🔸️شرط دوم، پرورش انسان است.👇 حال در آنجایی که فکر و انسان باید تولید شود، ببینید نقشآفرینان چه کسانی هستند. این نقشآفرینان کسانی هستند که باید بتوانند افکار را هدایت کنند.
این یک بُعد قضیه است. چون این راه جز با پای ایمان و نیروی ایمان و عشق طی شدنی نیست، باید کسانی باشند که بتوانند روح ایمان را در انسانها پرورش دهند.
بدون شک مدیران جامعه جزو نقشآفرینانند؛ سیاستمداران جزو نقشآفرینانند؛ متفکّران و روشنفکران جزو نقشآفرینانند؛ آحاد مردم هر کدام به نحوی میتوانند در خور استعداد خود نقشآفرینی کنند؛ اما نقش علمای دین، نقش کسانی که در راه پرورش ایمان مردم از روش دین استفاده میکنند، یک نقش یگانه است؛ نقش منحصر به فرد است. مدیران جامعه هم برای اینکه بتوانند درست نقشآفرینی کنند، به علمای دین احتیاج دارند. سیاستمداران و فعّالان سیاسی در جامعه نیز همینطور. محیط های گوناگون علمی و روشنفکری نیز همینطور. برقی از سخن یک عالمِ دینِ پارسا و زمانشناس ممکن است بجهد که ظلماتی را از دلی یا دلهایی بزداید؛ چقدر هدایتها به این ترتیب اتّفاق افتاده است. این نقش، نقش یگانه است. نقشآفرینی را به علمای دین منحصر نمیکنیم؛ اما جایگاه نقشآفرینی علمای دین را از همهی جایگاههای دیگر برجستهتر میبینیم.
#لبیک_یا_امام_خامنه_ای🇮🇷
✍ زهرا هروی
@meamaranvatan1
♦️مبانی و منابع تمدن اسلامی👈🏼
فرهنگی که اسلام بنانهاد جامع الاطراف بود ولی توحید جوهره اصلی آن محسوب می شد. از این رو مبانی و منابع تمدن اسلامی را باید در خود اسلام جست وجو کرد نه بیرون از آن.
اصولا در نظام فرهنگی اسلام, دین عنصری در کنار سایر عناصر نیست, بلکه محور و اساس فرهنگ اسلامی است و تجلی آن در تمامی مظاهر فرهنگی از معماری تا ادبیات و از پزشکی تا آداب و رسوم قابل مشاهده است. پاره ای از مهم ترین مولفه های فرهنگ و تمدن اسلامی که به موفقیت و پیشرفت سریع آن یاری میرساندند عبارت اند از:
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
1ـ جهانی اندیشیدن, جهان شمول بودن و مرز نشناختن;
2ـ تساهل و مدارا, گشادگی مشرب و آمادگی برای پذیرش افکار تازه و عناصر فرهنگی دیگران و منطبق ساختن آن با روح توحیدی اسلام;
3ـ تبلیغی و باز بودن اسلام در مقایسه با آیین های بسته ای چون یهودی و زرتشتی;
4ـ تعادل در نگرش میان دنیا و عقبا و نیز توجه به سیاست و اجتماع;
5ـ تإکید بر عدالت و برابری نژادها و احترام به حقوق ملل و مذاهب دیگر
6- ایجاد زمینه فکری برای گسترش نهضت علمی با تإکید بر تجربی اندیشیدن و توجه دادن انسان به نظام طبیعی و اسرار آن.
شرح و بسط هر یک از مباحث فوق فرصتی دیگر می طلبد اما در یک کلام, فرهنگ اسلامی با حفظ اصول اساسی خود تإلیفی و ترکیبی بود. این فرهنگ عظیم یک باره برنیامد بلکه برشالوده تمدن های پیشین بنا گشت و مصالح را از تمدن های قبل از خود گرفت اما روح آن از اسلام بود.
#لبیک_یا_امام_خامنه_ای🇮🇷
✍ زهرا هروی
@meamaranvatan1
🔹️تمدن اسلامی، فضایی برای رشد همه جانبه انسان ها🌾
انچه که تصور میشود و وظیفه تمامی مسئولین است. اینکه سه مولفه بزرک رابرای تمامی تصمیم گیریها و اقدامها در نظر گرفته شود.👈🏼
مولفه اول: تحقق آرمانها و اهداف نظام جمهوری اسلامی که خلاصه ان یک جمله و آن ایجاد تمدن اسلامیست. یعنی انسان در فضایی از لحاظ معنوی و مادی رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال برای آن غایات خلق کرده برسد.انسان عزتمند، قدرتمند،دارای ابتکار، دارای اراده،دارای سازندگی جهان طبیعت،تمدن اسلامی یعنی این.
مولفه دوم: راهبردهای عمومی وکلی رسیدن به تمدن اسلامی نظیر: تکیه براسلامیت، ملاحظه ظالم نبودن و مظلوم نشدن، «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» یک وظیفه است.این یک راهبرد کلی است.تکیه بر مردم سالاری و آراء مردم...
مولفه سوم: واقعیات را باید دید و آرمانگرایی با نگاه به واقعیت ها صورت گیرد.واقعیت های اقتدار، واقعیت های کمبود و نقص، واقعیت های مانع حرکت و ...
#لبیک_یا_امام_خامنه_ای🇮🇷
✍ زهرا هروی
@meamaranvatan1
✅شا خصه ی اصلی این تمدن،بهره مندی انسانها از تمام ظرفیت ها👈🏼
شا خصه ی اصلی این تمدن، بهره مندی انسانها از تمام ظرفیت های مادی ومعنوی ای است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت ودر وجود خود انان تعبیه کرده است.
تمدن اسلامی میتواند با شاخصههای ایمان و علم و اخلاق و مجاهدت مداوم، اندیشهی پیشرفته و اخلاق والا را به امت اسلامی و به همهی بشریت هدیه دهد و نقطهی رهائی از جهانبینی مادی و ظالمانه و اخلاقِ به لجن کشیدهای که ارکان تمدن امروزىِ غربند، باشد.
آرایش ظاهری این تمدن را در حکومت مردمی،در قوانین برگرفته از قرآن، در اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نوبه نوی بشر در پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط و...میتوان و باید مشاهده کرد.
چی از زمینهها، تحجّر است. نگاه نو به مسائل نکردن، گذرانِ تاریخ و تحوّلِ فکر انسانها را ندیده گرفتن، تعالی و ترقی فکر و اندیشه و راههای زندگی را انکار کردن. این تحجّر است. هر دانشی را که شما نگاه کنید، تعالی و پیشرفت آن دانش، فریادی علیه تحجّر است. اگر قرار بود ایستایی، پافشاردن بر هر آنچه که عادت کردهایم آن را ببینیم، چیز خوبی باشد، اصول ما هم پیشرفت نمیکرد؛ فقه ما هم از هزار سال پیش تا بهحال این همه تحوّلات و پیشرفتها را پیدا نمیکرد. در همهی امور زندگی اینطور است.
تحجّر، یکی از بزرگترین آفات است.
در کنار تحجّر، ولنگاری فکری و عملی، ولنگاری و بی بندوباری، چه در فکر، یعنی اینکه انسان هر آنچه را که در بازار فکر و اندیشه مطرح میشود، بدون ارزیابی، بدون نقّادی و بدون فهم درست با آن مواجه شود و با زرق و برق، این متاع بسیار حسّاس را برای خود تهیه کند و چه در عمل؛ یعنی نقطهی مقابل تقوا. تقوا، همان ضدّ ولنگاری است. تقوا، یعنی دقّت و مراقبت و مواظبت از اینکه هیچ عملی، چه گفتار، چه کردار، عمل جوارح، حتی عمل جوانح، بدون رعایت موازین انجام نگیرد. این تقواست
#لبیک_یا_امام_خامنه_ای🇮🇷
✍ زهرا هروی
@meamaranvatan1
✳ تمدنسازی نوین اسلامی🇮🇷
عزیزان من! کشور میتواند پیش برود. اینکه من بارها میگویم تمدّن اسلامی و بارها میگویم ایران میتواند قلّهی تمدّن اسلامی قرار بگیرد، شعار و رجزخوانی نیست، این نگاه به واقعیّتهای کشور است. ما میتوانیم؛ ما میتوانیم اقتصادمان را پیشرفت بدهیم، صنعتمان را پیشرفت بدهیم، کشاورزیمان را پیشرفت بدهیم و خودکفایی را در آنجاهایی که خودکفایی لازم است به وجود بیاوریم؛ مسئولین باید تلاش کنند. همانطور که اوّل گفتم، هرکس مسئول است حقّ آن مسئولیّت را اداء کند و تلاش لازم را انجام بدهد.
مقاومت اسلامی, نگاه کلان, عدالت اجتماعی, تمدنسازی نوین اسلامی, بصیرت, قدرت تحلیل سیاسی, سبک زندگی و...
مسجد، [هم] پایگاه مقاومت است، هم [پایگاه] رشد فعّالیّتهای فرهنگی و هدایت فرهنگی و بصیرت فرهنگی [است]؛ در دل فرهنگ، سیاست هم هست. این را هم عرض بکنیم که معنای سیاست فقط این نیست که انسان طرفدار زید و مخالف عمر باشد یا بلعکس؛ سیاست یعنی نگاه به حرکت عمومی جامعه که کدام طرف داریم میرویم؛ آیا به سمت هدفها داریم حرکت میکنیم یا زاویه گرفتهایم و داریم از هدفها دور میشویم؟ معنای واقعی سیاست این است. آنوقت در خلال این نگاه، تکلیف آدمها و اشخاص و گروهها و احزاب و جریانها روشن میشود که آیا داریم به سمت عدالت اجتماعی میرویم؟ آیا داریم به سمت استقلال واقعی دینی میرویم؟ آیا داریم به سمت ایجاد تمدّن اسلامی میرویم، یا داریم به سمت وابستگی به غرب و وابستگی به آمریکا...
#لبیک_یا_امام_خامنه_ای🇮🇷
✍ زهرا هروی
@meamaranvatan1
🔴عزت امت اسلامی👈🏼تمدن اسلامی👈🏼 تمدنسازی نوین اسلامی🇮🇷
وقتیکه ملّت ایران توانست خود را به آن نقطهای برساند که بتواند بهعنوان یک ملّت مُسلمِ به معنای حقیقی کلمه خود را به دنیا نشان بدهد، این بزرگترین تبلیغ اسلام است؛ ملّتهای دیگر هم روانهی همین طرف خواهند شد و تشکیل امّت بزرگ اسلامی که مایهی عزّت و مایهی ترویج اسلام در سراسر جهان است، اتّفاق خواهد افتاد؛ آن مدنیّت اسلامی که انتظارش را داریم که بتواند بر مدنیّت مادّی گمراه کننده و فاسد غربی غلبه پیدا کند، آن روز تحقّق پیدا خواهد کرد؛ مقدّمهاش اینجا است؛ مقدّمهاش این است که ما ملّت ایران بتوانیم به سمت الگو شدن پیش برویم. خب، همه باید همّت کنند؛ هم مسئولین باید همّت کنند، هم آحاد مردم باید همّت کنند. این قضیّه هم قضیّهی یکسال و دوسال نیست، قضیّهی بلندمدّت است؛ زمان میبرد؛ کمااینکه در تمدّن اسلامی [اگر] شما نگاه کنید، میبینید اوج تمدّن اسلامی در قرنهای چهارم و پنجم است که از لحاظ علمی سرآمد است و بزرگان علما، محقّقین، فلاسفه، دانشمندان مادّی در دنیای اسلام به وجود آمدند که دنیا را توانستند پیش ببرند که بسیاری از این پیشرفتهای امروزِ غربیها مرهون آن حرکت است. خب، امروز البتّه سرعت ما بیشتر خواهد بود، ما سریعتر انشاءالله به آن نتیجه خواهیم رسید، لکن بالاخره زمانبَر است.۱۳۹۵/۰۵/۱۱
#لبیک_یا_امام_خامنه_ای🇮🇷
✍ زهرا هروی
@meamaranvatan1
✳استفاده از ابزار های جهانی 🌼با روح اسلامی 🌼 برای ساخت تمدن اسلامی✌🏼
امروز تضادهای تمدن غربی خود را دارد نشان میدهد. در امریکا یکجور در اروپا یک جور در مناطق تحت سلطه این ها در سراسر دنیا هم یکجور.
امروز نوبت ما است، امروز نوبت اسلام است. وَ تِلکَ الاَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاس؛(۱) امروز نوبت مسلمین است که با همّت خود، تمدّن نوین اسلامی را شالودهریزی کنند. همچنانکه اروپاییها آنروز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربهی مسلمین استفاده کردند، از فلسفهی مسلمین استفاده کردند، ما [هم] امروز از دانش جهان استفاده میکنیم، از ابزارهای موجود جهانی استفاده میکنیم برای برپا کردن تمدّن اسلامی، منتها با روح اسلامی و با روح معنویّت. این وظیفهی امروز ما است.۱۳۹۴/۱۰/۰۸
⚘🌱⚘🌱⚘🌱⚘🌱⚘🌱
یک روزی مردم اروپا با استفاده از دانش مسلمین و فلسفهی مسلمین توانستند از این دانش و فلسفه استفاده کنند و یک تمدّنی را برای خودشان شالودهریزی کنند. این تمدّن البتّه تمدّن مادّی بود. از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی اروپاییها شروع کردند به شالودهریزی یک تمدّن جدید، و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بیمحابا استفاده کردند؛ [از طرفی] به سمت استعمار رفتند، به سمت مغلوب کردن ملّتها رفتند، به سمت غارت کردن ثروت ملّتها رفتند؛ از یک طرف هم خودشان را در درون تقویت کردند با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این تمدّن را بر عالم بشریّت حاکم کردند. این کاری بوده است که اروپاییها در طول چهار پنج قرن انجام دادند. این تمدّنی که آنها به دنیا عرضه کردند، جلوههای زیبایی از فنّاوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی را در اختیار مردم گذاشت امّا خوشبختی انسانها را تأمین نکرد، عدالت را برقرار نکرد؛ بعکس، بر فرق عدالت کوبید، ملّتهایی را اسیر کرد، ملّتهایی را فقیر کرد، ملّتهایی را تحقیر کرد؛ در درون خود هم دچار تضادها شد، از لحاظ اخلاقی فاسد شدند، از لحاظ معنوی پوک و پوچ شدند. امروز خود غربیها به این معنا گواهی میدهند.👇👇👇
یک سیاستمدار برجستهی غربی به من گفت دنیای ما دنیای پوچ و پوکی است و این را حس میکنیم. راست میگوید؛ این تمدّن ظاهر پُرزرقوبرقی داشت امّا باطن خطرناکی برای بشریّت داشت. امروز تضادهای تمدّن غربی خود را دارد نشان میدهد؛ در آمریکا یکجور، در اروپا یکجور، در مناطق تحت سلطهی اینها در سراسر دنیا هم یکجور.
#لبیک_یا_امام_خامنه_ای🇮🇷
✍ زهرا هروی
@meamaranvatan1