تقویم_نگار 📆
🍀 چهارشنبه
🌞 ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
🌙 ۱۱ رمضان ۱۴۴۳
🎄 ۱۳ آوریل ۲۰۲۲
🔎رویداد های مهم تاریخی امروز
🔹وفات «ابراهيم كَرَكي» مورخ و محدث مسلمان(853 ق)
🔸واگذاري امتياز تأسيس بانك استقراضي به روس (1307 ق)
🔹وفات آیةاللَّه «شيخ محمد مهدی خالصي» (1343 ق)
🔸آغاز دومین دوره مشروطه (1288 ش)
🔹وفات آیةالله شیخ مجتبی حاتمی لنکرانی (1365 ش)
🔸وفات آیةالله شیخ مجتبی محمدی عراقی (1380 ش)
🔹روزی که ایران دارای جت جنگنده شد (1339 ش)
🔸بمب گذاری در حسینیه شهدای شیراز (1387 ش)
🔹وفات «سید محمد فرزان بیرجندی» (1349 ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (9) 3- درخت زیتون درختی پربرکت، با
✅به نام خدای مهربان
✅زیر سایه او! (5)
درخت ها در مصحف شریف! (10)
4- درخت انار
رمّان که به معنی انار است و به درخت این میوه هم گفته میشود در قرآن کریم، در آیات ۹۹ و ۱۴۱ سوره مبارکه انعام برای انار دنیوی و یک بار هم در آیه ۶۸ سوره الرحمن برای انار بهشتی آمده است.
5- درخت سدر
سدر، همان درخت کنار است که «درختی است تناور و خاردار، بلندیاش تا ۴۰ متر میرسد؛ میگویند تا دو هزار سال عمر میکند. میوه آن به شکل سنجد و بعد از رسیدن، سرخ یا زرد رنگ و شیرین میشود...» (قاموس قرآن، ج۳، ص۲۴۶)
کلمه سدر، ۴ بار در قرآن کریم و در آیات ۱۶ سوره سباء، ۲۸ سوره واقعه، ۱۴ و ۱۶ سوره نجم آمده است؛ البته تنها در مورد اول اشاره به درخت سدر دنیوی میباشد. در مورد دوم درخت سدر، بهشتی و در دو مورد آخر اشاره به درختی است که پیامبر اکرم (ص) در شب معراج آن را مشاهده فرمود.
6- درخت مرخ و عفار
قرآن کريم در پاسخ منکران معاد ميفرمايد: «قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنتُم مِنْهُ تُوقِدُونَ؛ بگو همان کسي که نخستين بار آن را آفريد، دوباره آن را زنده ميکند و او به هر مخلوقي داناست؛ همان کسي که براي شما از درخت سبز آتش آفريد و شما با آن، آتش ميافروزيد.» (يس: 79-80)
«شجر اخضر» را درخت مرخ و عفار دانستهاند که در زمان قديم، از آن براي آتش استفاده ميکردند، بدينگونه که شاخهاي سبز و تازه از درخت مرخ را بر شاخهاي از درخت عفار ميزدند و با آن آتش روشن ميکردند. (عبدالله بيضاوي، تفسير البيضاوي، ج 3، ص 447- ابن عاشور، التحرير و التنوير، ج 22، ص 280)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🍃📚🍃📚🍃📚
#گزارش_تصویری 📸
مروری بر آنچه در #نمایشگاه_کتاب_نویسندگان_اردکانی گذشت!
📆نوروز ۱۴۰۱
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📚🍃📚🍃📚🍃📚
#گزارش_تصویری 📸
✴️حضور نویسندگان پیشکسوت در یکی از فاخرترین
رخداد فرهنگی
#نمایشگاه_کتاب_نویسندگان_اردکانی
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان
✅قابل توجه عوامل بی بی سی در اردکان ...!
چندی هست که از شبکه های بیگانه نام و نشان اردکان دیده می شود. برخی از کانال ها و گروه ها هم با ذوق و اشتیاق خاصی آنها را منعکس می کنند. نمی خواهم به این مطلب بپردازم چون بدون شفافیت اتهام و متهم نمی توان محکمه برگزار کرد.
آنچه مراد ما می باشد معرفی عوامل بی بی سی در اردکان است. اگر کسی ایشان را می شناسد حتما به ما معرفی کند. این دلواپسی ها حاکی از آن است که برای اردکان ماشاالله دلسوز زیاد است.!! هدف از ارتباط ما با برو بچ بی بی سی اردکانی! انعکاس اخبار برگزاری اولین نمایشگاه آثار مولفین اردکان در سطح بین الملل است. فکر نمی کنم برگزاری این رخداد فرهنگی فاخر کمتر از قطع چند درخت و تعطیلی مجلس موسیقی باشد.
انعکاس خبرهایی چون؛ رونمایی از 6 اثر جدید، رونمایی از دو تئاتر کودکانه، شناسایی بیش از 130 نویسنده و مولف، جمع آوری بیش از 250 عنوان اثر، رونمایی از قهوه خرما، تجلیل و تقدیر از مدادهای غبار گرفته، تزریق چند دُز روحیه امید به کالبد مولفین، قطعاً اردکان را برجسته می کند. اخباری که از دید خیلی از رسانه ها مخفی ماند و علی رغم اطلاع رسانی ها شاهد اهالی رسانه مخصوصاً خبرنگار اردکان نبودیم.
باشد که سر و دستمان فقط بخاطر خدا بجنبد و بدور از حاشیه های کذایی اردکان را به تراز فرهنگی خودش برسانیم.
✍جواد حاجی اکبری
📆بهار 1401 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆
🍀 پنجشنبه
🌞 ۲۵ فروردین ۱۴۰۱
🌙 ۱۲ رمضان ۱۴۴۳
🎄 ۱۴ آوریل ۲۰۲۲
🔎رویداد های مهم تاریخی امروز
🔹نزول انجیل بر حضرت عیسی و زبور بر حضرت داوود
🔸عقد اخوّت رسول خدا و علي (علیهماالسلام)(1 ق)
🔹خروج مسلمین ازمدينه جهت شرکت درغزوه بدر(2ق)
🔸وفات «ابن جوزي» متكلم، محدث و فقيه(597 ق)
🔹وفات «محمدتقي مامقاني» (1312 ق)
🔸وفات آیةالله «سيدالاطبّاء مرعشي» (1316 ق)
🔹روز بزرگداشت شیخ فرید الدین عطار نیشابوری
🔸مرگ اسداللَّه علم وزیر دربار پهلوی (1357 ش)
🔹شهادت رضا چراغی فرمانده لشگر (1362 )
🔸عملیات نامنظم فتح 5 در شمال سلیمانیه (1366 ش)
🔹عملیات نصر 1 در غرب بانه توسط سپاه (1366ش)
🔸اعتراف بغدادبه استفاده ازسلاحهای شیمیایی(1367ش)
🔹وفات دکتر محمد جواد مشکور (1374 ش)
🔸وفات حاج شيخ محمد شريف رازي (1379 ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (10) 4- درخت انار رمّان که به معنی
✅به نام خدای مهربان
✅زیر سایه او! (5)
درخت ها در مصحف شریف! (11)
7- معروشات
معروشات، جمع کلمه «معروشه» میباشد. و «شجره معروشه» آن درختی را گویند که شاخههایش به وسیله داربست بالا رفته و مانند درخت انگور یکی بر بالای دیگری قرار گرفته باشد. (المیزان، ج۷، ص۳۶۳)
کلمه «معروشات» تنها دو بار و هر دو بار نیز در آیه ۱۴۱ سوره انعام آمده است. نخست درباره درختان داربستی و بار دیگر درباره درختان غیر داربستی (غیر معروشات) استعمال شده و البته در آیه ۶۸ سوره نحل نیز همین واژه در قالب فعل مضارع «یعرشون» مورد اشاره قرار گرفته است.
در اینجا باید به این نکته اذعان نمود که؛ قرآن کریم به نقش درخت در تأمین نیازهای انسان نیز اشاره کرده است از جمله؛ تهیه آتش و منزل زنبور عسل.!
• آیه ۸۰ سوره یاسین؛ «الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ؛ اوست کسی که برای شما از آن درخت، افروختن آتش را قرار داد.»
این آیه شریفه یکی از نشانههای قدرت خداوند را آفرینش آتشی میداند که از درخت سبز تولید میشود. زیرا بسی شگفتآور است چگونه درختی سبز ـ که سایه خنک و روحبخش آن، آدمی را از آسیب گرما و اشعه سوزان خورشید در امان نگه میدارد ـ در فرآیندی دیگر، تبدیل به آتشی افروخته میگردد و میتواند همه چیز را در کام مرگ و نیستی فرو برد. این نیست مگر به واسطه اعجاز و قدرت نهایی پروردگار توانا.
• سوره نحل آیه ۶۸: «وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ؛ و وحی فرستاد پروردگارت به سوی زنبور عسل که در کوهها، درختان و سقف های بلند، منزل بساز.»
این آیه شریفه اشارهای دارد به نقش و تأثیر درخت در زندگی زنبور عسل، چرا که این حشره بسیار مفید با امر غریزی و تکوینی از جانب خداوند مأمور شده است که جاهای پردرخت و شاخهای بلند و سرسبز درختان را به عنوان مسکن انتخاب کند تا بتواند به سهولت به مواد اولیه لازم برای تولید عسل دست پیدا کند.
• سوره نحل آیه ۱۰: « هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لَكُمْ مِنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ؛ اوست کسی که از آسمان، آبی گوارا نازل میکند که میآشامید، و از آن درختانی میرویاند که حیوانات خود را در آن به چرا میبرید.»
در این آیه به یکی از کارکردهای درخت که همانا تأمین غذای حیوانات اهلی و برخی حیوانات غیراهلی میباشد، اشاره شده است.
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅نگاهی کوتاه به دعای زیبای افتتاح! (2) مهمترین عناوین مطرح شده در این مناجات ع
✅به نام خدای مهربان
✅نگاهی کوتاه به دعای زیبای افتتاح! (3)
5- یکی از جلوه های ویژه دعا فرازهای پایانی آن است که به این مناجات رنگ و بوی سیاسی داده است.! اظهار علاقه نسبت به دولت اسلامی که در پرتو ظهور امام زمان(ع) برقرار خواهد شد. در ضمن جملات این فقره از دعا، هدف حکومت اسلامی و وظیفه ما نسبت به آن نیز بیان شده است. ضرورت پند گرفتن از امّتهای گذشته و اینکه وجود دولت اسلامی از جمله با ارزشترین نعمتها هستند، از نکات برجسته دیگر این تحفه رمضانیه می باشد.
درباره دعای افتتاح شرح های متعددی نوشته شده است که برخی از آنها عبارتند از:
• کتاب شرحی که شیخ شهاب الدین محمدبن موسی بزچلوئی اراکی (م ۱۳۱۳ ق) از شاگردان حکیم سبزواری بر دعای افتتاح نوشته است. شرح او از سوی انجمن تبلیغات اسلامی تهران (۱۳۲۴ش) منتشر شده است.
• «بیان حقیقت در شرح دعای افتتاح»؛ به قلم احمد زمردیان شیرازی که بارها منتشر شده است.
• کتاب «بر درگاه دوست»؛ شرح فرازهایی از دعای افتتاح و دعای ابوحمزه ثمالی است. و برگرفته از سخنرانیهای محمدتقی مصباح یزدی در درس اخلاق است.
• «شرح فقراتی از دعای افتتاح» اثر سید محمدحسین حسینی تهرانی ، با ترجمه و تعلیقات سیدمحسن طهرانی
• «تأملات فی دعاء الافتتاح»؛ به قلم محمدتقی مدرسی.
• ترجمه و شرح دعای افتتاح؛ کتابی از محمدرضا مهدوی کنی.
• دعای افتتاح (شرح و ترجمه)؛ بهقلم حمیدرضا مستفید.
• درسهایی از دعای افتتاح؛ نوشته عبدالحسین طالعی.
خدایا! به آبروی دولت کریمه امام عصرت (علیه السلام) و به تشنگی روزه داران مخلصت، سحرهایمان را به عشق زیارت امام مهدی (علیه السلام) معطر کن.!
✍جواد حاجی اکبری
📆رمضان 1401 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#اطلاعیه
✅مراسم جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان همراه با چند جرعه معرفت!
✴️با حضور سرکار خانم جدیدی؛ استاد و مربی با سابقه عرصه تفسیر و مفاهیم قرآن کریم
💫 کوتاه و دلنشین به مدت ۱۵دقیقه
⏰زمان:۱۱الی۱۲ هر روز
🏢مکان: مکتبخانه قرآنی امام رضا علیه السلام؛ شهرک ولی عصر، خیابان جانبازان اصلی، پلاک پرچم
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
@maktabkhane_emamreza
تقویم_نگار 📆
🍀 جمعه
🌞 ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
🌙 ۱۳ رمضان ۱۴۴۳
🎄 ۱۵ آوریل ۲۰۲۲
🔎رویداد های مهم تاریخی امروز
🔹مرگ «حجاج بن يوسف ثقفي» (95 ق)
🔸مرگ «شاه اسماعيل دوم صفوی» (985 ق)
🔹وفات فقيه عارف «جهانگير خان قشقايي» (1328ق)
🔸وفات آیةاللَّه «سيدعلي سيستاني» (1340 ق)
🔹وفات آیةالله شیخ محمد تقی بافقی (1325 ش)
🔸دوّمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي (1363 ش)
🔹حمله هوائی آمریکا به لیبی (1365 ش)
🔸وفات آیةالله سيد ابوالفضل موسوي تبريزي (1382 ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (11) 7- معروشات معروشات، جمع کلمه «
✅به نام خدای مهربان
✅زیر سایه او! (5)
درخت ها در مصحف شریف! (12)
این نکته نیز جالب است که در مصحف شریف به چند نمونه از بوته ها نیز اشاره شده است.!
• بوته کدو
پس از آنکه يونس در شکم ماهي قرار گرفت، خداوند او را نجات داد و فرمود: «فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِيمٌ وَأَنبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِن يَقْطِينٍ». (صافات: 145-146)
براي «يَقْطِينٍ» تفاسير مختلفي آمده است:
الف) گياهاني که بر روي زمين پهن ميشوند و ساقه ندارند، همانند برگ کدو، خربزه و هندوانه.
تناسب اين معنا با اشتقاق اصلي اين است که «يَقْطِينٍ» برگرفته از «قطن بالمکان» به معناي قرار گرفتن و اقامت در مکان است و چون اين بوته ارتفاع نميگيرد و بر روي زمين پهن ميشود، يَقْطِينٍ ناميدهاند. (ابراهيم زجاج، معاني القرآن و اعرابه، ج 4، ص 314)
ب) بوته کدو
در حديثي نقل شده است: «قيل لرسول الله اِنَّکَ لَتُحِبُّ القرع قالَ اَجَل هِي شَجرةُ اخي يونس؛ به پيامبر گفته شد: چگونه است که شما کدو را دوست ميداري؟ فرمود: بلي، اين درختِ برادرم يونس است.» (محمود زمخشري، الکشاف، ج 4، ص 62)
ج) درخت موز
د) درخت انجير
ولي آنچه بيشتر مفسران و روات ذکر کردهاند، اين است که يَقْطِينٍ بوته کدو است. (فتح الله کاشاني، منهج الصادقين، ج 8، ص 22- محمد قرطبي، الجامع لأحکام القرآن، ج 15، ص 84)
پس معناي آيه چنين می شود: «او را در سرزمين خشک و خالي از گياه افکنديم؛ در حاليکه بيمار بود و بوته کدويي بر او رويانيديم.»
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc