eitaa logo
مداد من
539 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
173 ویدیو
9 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
تقویم_نگار 📆 🍀 یکشنبه 🌞 ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۵ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹هفته كمك به محرومان و مستضعفان (15 تا 21 رمضان) 🔸ولادت امام «حسن مجتبي علیه السلام» (3 ق) 🔹حركت مسلم ابن ‏عقيل(ع) از مكه به كوفه (60 ق) 🔸ورود «محمد بن ابی بکر» به مصر (37 یا 38 ق) 🔹شهادت محمدبن عبدالله بن حسن=نفس زکیه(145ق) 🔸وفات «ابوبكر خوارزمى محمد بن العباس» (383 ق) 🔹ولادت «شیخ طوسی» (385 ق) 🔸شهادت «شهید ثانی» (965 ق) 🔹ولادت «محقق بحرانی» (1070 ق) 🔸شهادت خالد اسلامبولى توسط رژيم مص (1361 ش) 🔹کمک اردن به عراق برای جنگ با ایران (1362 ش) 🔸وفات محمد امين مكري (1365 ش) 🔹بازپس‏گيري فاو توسط رژيم بعث عراق (1367 ش) 🔸وفات علامه سید حیدر جوادی (1379 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (13) • بوته‌ گندم برخي از آيات قرآن
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (14) درختان بهشتی بهشت و دوزخ دو مکان برای بندگان خدا در آخرت در نظر گرفته شده است. یکی از ویژگی‌های این هر دو وجود درخت در آنها است. در آیاتی از قرآن کریم به ویژگی‌هایی از آنها اشاره شده که ذیلاً آنها را بر می‌شمریم: • سوره دهر،‌ آیه ۱۴:‌‌ «وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلً؛ درختان بهشتی دارای سایه‌های فراوان هستند و شاخه‌هاشان نیز آنچنان پائین و در دسترس می‌باشند که میوه‌های آنها به سهولت قابل چیدن و استفاده است.» • سوره الرحمن، آیات ۴۶ تا ۴۸: ‌«وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ، فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ، ذَوَاتَا أَفْنَانٍ؛ و برای کسی که از مقام پرودرگارش بترسد دو باغ بهشت است پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می‌‌کنید؟ آن دو باغ بهشتی دارای انواع نعمتها و درختان پرطراوت است.» با توجه به معنای «افنان؛ شاخه‌های تازه و پربرگ» می توان دریافت که درختان بهشتی، طراوت و تازگی همیشگی دارند. • در برخی از آیات قرآن کریم به نوع درختان بهشتی و این که چه میوه و محصولی دارند نیز اشاره شده است. مثلاً در آیه ۶۸ سوره الرحمن به درختان انار و خرما، در آیه ۲۳ سوره واقعه به درخت سدر و در آیه ۲۹ سوره واقعه به درخت موز بهشتی اشاره شده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🌼۱۵ رمضان سالروز ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام بر عموم شیعیان جهان گرامی باد.🌼 ◽️امام حسن مجتبی علیه‌السلام: ◽️المَعروفُ ما لَم يَتَقَدَّمهُ مَطلٌ، وَلَم يَتبَعهُ مَنٌّ ◽️نيكى و احسان آن است كه تأخيرى در پيش و منّتى در پس نداشته باشد. 📚 الدرّة الباهرة: ص۲۱، ح۳۷ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @maktabkhane_emamreza
✅به نام خدایی که در این نزدیکیست ✅بــارانِ کَــرَم! حسن ... حسن، چه نام نیکویی ... اصلا تمام حُسـن و احسـان و کـرامت از این اسم می بارد ... اصلا انگار تمـام دنیایش را دو بار و نیـمی از اموالش را سه بار به راه یار می ریزد ... انگار از دست کَرَمش، سرشک از دیده ی هیچ تهی دستی نمی ریزد ... با هم سُفرگی با نان خشک فقرا، نه فقط تواضع که طعام اعیانی و لباس حسنی می ریزد ... چون خود را سائل خدا می داند، در دست سـائلان، ناامـیدی نمی ریزد ... اگر به شاخ گلی شادش کنند، هر چه می خواهند به پایشان آزادگی می ریزد ... چو سبط اکبـر نبی و مصداق آیت تطهیـر شد، کِسـای یمانی را پیمبر بر سرش به دست دخترش می ریزد ... نبی، او را میوه دلش، حجت خدا بر امتش، اصلا تمام خودش خواند، مدال افتخار سیادت شباب [سرور جوانان] اهل بهشت بر گردنش ریزد.. آن که دشمن پدرش شد، در کوچه بنی هاشم، با سیلی به صورت مادرش، به گونه اش اشک و آه مظلومین ریزد ... آن که جان پیامبر را نشناخت، راه بر همراهانش ببندد، بر جنـازه اش تیـر کیـن ریزد ... یا که به جای عطـر و گلاب و اشک، بر ضـریح و بارگاهش، تربت غـربت با آتـش کـین ریزد ... اصلا انگار در این دنیا حتی از قبر بی چراغش، از اشک و آه زائر بی گناهش، از مولود نیمه ماه ضیافتش، همین طور کَــرَم می ریزد ... . (ع) ✍️ حســن تـولائی نصـرت آبادی 📆 ۱۵ رمضـان ۱۴۴۳ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 دوشنبه 🌞 ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۶ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔸ورود محمد بن ابى بكر به مصر (37 ق) 🔹وفات «ابوالعباس مِقْريزي» (845 ق) 🔸شهادت «شهید ثانی» (965 ق) 🔹آغاز جنگ «قادسيه» (14 ق) 🔸وفات «ابن زَمْلَكاني» (727 ق) 🔹وفات «شيخ محمدرضا مظفر» (1383 ق) 🔸وفات آیةالله «سید محمود سیستانی» (1414 ق) 🔹روز ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروي زميني 🔸ولادت آیةالله العظمی امام خامنه ‏ای (1318 ش) 🔹حماسه ناوچه قهرمان جوشن درخليج فارس(1367ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (14) درختان بهشتی بهشت و دوزخ دو مکان
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (15) معروفترین درخت بهشتی همانا «درخت طوبی» است. در قرآن کریم تنها یک بار و آن هم در آیه ۲۶ سوره مبارکه رعد، لفظ طوبی به کار برده شده که البته مراد این آیه نیز درخت طوبی نمی‌باشد، ولی در روایات ذکر شده: «طوبی درختی است در بهشت، ‌تنه آن در منزل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده و در منزل هر مؤمن شاخه‌ای از آن هست.» (قرآن بر فراز آسمانها، ص۲۳۳) درختان دوزخی در مصحف شریف از وجود درختی به نام «زقوم» در جهنم نام برده شده است؛ • «أَذَلِكَ خَيْرٌ نُزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ، إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِلظَّالِمِينَ، إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ، طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ، فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ، ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِنْ حَمِيمٍ؛ آيا از نظر پذيرايى اين بهتر است‏ يا درخت زقوم؟ در حقيقت ما آن را براى ستمگران [مايه آزمايش و] عذابى گردانيديم، آن درختى است كه از قعر آتش سوزان مى ‏رويد، ميوه‏ اش گويى چون كله ‏هاى شياطين است، پس [دوزخيان] حتما از آن مى ‏خورند و شكمها را از آن پر مى كنند، سپس ايشان را بر سر آن آميغى از آب جوشان است.» (صافات: 62 – 67) تشبيه شکوفه‌هاي درخت زقوم به سرهاي شيطان، مي‌تواند براي بيان نهايت زشتي آن باشد، با اين عنايت که خيال انسان‌ها شياطين را در زشت‌ترين صورت تصوير مي‌کند. (سيد محمدحسين طباطبايي، الميزان، ج 17، ص 140) مقصود از «شَجَرَةٌ تَخْرُجُ» درخت زقوم است. • «إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ، طَعَامُ الْأَثِيمِ، كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ، كَغَلْيِ الْحَمِيمِ؛ همانا درخت زقّوم، غذای گنهکاران است، همانند فلز گداخته در شکمها می‌جوشد، جوششی همچون آب سوزان!» (دخان: 43 – 46) از این آیات بر می‌آید زقوم، درختی است که خداوند آن را با دست قدرت خویش از بن دوزخ می‌رویاند و دارای میوه‌ای است که خوراک گناهکاران در جهنم می‌باشد. امام باقر (علیه السلام) در توصیف این درخت می‌فرماید: «زقوم درختی است که از قعر جهنم بیرون می‌آید و ثمره او مانند «رؤس شیاطین» می‌باشد. از زشتی صورت و کراهت عفونت و چرک، آن را به سر شیطان تشبیه کرده‌اند و شاخه‌های آن درخت اشراب شده و پرورش یافته از آتش جهنم است، میوه آن آتش و برگهایش نیز از آتش خلق شده است. به هنگام تناول، آن تلخ‌تر از صبر و بد بوتر از میته متعفنه و سخت‌تر از آهن می‌یابند، آنگاه آنچه را که در دنیا خورده اند از طعم‌ های لذیذ متذکر می‌‌شوند.» (قاموس قرآن، ج۳، ص۲۴۶) وچه