🌸🌸🌺🌸🌸🌺
هدیه روز عید شما
تصویری زیبا
از طبیعت منطقه بکر
رامیان گلستان
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
میلاد جواد الائمه ع و باب الحوائج کربلا (شهزاده علی اصغر حسین ع) خجسته و پر برکت
@meamar_313
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
روز پدر و خانه پدری
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
یکی از واژههایی که برای همه ما ایرانیان بیانگر خاطرات دوران کودکی و نوجوانی است، واژه «خانه پدری» است. اما واقعیت انکارناپذیر این است که این واژه در برخی شهرها و به ویژه کلانشهرهای معاصر ما به تدریج در حال فراموشی است. طی دهههای اخیر (به ویژه از اواسط دوران پهلوی دوم به بعد) جابجاییهای جمعیتی در کشور ما آنقدر شدید بوده است که سبب بروز پدیدهای تحت عنوان «از جاکندگی» شده است. این پدیده که از تبعات سبک زندگی معاصر است به معنای کنده شدن روابط اجتماع از محیطهای محلیِ همکنش است.
تحولات اقتصاد سیاسی در ایران معاصر به نحوی بوده است که سبب ازجاکندگیهای شدید (هم از روستاها به سمت کلانشهرها و هم در داخل خود کلانشهرها) شده است. سه عامل اصلاحات ارضی، تزریق پول نفت به کلانشهرها و توسعه اقتصادی بدون توجه به اصول آمایش سرزمین سبب شد تا طی چند دهه، جمعیت زیادی از روستاییان با رهاکردن خانههای خود، به امید یافتن کار به شهرهای ایران هجوم آورند. به نحوی که روستاییان که تا حدود ۶۰ سال قبل، نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشور را شامل میشدند اکنون فقط ۲۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل میدهند.
اما این همه ماجرا نبوده است؛ زیرا در داخل خود کلانشهرها نیز به دلیل دوقطبی شدن و همچنین کالایی شدن فضا که از تبعات نظام سرمایهداری است، کلانشهرها به قطبهای مرفهنشین و فقیرنشین تقسیم شدند (برخلاف شهر سنتی که شهری یکپارچه بود و تموّل اقتصادی، در کالبد شهر و فضای شهری بروز و ظهور چندانی نداشت).
شکل گیری مفاهیم بدیع و جدیدی نظیر بالاشهر و پایین شهر از شواهد این پاره پاره شدن و تجلی اختلاف طبقاتی در شهرهای معاصر ما است.
وقتی که شهر، محل بروز اختلاف طبقاتی شد چه اتفاقی میافتد؟ هر کسی که توان اقتصادی لازم را دارد دائما سعی میکند مکان خود را از جایی که هست به مناطقی تغییر دهد که بیشتر مصداق بالاشهر باشد. یعنی اگر مالک و صاحب خانه باشد خانه خود را میفروشد تا به منطقه متموّلتری نقل مکان کند و اگر هم مستاجر باشد، سعی میکند سال بعد، در منطقه برخوردارتری ساکن شود.
آنهایی هم که توان اقتصادی لازم برای جابجایی به مناطق بهتر را ندارند در این نبرد فضایی، دائماً به سمت مناطق پایینتر سوق داده میشوند و نهایتا اگر وسعشان از مناطق جنوبی شهر هم خارج باشد به حاشیه و شهرکهای اقماری اطراف کلانشهرها پرتاب میشوند. نتیجه چه میشود؟
این میشود که هم مستأجرها و هم مالکان، در جبر غیرمرئی نظام سرمایهداری، دائماً به جابجایی مکان خود ترغیب میشوند و در چنین شرایطی، دیگر خانه پدری که لازمه شکل گیری مفهوم آن در ذهن انسانها، ثبات و دوام اسکان در خانه مشخصی است معنای خود را از دست میدهد.
کودک و نوجوانی که پدرش طی ده پانزده سال، شش هفت مرتبه نقل مکان میکند کدام خانه پدرش را بایستی با عنوان خانه پدری به خاطر بسپارد؟!
اما هنوز بخش دیگری از این ماجرا باقی مانده است و آن این است که خانههای امروز، اساساً کارکردهای سابق خود را نیز از دست دادهاند و از خانه به معنای محل زندگی، به سرپناه به معنای محلی برای خواب تقلیل یافته است. کما اینکه برخلاف خانههای سنتی، اکنون تولد و بزرگ شدن در خانه پدری نیز منسوخ شده است و فرزندان در زایشگاه متولد و سپس در شیرخوارگاه و مهدکودک بزرگ میشوند؛ با تبدیل خانههای تولیدی و مولد دیروز به سرپناههای مصرفی امروز، کسب دانش و مهارت نیز به کلی از این نوع خانهها حذف شده و به دانشگاه و آزمایشگاه و ... منتقل شده است فلذا مجموعهای از زایشگاه و آزمایشگاه گرفته تا دانشگاه و ... سبب تهی شدن خانه امروز از تمام کارکردهای سابقش شده است.
اندک زمانی نیز که کودکان در چنین خانهای هستند، اغلب در بازیهای رایانهای سیر میکنند تا به واقع، در فضایی مجازی رشد کنند و حلقههای نابودی خانه پدری به عنوان مکانی برای انباشت خاطره تکمیل شود.
چنین سرپناهی باتوجه به مجازهای دائم التغییر از یک سو و ازجاکندگیهای مکرر از سوی دیگر، دیگر مصداق "أَصْلُهَا ثَابِتٌ" (ابراهیم/۲۴) نیست و بلکه ترجمان "مَا لَهَا مِنْ قَرَار" (ابراهیم/۲۶) است.
اکنون جا دارد از خود بپرسیم که آیا این عدم قرار و از جاکندگیهای مکرر، محصول شجره خبیثه نظام سرمایهداری نیست که در سبک زندگی معاصر بروز یافته است؟ "وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ" (ابراهیم/۲۶).
محمدمنان رئیسی
شب یازدهم رجب المرجب، در آستانه میلاد موفورالسرور امیرالمومنین(ع) و روز پدر.
@baladetayyeb
هوالحکیم
تا رسیدن به فضایی مطبوع ترو مطلوبتر برای زندگی همراهمان باش
آدرس کانال
معمار خانه خود باش
@meamar_313
🌺دیگر خانه دار شدن یک رویا نیست🌱
ما را به همه کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید
🕋اغلب مطالب کانال مورد تأیید قطب علمی معماری اسلامی (دانشگاه علم و صنعت) است🕋
#اصلاح_الگوی_معماری
#بوآر
#معماری_اسلامی_ایرانی
#معماری_اقلیمی
@meamar_313
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
🔴 #حمام_درمانی
حمام ایرانی اسلامی
یک درمانگاه کوچک در خانه ما
♻️ منظور از حمام، شستن بدن در اتاقی بسته است که در آنجا آب گرم یا بخار آب گرم وجود دارد، به حدی که بدن شروع به #تعریق کند تا فضولات بدن از راه عرق خارج شود. استفاده از #نورهی_سنتی و #کیسه_کشی برای دفع فضولات ضروری است. حمامهای امروزی که فقط #دوش_گرفتن مطرح است و فرد عرق نمیکند، حکم حمام طبی را ندارد.
🔷️ حمام نباید زیاد #گرم باشد زیرا سبب تحلیل بدن و #سستی_اعضاء میشود. #حمام_سرد مانع خروج عرق و #فضولات از بدن میشود. البته حمام با آب سرد #مفرح_قلب و #مقوی_تن در افراد #گرم_مزاج و در فصل گرم است. حرارت حمام باید قابل حس و به میزانی باشد که فرد عرق کند. البته ️افرادی که غلبه #صفرا دارند نباید حمام گرم بروند و باید با آب ولرم دوش بگیرند.
🔷️ زمان مناسب حمام
🔹️ حمام #صبح اول وقت و به حالت #ناشتا باعث #لاغری، #خشکی و #تحلیل رطوبت بدن میشود. البته چنین حمامی برای کسانیکه #فعالیت زیادی ندارند مناسب است.
🔹️ حمام در حالت #سیری باعث #چاقی و غلبهی #رطوبت زائد در بدن میشود.
🔹️ نشستن زیاد در حمام باعث سستی تن میشود و به عصب ضرر میرساند و اشتها و قوه باه (#قوای_جنسی) را کم میکند. این مسائل ممکن است در اثر زیاد حمام رفتن نیز به وجود آید.
🔹️ زمان خروج از حمام وقتی است که بدن، هم دما با هوای بیرون شده باشد. هنگام بیرون آمدن از حمام باید بدن خود را کاملاً با پارچه ای ضخیم پوشاند.
🔷️ تمام مطالب ذکر شده در مورد حمام های طبی و #سنتی بود و در حال حاضر #سونا و #جکوزی میتواند حکم حمام طبی را داشته باشد.
#حکیم_حسین_خیراندیش
#معماری_سلامت
#حمام_اسلامی
#معمارخانه_خودباش
#اصلاح_الگوی_معماری
@meamar_313
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
💕یا حیدر کرار💕
گیرم هزار کعبه خدا خلق می نمود.
چنگی به دل نمیزد اگر مرتضی نبود.
شایسته است رو بة نجف عاشق علی
شب را سحر کند همه در حالت سجود
روح الامین ز جانب حق ذاکر علی است.
گه گاه اگر به سمت نبی می کند فرود
ما را ز خاک پای علی آفریده اند. در کثرتیم اگر همه از وحدت وجود
تنها امیر هر دو جهان گشته مرتضی.
کوری چشم دومی و آن زن حسود
حاجی بدور کعبه و ما دور مرتضی. حج ها بدون حب علی واقعا چه سود
من خاک پای هر که شده زائر علی.
بر زائران خاک نجف رحمت و درود
رفتم بهشت مشهد و کرب و بلا ولی.
خاک بهشت هم به دلم چون نجف نبود
حال دلم بد است نجف روزی ام کنید.
رحمت بشاعری که به شعر این چنین سرود:
چون کوی دوست هست به تماشا چه حاجت است.
ایوان طلای یار دل از عاشقان ربود
با ذکر یا علی ز جهان محو می کنیم.
آل سعود روزی و روز دگر یهود
اللهم عجل لولیک الفرج
از کانال
آرامش
@meamar_313
هدایت شده از ایتا توییت
همین الان که داریم باهم حرف میزنیم، 12.87 درصد از کل کشور معادل 212 هزار کیلومتر مربع از #برف پوشیده شده و عمق برف در مناطقی از جمله دامنه زاگرس به 1.8 متر میرسه...
یه آمار جالبتر اینکه روزانه 156 میلیون متر مکعب از این برف به منابع آب سطحی و زیرزمینی اضافه میشه...
#خداروشکر
🗣محمد عنایتی نجف آبادی
➺ @Twitter_eita [عضویت]
مظاهر حریم بساوایی یا لامسه در معماری ایرانی اسلامی
#حریم
#اصلاح_الگوی_معماری
#معمارخانه_خودباش
#معماری_سلامت
#معماری_اسلامی_ایرانی
@buar12
@meamar_313
حریم بساوایی.mp3
10.18M
حریم بساوایی یا لامسه
آب، خاک، مصالح، سنگفرش، آسفالت، سرامیک، دستگیره در، نرده های راه پله، جنس دیوارها و کف سازی، جنس دکوراسیون داخلی
همه و همه در شرایط روحی و جسمی و سلامتی شما و حتی بالا بردن سطح هوشیاری شما دخیل هستند حتی اگر خودتان متوجه تأثیر مستقیم آنها نباشید
#حریم_بساوایی
#اصلاح_الگوی_معماری
#معماری_سلامت
#معمارخانه_خودباش
#حیاط_یعنی_حیات
#حمام_اسلامی
#حوض
@meamar_313
@buar12