13.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ فقط در یک صورت؛
اگر هر جوری از دنیا بری شهید محسوب میشی!
#کلیپ | #استاد_شجاعی
منبع : استغاثه
@ostad_shojae I montazer.ir
🔹 توحید در خلق؛ معماری توحیدی علیه معماری امانیستی
توحید به عنوان نخستین و بنیادیترین اصل اسلام، نخست خود را در جهانبینی اسلام بروز میدهد.
«جهانبینی یعنی برداشت و تلقی یک انسان، مکتب یا مسلک و آئین از جهان. اسلام یک جهانبینی دارد. اسلام معتقد است همهی این مجموعهای که نامش جهان است، از بالا تا پایین، از موجودات ناچیز و حقیر تا موجودات بزرگ و چشمگیر؛ از پستترین جاندار یا بیجان، تا شریفترین و پرقدرتترین موجودات جاندار و دارای خرد یعنی انسان، همه و همه، همه جای این عالم، بنده، برده و آفریده و وابستهی به یک قدرت بسیار عظیم است... آن قدرت بالاتر اسمش خداست، الله است. پس جهان یک حقیقتی است که به خودی خود استقلال ندارد. خودش را خودش به وجود نیاورده؛ از داخل و از درون نجوشیده؛ بلکه دست قدرتمندی این پدیدههای گوناگون را آفریده و به وجود آورده است.» [۱]
بشر طغیانگر اما این تلقی و جهانبینی توحیدی را برنتافته و به ویژه بشر غربی از دورهی رنسانس به این سو، به شکلی سازمانیافته و جریانی، علیه جهانبینی الهی طغیان کرده است. از حیث هستیشناختی، بشر غربی و مدرن در کفرکیشی و پاگانیسم خود، انسان را در کانون هستی قرار داد و پارادایم امانیسم را شکل داد. «عصر رنسانس، عصر شکستن هر نوع قید و بندی بود. مردم به همین اندازه قانع نبودند که هر قید و مانعی را که بر سر راه ترقی آنهاست از میان بردارند و برای وصول به منظور خوش مقید به هیچ سنت و اصلی نباشند، بلکه میخواستند حتی قیود سنن ملی و مذهبی و آداب عمومی و فضائل اخلاقی را نیز در هم بشکنند؛ در نتیجه منکر تمام اصول اخلاقی شدند. در طول رنسانس، بشر محور همه چیز قرار گرفت. رنسانس مظهر جدیترین تلاشهای هنرمندان برای تفسیر عالم بر اساس معیار بشر بود. اندیشمندان رنسانس بر این باور بودند که تمام خلقت، حول محور انسان و آینهی اوست و طبیعت میتواند تحت اختیار بشر قرار بگیرد. هنر ابزار حاکمیت انسان بود که در آن پدیدههای ظاهری میتوانست بر اساس قواعد و نسبتهای بشری تفسیر گردد، مورد بررسی قرار گیرد و نشان داده شود.» [۲] معماری دورهی رنسانس دقیقا همین ویژگیها را داشت؛ مظهری تمامعیار از هندسهی بشری به جای هندسهی الهی. آن چنان که معماران و مجسمهسازانی چون دوناتلو، میکل آنژ و داوینچی در آن دوران به تمایلات امانیستی و تخیلات هوسورزانه تعیّن میدادند. حتی کلیسا به عنوان یک محیط عبادی را هم آلوده به مظاهر امانیستی نمودند. این فعالیتها، جرقههای نخستین رنسانس در اروپا را از (فلورانس) ایتالیا شکل دادند و تا به امروز استمرار دارد.
«در دوران رنسانس هنرمند به معنای واقعی خالق اثر شد. در این دوره بود که هنرمند به وسیلهی اثر هنری قابل شناسایی گردید. در این زمان هنرمند به جای تقلید از طبیعت، مطابق اصول آفریدهی ذهن خود به شناخت آن میپردازد و این شناخت باعث آفرینش اثر هنری میشود.»[۳] اما در معماری توحیدی، معمار حق ندارد هر آن چه به ذهن او میرسد را به تعیّن درآورد، بلکه باید با هندسهی الهی هماهنگ باشد. در معماری توحیدی، معمار باور دارد که بشر در مرکز عالم نیست، بلکه خدا در مرکز عالم است و او در دامنهی خلق الهی عمل میکند؛ همهی هستی خلق اوست و او تنها خالق هستی است. خالق آگاه و حکیمی که ‹ خلق بالحق › انجام داده است؛ همهی خلق خدا بر اساس حق بوده است. خلق خدا بر اساس طرح و نقشه و کاملا حکیمانه است؛ نظمی فطری و همهگیر بین اجزاء عالم برقرار است. پس معمار حق ندارد صُنع و سازهای خلاف نقشه و طرح خدا در خلق حکیمانهاش طرح بزند.
«توحید یعنی جهان دارای یک آفریننده و سازنده، و به تعبیری، دارای یک روح پاک و لطیف است... یعنی هنگامی که یک مسلمان، از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه میکند، این عالم را یک موجود مستقلی نمیبیند، بلکه یک موجودی میبیند وابسته به یک قدرت بالاتر.» [۴]
توحید شاکلهی کلی نقشه خدا و هندسه الهی است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب همانطور که فرمود: «نظام اسلامی مبنی بر نقشه خدا و هندسه الهی است» علاوه بر نظام اسلامی، معماری اسلامی هم مبنی بر نقشه خدا و هندسه الهی است. طرح و نقشهی معمار توحیدی وابسته و منوط است به طرح و نقشهی خدا. او در معماری خود مستقل نیست. معمار موحّد بر اساس هندسه الهی، مهندسی میکند.
[۱] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۱۸۴ و ۱۸۵.
[۲] امیر بانیمسعود، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، ۱۳۸۵.
[۳] امیر بانیمسعود، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، ۱۳۸۵.
[۴] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۱۸۶ و ۱۸۷.
🏘 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از سر عشق
در و دیوار
روضه معمار
کاش میخی نمیزدش نجار
حیدرم در سکوت اشک ببار
شستشو ده سر و تن دلدار
می رسد روز انتقام شما
((شب دراز است و قلندر بیدار))
ش.و
سر عشق
اشعار آیینی شراره(زهرا) وقار
https://eitaa.com/serreeshgh/25
هزینه ساخت ساختمان در هر مرحله ؛
۱. دریافت پروانه و خرید انشعابات = ۵٪
۲. اسکلت ساختمان = ۲۵٪
۳. تاسیسات مکانیکی و الکتریکی = ۱۰٪
۴. خرید و اجرای مصالح عمومی = ۱۰٪
۵. نازک کاری داخلی = ۲۰٪
۶. نما و عایق کاری = ۵٪
۷. دربها و پنجره ها = ۱۰٪
۸. آسانسور = ۵٪
۹. نورپردازی و دکوراسیون داخلی = ۵٪
۱۰. محوطه سازی و فضای سبز = ۳٪
۱۱. طراحی و مشاوره = ۲٪
۱۲. بهره برداری و تست نهایی = ۲٪
@meamar_313
اطلاعیه
مخاطبین محترم کانال که در یزد و حوالی یزد ساکن هستند و درخواست بازدید از مکان احداث بنا و مشاوره در خصوص مسکن یا حسینیه و مسجد اسلامی داشته اند در دو سه روز آینده میتوانند جهت هماهنگی با آیدی زیر تماس بگیرند
@Ahmadyroshan
@buar12
@meamar_313
16.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹فرزندانمان را از کودکی با مصرف بهینه انرژی آشنا کنیم
نکته:
کلیشه سقف شیروانی در خانه ها مورد تایید ما نیست مگر در مناطق پرباران
#صرفه_جویی
#صرفه_جویی_انرژی
#مصرف_بهینه
25.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان دکتر اصغر دادبه، ادیب و پژوهشگر در مورد سازگاری یزدی ها با شرایط محیطی در طول تاریخ
#یزدزیبا
#معماری_ایرانی_اسلامی
@meamar_313
@buar12
یه روز آخرین خونه بالشتی رو درست کردی ، بدونِ اینکه بدونی آخرین باره...!
#حق_مسكن
هدایت شده از بوآر سازه پوسته ای بوم اورد
10.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وضعیت سیستم گرمایشی در ژاپن!
#معماری_انرژی
@buar12
2.27M
توصیه یکی از هموطنان دغدغه مند برای مدیریت انرژی در روزهای سرد پیش رو
@meamar_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵ هزار یورو جریمه اگه برف جلو خونتو پارو نکنی!
قانون خیلی خوبه منتها فقط تو آلمان