eitaa logo
مداد من
525 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
175 ویدیو
9 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدای سبحان یکی از شب ها، در مسجدی از مسجدها! او را دیدیم. به شمر ایران معروف است. قریب به یک قرن عمر دارد. گفت؛ گرچه سال ها شمر بودم اما نوکر امام حسینم.! قریب به دو هزار بیت شعر حفظ است و هنوز هم اهل مطالعه! ظاهرا میبد هم مثل اردکان، اردکان هم مثل جاهای دیگر، قدر داشته هایش را ندارد. بگذریم ... اخبار تصادفات، اعلامیه ترحیم ها، جنگ های زرگری مسوولین برای صنعت و کنایه های سنگین و نیمه سنگین آقایان مهمتر از فرهنگ است. کی قرار است امور، آرام و قرار بگیرد نمی دانیم. ✏️جواد حاجی اکبری 🔰صفر ۱۴۰۲ ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
☘ یادش بخیر دومین نمایشگاه کتاب مؤلفین اردکانی در تکیه ماندگار چرخاب. استاد سپهری، این روزها مرد شماره یک شده است. هنوز اما در حال نگارش کتاب ... این میراث، ماندگار است. روزگارش اباد، دولتش برقرار و سایه اش مستدام ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✳️ به نام خدای سبحان 🔰 چرا از پیاده روی اربعین لذت نمی بریم؟! شاید سوال بالا برای خیلی ها پیش آمده باشد. اتفاقات عجیب و خارج از درک سیستم سید الشهداء، مسیر طرح و بررسی چنین سوالاتی را ناهموار کرده است.! اما با مراجعه به برخی روایات و تحلیل بزرگان، مسیر بیان، هموار می شود.! قطعاً نگاه اهل بیت (ع) به محبین، مشتاقان و دلداگان حسینی ویژه است. عاشورا منشأ انقلاب است و انقلاب، منشأ حرکت.! فلسفه این نگاه ویژه، همین دو جمله است. این نگاه بر دو قسم است؛ 1- نگاهی عام که مشمول همه انسان هاست. 2- نگاه خاص که برای خواص است. عموم مردم به تناسب ارادتشان، از فیوضات الهی این مسیر بهره مند می شوند اما عنایات خاص مشمول امثال اویس ها می شود. کسانی که در لحظه، تصمیم درست می گیرند. شوخی نیست! اگر اویس چند دقیقه دیگر می ماند از محضر نبی اکرم (ص) بهره مند می شد ولی بخاطر مادرش رفت.! رفتن همانا و اویس شده همان! چند نفر از ما می توانیم مثل اویس تصمیم بگیریم؟! مثلاً چند نفر از ما حاضر می شود بخاطر مادرش از لذت های مثبت دنیا بگذرد؟! در ایام اربعین، خیلی از مادرها و پدرها آرزوی رفتن دارند اما به هر دلیلی نمی توانند بروند. گذشتن از لذت مثبت یعنی اینکه از قید رفیق و سفر مجردی بگذری و دربست در خدمت مادر یا پدر یا همسرت باشی. گذشتن از لذت مثبت یعنی اینکه قید زیارت چهره پیامبر (ص) را بزنی و خادم خانواده ات باشی. بگذریم که از مسیر، فاصله داریم. لذت نبردن از پیاده روی و زیارت ها ارتباط مستقیمی با همین اعمال و رفتار ما دارد. شاید نوشتنش جالب نباشد ولی اگر جاذبه های شکمی مسیر و رنگ و لعاب خوراکی های موکب ها نبود آیا باز هم ... بیایید دسته جمعی از خدا بخواهیم بصیرت در دینش را نصیب و روزی ما کند. ✍️ جواد حاجی اکبری 🗓 اربعین 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✳️به نام خدای سبحان ✅قابل توجه آقایان جلسه شورای فرهنگ اردکان! هم ناراحتیم و هم ناامید.! این روزها یا حرف از صنعت است یا صنعت.! تجربه این سال های ما می گوید؛ هر وقت فضای مجازی از کشمکش های ظاهری یا بعبارتی؛ جنگ های زرگری پر شد، باید شاهد اتفاقی در بستر فضای حقیقی باشیم.! معلوم نیست چه اتفاقی قرار است بیفتد که اینچنین شبکه ها را از پیام های رنگارنگ پر کرده اند. اخیراً هم که جلسه شورای فرهنگ تشکیل شد و آقایان دور هم جمع شدند تا هاله ای از مصونیت برای خود درست کنند و حال آنکه ماجرا چیز دیگریست.! امام جمعه محبوب، فرماندار جوان و دیگر اعزه گرام، نقد سازنده خریدنی است.! باید از نقادها وقت بگیرید تا شما را مورد نقد قرار بدهند.!! اینکه عده ای در فضای مجازی و با سلایق مختلف، مطلبی بنویسند و شما اسمش را نقد بگذارید دور شدن از واقعیت هاست. شهید مطهری (ره) چقدر زیبا برای ما این جملات را به یادگار گذاشته است که؛ «نقدی نقد است که بهمراه پیشنهاد باشد.» کسی که فقط طرف مقابل را به باد چالش بکشد مثل فریادی است که از برای درد می زند و نه از برای درمان.!! اگر خواستید نقد بشنوید حداقل از طرف ما! باید وقت بگیرید و بیایید بعد از کلی خواهش، شما را نقد کنیم، آنهم نقد سازنده. اینکه باید منطقه های اردکان را رنگ بندی کرد، اینکه باید برنامه محور کار کرد نه شخص محور، اینکه باید هوش مصنوعی را وارد ادبیات مدیریتی کرد، اینکه باید تقوای ستیز را پر رنگتر از تقوای پرهیز و سکوت کرد، اینکه باید به فکر آینده بود، اینکه باید رئیس شورای شهر را بخاطر مسوول محترم کمیسیون فرهنگیش بازخواست کرد (قطعاً اگر جریان مقابل، بر کرسی مدیریت بود دیگر حرف از مصلحت ها نبود و جریان چیز دیگری می شد)، اینکه ... به نظر می رسد شورای فرهنگی شهر باید آبستن حوادث ناب فرهنگی باشد نه یک دورهمی ساده و کم نتیجه.! ✍️ جواد حاجی اکبری 🗓 اربعین 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای سبحان باشد که در مسیر این سلاله پاک علوی بمانیم و به برکت نام و یادش مورد رحمت و مغفرت الهی قرار بگیریم. اگر در مسیر اربعین هستی یکبار دیگر از ابتدا شروع کن به خواندن و این دفعه با خودت عهد ببند که به اندازه وسعت، در تمام ابعاد زندگیت حرکت و رشد داشته باشی. زندگی قمر منیر بنی هاشم را از دریچه «مداد من» بخوانید. ✍️ جواد حاجی اکبری 🗓 اربعین 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان 🔰 زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (1) او را بخاطر شجاعتش دوست دارند. مردی رشید و بالغ که مسیر زندگیش را خودش رقم زد. طبق روایات واصله، او جوانی دلاور، زیبا و بلند قد بوده ‌است، در جنگ‌های صفین و نهروان، کنار پدرش علی بن ابی‌طالب جنگیده ‌است. او یکی از چند نفری است که در بین شیعیان به باب‌الحوایج معروف شده اند. عباس بن علی بن ابی‌طالب (۲۶-۶۱ق) مشهور به «ابوالفضل» پنجمین پسر امام علی(ع) و اولین فرزند ام‌البنین است. سه برادر تنی به نام‌های جعفر، عبدالله و عثمان داشت که همگی در عاشورای ۶۱ قمری در کربلا کشته شدند. او با لبابه دختر عبیدالله بن عباس ازدواج کرد و دارای چهار پسر به نام‌های عبیدالله، فضل، حسن، قاسم و یک دختر شد. در ایران، روز تولدش با عنوان روز جانباز نامگذاری شده است. سنّ مبارکش را هنگام شهادت ۳۴ سال نوشته‌اند. از این مدت، چهارده سال با پدرش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و نُه سال با برادرش امام مجتبی (علیه‌السلام) و یازده سال با امام حسین (علیه‌السلام) زندگی کرده است. (امین، محسن، اعیان‌ الشیعه، ج۷، ص۴۲۹) کنیه حضرت ابوالفضل، ابوالقریة، (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۸۹) ابوالقاسم (مقرم، عبدالرزاق، العباس علیه‌السلام، ج۱، ص۱۳۷) و القاب آن حضرت قمر بنی هاشم، (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۹۰) سقّاء، (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۸۹) علمدار، (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۹۰) العبد الصالح، (قمی، ابن قولویه، کامل الزیارات، ج۱، ص۴۴۱) المواسی الصابر، (مفید، محمد بن محمد، المزار، ج۱، ص۱۲۴) المحتسب، (مظفر، عبدالواحد، بطل العلقمى، ج۲، ص۷۰) شمرده شده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (2) در ادامه به معرفی برخی از القاب و کنیه های حضرت پرداخته می شود؛ القاب 1- قمر بنی‌هاشم (ابوالفرج الاصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۰۸ق، ص۹۰؛ ابن‌نمای حلی، مثیر الاحزان، ۱۳۸۰ش، ص۲۵۴) 2- باب الحوائج (ناصری، مولد العباس بن علی(ع)، ۱۳۷۲ش، ص۳۰): به گفته بغدادی این لقب بین همه شیعیان به‌ویژه شیعیان عراق مشهور است. (بغدادی، العباس، ۱۴۳۳ق، ص۲۰) بسیاری از مردم معتقدند که در صورت توسل به حضرت عباس، خداوند حاجت آنها را برآورده می‌کند. (بهشتی، قهرمان علقمه، ۱۳۷۴ش، ص۴۸؛ شریف قرشی، زندگانی حضرت عباس، ۱۳۸۶ش، ص۳۶) ‌- سقّا: برخی معتقدند این لقب بین مورخان و نسب‌شناسان مشهور است. (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۴؛ امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۶ق، ج۷، ص۴۲۹؛ طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۵، ص۴۱۲-۴۱۳؛ ابوالفرج الاصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۰۸ق، ص۱۱۷) عباس(ع) سه بار در کربلا برای اهل حرم آب آورد. (طعمه، تاريخ مرقد الحسين و العباس، ١۴١۶ق، ص۲۳۸) در رجزهای حضرت عباس(ع) به این لقب تصریح شده است مانند اني انا العباس اغدوا بالسقی؛ من عباسم و شب را با منصب سقایی صبح می‌کنم. (قمي، نفس المهموم، المکتبة الحیدریة، ص۳۰۴) 4- الشهید (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۰۸) 5- پرچمدار و علمدار (ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، مطبعه العلمیه، ج۴، ص۱۰۸؛ علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۴۵، ص۴۰) 6- باب الحسین: برخی با استناد به مکاشفه سید علی قاضی طباطبایی عارف شیعه و دریافت این خبر که؛ «حضرت ابوالفضل العباس(ع) کعبه اولیاست». این لقب را به حضرت عباس(ع) داده‌اند. (حضرت ابوالفضل (ع) کعبه اولیا، پایگاه اطلاع رسانی حوزه) کنیه ها 1- ابوالفضل (مشهورترین کنیه حضرت، ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۰۸ق، ص۸۹. ابن‌نمای حلی، مثیر الاحزان، ۱۳۸۰ش، ص۲۵۴)؛ برخی عنوان کرده‌اند که چون در خاندان بنی‌هاشم هر کس عباس نام داشت، ابوالفضل خوانده می‌شد، به عباس(ع) نیز حتی در کودکی ابوالفضل گفته می‌شد. (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۲) سید عبدالرزاق موسوی مقرم به نقل از کتاب «الجريدة في أصول أنساب العلويين» نقل کرده که عباس(ع) فرزندی به نام فضل داشت. ازاین‌رو، او را ابوالفضل می‌خوانند. (موسوی مقرم، العبّاس(ع)، ۱۴۲۷ق، ج۱، ص۱۳۸) 2- ابوالقاسم: از آنجا که عباس(ع) فرزندی به نام قاسم داشت، به او ابوالقاسم گفته می‌شد. این کنیه در زیارت اربعین نیز آمده است. (بهشتی، قهرمان علقمه، ۱۳۷۴ش، ص۴۳؛ مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۲) 3- ابوالقِربَة: برخی معتقدند که این کنیه به این دلیل به او داده شده است که در واقعه کربلا چندین بار مشک آب به خیمه‌ها برد. این کنیه در چند منبع ذکر شده است. (لاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۱۹۲؛ طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ۱۳۹۰ق، ص۲۰۳؛ ابوالفرج الاصفهانی، مقاتل الطالبین، ۱۳۵۸ق، ص۵۵؛ بهشتی، قهرمان علقمه، ۱۳۷۴ش، ص۴۳) قِربَة به معنای مشک‌ آب است. (دهخدا، لغت‌نامه دهخدا، ۱۳۷۷ش، ج۱۱، ص۱۷۴۹۷) ‌- ابوالفَرجَة: دلیل این کنیه این است که عباس(ع) در کار کسانی که به او متوسل می‌شوند گشایش ایجاد می‌کند. (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۲) فرجه به معنای گشایش و برطرف کردن اندوه است. (دهخدا، لغت‌نامه دهخدا، ۱۳۷۷ش، ج۱۱، ص۱۷۰۳۷) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
به نام خدای مهربان زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (2) در ادامه به معرفی برخی از القاب و کنیه های
به نام خدای مهربان زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (3) مادر حضرت مادر حضرت عباس، فاطمه دختر حزام (پدر فاطمه «حرام» به را مهمله نیز گفته شده است) (عسقلانی، ابن حجر، الاصابه، ج۲، ص۱۴۴) از نسل بنی‌ کلاب، مکنّی به ام‌ البنین می‌باشد که پس از شهادت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) به پیشنهاد عقیل، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) او را به همسری برگزید. ثمره این ازدواج چهار فرزند به نام‌های عباس، عبداللَّه، جعفر و عثمان بود. (عسقلانی، ابن حجر، الاصابه، ج۲، ص۱۴۴) دوران کودکی از دوران کودکی عبّاس (علیه‌السلام) اطّلاع چندانی در دست نیست جز این‌که نقل کرده‌اند روزی بر زانوی پدرش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نشسته بود. حضرت گفت: بگو یک. ابوالفضل (علیه‌السلام) گفت: یک. حضرت فرمود: بگو دو. عرض کرد با زبانی که یکی گفتم شرم دارم که دو بگویم. (سبزواری، مصابیح القلوب، ج۱، ص۳۶۷- خوارزمی، مقتل الحسین علیه‌السلام، ج۱، ص۱۷۹) مرحوم نقدى آن جریان را به حضرت زینب نیز نسبت داده است. (نقدی، جعفر، زینب الكبرى، ج۱، ص۳۵) دوران جوانی درباره دوران جوانی وی گفته‌اند که در جنگ صفین حضور داشت، ولی پدرش به وی اجازه مبارزه نداد. (امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۷، ص۴۲۹) برخی دیگر، قتل ابوالشعثاء و هفت فرزند او را به وی نسبت داده‌اند. (بیرجندی، محمدباقر، کبریت احمر، ج۱، ص۳۸۵) به گزارش خوارزمی؛ در جنگ صفین آن‌گاه که کریب به جنگ با امام علی (علیه‌السلام) آمد، حضرت لباس فرزندش عباس (علیه‌السلام) را که مردی کامل بود، به تن کرد و به جنگ با او بیرون شد. (خوارزمی، موفق بن احمد، المناقب، ج۱، ص۲۲۸) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✨📚مسابقه کتابخوانی « حسین شاه کلید ظهور » 🔖پیوند عاشورا و ظهور و پیوند اربعین با حضرت مهدی«عج» 🎁✨جوایز نفرات برتر : 🎊نفرات اول ۳٠میلیون ریال 🎊🎊نفرات دوم ۲٠ میلیون ریال 🎊🎊🎊نفرات سوم ۱٠ میلیون ریال ✍🏻ثبت نام : ۱.ثبت نام از طریق لینک زیر: https://formafzar.com/form/n36ea ۲.ارسال عدد 128 به سرشماره ی 100020313 ۳. ارسال پیام به آیدی زیر در پیام رسان ایتا و بله @ya_sahebazaman135 ‼️مهلت ثبت نام : ۲٠ شهریورماه ۱۴٠۲ 🛍‼️✨خرید کتاب با تخفیف ویژه به مبلغ 35.000 تومان 🛍خرید کتاب : 1. تماس با دبیرخانه : 09962416259 2. ارسال پیام به آیدی زیر در پیام رسان ایتا و بله @ya_sahebazaman135 🍃کانون مهدویت دانشگاه یزد‌ @Mahdaviat_yazduni 🌷 اگر یک نفر را به او وصل کردی، برای سپاهش تو سردار یاری...
در مسجد کوفه مسئله ای برایم پیش آمد! ذهنم را در خود غرق کرد و آن سیل غرق کننده این بود که: چرا مردم بعد از شهادت امام حسین با مختار بیعت کردند!؟ به توابین پیوستند!؟ مگر امام سجاد نبود؛! چرا مردم معصوم و امام چهارم را رها کردند و دنبال مختار و سلیمان راه افتادند! مردم کوفه بعد از شهادت امام حسین باز هم راه را کج رفتند! فقط در مسیر امام حرکت کردن صراط مستقیم است. معرفت و شناخت مردم آن زمان نسبت به امام کم بود! الان هم دست کمی از آن زمان ندارد. کسانی که حسین را رها کردند سجاد را هم رها کردند! الان هم مهدی! آیا می خواهیم مهدی را هم مثل معصومین قبلی رها کنیم؟ یا یاری؟ ✍ محمد مهدی پیری 🗓 شش شهریور ۱۴۰۲ کوفه ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (4) خطبه خواندن در مکه نویسنده کتاب «خطیب کعبه» خطبه‌ای به عباس(ع) نسبت داده است (یونسیان، خطیب کعبه، ۱۳۸۶ش، ص۴۶) و آن را به استناد یادداشتی، به کتاب «مناقب سادة ‎الکرام» مستند می‌کند و خود تصریح دارد که این کتاب را ندیده است. (همان) بر اساس این گزارش، حضرت عباس در روز هشتم ذی‌الحجه خطبه‌ای را بر فراز بام کعبه ایراد کرد و در آن با اشاره به جایگاه امام حسین(ع) و معرفی یزید به عنوان شراب‌خوار، به بیعت مردم با یزید انتقاد کرد. او در ضمن خطبه عنوان کرد تا زمانی که او زنده است اجازه نخواهد داد کسی امام حسین(ع) را به شهادت برساند و تنها راه شهادت امام، کشتن عباس است. (همان) جویا جهان‌بخش در مقاله‌ای با تکیه بر نقد ادبی متن خطبه و ناشناس بودن نویسنده و اصل کتاب، آن را رد می‌کند و تصریح می‌کند که این ماجرا در منابع دیگر یافت نمی‌شود. (جهان‌بخش، «گنجى نويافته يا وهمى بربافته؟»، ص۲۸) حضور در کربلا یکی از شخصیت‌های برجسته‌ای که از نقش‌آفرینان اصلی وقایع عاشورا بود و صحنه‌های جاودانه‌ای از وفاداری و جانبازی در راه دفاع از حجت خدا و اطاعت از فرمان امام خویش به یادگار گذاشت، حضرت عباس بن علی (علیه‌السّلام) است. او از یک طرف در صحنه نبرد، چنان رشادت و حماسه از خود نشان داد که عرصه را بر دشمن تنگ کرد، و از طرف دیگر، نسبت به امام حسین (علیه‌السّلام) چنان مطیع و وفادار بود که در طول تاریخ، از او به عنوان قهرمانی فداکار و برادری وفادار یاد می‌شود. شهادت چنین شخصیت بزرگی، از مصائب مهم و از رویدادهای بزرگ روز عاشورا بود. گرچه چگونگی مبارزه و شهادت عباس بن علی (علیه‌السّلام) را برخی مورخان و مقتل‌نویسان، با تفاوت‌هایی گزارش کرده‌اند، ما در اینجا سعی می‌کنیم با ترکیب و ترسیم مجموع گزارش‌ها، کیفیت مبارزه و شهادت این شهید والامقام را به گونه‌ای منطبق با منابع متقدم، و به ترتیب حوادث ارائه کنیم. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
سلام و درود 💐 روز بخیر 🌿 خیلی از اجناس فروش فوق العاده لوازم التحریر در حال اتمام است. ❌ خدا رو شکر بخاطر قیمت ها، استقبال خوبی شد. ✅ بازای هر فرزند ۵ درصد تخفیف!!! اگر هنوز نیومدید تشریف بیارید. 🌹 ابتدای خ. سعدی، پیش دبستانی شکوفه های رضوی. ش.تماس؛ 09366093303 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc