خود را زنده نگه داشته، تا فضا را تسخیر کند. هدف او تعطیلی مهمانی یا تلخ‌کردن کام مهمانان است. ✅ مگس ناتوان و زبون است، اما استراتژی وزوز را جدی باید گرفت. https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
🔸آستروتورفینگ،سندروم بی شماری 🔺در ایام کرونا در ایالت های مختلف امریکا، توده های مختلفی به اعتراضات «ضد قرنطینه ای» پرداختند. بسیاری این اعتراضات را خودجوش و مردمی می دانستند اما این اعتراضات سازماندهی شده و به صورت یک سری عملیات های منظم طراحی شده بود که توانسته مردم کشور امریکا را به صحنه اعتراضات واقعی بیاورد. این کار به «آستروتورفینگ» شناخته می شود. 🔸آستروتورفینگ به عملیات های پنهانی رسانه ای می گویند که در آن جمعیت ها و توده های مردمی را برای اهداف از قبل تعیین شده سازماندهی می کنند بدون اینکه مردم از شخص یا سازمان «اداره کننده» اشنایی داشته باشند. فیلیپ ان هاوارد، استاد اکسفورد گفت: اینترنت کار را برای لابی های قدرت اسان کرده است. انها می توانند فعالیت های گروه های کوچک را به طرز اغراق امیزی بزرگ کند 🔹سابقه اولین انجام عملیات آستروتورفینگ در شبکه های اجتماعی درسال 2012 در کشور کره جنوبی می گذرد و از سال 2013 تا سال 2018 طبق تحقیقات دانشگاه پرینستون 53 عملیات آستروتورفینگ در کشور دنیا رخ داده است 📌آستروتورفینگ برای ایجاد محبوبیت، نفرت و همراه کردن باور عمومی و مهندسی ترجیحات مردم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمام مدتی که افراد مشغول ایجاد و ایفای نقش خود در سازماندهی یک جنبش هستند، به گونه‌ای رفتار می کنند که انگار هیچ ربطی به آنان ندارد 🔖در این تکنیک با «کمپین سازی» در گروه های مجازی، حجم زیادی از اطلاعات به سمت مخاطبین سرازیر می شود و با تکیه بر احساسات مردمی و سوءاستفاده از آن برای اهداف سیاسی و غیر سیاسی به کار گرفته می‌شود! 📻آستروتورفینگ ایجاد یک کمپین یا موجی از ابراز نظر و احساساتِ منفی در ظاهر مردمی اما در واقع ساختگی و جعلی است که در مورد یک اتفاق یا یک سیاست از سوی قدرت‌ها برای اثرگذاری بر کشور متخاصم به کار گرفته می‌شود! آستروتورفینگ منجر به ایجاد «توهم یک حمایت گسترده مردمی» نسبت به یک سیاست یا فرد می‌شود که در واقعیت نسبت به آن حمایت کمی وجود دارد. این روش با استفاده از اکانت‌‌ها و گروه‌های فشار جعلی افکار عمومی را طوری گمراه می‌کنند که انگار نظر آن‌ها نظر «رایج جامعه» است. 📍در این تکنیک افراد، انگیزه‌های خود را زیر نقاب جنبش‌های از پایین (در مقابل جنبش‌های اجتماعی از بالا و فرمایشی) پنهان می‌کنند و از سناریوهای مختلفی مانند: کشته سازی، روایت سازی، هشتگ سازی، اسطوره سازی، شبکه سازی یا همان کمپین سازی استفاده می کنند. 🖇این تکنیک در دو مقطع به صورت گسترده پیاده سازی شد: 📌مقطع بیماری کرونا از این عملیات استفاده شد و انرا به گونه ای بزرگنمایی کردند که 4 سال کشورهای دنیا را درگیر خود کردند در حالی که بیماری های کشنده بیشتری در دنیا وجود داشت ولی به اندازه کرونا رسانه ای نشدند 📌همچنین تظاهرات برلین، انچنان شانتاژ رسانه ای شد که گویی، قسمت زیادی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی هستند در حالی که فقط 5 درصد جمعیت ایرانیان خارج نشین، در این تظاهرات شرکت کردند https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید
❤️جنگ لایک ها 📺روش های مشترک رسانه ای، تیلور سوئیفت و داعش 🔸اینترنت در آغاز جایی بود برای «اشتراک زمان کامپیوتری بین دانشمندان» سپس به‌سرعت به «رسانه‌ای اجتماعی» تغییر کاربری داد اما اینترنت با خلق چنین ابزاری برای ارتباط انبوه، تبدیل شد به سیستم عصبی همه‌چیز، از تجارت گرفته تا اخبار و مثل هرچیز دیگر به نوعی به ابزار قدرت بدل شد. 🔹با خلق شبکه‌های اجتماعی همزمان ما را به هم متصل و جدا کردند و در مقایسه با گذشته، بیشتر صاحب «اختیار و قدرت» شده‌ایم اما از طرفی دیگر ما پیوسته به هزار سمت‌و‌سوی مختلف کشیده می‌شویم و معمولاً از مهم‌ترین مسائل دور می‌مانیم و این خود نوعی کاهش قدرت است. 🔺ممکن است در فضای شبکه های اجتماعی آلت دست دیگران شویم، چون همۀ این اطلاعات روی چند پلتفرم عظیم تلنبار می‌شود که بیش از هر کار دیگر، برای پول‌‌درآوردن با تکنیک های خاصی طراحی شده‌اند. درواقع حاصل کار بسیار شبیه نوعی «میدان نبرد» برای «جلب توجه و کنترل» دیگران است. 📌بسیاری از پروژه‌هایی که ابتدا به منظور «اهدافی نظامی» راه‌اندازی شده بودند، بعدها برای «کسب درآمد» نیز به کار گرفته شدند، از «پودر پنیر» بگیرید تا «جی.پی.اس» اما «شبکه‌های اجتماعی» گویا مسیر برعکس را طی کرده‌اند. پلتفرم‌هایی که از اساس برای کسب سود طراحی شده‌ بودند، حالا به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر اقدام سیاسی و نظامی تبدیل شده‌اند. ▫️شبکه‌های اجتماعی محلی برای کشمکش جهانی است که روش فکری ما، نحوۀ کسب اطلاعات و چگونگی درک ما از دنیای اطراف‌مان را تغییر می‌دهند و چیزی به‌نام «میدان نبرد جهانی» ایجاد کرده‌اند که در آن ستاره‌های پاپ مانند «تیلور سوئیفت» و گروه‌های تروریستی مثل «داعش» برای «مبارزۀ آنلاین» بر سر جلب توجه ما از تاکتیک‌های یکسانی استفاده می‌کنند. ▪️مردم دنیا با دیدن داعش با خود می‌گویند چطور گروهی با جهان‌بینی قرن‌هفتمی توانست اینقدر مشهور شود؟ پاسخ این است که آن‌ها در استفاده از فناوری قرن‌بیستمی بسیار ماهر بودند. وقتی داعشی‌ها تصمیم گرفتند در ژوئن ۲۰۱۴ به موصل حمله کنند، چه کار کردند؟ 💠آن‌ها این تصمیم را با یک هشتگ اعلام کردند. آن‌ها قواعد بازی دنیا مجازی را فهمیده بودند. دنیا در حال تماشاست و نمی‌توانید چیزی را پنهان کنید، پس باید واقعیت را بپذیرید و از شبکه‌های اجتماعی برای تبدیل پیام خودتان به پویشی فراگیر استفاده کنید. 📍نبردهای آنلاین دیگر موضوع داستان های تخیلی و گزارش اتاق های فکر نیستند، بلکه قسمت اصلی مناقشات جهانی هستند. انقلاب های رنگی، بهار عربی و انتخابات ایران همه با جنگ لایک مرتبط هستند. 📌اگر جنگ سایبری، هک شبکه ها بود، جنگ لایک، هک افراد و انسان ها در این شبکه ها می باشد و سلاح اصلی ما در تقابل با انها سوادرسانه است. 📚معرفی چند کتاب خوب در حوزه سواد رسانه: •جنگ لایک ها، پیتر سینگر •اینترنت با مغز ما چه می کند؟ نیکلاس کار •بیم موج، علی رهبر https://eitaa.com/mc10013 کانال معرف را به دوستان معرفی کنید