زیبا و دلرباست تدبر در تک تک واژه های این مصحف آدم ساز! مصحفی که اندیشه ها را بارور و طعم زندگی ها را لذیذ می کند.! ✍جواد حاجی اکبری 📆رمضان 1400 ش (با بهره گیری از دو مقاله؛ عباس کوثري، فرهنگنامه تحليلي وجوه و نظائر در قرآن - محتشم مؤمنی، درخت در قرآن) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 سه‌شنبه 🌞 ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۷ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹وقوع غزوه ‏ي «بدر» اولين جنگ بين اسلام و كفر (2 ق) 🔸معراج پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلّم(12ق) 🔹وفات «عايشه» دختر ابوبكر (58 ق) 🔸وفات برادرزاده ابولؤلؤء (130 ق) 🔹«حسن بن مثله» و ساختن مسجد جمكران(393ق) 🔸وفات «حاج ميرزا محمد هاشم خوانساری» (1318 ق) 🔹وفات «آیةالله «محمد فاضل شریبانی» (1322ق) 🔸وفات آیةالله «ميرزا جمال ‏الدين كرباسي» (1350 ق) 🔹قتل«گريبايدوف»سفيركبيرروسيه تزاری درايران(1207ش) 🔸اولين سفر «ناصرالدين شاه قاجار» به اروپا (1252 ش) 🔹ولادت «محمدتقی دانش‌ پژوه» (1290 ش) 🔸وفات دكتر «خواجه نوری» محقق علم آمار (1372 ش) 🔹وفات آیةالله «غلامرضا رضوانی» (1392 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✴️دقایقی در محضر مصحف شریف؛ این بار با تفسیری متفاوت می خواهیم با باد ها آشنا شویم. ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✴️دقایقی در محضر مصحف شریف؛ این بار با تفسیری متفاوت می خواهیم با باد ها آشنا شویم. ✏️ @medadema
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (1) معادل قرآنی این واژه «ریح»، از ریشه «ر‌و‌ح» (لسان‌العرب، ج‌۵‌، ص‌۳۵۵ - فرهنگ فارسی، ج‌۲، ص‌۱۷۰۱) و در مصحف شریف به معنای رایحه، بو، شکوه و قدرت (یوسف/۹۴ - انفال/ ۴۶) به کار رفته است. کلیدواژه‌های قرآنی این کلمه را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: 1- واژه‌هایی که بر مطلق باد دلالت دارد: * ریح (آل‌عمران/117 - یونس/22 - سبأ/12) * ریاح (جمع ریح) (بقره/164 - اعراف/57- روم/48) که به ترتیب در ۱۷ و ۱۰ آیه آمده است. (المعجم المفهرس، ص‌۳۲۶ - المعجم الاحصائی، ج‌۲، ص‌۸۱۷‌ - المعجم الاحصائی، ج‌۲، ص ۸۱۹‌) 2- واژه‌هایی که به گونه خاصی از باد اشاره دارد: * حاصب؛ باد شدیدی که با خاک و سنگ همراه است. (لسان العرب، ج‌۳، ص‌۱۹۸، «حصب» - اسراء/۶۸ - عنکبوت/40 - قمر/34 - ملک/17) * اِعصار؛ باد همراه گرد و غبار (الصحاح، ج۲، ص۷۵۰ - لسان‌العرب، ج۹، ص‌۲۳۸، «عصر) * گردباد (لسان العرب، ج‌۹، ص‌۲۳۸، «عصر» - بقره/ ۲۶۶) 3- واژه‌هایی که برخی مفسران به قرینه خاصی در معنا و مضمون آیه و بعضی روایات، آن را به معنای باد تفسیر کرده‌اند: * ذاریات؛ پراکنندگان (کشف‌الاسرار، ج‌۹، ص‌۳۰۷ - مجمع البیان، ج‌۹، ص‌۲۳۰ - التحقیق، ج‌۳، ص‌۲۹۲، «ذرو» - ذاریات/۱) * حاملات؛ حمل‌کنندگان (مفردات، ص‌۲۵۸، «حمل» - التفسیر الکبیر، ج‌۲۸، ص‌۱۹۵ - ذاریات/۲) * جاریات؛ روان‌شوندگان (مفردات، ص‌۱۹۴، «جری - التفسیر الکبیر، ج‌۲۸، ص‌۱۹۵ - ذاریات/ ۳) * مقسّمات؛ قسمت کنندگان (مفردات، ص‌۶۷۰‌، «قسم» - الکشاف، ج‌۴، ص‌۳۹۵ - ذاریات/4) * مرسلات؛ فرستادگان (مفردات، ص‌۳۵۲، «رسل - تفسیر ماوردی، ج‌۶‌، ص‌۱۷۵ - مجمع البیان، ج‌۱۰، ص‌۶۲۸‌) * عاصفات؛ تندروندگان (تفسیر ماوردی، ج‌۶‌، ص‌۱۷۶- مجمع البیان، ج‌۱۰، ص‌۶۲۸‌ - مرسلات/۲) * ناشرات؛ گسترانندگان (مفردات، ص‌۸۰۵‌ «نشر - تفسیر ماوردی، ج‌۶‌، ص‌۱۷۶ - مجمع البیان، ج‌۱۰، ص‌۶۲۹‌ - مرسلات/۳) * فارقات؛ جدا کنندگان (مفردات، ص‌۶۳۳‌، «فرق» - تفسیر ماوردی، ج‌۶‌، ص‌۱۷۶ - مجمع البیان، ج‌۱۰، ص‌۶۲۹‌ - مرسلات/۴) * ملقیات؛ القاکنندگان (مفردات، ص‌۷۴۵، «لقی» - مجمع البیان، ج‌۱۰، ص‌۶۲۹ - مرسلات/۵) * آیات متضمن واژه‌های طوفان، (عنکبوت/ ۱۴) موج، (هود/42) برق (بقره/ ۱۹) و صاعقه (فصّلت/ ۱۳) که معمولا همراه با وزش باد پدید می‌آید. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc